Криминал
Разрушители дорог: почему Укртрансбезопасность не может поймать всех нарушителей
Микита Панасенко, Центр журналістських розслідувань
Сейчас в Украине работает только 33 весовых комплекса, которые могут зафиксировать перегрузку автомобиля. В разгар сезона сбора урожая и доставки его к портам 63 комплекса — на ремонте и метрологической поверке. Под перегруженными авто асфальт в летнюю жару превращается в «пластилин»: дорога быстро разрушается. Деньги налогоплательщиков пойдут на ремонт дорог, а следующим летом ситуация повторится. Президент назвал «засранцами» дальнобойщиков, которые перегружают фуры, но только ли в безответственности водителей дело? В проблеме разбирался Центр журналистских расследований.
Фото: investigator.org.ua
Відеозвернення президента Володимира Зеленського до далекобійників вже стало мемом. Водії фур у закритій Viber-спільноті допомагають одні одним об’їхати вагові пункти Укртрансбезпеки на українських дорогах і уникнути багатотисячних штрафів за перевантаження машин. Фури, що везуть надміру важкий вантаж, вщент руйнують дороги, на будівництво і ремонт яких в бюджеті 2020 року передбачено рекордні 100 млрд грн. Президент через це дуже сердитий.
Обмеження для вантажівок
В Україні вага фури разом із вантажем не повинна перевищувати 40 тонн. Для контейнеровозів показник вищий — до 44 тонн.
На обмеження впливає температура повітря: спека робить асфальт занадто пластичним, і покриття розтікається під багатотонною вантажівкою, наче глина.
Тож за температури повітря 28 градусів і вище їздити можна тільки фурам з вагою не більше 24 тонн. Через це водії заважких фур вдень стоять біля траси та чекають, поки настане ніч, температура спаде і можна буде їхати.
За дотриманням вагового контролю на спеціальних постах слідкують працівники Державної служби України з безпеки на транспорті — Укртрансбезпеки.
Кілометрові черги
26 червня пункт габаритно-вагового контролю «Консул» під Херсоном відвідав Володимир Зеленський. Поскаржився, що через недосконале законодавство навіть у разі виявлення перевантаженого автомобіля його не можна затримати, тож після накладення штрафу він продовжує рух і далі руйнує дороги. Щоправда, не згадав про здатність Укртрансбезпеки та Укравтодору забезпечити ефективний контроль за вагою перевізників. Для цього потрібні вагові комплекси на всіх трасах з високим вантажним трафіком, та відповідна кількість сумлінних співробітників Укртрансбезпеки.
Це було вдень. А вночи після президентського візиту на тому самому пункті «Консул» роздратовані водії скаржилися на неточність вагових комплексів. На трасі ж вишикувалися кілометрові корки.
Загалом звична картина на українських дорогах — нескінченні черги з вантажівок, що чекають нічної прохолоди, а дехто — ще й можливості проїхати без ризику потрапити на очі Укртрансбезпеці й не платити за перевантаж.
Пункти-стоянки для вантажівок можна знайти на сайті e-transport.gov.ua.
Вантажівки, що прямують із зерном до терміналів Миколаївського морського порту, займають смуги для руху. Місто заблоковане. Місцеві видання пишуть, що таким чином далекобійники ще й мстяться миколаївцям: на початку липня мешканці Інгульського району влаштували акцію протесту, заблокувавши проїзд великогабаритному транспорту через те, що вантажівки руйнують дороги біля їхніх домівок.
Стаціонарний пункт біля Києва
Центр журналістських розслідувань 11 липня завітав до стаціонарного вагового пункту на окружній дорозі Києва. На момент приїзду знімальної групи тут працювали троє людей: по одному від «Укравтодору», Укртрансбезпеки та патрульної поліції.
Вантажівки одна за одною заїжджали на ваги, і невдовзі було зафіксовано порушення — перевантаження на осі фури.
Співробітник Укртрансбезпеки Роман Романченко хвилин двадцять займався оформленням документів щодо порушення. Виявилося, що це перший зафіксований за цей день перевантаж, хоча контроль відбувався з самого ранку. Причому, піймали порушника буквально через 10 хвилин після приїзду журналістів.
«Ми склали акт про перевищення транспортним засобом нормативних параметрів. Нараховано плату за проїзд, за пройдену відстань: з моменту загрузки до моменту зважування. А також складено акт щодо порушення законодавства про автомобільний транспорт. Найвища штрафна санкція — у розмірі 34 тисяч гривень», — каже інспектор Роман Романченко.
Близько 17:00 пост припинив роботу — співробітники роз’їхалися. А повз порожній пункт зважування продовжили їхати вантажівки.
Протягом 11 липня у всій Київській області було складено лише 11 матеріалів щодо порушення вагових норм перевізниками.
33 працюючі комплекси на всю країну
Сергій Шапочка, керівник департаменту державного контролю Укртрансбезпеки каже, що зараз найбільша увага служби зосереджена на півдні України, де зерно нового врожаю везуть до портів. В Одеську, Миколаївську, Херсонську області, за його словами, направили на підмогу місцевим інспекторам працівників з інших регіонів України. Однак кількість вагових комплексів в найбільш завантажених областях спантеличує.
«У Херсонській області — три. Одеська — три. Миколаївська — три. Кожна область має свої комплекси. Окрім пересувних, є ще стаціонарні комплекси. У разі, коли ми виставили свій комплекс, розпочали роботу — фури між собою перемовляються та їдуть іншою дорогою», — каже Шапочка.
Загалом на дорогах України працює 141 інспектор Укртрансбезпеки і лише 33 вагові комплекси, з яких 15 — мобільні.
Сергій Шапочка каже, що служба готується прийняти на роботу ще 200 інспекторів, однак у бюджеті цього року грошей на них немає. Планують також закупити ще 50 нових вагових комплексів, та коли це станеться — сказати не може.
І як тут не згадати про скандал із закупівлею у 2017 році 78 пересувних вагових комплексів. Слідчі Нацполіції нарахували, що Укртрансбезпека переплатила за них 60 мільйонів гривень. Досудове розслідування про змову керівництва компанії «Радіал-Україна» з очільниками Укртрансбезпеки триває досі, про підозру ще нікому не повідомлено — слідство «зависло» із жовтня 2019 року. Втім, попри розслідування, придбані вагові комплекси мали б працювати. Але ні.
«З тих комплексів, які в нас сьогодні є, 63 зараз на ремонті і повірці, і скільки з них стане до строю далі, а скільки ні — покаже діагностика. Деякі з них уже вийшли з ладу і, мабуть, ремонт їх уже буде економічно недоцільним», — говорить Сергій Шапочка.
Між тим, з вересня 2019 року під Києвом у тестовому режимі працює система зважування вантажівок у русі. У Міністерстві інфраструктури та Укртрансбезпеці планують повний запуск системи вже до кінця 2020 року.
Система динамічного зважування WIM буде визначати вагу машини в автоматичному режимі, вимірювати її габарити, розпізнавати номерні знаки та у випадку порушення вагових параметрів — передавати інформацію поліції.
Статистика
Укртрансбезпека поповнює державний бюджет, стягуючи плату за порушення ваговоих норм. Власник авто має сплатити за кількість кілометрів, яку машина проїхала з перевантаженням.
У 2018 році працівники Укртрансбезпеки виявили понад 16 тис. порушників та виписали їм плати за проїзд на 3,5 млн євро.
У 2019 році порушників стало менше — 13,3 тис, але сума плати за проїзд не змінилася.
Зараз, коли сезон збирання та перевезення врожаю тільки почався, співробітники Укртрансбезпеки вже спіймали понад 4 тисячі порушників габаритно-вагових параметрів. І на 1,3 млн євро склали матеріалів про сплату за проїзд.
Причому, левову частку коштів за порушення вагового режиму держава отримає саме за останні кілька тижнів — літо це врожайна пора не тільки для аграріїв, а й для Укртрансбезпеки.
Отже, поки в Україні працює тільки 33 вагових комплекси, перевантажені автомобілі розбивають дороги на мільйони доларів. Гроші платників податків потім будуть спрямовані на ремонт автошляхів, а наступного літа ситуація може повторитися. Не виключено, що до того моменту вже запрацює на повну силу новітній комплекс динамічного зважування, але гарантій цього поки немає.
Ланцюжок контролю та відповідальності, у якому порушник вагових норм невідворотно отримує покарання, поки що розірваний. Причини цього — в недостатній кількості пунктів зважування і невеличкому штаті Укртрансбезпеки. Мало вимагати законослухняності, необхідно забезпечити контроль. Тож маємо ситуацію, коли закон, як ваги на дорогах, можна безкарно об’їхати.
Культура
Судьбу памятника Екатерине в Одессе решат общественные слушания
В Одессе состоится общественное обсуждение дальнейшей судьбы памятника «Основателям Одессы», расположенного на Екатерининской площади в центре города. Мероприятие пройдет под руководством управления по объектам культурного наследия Одесского городского совета в форме интернет-конференции 19 сентября в 12.00.
С учетом предложений, полученных по результатам общественного обсуждения, в период с 20 сентября 2022 года по 20 октября 2022 года включительно будет проводиться электронный опрос территориальной громады Одессы по данному вопросу с использованием вебпортала «Социально активный гражданин» Одесского городского совета.
Напомним, недавно на президентском портале было размещено несколько петиций с требованием снести монумент. Президент рассмотрел эти предложения и заявил, что судьбу памятника должны решать городские власти Одессы.
Регион
В нацпарке «Тузловские лиманы» высохли уникальные озера
В Национальном природном парке «Тузловские лиманы» в Одесской области практически высохли уникальные мелкие внутренние озера, названные в честь академика Ювеналия Зайцева.
Об этом сообщил бывший руководитель нацпарка эколог Иван Русев.
Причиной высыхания озер стало то, что в этом году вода в лиманы почти не поступает извне.
«Не было и стока пресной воды по малым рекам в лиманы. К тому же в этом году уровень воды в реке Дунай крайне низок за последние десятилетия, поэтому вода в лиманы Джантшейский и Малый Сасык тоже оттуда не поступает и не пополняет озера», – объясняет Русев.
По его словам, сейчас «совсем» не поступает вода и из Черного моря в Тузловские лиманы. Помимо влияния военных действий на отсутствие водообмена одной из причин Русев также назвал тот факт, что администрация области не предоставила рыбакам разрешения открыть пропасть за собственные средства.
«Одесская ОГА, а именно заместитель главы ОГА Олег Муратов и Департамент экологии ОГА Павел Буланович противозаконно блокировали выдачу разрешений местным рыбакам, которые готовы были за свои средства сделать такую важную природоохранную работу, о чем я писал раньше и открыть пропасть. Но этого не произошло» , – подчеркивает сотрудник Национального парка.
В результате испарения воды из лиманов на фоне отсутствия водообмена привело к полному высыханию заповедных озер, где были сосредоточены уникальные птичьи «садики» галагазов (род уток), говорит Русев.
Национальный парк «Тузловские лиманы» — природоохранная территория в Украине на территории Белгород-Днестровского района Одесской области.
Культура
На одесской дискотеке благотворительно повеселились
В Одессе разгорелся скандал вокруг случаев нарушения комендантского часа развлекательными заведениями. Наибольший резонанс вызвала дискотека в клубном отеле М1 на Ланжероне, видео с которой появилось в соцсетях ее участников. Шум и веселье многие сочли опасными и неуместными во время войны, когда в Одессе страдают переселенцы, в госпиталях лежат раненые, а Николаев ежедневно бомбят ракетами оккупанты.
Ситуация привлекла внимание военной администрации. О том, как поступили с нарушителями, рассказал спикер главы Одесской военной администрации Сергей Братчук.
Он заявил, что и персонал клуба и все посетители поняли, что они нарушили правила, поэтому принесли свои извинения и все вместе решили предоставить финансовую помощь подразделениям Вооруженных сил Украины. Братчук подчеркнул, что ни одного исключения для нарушителей комендантского часа, кто бы это ни был или правил в работе данных клубов, не будет.
Между тем в анонимных телеграм-каналах города появилось заявление одного из сотрудников клуба, который утверждает, что все это ложь, и на самом деле никто не был наказан. Также он написал, что никакие средства на ВСУ в клубе не собирались. Дискотека изначально была организована якобы с благотворительной целью, но кому конкретно и какая часть от собранных с отдыхающих средств уйдет — неизвестно.