Криминал
Прямой пиар и привлечение благосклонных страниц. Обзор политрекламы в Facebook в мае 2020 года
Громадянська мережа ОПОРА
Ежемесячно инструмент политической рекламы становится более популярным в украинском Facebook. В мае в ленте украинцев маячили почти 10 000 рекламных постов. Больше всего среди политиков из собственных страниц инвестируют Петр Порошенко, Виталий Нестор, Игорь Васюник, Андрей Портнов и страница Партия Шария. Борис Филатов и Геннадий Корбан тоже присутствуют в рекламном контенте, однако в постах благосклонной к ним Facebook-страницы.
Гражданская сеть ОПОРА с начала 2020 года постоянно следит за рекламой на публичных страницах политиков и партий в Facebook и Instagram. С 18 марта 2019 года все рекламные объявления, связанные с политикой, хранятся в Библиотеке политической рекламы (Facebook Ad Library). Для ее размещения нужно пройти процедуру идентификации личности. Также каждый рекламодатель должен указать источник финансирования рекламы. Если заказчик промо-услуги этого не сделал, сработают алгоритмы искусственного интеллекта.
Майже 10 тисяч постів політичної реклами протягом місяця
З наближенням місцевих виборів або ж активізацією політичного життя завдяки послабленню карантину інструмент політичної реклами в Facebook та Instagram стає все більш популярним серед українських політиків, партій та політичних спільнот. У травні у стрічках користувачів цих соцмереж з’явилося майже 10 000 рекламних постів, які були опубліковані на 1158 сторінках. Згідно з даними Звіту Відкритої бібліотеки політичної реклами (Facebook Ad Library) за трансляцію цих публікації замовники політичної реклами сплатили від 144 041 до 231 656 американських доларів*. Щомісяця частина рекламодавців не всю рекламу маркує належним чином як політичну (будь-які пости, де згадується політичний діяч чи партія) – у травні таких публікацій 472, а опублікували їх на 300 сторінках.
Частина промо-кампаній була орієнтована на мешканців всіх областей України, частина мала вузьку географію показів. Топ-3 регіонів, на які таргетується найбільше політичної реклами, у травні не відрізнялася від звичних пріоритетів замовників промо-послуги: Київ (12,7%), Дніпропетровська область (12,3%), Львівська область (10,4%). Залишалися у фокусі рекламодавців і жителі Одеської (6%), Вінницької (5,7%), Полтавської (4,3%) та Черкаської (4,3%) областей. Найменше реклами було налаштовано на покази користувачам із Луганської області (0,7%).
У гендерному розрізі більшість промо-публікацій політичного змісту у травні була орієнтована на жіночу аудиторію – 60,2% показів. Чоловіки у своїй стрічці бачили на 20% платних постів менше – 39,7% показів відповідно. За віковою розбивкою замовники політичної реклами звертаються до жінок 45-54, 55-64 та 34-44 років, а ось серед чоловіків це – молодші групи 25-34 та 35-44 років. Втім зустрічаються й пости, що були налаштовані на перегляди виключно жіночою (298 публікація) або виключно чоловічою (196 публікації) аудиторією.
* Оскільки Facebook Ad Library report не подає точної інформації про вартість політичної реклами, якщо вона не перевищила 100 $, то при аналізі витрат рекламодавців ми маємо фактично дві суми – мінімальну та максимальну (при умові оцінки їх вартості від 0 до 100 $).
Серед топ-10 найбільших рекламодавців сторінки, які використовують мікротаргетинг
У травні десятка найбільших рекламодавців витратила на політичну рекламу 40 870 американських доларів. Серед топ-10 замовників рекламного контенту, які витратили на рекламу найбільше, – сторінка народного депутата, місцевих політиків, представництва ЄС в Україні, непарламентської політичної сили, ЗМІ та публічні сторінки політичного спрямування, лояльні до певних політиків.
У травні найщедрішим рекламодавцем стала сторінка телевізійного політичного шоу Шустер LIVE, чиї інвестиції в промоцію відеофрагментів щотижневих передач з виступами українських політиків, високопосадовців, громадських діячів та експертів склали 9636 доларів. Всі рекламні пости сторінки транслювалися близько тижня, а вкладення в їх покази коливалися в межах до 200$ (дорожчі – анонси випусків з програмою та списком запрошених гостей). Найбільші інвестиції (500-600$) Шустер спрямував у роз’ясненні конфлікту, який стався під час ефіру 15 травня із запрошенням до участі у програмі народного депутата Олександра Дубінського, та відповіді ведучого на дії політика.
Таргетинг сторінки Шустер LIVE у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Вже третій місяць протягом моніторингу ОПОРИ значні суми вкладає в промоцію в соцмережах п’ятий Президент України, а нині народний депутат Петро Порошенко. У травні політик інвестував 8478 доларів. Частина оплаченого рекламного контенту транслюється в мережі вже протягом кількох місяців. У травні Порошенко рекламував волонтерські ініціативи Фонду Порошенка щодо допомоги у протистоянні пандемії коронавірусної хвороби, зокрема, продуктові набори для тих, хто потребує, та передачу апаратів ШВЛ, захисних костюмів та пульсоксиметрів Олександрівській лікарні; родиною вітав користувачів Instagram з Днем вишиванки та користувачів Facebook з Днем Києва; лобіював підписання Президентом закону 3380 про розширене безкоштовне тестування для діагностики Covid-19 та продовження заходів щодо заборони російських соціальних мереж та каналів в Україні; коментував стратегію політики щодо США та двопартійну підтримку України (йшлося про наслідки ситуації щодо втручання у передвиборчу боротьбу в Америці). Найдорожчими наразі є публікації, які транслюються ще з квітня. У травні вагомі вкладення політик зробив у пост про волонтерську ініціативу з продовольчими наборами (700-800 $) та коментар про міжнародне становище України та відносини з США (500-600 $).
Таргетинг сторінки Петра Порошенка у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Третю позицію займає сторінка Представництва ЄС в Україні (European Union in Ukraine), яка сплатила 6141 американських доларів за розміщення рекламних оголошень щодо ініціатив допомоги малим та середнім підприємствам, малим фермам, вразливим групам людей, медикам, волонтерам, громадам на Сході України; онлайн-активностей організації до Днів Європи; онлайн-вебінарів та дискусій.
Таргетинг сторінки Представництва ЄС в Україні у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Четверте місце посідає сторінка інформаційної агенції Obozrevatel, де замовник рекламних політичних постів заплатив 3881 американський долар. Сторінка рекламувала публікації із сайту медійного ресурсу.
Таргетинг сторінки Obozrevatel у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Серед лідерів – сторінка Партії Шарія, яка вклала в рекламні пости 2993 американських доларів. Значна частина публікацій коштувала замовнику менше ніж 100 доларів та була орієнтовані лише на мешканців котроїсь однієї з областей України. За змістом – це заклики приєднатися до партії та слідкувати за нею в соцмережах. В Instagram Партія Шарія також провела промо-кампанію Мерча Sharij Shop. Рекламні публікації сторінки були орієнтовані на користувачів з південно-східних областей України, за винятком Херсонської, та міста Києва.
Таргетинг сторінки Партії Шарія у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
3117 американських доларів у публікацію понад 1000 постів інвестував замовник політичної реклами на сторінці ексзаступника глави Адміністрації президента Віктора Януковича Андрія Портнова. Кожна публікація коштувала менш як 100 доларів і таргетувалась на аудиторію до 50 тисяч користувачів. Такі показники говорять про те, що адміністратори сторінки працюють за технологією мікротаргетингу. Окрім того, більшість оголошень містили заклик підписатися на Telegram-канал Портнова. Примітно, що більшість рекламних оголошень супроводжувалася фотографією Петра Порошенка, а ім’я політика згадувалося у тексті – у негативному світлі.
Таргетинг сторінки Андрія Портнова у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Серед найбільших рекламодавців місяця сторінка Городок, де рекламу оплачує Марія Москальова (Mariya Moskalyova). У травні витрати на політичну рекламу прихильної до мера Дніпра сторінки склали 2367$. Рекламні публікації стосувалися діяльності щодо запобігання поширення COVID-19 та протистояння міських голів і Президента. Більшість з них цитували міського голову Дніпра Бориса Філатова, який звітував про свою діяльність та роботу міської влади в умовах карантину, та колишнього керівника апарату Дніпропетровської обласної державної адміністрації Геннадія Корбана, який критикував діяльності Офісу Президента та обласної адміністрації. Також на сторінці рекламується публікація інформаційної агенції Obozrevatel, де йдеться про розслідування у справі хабарництва в обласній лікарні. Покази реклами налаштовані на жителів Дніпропетровської області та міста Києва.
Таргетинг сторінки Городок у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Продовжує використовувати інструмент політичної реклами й Віталій Нестор, голова Київської міської партійної організації ВО “Батьківщина”. За трансляцію рекламних постів на сторінці політика ТОВ “Сучасні рекламні рішення” заплатило 2242$. Ймовірний кандидат у мери Києва просуває власні влоги, де коментує нагальні і важливі питання для громади киян (наслідки карантинних заходів, підвищення тарифів “Київводоканалом”, загрози для заводу “Антонов”, борг “Нафтогазу”) та презентацію “Нову стратегію Києва”, яку позиціонує як “розробку команди «Батьківщина. Київ» спільно з кращими фахівцями у сфері розвитку міст”. На відміну від квітня, у травні Віталій Нестор інвестував у промо-кампанії помірні суми – до 300$.
Таргетинг сторінки Віталія Нестора у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
В очікуванні місцевих виборів зросли вкладення у політичну рекламу ще одного політика – Ігоря Васюника, народного депутата України 7 та 8 скликань і кандидата на посаду міського голови Львова у 2015 році. У травні на сторінці політика в політичну рекламу було інвестовано 2024 американських доларів. Платник – приватне підприємство “АГЕНЦІЯ «ПАРТНЕР”. У більшості постів Васюник критикує чинну міську владу та висловлюється щодо важливих для громади Львова питань.
Таргетинг сторінки Ігоря Васюника у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
У квітні замовники політичної реклами на сторінці одеського інтернет-видання Монітор витратили 1791$ на публікацію кількох сотен постів. Всі вони – промо матеріалів, які вийшли на сайті медіа, у яких критикувалася міська влада Одеси.
Таргетинг сторінки Монітор у травні: за географією та аудиторією (джерело: fb.oporaua.org)
Джерело: Громадянська мережа ОПОРА
Культура
Судьбу памятника Екатерине в Одессе решат общественные слушания
В Одессе состоится общественное обсуждение дальнейшей судьбы памятника «Основателям Одессы», расположенного на Екатерининской площади в центре города. Мероприятие пройдет под руководством управления по объектам культурного наследия Одесского городского совета в форме интернет-конференции 19 сентября в 12.00.
С учетом предложений, полученных по результатам общественного обсуждения, в период с 20 сентября 2022 года по 20 октября 2022 года включительно будет проводиться электронный опрос территориальной громады Одессы по данному вопросу с использованием вебпортала «Социально активный гражданин» Одесского городского совета.
Напомним, недавно на президентском портале было размещено несколько петиций с требованием снести монумент. Президент рассмотрел эти предложения и заявил, что судьбу памятника должны решать городские власти Одессы.
Регион
В нацпарке «Тузловские лиманы» высохли уникальные озера
В Национальном природном парке «Тузловские лиманы» в Одесской области практически высохли уникальные мелкие внутренние озера, названные в честь академика Ювеналия Зайцева.
Об этом сообщил бывший руководитель нацпарка эколог Иван Русев.
Причиной высыхания озер стало то, что в этом году вода в лиманы почти не поступает извне.
«Не было и стока пресной воды по малым рекам в лиманы. К тому же в этом году уровень воды в реке Дунай крайне низок за последние десятилетия, поэтому вода в лиманы Джантшейский и Малый Сасык тоже оттуда не поступает и не пополняет озера», – объясняет Русев.
По его словам, сейчас «совсем» не поступает вода и из Черного моря в Тузловские лиманы. Помимо влияния военных действий на отсутствие водообмена одной из причин Русев также назвал тот факт, что администрация области не предоставила рыбакам разрешения открыть пропасть за собственные средства.
«Одесская ОГА, а именно заместитель главы ОГА Олег Муратов и Департамент экологии ОГА Павел Буланович противозаконно блокировали выдачу разрешений местным рыбакам, которые готовы были за свои средства сделать такую важную природоохранную работу, о чем я писал раньше и открыть пропасть. Но этого не произошло» , – подчеркивает сотрудник Национального парка.
В результате испарения воды из лиманов на фоне отсутствия водообмена привело к полному высыханию заповедных озер, где были сосредоточены уникальные птичьи «садики» галагазов (род уток), говорит Русев.
Национальный парк «Тузловские лиманы» — природоохранная территория в Украине на территории Белгород-Днестровского района Одесской области.
Культура
На одесской дискотеке благотворительно повеселились
В Одессе разгорелся скандал вокруг случаев нарушения комендантского часа развлекательными заведениями. Наибольший резонанс вызвала дискотека в клубном отеле М1 на Ланжероне, видео с которой появилось в соцсетях ее участников. Шум и веселье многие сочли опасными и неуместными во время войны, когда в Одессе страдают переселенцы, в госпиталях лежат раненые, а Николаев ежедневно бомбят ракетами оккупанты.
Ситуация привлекла внимание военной администрации. О том, как поступили с нарушителями, рассказал спикер главы Одесской военной администрации Сергей Братчук.
Он заявил, что и персонал клуба и все посетители поняли, что они нарушили правила, поэтому принесли свои извинения и все вместе решили предоставить финансовую помощь подразделениям Вооруженных сил Украины. Братчук подчеркнул, что ни одного исключения для нарушителей комендантского часа, кто бы это ни был или правил в работе данных клубов, не будет.
Между тем в анонимных телеграм-каналах города появилось заявление одного из сотрудников клуба, который утверждает, что все это ложь, и на самом деле никто не был наказан. Также он написал, что никакие средства на ВСУ в клубе не собирались. Дискотека изначально была организована якобы с благотворительной целью, но кому конкретно и какая часть от собранных с отдыхающих средств уйдет — неизвестно.