Усі новини
що буде, якщо впустити смартфон (фото)

Нові обов’язкові тести на міцність, запроваджені в Європейському союзі, виявили один мінус флагманських iPhone 17. Незважаючи на поліпшення в батареї, смартфони Apple значно поступаються конкурентам у стійкості до падінь.
Нова європейська система маркування присвоює пристроям класи міцності та ремонтопридатності, пише GSMArena. Згідно з результатами стандартизованих випробувань, iPhone 17 Pro Max отримав рейтинг Class B” Це означає, що він гарантовано витримує 180 падінь. Хоча це вдвічі краще, ніж у торішнього iPhone 16 Pro Max (90 падінь, Class C), результат все одно не дотягує до конкурентів.
Для порівняння, флагмани Samsung Galaxy S25 Ultra і Google Pixel 10 Pro XL отримали вищий Class A, витримавши по 270 падінь. Це говорить, що при повсякденній експлуатації флагман Apple буде частіше схильний до пошкоджень. Тонкий iPhone Air показав аналогічний Pro Max результат — Class B (180 падінь).
Результати тестування iPhone 17 Pro Max (ліворуч) та iPhone Air (праворуч)
Фото: gsmarena.com
У плані ремонтопридатності iPhone 17 теж не далеко не лідер. Телефону присвоїли Class C — такий самий, як у Samsung, але гірший, ніж у Pixel (Class B). При цьому в тестах батареї iPhone 17 Pro Max показав себе відмінно: Сlass A з енергоефективності та вражаючі 53 години автономної роботи, випередивши конкурентів. Але є нюанс: акумулятор iPhone розрахований лише на 1000 циклів заряджання, тоді як батарея Samsung — на 2000 циклів, що свідчить про вдвічі більший термін служби.
Сама компанія Apple не згодна з методикою тестування ЄС і раніше виступила з різкою критикою. У Купертіно стверджують, що визначення тестів на падіння і струс неоднозначні, їхні результати важко відтворити повторно, а вибірка з п’яти пристроїв надто мала для об’єктивної оцінки (Apple наполягає щонайменше на 30 одиницях).
Раніше Фокус писав про 7 провальних особливостей смартфона iPhone Air. Новий iPhone Air від Apple дивує своєю малою товщиною в 5,6 мм. Однак заради дизайну інженери пішли на чимало жертв — від ємності батареї до кількості камер.
Війна
чому та як США позбуваються старих винищувачів — деталі

Україна отримала близько 20 винищувачів F-16, необхідних Збройним силам для відбиття повітряних атак Росії. Від початку вторгнення до появи літаків пройшло два роки: партнери ледь відшукали 80 одиниць, які можуть надати українцям. Аналітики розповів, що відбувається з винищувачем, який почали випускати близько 50 років тому, а тепер сотні апаратів іржавіють на полігонах Пентагону.
Березень цього року став водночас радісним і сумним для 309-ї винищувальної ескадрильї на базі ВПС Люк недалеко від Фенікса, штат Арізона. Протягом цього місяця ескадрилья почала виводити з експлуатації старі літаки F-16, які протягом багатьох років базувалися на базі ВПС Люк. Тепер база зосередиться на нарощуванні потенціалу багатоцільових винищувачів п’ятого покоління F-35A Lightning II. Виведення з експлуатації торкнеться старих, менш технологічних модифікацій F-16, а новіші моделі F-16 будуть підтримувати і модернізувати для продовження служби. Проте ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років, звільнивши ресурси для новіших і більш просунутих літаків.
Фокус переклав статтю безпекового аналітика Брендона Вайхерта про винищувачі четвертого покоління F-16 Fighting Falcon, від якого відмовляються заради винищувача п’ятого покоління F-35 Lightning II. У статті “Історії з кладовища: як ВПС США вбивають свої F-16″на порталі National Іnterest докладно описують, як непотрібні літаки списують та розбирають на брухт.
ВПС США мають намір вивести з експлуатації весь свій парк F-16 до 2040-х років
Фото: Getty Images
Як помирає літак F-16
Процес виведення з експлуатації літаків, в тому числі F-16, оформлений в щорічних бюджетних пропозиціях ВПС США, що подаються Конгресу в рамках запитів Міністерства оборони на фінансовий рік (ФР). Ось ключові етапи:
- Бюджетна пропозиція (і схвалення Конгресу): у своїй бюджетній документації ВПС визначають літаки, що підлягають виведенню з експлуатації, наприклад, старі F-16, посилаючись на такі чинники, як вік, витрати на технічне обслуговування, оперативна значимість при протидії загрозам з боку рівних супротивників на кшталт Китаю та необхідність виділення коштів на модернізацію. Конгрес повинен схвалити виведення з експлуатації, внісши свої обмеження або зміни з огляду на прогалини в можливостях або законодавчі пріоритети. У 2025 фінансовому році ВПС планували вивести з експлуатації 250 літаків різних типів, у тому числі 11 літаків F-16C, щоб вивільнити ресурси для новіших літаків.
- Ліквідація: після затвердження в Конгресі літаки списують, як це сталося в березні цього року на базі ВПС Люк.
- Зміни в навчанні та експлуатації: навчання льотчиків F-16 консолідували й перенесли. Наприклад, авіабаза Люк, основний центр підготовки льотчиків F-16, завершила останній курс у вересні 2024 року й останній навчальний виліт у лютому цього року, повністю перейшовши на експлуатацію F-35A. У майбутньому підготовка льотчиків F-16 ВПС США буде перенесена на авіабазу Холломан в Нью-Мексико після поетапної заміни варіантів літаків, яка почалася в липні 2023 року.
Процес виведення літаків ВПС з експлуатації складний і часто охоплює передислокацію літаків з їхніх баз в 309-ту групу з технічного обслуговування і відновлення авіаційної техніки (AMARG), широко відому як “кладовище літаків”, на базу ВПС Девіс-Монтан недалеко від Тусона, штат Арізона. Там вони залишаються для довгострокового зберігання, можливого повторного введення в експлуатацію, канібалізації на запчастини або остаточної утилізації та роззброєння.
Також можливе переміщення цих літаків в інші авіаційні підрозділи для виконання спеціальних завдань. Наприклад, старі F-16 можна використовувати для навчання у варґеймах або тестування озброєння. Останній F-16 з бази Люк попрямує до 16-ї ескадрильї озброєння на базі Нелліс у південній Неваді. Крім того, виведені з експлуатації F-16 можна переробити в БПЛА QF-16 для тренувань і випробувань або передати в дар музеям.
Нарешті, ВПС можуть передати виведені з експлуатації літаки союзним країнам. Зараз ведуться переговори про продаж літаків F-16 ВПС США таким країнам, як Бразилія або Сінгапур.
США відмовляються від F-16 та переходять на F-35
Фото: Getty Images
Як відбувається утилізація літаків F-16
Якщо літаки визнані непридатними для польотів і, отже, непотрібними іншим підрозділам ВПС або союзним країнам, вони проходять поетапний процес утилізації — здебільшого на “кладовищі літаків” на базі ВПС Девіс-Монтан. Цей об’єкт вміщує майже 4000 літаків, щорічно приймаючи близько 300 нових. База в Аризоні обрана через посушливий клімат; вважається, що утилізація літаків в жаркому і сухому пустельному середовищі зводить до мінімуму корозію літаків і підвищує екологічну безпеку.
Процес виведення з експлуатації або утилізації в Девіс-Монтані проходить наступним чином:
- Після прибуття літаки проходять дезактивацію: вибухопатрони катапульт і секретне обладнання (наприклад, авіоніку або чутливу електроніку) видаляють у цілях безпеки.
- Літак миють прісною водою, щоб видалити забруднення. Паливну систему зливають, заправляють легким консервуючим мастилом, яке пропускають через двигуни й знову зливають, щоб залишити захисну антикорозійну плівку.
- Для захисту від погодних умов і комах наноситься ущільнювач з вінілового пластику під назвою Spraylat — зазвичай два шари, спочатку чорний, потім білий. Потім F-16 буксирують на стоянку на величезному кладовищі літаків за межами міста Тусон, штат Аризона.
Армія США поступово утилізує винищувачі F-16
Фото: Відкриті джерела
Після цього літаки класифікують залежно від їхнього майбутнього потенціалу, який визначає, чи буде проведена утилізація і якщо так, то коли саме. F-16, особливо старіші моделі Block, часто потрапляють до категорії переробки або утилізації.
- Тип 1000 (довгостроковий). Такі літаки зберігаються в цілості для можливого повторного використання; їхні деталі не знімають без дозволу. Цей вид зберігання рідко призводить до негайної утилізації, але старіші F-16 можуть вивести з цієї категорії, якщо в них не виникне необхідності.
- Тип 2000 (запчастини). Таким літакам пощастило менше — їх розберуть на запчастини для літаків, що знаходяться в строю. Це найпоширеніший тип F-16 на “кладовищі літаків”. Деталі, що мають високий попит, такі як кронштейни флаперонів, терміново вилучають зі старих F-16. Після вилучення придатних для використання запчастин планер літаків цієї категорії утилізують через зношеність.
- Тип 3000 (льотний парк). Літаки підтримуються в майже льотному стані для короткострокового зберігання, часто для продажу або передачі. Саме цю категорію продають за кордон замість утилізації.
- Тип 4000 (надлишки). Літаки останньої категорії повністю утилізуються. Всі придатні для використання деталі знімають, а корпус розбирають і переробляють. Це прямий шлях до утилізації застарілих F-16.
Пілот винищувача в кабіні F-16 перевіряє системи літака перед зльотом
Фото: Getty Images
З літаків типу 2000 або 4000 кваліфіковані техніки (“демонтажники”) знімають придатні для повторного використання компоненти. Це “джерело останньої надії” для ВПС США, яке приносить понад 10 тисяч деталей на рік на суму в сотні мільйонів доларів. Деталі перевіряють на якість, а потім відправляють замовнику, якщо в них є термінова необхідність. Після вилучення несучих скоб або інших компонентів F-16 планер літака перетворюється на скелет. Доходи від продажу будь-яких деталей надходять до казни США.
Далі відбувається остаточна утилізація і ліквідація цих колись потужних військових машин. Роззброєний корпус літака розбивають за допомогою важкої техніки — зазвичай великих ножиць, схожих на “Щелепи”, — щоб розрізати корпус на зручні для обробки шматки. Таким чином можна розбирати навіть великі літаки за кілька днів. Лом продається на аукціоні через Управління з повторного використання та маркетингу оборонної продукції (DRMO) уповноваженим покупцям, які потім видобувають для переробки цінні метали, такі як алюміній, сталь і титан. Сортуванням займаються покупці, оскільки внутрішні програми ВПС були згорнуті з міркувань економії.
Якщо знятий з озброєння F-16 має історичну цінність, його частини можуть зберегти для музеїв або зробити з них “стражів воріт” (змонтовані на стовпах експонати).
Сумно прощатися з F-16 — особливо на користь F-35
Виведення F-16 з експлуатації до 2040-х років стане сумним моментом в історії ВПС. Все-таки F-16 — один із найбільш легендарних і перевірених в боях літаків всіх часів. Їх замінюють на нібито більш технологічні бойові літаки F-35A Lightning II. Однак програма F-35 здебільшого виявилася провальною для збройних сил США.
Винищувач F-35B Lightning II морської піхоти США, версія з коротким злетом і вертикальною посадкою, розроблена Joint Strike Fighter, на авіашоу в Сінгапурі
Фото: Getty Images
Хоча F-16 старші й менш досконалі, ніж їхні молодші брати, F-35 все ще не повністю готові до бойових дій. Ба більше, через перевищення видатків і технічні складнощі Пентагону довелося скоротити спочатку заплановане замовлення на F-35. Зараз військові навіть розглядають можливість додавання зовнішніх пілонів до F-35, щоб перетворити їх на ракетоносії, що зведе нанівець стелс-властивості літака — його єдину реальну технологічну перевагу перед F-16.
Збройні сили США виказують ознаки глибокого занепаду. Як і населення США в цілому, армія старішає, а підрозділи виходять на пенсію набагато швидше, ніж їх можна замінити. Це залишає серйозні стратегічні прогалини в обороні Америки. Заміна перевірених F-16 ненадійними F-35 — лише один із прикладів цієї сумної тенденції.
Про автора
Брендон Дж. Вайхерт — аналітик з національної безпеки National Interest, колишній співробітник Конгресу і геополітичний аналітик, який пише для The Washington Times, Asia Times і The-Pipeline. Автор книг Winning Space: How America Remains a Superpower, Biohacked: China’s Race to Control Life і The Shadow War: Iran’s Quest for Supremacy.
Усі новини
Прем’єри вересня 2025 у кінотеатрах — 7 фільмів, які має побачити кожен

Перший місяць осені подарує українським глядачам цілу низку довгоочікуваних прем’єр на великих екранах. У нашому списку жахи, документалки, романтичні й психологічні драми, екранізація аніме та ще багато чого цікавого. Кожен знайде щось для себе!
Серед обов’язкових до перегляду картин — хіти різних жанрів, зокрема горор “Закляття 4: Останній обряд”, карколомна драма “Абатство Даунтон”, документалка “Антарктида” Антона Птушкіна, а також суміш трилера з екшином “Одна битва за іншою”, де зіграв Леонардо Ді Капріо.
Коротко про кожен фільм Фокусу розповідає менеджер з кінопрокату Андрій Пушкаш.
Боротьба з демоном
- “Закляття 4: Останній обряд”, реж. Майкл Чавес (з 4-го вересня)
Розпочнемо осінь з, напевно, найочікуванішого фільму цього року в жанрі жахи — “Закляття 4: Останній обряд”. Фільм буде останнім у франшизі й завершить історію дослідників Еда і Лорейн Воренів. Вони цього разу перетнуться з демоном, якого не змогли подолати під час своєї першої справи. У сюжеті має з’явитися їхня доросла донька Джуді, а також славнозвісна лялька “Анабель”.
У основу фільму лягла реальна історія сім’ї Смурлів, яка у 1980-х роках зіштовхнулась з паранормальними явищами у своєму будинку в Пенсильванії. До речі, Ед і Лорей Ворени — це реальне подружжя, яке займалося дослідженням паранормальних явищ в Америці. Ед помер ще у 2006 році, а Лорейн пішла з життя у 2019-му. Раніше вона особисто долучалась до зйомок попередніх частин.
Подорож на край світу
- “Антарктида”, реж. Антон Птушкін (з 4-го вересня)
Документальна стрічка мандрівника Антона Птушкіна розповідає про мандрівку на українську антарктичну станцію “Академік Вернадський”. Це історія про людей, які досліджують майбутнє планети, живучи в умовах, де немає магазинів, дерев та особистого простору.
На презентації фільму Антон зізнався, що не планував знімати фільм, а мав на меті зняти випуск для свого YouTube-каналу, але матеріалу було настільки багато, що вирішив змонтувати цілий фільм!
Стрічка орієнтований на загальну аудиторію, тож підійде для усієї сім’ї. Відзняті кадри мають приголомшливий вигляд на великому екрані.
Скандальне розлучення
- “Абатство Даунтон”, реж. Саймон Кертіс (з 10-го вересня)
Розкішна драма стане завершальною у франшизі та покаже історію Леді Мері, яка потрапляє в центр суспільного скандалу через своє розлучення, що загрожує репутації родини та залишає їх у фінансовій скруті. Вона має гідно подолати цей період, щоб очолити Даунтон після свого батька, лорда Кроулі.
Це особливий фільм для фанатів, адже закінчується ціла епоха, яка тривала понад десятиліття й охопила серіал (2010–2015), два фільми (2019, 2022) й фінал, який, швидше за все, буде присвячений Меггі Смітт.
Полювання на демонів
- “Вбивця демонів: Замок нескінченності”, реж. Харуо Сотозакі та Хікару Кондо (з 11-го вересня)
Екранізація, ймовірно, найпопулярнішого аніме у світі — Demon Slayer. Це історія про героя, сім’ю якого вбили демони, а сестру перетворили на такого ж монстра, саме тому він стає мисливцем, щоб помститися їм, знищити головного антагоніста — Мудзана — та повернути свою сестру.
Творці аніме раніше оголосили, що планують випустити три повнометражні мультфільми й закінчити франшизу. Перша з трьох анонсованих картин виходить уже 11 вересня.
Сила кохання проти окупації
- “Медовий місяць”, реж. Жанна Озірна (з 11-го вересня)
Українська психологічна драма з елементами трилера розгортається на тлі повномасштабного вторгнення. У центрі історії молода пара, яка проводить свою першу ніч у новій квартирі неподалік Києва, проте вже наступного ранку опиняється в окупації. Молодята не можуть евакуюватися, тож змушені провести 5 днів в замкненій квартирі без води, зв’язку та запасів їжі.
Унікальний фільм, адже поєднує максимально різні жанри, зокрема трилер та романтичну драму. Головні герої проходять через складні випробовування, борючись зі страхом задля виживання.
Подорож у минуле
- “Велика смілива красива подорож”, реж. Когонада (з 18-го вересня)
Романтична фентезі-пригода про пару, що познайомились на весіллі у спільних друзів. Вони знаходять магічні двері й потрапляють у свої спогади — інколи сумні, інколи веселі, — щоб переосмислити або змінити своє минуле.
Режисер фільму Когонада (американець корейського походження) відомий завдяки фільмам “Колумбус” і “Після Янґа”, а також серіалам “Пачінко” та “Аколіт”. Одна з окрас фільму — його актори: Марго Роббі та Колін Фаррелл.
Пошук доньки
- “Одна битва за іншою”, реж. Пол Томас Андерсон (з 25-го вересня)
Закінчуємо вересень разом з Леонардо Ді Капріо та його першої роботи з Полом Томасом Андерсоном. Пол креативний режисер, тож це буде суміш сатиричної драми з екшином, криміналом та трилером. Фільм розкаже історію Бобі — колишнього революціонера, який після 16 років тиші мусить знову зібрати свою команду, адже їхній колишній ворог викрав його доньку.
Власне, фільм адаптований за романом Томаса Пінчона “Vineland”, але дія перенесена у XXI століття. Потенційно стрічка може стати однією із найкращих цьогоріч через політичний підтекст, чорний гумор та нотки абсурду, але цікаво, як український глядач на це відреагує.
Нагадаємо, раніше Фокус писав про:
Крім того, ми повідомляли, що документальний фільм “2000 метрів до Андріївки” українського режисера Мстислава Чернова представлятиме Україну на 98-й премії “Оскар” у категорії “Найкращий міжнародний повнометражний фільм”.
Усі новини
Справжня відданість: корови стали зірками соцмереж після теплої зустрічі із власницею (відео)

У США камера відеоспостереження зафіксувала двох корів, які помітили повернення власниці додому на ферму. Тварини разом з іншими улюбленцями пішли вітатися з хазяйкою, що потішило користувачів мережі.
Крім двох корів, яких у мережі назвали “собаками-перерорстаками”, також були присутні двоє хвостатих мешканців ферми, як видно на ролику в Reddit.
Повідомлення на платформі стало вірусним — менш ніж за добу набрало понад 11 тис. реакцій. Відео починається з того, що дві корови спокійно перебувають собі поблизу зони з травою.
За мить у камері стає помітно автомобіль, на який тварини починають реагувати через присутність хазяйки. Рогаті поступово розвертаються та йдуть до стоянки, де жінка паркує свого автомобіля.
Після привітання з двома собаками, власниця ферми вітається зі своїми корівками. Ті мило також чекають на обійми, а наприкінці відео помітно, що після привітання тварини йдуть в своїх справах.
Наразі відомо, що цей ролик було знято 24 липня на фермі поблизу міста Бойсе, штат Айдахо.
Реакція соцмереж
У коментарях до вірусного ролика, юзери не стримували свого захоплення побаченим на відео. Найбільше підтримки отримали наступні репліки:
- “Привіт, хазяйко. Як ти?”;
- “Лол, ці собаки-переростки чемніше моїх сусідів”;
- “Це — відео дня”;
- “Корови явно виховані, привчені до стійла та дуже інтелігентні”;
- “Завести собі таку ж корову на ранчо чи як?”.
Раніше Фокус повідомляв, що стадо корів влаштувало безлад у селі. Підлітку Леону Боксу довелося тікати від некерованих тварин, які на швидкості мчали до нього.
Згодом стало відомо, як корова зникла та несподівано з’явилося після повені. Тварина опинилася в епіцентрі негоди, після чого зникла: коли її знайшли майже за 20 кілометрів від місця повені, то були здивовані тим, що побачили.
-
Усі новини1 тиждень ago
названо 5 найпотужніших суперкомп’ютерів 2025 року (фото)
-
Суспільство1 тиждень ago
На Одещині й далі посилюється ґрунтова посуха
-
Суспільство1 тиждень ago
Свириденко і Зеленська оглянули інфраструктуру підтримки психічного здоровʼя на Київщині
-
Суспільство1 тиждень ago
Одесита затримали за побиття трьох чоловіків: один з потерпілих помер в лікарні – Новини Одеси
-
Суспільство1 тиждень ago
У Болградському районі пожежа на відкритій місцевості забрала людське життя
-
Відбудова1 тиждень ago
У селі Посад-Покровське на Херсонщині відновлять 238 будинків
-
Суспільство7 днів ago
Внаслідок атаки в Одесі пошкоджено 18 будинків Анонси
-
Одеса1 тиждень ago
Нічні вибухи на Одещині 2 вересня 2025 року — що відомо про обстріл