Connect with us

Суспільство

історія похорону, що став політичним розломом

Published

on


18 липня минуло 30 років (1995) відтоді, як у Києві біля стін святої Софії з великою бійкою поховали Патріарха Володимира (Романюка)

Спроба поховати Предстоятеля Української православної церкви Київського Патріархату в Софійському соборі наштовхнулась на спротив з боку духовенства УПЦ МП та силові дії з боку загонів спецпризначення МВС України. То було перше жорстке публічне зіткнення релігії, держави та національної ідентичності в умовах постколоніального шоку 1990-х, а проблеми, які висвітлила та драматична подія, певним чином мають своє продовження і сьогодні.

Нагадаємо як і чому це сталося.

ЗАГАДКОВА СМЕРТЬ ПАТРІАРХА

Патріарх УПЦ КП Володимир (Романюк). Фото: kyiv-pravosl.info

14 липня 1995 року за загадкових обставин помер патріарх Української православної церкви Київського Патріархату (УПЦ КП) Володимир Романюк. Офіційна версія – четвертий інфаркт. Сталося це на лавці в Ботанічному саду. Патріарх, який був одягнутий як мирянин, начебто зустрічався там із двома невідомими жінками. Під час зустрічі йому стало зле; до прибуття бригади швидкої невідомі зникли. Спроба реанімувати патріарха виявилася марною. Син покійного Тарас Романюк, а також деякі представники тодішнього українського політикуму та громадськості висловлювали думки про насильницьку смерть священника, але поступово ця тема була закрита.

СУПЕРЕЧКИ ЗА МІСЦЕ ПОХОВАННЯ

Керівництво УПЦ КП і очільники держави довго не могли узгодити місце поховання спочилого. Ховати на території Софії Київської влада заборонила, так само, як і на території Києво-Печерської лаври. Йшлося також і про Видубицький монастир, один із найдавніших духовних центрів українського православ’я. Втім, влада не пристала й на цю пропозицію, запропонувавши натомість Байкове кладовище. Релігійній громаді й керівництву УПЦ КП ця ідея видалася не надто прийнятною – світське кладовище як місце поховання церковного ієрарха найвищого рівня. Втім, зрештою, начебто погодились. Хто був безпосередніми переговорниками з обох сторін, достеменно невідомо. На момент похорону вище керівництво держави було відсутнє, що свідчило про ігнорування постаті спочилого патріарха. Президент Кучма перебував з візитом у Білорусі, прем’єр-міністр Євген Марчук їздив по Київській області.   

КОНФЛІКТ І СИЛОВИЙ СЦЕНАРІЙ

18 липня відбулися велелюдні похорони. Вони почалися у Володимирському соборі – головному храмі УПЦ КП. Дзвонили дзвони, лунали звуки трембіт (покійний був родом з Гуцульщини). Після відспівування домовину на руках винесли з храму.

Дмитро Корчинський, один із засновників УНА-УНСО. Фото data.kontrakty.ua
Дмитро Корчинський, один із засновників УНА-УНСО. Фото data.kontrakty.ua

Варто зауважити, що в похоронах патріарха Володимира Романюка активну участь брали загони УНА-УНСО – молоді чоловіки під керівництвом Дмитра Корчинського і Олега Вітовича. Одягнені в камуфляж вони пильнували порядок у Володимирському соборі, очолювали ходу. Покійного патріарха вони називали своїм духовним наставником.

Протистояння між учасниками похорону патріарха Володимира (Романюка) і міліцією. Фото: data.kontrakty.ua
Протистояння між учасниками похорону патріарха Володимира (Романюка) і міліцією. Фото: data.kontrakty.ua

На розі Володимирської і Шевченка, замість того, щоб повернути праворуч і рухатися вбік Байкового кладовища, скорботна процесія повернула ліворуч, рушивши до Софії. Там на ходу вже чекав перший кордон міліції, який завдяки натиску унсовців вдалося прорвати. Висмикнувши металеві огородження, вони почали таранити загони міліції. Навіть віко труни пішло в хід… Силовий механізм розвитку подій було запущено. Другим кордоном стояв «Беркут», його прорвати вже не вдалося. Після перемовин Левка Лук’яненка з генералом Валерієм Будніковим, який власне й керував силовиками, поховальну процесію все ж пропустили на Софійську площу. Загони УНА-УНСО поводились дуже войовничо. На документальних кадрах хроніки добре видно й чутно, як народні депутати – навіть Степан Хмара і Левко Лук’яненко чинять тиск на очільника УНСО Олега Вітовича, щоб той дав вказівку своїм підлеглим припинити брутальну поведінку, «адже це похорони».

Протистояння між учасниками похорону патріарха Володимира (Романюка) і міліцією. Фото: data.kontrakty.ua
Протистояння між учасниками похорону патріарха Володимира (Романюка) і міліцією. Фото: data.kontrakty.ua

Прийшовши під стіни святої Софії, віряни УПЦ КП виявили, що її брама зачинена. Всередині ховалися міліцейські загони. Час спливав, наближався вечір, а покійника, згідно із звичаєм, треба було поховати до заходу сонця. Зрештою, роздовбуючи асфальт, почали копати могилу біля стіни святої Софії. Несподівано з території заповідника вискочили бійці «Беркуту» і почалось побоїще. Згодом з’явився генерал Юрій Кравченко – тодішній очільник МВС, який дозволив «допоховати» патріарха. Могилу засипали голіруч – лопати відібрали силовики. На тому 10-годинні похорони завершились, а кадри насильницького розгону похоронної процесії облетіли весь світ. Українській владі незалежної України було завдано серйозного репутаційного удару.

ПОШУКИ ВИННИХ, ЯКІ НІ ДО ЧОГО НЕ ПРИЗВЕЛИ

Після того почались пошуки відповіді на запитання: що то було? Чому подібне могло трапитись? Хто винен у насиллі? Прокуратурою було порушено кримінальну справу (складає 16 томів). Розслідування тривало 9 місяців, але жоден зі спецназівців, посадовців чи керівництва МВС не поніс відповідальності. Не виясненою в тих подіях залишилася і роль УНА-УНСО. Коментуючи ті події, Дмитро Корчинський зауважив, що «сталася невеличка бійка з міліцією і це нормально…» Мовляв, день, який мав би бути жалобним, став «днем драйву» і патріарх Володимир лише «міг мріяти про такі похорони». Підтримав його і заступник покійного патріарха Володимира Романюка митрополит Філарет, який незабаром став патріархом: «Після цього інциденту українська влада… нарешті почала звертати увагу на Українську православну церкву… і нормально ставитись до Київського Патріархату…» А ще зауважив, що патріарх Володимир Романюк «для утвердження незалежної української Церкви зробив більше своєю смертю, ніж своїм коротким патріаршеством».

Відтоді похорони Патріарха Володимира Романюка почали називати «чорним вівторком». Він став не лише назвою події, але й символом зневаги офіційної влади до церковних традицій і громадянських прав у пострадянській Україні, «прецедентом безкарності» у розгоні мирних і релігійних зібрань.

Український дисидент, шістдесятник Євген Сверстюк. Фото: Укрінформ.
Євген Сверстюк, український дисидент, шістдесятник. Фото: Укрінформ.

Український дисидент, шістдесятник Євген Сверстюк, згадуючи той день, назвав похорон «погромом», який «шокував своєю абсурдністю, а з іншого боку –  дивовижною безсоромністю».   

ВІД ВЯЗНЯ ГУЛАГУ ДО ПРЕДСТОЯТЕЛЯ УПЦ КП

Патріарх Володимир, в миру Василь Романюк, народився на Гуцульщині в бідній селянській родині. В 19 років, за приналежність до ОУН був уперше заарештований; згодом, у 1972-му – вдруге. Загалом у сталінських і брежнєвських тюрмах і таборах провів майже 20 років. Вижити, як він сам зізнавався, йому допомогла Біблія, молитва і віра. У короткий проміжок між неволями закінчив духовну семінарію в Москві. В 1964 р. був висвячений на священника, служив у сільських парафіях Гуцульщини і Покуття. Він був пастирем гнаних і знедолених: дисидентів, родин репресованих, депортованих та всіх «неблагонадійних» для радянської влади. Закликав вірян не соромитися своїх давніх звичаїв, сміливо колядувати, одягати національний одяг, розмовляти рідною мовою. Саме священник Василь Романюк хрестив дорослого В’ячеслава Чорновола.

Фото Василя Романюка з кримінальної справи. Фото: istpravda.com
Фото Василя Романюка з кримінальної справи. Фото: istpravda.com

Під час другого терміну ув’язнення Василь Романюк теж чинив опір репресивній радянській системі. Писав листи, звертався до західних ЗМІ. У концтаборі відмовився від радянського громадянства, заявив про свою належність до Української Автокефальної Православної Церкви, яку тоді очолював Мстислав (Скрипник). У 1979 році вступив до Української Гельсінської групи. Тобто, він не належав до тихих дисидентів. Він мав свій голос і його було чутно. На заході навіть був створений «Комітет оборони отця Василя Романюка».

З початком горбачовської перебудови Василь Романюк виїхав до Канади, мав там як священник УАПЦ невеличкий прихід у провінції Онтаріо; виступав із лекціями. Але невдовзі повернувся на батьківщину «відбудовувати українську православну церкву». У 1993 році, після смерті патріарха Мстислава (Скрипника), став Предстоятелем УПЦ КП.  

СПРАВИ ЦЕРКОВНІ НА ПОЧАТКУ 90-Х

Тут варто сказати декілька слів про стан українського православ’я на початку 90-х років минулого століття. Не занурюючись у подробиці, ситуацію, яка склалася, можна означити так: спочатку в країні діяла РПЦ під назвою «Київський екзархат» і відроджена Українська Автокефальна Православна Церква (УАПЦ), яка в червні 1990-го на Помісному Соборі в київському Будинку кіно заочно обрала своїм Предстоятелем легендарного Мстислава (Скрипника), який мешкав у США. 18 листопада 1990 року в Софії Київській (влада дозволила!) відбулась інтронізація нового Предстоятеля.

ЯК РПЦ У НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ ПЕРЕТВОРИЛАСЯ НА УПЦ

А за декілька тижнів до того, 28 жовтня 1990 р., в тому ж таки Софійському соборі, новообраний патріарх РПЦ Алексій ІІ милостиво дарував митрополитові Філарету (Денисенку) Томос про «самостійність і незалежність» в управлінні УПЦ, але під наглядом Москви. Саме Філарет очолював УПЦ МП після своєї приголомшливої поразки під час обрання російського патріарха в травні 1990 року.

Зважаючи на те, що йшло бурхливе відродження здавалось би під корінь винищеної Кремлем Української Автокефальної Православної Церкви – Церкви розстріляних і закатованих сотень українських священників, Церкви Огієнка і Липківського, Москва, бачачи, як сотні парафій, наче прокинувшись від летаргійного сну, переходять до відродженої УАПЦ, поспішно скасувала меншовартісну назву «Київський екзархат» і надала власній структурі мімікруючу назву УПЦ. Все було б нічого, але наступного року Україна проголосила незалежність. Цілком природно, що постало питання і про незалежну від Москви православну церкву. Митрополит Філарет, розуміючи вагу історичної нагоди для здобуття церковної незалежності (у цьому його підтримував перший президент України Леонід Кравчук), скликав Собор у Києво-Печерській лаврі, який одноголосно проголосив автокефалію. Собор звернувся до Алексія ІІ про надання повної канонічної самостійності, але отримав відмову. Натомість у травні 1992 року в Харкові, під орудою Москви, відбувся Собор УПЦ МП на якому митрополитом було обрано Володимира (Сабодана). У Москві відлучили Філарета від РПЦ й позбавили сану. У відповідь він – із частини приєднавшихся кліриків РПЦ та УАПЦ утворив під час об’єднавчого Собору у червні 1992 року УПЦ КП. Таким чином в Україні виникла третя православна церква.

ТАКІ РІЗНІ ПРЕДСТОЯТЕЛІ…

Патріарх Мстислав не визнав новостворену УПЦ КП на чолі з Філаретом (Денисенком). До самої смерті він вважав себе предстоятелем УАПЦ, хоча вона була вже фактично ліквідована (позбавлена Статуту), а він був її номінальним очільником… Чимало його послідовників і соратників, зокрема й Василь Романюк, перейшли до УПЦ КП, підтримавши Філарета. Натомість в УПЦ КП вважали патріарха Мстислава Патріархом УПЦ КП, та й юридично вона вважалася правонаступницею УАПЦ. Для новоствореної структури, яка позиціонувала себе як Українська Православна Церква абсолютно незалежна від Москви, Мстислав був досить авторитетною і «зручною» в певному сенсі постаттю. Після його смерті в 1993 р. на Соборі УПЦ КП було обрано нового патріарха. Ним став Володимир (Романюк). Його головним суперником був митрополит Філарет.

Патріарх Філарет звершує панахиду на могилі патріарха Володимира (Романюка), липень 2023 р. Фото: Пресслужба Київської патріархії; cerkva.info/news
Патріарх Філарет звершує панахиду на могилі патріарха Володимира (Романюка), липень 2023 р. Фото: Пресслужба Київської патріархії; cerkva.info/news

Важко уявити більш діаметрально протилежних особистостей. Володимир, який майже 20 років провів у найвіддаленіших закапелках ГУЛАГу, битий долею сільський священник-ідеаліст, фанатично відданий національній ідеї (чого лише вартий його «Кодекс поведінки українця/українки в УРСР», написаний у співавторстві з Олексою Тихим) – і Філарет, досвідчений церковний управлінець найвищого рангу, якому вдалося зробити запаморочливу кар’єру в жорсткій структурі РПЦ: митрополит і навіть, донедавна, один із головних претендентів на Патріарший престол Російської православної церкви. Їхні відносини були дуже непростими. Зверхність одного, звинувачення іншого…

30 РОКІВ ПО ТОМУ: УПЦ НА ТЛІ МП

Митрополит Епіфаній разом з архиєреями звершує панахиду на могилі Патріарха Володимира (Романюка) 14.07.2025. Фото risu.ua
Митрополит Епіфаній разом з архиєреями звершує панахиду на могилі Патріарха Володимира (Романюка) 14.07.2025. Фото risu.ua

Відтоді минуло 30 років. Патріах Володимир (Романюк) і по сьогодні лежить за стінами Софії Київської, в якій він мріяв служити. 99% тих, хто проходить повз його могилу, не знають, хто тут похований і ким він був для Української православної церкви. Інколи плутають з митрополитом УПЦ МП Володимиром (Сабоданом). А тут лежить той, хто заклав підвалини відродженої Православної Церкви України.

Завжди бездоганно дипломатичний Дмитро Степовик називав патріарха Володимира (Романюка) «воїном на полі духовному й на полі національному. Він – мов птах-буревісник. І таких духовних лідерів якраз затребувала тодішня переломна доба». Безкомпромісний Семен Глузман – просто, щиро і по-братньому, «першим зеком Патріархом»… А проблеми, які не вистачило сил і сміливості розв’язати 30 років тому, зокрема остаточно й назавжди позбутися додатку МП, повстають перед українським суспільством і сьогодні, але в ще більш загостреному вигляді.

Світлана Шевцова, Київ

Перше фото: Тернопільська Єпархія ПЦУ; uapc.te.ua



Джерело

Суспільство

РПЦ є безпосереднім учасником війни проти України

Published

on



Російська православна церква стала придатком російської мілітарної машини.

Про це на пресконференції сказав голова Державної служби України з етнополітики та свободи совісті Віктор Єленський, передає кореспондент Укрінформу.

“Російська православна церква є не натхненником, а безпосереднім учасником війни проти України. Її ідеологічні рамки склалися ще тоді, коли митрополит, а потім патріарх Кирил Гундяєв оформив стратагему “руського міру” в мілітарно-шовіністичне вчення. На початку російського вторгнення в Україну понад 1000 священників, єпископів, православних теологів засудили це вчення “руського міру”, визнали його єрессю тому, що воно суперечить і православному вченню, і християнському як такому. Російська православна церква стала придатком російської мілітарної машини, а патріарх Кирил став начальником одного з департаментів російського уряду”, – сказав Єленський.

Як зауважив він, спроби Гундяєва обілити російське вторгнення не були сприйняті в християнському світі. Зокрема, папа Франциск назвав його за це “алтарником Путіна”.

Як зазначив Віктор Єленський, безпрецедентним явищем є насаджування серед віруючих солдатів Росії думки, що “серед українців немає людей, а лише нацисти”, а також освячення в російських церквах зброї масового знищення.

“В деяких церквах взагалі не освячують зброю, в деяких тільки зброю солдата, і тільки в російських церквах освячують не вибірково, а зброю масового знищення”, – сказав Єленський.

Він додав, що від початку повномасштабного вторгнення Росія була націлена на знищення релігійної свободи в Україні, на окупованих територіях заборонені цілі релігійні напрями, в першу чергу Свідки Ієгови, прихильники цього напрямку за відмову служити в російській армії отримують ув’язнення до 10 і більше років, так само як і кримські мусульмани. Так, за його словами, 118 кримських мусульман було вивезено до Росії, до них застосовуються тортури, годують свининою, не дають Коран.

Також, як нагадав Віктор Єленський, Росія вдається до вбивств та викрадень, ув’язнень християнських священників. Загалом, за його словами, перелік вбитих Росією священнослужителів налічує вже 74 особи, серед яких є і православні, і католицькі, і греко-католицькі священники, баптисти, п’ятдесятники.

Так само Росія нищить і культові споруди.

“На початок цього місяця з початку повномасштабного вторгнення 704 споруди або повністю знищені, або пошкоджено”, – сказав Єленський.

Читайте також: Від початку повномасштабної війни відкрили понад 200 кримінальних справ щодо кліриків УПЦ МП

Як повідомлялося, за даними Центру протидії дезінформації при Раді національної безпеки та оборони України, священники Російської православної церкви відкрито взаємодіють з представниками російських військових підрозділів для агітації до участі у воєнних діях.



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Миття пластикових і дерев’яних вікон: у чому різниця Реклама Анонси

Published

on


Вікна — це очі будь-якого будинку. Вони впускають світло, створюють настрій і одразу видають, наскільки дбайливо господар ставиться до свого житла. Але коли приходить час помити вікна, більшість людей стикається з простим, але важливим питанням: чи однаково мити пластикові та дерев’яні рами?
Насправді — ні. І від того, наскільки правильно ви це зробите, залежить не лише блиск скла, а й довговічність самих вікон.

Особливості миття пластикових вікон

Пластикові вікна давно стали стандартом у більшості квартир і офісів. Вони практичні, герметичні, не потребують фарбування і чудово тримають тепло. Але й тут є свої нюанси, які багато хто ігнорує. Тому подумайте, може буде краще замовити миття вікон в Києві у професіоналів своєї справи.

  1. Не використовуйте агресивну хімію.
    Засоби з хлором або розчинниками можуть пошкодити глянець пластику, залишити плями або навіть пожовтіння. Краще використовувати нейтральні миючі розчини або спеціальні спреї для ПВХ.
  2. Звертайте увагу на ущільнювачі.
    Гумові прокладки — це головний захисник від протягів і вологи. Під час миття їх варто протерти вологою ганчіркою і обробити силіконовою змазкою, щоб вони залишалися еластичними.
  3. Пластик не любить абразивів.
    Жодних металевих скребків, губок із жорстким ворсом чи порошків. Вони дряпають поверхню, після чого пластик тьмяніє. Краще — м’яка мікрофібра і легкі кругові рухи.
  4. Пильнуйте дренажні отвори.
    Багато хто навіть не здогадується, що в пластикових рамах є отвори для відведення конденсату. Їх потрібно періодично очищати, щоб вода не накопичувалась і не викликала грибок усередині рами.

Після очищення пластикові вікна варто протерти насухо — особливо взимку, коли різниця температур може призвести до появи плям чи тріщин у швах.

Як правильно мити дерев’яні вікна

Дерев’яні вікна зовсім інші — вони “живі”. Вони дихають, реагують на вологу, сонце, температуру. Саме тому до них треба ставитися обережно — особливо під час прибирання.

  • Не заливайте водою.
    Найбільша помилка — рясно зволожувати рами. Дерево всотує вологу, через що фарба тріскається, а сам матеріал розбухає. Краще використовувати злегка вологу серветку або м’яку губку.
  • Уникайте спиртовмісних засобів.
    Вони висушують лакове покриття й роблять його тьмяним. Якщо потрібно прибрати плями, краще скористатися засобами на основі мила або спеціальним очищувачем для деревини.
  • Оновлюйте захисне покриття.
    Раз на рік дерев’яні рами потрібно обробляти поліроллю або воском. Це не тільки повертає блиск, а й утворює тонку плівку, яка захищає поверхню від вологи та сонячних променів.
  • Пильнуйте стики і фурнітуру.
    Дерево може деформуватись, тому важливо, щоб фурнітура працювала м’яко. Після миття змастіть петлі й ручки — це подовжить термін служби вікна.

І ще одна порада: не мийте дерев’яні вікна під прямими сонячними променями. Лак при нагріванні стає більш чутливим, і навіть легкий натиск може залишити подряпини.

Як мити скло без розводів

Хоча рами різні, скло залишається однаковим. Але навіть його можна легко зіпсувати, якщо нехтувати простими правилами.

  • Не використовуйте папір чи газети — вони залишають мікроподряпини.
  • Найкращий вибір — гумовий скребок або мікрофібра.
  • Для блиску підійде розчин води й оцту (у пропорції 1:1).
  • Починайте з верхньої частини вікна і поступово спускайтесь вниз.
  • Завершіть сухим поліруванням, щоб не залишилось плям.

Якщо ви миєте вікна після ремонту, обов’язково перевірте наявність цементного пилу або фарби. Не намагайтеся їх “зішкребти” ножем — краще скористайтеся спеціальними засобами, які розм’якшують бруд.

Головна різниця між дерев’яними і пластиковими вікнами

Пластикові вікна невибагливі — їх можна мити хоч щотижня. Вони не бояться води, але потребують обережності у виборі хімії.
Дерев’яні ж вікна вимагають поваги. Їх не можна терти, заливати водою або чистити абразивами. Але якщо доглядати правильно — вони виглядають благородно і служать десятиліттями.

Якщо коротко: пластик любить простоту, а дерево — делікатність.

Чому краще довірити миття професіоналам

Звісно, можна помити вікна самостійно. Але якщо це багатоповерхівка, панорамне скління або старі дерев’яні рами — ризик пошкодити поверхню чи впасти з драбини зовсім не вартий економії.
Професійні клінери використовують безпечні засоби, телескопічні штанги, спеціальні насадки та знають, як не залишити жодного розводу навіть на сонячному боці будинку.

Клінінгова компанія WHITE CLEAN у Києві

Компанія WHITE CLEAN спеціалізується на професійному митті вікон у Києві — від квартир до офісних центрів і панорамних фасадів. Наші фахівці працюють як із пластиковими, так і з дерев’яними вікнами, враховуючи всі особливості матеріалів. Також у нашого менеджера можна дізнатися розцінки на прибирання квартир в Києвівикористовуємо безпечні, сертифіковані засоби, що не пошкоджують покриття і гарантують бездоганний результат.
WHITE CLEAN — це чистота без ризику для вашого майна і час, який ви можете витратити на щось приємніше, ніж миття скла.


Олена Болган



Джерело

Continue Reading

Суспільство

НАБУ і САП завершили розслідування щодо посадовиці одеського аеропорту

Published

on


НАБУ та САП завершили досудове розслідування у справі виконувачки обов’язків генерального директора КП “Міжнародний аеропорт Одеса”, яка завдала збитків на 15,6 мільйона гривень через те, що вона не подала заявку на сертифікацію аеродрому.

Про це повідомила пресслужба Національного антикорупційного бюро України.

В НАБУ зазначили, що посадовиця аеропорту свідомо не подала до Державної авіаційної служби заявку на сертифікацію аеродрому. Варто зазначити що цей документ із 2003 року дозволяв авіапідприємству отримувати прибуток від обслуговування авіакомпаній, зокрема за зліт, посадку та стоянку літаків.

За даними слідства, підозрювана сприяла тому, щоб статус експлуатанта аеропорту перейшов до приватної структури. У грудні 2020 року КП офіційно втратило цей статус, а приватна компанія почала отримувати прибутки від надання відповідних послуг авіаперевізникам.

За підрахунками слідчих НАБУ і САП, такі дії завдали одеській територіальній громаді понад 15,6 млн грн збитків. Дії підозрюваної посадовиці кваліфіковані за ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України – зловживання владою або службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки.

Посадовиці загрожує позбавлення волі на строк до шести років, або штраф, або позбавлення спеціального права на строк до трьох років.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: НАБУ та САП передали до суду справу про корупційну схему на Одеському припортовому заводі

Як писав “Ми-Україна” раніше, російський агент, який готував серію замовних убивств в Одесі, отримав 14 років ув’язнення з конфіскацією майна.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.