Connect with us

Суспільство

Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції

Published

on


Розпис яєць до Великодня  — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.

Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.

«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.

Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.

«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.

У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.

«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.  

Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.

«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.

Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти. 

«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.

«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка»,розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.

Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів. 

«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.



Джерело

Суспільство

Новини на ранок

Published

on




Ранкова добірка новин висвітлює наслідки нічних обстрілів, міжнародні події у світі, містить аналітичні матеріали.



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Управління охорони здоров’я Миколаєва запланувало 115 мільйонів на енергоносії Анонси

Published

on



У Миколаєві депутати обговорили видатки на 2026 рік, зокрема фінансування управлінь і галузі охорони здоров’я. Загальні витрати на міські управління та аварійно-рятувальні служби перевищують 37 мільйонів, а на комунальні послуги та енергоносії для лікарень планують спрямувати близько 115 мільйонів.

Про це йшлося на спільному засіданні постійної комісії міської ради з питань бюджету та комісії з питань законності.

Під час засідання озвучили обсяги так званих захищених статей видатків.  Загальні витрати на міські управління та аварійно-рятувальні служби перевищують 37,9 мільйона гривень. Основна частина коштів — понад 12,8 мільйона — передбачена на заробітну плату працівників, ще близько 2,8 мільйона заклали на нарахування на зарплату. Окремо майже 229 тисяч гривень планують спрямувати на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Також комісіям представили додаткові обов’язкові потреби, необхідні для виконання функцій у 2026 році. Загальна сума таких видатків складає майже 22 мільйони гривень. Переважна частина цих коштів — понад 21 мільйона — запланована на аварійно-рятувальне обслуговування території. Загалом сукупні потреби, винесені на розгляд, перевищують 37,9 мільйона гривень.

Окремо на засіданні заслухали керівницю управління охорони здоров’я Миколаївської міської ради  Ірину Шамрай. Начальниця управління повідомила, що у підпорядкуванні структури перебувають 17 комунальних некомерційних медичних закладів. На фінансування самого управління у 2026 році заплановано понад 9,6 мільйона, з яких понад 88% становлять захищені статті.

На заробітну плату працівників управління передбачили майже 6,9 мільйона, ще близько 1,4 мільйона — на нарахування. В управлінні працюють 15 осіб, штат повністю укомплектований, вакантних посад немає. На оплату комунальних послуг та енергоносіїв заклали майже 200 тисяч гривень.

Крім цього, кошти планують спрямувати на господарські та поточні витрати: пальне для генераторів, обслуговування автомобілів, канцелярські товари, ремонт і обслуговування оргтехніки, програмне забезпечення, охорону будівель, пожежну сигналізацію та інші послуги. Також у бюджеті врахували витрати на екологічний податок і поточні ремонти приміщень.

Окремий блок видатків стосується безпосередньо медичної галузі. На оплату комунальних послуг і енергоносіїв для 17 закладів охорони здоров’я у 2026 році планують спрямувати близько 115 мільйонів гривень. На закупівлю медикаментів і витратних матеріалів передбачено майже 30 мільйонів гривень.

Зокрема, кошти планують використати на придбання слухових апаратів для дорослих і дітей, ендопротезів для міських лікарень, засобів догляду для пацієнтів зі стомами, витратних матеріалів для відділень гемодіалізу та коронарографії, а також для запуску протезно-ортопедичної майстерні

Також закладені видатки на лікувальне харчування для пацієнтів з орфанними захворюваннями. У проєкті бюджету передбачені кошти та на соціальні виплати, зокрема пільгове зубопротезування та оплату пільгових рецептів. Загалом обов’язкові видатки у сфері охорони здоров’я становлять майже 100% від запланованого фінансування галузі. Додатково врахували й необов’язкові витрати, зокрема сплату земельного податку для медичних закладів.

Під час обговорення депутати також дискутували щодо підходів до формування заробітних плат у міських управліннях, зокрема можливості встановлення єдиних принципів розрахунку, прив’язаних до середньої зарплати по місту, або оптимізації штатної чисельності. Остаточні рішення з цих питань мають ухвалювати в межах подальшого бюджетного процесу.

У Миколаєві на охорону здоров’я на два роки виділили майже два мільярди гривень. Фінансування передбачає модернізацію медзакладів, оновлення обладнання та розширення медичних послуг.


Анна Бальчінос



Джерело

Continue Reading

Суспільство

На Одещині повернули електрику для 330 тисяч домогосподарств: скільки ще без світла

Published

on



На Одещині повернули електрику для 330 тисяч домогосподарств: скільки ще без світла



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.