Connect with us

Війна

чому та як США позбуваються старих винищувачів — деталі

Published

on


Україна отримала близько 20 винищувачів F-16, необхідних Збройним силам для відбиття повітряних атак Росії. Від початку вторгнення до появи літаків пройшло два роки: партнери ледь відшукали 80 одиниць, які можуть надати українцям. Аналітики розповів, що відбувається з винищувачем, який почали випускати близько 50 років тому, а тепер сотні апаратів іржавіють на полігонах Пентагону.

Березень цього року став водночас радісним і сумним для 309-ї винищувальної ескадрильї на базі ВПС Люк недалеко від Фенікса, штат Арізона. Протягом цього місяця ескадрилья почала виводити з експлуатації старі літаки F-16, які протягом багатьох років базувалися на базі ВПС Люк. Тепер база зосередиться на нарощуванні потенціалу багатоцільових винищувачів п’ятого покоління F-35A Lightning II. Виведення з експлуатації торкнеться старих, менш технологічних модифікацій F-16, а новіші моделі F-16 будуть підтримувати і модернізувати для продовження служби. Проте ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років, звільнивши ресурси для новіших і більш просунутих літаків.

Фокус переклав статтю безпекового аналітика Брендона Вайхерта про винищувачі четвертого покоління F-16 Fighting Falcon, від якого відмовляються заради винищувача п’ятого покоління F-35 Lightning II. У статті “Історії з кладовища: як ВПС США вбивають свої F-16″на порталі National Іnterest докладно описують, як непотрібні літаки списують та розбирають на брухт.



ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років

Фото: Getty Images

Як помирає літак F-16

Процес виведення з експлуатації літаків, в тому числі F-16, оформлений в щорічних бюджетних пропозиціях ВПС США, що подаються Конгресу в рамках запитів Міністерства оборони на фінансовий рік (ФР). Ось ключові етапи:

  • Бюджетна пропозиція (і схвалення Конгресу): у своїй бюджетній документації ВПС визначають літаки, що підлягають виведенню з експлуатації, наприклад, старі F-16, посилаючись на такі чинники, як вік, витрати на технічне обслуговування, оперативна значимість при протидії загрозам з боку рівних супротивників на кшталт Китаю та необхідність виділення коштів на модернізацію. Конгрес повинен схвалити виведення з експлуатації, внісши свої обмеження або зміни з огляду на прогалини в можливостях або законодавчі пріоритети. У 2025 фінансовому році ВПС планували вивести з експлуатації 250 літаків різних типів, у тому числі 11 літаків F-16C, щоб вивільнити ресурси для новіших літаків.
  • Ліквідація: після затвердження в Конгресі літаки списують, як це сталося в березні цього року на базі ВПС Люк.
  • Зміни в навчанні та експлуатації: навчання льотчиків F-16 консолідували й перенесли. Наприклад, авіабаза Люк, основний центр підготовки льотчиків F-16, завершила останній курс у вересні 2024 року й останній навчальний виліт у лютому цього року, повністю перейшовши на експлуатацію F-35A. У майбутньому підготовка льотчиків F-16 ВПС США буде перенесена на авіабазу Холломан в Нью-Мексико після поетапної заміни варіантів літаків, яка почалася в липні 2023 року.

Процес виведення літаків ВПС з експлуатації складний і часто охоплює передислокацію літаків з їхніх баз в 309-ту групу з технічного обслуговування і відновлення авіаційної техніки (AMARG), широко відому як “кладовище літаків”, на базу ВПС Девіс-Монтан недалеко від Тусона, штат Арізона. Там вони залишаються для довгострокового зберігання, можливого повторного введення в експлуатацію, канібалізації на запчастини або остаточної утилізації та роззброєння.

Також можливе переміщення цих літаків в інші авіаційні підрозділи для виконання спеціальних завдань. Наприклад, старі F-16 можна використовувати для навчання у варґеймах або тестування озброєння. Останній F-16 з бази Люк попрямує до 16-ї ескадрильї озброєння на базі Нелліс у південній Неваді. Крім того, виведені з експлуатації F-16 можна переробити в БПЛА QF-16 для тренувань і випробувань або передати в дар музеям.

Нарешті, ВПС можуть передати виведені з експлуатації літаки союзним країнам. Зараз ведуться переговори про продаж літаків F-16 ВПС США таким країнам, як Бразилія або Сінгапур.

Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



США відмовляються від F-16 та переходять на F-35

Фото: Getty Images

Як відбувається утилізація літаків F-16

Якщо літаки визнані непридатними для польотів і, отже, непотрібними іншим підрозділам ВПС або союзним країнам, вони проходять поетапний процес утилізації — здебільшого на “кладовищі літаків” на базі ВПС Девіс-Монтан. Цей об’єкт вміщує майже 4000 літаків, щорічно приймаючи близько 300 нових. База в Аризоні обрана через посушливий клімат; вважається, що утилізація літаків в жаркому і сухому пустельному середовищі зводить до мінімуму корозію літаків і підвищує екологічну безпеку.

Процес виведення з експлуатації або утилізації в Девіс-Монтані проходить наступним чином:

  1. Після прибуття літаки проходять дезактивацію: вибухопатрони катапульт і секретне обладнання (наприклад, авіоніку або чутливу електроніку) видаляють у цілях безпеки.
  2. Літак миють прісною водою, щоб видалити забруднення. Паливну систему зливають, заправляють легким консервуючим мастилом, яке пропускають через двигуни й знову зливають, щоб залишити захисну антикорозійну плівку.
  3. Для захисту від погодних умов і комах наноситься ущільнювач з вінілового пластику під назвою Spraylat — зазвичай два шари, спочатку чорний, потім білий. Потім F-16 буксирують на стоянку на величезному кладовищі літаків за межами міста Тусон, штат Аризона.
Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



Армія США поступово утилізує винищувачі F-16

Фото: Відкриті джерела

Після цього літаки класифікують залежно від їхнього майбутнього потенціалу, який визначає, чи буде проведена утилізація і якщо так, то коли саме. F-16, особливо старіші моделі Block, часто потрапляють до категорії переробки або утилізації.

  • Тип 1000 (довгостроковий). Такі літаки зберігаються в цілості для можливого повторного використання; їхні деталі не знімають без дозволу. Цей вид зберігання рідко призводить до негайної утилізації, але старіші F-16 можуть вивести з цієї категорії, якщо в них не виникне необхідності.
  • Тип 2000 (запчастини). Таким літакам пощастило менше — їх розберуть на запчастини для літаків, що знаходяться в строю. Це найпоширеніший тип F-16 на “кладовищі літаків”. Деталі, що мають високий попит, такі як кронштейни флаперонів, терміново вилучають зі старих F-16. Після вилучення придатних для використання запчастин планер літаків цієї категорії утилізують через зношеність.
  • Тип 3000 (льотний парк). Літаки підтримуються в майже льотному стані для короткострокового зберігання, часто для продажу або передачі. Саме цю категорію продають за кордон замість утилізації.
  • Тип 4000 (надлишки). Літаки останньої категорії повністю утилізуються. Всі придатні для використання деталі знімають, а корпус розбирають і переробляють. Це прямий шлях до утилізації застарілих F-16.
Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



Пілот винищувача в кабіні F-16 перевіряє системи літака перед зльотом

Фото: Getty Images

З літаків типу 2000 або 4000 кваліфіковані техніки (“демонтажники”) знімають придатні для повторного використання компоненти. Це “джерело останньої надії” для ВПС США, яке приносить понад 10 тисяч деталей на рік на суму в сотні мільйонів доларів. Деталі перевіряють на якість, а потім відправляють замовнику, якщо в них є термінова необхідність. Після вилучення несучих скоб або інших компонентів F-16 планер літака перетворюється на скелет. Доходи від продажу будь-яких деталей надходять до казни США.

Далі відбувається остаточна утилізація і ліквідація цих колись потужних військових машин. Роззброєний корпус літака розбивають за допомогою важкої техніки — зазвичай великих ножиць, схожих на “Щелепи”, — щоб розрізати корпус на зручні для обробки шматки. Таким чином можна розбирати навіть великі літаки за кілька днів. Лом продається на аукціоні через Управління з повторного використання та маркетингу оборонної продукції (DRMO) уповноваженим покупцям, які потім видобувають для переробки цінні метали, такі як алюміній, сталь і титан. Сортуванням займаються покупці, оскільки внутрішні програми ВПС були згорнуті з міркувань економії.

Якщо знятий з озброєння F-16 має історичну цінність, його частини можуть зберегти для музеїв або зробити з них “стражів воріт” (змонтовані на стовпах експонати).

Сумно прощатися з F-16 — особливо на користь F-35

Виведення F-16 з експлуатації до 2040-х років стане сумним моментом в історії ВПС. Все-таки F-16 — один із найбільш легендарних і перевірених в боях літаків всіх часів. Їх замінюють на нібито більш технологічні бойові літаки F-35A Lightning II. Однак програма F-35 здебільшого виявилася провальною для збройних сил США.

Винищувач F-35B, авіашоу в Сінгапурі



Винищувач F-35B Lightning II морської піхоти США, версія з коротким злетом і вертикальною посадкою, розроблена Joint Strike Fighter, на авіашоу в Сінгапурі

Фото: Getty Images

Хоча F-16 старші й менш досконалі, ніж їхні молодші брати, F-35 все ще не повністю готові до бойових дій. Ба більше, через перевищення видатків і технічні складнощі Пентагону довелося скоротити спочатку заплановане замовлення на F-35. Зараз військові навіть розглядають можливість додавання зовнішніх пілонів до F-35, щоб перетворити їх на ракетоносії, що зведе нанівець стелс-властивості літака — його єдину реальну технологічну перевагу перед F-16.

Збройні сили США виказують ознаки глибокого занепаду. Як і населення США в цілому, армія старішає, а підрозділи виходять на пенсію набагато швидше, ніж їх можна замінити. Це залишає серйозні стратегічні прогалини в обороні Америки. Заміна перевірених F-16 ненадійними F-35 — лише один із прикладів цієї сумної тенденції.

Про автора

Брендон Дж. Вайхерт — аналітик з національної безпеки National Interest, колишній співробітник Конгресу і геополітичний аналітик, який пише для The Washington Times, Asia Times і The-Pipeline. Автор книг Winning Space: How America Remains a Superpower, Biohacked: China’s Race to Control Life і The Shadow War: Iran’s Quest for Supremacy.



Джерело

Війна

На фронті від початку доби

Published

on



Між Силами оборони України та російськими військами від початку доби відбулося 81 бойове зіткнення, на п’яти напрямках фронту бої на цей час тривають, Сили оборони ефективно проводять контрдиверсійні заходи в районі Покровська.

Про це Генеральний штаб Збройних сил України повідомив у Фейсбуці, оприлюднивши оперативну інформацію станом на 16:00 суботи, 1 листопада, передає Укрінформ.

Російська артилерія сьогодні завдала ударів по прикордонних Ходиному, Бобилівці, Білій Березі, Стариковому, Студенку, Брусках, Бунякиному Сумської області.

На Північно-Слобожанському і Курському напрямках відбулося чотири бойові зіткнення. Крім того, ворог завдав трьох авіаційних ударів, скинув дев’ять керованих авіабомб, а також здійснив 106 обстрілів позицій, зокрема сім — із РСЗВ. Сили оборони провели успішні пошуково-ударні дії, зайняли позиції, на окремих ділянках просунулись близько 200 метрів.

На Південно-Слобожанському напрямку ворог сім разів атакував у районах Вовчанська, Кам’янки та в напрямку Колодязного й Дворічанського.

На Куп’янському напрямку ворог наступальних дій не проводив.

На Лиманському напрямку агресор чотири рази атакував у районах Коровйого Яру, Зарічного, Ставків, два бойові зіткнення тривають.

Читайте також: Російські війська втратили за добу на війні проти України 900 загарбників і два засоби ППО

На Слов’янському напрямку українські бійці відбили три спроби ворога просунутись уперед у районах Ямполя, Дронівки, Серебрянки, Переїзного, Федорівки. Ще два бойові зіткнення тривають.

На Краматорському напрямку ворог наступальних дій не проводив.

На Костянтинівському напрямку загарбники атакували у районах Олександро-Шультиного, Плещіївки, Русиного Яру, Софіївки та в напрямку Костянтинівки і Берестка. Сили оборони вже відбили десять ворожих атак, ще одна атака триває.

На Покровському напрямку ворог 29 разів атакував позиції Сил оборони у районах Шахового, Мирнограда, Червоного Лимана, Родинського, Новоекономічного, Миколаївки, Козацького, Лисівки, Сухого Яру, Звірового, Котлиного, Молодецького, Філії, Дачного та в напрямку Покровська і Гришиного. Дотепер бої тривають у семи локаціях. Сили оборони ефективно проводять контрдиверсійні заходи в районі Покровська, втрати ворога уточнюються.

На Олександрівському напрямку українські бійці відбили 12 атак ворога у районах Зеленого Гаю, Січневого, Тернового, Вербового, Олексіївки, Павлівки, Рибного та в бік Данилівки, два бойові зіткнення тривають.

На Гуляйпільському напрямку зафіксовано одне бойове зіткнення в районі Новомиколаївки. Авіаударів зазнали Гуляйполе, Нечаївка та Малинівка.

Читайте також: Бійці підрозділу «Химера» знищили ворожий пункт управління дронами

На Оріхівському напрямку українські воїни відбили одну атаку ворога поблизу Щербаків, поблизу Кам’янського триває ще одне бойове зіткнення.

На Придніпровському напрямку українські підрозділи відбили один ворожий штурму в напрямку Антонівського мосту. Населений пункт Ольгівка зазнав авіаційного удару.

На Волинському та Поліському напрямках ознак формування наступальних угруповань агресора не виявлено.

Як повідомляв Укрінформ, Головнокомандувач Збройних сил України Олександр Сирський заявив, що триває комплексна операція зі знищення та витіснення російських сил із Покровська.

Фото: Генштаб ЗСУ



Джерело

Continue Reading

Війна

412-й полк Nemesis Сил безпілотних систем став бригадою

Published

on



412-й окремий полк Nemesis Сил безпілотних систем Збройних сил України масштабувався до бригади.

Як передає Укрінформ, про це Сили безпілотних систем повідомили у Телеграмі.

«Підрозділ продемонстрував динамічний розвиток, пройшовши шлях від батальйону до бригади менш ніж за два роки. За цей період він забезпечив близько 20% усіх уражень систем протиповітряної оборони противника на тимчасово окупованих територіях України та знищив військової техніки противника орієнтовно на суму понад 3 мільярди доларів США», – ідеться в повідомленні.

Як зазначається, починаючи з грудня 2024 року, 412-й полк Nemesis стабільно входить до десятки найрезультативніших підрозділів Сил оборони України за даними системи DELTA, а з червня 2025 року – утримує позиції у топ-5 рейтингу.

Своєю чергою на сторінці полку у Фейсбуці також повідомили, що 412-й полк Nemesis став бригадою та розповіли про бойової роботу підрозділу й оприлюднили відповідне відео.

«Підрозділ подолав шлях від батальйону до бригади за неповні два роки, забезпечивши близько 20% від усіх уражень ворожих систем ППО на окупованій території України, та близько 8% від усіх уражень ворожої артилерії», – ідеться в дописі.

Як зазначається, за перший рік свого існування 412-й батальйон Nemesis знищив ворожої техніки на 1 мільярд доларів, а на кінець жовтня 2025 року цей показник досяг близько 3 мільярдів доларів.

Крім того, влітку 2025 року підрозділ Darknode 412-го полку Nemesis став лідером із перехоплення російських ударних безпілотників, та посів перше місце в цій категорії рейтингу DELTA.

Читайте також: Сили безпілотних систем уразили рідкісну станцію РЕБ «Житель»

«Перетворення на бригаду дозволить підрозділу розвивати напрямок Middle Strike з компонентами FPV, морських дронів, наземних роботизованих комплексів та перехоплювачів ворожих БПЛА», – підкреслили у підрозділі.

Зокрема, разом зі збільшенням штату та арсеналу засобів, це дозволить підрозділу масштабувати та вивести на новий рівень свою результативність.

Як повідомляв Укрінформ, бійці 412-го окремого полку безпілотних систем Nemesis виявили та знищили чотири самохідні артилерійські установки «Коксан», розміщені російськими військами на території Луганської та Запорізької областей.

Фото: 412-й полк Nemesis



Джерело

Continue Reading

Війна

ППО знешкодила 206 із 223 безпілотників, якими росіяни з вечора атакували Україну

Published

on



Сили протиповітряної оборони знешкодили 206 із 223 безпілотників, якими росіяни атакували Україну з вечора 31 жовтня.

Як передає Укрінформ, про це Повітряні сили ЗСУ повідомили у Телеграмі.

З 18:30 п’ятниці, 31 жовтня, російські загарбники атакували 223 ударними БПЛА типу Shahed, “Гербера” і безпілотниками інших типів із напрямків: Курськ, Міллєрово, Брянськ, Орел, Приморсько-Ахтарськ (РФ), Гвардійське (тимчасово окупований Крим). Близько 140 із них – дрони типу Shahed.

Повітряний напад відбивали авіація, зенітні ракетні війська, підрозділи РЕБ та безпілотних систем, мобільні вогневі групи Сил оборони України.

За попередніми даними, станом на 09:30 суботи, 1 листопада, ППО збила/подавила 206 БПЛА на півночі, півдні та сході України.

Читайте також: В Україні до кінця року посилять фізичний захист ще 100 енергооб’єктів

Зафіксовані влучання 17 ударних безпілотників на семи локаціях.

Як повідомляв Укрінформ, у Полтавській області внаслідок російської атаки сталася пожежа на території одного з об’єктів газовидобувної галузі.

Фото ілюстративне

Фото Укрінформу можна купити тут



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.