Війна
Кошти освітян, облаштування сховищ та навчання без світла в Одеській області. Розповідає Олександр Лончак
Вже майже рік як українська освіта трансформується, зберігаючи можливість навчати в умовах війни. Це пов’язано з викликами, які йдуть один за одним і стосується кожного з учасників процесу. В Одеській області крокують до мети, коли якнайбільше дітей навчатиметься очно в безпечних умовах. На початок другого семестру кількість шкiл, які прийматимуть школярів за партами, збільшилась. Крім перепон воєнного часу поговоримо про субвенцію, яка надається здебільшого на зарплатню вчителів, і ще й має залишок. Детальніше про ці питання «Дайджесту Одеси» розповів директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Олександр Лончак.
- Скільки шкіл в Одеській області наразі можуть приймати учнів очно?
На кінець І семестру поточного навчального року вдалося вивести на очний та змішаний формат 450 закладів загальної середньої освіти. Для порівняння, станом на 1 вересня це була лише 331 школа. Зараз лише прагнення батьків визначає статус навчання дитини. На початок ІІ семестру показник ще вищий, в тому числі і в Одесі. У деяких закладах освіти закінчили ремонтні роботи щодо адаптації підвальних приміщень під найпростіші укриття згідно з вимогами ДСНС, а низка інших закладів уклала угоди про використання укриттів сусідніх освітніх закладів.
Співпрацюємо з донорами та міжнародними партнерами з тим, щоб максимальна кількість дітей мала змогу навчатися безпосередньо у школах. Тому процес будівництва та облаштування укриттів триватиме й надалі. З міркувань безпеки ми не оприлюднюємо списки закладів освіти, які вчаться очно.
Вперше цього року передбачена державна програма на облаштування укриттів. Для Одеської області попередньо планується виділити 60 мільйонів гривень. Ці кошти можуть використати як для облаштування готових укриттів, так і для будівництва нових. Громада подаватиме нам запити на облаштування бомбосховища разом з проєктно-кошторисною документацією. Отримавши від кожної громади області запити, ми виставимо пріоритети, враховуючи низку факторів, наприклад, чи є цей заклад опорним, яка кількість дітей навчатиметься. Перелік передамо до комісії Міністерства освіти і науки України, яка визначить на котрі сховища нададуть кошти.
- Які проблеми виникають при організації освітнього процесу у період воєнного стану?
Початку освітнього процесу передувала велика робота. 24 лютого ми не знали, як навчатимемось. Перші два тижні вторгнення діти були на канікулах, потім відновили дистанційні уроки. Звичайно, ми розуміємо, що це не те, чого хочуть батьки та учні. Тому ми і повинні облаштувати укриття та створити безпечне місце для навчання.
Батьки теж впливають на запити. Деякі не хочуть відпускати дітей до шкіл. Наприклад, після ракетного удару по селу Дачне 19 липня у ліцеї не залишилось цілого кабінету. І зрозуміло, що після такого батьки бояться залишати дитину у навчальному закладі. Та все ж загальна кількість охочих бачити вчителя та однокласників не лише через екран – збільшилась.
Найважче було восени у періоди блекаутів, адже освітній процес має здійснюватися навіть за відсутності електрики. Екстрені тривалі відключення світла, перебої з мобільним та інтернет-зв’язком унеможливлювали створення єдиного механізму подолання проблем та універсальної організації освітнього процесу у дистанційному форматі. З очним простіше. За світлового дня в школі спокійно можна було вчитися, плюс подбали про альтернативні джерела живлення, тобто генератори, тому було й тепло, і світло.
З дистанційкою складніше. Алгоритми дій розроблялись індивідуально для кожного закладу. Міркували над гнучким режимом роботи, об’єднували учнів різних класів та паралелі у групи залежно від місця проживання та графіку відключення світла. У період, коли стабілізаційні графіки не діяли, знайшли вихід – створення консультаційних центрів при школах, щоб надолужити прогалини в темах, індивідуально підходили до кожної дитини. Давали посилання на уроки у записі, рекомендували різні ресурси, зокрема і Всеукраїнську школу онлайн.
Зрештою, Департамент освіти і науки рекомендував закладам зараховувати всі оцінки за півріччя, які отримав учень впродовж семестру незалежно від місця навчання та обраної форми освітньої діяльності. Попри всі виклики, ми упоралися. Вдячний кожному педагогічному колективу за ефективну взаємодію в зазначеному питанні. А також батькам, адже саме батьківська увага і допомога дає нам спільний результат.
- Освітня субвенція: що це за кошти і яке їхнє призначення?
Освітня субвенція надається місцевим бюджетам в першу чергу для нарахування зарплатні вчителям. Це основний інструмент фінансової підтримки місцевих видатків на середню освіту в Україні. На кінець року у регіональних бюджетах помітили накопичення цих коштів.

Невикористані залишки коштів, у разі забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці на поточний бюджетний рік, можуть спрямовувати на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це відбувається відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6.
Протягом 2022 року залишки коштів освітньої субвенції минулих періодів територіальними громадами регіону спрямовувалися на ремонти та облаштування укриттів, оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, придбання автобусів, здійснення заходів пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки, встановлення камер відеоспостереження та кнопок виклику поліції охорони, підключення закладів освіти до високошвидкісного Інтернету, заходи територіальної оборони.
- Що відбулось із залишками субвенції на кінець 2022 року?
Всі залишки освітньої субвенції, які накопичились на рахунках місцевих бюджетів Одеської області станом на 31.12.2022, повернулися до Державного бюджету для подальшого їх розподілу відповідно до чинного законодавства України.
– Чому школи не використовують кошти, якщо вони вже виділені?
Причин може бути кілька. Кошти використовуються на місцевому рівні дуже повільно, найчастіше вже після початку навчального року. Часто не встигають їх освоїти. Брак фахівців із публічних закупівель на місцях гальмує проведення тендерів.
Я неодноразово звертав увагу і наголошував на необхідності своєчасного і раціонального використання коштів держбюджету. Залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись, а повинні ефективно працювати на підтримку галузі освіти та економіки в цілому, ще й в цей непростий час.
- Бюджет на 2023 рік планувався вже в умовах воєнного стану. Який він у порівнянні з минулим роком?
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1472 Одеській області передбачена освітня субвенція на 2023 рік у сумі 5 658 784,1 тис. грн, що на 447 879,7 тис. грн (це на 7% менше). Питання «достатності» чи «недостатності» фінансування риторичне. Передовсім треба розуміти, в яких умовах живе країна. Щодо галузі освіти переконаний: передбачених на наступний рік грошей вистачить.
Це достатній ресурс, який гарантує виплату заробітної плати вчителям. І навіть окремо уперше передбачена субвенція на облаштування бомбосховищ при закладах освіти, також планується і фінансування закупівлі шкільних автобусів з метою поповнення шкільних автопарків для організації підвезення здобувачів освіти.
Діти вчаться, вчителі працюють, а за цим стоять питання коштів, рішень, організації. Зараз навчання може не відповідати бажанню батьків, дітей чи вчителів. І можливо, комусь і хочеться хоча б на день повернутись до безтурботних днів, коли одні й ті самі обличчя миготіли, як у попередньому житті, з понеділка по п’ятницю. Але це вимога часу. За рік можна навчитись навіть деяких професій і ми не маємо позбавляти дітей можливостей та майбутнього.
Війна
екснардеп заявив, що без допомоги Україна перетвориться на Зімбабве
Переговори у Москві не дали особливого прогресу, але Україні час замислитися про фінансування до 2030 року. Колишній народний депутат Вадим Денисенко наголосив, що Китай вже провів “зондування російської позиціі”, а про єдині можливі гарантії безпеки для України в разі прискорення закінчення війни ніхто не говорить.
Переговори у Росії “закінчилися нічим”. Сторони обговорили фінансові і, ймовірно, санкційні питання майбутньої угоди. Про це політолог повідомив у Facebook 3 грудня.
“Тут нема що багато писати — це було прогнозовано, так як американці, на переговорах в Маямі не педалювати територіальне питання, яке є базовим і для (президента США Дональда — ред.) Трампа, і для (лідера РФ Володимира — ред,) Путіна. Схоже, американці, справді, дещо змінили стратегію: спочатку вони обговорять з росіянами все важливе для них, а потім нас дотискатимуть територіальним питанням”, — зазначив він.
Окремо Денисенко акцентував увагу на Китай, а саме на те, що напередодні зустрічі Путіна зі спецпосланцем США Стівом Віткоффом та старшим радником Трампа Джаредом Кушнером у Росію завітав міністр закордонних справ Китаю Ван Ї. Під час візиту він “щось передав” секретарю Ради безпеки РФ Сергію Шойгу.
“Що він передав можна лише здогадуватися. Але це точно було “зондування російської позиціі” на предмет того наскільки росіяни в своїх торгах із США готов далеко зайти в питаннях співпраці по північному шляху і копалинах Ароктики (вуглеводні і рідкоземи)”, — підкреслив ексдепутат.
Він нагадав, що президент Франції Емманюель Макрон запланував поїздку у Китай. Зі слів Денисенка, там обговорюватимуть безпекові гарантії для Європи і про Україну в цьому контексті.
“Що має нас непокоїти вже зараз? Базове питання — гроші. І не лише на 2026 рік, а, цілому, на наступні 5 років, як мінімум. Якщо ми йдемо по сценарію прискорення закінчення війни (якщо США та РФ домовиться) єдиними гарантіями нашої безпеки можуть бути гарантії нашого фінансування і продажу зброї. А про це взагалі ніхто, схоже не говорить. Ані 28 пунктів Віткофа, ані зменшений варіант, напрацьований в Швейцарії взагалі не про це. А без зовнішніх грошей — ми Зімбабве”, — додав він.
Нагадаємо, державний секретар США Марко Рубіо заявив, що з боку Росії закінчити “найбільш нелогічну” війну може лише президент Володимир Путін. З його слів, “якщо робити все правильно”, Україна може отримати прийнятну угоду з гарантіями безпеки та процвітати як країна у майбутньому.
За даними NBC News, Кремль категоричний у трьох умовах щодо завершення війни. Йдеться про повний контроль над Донбасом, суттєве обмеження ЗСУ та міжнародне визнання окупованих земель російськими.
Війна
13 російських підприємств, які виробляють компоненти для ракети «Іскандер-М», досі не під санкціями
Головне управління розвідки Міністерства оборони України оприлюднило інформацію про будову російської балістичної ракети 9М723 “Іскандер-М” та підприємства з її виробництва.
Як передає Укрінформ, про це ГУР повідомило у Фейсбуці.
У розділі “Компоненти у зброї” порталу War&Sanctions опубліковані перелік компонентів ракети і пів сотні підприємств, залучених до її виробництва.
Головним виконавцем державних контрактів на розробку й виробництво ракет є російське Конструкторське бюро машинобудування.
Виробництво ракет здійснюється на потужностях Воткінського заводу.
Обидва підприємства вже давно перебувають під санкціями більшості країн санкційної коаліції, як і більшість інших виробників компонентів балістичного “Іскандера”.
Проте 13 із 49 оприлюднених підприємств наразі не перебувають під санкціями жодної країни санкційної коаліції.
Серед них Завод імені Морозова — один із виробників твердопаливних зарядів для двигунів “іскандерів”, компанії “ПСБ-технології” і “Пантес” — виробники комплектів плат для “Комети”, яку ворог почав ставити в ракети 9М723 на місце хибних цілей, Серпуховський завод “Металіст” — виробник акселерометрів для безплатформенної інерціальної навігаційної системи ракети.
У ГУР підкреслили, що зброя, яку сьогодні РФ застосовує проти України, в майбутньому може бути використана нею та її союзниками проти інших держав. Зокрема Росія вже допомогла КНДР модернізувати балістичні ракети KN-23/KN-24.
У розділі “Компоненти у зброї” порталу “War&Sanctions” оприлюднені вже понад 5 тис. 200 іноземних компонентів, ідентифікованих у 181 зразку застосованого Росією озброєння, 12 інтерактивних схем російських та іранських засобів ураження та більше ніж 280 підприємств, задіяних у їх виробництві.
Як повідомляв Укрінформ, ГУР опублікувало дані про іранський БПЛА Shahed-107, який Російська Федерація почала активно застосовувати у війні проти України.
Війна
ЗСУ знищили штурмову групу росіян на мотоциклах на Лиманському напрямку
Бійці 66-ї окремої механізованої бригади імені князя Мстислава Хороброго знищили російських військових, які атакували українські позиції на мотоциклах під прикриттям туману на Лиманському напрямку.
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події7 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Одеса7 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Політика1 тиждень agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Суспільство7 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика7 днів agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває
-
Відбудова7 днів agoНімеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики
-
Усі новини7 днів agoу людей і золотих ретриверів знайдено спільні гени