Connect with us

«Морські бої» з росією: саботаж зернової угоди, розвиток Дунайського регіону, вільне судноплавство. Інтерв’ю заступник Голови ДП «АМПУ» Дмитра Барінова

Published

on

Зернову угоду підписали 22 липня 2022 року. З того часу ні дня не проходить без хліба та видовищ. Очевидні дії із штучного затягування інспекцій суден від росіян досі супроводжують кожен караван, який прямує з чи до портів Великої Одеси («Одеса», «Чорноморськ» та «Південний»). В інтерв’ю із заступником Голови по взаємодії з органами влади ДП «Адміністрація морських портів України» Дмитром Баріновим обговорили: шалену активність Дунайського портового кластера, експорт/імпорт України, махінації сусідів та збитки української інфраструктури.

До повномасштабної війни 80-85% аграрної продукції експортувалося портами Чорного та Азовського морів. Решта припадала на річкові порти Дунаю. Уряд був змушений повністю закрити чотири порти, які лишились на окупованих територіях: в Бердянську, Маріуполі, Скадовську і Херсоні. Нині порти українського Придунав’я Ізмаїльський, Усть-Дунайський, Ренійський залишаються єдиним шляхом вітчизняного експорту. Ряд портів зазначили про збільшення свої перевалювальних потужностей у рази, яка загальна ситуація?

 – Рік тому, коли Чорноморські порти були заблоковані, а деякі Азовські частково окуповані, вся напруга і вантажопотік пішов на Дунай. Це величезні об’єми та номенклатура вантажів з якими ці порти не працювали.  Раніше просто не було потреби, бо Одеський та Миколаївський регіон мали достатню потужність.

АМПУ, Міністерство інфраструктури України та бізнес переорієнтувались, щоб система працювала. У березні минулого року було перевантажено 23,5 тисяч тонн, але вже у квітні 400 тисяч тонн, у травні 800. Зараз тримаємо ланку, більш ніж 2 мільйони тонн перевантаженої продукції щомісячно, а взагалі на меті 3 мільйони тонн.

Під час візиту заступниці Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії з питань мобільності і транспорту (ГД ЄК MOVE) Майї Бакран поставили питання: як працюватиме “план б” (робота через Дунайський портовий кластер) після Перемоги з відкриттям заблокованих нині портів? На що вона відповіла, що це залишиться нашим “планом а”, адже це близькість з кордоном до ЄС та наша інтеграція. Я згоден, думаю, що формат перевалення через порти Дунайського регіону не зміниться і після завершення воєнних дій. Бо це надпотужний фактор для експорту та імпорту товарів.

Це вже приносить покращення для регіону: велика кількість вантажівок спонукала розвиток транспортної інфраструктури, створення майданчиків для очікування. Загалом, це збільшення кількості терміналів та робочих місць. Протягом 2014-2017 років я очолював Українське Дунайське пароплавство, тому бачу та можу оцінити значущі зміни. Порт Усть-Дунайськ перевалює майже у 10 разів більше, Ренійський відвантажує у 5-6, а Ізмаїльський — у 2-3. І це важливо не лише для регіону, а й для країни.

Але перевалювальні можливості загалом у країні зменшились?

– У 2021 році ми, усі порти України, обробили 153 мільйони тонн вантажів, з яких лише близько 50 мільйонів тонн становили аграрні вантажі. Наразі зменшились можливості по імпорту та експорту і за цими направленнями працюють лише порти Дунайського регіону. Порти ж Великої Одеси функціонують лише в рамках «Зернової ініціативи», тому можуть експортувати тільки агропродукцію. Усі інші порти або не можуть перевалювати, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Переорієнтувався і Білгород-Дністровський порт, який не має змоги перевалювати взагалі? Працює у режимі сухого порту, що навіть дозволило їм виплатити частину боргу по зарплатні.

– Цей порт став хабом або майданчиком для зберігання та перевалювання на внутрішніх напрямках. Тут є усі інфраструктурні можливості: поруч залізна дорога, зручне автомобільне сполучення, є кран. Можливо є сенс продовжити його так використовувати, але він був приватизований і подальші дії залежить від бачення власника.  

Останнє подовження угоди по «Зерновій ініціативі» викликає питання. Міністр інфраструктури Кубраков повідомив 18 березня, що угоду подовжили на 120 днів, росіяни потім випустили заяву про 60 днів, висуваючи нові умови. Що та як відбуватиметься? 

– Наразі я можу поділитись лише власними думками: якщо подовження, то це відбувається на тих же вимогах, як і під час підписання 22 липня та першої домовленості. Адже це питання вже поставало і такою була позиція росіян. Україна та росія підписали однакові зернові домовленості з генсеком ООН та турецьким керівництвом окремо. Там зазначено, якщо коротко, що три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», завантажують агропродукцію протягом 120 днів. Коли у листопаді наша сторона ініціювала додання портів Миколаївського регіону росіяни відмовили, бо подовження, за їхніми словами, може відбуватись лише за умовами перших домовленостей. Якщо вони говорять про 60 днів, то має відбуватись перепідписання з новими критеріями і якась сторона мала це ініціювати. Такого не було. Це звичайна їхня модель поведінки, щось змінювати, вимагати. 

Враховуєте саботування росіянами як певну похибку? Адже тенденція за лютий свідчить про реалізацію лише половини запланованого із наших можливостей.

– Слушне питання, яке виникло з першого дня роботи ініціативи. Бо тактика шантажу та вигадок виникала відразу і вже звичайна для нас. Потім про це писатимуть мемуари, як на перевірках досліджують якісь судові запаси чи обладнання. Під час перевірок йдеться ж не про це. Щоденна важка праця та комунікація з іноземними партнерами, ООН направлена на подовження дня перевірок (російська сторона системно зупиняє інспектування після 15:30, хоча офіційний робочий день інспекторів триває протягом світлового дня), збільшення кількості працівників та інспекцій. Всі сторони згодні, а росіян нічого не влаштовує.

Будемо далі працювати, наша задача — продовжувати воювати з ними. 

А як при домовленості обговорювались перевірки, яка в них необхідність та порядок дій? 

– Ініціатива — більш політичний, декларативний документ, де не вказані такі деталі. Там зазначені порти, які можуть працювати та номенклатура вантажу, тобто аграрна продукція. А деталі, місце очікування судном інспекції, перелік документів опрацьовували вже з моменту підписання. Наша задача АМПУ — структури, яка опікується прозорістю, комфортом для бізнесу — зробити, щоб для учасників процесу все було зрозуміло. Тобто для бізнесу, судновласників, терміналів, вантажовласників. Як це відбувається: є вантаж і власник, який хоче його відправити, домовляється із судновласником — фрахтує судно. Потім дає заявку на філію, тобто порт, а після узагальнення інформації в Одесі, вона відправляється до Спільного координаційного центру в Стамбулі. Там вже формується черга, яка публікується у нас на сайті, аби кожен міг слідкувати за своїм судном та вантажем. І ось готові всі документи, можна відвантажувати балкер і трапляється затримка на інспекції. Ми готові та запланували, наприклад, по 7 суден до кожного з трьох портів, а по факту не заходить навіть три. Все це через те, що росіяни не інспектують. А потім балкери, які чекали довго та нудно, відправляються на іншу роботу. 

І щоб ми не робили, якби ми не влаштовували та налаштовували процес — все руйнується підходом з їхнього боку. 

Як міжнародні перевізники реагували на потребу перебувати у країні, яка воює? Наприклад, «Maersk» нещодавно відновив пряме бронювання вантажів в Україну через Ренійський порт, хто ще виказав підтримку? 

– Навіть з першого дня війни є інвестори, наприклад, британська компанія, які продовжували створювати нам потужності. Усі вірять в Україну. З часом, інші перевізники теж побачили, що працювати можна. АМПУ зі свого боку робить днопоглиблення, щоб судна безпечно могли пришвартуватись та виконувати вантажні операції. Зазначимо про повернення більш системних компаній, як «Maersk» — контейнери. Таких вантажів також раніше не було в портах Рені чи Ізмаїлу, але зараз в них вже працюють фідерні лінії. Тобто порт стає базовим, до якого приходить велике контейнерне судно і вже звідси товар розвозитимуть меншими суднами до менших портів. Наприклад, з Рені до Констанци. Ось так працює фідер. 

Щоб зрозуміти наскільки це важливо, зазначу, що 95% імпортованих товарів з поличок наших магазинів приходить по морю. Без цього ми не можемо, тому створюємо умови та сприяємо поверненню системних великих компаній.

Моя думка, що судноплавство вільне, згідно з усіма міжнародними конвенціями. А нам хтось щось блокує. Ми можемо торгувати, отримувати та відправляти вантажі і ніхто не повинен в цьому перешкоджати. І це важливо для нашої та світової економіки. Україна по експорту агропродукції в першій п’ятірці постачальників. Наша країна забезпечує продовольством 400 мільйонів людей у різних куточках світу, деякі з країн потерпають від голоду. Вся ця наша праця розрахована на те, щоб Україна не страждала, постачала на світові ринки та мала спроможність отримувати все необхідне. 

Яких збитків завдали воєнні дії росіян портовій інфраструктурі, рахували? Якщо є розрахунки скільки коштуватиме відновлення? 

– Повністю ще не рахували, бо як обчислити збитки у Маріуполі чи Бердянську. Ми побачимо це, коли відвоюємо територію. Як вже відвойований, завдяки ЗСУ, Херсон. Але дуже ризиковано надсилати туди спеціалістів через щоденні обстріли. Цей аналіз немає коштувати їхнього життя. Дійсно сильно постраждав Миколаїв, там були прильоти по терміналах, збудованим іноземними компаніями. Наш ПРРС (пункт регулювання руху суден) в Очакові зруйнований вщент. Підрахунки ми відтермінували, це мільярди, але цифри нічого не скажуть. 

Але зміни по Дунайським портам вже йдуть? 

– Так. Зараз «Нібулон» вже будує свій термінал в Ізмаїлі, «Kernel Holding» реконструює свій у Рені це великі українські інвестори. Міжнародні компанії теж зацікавлені, створено багато нових терміналів. Там таке життя вирує і моя думка, що надовго. Це чудово.

Трохи додамо про важливість ініціативи. Підписавши угоду Україна точно не здала свої національні інтереси. Просто не було іншого варіанту крім як домовитись про розблокування портів і морських шляхів для відправлення свого зерна. Тому що залізничні перевезення забезпечують досить скромні обсяги. Ми ризикували залишитися з новим урожаєм у переповнених сховищах без можливості зберігати продовольство. При цьому ракети окупантів могли “випадково” падати по елеваторах та інших об’єктах, де зберігається українське зерно та олія. Що і відбувалось. А зерно треба переміщати, бо це не лише годує країни Африки та Азії, але й впливає на нашу економіку.

Той факт, що генсек ООН підписав ці домовленості не означає, що Організація несе будь-які юридичні зобов’язання перед Україною чи росією. Генеральний секретар посередник, завдяки якому вдалося досягти цього прогресу.  Проте цей документ політична домовленість, а не документ в якому прописані якісь зобов’язання. І з’ясувати суперечки, наприклад, в Міжнародному суді не вийде.

Зазначимо, що з 1 серпня 2022 року по 20 березня 2023 року з портів Великої Одеси вийшло 828 суден, які експортували 25,1 млн тонн українського продовольства до країн Азії, Європи та Африки.

Continue Reading
Click to comment

Війна

Мирні переговори — РФ швидко захоплює території на тлі обговорення перемир’я

Published

on


Дані аналітиків, отримані напередодні екстреного саміту на Даунінг-стріт, свідчать, що росіяни завойовують територію в Україні з одним із найшвидших темпів від початку війни. При цьому захоплення Росією нових земель може переконати США в тому, що мир має бути встановлений на умовах Кремля.

Про наступ РФ на тлі мирних переговорів пише The Telegraph. Журналісти зазначають з посиланням на дослідження DeepState та Інституту вивчення війни (ISW), що окупанти захоплюють українські територію з однією з найвищих швидкостей від початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року.

За інформацією DeepState, в листопаді росіяни захопили понад 500 квадратних кілометрів території, що на понад 250 квадратних кілометрів більше за попередній місяць.

При цьому президент РФ Володимир Путін заявив про намір захопити Донбас силою або шляхом переговорів. Своєю чергою Україна та Європа відхилили прописані в розробленому США мирному плані пункти про передачу Росії великих територій, однак просування російської армії можуть переконати американського президента Дональда Трампа в тому, що мирна угода має бути укладена на умовах Москви, а допомога Києву є марною тратою грошей.

Автори статті зазначили з посиланням на аналітиків, що ЗС РФ просуваються вперед навколо міста Сіверськ Донецької області в межах наступу на Слов’янськ, а в неділю росіяни повідомляли в соцмережах про нібито проникнення диверсантів у житлові райони на півночі міста. В Збройних силах України повідомили, що бої тривають. За даними DeepState, в зоні бойових дій перебувала частина міста.

Дональд Трамп-молодший, син президента США, заявляв, що його батько може відмовитися від мирних переговорів. Одна спецпредставник США Кіт Келлог заявив про “близькість” мирної угоди.

8 грудня президент України Володимир Зеленський зустрінеться з прем’єр-міністром Британії Кіром Стармером, президентом Франції Емманюелем Макроном і канцлером Німеччини Фрідріхом Мерцем на екстреному саміті на Даунінг-стріт в Лондоні. За словами журналістів, ці перемовини можуть бути спробою убезпечити Україні від “зради” з боку США під час мирного процесу.

При цьому в доповіді Трампа про стратегію національної безпеки Росія не була описана як пряма загроза, а в Кремлі привітали ці зміни в довгостроковій позиції США.

Просування ЗС РФ

В Генеральному штабі Збройних сил України офіційно не коментували інформацію про просування росіян, однак автори статті пишуть, що останніми тижнями окупанти просунулися в Покровську, а сусіднє місто Мирноград майже оточене. За словами журналістів, росіяни змогли розтягнути Сили оборони України вздовж близько 1000 км фронту та відкрити вразливі місця на південному сході та на півночі. Таким чином ЗС РФ досягли успіхів у Запорізькій області та в Куп’янську Харківської області.

При цьому військовий аналітик з фінської компанії Black Bird Group Еміль Кастехелмі зазначив, що реальна ситуація на передовій має не настільки катастрофічний вигляд.

“Не було жодних великих проривів… на цей час не відбулося миттєвого краху українських ліній фронту. Росія не змогла рішуче прорвати фронт в жодному напрямку”, — сказав аналітик журналістам.

За його словами, якщо Україна має втратити якусь територію, землі на південному сході є “найкращим місцем для цього”.

“Росія повинна досягти набагато більших успіхів, щоб досягти там чогось значного; вона лише захопила одне маленьке село за іншим і багато полів. Ці події поки що не становлять загрози для всього фронту”, — зазначив Еміль Кастехелмі.

Наступ РФ може уповільнитись

На думку аналітиків, для захоплення решти Донбасу росіянам може знадобитися ще кілька років, оскільки ця територія захищена “фортецями” Краматорськом і Слов’янськом. Із настанням зими експерти очікують уповільнення темпів наступу РФ, хоча Путін наказав своїй армії готуватися до зимових бойових дій — так він надіслав сигнал Вашингтону, що не збирається поступатися територіальними вимогами.



Ситуація на фронті станом на 7 грудня за даними DeepState

Фото: скриншот

Нагадаємо, 8 грудня ЗМІ з посиланням на джерела писали, що президент України Володимир Зеленський іще не бачив правки до мирного плану США, оскільки секретар Ради національної безпеки і оборони Рустем Умєров не став передавати їх телефоном через ризики прослуховування.

6 грудня медіа з посиланням на ознайомлених із ходом переговорів інсайдерів писали, що Зеленський дві години вів переговори щодо територій України з перемовниками від американського президента Дональда Трампа Стівом Віткоффом і Джаредом Кушнером. За словами одного з джерел, РФ вимагає, щоб Україна повністю вийшла з території Донбасу.



Джерело

Continue Reading

Події

На Полтавщині виявили археологічний об’єкт, який може бути фортифікаційною спорудою

Published

on


Науковці на Полтавщині знайшли новий археологічний об’єкт, що є, ймовірно, фортифікаційною спорудою.

Про це повідомляє Історико-культурний заповідник “Більськ” у Фейсбуці, передає Укрінформ.

Деталі кінської вузди, елементи одягу, свинцеві кулі – це знахідки ранньомодерної доби, що були виявлені під час розвідок в окрузі Котелевського городища наприкінці листопада 2025 року.

Співробітники Історико-культурного заповідника «Більськ» під керівництвом Костянтина Пеляшенка на північ від селища Котельва зафіксували також новий археологічний об’єкт, що є, ймовірно, легкою фортифікаційною спорудою, яка за сукупністю знахідок може бути датована кінцем XVI – XVIIІ ст.

Фортифікація розташована в долині річки Ворскла серед густої лісової місцевості. Це ділянка, оточена невеликим ровом та валом. Під час досліджень нового об’єкта зробили інструментальну зйомку території, розріз фортифікаційних споруд, заклали шурфи та отримали колекцію знахідок.

Разом з Котелевським городищем, поселенням Тупичине та Котелевською фортецею це ще один важливий об’єкт, що є матеріальним свідченням інтенсивного життя та історичних подій на території Котелевщини за козацьких часів.

Детальну інформацію про новий археологічний об’єкт та результати його дослідження можна буде прочитати в збірнику-щорічнику «Археологічні дослідження Більського городища-2025».

Читайте також: У Галицькому замку археологи виявили елементи давнього оздоблення

Як повідомляв Укрінформ, в урочищі Барвінкова гора з’явилося шість точних збільшених копій артефактів, знайдених на Більському городищі на Полтавщині.

Фото: Історико-культурний заповідник “Більськ”



Джерело

Continue Reading

Відбудова

Укрзалізниця збудує новий вокзал у Фастові

Published

on



АТ «Укрзалізниця» зведе нову будівлю вокзалу у Фастові на Київщині: на час робіт пасажирів обслуговуватимуть у тимчасовій модульній конструкції.

Про це у Фейсбуці повідомив міський голова міста Михайло Нетяжук, передає Укрінформ.

«За результатами засідання штабу ліквідації наслідків ворожої атаки під головуванням керівника Укрзалізниці Олександра Перцовського ухвалено рішення про повний демонтаж пошкодженої конструкції та будівництво нового вокзалу у Фастові <…> На час будівництва нового вокзалу на пероні планується встановити тимчасову модульну конструкцію», – йдеться в повідомленні.

Нетяжук зауважив, що проєкт нової будівлі вокзалу пройде процедуру публічних обговорень – до роботи над ним обов’язково будуть долучені мешканці громади.

Читайте також: Війська РФ знову вночі вдарили дронами по Фастову, є пошкодження

Наразі станція Фастів відновила роботу після російського обстрілу 6 грудня. Залізничники роблять усе можливе, щоб із понеділка сполучення з Києвом працювало у звичному режимі. Для обігріву та організації зони очікування для пасажирів на пероні встановлено намет.

Як повідомлялося, 6 грудня внаслідок масованого удару РФ була зруйнована залізнична інфраструктура у Фастові.

Вдень голова правління АТ “Укрзалізниця” Олександр Перцовський повідомив, що рух через вузлову станцію Фастів відновили.

Фото: Микола Калашник, ФБ



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.