Connect with us

Суспільство

ГУР відкрило Ютуб-канал «Аргонавти пітьми»

Published

on



Департамент активних дій Головного управління розвідки Міністерства оборони України відкрив Ютуб-канал “Аргонавти пітьми”.

Про це повідомляє ГУР, передає Укрінформ.

“Ексклюзивні відео бойової роботи розвідників з авангарду збройної боротьби за волю українського народу – на новоствореному каналі Департаменту активних дій ГУР МО України в YouTube”, – йдеться у повідомленні.

Читайте також: На військовому аеродромі у Ростові-на-Дону згорів винищувач Су-30СМ – розвідка

У ГУР пояснили, що мета каналу – висвітлювати діяльність підрозділів активних дій, показувати процес і результат знищення ворога на суші й на воді, демонструвати реалії роботи розвідників і надихати українську націю до спротиву.

На каналі публікуватимуть інтерв’ю з бійцями й командирами, кадри здійснених розвідоперацій і деталі про службу в підрозділах активних дій ГУР.

Перше відео на каналі озвучив поет Юрій Іздрик.

Як повідомляв Укрінформ, начальник ГУР Кирило Буданов відкрив Центр рекрутингу воєнної розвідки у Києві.

Фото: armyinform.com.ua



Джерело

Суспільство

Компанія De Novo заявила про відновлення роботи сервісів після ранкового збою

Published

on



Компанія De Novo відновила роботу більшості своїх сервісів після ранкової технічної аварії.

Про це у Фейсбуці повідомив генеральний директор компанії De Novo Максим Агєєв, передає Укрінформ. 

“Станом на 11:10 ми відновили роботу всіх користувачів публічної хмари. Відновлено роботу всього обладнання клієнтів, які розміщують свої комп’ютерні системи на детекторі в нашому дата-центрі”, — наголосив Агєєв.

За його словами, аварія сталася вранці під час планових регламентних робіт, коли нештатно спрацювала одна із систем автоматичного перемикання живлення. Інцидент тривав з 8:03 до 8:17, після чого розпочалися відновлювальні роботи.

Агєєв запевнив, що аварію повністю ліквідовано протягом трьох годин. Великі клієнти, зокрема банки, завершують відновлення роботи своїх сервісів протягом найближчих 2 годин. 

У компанії також підкреслили, що не виявили жодних ознак хакерської атаки чи зовнішнього втручання, а причиною аварії стала технічна несправність.

Як повідомляв Укрінформ, 26 квітня у Київському метрополітені через технічний збій в Ощадбанку тимчасово недоступна безконтактна оплата проїзду на турнікетах.

Крім того, Нова пошта попередила, що її сервіси тимчасово не працюють у звʼязку з технічними складнощами в підрядника. Згодом компанія поінформувала, що її сервіси вже відновили роботу.

У Дії заявили, що через технічні оновлення у одного з великих центрів обробки даних стався тимчасовий збій у роботі мобільних застосунків.

Як пояснив CMO De Novo Дмитро Бахмацький, технічний збій у роботі застосунку “Дія”, Нової пошти і терміналів банків вранці 26 квітня стався через проблеми із живленням у хмарного провайдера De Novo, на якому хостяться ці сервіси.

Фото: De Novo



Джерело

Continue Reading

Суспільство

В Одесі дозріли до пам’ятника Лесі Українці Анонси

Published

on



Леся Українка — одна з ключових постатей української культури, чию пам’ять вшановують у різних куточках світу: від Львівщини до Києва, від Грузії до США. В Україні та за її межами встановлено майже 100 пам’ятників та пам’ятних знаків, присвячених їй.

Одеса ж досі має лише одну пам’ятну дошку, але ситуація змінюється: 16 квітня 2025 року сесія Одеської міської ради погодила місце для встановлення пам’ятника Лесі Українці в Одесі. 

Чому так довго тягнули з цим рішенням? Який слід залишила Леся Українка в історії Одеси та України? Про це в “Акценті” Інтента. Також у традиційному дайджесті Інтента обстріли, кадрові зміни у мерії та новини з ТЦК. 


Кирило Бойко



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції

Published

on


Розпис яєць до Великодня  — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.

Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.

«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.

Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.

«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.

У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.

«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.  

Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.

«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.

Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти. 

«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.

«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка»,розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.

Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів. 

«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.