Відбудова
У НАЗК назвали 10 корупційних ризиків під час відновлення
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Національне агентство визначає сферу відновлення як таку, що потребує особливої уваги. Ще минулого року НАЗК удосконалило свою структуру, створивши окремий підрозділ для реалізації антикорупційної політики у цій сфері. У межах дослідження наші фахівці разом з партнерами визначили найпоширеніші корупційні ризики у сфері відновлення та напрацювали рекомендації щодо їх усунення», — зазначив голова НАЗК Віктор Павлущик.
Він також наголосив, що наразі процес відбудови та відновлення України внаслідок збройної агресії РФ є одним із ключових напрямів державної політики, «водночас ця сфера лишається критично вразливою до корупційних проявів».
За його словами, виконання рекомендацій дасть змогу усунути основні ризики та підвищити прозорість і ефективність проєктів відновлення.
Експерти визначили 10 ключових корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень на різних етапах.
Перший ризик стосується відсутності чітких критеріїв та надмірна дискреція у процесі відбору і пріоритизації проєктів призводить до неефективного розподілу коштів та корупційних зловживань. Відсутність прозорих і чітко визначених критеріїв відбору проєктів для фінансування у сфері відновлення підвищує ризики неефективного розподілу коштів та створює можливості для корупційних зловживань. Без належного контролю за процесом відбору важко забезпечити справедливий доступ до фінансування для всіх учасників.
Другий ризик пов’язаний з відсутністю комплексного законодавчого регулювання у сфері відновлення підвищує ризики зловживань та суб’єктивного прийняття рішень під час реалізації експериментальних проєктів. Зазначається, що здійснення відновлення через експериментальні проєкти без належного законодавчого регулювання може призвести до суб’єктивного прийняття рішень, що створює корупційні можливості та ризики неефективного використання ресурсів. Відсутність єдиної стратегії для таких проєктів ускладнює їх належний контроль та координацію.
Третій ризик – недосконалий контроль за якістю проєктної документації призводить до необґрунтованого завищення вартості будівництва та зниження конкуренції. Відсутність ефективного контролю за проєктною документацією та її відповідністю технічним і нормативним вимогам веде до необґрунтованого завищення вартості будівництва і зниження рівня конкуренції на ринку. Це сприяє зловживанням з боку проєктувальників і замовників, що може призвести до великих фінансових втрат.
Четвертий ризик – відсутність законодавчо визначеної процедури аналізу цін на будівельні матеріали та належного контролю з боку замовників спричиняє завищення очікуваної вартості об’єктів відновлення. Це значно підвищує ризик корупційних практик і неефективного використання бюджетних коштів.
П’ятий ризик – недоліки в організації надання супутніх послуг під час будівництва об’єктів, які призводять до встановлення їх завищеної вартості та неправомірного витрачання бюджетних коштів. Зловживання у сфері технічного нагляду та консалтингових послуг може значно збільшити вартість проєктів.
Шостий ризик – юридична невизначеність у проведенні закупівель без електронної системи. Юридична невизначеність вимог до обґрунтування необхідності проведення закупівлі без застосування електронної системи (укладення прямих договорів) спричиняє непрозорість та зловживання під час використання бюджетних коштів.
Сьомий ризик – це необґрунтовані кваліфікаційні критерії та перешкоди у доступі до інформації, що знижують конкуренцію та сприяють зловживанням державними коштами. Надмірно жорсткі кваліфікаційні вимоги або несвоєчасне оприлюднення тендерної документації знижують конкуренцію на ринку та створюють можливості для маніпуляцій і фаворитизму, що призводить до витрат з державного бюджету без належної економії.
Ще один ризик пов’язано з відсутністю дієвого контролю за процедурою зміни істотних умов договорів підряду, що призводить до необґрунтованих витрат бюджетних коштів і зниження якості робіт.
Водночас є ризик щодо неінтегрованої системи електронного обліку за будівельними роботами. Відсутність інтегрованої системи електронного обліку розрахунків за виконані будівельні роботи створює можливості для завищення вартості таких робіт, безпідставного включення до їх вартості ПДВ та маніпуляцій з черговістю оплат.
Десятий ризик – відсутність державного архітектурно-будівельного контролю за виконанням об’єктів для відбудови, що створює ризик порушення будівельних норм та корупційних зловживань. Мораторій на державний архітектурно-будівельний контроль під час воєнного стану збільшує ризик порушення будівельних норм і створює сприятливі умови для корупційних зловживань у процесі відновлення інфраструктури. Це ставить під загрозу безпеку та якість будівництва, а також підриває довіру до процесів відновлення.
На основі проведеного аналізу фахівці розробили рекомендації стратегічного характеру щодо вдосконалення нормативно-правової бази, механізмів управління та процедур контролю.
«Очікуємо, що результати цього аналізу будуть використані органами державної влади, органами місцевого самоврядування та міжнародними партнерами в подальшому стратегічному плануванні. Ми готові сприяти впровадженню рекомендацій і обміну кращими міжнародними практиками у сфері запобігання корупції під час відбудови», — зазначив старший радник з питань Центральної та Східної Європи Базельського інституту управління Юхані Гроссман.
Дослідження було проведено фахівцями Національного агентства з питань запобігання корупції спільно з Державною аудиторською службою України, Базельським інститутом управління за підтримки Швейцарії.
Як повідомляв Укрінформ, Японія продовжила Проєкт екстреного відновлення України до кінця березня 2027 року.
Відбудова
У Долинській на Кіровоградщині відновили багатоповерхівку, пошкоджену під час атаки ворожого БПЛА
У Долинській Кіровоградської області завершили ремонт багатоповерхового житлового будинку, який постраждав від влучання ворожого дрона у лютому.
Про це повідомив Долинський міський голова Євгеній Звіздовський у Фейсбуці, передає Укрінформ.
Як зазначається, у будинку були укріплені стінові панелі і плити перекриття, виконані бетонні роботи на верхньому поверсі, замінено пошкоджені ділянки теплопостачання, вікна і двері. Фасади утеплено.
На ремонтні роботи з бюджету громади витратили 4,2 млн грн. Компенсацію за пошкоджене майно отримали 122 родини на суму 2,561 млн грн. Благодійний фонд надав 194 вікна, а два підприємства допомогли будівельними матеріалами на 75 тис. грн.
Як повідомляв Укрінформ, вночі 18 лютого 2025 року російський безпілотник влучив у багатоповерхівку в Долинській на Кіровоградщині. Постраждали жінка та двоє дітей.
Фото: Фейсбук Євгеній Звіздовський
Відбудова
ЄІБ виділяє Україні понад €74 мільйони на відновлення інфраструктури
Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) перераховує Україні понад €74 мільйони для підтримки критично важливих послуг, покращення транспортного сполучення та підвищення енергоефективності.
Про це повідомило Мінрозвитку, передає Укрінформ.
Зазначається, що кошти будуть спрямовані на проєкти у Львівській, Дніпропетровській, Полтавській, Вінницькій, Тернопільській, Хмельницькій, Рівненській та Івано-Франківській областях.
“Новий транш ЄІБ – це інвестиція в життєздатність наших громад. Ми діємо комплексно: забезпечуємо лікарні та школи автономними джерелами енергії, модернізуємо громадський транспорт у містах і розширюємо пропускну здатність залізниці на кордоні. Це саме ті практичні кроки, які наближають нас до європейських стандартів життя та посилюють економічну та енергостійкість регіонів уже зараз”, – наголосив віцепрем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба.
За його словами, щоб перерахунок коштів став можливим, команди на місцях і в міністерстві пройшли всі адміністративні процедури, підготували і провели тендерні процедури, забезпечили комунікацію з фінансовими установами і прозорість на кожному етапі.
Пакет фінансування включає кредити ЄІБ під гарантії ЄС у межах механізму Ukraine Investment Framework (UIF), а також гранти від Фонду східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (Фонд Е5Р) та Міжнародної кліматичної ініціативи (IKI), що фінансується урядом Німеччини.
Одним із ключових компонентів допомоги є підтримка програми «Рішення для відновлюваної енергетики» (RES), яка переходить до практичної фази реалізації. Перший транш – понад €1,1 мільйона.
Ці кошти дозволять встановити сонячні електростанції з системами накопичення енергії у шести лікарнях та школах Полтавської, Вінницької та Дніпропетровської областей.
Окрім цього, €22 мільйони із загального пакета будуть спрямовані на енергоефективну модернізацію університетів по всій Україні. Ця інвестиція доповнюється грантом у розмірі €6,75 мільйона від багатосторонньої донорської ініціативи E5P.
Додаткові €5,52 мільйона – на ремонт громадських будівель (шкіл, садочків, лікарень) із впровадженням комплексних заходів із підвищення енергоефективності у західних регіонах – це Тернопільська, Хмельницька, Рівненська, Івано-Франківська, Львівська, Волинська області. Додатково виділено грант у розмірі €1,2 мільйона від Е5Р для медичних закладів у Ковелі, Лановцях та Сарнах.
Значна частина фінансування спрямована на модернізацію у транспортній сфері: €24,66 мільйона виділені на міський громадський транспорт – будівництво депо у Львові та закупівлю нових трамваїв, тролейбусів і автобусів для Львова, Дніпра, Кременчука та Тернополя. Це вже другий транш, здійснений у 2025 році.
АТ «Укрзалізниця» отримає €13,49 мільйона для модернізації залізничних прикордонних переходів та інфраструктури, що сприятиме збільшенню вантажопотоку та інтеграції з транспортною мережею ЄС.
Як повідомляв Укрінформ, Європейський інвестиційний банк надає черговий транш у €18,4 мільйона на енергоефективну модернізацію 28 шкіл, дитячих садків та лікарень у Тернопільській, Запорізькій та Волинській областях.
Фото: ЄІБ
Відбудова
У Тростянці відновили житловий будинок за «зеленим» проєктом
У місті Тростянці Сумської області після російської окупації відновили перший в Україні житловий будинок за принципами зеленої реконструкції.
Проєкт представили його організатори на пресконференції в Укрінформі.
П’ятиповерховий житловий будинок на 60 квартир у Тростянці пережив окупацію і ледь не повністю був знищений ворогом. Але після окупації, завдяки заявленим стратегічним цілям міста про поступову відмову від викопного газу, стала можливою його зелена реконструкція.
Будинок перевели за допомогою теплового насоса на повністю безгазове опалення. У будівлі встановили повітряні та геотермальні теплові насоси, а також дахову сонячну електростанцію.
Як розповів міський голова Тростянця Юрій Бова, зруйновані в місті об’єкти розцінили як шанс на їхнє відновлення вже за новітніми технологіями.
«Ми з командою вирішили, що цей виклик ми повинні прийняти як шанс перебудувати місто й робити проєкти “зеленими”, де мають бути три складові – енергозбереження, інклюзія та безпека. Ми пішли цим шляхом щодо реконструкції лікарні та двох будинків, роблячи їх максимально енергоефективними», – зазначив Бова.
Проєкт у Тростянці фінансово підтримав Greenpeace та його програма «Зелена відбудова України», вважаючи життєздатними чисті енергетичні технології у прифронтових регіонах і модельними для масштабування по всій Україні.

«Зелена енергія може перетворитися на дійсність у багатоквартирних житлових будинках у Тростянці й по всій країні. Багато програм опікуються громадськими будівлями та установами, а ось приватний сектор є важчий. Ми хочемо розробити спеціальну програму для багатоквартирних будинків в Україні й представимо її на початку наступного року», – пообіцяв Андре Бьолінг, співкерівник програми «Зелена відбудова України», Greenpeace.
Як зазначив заступник міністра розвитку громад і територій Олексій Рябикін, на прикладі Тростянця зелену трансформацію слід розглядати як у контексті відновлення, так і розвитку територій України.

«Треба відзначити лідерство Тростянця серед прифронтових територій. На таких непростих територіях складаються приклади для інших громад, як треба робити. Це починається на етапі стратегічного планування й правильного визначення мети й завдань, і трансформується далі в конкретні проєкти. І це прямо пов’язано з наданням якісних послуг людям», – підсумував урядовець.
Учасники заходу наголосили на важливості синергії зусиль держави, міжнародних організацій і місцевої влади у розвитку сталої енергетики в Україні.
Як повідомляв Укрінформ, уряд перерозподілив 142,3 млн грн на відбудову у Чернігівській та Сумській областях.
-
Суспільство1 тиждень agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Одеса5 днів agoЗатори біля Паланки — ситуація на кордоні з Молдовою
-
Одеса1 тиждень agoЛіцензію клініки Odrex в Одесі зупинено — подробиці
-
Політика1 тиждень agoМирний план США — Україна передала Штатам реакцію на документ
-
Усі новини1 тиждень agoРозлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину
-
Війна1 тиждень agoСирський окреслив ключові зміни — деталі
-
Усі новини1 тиждень agoСонячні панелі викидають з однієї простої причини: експерти розкрили деталі (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoНе купуйте «розумний» телевізор без цих функцій: експерти назвали 5 параметрів
