Connect with us

Війна

чому та як США позбуваються старих винищувачів — деталі

Published

on


Україна отримала близько 20 винищувачів F-16, необхідних Збройним силам для відбиття повітряних атак Росії. Від початку вторгнення до появи літаків пройшло два роки: партнери ледь відшукали 80 одиниць, які можуть надати українцям. Аналітики розповів, що відбувається з винищувачем, який почали випускати близько 50 років тому, а тепер сотні апаратів іржавіють на полігонах Пентагону.

Березень цього року став водночас радісним і сумним для 309-ї винищувальної ескадрильї на базі ВПС Люк недалеко від Фенікса, штат Арізона. Протягом цього місяця ескадрилья почала виводити з експлуатації старі літаки F-16, які протягом багатьох років базувалися на базі ВПС Люк. Тепер база зосередиться на нарощуванні потенціалу багатоцільових винищувачів п’ятого покоління F-35A Lightning II. Виведення з експлуатації торкнеться старих, менш технологічних модифікацій F-16, а новіші моделі F-16 будуть підтримувати і модернізувати для продовження служби. Проте ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років, звільнивши ресурси для новіших і більш просунутих літаків.

Фокус переклав статтю безпекового аналітика Брендона Вайхерта про винищувачі четвертого покоління F-16 Fighting Falcon, від якого відмовляються заради винищувача п’ятого покоління F-35 Lightning II. У статті “Історії з кладовища: як ВПС США вбивають свої F-16″на порталі National Іnterest докладно описують, як непотрібні літаки списують та розбирають на брухт.



ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років

Фото: Getty Images

Як помирає літак F-16

Процес виведення з експлуатації літаків, в тому числі F-16, оформлений в щорічних бюджетних пропозиціях ВПС США, що подаються Конгресу в рамках запитів Міністерства оборони на фінансовий рік (ФР). Ось ключові етапи:

  • Бюджетна пропозиція (і схвалення Конгресу): у своїй бюджетній документації ВПС визначають літаки, що підлягають виведенню з експлуатації, наприклад, старі F-16, посилаючись на такі чинники, як вік, витрати на технічне обслуговування, оперативна значимість при протидії загрозам з боку рівних супротивників на кшталт Китаю та необхідність виділення коштів на модернізацію. Конгрес повинен схвалити виведення з експлуатації, внісши свої обмеження або зміни з огляду на прогалини в можливостях або законодавчі пріоритети. У 2025 фінансовому році ВПС планували вивести з експлуатації 250 літаків різних типів, у тому числі 11 літаків F-16C, щоб вивільнити ресурси для новіших літаків.
  • Ліквідація: після затвердження в Конгресі літаки списують, як це сталося в березні цього року на базі ВПС Люк.
  • Зміни в навчанні та експлуатації: навчання льотчиків F-16 консолідували й перенесли. Наприклад, авіабаза Люк, основний центр підготовки льотчиків F-16, завершила останній курс у вересні 2024 року й останній навчальний виліт у лютому цього року, повністю перейшовши на експлуатацію F-35A. У майбутньому підготовка льотчиків F-16 ВПС США буде перенесена на авіабазу Холломан в Нью-Мексико після поетапної заміни варіантів літаків, яка почалася в липні 2023 року.

Процес виведення літаків ВПС з експлуатації складний і часто охоплює передислокацію літаків з їхніх баз в 309-ту групу з технічного обслуговування і відновлення авіаційної техніки (AMARG), широко відому як “кладовище літаків”, на базу ВПС Девіс-Монтан недалеко від Тусона, штат Арізона. Там вони залишаються для довгострокового зберігання, можливого повторного введення в експлуатацію, канібалізації на запчастини або остаточної утилізації та роззброєння.

Також можливе переміщення цих літаків в інші авіаційні підрозділи для виконання спеціальних завдань. Наприклад, старі F-16 можна використовувати для навчання у варґеймах або тестування озброєння. Останній F-16 з бази Люк попрямує до 16-ї ескадрильї озброєння на базі Нелліс у південній Неваді. Крім того, виведені з експлуатації F-16 можна переробити в БПЛА QF-16 для тренувань і випробувань або передати в дар музеям.

Нарешті, ВПС можуть передати виведені з експлуатації літаки союзним країнам. Зараз ведуться переговори про продаж літаків F-16 ВПС США таким країнам, як Бразилія або Сінгапур.

Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



США відмовляються від F-16 та переходять на F-35

Фото: Getty Images

Як відбувається утилізація літаків F-16

Якщо літаки визнані непридатними для польотів і, отже, непотрібними іншим підрозділам ВПС або союзним країнам, вони проходять поетапний процес утилізації — здебільшого на “кладовищі літаків” на базі ВПС Девіс-Монтан. Цей об’єкт вміщує майже 4000 літаків, щорічно приймаючи близько 300 нових. База в Аризоні обрана через посушливий клімат; вважається, що утилізація літаків в жаркому і сухому пустельному середовищі зводить до мінімуму корозію літаків і підвищує екологічну безпеку.

Процес виведення з експлуатації або утилізації в Девіс-Монтані проходить наступним чином:

  1. Після прибуття літаки проходять дезактивацію: вибухопатрони катапульт і секретне обладнання (наприклад, авіоніку або чутливу електроніку) видаляють у цілях безпеки.
  2. Літак миють прісною водою, щоб видалити забруднення. Паливну систему зливають, заправляють легким консервуючим мастилом, яке пропускають через двигуни й знову зливають, щоб залишити захисну антикорозійну плівку.
  3. Для захисту від погодних умов і комах наноситься ущільнювач з вінілового пластику під назвою Spraylat — зазвичай два шари, спочатку чорний, потім білий. Потім F-16 буксирують на стоянку на величезному кладовищі літаків за межами міста Тусон, штат Аризона.
Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



Армія США поступово утилізує винищувачі F-16

Фото: Відкриті джерела

Після цього літаки класифікують залежно від їхнього майбутнього потенціалу, який визначає, чи буде проведена утилізація і якщо так, то коли саме. F-16, особливо старіші моделі Block, часто потрапляють до категорії переробки або утилізації.

  • Тип 1000 (довгостроковий). Такі літаки зберігаються в цілості для можливого повторного використання; їхні деталі не знімають без дозволу. Цей вид зберігання рідко призводить до негайної утилізації, але старіші F-16 можуть вивести з цієї категорії, якщо в них не виникне необхідності.
  • Тип 2000 (запчастини). Таким літакам пощастило менше — їх розберуть на запчастини для літаків, що знаходяться в строю. Це найпоширеніший тип F-16 на “кладовищі літаків”. Деталі, що мають високий попит, такі як кронштейни флаперонів, терміново вилучають зі старих F-16. Після вилучення придатних для використання запчастин планер літаків цієї категорії утилізують через зношеність.
  • Тип 3000 (льотний парк). Літаки підтримуються в майже льотному стані для короткострокового зберігання, часто для продажу або передачі. Саме цю категорію продають за кордон замість утилізації.
  • Тип 4000 (надлишки). Літаки останньої категорії повністю утилізуються. Всі придатні для використання деталі знімають, а корпус розбирають і переробляють. Це прямий шлях до утилізації застарілих F-16.
Літаки F-16, винищувач F-16, F-16 США, F-16 авіація США, Виведення F-16 з експлуатації, F-16 допомога Україні, F-16 авіація ЗСУ, F-16 заміна на F-35



Пілот винищувача в кабіні F-16 перевіряє системи літака перед зльотом

Фото: Getty Images

З літаків типу 2000 або 4000 кваліфіковані техніки (“демонтажники”) знімають придатні для повторного використання компоненти. Це “джерело останньої надії” для ВПС США, яке приносить понад 10 тисяч деталей на рік на суму в сотні мільйонів доларів. Деталі перевіряють на якість, а потім відправляють замовнику, якщо в них є термінова необхідність. Після вилучення несучих скоб або інших компонентів F-16 планер літака перетворюється на скелет. Доходи від продажу будь-яких деталей надходять до казни США.

Далі відбувається остаточна утилізація і ліквідація цих колись потужних військових машин. Роззброєний корпус літака розбивають за допомогою важкої техніки — зазвичай великих ножиць, схожих на “Щелепи”, — щоб розрізати корпус на зручні для обробки шматки. Таким чином можна розбирати навіть великі літаки за кілька днів. Лом продається на аукціоні через Управління з повторного використання та маркетингу оборонної продукції (DRMO) уповноваженим покупцям, які потім видобувають для переробки цінні метали, такі як алюміній, сталь і титан. Сортуванням займаються покупці, оскільки внутрішні програми ВПС були згорнуті з міркувань економії.

Якщо знятий з озброєння F-16 має історичну цінність, його частини можуть зберегти для музеїв або зробити з них “стражів воріт” (змонтовані на стовпах експонати).

Сумно прощатися з F-16 — особливо на користь F-35

Виведення F-16 з експлуатації до 2040-х років стане сумним моментом в історії ВПС. Все-таки F-16 — один із найбільш легендарних і перевірених в боях літаків всіх часів. Їх замінюють на нібито більш технологічні бойові літаки F-35A Lightning II. Однак програма F-35 здебільшого виявилася провальною для збройних сил США.

Винищувач F-35B, авіашоу в Сінгапурі



Винищувач F-35B Lightning II морської піхоти США, версія з коротким злетом і вертикальною посадкою, розроблена Joint Strike Fighter, на авіашоу в Сінгапурі

Фото: Getty Images

Хоча F-16 старші й менш досконалі, ніж їхні молодші брати, F-35 все ще не повністю готові до бойових дій. Ба більше, через перевищення видатків і технічні складнощі Пентагону довелося скоротити спочатку заплановане замовлення на F-35. Зараз військові навіть розглядають можливість додавання зовнішніх пілонів до F-35, щоб перетворити їх на ракетоносії, що зведе нанівець стелс-властивості літака — його єдину реальну технологічну перевагу перед F-16.

Збройні сили США виказують ознаки глибокого занепаду. Як і населення США в цілому, армія старішає, а підрозділи виходять на пенсію набагато швидше, ніж їх можна замінити. Це залишає серйозні стратегічні прогалини в обороні Америки. Заміна перевірених F-16 ненадійними F-35 — лише один із прикладів цієї сумної тенденції.

Про автора

Брендон Дж. Вайхерт — аналітик з національної безпеки National Interest, колишній співробітник Конгресу і геополітичний аналітик, який пише для The Washington Times, Asia Times і The-Pipeline. Автор книг Winning Space: How America Remains a Superpower, Biohacked: China’s Race to Control Life і The Shadow War: Iran’s Quest for Supremacy.



Джерело

Війна

У НАТО заявили, що обсяг військової допомоги Україні не скоротився після зміни у політиці США

Published

on



У НАТО запевнили, що обсяги постачання зброї в Україну не скоротилися попри зміни в політиці США після приходу до влади Дональда Трампа.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє агенція Reuters.

На запитання, чи відбулося скорочення військових поставок після припинення Трампом прямої допомоги, генерал-майор Майк Келлер, заступник командувача Служби безпеки та навчання для України (NSATU), відповів: “Ні”

“Постачання зброї до України не скоротилися після рішення президента США Дональда Трампа припинити прямі поставки Україні”, – заявив Келлер.

За його словами, не було жодної паузи. “Все просто продовжувалося, і це не так, що США чекають, поки за це заплатять. Щойно оголошується про один пакет (PURL), починається надходження обладнання”, – додав він.

Келлер також зазначив, що у 2025 році в рамках програми НАТО з безпеки та навчання для України (NSATU) Києву було надано близько 220 тисяч тонн військової допомоги, що становить приблизно 9000 вантажівок, 1800 залізничних вагонів та 500 літаків, завантажених зброєю, боєприпасами та іншими матеріалами.

“Цього ніколи не достатньо. Але принаймні цього достатньо, щоб Україна продовжувала боротися”, – сказав він.

Зазначається, що більша частина військової допомоги зараз надходить через хаб у польському місті Жешув, але Келлер сказав, що до кінця січня очікується, що другий логістичний центр в Румунії перейде під командування НАТО.

Читайте також: Україна отримає оборонну допомогу від 15 країнШмигаль розповів про результати «Рамштайну»

Як повідомляв Укрінформ, генеральний директор Міжнародного військового штабу НАТО генерал-лейтенант Ремігіюс Балтренас високо оцінив роботу українських офіцерів у НАТО та наголосив, що основний обмін досвідом відбувається у спільному навчально-аналітичному центрі.

Фото: Представництво НАТО в Україні/Facebook



Джерело

Continue Reading

Війна

СБУ вперше уразила танкер «тіньового флоту» РФ у нейтральних водах Середземного моря

Published

on



Служба безпеки України провела нову безпрецедентну спецоперацію на відстані у понад 2 тис. км від території нашої держави.

Про це Укрінформу повідомило джерело в СБУ.

За результатами багатоетапних заходів у нейтральних водах Середземного моря «Альфа» СБУ уразила повітряними безпілотниками танкер так званого тіньового флоту РФ «QENDIL».

У момент спецоперації російський корабель не перевозив жоден вантаж. Відповідно, дана атака не становила жодної загрози для екологічної ситуації в регіоні, повідомив співрозмовник.

«РФ використовувала цей танкер для обходу санкцій і заробляння грошей, які йшли на війну проти України. Тому з точки зору міжнародного права та законів і звичаїв війни – це абсолютно законна ціль для СБУ. Ворог має розуміти, що Україна не спиниться і буде бити його у будь-яких точках світу, де б він не був», – зазначило поінформоване джерело в СБУ.

У результаті атаки танкер «QENDIL» отримав критичні ушкодження і не може використовуватися за призначенням.

Читайте також: Уражений дронами танкер тіньового флоту РФ тоне у порту – ЗМІ

Як повідомляв Укрінформ, уночі 18 грудня далекобійні безпілотники Центру спецоперацій “Альфа” Служби безпеки України успішно відпрацювали по складових російської ППО на військовому аеродромі Бельбек у тимчасово окупованому Криму.

Зображення ілюстративне



Джерело

Continue Reading

Війна

у 2026 році БпЛА стануть роєм з різними функціями — деталі

Published

on



Росія модифікує дрони-камікадзе “Шахед”, і умовно прості безпілотники 2022 року перетворяться на багатофункціональні платформи, які працювати як рій, пояснив авіаексперт. Пристрої вже навчились змінювати ціль у польоті та озброїли ракетами. Далі одну БпЛА “захищатимуть рій”, інші — виконуватимуть бойові завдання. Чому російські “Шахеди” стануть більш небезпечними у 2026 році і чим вони схожі на Tomahawk?

Американські крилаті ракети Tomahawk мають “банк цілей” і можуть змінювати точку удару по каналу зв’язку, пояснив авіаексперт та директор з розвитку оборонного підприємства Анатолій Храпчинський в інтерв’ю медіа “24 канал”. Модифіковані “Шахеди” отримали мобільний зв’язок та mesh-мережі й віднедавна також “навчились” змінювати курс та ціль, отримавши команду по каналу зв’язку. У 2026 році росіяни нададуть дронам нові можливості і вони працюватимуть роєм з “поділом праці” між окремими БпЛА та за допомогою ШІ.

Храпчинський у розмові з журналістами розповів, як можуть змінитись засоби ураження ЗС РФ і, серед іншого, у якому напрямку відбуватиметься еволюція “Шахедів”. Сьогоднішні російські ударні дрони стійкі до РЕБ, збирають інформацію, передають відео, координати (GPS, SIM-карти) і дані про роботу ППО, коли з мережі “випадають” пристрої у тій чи іншій точці. На думку експерта, у новому році ударні дрони-камікадзе стануть “керованими, мережевими й багатофункціональними”.

“Шахеди” РФ — нові можливості 2026 року

Авіаексперт описав можливу еволюцію “Шахеда” у 2026 році.

  1. Росіяни допрацюють ідею про озброєння дрона ракетою “повітря-повітря” і таким чином деякі БпЛА зможуть охороняти інших. Ракета стане додатковою зброєю, захищатиме від вертольотів та дронів-перехоплювачів, атакуватиме мобільні вогневі групи.
  2. Група “Шахедів” перетвориться у рій, який розпізнаватиме загрози (“бачитимуть”, чи це літак, чи вертоліт, чи перехоплювач), маневруватимуть залежно від загрози або атакуватимуть її.
  3. “Шахеди” можуть стати платформами, з яких злітатимуть FPV-дрони. На думку Храпчинського, це “вже реалістичний сценарій”.

Храпчинський підсумував, чого очікувати у новому році: росіяни запускатимуть у серію “Шахеди” з “комбінованими рішеннями”. Щоб впоратись з такою загрозою, Україні слід запровадити системи боротьби з mesh-мережами, “відсікати” роботу підозрілих SIM-карток (якщо вони за певних умов раптом несуться на швидкості 100 км/год), шукати разом з європейцями цілісне та дешеве рішення ППО.

Зазначимо, у серпні фахівці пояснили, чому небезпечні реактивні “Шахеди”, які з’явились в небі України. Під час однієї з атаки безпілотники цього типу атакували, наприклад, Київ, підлітаючи відразу з кількох напрямків. Військово-політичний огляда Олександр Коваленко зауважив, що такого типу безпілотники можуть рухатись зі швидкістю 500 км/год, і росіяни намагаються зрозуміти, чи впораються з ними українські дрони-перехоплювачі.

Нагадуємо, 18 грудня український військовий повідомив про додаткові загрози від “Шахедів”, скільки росіяни почали їх наповнювати “начинкою”, яка смертельно небезпечна для цивільних.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.