Connect with us

«Морські бої» з росією: саботаж зернової угоди, розвиток Дунайського регіону, вільне судноплавство. Інтерв’ю заступник Голови ДП «АМПУ» Дмитра Барінова

Published

on

Зернову угоду підписали 22 липня 2022 року. З того часу ні дня не проходить без хліба та видовищ. Очевидні дії із штучного затягування інспекцій суден від росіян досі супроводжують кожен караван, який прямує з чи до портів Великої Одеси («Одеса», «Чорноморськ» та «Південний»). В інтерв’ю із заступником Голови по взаємодії з органами влади ДП «Адміністрація морських портів України» Дмитром Баріновим обговорили: шалену активність Дунайського портового кластера, експорт/імпорт України, махінації сусідів та збитки української інфраструктури.

До повномасштабної війни 80-85% аграрної продукції експортувалося портами Чорного та Азовського морів. Решта припадала на річкові порти Дунаю. Уряд був змушений повністю закрити чотири порти, які лишились на окупованих територіях: в Бердянську, Маріуполі, Скадовську і Херсоні. Нині порти українського Придунав’я Ізмаїльський, Усть-Дунайський, Ренійський залишаються єдиним шляхом вітчизняного експорту. Ряд портів зазначили про збільшення свої перевалювальних потужностей у рази, яка загальна ситуація?

 – Рік тому, коли Чорноморські порти були заблоковані, а деякі Азовські частково окуповані, вся напруга і вантажопотік пішов на Дунай. Це величезні об’єми та номенклатура вантажів з якими ці порти не працювали.  Раніше просто не було потреби, бо Одеський та Миколаївський регіон мали достатню потужність.

АМПУ, Міністерство інфраструктури України та бізнес переорієнтувались, щоб система працювала. У березні минулого року було перевантажено 23,5 тисяч тонн, але вже у квітні 400 тисяч тонн, у травні 800. Зараз тримаємо ланку, більш ніж 2 мільйони тонн перевантаженої продукції щомісячно, а взагалі на меті 3 мільйони тонн.

Під час візиту заступниці Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії з питань мобільності і транспорту (ГД ЄК MOVE) Майї Бакран поставили питання: як працюватиме “план б” (робота через Дунайський портовий кластер) після Перемоги з відкриттям заблокованих нині портів? На що вона відповіла, що це залишиться нашим “планом а”, адже це близькість з кордоном до ЄС та наша інтеграція. Я згоден, думаю, що формат перевалення через порти Дунайського регіону не зміниться і після завершення воєнних дій. Бо це надпотужний фактор для експорту та імпорту товарів.

Це вже приносить покращення для регіону: велика кількість вантажівок спонукала розвиток транспортної інфраструктури, створення майданчиків для очікування. Загалом, це збільшення кількості терміналів та робочих місць. Протягом 2014-2017 років я очолював Українське Дунайське пароплавство, тому бачу та можу оцінити значущі зміни. Порт Усть-Дунайськ перевалює майже у 10 разів більше, Ренійський відвантажує у 5-6, а Ізмаїльський — у 2-3. І це важливо не лише для регіону, а й для країни.

Але перевалювальні можливості загалом у країні зменшились?

– У 2021 році ми, усі порти України, обробили 153 мільйони тонн вантажів, з яких лише близько 50 мільйонів тонн становили аграрні вантажі. Наразі зменшились можливості по імпорту та експорту і за цими направленнями працюють лише порти Дунайського регіону. Порти ж Великої Одеси функціонують лише в рамках «Зернової ініціативи», тому можуть експортувати тільки агропродукцію. Усі інші порти або не можуть перевалювати, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Переорієнтувався і Білгород-Дністровський порт, який не має змоги перевалювати взагалі? Працює у режимі сухого порту, що навіть дозволило їм виплатити частину боргу по зарплатні.

– Цей порт став хабом або майданчиком для зберігання та перевалювання на внутрішніх напрямках. Тут є усі інфраструктурні можливості: поруч залізна дорога, зручне автомобільне сполучення, є кран. Можливо є сенс продовжити його так використовувати, але він був приватизований і подальші дії залежить від бачення власника.  

Останнє подовження угоди по «Зерновій ініціативі» викликає питання. Міністр інфраструктури Кубраков повідомив 18 березня, що угоду подовжили на 120 днів, росіяни потім випустили заяву про 60 днів, висуваючи нові умови. Що та як відбуватиметься? 

– Наразі я можу поділитись лише власними думками: якщо подовження, то це відбувається на тих же вимогах, як і під час підписання 22 липня та першої домовленості. Адже це питання вже поставало і такою була позиція росіян. Україна та росія підписали однакові зернові домовленості з генсеком ООН та турецьким керівництвом окремо. Там зазначено, якщо коротко, що три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», завантажують агропродукцію протягом 120 днів. Коли у листопаді наша сторона ініціювала додання портів Миколаївського регіону росіяни відмовили, бо подовження, за їхніми словами, може відбуватись лише за умовами перших домовленостей. Якщо вони говорять про 60 днів, то має відбуватись перепідписання з новими критеріями і якась сторона мала це ініціювати. Такого не було. Це звичайна їхня модель поведінки, щось змінювати, вимагати. 

Враховуєте саботування росіянами як певну похибку? Адже тенденція за лютий свідчить про реалізацію лише половини запланованого із наших можливостей.

– Слушне питання, яке виникло з першого дня роботи ініціативи. Бо тактика шантажу та вигадок виникала відразу і вже звичайна для нас. Потім про це писатимуть мемуари, як на перевірках досліджують якісь судові запаси чи обладнання. Під час перевірок йдеться ж не про це. Щоденна важка праця та комунікація з іноземними партнерами, ООН направлена на подовження дня перевірок (російська сторона системно зупиняє інспектування після 15:30, хоча офіційний робочий день інспекторів триває протягом світлового дня), збільшення кількості працівників та інспекцій. Всі сторони згодні, а росіян нічого не влаштовує.

Будемо далі працювати, наша задача — продовжувати воювати з ними. 

А як при домовленості обговорювались перевірки, яка в них необхідність та порядок дій? 

– Ініціатива — більш політичний, декларативний документ, де не вказані такі деталі. Там зазначені порти, які можуть працювати та номенклатура вантажу, тобто аграрна продукція. А деталі, місце очікування судном інспекції, перелік документів опрацьовували вже з моменту підписання. Наша задача АМПУ — структури, яка опікується прозорістю, комфортом для бізнесу — зробити, щоб для учасників процесу все було зрозуміло. Тобто для бізнесу, судновласників, терміналів, вантажовласників. Як це відбувається: є вантаж і власник, який хоче його відправити, домовляється із судновласником — фрахтує судно. Потім дає заявку на філію, тобто порт, а після узагальнення інформації в Одесі, вона відправляється до Спільного координаційного центру в Стамбулі. Там вже формується черга, яка публікується у нас на сайті, аби кожен міг слідкувати за своїм судном та вантажем. І ось готові всі документи, можна відвантажувати балкер і трапляється затримка на інспекції. Ми готові та запланували, наприклад, по 7 суден до кожного з трьох портів, а по факту не заходить навіть три. Все це через те, що росіяни не інспектують. А потім балкери, які чекали довго та нудно, відправляються на іншу роботу. 

І щоб ми не робили, якби ми не влаштовували та налаштовували процес — все руйнується підходом з їхнього боку. 

Як міжнародні перевізники реагували на потребу перебувати у країні, яка воює? Наприклад, «Maersk» нещодавно відновив пряме бронювання вантажів в Україну через Ренійський порт, хто ще виказав підтримку? 

– Навіть з першого дня війни є інвестори, наприклад, британська компанія, які продовжували створювати нам потужності. Усі вірять в Україну. З часом, інші перевізники теж побачили, що працювати можна. АМПУ зі свого боку робить днопоглиблення, щоб судна безпечно могли пришвартуватись та виконувати вантажні операції. Зазначимо про повернення більш системних компаній, як «Maersk» — контейнери. Таких вантажів також раніше не було в портах Рені чи Ізмаїлу, але зараз в них вже працюють фідерні лінії. Тобто порт стає базовим, до якого приходить велике контейнерне судно і вже звідси товар розвозитимуть меншими суднами до менших портів. Наприклад, з Рені до Констанци. Ось так працює фідер. 

Щоб зрозуміти наскільки це важливо, зазначу, що 95% імпортованих товарів з поличок наших магазинів приходить по морю. Без цього ми не можемо, тому створюємо умови та сприяємо поверненню системних великих компаній.

Моя думка, що судноплавство вільне, згідно з усіма міжнародними конвенціями. А нам хтось щось блокує. Ми можемо торгувати, отримувати та відправляти вантажі і ніхто не повинен в цьому перешкоджати. І це важливо для нашої та світової економіки. Україна по експорту агропродукції в першій п’ятірці постачальників. Наша країна забезпечує продовольством 400 мільйонів людей у різних куточках світу, деякі з країн потерпають від голоду. Вся ця наша праця розрахована на те, щоб Україна не страждала, постачала на світові ринки та мала спроможність отримувати все необхідне. 

Яких збитків завдали воєнні дії росіян портовій інфраструктурі, рахували? Якщо є розрахунки скільки коштуватиме відновлення? 

– Повністю ще не рахували, бо як обчислити збитки у Маріуполі чи Бердянську. Ми побачимо це, коли відвоюємо територію. Як вже відвойований, завдяки ЗСУ, Херсон. Але дуже ризиковано надсилати туди спеціалістів через щоденні обстріли. Цей аналіз немає коштувати їхнього життя. Дійсно сильно постраждав Миколаїв, там були прильоти по терміналах, збудованим іноземними компаніями. Наш ПРРС (пункт регулювання руху суден) в Очакові зруйнований вщент. Підрахунки ми відтермінували, це мільярди, але цифри нічого не скажуть. 

Але зміни по Дунайським портам вже йдуть? 

– Так. Зараз «Нібулон» вже будує свій термінал в Ізмаїлі, «Kernel Holding» реконструює свій у Рені це великі українські інвестори. Міжнародні компанії теж зацікавлені, створено багато нових терміналів. Там таке життя вирує і моя думка, що надовго. Це чудово.

Трохи додамо про важливість ініціативи. Підписавши угоду Україна точно не здала свої національні інтереси. Просто не було іншого варіанту крім як домовитись про розблокування портів і морських шляхів для відправлення свого зерна. Тому що залізничні перевезення забезпечують досить скромні обсяги. Ми ризикували залишитися з новим урожаєм у переповнених сховищах без можливості зберігати продовольство. При цьому ракети окупантів могли “випадково” падати по елеваторах та інших об’єктах, де зберігається українське зерно та олія. Що і відбувалось. А зерно треба переміщати, бо це не лише годує країни Африки та Азії, але й впливає на нашу економіку.

Той факт, що генсек ООН підписав ці домовленості не означає, що Організація несе будь-які юридичні зобов’язання перед Україною чи росією. Генеральний секретар посередник, завдяки якому вдалося досягти цього прогресу.  Проте цей документ політична домовленість, а не документ в якому прописані якісь зобов’язання. І з’ясувати суперечки, наприклад, в Міжнародному суді не вийде.

Зазначимо, що з 1 серпня 2022 року по 20 березня 2023 року з портів Великої Одеси вийшло 828 суден, які експортували 25,1 млн тонн українського продовольства до країн Азії, Європи та Африки.

Continue Reading
Click to comment

Політика

Зниження цін на нафту змусить Путіна завершити війну, — Трамп (відео)

Published

on



Президент США Дональд Трамп заявив, що зниження цін на нафту змусить президента Росії Володимира Путіна завершити війну. Він підкреслив, що роль США та союзників у підтримці України та коаліції країн, що запроваджують санкції проти РФ, залишається ключовою.

За інформацією з пресконференції, яка транслювалася на ютуб-каналі Білого дому, 18 вересня під час зустрічі з прем’єр-міністром Великої Британії Кіром Стармером, Трамп наголосив на важливості енергетичної політики та співпраці з європейськими країнами. Він зазначив, що зниження цін на нафту створить додатковий тиск на Росію та спонукатиме її лідера припинити військові дії.

“Якщо ціна на нафту знизиться, Путін не матиме іншого вибору, окрім як вийти з війни”, — сказав Трамп.

Також Трамп підкреслив, що США відіграють лідерську роль у підтримці України та коаліції країн, які запроваджують санкції проти РФ, і готові забезпечити необхідні ресурси для української армії. Наразі важливо працювати з європейськими союзниками, зокрема переглянути питання енергетичної безпеки деяких країн Європи. Також на пресконференції підіймалося питання важливості підтримки України після припинення вогню та збереження санкційного тиску на Росію до тривалого миру.

Окрім цього, Дональд Трамп додав, що у світовій економіці США забезпечують значне виробництво нафти, що дозволяє впливати на її ринкову ціну і чинити тиск на РФ. Він також згадав про координацію з Індією та інші дипломатичні контакти, які спрямовані на посилення ефективності санкцій та обмеження закупівлі російської нафти

Думка Трампа щодо бажання Британії визнати Палестину

Серед інших питань, під час виступу Президент США Дональд Трамп підтвердив, що позиції Вашингтона та Лондона щодо визнання Палестини державою різняться, але обидві країни підтримують встановлення миру в регіоні.

Прем’єр-міністр Великої Британії Кір Стармер повідомив, що під час приватної розмови з Трампом обговорювали питання визнання Палестини та домовилися зосередитися на мирному врегулюванні конфлікту і розробці дорожньої карти, враховуючи критичну ситуацію в Газі.

Стармер також наголосив на необхідності звільнення ізраїльських заручників і збільшення гуманітарної допомоги до сектора. Трамп закликав до їхнього негайного звільнення.

“Я хочу, щоб заручників звільнили зараз. Прямо зараз. Не одного, двох, ми дамо вам ще трьох завтра… Ми повинні пам’ятати 7 жовтня, один із найгірших, найжорстокіших днів в історії світу”, — заявив він.

Президент додав, що між США і Великою Британією існують розбіжності щодо визнання Палестини, але це одна з небагатьох сфер, у яких він не погоджується з британським прем’єром.

Зауважимо, що під час цієї пресконференції лідер Білого дому також заявив, що Володимир Путін його підвів та звинуватив голову Кремля у вбивстві багатьох людей.

Також Фокус писав, що Трамп повідомив про наміри Вашингтона відновити контроль над військовою базою Баграм. Політик нагадав, що США планували залишити Афганістан, але зберегти стратегічний об’єкт.



Джерело

Continue Reading

Події

Жадан: Коли закінчиться війна – вона продовжиться в культурній сфері

Published

on



Коли б не закінчилася російсько-українська війна – вона продовжиться у гуманітарній, культурній сфері.

Про це відомий український письменник і військовослужбовець Сергій Жадан сказав на Brand Ukraine International Conference 2025 у Києві, передає кореспондент Укрінформу.

«Коли б це не закінчилося, що можна буде назвати завершенням війни, коли б це не сталося – ця боротьба, цей опір і протистояння, ця війна продовжиться в інших площинах. Це можна буде назвати війною культур. Росія спробує себе адвокатувати, повернутися у світ, повернути собі легітимність і насамперед це робитиме через гуманітарну, культурну сферу», – зазначив письменник.

На його переконання, будь-які росіяни є культурно приналежні до імперії, що апріорі робить їх ворогами для українців, і це нікуди не зникне.

Читайте також: Жадан: Культура в умовах повномасштабної війни – не розвага, а те, що дає емоційну стабільність

«Ці «хороші» росіяни, які зараз, можливо, не мають аж настільки серйозного голосу, вони обов’язково будуть повертатися. Іноді вони працюватимуть на імперію, іноді суперечити імперії, іноді вони її будуть годувати. Але так чи інакше, з огляду на свою культурну приналежність до неї, вони далі будуть лишатися нашими ворогами, і ми далі будемо у ситуації протистояння. Дуже важливо пам’ятати сьогодні, що завтра ця проблема ніде не зникне», – попередив митець.

Як повідомляв Укрінформ, раніше Сергій Жадан також висловив думку, що росіяни не ті люди, які готові визнати свою провину і нести колективну відповідальність.

Фото Укрінформу можна купити тут



Джерело

Continue Reading

Відбудова

На Миколаївщині МОМ реалізує проєкт з відновлення інфраструктури

Published

on



На Миколаївщині реалізується проєкт Міжнародної організації з міграції “Відновлення та підтримка громад (HREF)”, спрямований на відновлення соціальної та комунальної інфраструктури та підтримку мешканців громад.

Про це у Фейсбуці повідомляє Миколаївська ОВА, передає Укрінформ.

“18 вересня у Миколаєві відбулась зустріч щодо реалізації проєкту який впроваджується Міжнародною організацією з міграції (МОМ) за фінансування Міністерства закордонних справ Німеччини через Німецький банк розвитку (KFW)”, – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що у проєкті беруть участь три громади області: Воскресенська, Вознесенська та Первомайська. Його реалізація дозволяє зміцнити соціальну та інфраструктурну стійкість громад Миколаївщини та підвищити рівень життя місцевих мешканців навіть у складних умовах воєнного часу.

“Цей проєкт допомагає громадам відновлювати ключові соціальні об’єкти та створювати безпечне середовище для мешканців та внутрішньо переміщених осіб. Спільно з МОМ ми контролюємо кожен етап робіт, щоб результати були якісними і відповідали потребам людей”, – зазначив заступник начальника Миколаївської ОВА Микола Марінов.

Як зазначається, основні напрями реалізації проєкту включають планування відновлення шляхом формування планів стійкості та відновлення з урахуванням місцевих потреб. Також передбачено розвиток інфраструктури, зокрема підготовку до модернізації комунальних та соціальних об’єктів.

Важливою складовою є підтримка внутрішньо переміщених осіб та місцевих мешканців. Крім того, проєкт передбачає психосоціальну допомогу через інформаційні кампанії, тренінги та програми підтримки у громадах.

Заплановані роботи включають капітальний ремонт водогонів, облаштування укриття у садочках, реконструкцію каналізаційного колектору та капремонт першого поверху лікувального комплексу для облаштування стаціонарного відділення реабілітації дорослих, дітей, ветеранів та осіб з інвалідністю тощо.

Читайте також: Без вирішення низки проблем прифронтові громади не можуть повноцінно відновлюватися – Кім

Як повідомлялося, Данія виділяє 375 млн доларів на відновлення України, близько 60% цієї підтримки буде спрямовано на Миколаїв та область.

Фото: Миколаївська ОДА



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.