Connect with us

Криминал

Александр Полищук: Международные доноры видят, что Рада оставила коррупционные схемы в законе о разминировании Донбасса

Published

on

В результате войны на Донбассе Украина столкнулась с проблемой разминирования значительных территорий от установленных мин, самодельных взрывных устройств и неразорвавшихся боеприпасов, от которых на Востоке регулярно погибают или получают ранения мирные жители. Международные партнеры готовы помочь нашей стране с программой гуманитарного разминирования Донбасса, на которое потребуются десятилетия и по меньшей мере 5 миллиардов долларов. Условием для предоставления международного финансирования было принятие Верховной Радой закона «О противоминной деятельности в Украине», который бы позволил контролировать, как расходуются средства международных доноров. О том, как парламентские коррупционеры затормозили финансирование этой программы, потому что втиснули в закон прокладку, Центр журналистских расследований уже рассказывал полтора месяца назад. В конце концов в закон внесли изменения, но проблема не исчезла. Почему — компетентно рассказал генерал Александр ПОЛИЩУК, военный дипломат и эксперт Фонда «Майдан иностранных дел» в программе «Вопрос национальной безопасности» (проект Центра журналистских расследований, эфир ТРК Черноморская).

Александр Полищук, эксперт по вопросам оборонного строительства фонда «Майдан закордонних справ» Фото: investigator.org.ua

Валентина Самар: Пане Олександре, трохи більше місяця ми записували з вами інтерв’ю, де ви прогнозували, що, можливо, ця проблема так і не зникне. Нагадаю, що у квітні українська влада викликала своїми діями, можна сказати, дипломатичний скандал: посли країн-донорів США, Канади і Великобританії заявили, що припинять фінансування програми гуманітарного розмінування Донбасу, допоки Верховна Рада не внесе до закону «Про протимінну діяльність в Україні» зміни, які унеможливлять корупційні лазівки і розкрадання цієї допомоги. 25 квітня Верховна Рада все-таки внесла зміни до статті 8 Закону України «Про протимінну діяльність в Україні». Але давайте хронологічно нагадаємо, в чому була ця проблема. Чому посли вимагали внесення цих поправок і вони таки були внесені?

Олександр Поліщук: Перебуваючи тут в Україні і знаючи наші реалії, посли, по-перше, були зацікавлені в тому, щоб все, що стосується сфери розмінування, було прозоро. І оскільки проблема розмінування на Донбасі дуже значна, обсяги робіт величезні і часу та коштів на розмінування піде дуже багато, то, звичайно, наші міжнародні колеги та партнери готові допомагати нам у вирішенні цього складного питання. Адже є багато жертв внаслідок саме того, що це не тільки вибухові пристрої, які були встановлені військовими, а й ті, які використовували різного роду незаконні збройні формування, у тому числі і саморобні вибухові пристрої. Тому вкрай був потрібний закон про протимінну діяльність. На цьому наголошували всі наші міжнародні партнери і говорили, що допоки не буде закону, де буде чітко визначено відповідальність органів, які будуть проводити заходи розмінування в Україні, немає про що говорити в контексті міжнародної допомоги.

Після довгих і тривалих дискусій, проведення круглих столів, нарад тощо, було розроблено цілу низку законопроектів. І одним з найбільш вдалих був законопроект Міністерства оборони, оскільки було підключено і фахівців, які займаються розмінуванням досить тривалий час, і центр МО, який займається питаннями розмінування. Також цей законопроект було надано на розгляд всім нашим міжнародним партнерам, таким поважним як Женевський центр гуманітарного розмінування і так далі. В результаті з’явився законопроект, але оце відчуття наживи, скажімо прямо, яке пов’язане з цими великими коштами… Ще на початку 2017-го року обсяг цих робіт оцінювався у 5 мільярдів доларів. З року в рік ці суми зростають, і не тільки тому, що збільшується кількість мінно-вибухових загороджень, але постійно ведуться обстріли, а це теж те, що підлягає вилученню та знешкодженню. Окрім цього складність робіт зростає з кліматичними змінами і так далі.

Парламентський комітет на чолі з паном Сергієм Пашинським, коли відчув, що тут пахне грошима та ще й не маленькими, і треба це буде якось контролювати, внесли декілька різних законопроектів, розроблених різними депутатськими групами, фракціями. Потім була створена робоча група, яка розглядала ніби всі законопроекти з метою їх консолідації та створення одного більш відповідного інтересам України, який би задовільнив наших партнерів, і поступово проект, який внесло Міністерство оборони, був захований десь там на самий низ. Керівництво МО не виявляло сильного бажання промотувати державний інтерес у захисті свого законопроекту, навіть після того, як він був розглянутий в Кабінеті Міністрів і прийнятий за основу для того, щоб його передати на розгляд у Верховну Раду.

Потім була створена закрита робоча група, яку очолив Андрій Тетерук з комітету, до цієї групи увійшли багато інших поважних людей, в тому числі і заступник Міністра з питань тимчасово окупованих територій пан Георгій Тука, не менш поважні експерти з різних організацій. Але група працювала в закритому режимі. Під час розгляду окремих питань не допускалися навіть представники державної влади, і зрештою був розроблений той законопроект, який був прийнятий Верховною Радою в тому вигляді, в якому він був найбільш вигідний для групи, яка сповідувала свої інтереси.

Валентина Самар: Це був січень 2019-го року.

Олександр Поліщук: Так, бо майже в ультимативній формі був лист від трьох посольств – Канади, США та Великобританії, де вони просто вимагали прийняття цього закону, оскільки було потрачено дуже багато і часу, і ресурсів.

Валентина Самар: Наші міжнародні партнери нам кажуть, що ми вам даємо гроші, даємо експертів, щоб вони допомогли вам розробити притомний законопроект, щоб в ньому не було корупційних складових, щоб в ньому чітко визначалося, хто що робить, щоб було зрозуміло, кому і за якими схемами надходять гроші, хто за них звітує і які роботи робляться. А що замість цього зробила Верховна Рада?

Фото: investigator.org.ua

Олександр Поліщук: Замість цього Верховна Рада зробила особливий механізм управління як роботами, як ліцензуванням, як допуском до цих робіт різних організацій, оскільки це не лише державні організації, а й наші закордонні партнери також. Це й ті, які працюють сьогодні в Україні: The Danish Demining Group (DDG), HALO Trust і ОБСЄ. Була утворена така схема, що потрібно було створити декілька додаткових органів, в тому числі, які будуть інспектувати, ліцензувати, надавати дозволи.

Валентина Самар: В парламентському світі це називається «обилечивать», так?

Олександр Поліщук: Абсолютно вірно. Але найбільш кидалося в око наших закордонних партнерів, що всі донорські кошти будуть надходити до українського розпорядника, який буде визначений в Україні, і далі в ручному режимі вони будуть розподілятися.

Валентина Самар: Добре, насварилися посли, спікер Верховної Ради Андрій Парубій, його заступниця Ірина Геращенко та народний депутат Іван Вінник подали законопроект і внесли до статті 8 закону України про протимінну діяльність «зміни щодо вдосконалення механізмів залучення коштів для фінансування заходів протимінної діяльності». І в статті 8 тепер написано, що кошти, які донори напряму хочуть переказувати операторам протимінної діяльності, не будуть зараховуватися до державного бюджету, тобто руки чиновників до них торкатися не будуть. І віце-спікерка Верховної Ради Ірина Геращенко вже каже, що таким чином розблоковано співпрацю з міжнародними партнерами в сфері гуманітарного розмінування. І ми бачимо, що вже на зустрічі з міністром МінТОТу Вадимом Чернишем вони радяться, яким чином вони будуть реалізовувати цей закон про протимінну діяльність. Поясніть, до чого тут МінТОТ?

Олександр Поліщук: От за дивним збігом обставин, саме МінТОТ визначено тією організацією, яка буде здійснювати основну координацію реалізації цього закону, керувати створеною схемою по наданню ліцензії, наданню дозволів, інспектуванню проведення робіт, які будуть здійснюватися в царині цієї протимінної діяльності. Наші міжнародні партнери вже бачать, що тут є чергова пастка, яка закладена в тому, що, наприклад, буде створена так звана інспекційна група або інспектуюча організація. Поки що її формат не визначений, але з огляду на те, як це прописано у законі, то це, скоріше за все, буде так звана незалежна приватна компанія, яка буде надавати оцінку якості виконання робіт, які проведені на місцевості, і буде вирішувати або направляти до МінТОТу свої рекомендації щодо продовження або непродовження контрактів по виконанню робіт.

Валентина Самар: А де це прописано? В законі ж цього немає.

Олександр Поліщук: В законі це є, але ж ми з вами говоримо про те, як воно працює на практиці. В законі завжди ця юридична казуїстика так все приховує, але якщо виписати все на листочку, одразу стає все ясно. Що в МінТОТі буде створена додаткова організація, яка буде здійснювати формування політики по гуманітарному розмінуванню, буде створено національний орган, який буде займатися цими питаннями. Досить складна структура, за якою стоїть проста схема: МінТОТ буде вибирати виконавців робіт, ліцензувати їхню діяльність і надати їм дозвіл на виконання робіт. А через приватну фірму – чутки вже ходять, хто це буде – надаватиметься потім ліцензія і контролюватиметься виконання робіт.

Валентина Самар: Хто стоїть за цією структурою, якщо вже навіть вам відомо?

Олександр Поліщук: За цією структурою стоїть «Народний фронт», зокрема, пан Пашинський.

Валентина Самар: Його інтерес ви вбачаєте, так?

Олександр Поліщук: Його інтерес.

Валентина Самар: А що кажуть нам наші партнери і донори, які так хотіли, щоб ми зробили цей закон прозорим, а гроші не розкрадалися? Президент Порошенко, до речі, ще встиг підписати цей закон, і наразі він є чинним.

Олександр Поліщук: Звичайно. Всі дуже поспішали підписати закон, тому що він повинен був вийти в тому вигляді, в якому він зараз є. Але ті схеми, про які я кажу, там теж залишилися. Тепер цією проблематикою зацікавилася Організація Об’єднаних Націй, і буквально днями відбулося засідання тут в Україні по гуманітарному розмінуванні, де було прийнято рішення, що ООН тепер буде опікуватися цим питанням, створять робочу групу, до якої тепер будуть включені не тільки представники органів державної влади України, а також і ті незалежні закордонні партнери, які на сьогодні вже виконують роботи на території України, я вже згадував про них – і Danish Demining Group (DDG), і HALO Trust, і ОБСЄ. І за результатом роботи цієї групи будуть вже далі вноситься зміни до закону для того, щоб перетворити його на той, який відповідає як міжнародним стандартам, так і інтересам України в тому, щоб роботи виконувалися швидко, якісно і по оптимальній ціні.

Валентина Самар: Я правильно розумію, що на сьогодні ми не можемо сказати, що фінансування цієї програми в цілому розблоковане? Що ті іноземні організації та організації, які працювали над розмінуванням Донбасу, продовжують працювати, отримуючи гроші напряму від донорів, але в цілому програма не запущена в Україні, ба більше, вже на рівні якихось структур ООН будуть вчити, напевно, вже новий уряд, яким чином цю програму запустити?

Олександр Поліщук: Абсолютно правильно. На сьогоднішній день до завершення інституалізації повністю всієї структури, яка буде займатися питаннями гуманітарного розмінування в Україні, ми не можемо очікувати, що програма буде розгорнута в повному обсязі, і будуть допущені до її виконання всі ті, хто зацікавлений на сьогодні. Це не тільки ті, яких я перерахував, є й маса інших організацій, які зацікавлені в тому, щоб надавати донорську, спонсорську і технічну допомогу Україні саме в питаннях гуманітарного розмінування. В тому числі, це будуть і українські виконавці робіт.

Валентна Самар: Такі є?

Олександр Поліщук: Так є, звичайно.

Валентна Самар: І до сьогоднішнього дня їм не потрібні були ці всі ліцензування, отримання якихось спеціальних дозволів? Як зараз йде процес розмінування, наскільки це великий фронт робіт, і хто його фінансує? Чи є фінансування з бюджету, чи це тільки донорські гроші, та які їхні обсяги?

Фото: investigator.org.ua

Олександр Поліщук: Ми на сьогодні, звичайно, здійснюємо розмінування, але його виконують наші органи державної влади. Це Міністерство оборони в обличчі Збройних сил, і вони виконують роботи, що пов’язані з мінуванням і розмінуванням в рамках операції, яка відбувається на сході України. Це також Державна служба з надзвичайних ситуацій МВС, яка теж залучена до виконання цих робіт, як виконує їх, наприклад, в частині, яка стосується вже звільнених територій, коли проходять обстріли якихось критично важливих об’єктів інфраструктури, від чого залежить життєдіяльність району. Наприклад, ми з вами є свідками, коли відбувалися обстріли водонасосних станцій, електричних розподільчих станцій. І от туди виїжджають фахівці, які виконують ці роботи. Ба більше, при командуванні ООС була створена спеціальна група, яка займається питаннями розмінування і допуску туди всіх необхідних фахівців. Я не хотів би зараз говорити про якісь обсяги фінансів, того що все це робиться за кошти державного бюджету в рамках цих завдань, що виконують ці підрозділи щоденно, це закладено в їх завданні. А от Danish Demining Group (DDG), HALO Trust мають контракти, за якими вони виконують певний обсяг робіт. Про конкретні якісь цифри ми можемо поговорити в іншому форматі, ми надамо якусь додаткову інформацію.

Валентина Самар: Ми не полишаємо цієї теми, тому що ця проблема на роки, а можливо, і десятиліття, і люди мають право знати, яким чином уряд опікується цієї проблемою і де ми втрачаємо. А зараз ми втрачаємо кожен рік.

Але сьогодні я ще хочу вас розпитати про так звану таємну кімнату – ситуаційну кімнату в Адміністрації президента. Минулого тижня був великий скандал, пов’язаний з тим, що новопризначений секретар РНБО, де ви працювали певний час, зайшовши в АП, в кімнату, в якій він, напевно, не раз був як міністр фінансів, побачив, що вона демонтована, і все те дороге обладнання виробництва компанії «Фенікс» зняте, і сервери в кімнатах, де працювали аналітики, які забезпечували роботу тих, хто знаходився в ситуаційні кімнаті, вивезено.

Вам є що додати до того, що розказав пан Данилюк? Ви бували в цій кімнаті?

Олександр Поліщук: Ні, саме в цій кімнаті я не бував, тому що до цієї кімнати був дуже обмежений доступ, і туди потрапляли тільки ті люди, які були запрошені на зустріч з президентом, який очолював і вів всі засідання в цій ситуаційній кімнаті. Але, звичайно, так не може бути. Ми щойно провели свого друга з Грузії, якому про це розповіли. Він в Грузії очолює центр кризового реагування. Це така сама ситуаційна кімната, тільки прем’єр-міністра. І коли ми розповіли, що були зняті всі монітори, всі засоби комунікації, які доставляли інформацію туди, а це ж не тільки сервери, а й телефони, які показував і президент Порошенко, що він ними розмовляє з президентом Сполучених Штатів тощо, то він був просто в шоці. Це один з елементів програмно-апаратного комплексу, який призначений саме для того, щоб здійснювати управління в кризових ситуаціях. Можливо, там не було в сконцентрованому вигляді таємної інформації, яка зберігалася там, але те, що там обговорювалися питання, які мають важливе державне значення, і можливо, містять державну таємницю, в цьому сумніватися не приходиться. Є Головний ситуаційний центр України, створений при апараті РНБО, там є відповідні приміщення, відповідна техніка там стоїть, і в мене є підозра, що ця частина, яка була в Адміністрації президента, туди і переїхала.

Валентина Самар: Чекайте, Порошенко за свої гроші орендував обладнання, яке було на балансі апарату РНБО?

Олександр Поліщук: Та я думаю, що Цеголко не розібрався, про що він хоче розказати і моментально відреагував, щоб якось захистити, але сказав щось не те. Проте ми не бачмо і спростування з боку президента Порошенка та взагалі якихось коментарів.

Валентина Самар: На чому базується ваша версія?

Олександр Поліщук: Моя версія базується на тому, що ми за ці п’ять років намагалися спостерігати за тим, як створюється система реагування на надзвичайні ситуації, в том числі і воєнного характеру. В нас є і система ситуаційних центрів, і система кризових центрів в різних органах державної влади. Потрібно було їх замкнути в якусь мережу і зосередити десь інформацію для прийняття таких стратегічних рішень на найвищому державному рівні. Колись ще за Януковича була боротьба між Адміністрацією президента і Клюєвим, який тоді був секретарем РНБО, за те, де буде створюватися цей центр. Цей центр був створений: один – в апараті РНБО, а інший — в Адміністрації президента. Таким чином був знайдений якийсь баланс. Передавалася інформація для того, щоб мати змогу на Банковій її бачити. І була можливість проводити засідання як в АП, так і в РНБО. І я думаю, що вся ця техніка і перебуває на балансі Ради, недаремно пан Турчинов рекомендував пану Данилюку поїхати на свої робоче місце в апарат РНБО, і там подивитися і розібратися. Саме до цього і прив’язується моя версія, що це все не орендоване у приватних компаній, а все-таки державне майно, яке тепер переїхало в апарат РНБО. Проте для чого його розбирали в Адміністрації президента, абсолютно незрозуміло. Я вважаю, що розслідування, яке розпочате з цього приводу, повинно бути доведено до кінця, і дана відповідь суспільству – для чого це було зроблено.

Continue Reading
Click to comment

Культура

Судьбу памятника Екатерине в Одессе решат общественные слушания

Published

on

В Одессе состоится общественное обсуждение дальнейшей судьбы памятника «Основателям Одессы», расположенного на Екатерининской площади в центре города. Мероприятие пройдет под руководством управления по объектам культурного наследия Одесского городского совета в форме интернет-конференции 19 сентября в 12.00.
С учетом предложений, полученных по результатам общественного обсуждения, в период с 20 сентября 2022 года по 20 октября 2022 года включительно будет проводиться электронный опрос территориальной громады Одессы по данному вопросу с использованием вебпортала «Социально активный гражданин» Одесского городского совета.
Напомним, недавно на президентском портале было размещено несколько петиций с требованием снести монумент. Президент рассмотрел эти предложения и заявил, что судьбу памятника должны решать городские власти Одессы.

Continue Reading

Регион

В нацпарке «Тузловские лиманы» высохли уникальные озера

Published

on

В Национальном природном парке «Тузловские лиманы» в Одесской области практически высохли уникальные мелкие внутренние озера, названные в честь академика Ювеналия Зайцева.

Об этом сообщил бывший руководитель нацпарка эколог Иван Русев.

Причиной высыхания озер стало то, что в этом году вода в лиманы почти не поступает извне.

«Не было и стока пресной воды по малым рекам в лиманы. К тому же в этом году уровень воды в реке Дунай крайне низок за последние десятилетия, поэтому вода в лиманы Джантшейский и Малый Сасык тоже оттуда не поступает и не пополняет озера», – объясняет Русев.
По его словам, сейчас «совсем» не поступает вода и из Черного моря в Тузловские лиманы. Помимо влияния военных действий на отсутствие водообмена одной из причин Русев также назвал тот факт, что администрация области не предоставила рыбакам разрешения открыть пропасть за собственные средства.
«Одесская ОГА, а именно заместитель главы ОГА Олег Муратов и Департамент экологии ОГА Павел Буланович противозаконно блокировали выдачу разрешений местным рыбакам, которые готовы были за свои средства сделать такую ​​важную природоохранную работу, о чем я писал раньше и открыть пропасть. Но этого не произошло» , – подчеркивает сотрудник Национального парка.

В результате испарения воды из лиманов на фоне отсутствия водообмена привело к полному высыханию заповедных озер, где были сосредоточены уникальные птичьи «садики» галагазов (род уток), говорит Русев.

Национальный парк «Тузловские лиманы» — природоохранная территория в Украине на территории Белгород-Днестровского района Одесской области.

Continue Reading

Культура

На одесской дискотеке благотворительно повеселились

Published

on

В Одессе разгорелся скандал вокруг случаев нарушения комендантского часа развлекательными заведениями. Наибольший резонанс вызвала дискотека в клубном отеле М1 на Ланжероне, видео с которой появилось в соцсетях ее участников. Шум и веселье многие сочли опасными и неуместными во время войны, когда в Одессе страдают переселенцы, в госпиталях лежат раненые, а Николаев ежедневно бомбят ракетами оккупанты.

Ситуация привлекла внимание военной администрации. О том, как поступили с нарушителями, рассказал спикер главы Одесской военной администрации Сергей Братчук.

Он заявил, что и персонал клуба и все посетители поняли, что они нарушили правила, поэтому принесли свои извинения и все вместе решили предоставить финансовую помощь подразделениям Вооруженных сил Украины. Братчук подчеркнул, что ни одного исключения для нарушителей комендантского часа, кто бы это ни был или правил в работе данных клубов, не будет.
Между тем в анонимных телеграм-каналах города появилось заявление одного из сотрудников клуба, который утверждает, что все это ложь, и на самом деле никто не был наказан. Также он написал, что никакие средства на ВСУ в клубе не собирались. Дискотека изначально была организована якобы с благотворительной целью, но кому конкретно и какая часть от собранных с отдыхающих средств уйдет — неизвестно.

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.