Connect with us

«Морські бої» з росією: саботаж зернової угоди, розвиток Дунайського регіону, вільне судноплавство. Інтерв’ю заступник Голови ДП «АМПУ» Дмитра Барінова

Published

on

Зернову угоду підписали 22 липня 2022 року. З того часу ні дня не проходить без хліба та видовищ. Очевидні дії із штучного затягування інспекцій суден від росіян досі супроводжують кожен караван, який прямує з чи до портів Великої Одеси («Одеса», «Чорноморськ» та «Південний»). В інтерв’ю із заступником Голови по взаємодії з органами влади ДП «Адміністрація морських портів України» Дмитром Баріновим обговорили: шалену активність Дунайського портового кластера, експорт/імпорт України, махінації сусідів та збитки української інфраструктури.

До повномасштабної війни 80-85% аграрної продукції експортувалося портами Чорного та Азовського морів. Решта припадала на річкові порти Дунаю. Уряд був змушений повністю закрити чотири порти, які лишились на окупованих територіях: в Бердянську, Маріуполі, Скадовську і Херсоні. Нині порти українського Придунав’я Ізмаїльський, Усть-Дунайський, Ренійський залишаються єдиним шляхом вітчизняного експорту. Ряд портів зазначили про збільшення свої перевалювальних потужностей у рази, яка загальна ситуація?

 – Рік тому, коли Чорноморські порти були заблоковані, а деякі Азовські частково окуповані, вся напруга і вантажопотік пішов на Дунай. Це величезні об’єми та номенклатура вантажів з якими ці порти не працювали.  Раніше просто не було потреби, бо Одеський та Миколаївський регіон мали достатню потужність.

АМПУ, Міністерство інфраструктури України та бізнес переорієнтувались, щоб система працювала. У березні минулого року було перевантажено 23,5 тисяч тонн, але вже у квітні 400 тисяч тонн, у травні 800. Зараз тримаємо ланку, більш ніж 2 мільйони тонн перевантаженої продукції щомісячно, а взагалі на меті 3 мільйони тонн.

Під час візиту заступниці Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії з питань мобільності і транспорту (ГД ЄК MOVE) Майї Бакран поставили питання: як працюватиме “план б” (робота через Дунайський портовий кластер) після Перемоги з відкриттям заблокованих нині портів? На що вона відповіла, що це залишиться нашим “планом а”, адже це близькість з кордоном до ЄС та наша інтеграція. Я згоден, думаю, що формат перевалення через порти Дунайського регіону не зміниться і після завершення воєнних дій. Бо це надпотужний фактор для експорту та імпорту товарів.

Це вже приносить покращення для регіону: велика кількість вантажівок спонукала розвиток транспортної інфраструктури, створення майданчиків для очікування. Загалом, це збільшення кількості терміналів та робочих місць. Протягом 2014-2017 років я очолював Українське Дунайське пароплавство, тому бачу та можу оцінити значущі зміни. Порт Усть-Дунайськ перевалює майже у 10 разів більше, Ренійський відвантажує у 5-6, а Ізмаїльський — у 2-3. І це важливо не лише для регіону, а й для країни.

Але перевалювальні можливості загалом у країні зменшились?

– У 2021 році ми, усі порти України, обробили 153 мільйони тонн вантажів, з яких лише близько 50 мільйонів тонн становили аграрні вантажі. Наразі зменшились можливості по імпорту та експорту і за цими направленнями працюють лише порти Дунайського регіону. Порти ж Великої Одеси функціонують лише в рамках «Зернової ініціативи», тому можуть експортувати тільки агропродукцію. Усі інші порти або не можуть перевалювати, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Переорієнтувався і Білгород-Дністровський порт, який не має змоги перевалювати взагалі? Працює у режимі сухого порту, що навіть дозволило їм виплатити частину боргу по зарплатні.

– Цей порт став хабом або майданчиком для зберігання та перевалювання на внутрішніх напрямках. Тут є усі інфраструктурні можливості: поруч залізна дорога, зручне автомобільне сполучення, є кран. Можливо є сенс продовжити його так використовувати, але він був приватизований і подальші дії залежить від бачення власника.  

Останнє подовження угоди по «Зерновій ініціативі» викликає питання. Міністр інфраструктури Кубраков повідомив 18 березня, що угоду подовжили на 120 днів, росіяни потім випустили заяву про 60 днів, висуваючи нові умови. Що та як відбуватиметься? 

– Наразі я можу поділитись лише власними думками: якщо подовження, то це відбувається на тих же вимогах, як і під час підписання 22 липня та першої домовленості. Адже це питання вже поставало і такою була позиція росіян. Україна та росія підписали однакові зернові домовленості з генсеком ООН та турецьким керівництвом окремо. Там зазначено, якщо коротко, що три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», завантажують агропродукцію протягом 120 днів. Коли у листопаді наша сторона ініціювала додання портів Миколаївського регіону росіяни відмовили, бо подовження, за їхніми словами, може відбуватись лише за умовами перших домовленостей. Якщо вони говорять про 60 днів, то має відбуватись перепідписання з новими критеріями і якась сторона мала це ініціювати. Такого не було. Це звичайна їхня модель поведінки, щось змінювати, вимагати. 

Враховуєте саботування росіянами як певну похибку? Адже тенденція за лютий свідчить про реалізацію лише половини запланованого із наших можливостей.

– Слушне питання, яке виникло з першого дня роботи ініціативи. Бо тактика шантажу та вигадок виникала відразу і вже звичайна для нас. Потім про це писатимуть мемуари, як на перевірках досліджують якісь судові запаси чи обладнання. Під час перевірок йдеться ж не про це. Щоденна важка праця та комунікація з іноземними партнерами, ООН направлена на подовження дня перевірок (російська сторона системно зупиняє інспектування після 15:30, хоча офіційний робочий день інспекторів триває протягом світлового дня), збільшення кількості працівників та інспекцій. Всі сторони згодні, а росіян нічого не влаштовує.

Будемо далі працювати, наша задача — продовжувати воювати з ними. 

А як при домовленості обговорювались перевірки, яка в них необхідність та порядок дій? 

– Ініціатива — більш політичний, декларативний документ, де не вказані такі деталі. Там зазначені порти, які можуть працювати та номенклатура вантажу, тобто аграрна продукція. А деталі, місце очікування судном інспекції, перелік документів опрацьовували вже з моменту підписання. Наша задача АМПУ — структури, яка опікується прозорістю, комфортом для бізнесу — зробити, щоб для учасників процесу все було зрозуміло. Тобто для бізнесу, судновласників, терміналів, вантажовласників. Як це відбувається: є вантаж і власник, який хоче його відправити, домовляється із судновласником — фрахтує судно. Потім дає заявку на філію, тобто порт, а після узагальнення інформації в Одесі, вона відправляється до Спільного координаційного центру в Стамбулі. Там вже формується черга, яка публікується у нас на сайті, аби кожен міг слідкувати за своїм судном та вантажем. І ось готові всі документи, можна відвантажувати балкер і трапляється затримка на інспекції. Ми готові та запланували, наприклад, по 7 суден до кожного з трьох портів, а по факту не заходить навіть три. Все це через те, що росіяни не інспектують. А потім балкери, які чекали довго та нудно, відправляються на іншу роботу. 

І щоб ми не робили, якби ми не влаштовували та налаштовували процес — все руйнується підходом з їхнього боку. 

Як міжнародні перевізники реагували на потребу перебувати у країні, яка воює? Наприклад, «Maersk» нещодавно відновив пряме бронювання вантажів в Україну через Ренійський порт, хто ще виказав підтримку? 

– Навіть з першого дня війни є інвестори, наприклад, британська компанія, які продовжували створювати нам потужності. Усі вірять в Україну. З часом, інші перевізники теж побачили, що працювати можна. АМПУ зі свого боку робить днопоглиблення, щоб судна безпечно могли пришвартуватись та виконувати вантажні операції. Зазначимо про повернення більш системних компаній, як «Maersk» — контейнери. Таких вантажів також раніше не було в портах Рені чи Ізмаїлу, але зараз в них вже працюють фідерні лінії. Тобто порт стає базовим, до якого приходить велике контейнерне судно і вже звідси товар розвозитимуть меншими суднами до менших портів. Наприклад, з Рені до Констанци. Ось так працює фідер. 

Щоб зрозуміти наскільки це важливо, зазначу, що 95% імпортованих товарів з поличок наших магазинів приходить по морю. Без цього ми не можемо, тому створюємо умови та сприяємо поверненню системних великих компаній.

Моя думка, що судноплавство вільне, згідно з усіма міжнародними конвенціями. А нам хтось щось блокує. Ми можемо торгувати, отримувати та відправляти вантажі і ніхто не повинен в цьому перешкоджати. І це важливо для нашої та світової економіки. Україна по експорту агропродукції в першій п’ятірці постачальників. Наша країна забезпечує продовольством 400 мільйонів людей у різних куточках світу, деякі з країн потерпають від голоду. Вся ця наша праця розрахована на те, щоб Україна не страждала, постачала на світові ринки та мала спроможність отримувати все необхідне. 

Яких збитків завдали воєнні дії росіян портовій інфраструктурі, рахували? Якщо є розрахунки скільки коштуватиме відновлення? 

– Повністю ще не рахували, бо як обчислити збитки у Маріуполі чи Бердянську. Ми побачимо це, коли відвоюємо територію. Як вже відвойований, завдяки ЗСУ, Херсон. Але дуже ризиковано надсилати туди спеціалістів через щоденні обстріли. Цей аналіз немає коштувати їхнього життя. Дійсно сильно постраждав Миколаїв, там були прильоти по терміналах, збудованим іноземними компаніями. Наш ПРРС (пункт регулювання руху суден) в Очакові зруйнований вщент. Підрахунки ми відтермінували, це мільярди, але цифри нічого не скажуть. 

Але зміни по Дунайським портам вже йдуть? 

– Так. Зараз «Нібулон» вже будує свій термінал в Ізмаїлі, «Kernel Holding» реконструює свій у Рені це великі українські інвестори. Міжнародні компанії теж зацікавлені, створено багато нових терміналів. Там таке життя вирує і моя думка, що надовго. Це чудово.

Трохи додамо про важливість ініціативи. Підписавши угоду Україна точно не здала свої національні інтереси. Просто не було іншого варіанту крім як домовитись про розблокування портів і морських шляхів для відправлення свого зерна. Тому що залізничні перевезення забезпечують досить скромні обсяги. Ми ризикували залишитися з новим урожаєм у переповнених сховищах без можливості зберігати продовольство. При цьому ракети окупантів могли “випадково” падати по елеваторах та інших об’єктах, де зберігається українське зерно та олія. Що і відбувалось. А зерно треба переміщати, бо це не лише годує країни Африки та Азії, але й впливає на нашу економіку.

Той факт, що генсек ООН підписав ці домовленості не означає, що Організація несе будь-які юридичні зобов’язання перед Україною чи росією. Генеральний секретар посередник, завдяки якому вдалося досягти цього прогресу.  Проте цей документ політична домовленість, а не документ в якому прописані якісь зобов’язання. І з’ясувати суперечки, наприклад, в Міжнародному суді не вийде.

Зазначимо, що з 1 серпня 2022 року по 20 березня 2023 року з портів Великої Одеси вийшло 828 суден, які експортували 25,1 млн тонн українського продовольства до країн Азії, Європи та Африки.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

Українці за кордоном – мінуси життя в Словенії

Published

on



Українка, яка вже понад три роки мешкає у Словенії, поділилася власними спостереженнями про життя в Європі. Вона розповіла, що досі не може прийняти після переїзду.

У своєму відео в TikTok блогерка unistama_177 зазначила, що адаптація в новій країні виявилася складнішою, ніж очікувала. Найбільше її дивують місцеві правила та звички, які суттєво відрізняються від українських.

Розклад магазинів

Одним із головних мінусів дівчина назвала короткий графік роботи торгових точок. У будні більшість крамниць зачиняються о восьмій-дев’ятій вечора, а в неділю багато з них узагалі не працюють.

“Я навчаюся у другу зміну і навіть у суботи, тому просто не встигаю потрапити до магазину”, — поділилася вона.

Ціни та продукти

Ще одне розчарування — місцева їжа. За словами блогерки, у Словенії складно знайти баланс між ціною та смаком: “Тут або дешево, або смачно”.

Проблеми з медициною

Жінка також розповіла про не надто приємний досвід із місцевими лікарями. Вона зізналася, що стикалася з байдужим ставленням медиків і навіть задумувалася, що простіше поїхати до України, щоб отримати якісну допомогу.

Транспорт і дрібні “мінуси”

Крім цього, її здивувала вартість громадського транспорту — близько 100 гривень за поїздку тривалістю лише 15 хвилин.

А серед несподіваних побутових дрібниць, яких їй бракує найбільше, — відсутність у Словенії сирного попкорну, до якого вона звикла в Україні.

Нагадаємо, раніше Фокус писав, що:

Крім того, інша українка розповіла, як іспанці ставляться до біженців.





Джерело

Continue Reading

Події

Назвали дату виходу другого сезону серіалу «Кава з кардамоном»

Published

on



Вже 1 грудня відбудеться прем’єра другого сезону серіалу «Кава з кардамоном. Сила землі».

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Держкіно у Фейсбуці.

“У центрі нового сезону — непростий вибір Анни між двома чоловіками: Стефаном Терлецьким та Павелом Крушевським. Це не просто романтичний трикутник, а глибока дилема між почуттями й обов’язком. Анна мусить вирішити: обрати серцем чи розумом, водночас захищаючи свій дім, дітей і власну гідність”, – зазначається у повідомленні.

Прем’єра відбудеться 1 грудня на Київстар ТБ.

Серіал “Кава з кардамоном. Сила землі” створений за підтримки Державного агентства з питань кіно компанією Solar Media Entertainment спільно з телеканалом СТБ та Київстар ТБ.

Читайте також: Прем’єра фільму «Довженко. Легенда українського кіно» відбудеться на кінофестивалі в Таллінні

Як повідомляв Укрінформ, робота над виробництвом другого сезону костюмованої драми “Кава з кардамоном” розпочалася у серпні 2024 року.

Фото: Держкіно



Джерело

Continue Reading

Відбудова

Уряд готує новий пакет підтримки прифронтових громад

Published

on



Уряд готує новий пакет Програми підтримки прифронтових громад, який буде спрямований на забезпечення енергетичної стійкості, доступу до медицини та освіти та вирішення житлових питань і проблем бізнесу.

Про це віцепремʼєр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба повідомив у Телеграмі, передає Укрінформ.

«Провів координаційне засідання із очільниками громад, керівниками обласних військових адміністрацій, народними депутатами та представниками міністерств <…> Визначили ключові запити людей з прифронтових територій для формування нового пакету Програми підтримки прифронтових громад», – йдеться в повідомленні.

Серед пріоритетних напрямків наступного пакету підтримки – енергетична стійкість, житлові питання, доступ до медицини та освіти, можливості для місцевого бізнесу.

Так, Міністерство енергетики спільно з Агентством відновлення працюють над посиленням захисту енергетичних об’єктів, збільшенням можливостей для додаткового живлення та розширення резервів паливно-мастильних матеріалів у громадах. Це робота на зиму і на довгу перспективу. Водночас впроваджуються заходи із забезпечення пологових та дитячих відділень лікарень обладнанням, а шкіл — генераторами, зарядними станціями, умовами для проведення уроків навіть під час тривог.

Читайте також: Виклики для енергосистеми України цієї зими серйозні, але підтримка ЄС триває – Матернова

Паралельно триває робота над удосконаленням дистанційного механізму обстеження зруйнованого житла для надання компенсацій.

У центрі уваги залишається також підтримка у нормальному стані та ремонт евакуаційних шляхів, об’єктів соціальної інфраструктури та комунальних систем. За запитом громад готуються рішення.

Для малого й середнього бізнесу прифронтових громад розвиваються інструменти підтримки. Зокрема, підприємства з територій підвищеного ризику зможуть отримати до 10 млн грн компенсації за пошкоджене чи знищене майно внаслідок атак. Опрацьовується можливість розвитку й таких програм, як «5-7-9%», доступного лізингу тощо.

Читайте також: З прифронтових територій України за п’ять місяців евакуювали майже 122 тисячі людей

За словами Кулеби, наступним етапом буде формування чергового пакету підтримки.

Як повідомлялося, громади у 18 регіонах України розпочали подачу тепла в житлові будинки, станом на 1 листопада соціальна сфера підключена до опалення на понад 60%, загалом у роботі вже перебувають 10 354 котельні із підготовлених 17 500 тисяч.

Фото: Олексій Кулеба/Телеграм



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.