Суспільство
Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції
Розпис яєць до Великодня — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.
Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.
«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.
Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.
«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.
У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.
«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.
Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.
«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.
Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти.
«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.
«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка», — розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.
Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів.
«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.
Суспільство
Анджеліна Джолі поділилася враженнями від поїздок до Херсона та Миколаєва
Американська акторка та амбасадорка доброї волі ЮНІСЕФ Анджеліна Джолі розповіла про враження від нещодавніх поїздок до Херсона та Миколаєва.
Про це вона написала в Iнстаграмі, передає Укрінформ.
“Цього тижня я відвідала Миколаїв і Херсон в Україні, щоб зустрітися з сім’ями, які живуть на лінії фронту. Загроза безпілотників була постійною і відчутною – у небі чути тихе гудіння. Місцеві жителі називають це «сафарі на людей», адже дрони використовуються для стеження, полювання і терору. Був момент, коли нам довелося зупинитися і перечекати, поки безпілотник пролетить над нами. Я була у захисному спорядженні, і для мене це тривало лише кілька днів, а ці родини так живуть щодня”, – зазначила акторка.
Джолі розповіла, що люди поділилися з нею історіями про психологічне навантаження життя під постійною загрозою та про страх бути забутими світом.
“Вони перенесли школи, клініки та дитячі садки в укріплені підвали, вирішивши, що життя має тривати. Це було важко, але надихаюче”, – додала вона.
Акторка підкреслила, що вражена силою та рішучістю українських волонтерів і місцевих організацій. На її думку, саме таку мужність мають виявляти уряди країн, щоб зупиняти конфлікти й захищати мирне населення.
Як повідомляв Укрінформ, 5 листопада американська акторка, фотомодель, режисерка, амбасадорка доброї волі ЮНІСЕФ Анджеліна Джолі відвідала Херсон і Миколаїв, а 8 листопада побувала проїздом у Вінниці.
Фото: Legacy of War Foundation, FayneZP/X
Суспільство
Вп’яте за три роки відвідувачі застрягли на атракціоні в Одесі Анонси
Відвідувачі одеського “Луна-парку” в парку Шевченка застрягли на одному з найвищих в Україні атракціонів Power Tower.
Про це повідомило видання УНН з посиланням на очевидців.
Power Tower – це прямокутна конструкція висотою 60 метрів, яка вміщує 32 пасажири. Атракціон повільно піднімається вгору, і після прискорення різко опускається вниз, і так відбувається кілька разів. Можливо аварія пов’язана з вимкненням електроенергії.
За три роки це вже третій такий інцидент в “Луна-парку”, про який стає відомо. Так у листопаді 2024 року рятувальники, Одеси спільно зі співробітниками парку атракціонів, зняли з висоти вісімнадцяти метрів чотирьох дітей. Діти застрягли у парку атракціонів в парку імені Шевченка, коли вимкнули світло. Вогнеборці, використовуючи страхування за допомогою мотузки, спустили дітей по аварійній драбині. З дітьми працювали психологи ДСНС.
У ліпні того ж року telegram-канали опублікували відео та підписали, що у парку Шевченка люди з дітьми застрягли на колесі огляду просто під час повітряної тривоги та вибухів. На кадрах було чутно та видно, що жінка з дитиною застрягла на самому піку колеса. Саме в цей момент пролунав вибух.
У березні 2024 року відвідувачів одеського парку розваг, що розташований у парку Шевченка, забули на колесі огляду – оператор атракціону зупинив його коли люди знаходилися у кабінці нагорі. Інтенту в “Луна-парку” повідомили, що інцидент стався 16 березня, але не надали подробиць пообіцявши передати номер редактора адміністратору, аби той зв’язався з редакцією.
Також один з атракціонів у парку Шевченка зламався увечері 5 березня 2023 року. Тоді на висоті на деякий час залишилося близько десятка людей. Тоді також йшлося саме про Power Tower.
Суспільство
Тарифы на воду в Одессе в ноябре 2025 года – сколько будут платить горожане
Пенсионеры подсчитывают коммунальные. Фото иллюстративное: Новини.LIVE
В ноябре 2025 года жители Одессы будут платить за водоснабжение и водоотведение по установленным тарифам. Потребители, как население, так и бизнес, будут пользоваться услугами по действующим расценкам, при этом для предприятий они обычно выше.
Новини.LIVE узнавали, сколько одесситы будут платить за воду в ноябре 2025-го.
Реклама
Читайте также:
Сколько стоит вода
Стоимость централизованного водоснабжения и водоотведения в Одессе в ноябре остается на уровне предыдущего месяца. Поэтому месячанам можно не волноваться за то, что в платежках изменится сумма.
Для бытовых потребителей действуют следующие тарифы:
- водоснабжение — 14,93 грн за 1 м³ (без НДС);
- водоотведение — 14,37 грн за 1 м³ (без НДС).
Для бизнеса также цену за оплату воды не изменят. С ноября предприятия будут платить, как и в прошлом месяце, в октябре.
Для предприятий, имеющих лицензию в сфере водоснабжения и водоотведения:
- водоснабжение — 10,93 грн за 1 м³ (без НДС);
- водоотвод — 7,74 грн за 1 м³ (без НДС).
Для других юридических потребителей:
- водоснабжение — 25,80 грн за 1 м³ (без НДС);
- водоотвод — 20,40 грн за 1 м³ (без НДС).
Тарифы утверждены Национальной комиссией, регулирующей энергетику и коммунальные услуги (НКРЭКУ). В отдельных общинах вопрос может решать местная власть.
Напомним, мы сообщали о том, сколько будут платить жители Одессы за проезд в следующем месяце. Также мы писали о том, сколько одесситы будут платить за электроэнергию в ноябре.
-
Події1 тиждень agoВ Україні оцифрували унікальний Острозький Коран
-
Відбудова1 тиждень agoУкраїна та Світовий банк обговорили роботу над Стратегією житлової політики
-
Одеса1 тиждень agoВійськовий з Одещини отримав штраф за підроблене посвідчення водія
-
Події1 тиждень agoНа участь у Нацвідборі на Євробачення-2026 подали понад 450 заявок
-
Війна1 тиждень agoСибіга підтвердив атаки Росії по Україні ракетами, що здатні нести ядерні боєголовки
-
Суспільство1 тиждень agoЗаступницю одеського міського голови посадили під нічний домашній арешт Анонси
-
Усі новини5 днів agoХолостяк – хто брав участь у шоу в минулих сезонах і де вони зараз
-
Війна1 тиждень ago412-й полк Nemesis Сил безпілотних систем став бригадою
