Connect with us

«Морські бої» з росією: саботаж зернової угоди, розвиток Дунайського регіону, вільне судноплавство. Інтерв’ю заступник Голови ДП «АМПУ» Дмитра Барінова

Published

on

Зернову угоду підписали 22 липня 2022 року. З того часу ні дня не проходить без хліба та видовищ. Очевидні дії із штучного затягування інспекцій суден від росіян досі супроводжують кожен караван, який прямує з чи до портів Великої Одеси («Одеса», «Чорноморськ» та «Південний»). В інтерв’ю із заступником Голови по взаємодії з органами влади ДП «Адміністрація морських портів України» Дмитром Баріновим обговорили: шалену активність Дунайського портового кластера, експорт/імпорт України, махінації сусідів та збитки української інфраструктури.

До повномасштабної війни 80-85% аграрної продукції експортувалося портами Чорного та Азовського морів. Решта припадала на річкові порти Дунаю. Уряд був змушений повністю закрити чотири порти, які лишились на окупованих територіях: в Бердянську, Маріуполі, Скадовську і Херсоні. Нині порти українського Придунав’я Ізмаїльський, Усть-Дунайський, Ренійський залишаються єдиним шляхом вітчизняного експорту. Ряд портів зазначили про збільшення свої перевалювальних потужностей у рази, яка загальна ситуація?

 – Рік тому, коли Чорноморські порти були заблоковані, а деякі Азовські частково окуповані, вся напруга і вантажопотік пішов на Дунай. Це величезні об’єми та номенклатура вантажів з якими ці порти не працювали.  Раніше просто не було потреби, бо Одеський та Миколаївський регіон мали достатню потужність.

АМПУ, Міністерство інфраструктури України та бізнес переорієнтувались, щоб система працювала. У березні минулого року було перевантажено 23,5 тисяч тонн, але вже у квітні 400 тисяч тонн, у травні 800. Зараз тримаємо ланку, більш ніж 2 мільйони тонн перевантаженої продукції щомісячно, а взагалі на меті 3 мільйони тонн.

Під час візиту заступниці Генерального директора Генерального директорату Європейської Комісії з питань мобільності і транспорту (ГД ЄК MOVE) Майї Бакран поставили питання: як працюватиме “план б” (робота через Дунайський портовий кластер) після Перемоги з відкриттям заблокованих нині портів? На що вона відповіла, що це залишиться нашим “планом а”, адже це близькість з кордоном до ЄС та наша інтеграція. Я згоден, думаю, що формат перевалення через порти Дунайського регіону не зміниться і після завершення воєнних дій. Бо це надпотужний фактор для експорту та імпорту товарів.

Це вже приносить покращення для регіону: велика кількість вантажівок спонукала розвиток транспортної інфраструктури, створення майданчиків для очікування. Загалом, це збільшення кількості терміналів та робочих місць. Протягом 2014-2017 років я очолював Українське Дунайське пароплавство, тому бачу та можу оцінити значущі зміни. Порт Усть-Дунайськ перевалює майже у 10 разів більше, Ренійський відвантажує у 5-6, а Ізмаїльський — у 2-3. І це важливо не лише для регіону, а й для країни.

Але перевалювальні можливості загалом у країні зменшились?

– У 2021 році ми, усі порти України, обробили 153 мільйони тонн вантажів, з яких лише близько 50 мільйонів тонн становили аграрні вантажі. Наразі зменшились можливості по імпорту та експорту і за цими направленнями працюють лише порти Дунайського регіону. Порти ж Великої Одеси функціонують лише в рамках «Зернової ініціативи», тому можуть експортувати тільки агропродукцію. Усі інші порти або не можуть перевалювати, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Переорієнтувався і Білгород-Дністровський порт, який не має змоги перевалювати взагалі? Працює у режимі сухого порту, що навіть дозволило їм виплатити частину боргу по зарплатні.

– Цей порт став хабом або майданчиком для зберігання та перевалювання на внутрішніх напрямках. Тут є усі інфраструктурні можливості: поруч залізна дорога, зручне автомобільне сполучення, є кран. Можливо є сенс продовжити його так використовувати, але він був приватизований і подальші дії залежить від бачення власника.  

Останнє подовження угоди по «Зерновій ініціативі» викликає питання. Міністр інфраструктури Кубраков повідомив 18 березня, що угоду подовжили на 120 днів, росіяни потім випустили заяву про 60 днів, висуваючи нові умови. Що та як відбуватиметься? 

– Наразі я можу поділитись лише власними думками: якщо подовження, то це відбувається на тих же вимогах, як і під час підписання 22 липня та першої домовленості. Адже це питання вже поставало і такою була позиція росіян. Україна та росія підписали однакові зернові домовленості з генсеком ООН та турецьким керівництвом окремо. Там зазначено, якщо коротко, що три порти: «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», завантажують агропродукцію протягом 120 днів. Коли у листопаді наша сторона ініціювала додання портів Миколаївського регіону росіяни відмовили, бо подовження, за їхніми словами, може відбуватись лише за умовами перших домовленостей. Якщо вони говорять про 60 днів, то має відбуватись перепідписання з новими критеріями і якась сторона мала це ініціювати. Такого не було. Це звичайна їхня модель поведінки, щось змінювати, вимагати. 

Враховуєте саботування росіянами як певну похибку? Адже тенденція за лютий свідчить про реалізацію лише половини запланованого із наших можливостей.

– Слушне питання, яке виникло з першого дня роботи ініціативи. Бо тактика шантажу та вигадок виникала відразу і вже звичайна для нас. Потім про це писатимуть мемуари, як на перевірках досліджують якісь судові запаси чи обладнання. Під час перевірок йдеться ж не про це. Щоденна важка праця та комунікація з іноземними партнерами, ООН направлена на подовження дня перевірок (російська сторона системно зупиняє інспектування після 15:30, хоча офіційний робочий день інспекторів триває протягом світлового дня), збільшення кількості працівників та інспекцій. Всі сторони згодні, а росіян нічого не влаштовує.

Будемо далі працювати, наша задача — продовжувати воювати з ними. 

А як при домовленості обговорювались перевірки, яка в них необхідність та порядок дій? 

– Ініціатива — більш політичний, декларативний документ, де не вказані такі деталі. Там зазначені порти, які можуть працювати та номенклатура вантажу, тобто аграрна продукція. А деталі, місце очікування судном інспекції, перелік документів опрацьовували вже з моменту підписання. Наша задача АМПУ — структури, яка опікується прозорістю, комфортом для бізнесу — зробити, щоб для учасників процесу все було зрозуміло. Тобто для бізнесу, судновласників, терміналів, вантажовласників. Як це відбувається: є вантаж і власник, який хоче його відправити, домовляється із судновласником — фрахтує судно. Потім дає заявку на філію, тобто порт, а після узагальнення інформації в Одесі, вона відправляється до Спільного координаційного центру в Стамбулі. Там вже формується черга, яка публікується у нас на сайті, аби кожен міг слідкувати за своїм судном та вантажем. І ось готові всі документи, можна відвантажувати балкер і трапляється затримка на інспекції. Ми готові та запланували, наприклад, по 7 суден до кожного з трьох портів, а по факту не заходить навіть три. Все це через те, що росіяни не інспектують. А потім балкери, які чекали довго та нудно, відправляються на іншу роботу. 

І щоб ми не робили, якби ми не влаштовували та налаштовували процес — все руйнується підходом з їхнього боку. 

Як міжнародні перевізники реагували на потребу перебувати у країні, яка воює? Наприклад, «Maersk» нещодавно відновив пряме бронювання вантажів в Україну через Ренійський порт, хто ще виказав підтримку? 

– Навіть з першого дня війни є інвестори, наприклад, британська компанія, які продовжували створювати нам потужності. Усі вірять в Україну. З часом, інші перевізники теж побачили, що працювати можна. АМПУ зі свого боку робить днопоглиблення, щоб судна безпечно могли пришвартуватись та виконувати вантажні операції. Зазначимо про повернення більш системних компаній, як «Maersk» — контейнери. Таких вантажів також раніше не було в портах Рені чи Ізмаїлу, але зараз в них вже працюють фідерні лінії. Тобто порт стає базовим, до якого приходить велике контейнерне судно і вже звідси товар розвозитимуть меншими суднами до менших портів. Наприклад, з Рені до Констанци. Ось так працює фідер. 

Щоб зрозуміти наскільки це важливо, зазначу, що 95% імпортованих товарів з поличок наших магазинів приходить по морю. Без цього ми не можемо, тому створюємо умови та сприяємо поверненню системних великих компаній.

Моя думка, що судноплавство вільне, згідно з усіма міжнародними конвенціями. А нам хтось щось блокує. Ми можемо торгувати, отримувати та відправляти вантажі і ніхто не повинен в цьому перешкоджати. І це важливо для нашої та світової економіки. Україна по експорту агропродукції в першій п’ятірці постачальників. Наша країна забезпечує продовольством 400 мільйонів людей у різних куточках світу, деякі з країн потерпають від голоду. Вся ця наша праця розрахована на те, щоб Україна не страждала, постачала на світові ринки та мала спроможність отримувати все необхідне. 

Яких збитків завдали воєнні дії росіян портовій інфраструктурі, рахували? Якщо є розрахунки скільки коштуватиме відновлення? 

– Повністю ще не рахували, бо як обчислити збитки у Маріуполі чи Бердянську. Ми побачимо це, коли відвоюємо територію. Як вже відвойований, завдяки ЗСУ, Херсон. Але дуже ризиковано надсилати туди спеціалістів через щоденні обстріли. Цей аналіз немає коштувати їхнього життя. Дійсно сильно постраждав Миколаїв, там були прильоти по терміналах, збудованим іноземними компаніями. Наш ПРРС (пункт регулювання руху суден) в Очакові зруйнований вщент. Підрахунки ми відтермінували, це мільярди, але цифри нічого не скажуть. 

Але зміни по Дунайським портам вже йдуть? 

– Так. Зараз «Нібулон» вже будує свій термінал в Ізмаїлі, «Kernel Holding» реконструює свій у Рені це великі українські інвестори. Міжнародні компанії теж зацікавлені, створено багато нових терміналів. Там таке життя вирує і моя думка, що надовго. Це чудово.

Трохи додамо про важливість ініціативи. Підписавши угоду Україна точно не здала свої національні інтереси. Просто не було іншого варіанту крім як домовитись про розблокування портів і морських шляхів для відправлення свого зерна. Тому що залізничні перевезення забезпечують досить скромні обсяги. Ми ризикували залишитися з новим урожаєм у переповнених сховищах без можливості зберігати продовольство. При цьому ракети окупантів могли “випадково” падати по елеваторах та інших об’єктах, де зберігається українське зерно та олія. Що і відбувалось. А зерно треба переміщати, бо це не лише годує країни Африки та Азії, але й впливає на нашу економіку.

Той факт, що генсек ООН підписав ці домовленості не означає, що Організація несе будь-які юридичні зобов’язання перед Україною чи росією. Генеральний секретар посередник, завдяки якому вдалося досягти цього прогресу.  Проте цей документ політична домовленість, а не документ в якому прописані якісь зобов’язання. І з’ясувати суперечки, наприклад, в Міжнародному суді не вийде.

Зазначимо, що з 1 серпня 2022 року по 20 березня 2023 року з портів Великої Одеси вийшло 828 суден, які експортували 25,1 млн тонн українського продовольства до країн Азії, Європи та Африки.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

ніхто не знав, що так можна

Published

on


За останні кілька десятиліть масштабні зусилля з “озеленення” в Китаї активізували колообіг води в країні. Фактично їм вдалося перемістити ґрунтові води такими способами, які вчені тільки зараз починають розуміти.

Нове дослідження показує, що зусилля Китаю зі сповільнення деградації земель і зміни клімату шляхом посадки дерев і відновлення луків призвели до масштабного і непередбачуваного перерозподілу води в усій країні. По суті, вчені лише зараз починають розуміти, як це працює, пише Live Science.

У Фокус. Технології з’явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Згідно з дослідженням, у період із 2001 до 2020 року зміни рослинного покриву призвели до скорочення кількості прісної води, доступної для людей та екосистем у східному мусонному регіоні та північно-західному регіоні, які разом становлять майже 74% території Китаю. Вчені також з’ясували, що за цей самий період доступність води збільшилася в районі Тибетського нагір’я в Китаї, яке становить решту території суші.

За словами співавтора дослідження, доцента кафедри стійкості екосистем Утрехтського університету в Нідерландах Арі Стаала, вони з колегами виявили, що зміни в ґрунтово-рослинному покриві перерозподіляють воду. Простими словами, зусилля Китаю з озеленення території активізували кругообіг води в природі.



Малюнок із дослідження показує три основні регіони Китаю та зміни в ґрунтово-рослинному покриві за останні два десятиліття

Фото: Earth’s Future

Зазначимо, що води між континентами Землі й атмосферою здебільшого забезпечують три основні процеси:

  • випаровування і транспірація підіймають воду вгору;
  • опади опускають воду вниз.

Випаровування видаляє воду з поверхонь і ґрунту в той час, як транспірація видаляє воду, ввібрану рослинами з ґрунту. У сукупності ці процеси називаються евапотранспірацією, і вона коливається залежно від рослинного покриву, доступності води та кількості сонячної енергії, що досягає землі.

За словами Стаала, луки й ліси, як правило, збільшують евапотранспірацію. Причому, це особливо помітно в лісах, оскільки дерева мають глибоке коріння, яке отримує доступ до води в посушливі періоди.

Автори зазначають, що найбільшим проєктом Китаю з висаджування дерев є Велика зелена стіна на посушливій і напівпосушливій півночі країни. Велика зелена стіна була створена 1978 року і була покликана уповільнити розширення пустель. За останні 50 років вона сприяла збільшенню лісового покриву з приблизно 10% площі Китаю в 1949 році до більш ніж 25% сьогодні. Минулого року представники уряду оголосили, що країна завершила оточення своєї найбільшої пустелі рослинністю, але продовжить висаджувати дерева для стримування опустелювання.

Однак це не єдиний проєкт з озеленення. У сукупності ініціативи Китаю з відновлення екосистем забезпечують 25% глобального приросту площі листя в період з 2000 по 2017 рік.

китайський розподіл води



Озеленення Китаю призвело до величезних змін в евапотранспірації (угорі ліворуч), опадах (угорі праворуч) і доступності води (унизу) в період з 2001 по 2020 рік

Фото: Earth’s Future

Тепер вчені також помітили, що озеленення Китаю насправді також радикально змінило водний цикл Китаю, збільшивши як евапотранспірацію, так і кількість опадів. У новому дослідженні вчені використовували дані високої роздільної здатності про евапотранспірацію, опади та зміну землекористування з різних джерел, а також модель відстеження атмосферної вологості.

Результати показали, що евапотранспірація загалом збільшилася більше, ніж кількість опадів — простими словами, це означає втрату частини води в атмосферу. Цікаво, що ця тенденція насправді не була однаковою по всьому Китаю, оскільки вітри можуть переносити воду на відстань до 7000 кілометрів від джерела, а це означає, що евапотранспірація в одному місці часто впливає на кількість опадів в іншому.

У результаті вчені виявили, що розширення лісів у східному мусонному регіоні Китаю і відновлення пасовищ у решті частини країни призвели до збільшення евапотранспірації, однак кількість опадів при цьому збільшилася лише в районі Тибетського нагір’я. В інших регіонах спостерігалося зниження доступності води. Це має важливі наслідки для управління водними ресурсами, оскільки водні ресурси Китаю і без того розподілені нерівномірно.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, що в Китаї вчені знайшли спосіб виробляти пластик і гуму без викопного палива.

Раніше Фокус писав про те, що китайські вчені зробили прорив у ядерній енергетиці.



Джерело

Continue Reading

Події

Netflix став головним претендентом на придбання кіностудії Warner Bros.

Published

on



Популярна стримінгова платформа Netflix веде ексклюзивні переговори з американською Warner Bros щодо можливої купівлі її кіно- і телестудій.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Reuters із посиланням на джерела.

Warner Bros., материнська компанія HBO, цього тижня отримала другий раунд заявок на купівлю, після того як Netflix, Paramount Skydance та Comcast зробили попередні пропозиції щодо купівлі її кіно- і телестудій.

Netflix пропонує Warner Bros. $28 за акцію, що дещо збільше за ціну за акцію ($24,54) після закриття торгів у четвер.

Водночас Paramount пропонувала майже $24 долари за акцію за всі активи компанії Warner Bros.

Зазначається, що Netflix диверсифікує свою діяльність за межі своєї основної моделі передплати, щоб залучити нові потоки доходів.

Угода з Warner Bros, яка володіє франшизами «Гаррі Поттер» та «Гра престолів», перетворить Netflix на медіагіганта, зробивши його однією з найцінніших кінобібліотек Голлівуду.

Читайте також: Netflix та ВВС замовили два нових сезони серіалу «Гострі картузи»

Також Netflix отримає ексклюзивний довгостроковий контроль над преміальною інтелектуальною власністю, одночасно зменшивши свою залежність від інших студій.

Як повідомляв Укрінформ, стримінгова платформа Netflix підписала угоду про партнерство з музичним стримінговим сервісом Spotify.

Фото: UNSPLASH



Джерело

Continue Reading

Відбудова

Україна та Ізраїль уклали меморандум про співпрацю у сфері відновлення

Published

on


Між Україною та Ізраїлем відбулося підписання меморандуму про співпрацю країн у сфері відновлення на полях засідання спільної Міжурядової комісії з питань торгівлі та економічного співробітництва.

Про це у Телеграмі повідомила пресслужба Міністерства розвитку громад та територій, передає Укрінформ.

«4 грудня в Єрусалимі Мінрозвитку та Держава Ізраїль уклали Меморандум про співпрацю у сфері відновлення <…> У межах співпраці сторони домовилися взаємодіяти у відбудові та модернізації інфраструктури, розвитку підприємництва у будівництві, логістиці та інфраструктурних проєктах, залученні інвестицій та технічної допомоги», – йдеться в повідомленні.

Окрему увагу приділено впровадженню інноваційних технологій, екологічно сталих рішень та підтримці малого й середнього бізнесу, що долучається до відновлення.

Як підкреслила українська сторона, підписання меморандуму відкриє можливість активніше обмінюватися досвідом, залучати фахівців, готувати спільні проєкти та використовувати сучасні інструменти для відбудови українських громад.

У межах візиту представники української делегації ознайомилися з практичними прикладами відновлення ізраїльських громад. Делегація відвідала кібуц Беері — одну з громад, що найбільше постраждала під час нападу 7 жовтня 2023 року, а також тимчасовий район у кібуці Рухамі, зведений для евакуйованих мешканців.

Читайте також: Ізраїль може депортувати десятки тисяч українських біженців до кінця року – ЗМІ

Як повідомляв Укрінформ, 3-4 грудня 2025 року відбувався візит української делегації до Держави Ізраїль, у межах якого вперше з початку повномасштабної війни було проведено засідання спільної Міжурядової комісії з питань торгівлі та економічного співробітництва. Делегацію очолив віцепрем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Тарас Качка. Останнє засідання українсько-ізраїльської комісії з питань торгівлі та економічного співробітництва відбулося у 2021 році.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.