Connect with us

«Морські бої» з росією: саботаж зернової угоди, розвиток Дунайського регіону, вільне судноплавство. Інтерв’ю заступник Голови ДП «АМПУ» Дмитра Барінова

Published

on

Зернову угоду підписали 22 липня 2022 року. З того часу ні дня не проходить без хліба та видовищ. Очевидні дії із штучного затягування інспекцій суден від росіян досі супроводжують кожен караван, який прямує з чи до портів Великої Одеси («Одеса», «Чорноморськ» та «Південний»). В інтерв’ю із заступником Голови по взаємодії з органами влади ДП «Адміністрація морських портів України» Дмитром Баріновим обговорили: шалену активність Дунайського портового кластера, експорт/імпорт України, махінації сусідів та збитки української інфраструктури.

До повномасштабної війни 80-85% аграрної продукції експортувалося портами Чорного та Азовського морів. Решта припадала на річкові порти Дунаю. Уряд був змушений повністю закрити чотири порти, які лишились на окупованих територіях: в Бердянську, Маріуполі, Скадовську і Херсоні. Нині порти українського Придунав’я Ізмаїльський, Усть-Дунайський, Ренійський залишаються єдиним шляхом вітчизняного експорту. Ряд портів зазначили про збільшення свої перевалювальних потужностей у рази, яка загальна ситуація?

 – Рік тому, коли Чорноморські порти були заблоковані, а деякі Азовські частково окуповані, вся напруга і вантажопотік пішов на Дунай. Це величезні об’єми та номенклатура вантажів з якими ці порти не працювали.  Раніше просто не було потреби, бо Одеський та Миколаївський регіон мали достатню потужність.

АМПУ, Міністерство інфраструктури України та бізнес переорієнтувались, щоб система працювала. У березні минулого року було перевантажено 23,5 тисяч тонн, але вже у квітні 400 тисяч тонн, у травні 800. Зараз тримаємо ланку, більш ніж 2 мільйони тонн перевантаженої продукції щомісячно, а взагалі на меті 3 мільйони тонн.

Під час візиту заступниці Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії з питань мобільності і транспорту (ГД ЄК MOVE) Майї Бакран поставили питання: як працюватиме “план б” (робота через Дунайський портовий кластер) після Перемоги з відкриттям заблокованих нині портів? На що вона відповіла, що це залишиться нашим “планом а”, адже це близькість з кордоном до ЄС та наша інтеграція. Я згоден, думаю, що формат перевалення через порти Дунайського регіону не зміниться і після завершення воєнних дій. Бо це надпотужний фактор для експорту та імпорту товарів.

Це вже приносить покращення для регіону: велика кількість вантажівок спонукала розвиток транспортної інфраструктури, створення майданчиків для очікування. Загалом, це збільшення кількості терміналів та робочих місць. Протягом 2014-2017 років я очолював Українське Дунайське пароплавство, тому бачу та можу оцінити значущі зміни. Порт Усть-Дунайськ перевалює майже у 10 разів більше, Ренійський відвантажує у 5-6, а Ізмаїльський — у 2-3. І це важливо не лише для регіону, а й для країни.

Але перевалювальні можливості загалом у країні зменшились?

– У 2021 році ми, усі порти України, обробили 153 мільйони тонн вантажів, з яких лише близько 50 мільйонів тонн становили аграрні вантажі. Наразі зменшились можливості по імпорту та експорту і за цими направленнями працюють лише порти Дунайського регіону. Порти ж Великої Одеси функціонують лише в рамках «Зернової ініціативи», тому можуть експортувати тільки агропродукцію. Усі інші порти або не можуть перевалювати, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Переорієнтувався і Білгород-Дністровський порт, який не має змоги перевалювати взагалі? Працює у режимі сухого порту, що навіть дозволило їм виплатити частину боргу по зарплатні.

– Цей порт став хабом або майданчиком для зберігання та перевалювання на внутрішніх напрямках. Тут є усі інфраструктурні можливості: поруч залізна дорога, зручне автомобільне сполучення, є кран. Можливо є сенс продовжити його так використовувати, але він був приватизований і подальші дії залежить від бачення власника.  

Останнє подовження угоди по «Зерновій ініціативі» викликає питання. Міністр інфраструктури Кубраков повідомив 18 березня, що угоду подовжили на 120 днів, росіяни потім випустили заяву про 60 днів, висуваючи нові умови. Що та як відбуватиметься? 

– Наразі я можу поділитись лише власними думками: якщо подовження, то це відбувається на тих же вимогах, як і під час підписання 22 липня та першої домовленості. Адже це питання вже поставало і такою була позиція росіян. Україна та росія підписали однакові зернові домовленості з генсеком ООН та турецьким керівництвом окремо. Там зазначено, якщо коротко, що три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», завантажують агропродукцію протягом 120 днів. Коли у листопаді наша сторона ініціювала додання портів Миколаївського регіону росіяни відмовили, бо подовження, за їхніми словами, може відбуватись лише за умовами перших домовленостей. Якщо вони говорять про 60 днів, то має відбуватись перепідписання з новими критеріями і якась сторона мала це ініціювати. Такого не було. Це звичайна їхня модель поведінки, щось змінювати, вимагати. 

Враховуєте саботування росіянами як певну похибку? Адже тенденція за лютий свідчить про реалізацію лише половини запланованого із наших можливостей.

– Слушне питання, яке виникло з першого дня роботи ініціативи. Бо тактика шантажу та вигадок виникала відразу і вже звичайна для нас. Потім про це писатимуть мемуари, як на перевірках досліджують якісь судові запаси чи обладнання. Під час перевірок йдеться ж не про це. Щоденна важка праця та комунікація з іноземними партнерами, ООН направлена на подовження дня перевірок (російська сторона системно зупиняє інспектування після 15:30, хоча офіційний робочий день інспекторів триває протягом світлового дня), збільшення кількості працівників та інспекцій. Всі сторони згодні, а росіян нічого не влаштовує.

Будемо далі працювати, наша задача — продовжувати воювати з ними. 

А як при домовленості обговорювались перевірки, яка в них необхідність та порядок дій? 

– Ініціатива — більш політичний, декларативний документ, де не вказані такі деталі. Там зазначені порти, які можуть працювати та номенклатура вантажу, тобто аграрна продукція. А деталі, місце очікування судном інспекції, перелік документів опрацьовували вже з моменту підписання. Наша задача АМПУ — структури, яка опікується прозорістю, комфортом для бізнесу — зробити, щоб для учасників процесу все було зрозуміло. Тобто для бізнесу, судновласників, терміналів, вантажовласників. Як це відбувається: є вантаж і власник, який хоче його відправити, домовляється із судновласником — фрахтує судно. Потім дає заявку на філію, тобто порт, а після узагальнення інформації в Одесі, вона відправляється до Спільного координаційного центру в Стамбулі. Там вже формується черга, яка публікується у нас на сайті, аби кожен міг слідкувати за своїм судном та вантажем. І ось готові всі документи, можна відвантажувати балкер і трапляється затримка на інспекції. Ми готові та запланували, наприклад, по 7 суден до кожного з трьох портів, а по факту не заходить навіть три. Все це через те, що росіяни не інспектують. А потім балкери, які чекали довго та нудно, відправляються на іншу роботу. 

І щоб ми не робили, якби ми не влаштовували та налаштовували процес — все руйнується підходом з їхнього боку. 

Як міжнародні перевізники реагували на потребу перебувати у країні, яка воює? Наприклад, «Maersk» нещодавно відновив пряме бронювання вантажів в Україну через Ренійський порт, хто ще виказав підтримку? 

– Навіть з першого дня війни є інвестори, наприклад, британська компанія, які продовжували створювати нам потужності. Усі вірять в Україну. З часом, інші перевізники теж побачили, що працювати можна. АМПУ зі свого боку робить днопоглиблення, щоб судна безпечно могли пришвартуватись та виконувати вантажні операції. Зазначимо про повернення більш системних компаній, як «Maersk» — контейнери. Таких вантажів також раніше не було в портах Рені чи Ізмаїлу, але зараз в них вже працюють фідерні лінії. Тобто порт стає базовим, до якого приходить велике контейнерне судно і вже звідси товар розвозитимуть меншими суднами до менших портів. Наприклад, з Рені до Констанци. Ось так працює фідер. 

Щоб зрозуміти наскільки це важливо, зазначу, що 95% імпортованих товарів з поличок наших магазинів приходить по морю. Без цього ми не можемо, тому створюємо умови та сприяємо поверненню системних великих компаній.

Моя думка, що судноплавство вільне, згідно з усіма міжнародними конвенціями. А нам хтось щось блокує. Ми можемо торгувати, отримувати та відправляти вантажі і ніхто не повинен в цьому перешкоджати. І це важливо для нашої та світової економіки. Україна по експорту агропродукції в першій п’ятірці постачальників. Наша країна забезпечує продовольством 400 мільйонів людей у різних куточках світу, деякі з країн потерпають від голоду. Вся ця наша праця розрахована на те, щоб Україна не страждала, постачала на світові ринки та мала спроможність отримувати все необхідне. 

Яких збитків завдали воєнні дії росіян портовій інфраструктурі, рахували? Якщо є розрахунки скільки коштуватиме відновлення? 

– Повністю ще не рахували, бо як обчислити збитки у Маріуполі чи Бердянську. Ми побачимо це, коли відвоюємо територію. Як вже відвойований, завдяки ЗСУ, Херсон. Але дуже ризиковано надсилати туди спеціалістів через щоденні обстріли. Цей аналіз немає коштувати їхнього життя. Дійсно сильно постраждав Миколаїв, там були прильоти по терміналах, збудованим іноземними компаніями. Наш ПРРС (пункт регулювання руху суден) в Очакові зруйнований вщент. Підрахунки ми відтермінували, це мільярди, але цифри нічого не скажуть. 

Але зміни по Дунайським портам вже йдуть? 

– Так. Зараз «Нібулон» вже будує свій термінал в Ізмаїлі, «Kernel Holding» реконструює свій у Рені це великі українські інвестори. Міжнародні компанії теж зацікавлені, створено багато нових терміналів. Там таке життя вирує і моя думка, що надовго. Це чудово.

Трохи додамо про важливість ініціативи. Підписавши угоду Україна точно не здала свої національні інтереси. Просто не було іншого варіанту крім як домовитись про розблокування портів і морських шляхів для відправлення свого зерна. Тому що залізничні перевезення забезпечують досить скромні обсяги. Ми ризикували залишитися з новим урожаєм у переповнених сховищах без можливості зберігати продовольство. При цьому ракети окупантів могли “випадково” падати по елеваторах та інших об’єктах, де зберігається українське зерно та олія. Що і відбувалось. А зерно треба переміщати, бо це не лише годує країни Африки та Азії, але й впливає на нашу економіку.

Той факт, що генсек ООН підписав ці домовленості не означає, що Організація несе будь-які юридичні зобов’язання перед Україною чи росією. Генеральний секретар посередник, завдяки якому вдалося досягти цього прогресу.  Проте цей документ політична домовленість, а не документ в якому прописані якісь зобов’язання. І з’ясувати суперечки, наприклад, в Міжнародному суді не вийде.

Зазначимо, що з 1 серпня 2022 року по 20 березня 2023 року з портів Великої Одеси вийшло 828 суден, які експортували 25,1 млн тонн українського продовольства до країн Азії, Європи та Африки.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

Жінка розповіла про свої видіння під час клінічної смерті: деталі

Published

on



33-річна американка Бріанна Лаферті вважає, що була мертвою вісім хвилин і за цей час встигла побачити багато того, що їй не було зрозумілим. Вона вважає, що цей досвід допоміг їй усвідомити низку важливих речей.

Про це повідомляє Daily Mail.

Журналісти пишуть, що жінка тривалий час боролася з важким неврологічним розладом, і в одну мить вона втратила свідомість та перебувала у стані клінічної смерті протягом восьми хвилин. Сама вона говорить, що попри цей стан, її свідомість “не померла разом із нею”.

“Смерть — це ілюзія, тому що наша душа ніколи не вмирає. Наша свідомість залишається живою. І сама наша сутність просто трансформується. Я не бачила і не пам’ятала свого людського “я”. Я була абсолютно нерухомою, проте відчувала себе повністю живою, усвідомленою і наче кращою, ніж будь-коли раніше”, — розповідає пані Лаферті.

Вона каже, що почула голос, який запитував, чи готова вона, а потім все потемніло. В ту мить їй здалося, що її душа “ширяє” над її безжиттєвим тілом і потрапляє у світ, де не існує виміру часу.

“Я раптово відокремилася від свого фізичного тіла. Не було болю, лише глибоке відчуття спокою та ясності. Ця відстороненість від моєї фізичної форми змусила мене усвідомити, наскільки тимчасовим і крихким є наш людський досвід”, — говорить жінка.

Вона додає, що її думки “миттєво матеріалізовувалися”, а потім — вона зустріла “інших істот”, які не здавалися людьми, але здавалися дивно знайомими. Бріанна переконана в тому, що за нею спостерігав “вищий інтелект”, який вона особисто називає “безумовною любов’ю”, а сам момент клінічної смерті змінив її сприйняття життя та смерті.

“Існує присутність, або інтелект, вищий за нас самих, який веде нас і спостерігає за нами з безумовною любов’ю. Мої думки миттєво матеріалізувалися. Я зрозуміла, що наші думки формують реальність там”, — зізнається пані Лаферті.

Після того, як лікарі змогли її реанімувати, вона заново вчилася ходити та говорити. Згодом медики провели експериментальну операцію на гіпофізі мозку жінки, яка завершилася вдало, а сама Бріанна додає, що хоч і боїться можливості ще однієї клінічної смерті, вона більше “не боїться самої смерті”.

“Це змінило хід мого життя. Те, чого я боялася, більше не мало наді мною влади, а те, за чим я раніше ганялася, більше не здавалося важливим. Тепер я відчуваю себе впевненою та розумію роль будь-яких подій в нашої житті. Адже тепер усвідомлюю, що все відбувається з певної причини”, — резюмувала американка.

Раніше повідомлялося про видіння чоловіка під час клінічної смерті. Користувачі в мережі були вражені прочитаним і почали описувати історії родичів і знайомих.

Згодом стало відомо іншу історію видінь під час смерті. Чоловік переконує, що його видіння нагадували відомі багатьом описи “прекрасних садів” і місць з неймовірними краєвидами.



Джерело

Continue Reading

Події

У Національній філармонії відбудеться українська прем’єра ораторії «Закликання віри і надії»

Published

on



У Національній філармонії України 12 червня о 19:00 відбудеться українська прем’єра ораторії «Закликання віри і надії» литовського композитора Альґірдаса Мартінайтіса.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури та стратегічних комунікацій

Ораторія «Закликання віри і надії» присвячена примусовим переселенням литовців у часи сталінських репресій, що резонують із депортаціями сучасної війни Росії проти України.

Цей знаковий твір разом із присвяченою українцям частиною «Улюблені» прозвучить у виконанні Liatoshynskyi Capella. 

Як зазначається, у першому відділі концерту виконають «Закликання віри і надії» для хору, читця та симфонічного оркестру. 

У другому відділі прозвучать «Мрії Ізабелли» Арвідаса Мальціса для скрипки соло і струнних, «Маяк» Ерккі Свен Тюйра для струнного оркестру, «Україні» Ерккі Свен Тюйра для хору і струнного оркестру, «В раю» Ерікса Ешенвалдса для соло віолончелі, альта і хору, а також Dapacem, Domina Петеріса Васкса для хору і струнного оркестру.

Читайте також: Metropolitan Opera відкриває стажування для українських фахівців

У МКСК нагадали, що українська прем’єра ораторії «Закликання віри і надії» мала відбутися в Києві у жовтні 2024 року, однак тоді програму обірвала повітряна тривога.

Як повідомляв Укрінформ, у Національній опері України 7 червня відбудеться українська прем’єра знакового музичного твору «Кантата часів війни» відомого німецького композитора Йорга Відманна, який буде присутнім на концерті.



Джерело

Continue Reading

Відбудова

В Україні цього року вже відремонтували майже 1,7 мільйона квадратних метрів доріг

Published

on


«Служби відновлення в областях проводять поточний ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення. З початку року на автошляхах ліквідовано пошкодження, руйнування та деформації дорожнього покриття на загальній площі 1,68 млн м²», – йдеться в повідомленні.

Найбільше таких робіт проводяться на прифронтових шляхах — та становлять понад 70% загального обсягу. Крім того, роботи з експлуатаційного утримання виконуються на під’їздах до пунктів пропуску через державний кордон.

Найактивніше роботи проводяться у Дніпропетровській, Донецькій, Київській, Миколаївській, Сумській, Харківській та Чернігівській областях.

Читайте також: У Києві через спеку обмежуватимуть рух вантажівок

Як повідомлялося, на експлуатаційне утримання доріг у прифронтових регіонах уряд виділив додаткові 5,2 млрд грн з резервного фонду держбюджету. Кошти спрямовано на виконання робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання пошкоджених автомобільних доріг загального користування державного та місцевого значення, які використовуються для потреб Збройних сил.

Фото: t.me/Agency_for_restoration



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.