Connect with us

Події

Раритет Петра Могили, плащаниця XVII сторіччя і колекційні писанки

Published

on


У Києві відкрилася масштабна виставка «Дерево життя: Великодній символ єдності»

Уперше за понад три роки повномасштабної російсько-української війни у великій залі першого поверху Національного музею декоративного мистецтва України відкрилася велика виставка «Дерево життя: Великодній символ єдності». Упродовж цього періоду в закладі було представлено чимало проєктів, проте нинішній наймасштабніший, коли залучили багатьох партнерів і зі сховищ дістали унікальні раритети: атрибут для богослужінь – антимінс митрополита Петра Могили (1596-1647) та плащаницю – ікону на полотні, якій понад 220 років – із церкви Сорока Святих міста Конотопа, пов’язаної з нащадками роду гетьмана Івана Самойловича (1630-1690).

Давній символ в українських традиціях та візуальній культурі – дерево життя – дав змогу поєднати у виставковій залі писанки, витинанки, живопис, вишивку і гончарство. Через цей символ відчувається зв’язок поколінь від найдавніших часів і тяглість сенсів, що проходять крізь століття. 

1
Співкураторки виставки Ксенія Башуцька, Анна Гудімова й Олена Брайченко та керівниця проєкту Людмила Строкова – генеральна директорка НМДМУ

Укрінформ побував на відкритті виставки «Дерево життя: Великодній символ єдності» і розповідає про експонати, які укріплюють віру в перемогу світла.

ГЕНЕТИЧНА ПАМ’ЯТЬ УКРАЇНЦІВ: У МИСТЕЦТВІ ВІД ДАВНІХ ЧАСІВ ДО СУЧАСНОСТІ

«Дерево життя, з одного боку, – це образ, який ми дуже часто можемо бачити в різних виставках, різних інтерпретаціях, на рушниках. Утім, він тим і цікавий, що гнучкий, легкий, його можна по-різному використовувати», – каже співкураторка проєкту Анна Гудімова.

Співкураторка виставки Анна Гудімова
Співкураторка виставки Анна Гудімова

Починається виставка з палеоліту – кам’яної доби, найдавнішого періоду людського суспільства; із розповіді про Мізинську стоянку на Сіверщині (Чернігівська область), яка стала відома завдяки виявленим там понад сто років тому, зокрема, мистецьким творам. Один з них – браслет із бивня з орнаментом. Таке занурення в історію може когось здивувати. Утім, саме з такої глибини маємо формування української культури.

«Це диво, генетична пам’ять», – каже керівниця проєкту «Дерево життя: Великодній символ єдності» Людмила Строкова, генеральна директорка Національного музею декоративного мистецтва України. І підкреслює, що головною ідеєю виставки є показ через мистецькі трансформації символу дерева життя минулого української нації, яке сягає давніх часів, сьогодення і майбутнього. 

ла Строкова
Мистецтвознавиця Діана Клочко і генеральна директорка Національного музею декоративного мистецтва України Людмила Строкова

Дерево життя – один із найвідоміших архетипів у візуальній культурі, який уособлює зв’язок між трьома світами – підземним світом, землею та небом, а також між минулим, теперішнім і майбутнім. У нашій традиції ці смисли збережені й продовжують жити в декоративному мистецтві, обрядах і сучасних художніх творах.

«Люди не часто у повсякденному житті задумуються про мистецькі знаки, образи, семантику у святкових обрядах, про які знають і яких багато хто дотримується», – зауважує Людмила Строкова. Тож експонати виставки допоможуть подивитися на оздоблені орнаментами порохівниці, скрині, кахлі, форми для пряників та пасок як на твори мистецтва; а також зчитати закладений культурний код у предметах чи елементах, які пов’язані з богослужінням.

Українське гончарство - кахлі
Порохівниці 17-19 століть, крайня ліворуч – 1731 р

Українське гончарство - кахлі
Українське гончарство – кахлі

Форми для пряників
Форми для пряників

Побудова виставки слідує за логікою дерева: коріння – стовбур – крона. У першому розділі представлені артефакти із символами, що мають давнє походження: меандри, солярні знаки та архаїчні орнаменти.

1
Венеційське намисто, 19 ст.

1
Пояс, 19 ст.

Ці знаки простежуються як в археологічних знахідках від часів палеоліту, так і в ужиткових предметах XIX століття, якими користувалися українці. В експозиції можна роздивитися орнаментований браслет із бивня мамута (Мізинська стоянка, 19–18 тис. років тому); кубок Трипільської культури, (середина 4 тис. до н. е.), писанки XI-XII століть. А поряд дерев’яні – різьблені 200-літні форми для пряників медяників, які візуально відразу сприймаються як художні вироби.

Колекція писанок НМДМУ має понад 100-літню історію, у ній зібрано близько 5 тисяч експонатів
Колекція писанок НМДМУ має понад 100-літню історію, у ній зібрано близько 5 тисяч експонатів

ПИСАНКИ, «СОЛДАТКА» ЗАРЕЦЬКОГО І РАРИТЕТ МИТРОПОЛИТА ПЕТРА МОГИЛИ

В експозицію вкраплено живопис. Поряд із бароковою вишивкою священицьких підризників XVII століття, від яких не відірвати очей, розміщені такі ж різнокольорові квіти на картинах Ганни Собачко-Шостак (1883-1965). Просторово поєднані пасхальна «Солдатка» Віктора Зарецького, чиє 100-ліття від дня народження відзначаємо нині, та «Великодня заутреня» Микола Пимоненко – на жаль, фотокопія, бо Херсонський обласний художній музей імені Олексія Шовкуненка у період кількамісячної тимчасової російської окупації міста у 2022 році ворог пограбував.

Віктор Зарецький
Віктор Зарецький “Солдатка”, 1987-1988 р.

Ручна вишивка
Ручна вишивка XVIII століття, підризники (елементи одягу для богослужінь)

Які ще експонати з кількох сотень представлених на виставці не варто пропустити? Радить Ксенія Башуцька, завідувачка виставково-експозиційного відділу НМДМУ, співкураторка проєкту «Дерево життя: Великодній символ єдності». Кілька – відгороджені у глибині зали ліворуч. Там справжні раритети колекції Національного музею декоративного мистецтва України, які не часто показували навіть у період до повномасштабної війни.

Ксенія Башуцька
Ксенія Башуцька

Атрибут для богослужінь - антимінс митрополита Петра Могили (орієнтовно 1633 р.)
Атрибут для богослужінь – антимінс митрополита Петра Могили (орієнтовно 1633 р.)

Представлені два антимінси – унікальні атрибути для богослужінь: порівняно невеликого розміру зображення на тканинній основі, куди зашиті мощі святих. Один (орієнтовно 1633 р.) належав митрополиту Петру Могилі. Про інший відомо лише те, що походить з першої половини XVII століття. Загалом антимінси (у перекладі «замість престолу») з’явився тоді, коли стало потрібно правити Літургію поза храмом, у походних умовах.

Атрибут для богослужінь - антимінс, перша половина 17 століття
Атрибут для богослужінь – антимінс, перша половина 17 століття

Ще один раритет, представлений на виставці, – унікальна плащаниця з церкви Сорока Святих міста Конотопа, пов’язана з нащадками роду гетьмана Івана Самойловича (1630-1690). По суті, це ікона на полотні, якій понад 220 років.

плащаниця
Унікальна плащаниця

Плащаниця тривалий час була на реставрації, з 2014 по 2021 рік. І виставлялася після цього лише раз упродовж тижня, до повномасштабного вторгнення Росії в Україну, уточняє Ксенія Башуцька.

Копія форми для приготування сирної паски, що належала родині Михайла Грушевськог
Копія форми для приготування сирної паски, що належала родині Михайла Грушевськог

Центральна частина виставки присвячена великоднім святковим традиціям, у яких Дерево життя є символом оновлення, родинної єдності та тяглості мистецьких традицій. Можна уявляти, як сирну паску робили у родині Михайла Грушевського, роздивляючись родинну відтворену дерев’яну різблену копію форми для її приготування. Поряд – фрагменти автентичної такої форми позаминулого століття з Полтавщини.

Фрагмент форми для сирної паски 19 століття із села Яреськи на Полтавщині
Фрагмент форми для сирної паски 19 століття із села Яреськи на Полтавщині

Представлені також десятки писанок з однієї з найбільших в Україні колекцій – Національного музею декоративного мистецтва України. Всього в ній майже 5 тисяч одиниць зберігання – писанки, зокрема Курщини й Кубанщини. Історія створення цієї музейної колекції розпочалася понад 100 років тому.

ПАМ’ЯТЬ ПРО ЗАХИСНИКІВ ІЗ ВИТИНАНКАМИ ДАРІЇ АЛЬОШКІНОЇ

Центром експозиції є «Дерево пам’яті» – інсталяція, створена на основі трьох витинанок Дарії Альошкіної: «Дерево життя», «Насіння» і «Молитви». Четверта сторона обрамленого білосніжними витворами простору – це стрічки, на які кожен відвідувач може повісити білосніжну пташку як подяку захисникам, які загинули в борні за Україну. Це простір тиші, вдячності всім, хто боронить країну, й глибокої спільної пам’яті про тих, хто поклав своє життя за майбутнє, підкреслюють куратори.

Дарія Альошкіна, яка не змогла приїхати у Київ на відкриття виставки «Дерево життя: Великодній символ єдності», розповідає Укрінформу: «Дерево життя – мій улюблений мотив! Це не просто красивий елемент мистецтва, а глибокий символ, що несе в собі віковічну мудрість та зв’язок поколінь. Його можна знайти майже в кожній культурі світу, адже воно уособлює безперервність життя, єдність минулого, теперішнього і майбутнього, а також гармонію між людиною та природою».

Центром витинанки «Насіння» є образ жінки – берегині, яка є основним носієм інформації, її збереження та передачі новому поколінню. Образ жінки обплетений мереживом із символами – кодами, які ми зустрічаємо на традиційних рушниках, килимах, писанках… Це витинанка про близькість природи до людини; про ресурс який допомагає і відновлює.

Витинанки
Витинанки художниці Дарії Альошкіної

«У витинанці «Молитва» зображено два скорботних ангели, що стоять біля вікна, сповнені жалю та співчуття. Їхні схилені голови й опущені крила передають глибокий смуток та біль, адже в кожний дім прийшла біда, – розповідає художниця Дарія Альошкіна. –  Ці небесні істоти ніби охороняють оселю, несучи світлу молитву за тих, хто страждає, за тих, хто втратив рідних або переживає важкі часи.

Вікно символізує межу між світом людей і вищими силами, через нього ангели передають прохання про захист, надію та спокій. Ангели уособлюють не лише сум, а й духовну підтримку, їхня присутність нагадує, що навіть у найтемніші часи молитва залишається незгасним вогником віри».

Генеральна директорка НМДМУ Людмила Строкова і заступниця міністра культури та стратегічних комунікацій Анастасія Бондар
Генеральна директорка НМДМУ Людмила Строкова і заступниця міністра культури та стратегічних комунікацій Анастасія Бондар

Ми наближаємося до Великодня – четвертого, який зустрічаємо в умовах повномасштабної війни. Попри втрати й виклики, знаходимо сили глибше осмислювати спадщину та з особливою відповідальністю її зберігати, бо код нації треба передати майбутнім поколінням.

Виставка «Дерево життя: Великодній символ єдності» триватиме до 25 травня.

Самченко Валентина, м.Київ

Фото Олександра Клименка



Джерело

Події

На фронті загинув фотограф, учасник проєкту Ukraїner Костянтин Гузенко

Published

on



«Ми були знайомі з Костею з 2020, тоді він долучився до Ukraїner як фотограф. Найбільше ми їздили разом на зйомки у 2022 і 2023. Були разом і на Півдні, і на Сході, і на Півночі. В усіх не надто безпечних закутках нашої неньки, Костя ніколи не боявся їхати будь-куди. А тоді він сам долучився до морпіхів», – розповів Логвиненко.

За його словами, Костянтин загинув у неділю, 2 листопада.

«Юкрейнер для мене – це, насамперед, комьюніті, об‘єднане великою крутою ідеєю, в яку кожен вкладає щось, по своїх можливостях. Коли я знімаю в експедиції, я знаю, що я на своєму місці. Це навіть складно назвати роботою, бо в ній стільки правильної взаємодії, що виходить одне задоволення», – процитував полеглого оборонця журналіст.

Як повідомляв Укрінформ, під час виконання бойового завдання загинув військовослужбовець ЗСУ, журналіст і співробітник Ligamedia Вадим Підлипенський.

Фото: facebook.com/huzenko.k



Джерело

Continue Reading

Події

Єврокомісар Мікаллеф розповів, як ЄС підтримує українську культуру і митців

Published

on



«Європейський Союз завжди підтримуватиме Україну (…) Це зобов’язання захищати демократію, захищати, зберігати та просувати культуру та культурну спадщину. Тому що захист спадщини – це також захист демократії, адже культура завжди є першою лінією оборони», – сказав чиновник.

Мікаллеф зазначив, що для нього не дивно, що російська агресія проявляється в нападі на українську культуру та українську ідентичність.

«Ці атаки наразі знищили понад 1600 об’єктів культурної спадщини в Україні та близько 2500 об’єктів культурної інфраструктури, атаки, які включали дезінформацію», – зазначив він. «Тому що це війна ідей, так само як і війна артилерії, зброї та боєприпасів. Це війна проти наших цінностей, демократії, української демократії та європейської демократії. У цій війні Україна бореться за захист нас та нашої демократії, тому наш обов’язок і наша відповідальність – підтримувати українську стійкість, підтримувати культурну спадщину України», – додав Мікаллеф.

Єврокомісар висловив упевненість, що ЄС продовжуватиме непохитно дотримуватися свого зобов’язання допомагати Україні, особливо на культурному фронті.

«Коли я цього тижня презентуватиму Культурний компас Європи, я запропоную поновити це зобов’язання, щоб наше культурне бачення визнавало роль культури, особливо в наших міжнародних відносинах», – сказав Гленн Мікаллеф.

Він вважає, що ЄС повинен систематично та стратегічно інтегрувати культуру в свою зовнішню політику, і що ЄС має узгоджувати культурні дії з геополітичними пріоритетами, що, як очікується, сприятиме розширенню Євросоюзу.

Мікаллеф нагадав приклади підтримки культури України з боку ЄС, зокрема ініціативу «Команда Європи» щодо культурної спадщини в Україні, оголошену на Конференції з відновлення України в Римі цього липня, а також додаткове виділення 2 мільйонів євро з програми «Креативна Європа».

Він зазначив, що з липня 24 держави-члени ЄС оголосили про 74 зобов’язання щодо підтримки, спрямовані на захист та збереження культурної спадщини в Україні та підвищення кваліфікації фахівців у сфері культурної спадщини.

Це означає, що підтримка Європейською комісією культури, культурної спадщини та фахівців у сфері творчих професій України досягла 50 мільйонів євро, з яких 20 мільйонів євро надійшло від програми «Креативна Європа».

«Це, серед іншого, підтримало мобільність понад 360 українських митців», – зазначив єврокомісар. “Звичайно, попереду ще багато роботи, і це наш обов’язок та інвестиція у майбутнє, майбутнє України в ЄС».

Читайте також: Бережна: Реєстр музейного фонду України вже починає наповнюватися

Як повідомляв Укрінформ, Данія разом з Нідерландами закликала інші країни-члени ЄС зробити внесок у відновлення культурної спадщини України на тлі триваючих російських атак, про що заявив Якоб Енгель-Шмідт, міністр культури Данії.

Віцепрем’єр-міністр України з гуманітарної політики, міністр культури Тетяна Бережна на неформальній зустрічі з міністрами культури ЄС подякувала партнерам за перші внески у нещодавно запущений Фонд культурної спадщини.



Джерело

Continue Reading

Події

У Дніпрі стартує всеукраїнський тур вистави «Мами́» за творами Марії Матіос

Published

on


У Дніпрі 4 листопада стартує всеукраїнський тур вистави «Мами́» за творами Марії Матіос.

Про це повідомили Укрінформу у Рівненському обласному академічному музично-драматичному театрі.

«Розпочати всеукраїнський тур вирішено саме з Дніпра – міста, яке стало символом мужності, незламності та пам’яті, підкреслює його роль у формуванні пам’яті та гідності українського суспільства. Більше того у першоджерелі, книзі Марії Матіос, згадується Краснопільське кладовище – одне з найбільших місць в Україні, де поховані полеглі українські захисники. На показ у Дніпрі разом із творчою командою приїде й сама авторка Марія Матіос», – розповів директор – художній керівник Рівненського драмтеатру Володимир Петрів.

За його словами, показ першої в турі вистави «Мами» пройде в театрі «ДРАМіКОМ», після якої глядачі матимуть нагоду поспілкуватися з письменницею та почути історію створення книги. У Дніпрі «Мами́» покажуть двічі: окрім вечірнього для усіх також відбудеться благодійний показ для матерів, які втратили на війні своїх дітей.

Читайте також: У Національній опері відбудеться прем’єра вистави «Казки Гофмана»

Після Дніпра плануються покази вистави у Львові, Києві, Чернівцях, Харкові, Одесі та інших містах, де є драматичні театри.

Вистава «Мами́» створена за мотивами збірки новел Марії Матіос. Це п’ять історій про силу материнської любові, гідність і стійкість, які переплітаються у єдиний сюжет. Постановку створила режисерка Анжеліка Чорнойван.







Всеукраїнський тур вистави «Мами́» за творами Марії Матіос розпочинається у Дніпрі / Фото надані Рівненським обласним академічним музично-драматичним театром

«Ця вистава – перше сценічне прочитання цього твору в Україні, прем’єра якого відбулась у Рівному у вересні 2025 року і стала резонансною культурною подією: першопоказ у Рівному відвідали глядачі з усієї України, а проєкт набув широкого розголосу у центральних ЗМІ», – зазначив Петрів.

Він наголосив, що проєкт має абмітну місію – творці вистави планують зібрати у листах історії «осиротілих» мам по всій Україні про їхніх втрачених синів та доньок. На основі оповідей з перших уст буде створену Книгу памяті наших Героїв.

Читайте також: У Нью-Йорку з успіхом пройшла вистава Театру на Подолі про творчість Леся Курбаса

Як повідомляв Укрінформ, книга «Мами» вийшла у 2023 році, була серед номінантів Книга року ВВС-2023 і вже витримала три перевидання.

Фото надані Рівненським обласним академічним музично-драматичним театром



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.