Connect with us

Війна

Кошти освітян, облаштування сховищ та навчання без світла в Одеській області. Розповідає Олександр Лончак

Published

on

Вже майже рік як українська освіта трансформується, зберігаючи можливість навчати в умовах війни. Це пов’язано з викликами, які йдуть один за одним і стосується кожного з учасників процесу. В Одеській області крокують до мети, коли якнайбільше дітей навчатиметься очно в безпечних умовах. На початок другого семестру кількість шкiл, які прийматимуть школярів за партами, збільшилась. Крім перепон воєнного часу поговоримо про субвенцію, яка надається здебільшого на зарплатню вчителів, і ще й має залишок. Детальніше про ці питання «Дайджесту Одеси» розповів директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Олександр Лончак.

  • Скільки шкіл в Одеській області наразі можуть приймати учнів очно?

На кінець І семестру поточного навчального року вдалося вивести на очний та змішаний формат 450 закладів загальної середньої освіти. Для порівняння, станом на 1 вересня це була лише 331 школа. Зараз лише прагнення батьків визначає статус навчання дитини. На початок ІІ семестру показник ще вищий, в тому числі і в Одесі. У деяких закладах освіти закінчили ремонтні роботи щодо адаптації підвальних приміщень під найпростіші укриття згідно з вимогами ДСНС, а низка інших закладів уклала угоди про використання укриттів сусідніх освітніх закладів.

Співпрацюємо з донорами та міжнародними партнерами з тим, щоб максимальна кількість дітей мала змогу навчатися безпосередньо у школах. Тому процес будівництва та облаштування укриттів триватиме й надалі. З міркувань безпеки ми не оприлюднюємо списки закладів освіти, які вчаться очно.

Вперше цього року передбачена державна програма на облаштування укриттів. Для Одеської області попередньо планується виділити 60 мільйонів гривень. Ці кошти можуть використати як для облаштування готових укриттів, так і для будівництва нових. Громада подаватиме нам запити на облаштування бомбосховища разом з проєктно-кошторисною документацією. Отримавши від кожної громади області запити, ми виставимо пріоритети, враховуючи низку факторів, наприклад, чи є цей заклад опорним, яка кількість дітей навчатиметься. Перелік передамо до комісії Міністерства освіти і науки України, яка визначить на котрі сховища нададуть кошти.

Фото: Радіо Свобода
  • Які проблеми виникають при організації освітнього процесу у період воєнного стану?

Початку освітнього процесу передувала велика робота. 24 лютого ми не знали, як навчатимемось. Перші два тижні вторгнення діти були на канікулах, потім відновили дистанційні уроки. Звичайно, ми розуміємо, що це не те, чого хочуть батьки та учні. Тому ми і повинні облаштувати укриття та створити безпечне місце для навчання.

Батьки теж впливають на запити. Деякі не хочуть відпускати дітей до шкіл. Наприклад, після ракетного удару по селу Дачне 19 липня у ліцеї не залишилось цілого кабінету. І зрозуміло, що після такого батьки бояться залишати дитину у навчальному закладі. Та все ж загальна кількість охочих бачити вчителя та однокласників не лише через екран – збільшилась.

Найважче було восени у періоди блекаутів, адже освітній процес має здійснюватися навіть за відсутності електрики. Екстрені тривалі відключення світла, перебої з мобільним та інтернет-зв’язком унеможливлювали створення єдиного механізму подолання проблем та універсальної організації освітнього процесу у дистанційному форматі. З очним простіше. За світлового дня в школі спокійно можна було вчитися, плюс подбали про альтернативні джерела живлення, тобто генератори, тому було й тепло, і світло.

З дистанційкою складніше. Алгоритми дій розроблялись індивідуально для кожного закладу. Міркували над гнучким режимом роботи, об’єднували учнів різних класів та паралелі у групи залежно від місця проживання та графіку відключення світла. У період, коли стабілізаційні графіки не діяли, знайшли вихід – створення консультаційних центрів при школах, щоб надолужити прогалини в темах, індивідуально підходили до кожної дитини. Давали посилання на уроки у записі, рекомендували різні ресурси, зокрема і Всеукраїнську школу онлайн.

Зрештою, Департамент освіти і науки рекомендував закладам зараховувати всі оцінки за півріччя, які отримав учень впродовж семестру незалежно від місця навчання та обраної форми освітньої діяльності. Попри всі виклики, ми упоралися. Вдячний кожному педагогічному колективу за ефективну взаємодію в зазначеному питанні. А також батькам, адже саме батьківська увага і допомога дає нам спільний результат.

  • Освітня субвенція: що це за кошти і яке їхнє призначення?

          Освітня субвенція надається місцевим бюджетам в першу чергу для нарахування зарплатні вчителям. Це основний інструмент фінансової підтримки місцевих видатків на середню освіту в Україні. На кінець року у регіональних бюджетах помітили накопичення цих коштів.

Невикористані залишки коштів, у разі забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці на поточний бюджетний рік, можуть спрямовувати на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це відбувається відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6.

          Протягом 2022 року залишки коштів освітньої субвенції минулих періодів територіальними громадами регіону спрямовувалися на ремонти та облаштування укриттів, оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, придбання автобусів, здійснення заходів пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки, встановлення камер відеоспостереження та кнопок виклику поліції охорони, підключення закладів освіти до високошвидкісного Інтернету, заходи територіальної оборони.

  • Що відбулось із залишками субвенції на кінець 2022 року?

Всі залишки освітньої субвенції, які накопичились на рахунках місцевих бюджетів Одеської області станом на 31.12.2022, повернулися до Державного бюджету для подальшого їх розподілу відповідно до чинного законодавства України.

Чому школи не використовують кошти, якщо вони вже виділені?

Причин може бути кілька. Кошти використовуються на місцевому рівні дуже повільно, найчастіше вже після початку навчального року. Часто не встигають їх освоїти. Брак фахівців із публічних закупівель на місцях гальмує проведення тендерів.

 Я неодноразово звертав увагу і наголошував на необхідності своєчасного і раціонального використання коштів держбюджету. Залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись, а повинні ефективно працювати на підтримку галузі освіти та економіки в цілому, ще й в цей непростий час.

Ілюстрація: Сергій Нагорняк
  • Бюджет на 2023 рік планувався вже в умовах воєнного стану.  Який він у порівнянні з минулим роком?

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1472  Одеській області передбачена освітня субвенція на 2023 рік у сумі 5 658 784,1 тис. грн, що на 447 879,7 тис. грн (це на 7% менше). Питання «достатності» чи «недостатності» фінансування риторичне. Передовсім треба розуміти, в яких умовах живе країна. Щодо галузі освіти переконаний: передбачених на наступний рік грошей вистачить.

Це достатній ресурс, який гарантує виплату заробітної плати вчителям. І навіть окремо уперше передбачена субвенція на облаштування бомбосховищ при закладах освіти, також планується і фінансування закупівлі шкільних автобусів з метою поповнення шкільних автопарків для організації підвезення здобувачів освіти.

Діти вчаться, вчителі працюють, а за цим стоять питання коштів, рішень, організації. Зараз навчання може не відповідати бажанню батьків, дітей чи вчителів. І можливо, комусь і хочеться хоча б на день повернутись до безтурботних днів, коли одні й ті самі обличчя миготіли, як у попередньому житті, з понеділка по п’ятницю. Але це вимога часу. За рік можна навчитись навіть деяких професій і ми не маємо позбавляти дітей можливостей та майбутнього.

Війна

США продовжують наполягати на зустрічі Зеленського й Путіна

Published

on

Сполучені Штати продовжують наполягати на продовженні зусиль президента Дональда Трампа щодо мирного врегулювання війни РФ в Україні шляхом проведення зустрічі Зеленського й Путіна та домовленості про припинення вогню.

З такою заявою виступила в п’ятницю на засіданні ГА ООН в.о. постпреда США при ООН посол Дороті Ші, передає власний кореспондент Укрінформу.

«Сполучені Штати за президента Трампа доклали виняткових зусиль, щоби покласти край цій війні», – заявила Ші.

Вона зазначила, що Трамп зустрівся віч-на-віч з Путіним на Алясці 15 серпня, а потім 18 серпня прийняв Президента України та сімох інших європейських лідерів у Білому домі, щоби розвинути прогрес кількох раундів переговорів.

«Наступним кроком для лідерів Росії й України має стати двостороння зустріч і, зрештою, домовленість про припинення бойових дій»,- заявила представниця США.

Водночас вона підкреслила, що дії росіян ставлять під сумнів серйозність прагнення РФ до миру. Адже вони продовжують масштабні повітряні атаки по Україні, які вражають житлові будинки, а також будівлі, де розміщуються делегації ЄС та Британська Рада.

«Удари по цивільних районах мають бути негайно припинені»,- наголосила американська дипломатка.

Вона також акцентувала, що війна не почалася з повномасштабного вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року. На той момент Росія вже незаконно заявила про анексію Криму та окупувала суверенну українську територію протягом восьми років, підкреслила Ші.

«Ми закликаємо Росію виконати свої зобов’язання, а обидві сторони – до переговорів у добрій волі та до довгострокового завершення війни дипломатичним шляхом. Ми закликаємо всі держави-члени ООН приєднатися до США у вимозі негайного, довгострокового та тривалого припинення війни за вибором, яка руйнує життя»,- наголосила представниця США.

Читайте також: Гарантії безпеки для України: 26 країн пообіцяли бути присутніми «на землі, морі або в повітрі»

Як повідомляв Укрінформ, Президент Володимир Зеленський у четвер заявив, що Україна готова до переговорів на рівні лідерів у будь-якому форматі, проте дії Кремля свідчать про небажання реального діалогу та завершення війни.

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Війна

У ГУР прокоментували ураження російським дроном українського корабля: Працюємо над протидією

Published

on

У Головному управлінні розвідки Міністерства оборони працюють над протидією російським морським дронам, один з яких минулого місяця уразив український корабель у гирлі річки Дунай.

Про це сказали журналістам представник Головного управління розвідки Андрій Юсов і командир спецпідрозділу ГУР Group13 на псевдо Тринадцятий під час передачі макетів морських дронів MAGURA Національному музею історії України у Другій світовій війні, передає кореспондент Укрінформу.

«Дійсно, ворог запозичує наш досвід, ми це бачимо і слідкуємо за цим. У цьому випадку ворог має успіх, і ми вже працюємо над майбутньою нашою побудовою і реалізацією протидії», – сказав Тринадцятий.

Він додав, що за інформацією розвідки, у росіян не все гладко з розробкою морських безпілотників. «У них є суттєві проблеми, які я не буду озвучувати. Будемо працювати над тим, щоб це (ураження українських кораблів – ред.) не повторювалося», – зазначив командир Group 13.

Своєю чергою Юсов зазначив, що росіяни запозичують український досвід виробництва і застосування морських дронів, просуваються у їх використанні, що є додатковим викликом для нашої цивільної і портової інфраструктури.

Читайте також: ГУР передало Музею війни макети морських дронів MAGURA

Як повідомлялося, речник Військово-Порських сил України Дмитро Плетенчук у коментарі Укрінформу сказав, що 28 серпня росіяни завдали удару дроном по українському кораблю в гирлі річки Дунай.

За його словами, екіпаж зіткнувся з серйозними наслідками атаки. Один моряк загинув, кілька дістали поранення.

Згодом стало відомо, що унаслідок ураження українського розвідувального корабля загинуло двоє військових.

Імовірно, йдеться про розвідувальний корабель ВМС ЗСУ «Сімферополь».

Фото Укрінформу можна купити тут



Джерело

Continue Reading

Війна

Трамп заявив, що не претендує на Нобелівську премію миру

Published

on

Президент США Дональд Трамп заявив, що не прагне Нобелівської премії миру.

Про це лідер Сполучених Штатів заявив в інтерв’ю CBS News, передає Укрінформ.

Коментуючи свою участь у врегулюванні міждержавних конфліктів, Трамп заявив, що не претендує на Нобелівську премію миру.

«Все, що я можу зробити, це гасити війни…. Я не прагну уваги. Я просто хочу рятувати життя», – наголосив Трамп.

Очікується, що лауреатів премії 2025 року оголосять вже наступного місяця.

Зазначається, що Трамп останніми тижнями стверджував, що йому слід віддати належне за завершення шести чи семи війн протягом цього терміну, і що він заслуговує на Нобелівську премію миру за свої зусилля.

Представники Білого дому вказали на список із семи конфліктів, на які посилається президент США: Ізраїль та Іран, Руанда та Демократична Республіка Конго, Вірменія та Азербайджан, Таїланд та Камбоджа, Індія та Пакистан, Єгипет та Ефіопія, а також Сербія та Косово.

Зазначається, що окремі аналітики зовнішньої політики розкритикували твердження Трампа, заявивши, що багато з цих конфліктів залишаються невирішеними або не були повномасштабними війнами. Крім того, вони вважають, що особисто Трамп не був вирішальною силою в дискусіях.

Читайте також: Трамп категорично заперечив, що з його боку не було жодних дій проти Росії

Як повідомляв Укрінформ, президент Азербайджану Ільхам Алієв і прем’єр-міністр Вірменії Нікола Пашинян заявили про намір подати спільне звернення до Нобелівського комітету щодо присудження президенту США Дональду Трампу премії миру.

18 серпня Трамп у різкій формі висловився про людей, які критикують його за підходи в намаганні зупинити російську війну проти України. Він заявив, що «врегулював 6 воєн за 6 місяців, одна з яких могла призвести до ядерної катастрофи».

Фото: The White House



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.