Війна
Кошти освітян, облаштування сховищ та навчання без світла в Одеській області. Розповідає Олександр Лончак
Вже майже рік як українська освіта трансформується, зберігаючи можливість навчати в умовах війни. Це пов’язано з викликами, які йдуть один за одним і стосується кожного з учасників процесу. В Одеській області крокують до мети, коли якнайбільше дітей навчатиметься очно в безпечних умовах. На початок другого семестру кількість шкiл, які прийматимуть школярів за партами, збільшилась. Крім перепон воєнного часу поговоримо про субвенцію, яка надається здебільшого на зарплатню вчителів, і ще й має залишок. Детальніше про ці питання «Дайджесту Одеси» розповів директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Олександр Лончак.
- Скільки шкіл в Одеській області наразі можуть приймати учнів очно?
На кінець І семестру поточного навчального року вдалося вивести на очний та змішаний формат 450 закладів загальної середньої освіти. Для порівняння, станом на 1 вересня це була лише 331 школа. Зараз лише прагнення батьків визначає статус навчання дитини. На початок ІІ семестру показник ще вищий, в тому числі і в Одесі. У деяких закладах освіти закінчили ремонтні роботи щодо адаптації підвальних приміщень під найпростіші укриття згідно з вимогами ДСНС, а низка інших закладів уклала угоди про використання укриттів сусідніх освітніх закладів.
Співпрацюємо з донорами та міжнародними партнерами з тим, щоб максимальна кількість дітей мала змогу навчатися безпосередньо у школах. Тому процес будівництва та облаштування укриттів триватиме й надалі. З міркувань безпеки ми не оприлюднюємо списки закладів освіти, які вчаться очно.
Вперше цього року передбачена державна програма на облаштування укриттів. Для Одеської області попередньо планується виділити 60 мільйонів гривень. Ці кошти можуть використати як для облаштування готових укриттів, так і для будівництва нових. Громада подаватиме нам запити на облаштування бомбосховища разом з проєктно-кошторисною документацією. Отримавши від кожної громади області запити, ми виставимо пріоритети, враховуючи низку факторів, наприклад, чи є цей заклад опорним, яка кількість дітей навчатиметься. Перелік передамо до комісії Міністерства освіти і науки України, яка визначить на котрі сховища нададуть кошти.
- Які проблеми виникають при організації освітнього процесу у період воєнного стану?
Початку освітнього процесу передувала велика робота. 24 лютого ми не знали, як навчатимемось. Перші два тижні вторгнення діти були на канікулах, потім відновили дистанційні уроки. Звичайно, ми розуміємо, що це не те, чого хочуть батьки та учні. Тому ми і повинні облаштувати укриття та створити безпечне місце для навчання.
Батьки теж впливають на запити. Деякі не хочуть відпускати дітей до шкіл. Наприклад, після ракетного удару по селу Дачне 19 липня у ліцеї не залишилось цілого кабінету. І зрозуміло, що після такого батьки бояться залишати дитину у навчальному закладі. Та все ж загальна кількість охочих бачити вчителя та однокласників не лише через екран – збільшилась.
Найважче було восени у періоди блекаутів, адже освітній процес має здійснюватися навіть за відсутності електрики. Екстрені тривалі відключення світла, перебої з мобільним та інтернет-зв’язком унеможливлювали створення єдиного механізму подолання проблем та універсальної організації освітнього процесу у дистанційному форматі. З очним простіше. За світлового дня в школі спокійно можна було вчитися, плюс подбали про альтернативні джерела живлення, тобто генератори, тому було й тепло, і світло.
З дистанційкою складніше. Алгоритми дій розроблялись індивідуально для кожного закладу. Міркували над гнучким режимом роботи, об’єднували учнів різних класів та паралелі у групи залежно від місця проживання та графіку відключення світла. У період, коли стабілізаційні графіки не діяли, знайшли вихід – створення консультаційних центрів при школах, щоб надолужити прогалини в темах, індивідуально підходили до кожної дитини. Давали посилання на уроки у записі, рекомендували різні ресурси, зокрема і Всеукраїнську школу онлайн.
Зрештою, Департамент освіти і науки рекомендував закладам зараховувати всі оцінки за півріччя, які отримав учень впродовж семестру незалежно від місця навчання та обраної форми освітньої діяльності. Попри всі виклики, ми упоралися. Вдячний кожному педагогічному колективу за ефективну взаємодію в зазначеному питанні. А також батькам, адже саме батьківська увага і допомога дає нам спільний результат.
- Освітня субвенція: що це за кошти і яке їхнє призначення?
Освітня субвенція надається місцевим бюджетам в першу чергу для нарахування зарплатні вчителям. Це основний інструмент фінансової підтримки місцевих видатків на середню освіту в Україні. На кінець року у регіональних бюджетах помітили накопичення цих коштів.

Невикористані залишки коштів, у разі забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці на поточний бюджетний рік, можуть спрямовувати на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це відбувається відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6.
Протягом 2022 року залишки коштів освітньої субвенції минулих періодів територіальними громадами регіону спрямовувалися на ремонти та облаштування укриттів, оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, придбання автобусів, здійснення заходів пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки, встановлення камер відеоспостереження та кнопок виклику поліції охорони, підключення закладів освіти до високошвидкісного Інтернету, заходи територіальної оборони.
- Що відбулось із залишками субвенції на кінець 2022 року?
Всі залишки освітньої субвенції, які накопичились на рахунках місцевих бюджетів Одеської області станом на 31.12.2022, повернулися до Державного бюджету для подальшого їх розподілу відповідно до чинного законодавства України.
– Чому школи не використовують кошти, якщо вони вже виділені?
Причин може бути кілька. Кошти використовуються на місцевому рівні дуже повільно, найчастіше вже після початку навчального року. Часто не встигають їх освоїти. Брак фахівців із публічних закупівель на місцях гальмує проведення тендерів.
Я неодноразово звертав увагу і наголошував на необхідності своєчасного і раціонального використання коштів держбюджету. Залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись, а повинні ефективно працювати на підтримку галузі освіти та економіки в цілому, ще й в цей непростий час.
- Бюджет на 2023 рік планувався вже в умовах воєнного стану. Який він у порівнянні з минулим роком?
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1472 Одеській області передбачена освітня субвенція на 2023 рік у сумі 5 658 784,1 тис. грн, що на 447 879,7 тис. грн (це на 7% менше). Питання «достатності» чи «недостатності» фінансування риторичне. Передовсім треба розуміти, в яких умовах живе країна. Щодо галузі освіти переконаний: передбачених на наступний рік грошей вистачить.
Це достатній ресурс, який гарантує виплату заробітної плати вчителям. І навіть окремо уперше передбачена субвенція на облаштування бомбосховищ при закладах освіти, також планується і фінансування закупівлі шкільних автобусів з метою поповнення шкільних автопарків для організації підвезення здобувачів освіти.
Діти вчаться, вчителі працюють, а за цим стоять питання коштів, рішень, організації. Зараз навчання може не відповідати бажанню батьків, дітей чи вчителів. І можливо, комусь і хочеться хоча б на день повернутись до безтурботних днів, коли одні й ті самі обличчя миготіли, як у попередньому житті, з понеділка по п’ятницю. Але це вимога часу. За рік можна навчитись навіть деяких професій і ми не маємо позбавляти дітей можливостей та майбутнього.
Війна
розвідка показала операцію у Бердянську
У тимчасово захопленому Бердянську Запорізької області внаслідок успішної операції ГУР МОУ та Руху опору, проведеної 19 листопада, знищені бронеавтомобіль «Тигр», два пікапи і знешкоджені дев’ять російських загарбників.
«19 листопада о 22:20 за київським часом на в’їзді до тимчасово захопленого Бердянська під пропагандистським білбордом скупчилися російські загарбники – їхню неквапливу розмову перервав потужний вибух», – ідеться у повідомленні.
Унаслідок успішної операції ГУР та Руху опору росіяни зазнали втрат серед особового складу та техніки: знищені п’ять загарбників із Росгвардії, ще четверо – важкі «300»; пошкоджені два пікапи та бронеавтомобіль «Тигр».
Вибух у Бердянську зчинив переполох – на місце знищення російських загарбників нагнали швидкі та пожежні автівки.
Як повідомляв Укрінформ, на території тимчасово захопленого Бердянського району 29 листопада пролунали два вибухи – внаслідок успішної операції ГУР та Руху опору російські загарбники із так званого підрозділу «Ахмат» зазнали втрат.
Фото ілюстративне
Війна
На фронті від початку доби 85 зіткнень, більш ніж половина з них
Між Силами оборони України та російськими військами від початку доби відбулися 85 бойових зіткнень, на чотирьох напрямках фронту бої тривають, найбільше ворог тисне на Покровському.
Про це Генеральний штаб Збройних сил України повідомив у Фейсбуці, оприлюднивши оперативну інформацію станом на 16:00 неділі, 30 листопада, передає Укрінформ.
На Північно-Слобожанському і Курському напрямках ворог завдав п’ять авіаційних ударів, скинувши 16 керованих авіабомб, а також здійснив 92 обстріли, зокрема чотири – з РСЗВ.
На Південно-Слобожанському напрямку ворог один раз атакував позиції Сил оборони поблизу Вовчанська.
На Куп’янському напрямку ворог наступальних дій не проводив.
На Лиманському напрямку агресор дев’ять разів атакував у районах Твердохлібового, Новоєгорівки, Торського, Новоселівки, Зарічного та у бік Чернещини й Корового Яру. П’ять бойових зіткнень тривають.
На Слов’янському напрямку Сили оборони відбили п’ять із шести ворожих спроб просунутись уперед у районах Дронівки, Серебрянки та Сіверська. Один бій триває.
На Краматорському напрямку ворог наступальних дій не проводив.
На Костянтинівському напрямку ворог атакував у районах Олександро-Шультиного, Костянтинівки, Щербинівки, Плещіївки, Русиного Яру та у бік Софіївки. Сили оборони успішно відбили 11 ворожих атак.
На Покровському напрямку ворог 44 рази атакував у районах Покровська, Червоного Лиману, Мирнограда, Родинського, Лисівки, Котлиного, Удачного, Молодецького, Філії та у напрямках Торецького, Нового Шахового, Білицького, Сергіївки, Новопавлівки. Чотири бойові зіткнення тривають.
На Олександрівському напрямку Сили оборони відбивали 11 атак у районах Зеленого Гаю, Толстого, Соснівки, Степового, Вишневого, Рибного, Привільного Злагоди. Три боєзіткнення тривають.
На Гуляйпільському напрямку зафіксоване одне бойове зіткнення в напрямку Варварівки. Авіаудару ворога зазнало Гуляйполе.
На Оріхівському напрямку боєзіткнень не зафіксовано.
На Придніпровському напрямку ворог двічі безуспішно атакував в напрямку Антонівського мосту.
Як повідомляв Укрінформ, за словами начальника управління комунікацій угруповання Об’єднаних сил Віктора Трегубова, російські війська намагаються просуватися у Вовчанську та навколо нього, використовуючи погодні умови.
Фото: 33 ОШП
Війна
Кремль затвердив «программу» масштабної русифікації тимчасово захоплених регіонів
Росія посилює політику русифікації населення захоплених нею територій і планує, що до 2036 року 95% населення країни ідентифікуватимуть себе “росіянами”.
Про це повідомляє Служба зовнішньої розвідки України, передає Укрінформ.
Російський диктатор Володимир Путін підписав указ про затвердження нової стратегії державної національної політики Росії до 2036 року, в центрі якої – концепція РФ як “держави-цивілізації”.
Документ визначає нереалістичні цілі щодо формування однорідної громадянської ідентичності: Кремль очікує, що до 2036 року 95% населення країни ідентифікуватимуть себе “росіянами”, а позитивне сприйняття міжнаціональних відносин зросте до 85 %.
Ключовим елементом стратегії є інтеграція тимчасово окупованих українських територій. Росія планує масштабне розгортання пропагандистських програм у Донецькій, Луганській, Запорізькій та Херсонській областях, щоб усунути будь-які прояви національної свідомості, закріпити статус російської мови та посилити загальноросійську громадянську ідентичність.
“Такий курс фактично спрямований на пришвидшену русифікацію населення та агресивне витіснення української ідентичності”, – акцентували у відомстві.
Стратегія також фокусується на “внутрішніх загрозах”: русофобії, викривленні історії, діях “недружніх країн” та ризиках виникнення етнічних анклавів.
Кремль заявляє про намір зменшити конфлікти на національному й релігійному ґрунті, активізувавши використання соцмереж і відеоплатформ для просування “традиційних цінностей”.
Окремим завданням уряду визначено формування за кордоном “об’єктивного” образу Росії як демократичної та правової держави. Москва планує використовувати міжнародні платформи, щоб створити в іноземної аудиторії враження рівності прав і свобод, попри зростання ксенофобії та посилення етноцентричних наративів усередині країни.
“Втілення стратегії призведе до ще більшого звуження прав національних меншин і подальшого посилення контролю над інформаційним простором”, – зауважили у розвідці.
Як повідомляв Укрінформ, у Росії влада продовжує розбудовувати масштабну систему цифрового стеження за громадянами, що охоплює, зокрема, і невеликі населені пункти.
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події5 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Суспільство5 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика5 днів agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Одеса5 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Суспільство1 тиждень agoНАБУ затримало колишнього директора “Чоразморшляху” Анонси
-
Усі новини1 тиждень agoСмартфони Android і iPhone тепер можуть обмінюватися файлами, але є один нюанс
-
Політика5 днів agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває