Відбудова
У НАЗК назвали 10 корупційних ризиків під час відновлення

Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Національне агентство визначає сферу відновлення як таку, що потребує особливої уваги. Ще минулого року НАЗК удосконалило свою структуру, створивши окремий підрозділ для реалізації антикорупційної політики у цій сфері. У межах дослідження наші фахівці разом з партнерами визначили найпоширеніші корупційні ризики у сфері відновлення та напрацювали рекомендації щодо їх усунення», — зазначив голова НАЗК Віктор Павлущик.
Він також наголосив, що наразі процес відбудови та відновлення України внаслідок збройної агресії РФ є одним із ключових напрямів державної політики, «водночас ця сфера лишається критично вразливою до корупційних проявів».
За його словами, виконання рекомендацій дасть змогу усунути основні ризики та підвищити прозорість і ефективність проєктів відновлення.
Експерти визначили 10 ключових корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень на різних етапах.
Перший ризик стосується відсутності чітких критеріїв та надмірна дискреція у процесі відбору і пріоритизації проєктів призводить до неефективного розподілу коштів та корупційних зловживань. Відсутність прозорих і чітко визначених критеріїв відбору проєктів для фінансування у сфері відновлення підвищує ризики неефективного розподілу коштів та створює можливості для корупційних зловживань. Без належного контролю за процесом відбору важко забезпечити справедливий доступ до фінансування для всіх учасників.
Другий ризик пов’язаний з відсутністю комплексного законодавчого регулювання у сфері відновлення підвищує ризики зловживань та суб’єктивного прийняття рішень під час реалізації експериментальних проєктів. Зазначається, що здійснення відновлення через експериментальні проєкти без належного законодавчого регулювання може призвести до суб’єктивного прийняття рішень, що створює корупційні можливості та ризики неефективного використання ресурсів. Відсутність єдиної стратегії для таких проєктів ускладнює їх належний контроль та координацію.
Третій ризик – недосконалий контроль за якістю проєктної документації призводить до необґрунтованого завищення вартості будівництва та зниження конкуренції. Відсутність ефективного контролю за проєктною документацією та її відповідністю технічним і нормативним вимогам веде до необґрунтованого завищення вартості будівництва і зниження рівня конкуренції на ринку. Це сприяє зловживанням з боку проєктувальників і замовників, що може призвести до великих фінансових втрат.
Четвертий ризик – відсутність законодавчо визначеної процедури аналізу цін на будівельні матеріали та належного контролю з боку замовників спричиняє завищення очікуваної вартості об’єктів відновлення. Це значно підвищує ризик корупційних практик і неефективного використання бюджетних коштів.
П’ятий ризик – недоліки в організації надання супутніх послуг під час будівництва об’єктів, які призводять до встановлення їх завищеної вартості та неправомірного витрачання бюджетних коштів. Зловживання у сфері технічного нагляду та консалтингових послуг може значно збільшити вартість проєктів.
Шостий ризик – юридична невизначеність у проведенні закупівель без електронної системи. Юридична невизначеність вимог до обґрунтування необхідності проведення закупівлі без застосування електронної системи (укладення прямих договорів) спричиняє непрозорість та зловживання під час використання бюджетних коштів.
Сьомий ризик – це необґрунтовані кваліфікаційні критерії та перешкоди у доступі до інформації, що знижують конкуренцію та сприяють зловживанням державними коштами. Надмірно жорсткі кваліфікаційні вимоги або несвоєчасне оприлюднення тендерної документації знижують конкуренцію на ринку та створюють можливості для маніпуляцій і фаворитизму, що призводить до витрат з державного бюджету без належної економії.
Ще один ризик пов’язано з відсутністю дієвого контролю за процедурою зміни істотних умов договорів підряду, що призводить до необґрунтованих витрат бюджетних коштів і зниження якості робіт.
Водночас є ризик щодо неінтегрованої системи електронного обліку за будівельними роботами. Відсутність інтегрованої системи електронного обліку розрахунків за виконані будівельні роботи створює можливості для завищення вартості таких робіт, безпідставного включення до їх вартості ПДВ та маніпуляцій з черговістю оплат.
Десятий ризик – відсутність державного архітектурно-будівельного контролю за виконанням об’єктів для відбудови, що створює ризик порушення будівельних норм та корупційних зловживань. Мораторій на державний архітектурно-будівельний контроль під час воєнного стану збільшує ризик порушення будівельних норм і створює сприятливі умови для корупційних зловживань у процесі відновлення інфраструктури. Це ставить під загрозу безпеку та якість будівництва, а також підриває довіру до процесів відновлення.
На основі проведеного аналізу фахівці розробили рекомендації стратегічного характеру щодо вдосконалення нормативно-правової бази, механізмів управління та процедур контролю.
«Очікуємо, що результати цього аналізу будуть використані органами державної влади, органами місцевого самоврядування та міжнародними партнерами в подальшому стратегічному плануванні. Ми готові сприяти впровадженню рекомендацій і обміну кращими міжнародними практиками у сфері запобігання корупції під час відбудови», — зазначив старший радник з питань Центральної та Східної Європи Базельського інституту управління Юхані Гроссман.
Дослідження було проведено фахівцями Національного агентства з питань запобігання корупції спільно з Державною аудиторською службою України, Базельським інститутом управління за підтримки Швейцарії.
Як повідомляв Укрінформ, Японія продовжила Проєкт екстреного відновлення України до кінця березня 2027 року.
Відбудова
Україна і Словенія домовилися про нові проєкти у сфері ЖКГ для прифронтових регіонів

Віцепрем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій України Олексій Кулеба і віцепрем’єр-міністр – міністр фінансів Словенії Клемен Боштянчич під час зустрічі домовилися про нові проєкти у сфері житлово-комунального господарства для прифронтових регіонів.
Як передає Укрінформ, про це Кулеба повідомив у Фейсбуці.
Йдеться про напрями водопостачання, енергоефективності та комунальної інфраструктури.
Також домовлено про участь словенських компаній у реконструкції пошкодженого житла, розвитку зеленої енергетики й управління відходами.
Під час зустрічі сторони обговорили, серед іншого, й розвиток співпраці у відновленні та підтримці громад, залучення словенського бізнесу до українських проєктів і посилення технічної взаємодії між інституціями обох держав.
Кулеба відзначив, що Словенія є послідовним партнером України. Він висловив вдячність державі-партнеру за підтримку у найскладніші часи.
«Ми цінуємо як фінансову допомогу, так і конкретну участь у проєктах – від гуманітарного розмінування до підтримки громад і відновлення інфраструктури. Країна-партнер вже реалізує ініціативи в Харківській, Житомирській і Миколаївській областях. Зокрема це участь у відновленні, будівництво реабілітаційних центрів та інших медичних закладів», – зауважив віцепрем’єр.
Як повідомляв Укрінформ, міністерства фінансів України та Словенії підписали меморандум про співпрацю, спрямований на поглиблення співпраці в борговій сфері.
Фото: Олексій Кулеба, Facebook
Відбудова
Завдяки платформі United24 за рік вдалося залучити майже $770 мільйонів

Завдяки платформі United24 з червня минулого року до липня цього року вдалося залучити 769,7 мільйона доларів, які пішли, зокрема, на закупівлю безпілотників, будівництво укриттів, відновлення інфраструктурних об’єктів.
Як передає Укрінформ, про це заступниця керівника Офісу Президента Олена Ковальська написала у Фейсбуці, за результатами нараді керівників закордонних дипломатичних установ України.
За словами Ковальської, вчора на нараді «Від сили дипломатії до дипломатії сили» обговорили роботу платформи United24.
«Перше і головне, що сталося. Ми стали менш гучними, але набагато ефективнішими. Так, з початку існування платформи до червня 2024 року було зібрано 693,4 млн дол. А з червня минулого року до липня цього року вдалося залучити 769,7 млн дол. Тобто більше, ніж за всі роки існування платформи раніше! Причому способи залучення змінилися. Тепер ставку роблять не стільки на піар, скільки на маркетинг», – зазначила Ковальська.
Серед топ-5 країн, які пожертвували найбільше на роботу платформи, – США, Німеччина, Велика Британія, Канада, Франція.
Ковальська зауважила, що з початку року United24 вже купила 512 безпілотних наземних комплексів, 53 БПЛА, 50 РЕБів, 306 зарядних станцій, піротехнічну машину і засоби спеціального призначення.
Були побудовані укриття в Болградському ліцеї, відновлені школи в Красилівці та Катюжанці, відновлені будинки в Гостомелі, Бородянці, Милі та Ірпені, відновлена амбулаторія, куплено понад 30 одиниць дорогого медичного обладнання.
Ковальська зауважила, що був проведений збір на генератори для українських шкіл. Причому, за її словами, при плані 1 млн дол було зібрано 1,12 млн дол. При плані збору на машини медичної евакуації в 1,5 млн дол було зібрано 4 млн дол.
«Розіграш футболок з цитатами президента «Я одягну костюм, коли закінчиться війна» зібрав $1 млн (!), на ці гроші були закуплені евакуаційні медичні машини для фронту», – підкреслила Ковальська.
Платформі допомагають: Тімоті Снайдер, Річард Бренсон, Кетрін Вінник, Еліна Світоліна, Скотт Келлі, Лієв Шрайбер, Міша Коллінз, Стівен Фрай, Марк Гемілл, IMAGINE DRAGONS, Анджеліна Джолі та Барбра Стрейзанд.
«United24 – це реальний індикатор того, чи підтримує нас світ. Відповідь на це питання, на мою думку, очевидна», – підсумувала Ковальська.
Як повідомляв Укрінформ, на платформі UNITED-24 були зібрані 320 млн грн для відновлення НДСЛ “Охматдит”, яка постраждала після російського терористичного обстрілу.
Фото: ОП
Відбудова
Польські компанії подали заявки на пільгові кредити для участі у відбудові України

Польські підприємства подали заявки до Банку Державного розвитку (BGK) на пільгові кредити для участі у проєктах з відбудови України.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Польське Радіо.
Представник BGK Павел Жебровський заявив, що загальний бюджет програми становить 250 млн злотих (понад 58,7 млн євро).
«Ми вже наближаємося до використання цих коштів, нагадаю, що пропозиції можна було подавати від початку травня. Набори триватимуть до вичерпання коштів», – сказав він.
Жебровський зазначив, що програма спрямована на підтримку компаній, що працюють у Польщі та хочуть взяти участь у відбудові та модернізації України через інвестиції.
Кредити можуть бути використані для різних цілей, до прикладу, для розвитку експорту та імпорту товарів і послуг між двома країнами.
«Йдеться про будівництво доріг, енергетичних мереж чи промислових об’єктів», – сказав Жебровський.
Максимальна сума кредиту становить 10 млн злотих (понад 2,3 млн євро), тоді як процентна ставка дорівнює 2%, а термін погашення – 10 років.
Для певних галузей промисловості та інвестицій надаються додаткові пільги. Це включає нижчі процентні ставки та подовжені терміни погашення кредиту. Компанії медичної галузі, такі як виробники протезів та перев’язувальних матеріалів, можуть розраховувати на додаткову пільгову підтримку, йдеться у матеріалі.
Як повідомляв Укрінформ, прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск на міжнародній Конференції з питань відновлення України (URC2025) в Римі заявив, що його країна розробила першу модель підтримки України, зробила інвестиції в дороги, логістику, залізницю, через польські транспортні коридори проходить 90% допомоги в Україну.
Фото з сайту budport.com.ua
-
Усі новини5 днів ago
Син Андрія Молочного з прокуратури насмерть збив жінку у Києві — всі подробиці
-
Усі новини6 днів ago
Ці гаджети можуть уповільнювати ваш Wi-Fi: несподіваний список пристроїв-»шкідників»
-
Відбудова1 тиждень ago
Румунія готова допомагати Україні в обороні та відбудові
-
Усі новини6 днів ago
американець виграв мільйон після сну про лотерею
-
Усі новини1 тиждень ago
Чому не працює швидка зарядка: експерти назвали несподівану причину
-
Усі новини5 днів ago
де відпочити у Європі в 2025 році не за всі гроші
-
Відбудова1 тиждень ago
У Кропивницькому зводять модульне житло замість зруйнованого внаслідок обстрілу 19 березня
-
Усі новини1 тиждень ago
Найвигідніші смартфони 2025 року — характеристики — фото