Війна
Кошти освітян, облаштування сховищ та навчання без світла в Одеській області. Розповідає Олександр Лончак
Вже майже рік як українська освіта трансформується, зберігаючи можливість навчати в умовах війни. Це пов’язано з викликами, які йдуть один за одним і стосується кожного з учасників процесу. В Одеській області крокують до мети, коли якнайбільше дітей навчатиметься очно в безпечних умовах. На початок другого семестру кількість шкiл, які прийматимуть школярів за партами, збільшилась. Крім перепон воєнного часу поговоримо про субвенцію, яка надається здебільшого на зарплатню вчителів, і ще й має залишок. Детальніше про ці питання «Дайджесту Одеси» розповів директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Олександр Лончак.
- Скільки шкіл в Одеській області наразі можуть приймати учнів очно?
На кінець І семестру поточного навчального року вдалося вивести на очний та змішаний формат 450 закладів загальної середньої освіти. Для порівняння, станом на 1 вересня це була лише 331 школа. Зараз лише прагнення батьків визначає статус навчання дитини. На початок ІІ семестру показник ще вищий, в тому числі і в Одесі. У деяких закладах освіти закінчили ремонтні роботи щодо адаптації підвальних приміщень під найпростіші укриття згідно з вимогами ДСНС, а низка інших закладів уклала угоди про використання укриттів сусідніх освітніх закладів.
Співпрацюємо з донорами та міжнародними партнерами з тим, щоб максимальна кількість дітей мала змогу навчатися безпосередньо у школах. Тому процес будівництва та облаштування укриттів триватиме й надалі. З міркувань безпеки ми не оприлюднюємо списки закладів освіти, які вчаться очно.
Вперше цього року передбачена державна програма на облаштування укриттів. Для Одеської області попередньо планується виділити 60 мільйонів гривень. Ці кошти можуть використати як для облаштування готових укриттів, так і для будівництва нових. Громада подаватиме нам запити на облаштування бомбосховища разом з проєктно-кошторисною документацією. Отримавши від кожної громади області запити, ми виставимо пріоритети, враховуючи низку факторів, наприклад, чи є цей заклад опорним, яка кількість дітей навчатиметься. Перелік передамо до комісії Міністерства освіти і науки України, яка визначить на котрі сховища нададуть кошти.
- Які проблеми виникають при організації освітнього процесу у період воєнного стану?
Початку освітнього процесу передувала велика робота. 24 лютого ми не знали, як навчатимемось. Перші два тижні вторгнення діти були на канікулах, потім відновили дистанційні уроки. Звичайно, ми розуміємо, що це не те, чого хочуть батьки та учні. Тому ми і повинні облаштувати укриття та створити безпечне місце для навчання.
Батьки теж впливають на запити. Деякі не хочуть відпускати дітей до шкіл. Наприклад, після ракетного удару по селу Дачне 19 липня у ліцеї не залишилось цілого кабінету. І зрозуміло, що після такого батьки бояться залишати дитину у навчальному закладі. Та все ж загальна кількість охочих бачити вчителя та однокласників не лише через екран – збільшилась.
Найважче було восени у періоди блекаутів, адже освітній процес має здійснюватися навіть за відсутності електрики. Екстрені тривалі відключення світла, перебої з мобільним та інтернет-зв’язком унеможливлювали створення єдиного механізму подолання проблем та універсальної організації освітнього процесу у дистанційному форматі. З очним простіше. За світлового дня в школі спокійно можна було вчитися, плюс подбали про альтернативні джерела живлення, тобто генератори, тому було й тепло, і світло.
З дистанційкою складніше. Алгоритми дій розроблялись індивідуально для кожного закладу. Міркували над гнучким режимом роботи, об’єднували учнів різних класів та паралелі у групи залежно від місця проживання та графіку відключення світла. У період, коли стабілізаційні графіки не діяли, знайшли вихід – створення консультаційних центрів при школах, щоб надолужити прогалини в темах, індивідуально підходили до кожної дитини. Давали посилання на уроки у записі, рекомендували різні ресурси, зокрема і Всеукраїнську школу онлайн.
Зрештою, Департамент освіти і науки рекомендував закладам зараховувати всі оцінки за півріччя, які отримав учень впродовж семестру незалежно від місця навчання та обраної форми освітньої діяльності. Попри всі виклики, ми упоралися. Вдячний кожному педагогічному колективу за ефективну взаємодію в зазначеному питанні. А також батькам, адже саме батьківська увага і допомога дає нам спільний результат.
- Освітня субвенція: що це за кошти і яке їхнє призначення?
Освітня субвенція надається місцевим бюджетам в першу чергу для нарахування зарплатні вчителям. Це основний інструмент фінансової підтримки місцевих видатків на середню освіту в Україні. На кінець року у регіональних бюджетах помітили накопичення цих коштів.

Невикористані залишки коштів, у разі забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці на поточний бюджетний рік, можуть спрямовувати на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це відбувається відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6.
Протягом 2022 року залишки коштів освітньої субвенції минулих періодів територіальними громадами регіону спрямовувалися на ремонти та облаштування укриттів, оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, придбання автобусів, здійснення заходів пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки, встановлення камер відеоспостереження та кнопок виклику поліції охорони, підключення закладів освіти до високошвидкісного Інтернету, заходи територіальної оборони.
- Що відбулось із залишками субвенції на кінець 2022 року?
Всі залишки освітньої субвенції, які накопичились на рахунках місцевих бюджетів Одеської області станом на 31.12.2022, повернулися до Державного бюджету для подальшого їх розподілу відповідно до чинного законодавства України.
– Чому школи не використовують кошти, якщо вони вже виділені?
Причин може бути кілька. Кошти використовуються на місцевому рівні дуже повільно, найчастіше вже після початку навчального року. Часто не встигають їх освоїти. Брак фахівців із публічних закупівель на місцях гальмує проведення тендерів.
Я неодноразово звертав увагу і наголошував на необхідності своєчасного і раціонального використання коштів держбюджету. Залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись, а повинні ефективно працювати на підтримку галузі освіти та економіки в цілому, ще й в цей непростий час.
- Бюджет на 2023 рік планувався вже в умовах воєнного стану. Який він у порівнянні з минулим роком?
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1472 Одеській області передбачена освітня субвенція на 2023 рік у сумі 5 658 784,1 тис. грн, що на 447 879,7 тис. грн (це на 7% менше). Питання «достатності» чи «недостатності» фінансування риторичне. Передовсім треба розуміти, в яких умовах живе країна. Щодо галузі освіти переконаний: передбачених на наступний рік грошей вистачить.
Це достатній ресурс, який гарантує виплату заробітної плати вчителям. І навіть окремо уперше передбачена субвенція на облаштування бомбосховищ при закладах освіти, також планується і фінансування закупівлі шкільних автобусів з метою поповнення шкільних автопарків для організації підвезення здобувачів освіти.
Діти вчаться, вчителі працюють, а за цим стоять питання коштів, рішень, організації. Зараз навчання може не відповідати бажанню батьків, дітей чи вчителів. І можливо, комусь і хочеться хоча б на день повернутись до безтурботних днів, коли одні й ті самі обличчя миготіли, як у попередньому житті, з понеділка по п’ятницю. Але це вимога часу. За рік можна навчитись навіть деяких професій і ми не маємо позбавляти дітей можливостей та майбутнього.
Війна
новий Lightning II може замінити Warthog — деталі
Американський штурмовик A-10 Warthog (“Бородавочник”) здійснив перший політ більш як 50 років тому, озброєний гарматою, яка поливає ворога на землі снарядами зі збідненим ураном. F-35 Lightning II (“Блискавка”) вперше злетів 20 років тому, і сьогодні за ним вишикувалась черга бажаючих, які хотіли б його купити на тлі загострення світових конфліктів. Що краще — “Бородавочник” зі збідненим ураном чи невидима й швидка “Блискавка”?
Багатофункціональна конструкція F-35 не дає йому переваг у ближній авіаційній підтримці, але цей винищувач якнайкраще підходить для виконання місій у спірному повітряному просторі, чого не можна сказати про його конкурентів на кшталт A-10 Warthog.
Фокус переклав статтю “F-35 Lightning II — літак для ближньої авіаційної підтримки?” журналіста та експерта у військовій техніці Гаррісона Касса для порталу The National Interest. Касс порівняв F-35 та A-10 і пояснив, чи може новітній стелс-винищувач за 90 млн дол. замінити свого у п’ять разів дешевшого 55-річного попередника.
Розроблений як універсальний багатофункціональний винищувач, F-35 Lightning II був задуманий для виконання як повітряних, так і наземних місій. Але створити єдину платформу, яка однаково добре виконуватиме всі можливі завдання, не так і просто. Досягнення чудових характеристик для однієї функції зазвичай вимагає компромісів у характеристиках для іншої, а це означає, що один літак, здатний виконувати багато різних завдань, не отримає переваг у жодному з них.
Найбільшу увагу в багатоцільовому профілі F-35 привертає до себе його здатність виконувати завдання типу “повітря-земля”. Увага до цієї функції багато в чому пояснюється тим, що F-35 вважається потенційним наступником A-10 Thunderbolt II, основної платформи ближньої авіаційної підтримки останніх п’ятдесяти років. Цей простий літак відмінно виконував одну-єдину задачу, що контрастує з багатофункціональним F-35 нового покоління.
Порівняння F-35 Lightning II та A-10 Warthog
F-35 проти A-10 – порівняльна таблиця основних характеристик двох літаків
Фото: nationalinterest.org
Чи підходить F-35 для атак по наземних цілях?
В основі наземних місій F-35 лежать непомітність, точність і мережева ситуаційна обізнаність. На відміну від A-10, заснованого на грубій силі й живучості, F-35 виживає, залишаючись непомітним. Завдяки радіопоглинаючим матеріалам, внутрішнім відсікам для зброї й звивистим повітрозабірникам двигуна, всі з яких відкалібровані для зменшення радіолокаційної помітності, F-35 може непомітно проникати в контрольований повітряний простір і завдавати ударів по цілях, перш ніж ворожа оборона взагалі помітить його присутність. Така філософія, що ставить “стелс понад усе”, радикально змінює підхід до ближньої авіаційної підтримки й ударів в тилу супротивника в сучасній війні.
З технічної точки зору F-35 оснащений найсучаснішими датчиками та системами наведення.
- Електрооптична система наведення (EOTS), вбудована в носову частину F-35, поєднує в собі інфрачервону зйомку і лазерне наведення для ідентифікації, відстеження та ураження наземних цілей високоточними боєприпасами.
- Система розподіленої апертури (DAS) забезпечує 360-градусний інфрачервоний огляд, дозволяючи льотчикам бачити крізь літак і підтримувати візуальний контакт з полем бою навіть у темряві або за поганої погоди.
- У поєднанні з радаром AN/APG-81 AESA цей набір систем допомагає F-35 завдавати точних ударів по рухомих або нерухомих цілях з великої відстані без використання зовнішніх модулів або літаків підтримки.
Щодо озброєння, F-35 може нести на борту дві 907-кілограмові бомби GBU-31 Joint Direct Attack Munitions (JDAM) або GBU-53 Small Diameter Bomb (SDB), що зберігає його стелс-характеристики й забезпечує високу точність ведення вогню. А в ситуаціях, коли непомітність не надто важлива, F-35 може переходити в “режим звіра”, несучи до 9,979 тонни різних боєприпасів на зовнішніх вузлах підвіски, фактично перетворюючись на бомбовоз. Ця модульна гнучкість дозволяє F-35 діяти як стелс-винищувач або нічим не примітний бомбовоз, залежно від вимог місії.
F-35 створений для воєн майбутнього, на відміну від A-10
Порівняння з A-10 неминучі. Гармата GAU-8/A Avenger, що стріляє 30-мм снарядами зі збідненим ураном, є унікальною зброєю, якої немає на F-35, оснащеному доволі скромною 24-мм гарматою GAU 22/A. У той час як A-10 був розроблений для тривалої роботи на низьких висотах, F-35 завдає ударів з великої відстані, координуючи свої дії з сухопутними військами через захищені канали передачі даних і доставляючи високоточні боєприпаси, не входячи в зону безпосереднього бойового зіткнення. Ці методи, мабуть, виключають слово “ближня” з “ближньої авіаційної підтримки”.
Незаперечний факт полягає в тому, що в майбутньому конфлікті з майже рівним супротивником F-35 зможе вижити в спірному повітряному просторі, тоді як A-10 — ні. Хоча F-35 не має такої міцності й вогневої потуги, як A-10, він втілює доктринальний перехід до платформ, що являють собою вузли злиття датчиків в мережевому бойовому просторі, де дані набагато важливіші, ніж груба ударна сила.
Про автора
Гаррісон Касс — старший автор відділу оборони та національної безпеки в The National Interest. Касс — адвокат і колишній політичний кандидат, який вступив на службу до ВПС США в якості льотчика-стажиста, а потім був демобілізований за станом здоров’я. Він спеціалізується на військовій стратегії, аерокосмічній галузі та питаннях глобальної безпеки. Гаррісон здобув ступінь доктора юриспруденції в Орегонському університеті та ступінь магістра в галузі глобальної журналістики та міжнародних відносин в Нью-Йоркському університеті.
Війна
ППО знешкодила 95 зі 115 російських безпілотників
Сили протиповітряної оборони знешкодили 95 зі 115 безпілотників, якими росіяни атакували Україну з вечора 20 листопада.
Як передає Укрінформ, про це Повітряні сили Збройних сил України повідомляють у Телеграмі.
З 18:00 четверга, 20 листопада, ворог атакував Україну 115 ударними БПЛА типу Shahed, “Гербера” і безпілотниками інших типів із напрямків: Курськ, Орел, Міллерово, Приморсько-Ахтарськ (РФ), Гвардійське (тимчасово окупований Крим), і близько 70 із них – дрони типу Shahed.
Повітряний напад відбивали авіація, зенітні ракетні війська, підрозділи РЕБ та безпілотних систем, мобільні вогневі групи Сил оборони України.
За попередніми даними, станом на 09:00 п’ятниці, 21 листопада, протиповітряна оборона збила / подавила 95 БПЛА на півночі, півдні та сході України.
Зафіксовані влучання 19 ударних дронів на 12 локаціях, а також падіння збитих (уламки) на чотирьох локаціях.
Найбільше постраждали об’єкти цивільної інфраструктури та приватні домогосподарства у Чернігівській, Дніпропетровській, Харківській та Одеській областях. Є жертви серед цивільного населення.
Крім того, ворог завдав удару по місту Запоріжжя керованими авіабомбами. Внаслідок удару загинуло п’ятеро людей, пошкоджені багатоповерхові будинки, приміщення торговельного ринку, супермаркету, транспортні засоби.
“Росія продовжує атакувати ударними дронами південь України. В повітряному просторі кілька груп ворожих БпЛА. Дотримуйтесь правил безпеки”, – закликали у Повітряних силах.
Як повідомляв Укрінформ, у Запоріжжі внаслідок ворожого удару загинули п’ятеро людей, вісім зазнали поранень, пошкоджені багатоповерхівки та торгівельні павільйони.
Фото: Повітряні сили
Війна
Ворог атакує Дніпропетровщину дронами
На Дніпропетровщині лунають вибухи. Ворог атакує область дронами.
Про це у Телеграмі написав в. о. начальника Дніпропетровської ОВА Владислав Гайваненко, передає Укрінформ.
“️Дніпропетровщина під атакою безпілотників. Гучно. Наслідки з’ясовуємо”, – написав він.
Наразі в області оголошено повітряну тривогу. Людей закликають бути у безпечному місці.
Як повідомляв Укрінформ, зранку 20 листопада війська РФ атакували Павлоградський, Синельниківський та Нікопольський райони Дніпропетровщини. Постраждали люди, загинули свійські тварини.
-
Усі новини1 тиждень ago“Обожнюю знімати весільні сукні”: Діана Зотова з “Холостяка” відреагувала на чутки про її одруження
-
Одеса1 тиждень agoВ Одесі лунають вибухи зараз 11 листопада 2025 року
-
Одеса1 тиждень agoУдар по нафтотерміналу в Криму: Сили оборони України
-
Відбудова1 тиждень agoTeam Europe запустила проєкт для підтримки відбудови України на €37,5 мільйона
-
Усі новини1 тиждень agoвикористовують незвичайне райдужне скло (фото)
-
Політика1 тиждень agoДо Ради надійшли подання про звільнення Гринчук та Галущенка
-
Суспільство1 тиждень agoНа Одещині викрили трьох торговців зброєю: серед них – ув’язнений наркозлочинець
-
Війна1 тиждень ago51 день: з чого складається навчання новобранців