Суспільство
Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції

Розпис яєць до Великодня — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.
Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.
«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.
Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.
«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.
У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.
«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.
Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.
«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.
Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти.
«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.
«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка», — розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.
Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів.
«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.
Суспільство
В Україну повернули 1000 тіл загиблих захисників

В Україну у рамках репатріаційних заходів повернули 1000 тіл, які за твердженням російської сторони належать українським військовослужбовцям.
Як передає Укрінформ, про це у Телеграмі повідомляє Координаційний штаб з питань поводження з військовополоненими.
Найближчим часом слідчі правоохоронних органів спільно з експертними установами МВС здійснять усі необхідні експертизи та проведена ідентифікація репатрійованих тіл.
Репатріаційні заходи вдалося провести за результатами спільної роботи співробітників Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими, Об’єднаного центру при Службі безпеки України, Збройних сил України, МВС України, Офісу уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Секретаріату уповноваженого з питань осіб зниклих безвісти за особливих обставин, ДСНС України, інших структур Сектору безпеки та оборони України.
У Коордшабі висловили вдячність за сприяння Міжнародному комітету Червоного Хреста.
Окрема подяка – особовому складу Збройних сил України, який здійснює перевезення репатрійованих полеглих героїв до визначених державних спеціалізованих установ, організовує передачу загиблих представникам правоохоронних органів в системі МВС та судово-медичної експертизи в системі МОЗ, зазначили у штабі.
Слідчі правоохоронних органів спільно з експертними установами МВС у найкоротші терміни встановлять особи загиблих.
Як повідомляв Укрінформ, 19 серпня в Україну за результатами репатріаційних заходів повернули тіла 1000 загиблих.
Суспільство
Захисник одеського “Чорноморця” розлютив рашистів Анонси

Захисник одеського “Чорноморця” Ярослав Ракицький різко висловився про свою кар’єру в росії, образивши росіян і зізнавшись, що це завадило його грі за національну команду. Його слова спричинили хвилю обурення серед російських коментаторів та чиновників.
Про це повідомило Oboz.ua.
Колишній футболіст донецького “Шахтаря” та збірної України Ярослав Ракицький спричинив скандал у росії після різких коментарів про свою гру за санкт-петербурзький “Зеніт”. Захисник одеського “Чорноморця” відкрито образив росіян і заявив, що кар’єра в країні-агресорці завадила його виступам за національну команду.
У відповідь російський коментатор Дмитро Губернієв різко висловився про українського футболіста. Він сказав, що, побачивши його слова, здивувався, хто це взагалі, і вважає його “просто тварюкою”. “Коврижки вони всі здатні отримувати, а тепер кажуть “я не я, кінь не мій“, – додав коментатор.
Офіційна представниця мзс рф Марія Захарова також розкритикувала Ракицького, назвавши його збоченцем через нецензурну лексику. “Схоже, він мав на увазі особисте життя. У нас країна вільна, дорослі можуть займатися чим хочуть, головне – не пропагувати це дітям“, – зазначила вона.
Раніше Ракицький грав за “Зеніт” з 2019 до 2022 року і покинув росію після початку повномасштабного вторгнення в Україну.
У червні під час матчу футбольної медіаліги між командами FC Armat та Odesa Media Football Team 16-річний одесит Ренат Попружний зробив зауваження ветерану та посадовцю Міністерства молоді та спорту Євгену Селезньову щодо мови, якою той спілкувався на полі, після чого отримав агресивну і грубу відповідь.
Відео інциденту з’явилося в соцмережах і викликало обурення, а через кілька днів клуб Odesa Media Football Team припинив співпрацю з Ренатом, публічно назвавши його та його батька провокаторами та вибачившись перед Селезньовим.
Суспільство
Будут ли отключения света 01.09 в Одессе и где смотреть графики

Дом в Одессе без света. Фото иллюстративное: Новини.LIVE
После обстрелов энергетики восстанавливают сети, поврежденные российскими захватчиками. Несмотря на опасность, энергосистема выдерживает, поэтому на 1 сентября в Одессе графиков отключений не планируют.
Об этом свидетельствует отсутствие официальных сообщений от Укрэнерго и ДТЭК.
Реклама
Читайте также:
Где узнать графики
В ДТЭК напоминают, что если ситуация изменится, об отключении сообщат заранее. Проверить, к какой группе относится ваш дом, можно на сайте оператора системы распределения. Там будут доступны графики, если ограничения все же введут.
Как узнать время возобновления подачи электроэнергии
Узнать, когда появится свет, можно несколькими способами:
- сайта ДТЭК Одесские электросети (раздел “Отсутствует электроэнергия?”);
- чат-бота в Telegram;
- личных сообщений в Facebook;
- подать заявку на сайте ДТЭК.
Напомним, Россия нанесла удар сразу по четырем энергетическим объектам в регионе, в соседнем с Одессой Черноморске более 29 тысяч абонентов остались без света. Также мы сообщали, что для одесситов никаких резких скачков цен на мобильную связь с 1 сентября не прогнозируются
-
Суспільство1 тиждень ago
В Одеській області спалахнула суха рослинність, є загиблий
-
Усі новини1 тиждень ago
Крихітний голий гризун зберігає в собі секрет довголіття — що знайшли вчені
-
Події1 тиждень ago
У Харкові створили музично-хореографічну виставу «Війна. Обличчя. Монологи»
-
Війна1 тиждень ago
ЗС РФ атакували Польщу 10 вересня – як на це відреагував Трамп
-
Події1 тиждень ago
Оголосили фіналістів літературного конкурсу Фонду Лесі та Петра Ковалевих
-
Усі новини1 тиждень ago
Жінка знайшла дивний предмет у пральні: інтернет розгадав, що це
-
Політика1 тиждень ago
Світлини удару Росії по Яровій жахають, навіть на війні є правила
-
Відбудова1 тиждень ago
Банки профінансували проєкти з відновлення енергоінфраструктури на ₴27,1 мільярда