Connect with us

Криминал

Дороги, которые ведут к санкциям

Published

on

Євгеній Лешан, Валентина Самар, Центр журналістських розслідувань

Видимость конкуренции российских и крымских предприятий за подряды на строительство и реконструкцию дорожного хозяйства оккупированного полуострова окончательно развеяна. Единственным подрядчиком на все дорожные работы в течение пяти лет на внеконкурсной основе назначено московское Акционерное общество «Центродорстрой». Решение принималось в Москве, на уровне Козака — Путина. Между тем «Центродорстрой» становится в очередь на внесение в санкционные списки — вслед за АО «ВАД», которое строит трассу «Таврида» и в прошлом году попало под санкции США, ЕС и СНБО Украины вместе со своим директором-соучредителем Валерием Абрамовым.

Строительство трассы Симферополь-Евпатория-Мирный Фото: aocds.ru

Контракт з АТ «Центродорстрой» (АТ ЦДС) як єдиним підрядника ремонту усіх кримських доріг набуде чинності 1 січня 2020 р року і триватиме до 2024. Сума контракту наразі не розголошується. 

Народу пояснюють, що рішення про єдиного підрядника значно спрощує життя: відпаде потреба у тривалих конкурсних процедурах, гроші з цільових бюджетних програм плавно тектимуть у засіки АТ ЦДС, а воно, не зволікаючи, перетворить їх на нові дороги. 

«З 1 січня ні торгів, ні конкурсних процедур не треба буде. В рамках фінансування відразу проект виконують, відразу роботи. Буде держзавдання на всі 5 років. До 2024 року визначено єдиного виконавця з робот, далі він буде місцевий субпідряд дивитися, але відповідати централізовано буде велика компанія», — пояснює «глава Криму» Сергій Аксенов.

Однак простота, як кажуть росіяни, гірше крадівства. Розпорядження дорожніми мільярдами на безконкурсній основі може втратити  будь-яку прозорість. Із заяви Аксенова виходить, що функція розподілу бюджетних коштів гігантського держзамовлення перейде до ЦДС, а насправді — до тих, хто його курує у Москві, вони й  обиратимуть субпідрядників — безпосередніх виконавців робіт. Логічно припустити, що кримські окупаційні чиновники та їхні рідні бізнеси  у цій схемі тепер перемістяться до нижньої ланки і зможуть лише сподіватись на субпідряди, які не зацікавлять брянських  чи вологодсько-пітерських будівельників.

Звідки взявся «Центродорстрой»

Нинішнє АТ «Центрдорстрой» веде свою історію ще з 1956 року, коли на базі Дорожньо-будівельного корпусу Збройних сил СРСР було створене Управління будівництва Московської кільцевої автодороги. Сьогодні це один з лідерів будівництва доріг та аеропортів в Росії.

На рахунку ЦДС — більше 4 тис. кілометрів доріг, сотні мостів та шляхопроводів. Компанія будувала чи реконструювала усі аеропорти Москви, петербурзький аеропорт «Пулково», калінінградський «Храброво», а також аеропорти в Калузькій області та містах Єйськ та Іваново. Єйський аеропорт, до речі — подвійного призначення, його оператор — Військово-морський флот РФ, а використовують його як військово-морська авіація Росії, так і ВКС РФ. 

Просто зараз компанія зайнята реконструкцією льотної зони в московському аеропорті «Домодєдово» та аеропортового комплексу в Челябінську, й веде з десяток  проектів з будівництва й реконструкції дорожніх об’єктів. 

Будівництво траси Сімферополь-Євпаторія-Мирний Фото: skyscrapercity.com

Серед них — і дорога Сімферополь-Євпаторія-Мирний, яка обгинатиме аеропорт Сімферополь з півдня і сполучатиметься з трасою «Таврида». За даними «Служби автомобільних доріг Республіки Крим», вартість робіт по контракту становить 8,08 млрд рублів. Крім того, у серпні цього року ЦДС отримало замовлення на ремонт дороги Саки-Орловка сумою контракту 758,7 млн. рублів.   

Загалом же «Центрдорстрой» був постачальником у 69 державних контрактах на загальну суму понад 56 млрд рублів.

Кому ж належить цей шляхобудівельний монстр?

За даними російського держреєстру, засновниками акціонерного товариства «Центрдорстрой» були російський бізнесмен Володимир Арутюнов (нині покійний) і Об’єднання юридичних осіб «Депозитарно-розрахунковий союз» або  «ДРС». Також серед засновників ЦДС значиться АТ «Інвестиційна фірма Олма», яка також є засновником «Депозитарно-розрахункового союзу». А ще одним засновником «ДРС» значиться ІК «Тройка диалог» — потужна інвестиційна компанія Рубена Варданяна, що нажилася ще на ваучерній приватизації в РФ у 90-х, а в 2012 році інтегрувалася у структуру Сбербанку і отримала назву Sberbank CIB. Паралельно з цією діяльністю  «Тройка диалог» створила мережу офшорних компаній, через які, за даними розслідування OCCRP, з 2006 по 2011 рік було проведено 4,5 мільярди доларів. Серед їх клієнтів — і друг Путіна, віолончеліст Сергій Ролдугін. 

Кому «Центродорстрой» належить сьогодні? За документами, оприлюдненими АТ ЦДС на порталі «Центр розкриття корпоративної інформації»,  22,8% статутного капіталу Товариства належать Петру Ольховському, який з липня 2011 року займає посаду генерального директора. 

Петро Ольховський і Сергій Аксенов на закладці траси Сімферополь-Євпаторія- Мирний                               Фото: Facebook Сергія Аксенова

Ольховський  родом із російської Брянщини, як і всі інші члени Ради директорів АТ. Перед тим, як очолити компанію, керував її структурними підрозділами. До Ради директорів АТ ЦДС входить Олексій Петрович Ольховський, заступник гендиректора з економічної та інформаційної безпеки — ймовірно, син Петра Ольховського. Він у компанії з 2011 року, а до того 13 років служив в органах внутрішніх справ РФ. У статутному капіталі АТ син гендиректора має частку у 8,7 %. Цікаво, що місцем народження Олексія Ольховського вказано  український Харцизьк Донецької області (нині окупований). 

Фото: e-disclosure.ru

У фінансовому звіті АТ за 2018 рік власниками часток уставного капіталу товариства також вказані Ігор Куров (28,13%), Наталя Орлова (29,88%) та Володимир Татарінов (5%). 

Очолює Раду директорів АТ ЦДС Ігор Куров,  представник брянської чиновницько-бізнесової династії, а за сумісництвом віднедавна —  ще й президент «Федерації настільного тенісу Республіки Крим».

Ігор Куров  Фото: bryansk.kp.ru

Ігор та його батько Анатолій Куров — депутати Брянської обласної думи від партії «Единая Россия». Куров-старший є найбагатшим депутатом області із 233,8 млн рублів доходу у 2018 році, а Ігор Куров задекларував дохід у 129 млн рублів, посівши друге місце у рейтингу. 

Анатолій Куров до 2014 року теж входив до складу Ради директорів АТ ЦДС, як і ще один Куров — Максим Анатолійович. Натомість зараз у складі Ради директорів, затвердженому у квітні 2018 року, крім Ігоря з’явився ще один Куров — Ілля Анатолійович. 

П’ятий член Ради директорів ЦДС — Володимир Татаринов, керівник декількох брянських компаній, зокрема й ТОВ «Лідер», яке у 2014 році викупило в Федерального агентства з управління державним майном РФ останні 25% акцій АТ ЦДС, що утримувались державою. 

Але «ефективного контролю» над «Центродорстой» російська держава не втратила, бо в неї є достатньо дієвий інструмент впливу — кредитування. 

Фінансова звітність АТ ЦДС свідчить, що компанія  закредитована по самі вуха. І це одна із вірогідних відповідей на питання:  чому така крупна та успішна компанія, яка у минулі роки мала вигідні підряди не лише в Росії, а й за кордоном ( приміром, з будівництва чотирисмугових автомагістралей протяжністю 150 км на шоссе Делі-Калькутта, що фінансувався Світовим банком), ризикнула працювати у токсичному Криму, ставлячи під загрозу потрапляння під західні санкції і саму  компанію, і її керівника — співвласника. 

Примітно, що укладення нових додаткових угод з державними російськими банками та відкриття нової кредитної лінії прийшлося саме на момент кримського злету ЦДС.

Фото: e-disclosure.ru

На кінець 2018 року, як свідчить фінансовий звіт АТ, «Центродорстрой» мав сім відкритих кредитних ліній. А саме: 

  • в Росдорбанку — кредитну угоду  з лімітом у 400 млн. рублів;
  • з  ВТБ кілька кредитних угод з лімітом у 300 та 700 млн. руб., та генеральна угода про надання банківських гарантії  на 7 мільярдів руб.;
  • в Сбербанку РФ м.Брянська — угода про надання банківських гарантій на 3 млрд. руб;
  • в РНКБ — кредитна лінія на 500 млн.руб. на фінансування зобов’язань за контрактом та угода на надання банківських гарантій на 2,5 млрд. рублів. 

У липні 2019 збори акціонерів АТ дали згоди на додаток до Угоди з РНКБ про надання банківських гарантій на суму  у 3,5 млрд. рублів та на отримання відновлюваної кредитної лінії з лімітом у 2,5 мільярди рублів.

Крім того, говориться у звіті, у березні 2019 року банком ВТБ відкрита нова кредитна угода на забезпечення зобов’язань ЦДС (на формування внесків на участь у торгах/тендерах) з лімітом у 500 млн. руб. 

У червні 2019 збори акціонерів АТ також затвердили додаткову угоду до кредитного договору з банком ВТБ від 2017 року, в якій подані дані про 13 державних контрактів, за якими «Центродорстрой» виконує ремонт доріг. Юрій Смєлянський, економічний експерт Фонду «Майдан закордонних справ» допускає, що таким чином банк переконують у платоспроможності позичальника.

Юрій Смєлянський, голова правління «Інституту стратегічних чорноморських досліджень», експерт фонду «Майдан закордонних справ» Фото: investigator.org.ua

«Можна припустити, що у  2019 році, маючи потребу в додаткових грошових ресурсах для виконання робіт, акціонерне товариство було змушене скористатися наявною кредитною лінією ВТБ і збільшити свою кредитну заборгованість перед банком, а, відтак, мало надати додаткові гарантії виконання кредитних зобов’язань. Суть рішення акціонерів, ймовірно, — у використанні укладених контрактів на виконання робіт, що фінансуються із федерального бюджету або іншого бюджету, наприклад, м. Москва, як гарантій банку. Оскільки контракти з оплатою коштами бюджету вважаються безризиковими, подібні контракти можуть розглядатися як гарантія виконання кредитних зобов’язань. Враховуючи, що дана компанія працює у «зоні ризику» — в підсанкційному Криму, я б не виключав, що ВТБ отримав відповідну вказівку «згори». 

І куди ж тепер без санкцій?

ЦДС на корпоративному сайті стверджує, що стверджує, що використовує більше 360 одиниць сучасної спеціалізованої дорожньо-будівельної техніки та автотранспорту від провідних світових і російських виробників. Зокрема, це холодний ресайклер WR2500 SK (Wirtgen, Німеччина), бетоноукладні машини та комплекси Gomaco (США), техніка Hydrog (Польща), Metso (Фінляндія) — загалом понад 20 всесвітньо відомих брендів дорожньої та будівельної техніки. 

Будівельна техніка АТ ЦДС Фото: aocds.ru

На сайті ЦДС демонструє виробниче обладнання, яке використовує при реконструкції та будівництві доріг: німецькі асфальтобетонні заводи марок Teltomat, Ammann, Benninghoven, цементобетонні заводи — бельгійський Compacta та німецькі  Stetter та Euromobil Fest. 

Фото: aocds.ru

Звісно ж, усе це обладнання та техніку мало закупити, їм потрібен сервіс та  постійне постачання запчастин та витратних матеріалів. Представники ЦДС в інтерв’ю говорять про 200 одиниць техніки, задіяних на прокладанні дороги Сімферополь — Євпаторія — Мирний. Однак бізнесова діяльність у Криму підпадає під обмежувальну дію секторальних санкцій Заходу, зокрема, й у частині поставок обладнання та технологій у сфері транспорту. 

У сюжеті інформагенції «Кримінформ»  представник ЦДС детально розповідає про технологію виробництва якісного асфальту для Євпаторійської траси заводом «Teltomat-180» (Німеччина), який змонтовано у Сімферополі. 

Асфальтобетонний завод Teltomat, АТ ЦДС, Сімферополь Скріншот: Крыминформ

«Асфальтобетонний завод «Teltomat-180» був змонтований спеціально для забезпечення об’єкту —  будівництва і реконструкції траси Сімферополь-Євпаторія-Мирний асфальтобетонною сумішшю», — каже співробітник «Центродорстрою» Євген Гармаш.  

На зйомці будівництва траси спостерігаємо роботу асфальтоукладника VÖGELE, виробництва німецької Wirtgen Group.

Асфальтоукладник VÖGELE на будівництві траси Сімферополь-Євпаторія-Мирний                       Скріншот: Крыминформ

Ймовірно, що після того, як з січня запрацює монопольний контракт на будівництво усіх доріг в Криму — кількість західної техніки, задіяної «Центродорстроєм» на окупованих землях, зросте у кілька разів. Цікаво, чи зрадіє керівництво Caterpillar, JCB, Gomaco, Wirtgen, Mercedes-Benz та інших гігантів машинобудування, з’ясувавши, що вони постачають та обслуговують техніку на підсанкційній території?

Ситуація може стати  ще більш токсичною для західних компаній, якщо до санкційних списків буде додано й саме АТ «Центродорстрой» та пов’язані з нею особи, задіяні на роботах у Криму. ЦДС вже пустила там коріння — на окупованій території створені три відокремлені підрозділи:  «Крим» у смт Аерофлотське, «Крим Родниково» та «Крим Скворцово» в однойменних селищах Сімферопольського району. 

На нашу думку, ініціатива застосування західних санкцій до АТ «Центродорстрой» повинна йти від України, а добрим початком було б відкриття кримінального провадження, на яке компанія  «заробила» уже самим фактом перекидання її виробничих потужностей і техніки до Криму в порушення Порядку в’їзду/виїзду на тимчасово окуповану територію (ст. 232-1 ККУ). 

Щоправда, у період перезавантаження українського уряду та «укрупнення» деяких міністерств не зовсім зрозуміло, хто має вести моніторинг та документування кандидатів у санкційні списки. Раніше ґрунтовну роботу, яка давала результат, провадило міністерство з питань тимчасово окупованих територій, яке нині ліквідоване. Тож новий уряд має дуже постаратись наповнити українські санкції реальним змістом, аби переконати ЄС і США у необхідності посилення економічного тиску на Росію саме на кримському напрямку.

Continue Reading
Click to comment

Культура

Судьбу памятника Екатерине в Одессе решат общественные слушания

Published

on

В Одессе состоится общественное обсуждение дальнейшей судьбы памятника «Основателям Одессы», расположенного на Екатерининской площади в центре города. Мероприятие пройдет под руководством управления по объектам культурного наследия Одесского городского совета в форме интернет-конференции 19 сентября в 12.00.
С учетом предложений, полученных по результатам общественного обсуждения, в период с 20 сентября 2022 года по 20 октября 2022 года включительно будет проводиться электронный опрос территориальной громады Одессы по данному вопросу с использованием вебпортала «Социально активный гражданин» Одесского городского совета.
Напомним, недавно на президентском портале было размещено несколько петиций с требованием снести монумент. Президент рассмотрел эти предложения и заявил, что судьбу памятника должны решать городские власти Одессы.

Continue Reading

Регион

В нацпарке «Тузловские лиманы» высохли уникальные озера

Published

on

В Национальном природном парке «Тузловские лиманы» в Одесской области практически высохли уникальные мелкие внутренние озера, названные в честь академика Ювеналия Зайцева.

Об этом сообщил бывший руководитель нацпарка эколог Иван Русев.

Причиной высыхания озер стало то, что в этом году вода в лиманы почти не поступает извне.

«Не было и стока пресной воды по малым рекам в лиманы. К тому же в этом году уровень воды в реке Дунай крайне низок за последние десятилетия, поэтому вода в лиманы Джантшейский и Малый Сасык тоже оттуда не поступает и не пополняет озера», – объясняет Русев.
По его словам, сейчас «совсем» не поступает вода и из Черного моря в Тузловские лиманы. Помимо влияния военных действий на отсутствие водообмена одной из причин Русев также назвал тот факт, что администрация области не предоставила рыбакам разрешения открыть пропасть за собственные средства.
«Одесская ОГА, а именно заместитель главы ОГА Олег Муратов и Департамент экологии ОГА Павел Буланович противозаконно блокировали выдачу разрешений местным рыбакам, которые готовы были за свои средства сделать такую ​​важную природоохранную работу, о чем я писал раньше и открыть пропасть. Но этого не произошло» , – подчеркивает сотрудник Национального парка.

В результате испарения воды из лиманов на фоне отсутствия водообмена привело к полному высыханию заповедных озер, где были сосредоточены уникальные птичьи «садики» галагазов (род уток), говорит Русев.

Национальный парк «Тузловские лиманы» — природоохранная территория в Украине на территории Белгород-Днестровского района Одесской области.

Continue Reading

Культура

На одесской дискотеке благотворительно повеселились

Published

on

В Одессе разгорелся скандал вокруг случаев нарушения комендантского часа развлекательными заведениями. Наибольший резонанс вызвала дискотека в клубном отеле М1 на Ланжероне, видео с которой появилось в соцсетях ее участников. Шум и веселье многие сочли опасными и неуместными во время войны, когда в Одессе страдают переселенцы, в госпиталях лежат раненые, а Николаев ежедневно бомбят ракетами оккупанты.

Ситуация привлекла внимание военной администрации. О том, как поступили с нарушителями, рассказал спикер главы Одесской военной администрации Сергей Братчук.

Он заявил, что и персонал клуба и все посетители поняли, что они нарушили правила, поэтому принесли свои извинения и все вместе решили предоставить финансовую помощь подразделениям Вооруженных сил Украины. Братчук подчеркнул, что ни одного исключения для нарушителей комендантского часа, кто бы это ни был или правил в работе данных клубов, не будет.
Между тем в анонимных телеграм-каналах города появилось заявление одного из сотрудников клуба, который утверждает, что все это ложь, и на самом деле никто не был наказан. Также он написал, что никакие средства на ВСУ в клубе не собирались. Дискотека изначально была организована якобы с благотворительной целью, но кому конкретно и какая часть от собранных с отдыхающих средств уйдет — неизвестно.

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.