Суспільство
Ті, хто вчать дітей пам’ятати своє і своїх

Дві долі, два покоління, одна професія: як українські вчителі історії живуть і працюють у час війни
Ми зустрілись в останніх числах серпня. За пару днів мав розпочатися новий навчальний рік. Майже порожні, лункі, «напівсонні» коридори школи завмерли у передчутті галасливої малечі та насмішкуватих статечних старшокласників. Ліцей № 64 (колись школа з поглибленим вивченням іспанської мови) – знаний заклад освіти в Солом’янському районі Києва. Двоповерхова, нещодавно відремонтована будівля дивиться головним фасадом на вулицю визначного українського педагога Костянтина Дмитровича Ушинського, якого росіяни уперто й підкреслено називають «рускім пєдагогом». Біля широкого ґанку квітнуть по-осінньому яскраві чорнобривці. Високе ясне небо, сонячно. І, головне, немає повітряної тривоги.
Про зустріч домовлялася з директором ліцею – Оксаною Володимирівною Юшко. Двері її кабінету майже не зачинялися, а якщо й зачинялися, то ненадовго. То комусь треба було щось уточнити, то запитати, то поставити підпис. Це й зрозуміло – останні узгодження, останні приготування до відповідального дня, до 1 вересня. Пані Оксана зауважує, що їй, як керівнику закладу, певною мірою пощастило: «Катерина Юріївна – вчителька молода, не так давно у нас працює, але встигла чудово себе зарекомендувати, а Ігор Іванович – учитель із досвідом, кандидат історичних наук, військовий; викладав у нас, потім пішов на фронт, а нині повернувся… Дуже цікаві й різнобічні особистості, та й ніде правди діти, люди гарні!»
Тож знайомтесь: учителі історії столичного ліцею № 64 Катерина Юріївна Качинська та Ігор Іванович Сокаль. Чому нам хотілося поспілкуватися саме з викладачами історії? Тому що саме вони в часи Великої війни вчать українських дітей національної пам’яті: хто ми є? Що за народ? Що пережили на своєму віку й чому це з нами сталося? Вони вчать не просто датам, а формують світогляд майбутніх громадян України, небайдужих до долі батьківщини. Місія – надважлива.
КАТЕРИНА ЮРІЇВНА: МОЛОДА ЕНЕРГІЯ Й ВИКЛИК АВТОРИТЕТУ

Перше, на що звертаєш увагу, знайомлячись із пані Катериною – голос. У неї неймовірно розкішний голос. Якесь дивовижне поєднання глибини й дзвінкості. Звісно, для вчителя це не дрібниця, адже голос – один із важливих інструментів професії. Але тут… Слухати б і слухати. Одразу ж уявляєш пані Катерину на великій сцені. Кажу їй про це. Вона сміється у відповідь й розповідає, що в дитинстві довго не знала ким хоче бути. О, так, і співачкою теж! А потім якось швидко й чітко визначилась: учителем історії.
Запитую, звідки вона родом і чи давно працює в 64-му ліцеї. Виявляється, вона волинянка – з Ківерців, що неподалік від Луцька. І велика історія теж присутня в долі її родини. Її прадід – Сергій Качинський – воював в УПА. Одна з прабабусь дивом вижила під час каральної спецоперації НКВС, коли переодягнені енкаведисти видавали себе за бійців УПА. Згодом у місті, серед білого дня вона побачила одного з убивць у формі НКВС… Що сказати: майже кінематографічний сюжет.
Тож історію Катерина Юріївна знає не лише з книжок, але й за родинними переказами. І вона спілкується зі своїми учнями фактично однією мовою. Це більш, ніж важливо: бо учителька із заходу України, а її учні – кияни. Народжена в ХХІ столітті, декілька років тому Катерина зовсім недавно й сама такою була. Та ще й меншу сестру ученицю має. А ще в ній відчувається внутрішній стрижень. Вона вміє казати рішуче «ні». Вчити дітей – то труд не з легких.
– Буває, хочуть нав’язати своє: давайте, ми вам напишемо і здамо, а ви там увечері перевірите… Ні, кажу. І пояснюю: я теж, як і ви, хочу ввечері зависнути в тік-тоці, послухати музику, погуляти, зрештою, а не сидіти і перевіряти ваші зошити.
За вікном чується стукіт коліс потяга – між заднім фасадом ліцею й приватним сектором Караваєвих дач пролягає залізнична колія, за кілька кілометрів, на Києві-Волинському, вона розгалужується – наліво український Південь, направо український Захід.
– Знаєте, – каже пані Катерина, – у мене вдома, неподалік від обійстя – теж залізниця. І теж чути оцей характерний стукіт коліс. Я коли вперше зайшла в цей клас і почула електричку – чомусь одразу подумала: о, наче вдома.
– Тобто знак?
– Виходить, що так, – усміхається вона.
Виклики її не лякають, а навпаки, спонукають до дії, боротьби. Катерина Юріївна з тих, чий девіз «Я не здамся без бою», з борців. Працювати почала з 3-го курсу університету Грінченка. Розповідає, як влаштовувалась на роботу в ліцей. Це був 2022 рік… Стояв вибір між приватним закладом і ліцеєм. Зупинилась на державному закладі. Дуже переживала. Взагалі, її брали на місце Ігоря Івановича, який пішов до лав ЗСУ. Діти звикли до вчителя, тому зі скептицизмом сприйняли новеньку вчительку: «Ну, мовляв, подивимось…» Але за ці три роки їй вдалося завоювати довіру й набути авторитету.

Запитую, чи читають зараз діти книжки. Відповідь – без несподіванок: ні… Пані Катерина зауважує, що сучасним дітям вкрай важко дається читання великих текстів. Та й вона сама надає перевагу короткій і лаконічній інформації, зазвичай відео та аудіо. Тому розуміє своїх учнів. Вона рекомендує їм відео в Ютубі: «Зараз там чимало цікавих, пізнавальних каналів на історичну тематику на будь-який смак. Від найпростіших, до більш складних». Підручником, як будь-який інший учитель, що поважає себе, теж фактично не користується. Він годиться хіба що як загальний орієнтир.
– А хто ваш улюблений історичний персонаж?
– У мене, на відміну від Ігоря Івановича, таких немає, але є певна епоха. Це середина – кінець ХІХ століття. Здавалося б багато в чому, сіра й безлика доба; я, наприклад, у школі її просто терпіти не могла, але згодом вона розкрилась для мене зовсім несподіваним боком – я побачила, зрозуміла, що якби не ці десятиліття, не всі ці люди, а там чимало яскравих особистостей було, які організовували весь цей проукраїнський рух у різних імперіях, то далі б нічого не було: ні УНР, ні незалежності в 1991-му.
– Що б ви порадила сучасним підліткам?
– Бути більш реалістичними. І… приборкувати гормони. Ну, це жарт, звісно, – додає, усміхаючись.
А ще констатує, що бувають класи, з якими чомусь психологічно важко:
– Після одних ніби на крилах летиш, а після інших – мов хвиля змила. І наче ж усе те саме пояснюєш, але різниця – дуже відчутна.
Зауважую, що про подібний ефект іноді кажуть музиканти: з однією публікою є контакт, а з іншою, трапляється, немов стіна між вами, а в мистецтві ж енергетичний взаємообмін надважливий. Виявляється, в педагогіці – теж. І не завжди позитивний результат залежить лише від учителя.
ІГОР ІВАНОВИЧ: ДОСВІД, ВІЙНА І ПОВЕРНЕННЯ ДО ШКОЛИ

Ігор Іванович одразу ж починає з улюбленого предмета, викладанню якого він присвятив майже 20 років життя. Він із захватом демонструє куточок старожитностей у класі історії: муляжі мечів, луків, лицарські рукавиці тощо. Бере в руки лука й починає детально розповідати про його будову й пояснювати, чим лук воїнів Х століття відрізняється, наприклад, від сучасного. Як правильно натягувати тятиву, як правильно тримати руки, пальці – адже це справжня наука! Він знає про стародавню зброю майже все.
Про пана Ігоря розповідати насправді й важко, і легко. До того, як переступити поріг школи – вже в якості вчителя – він мав за плечима потужний бекграунд: кандидат історичних наук, викладач військової історії в ад’юнктурі академії Міністерства оборони тощо. Втім, поважне минуле жодним чином не позначилось на його вдачі – він не розгубив юнацького запалу. Ігор Іванович неймовірно ерудований, має широкий діапазон зацікавлень – від психології до сходознавства; любить співати, а при нагоді ще й пару прийомчиків карате покаже…
Родом він зі стародавнього і славного «бандерівського» міста Стрий. Міста, де зародився легіон Українських січових стрільців й одного із найпотужніших осередків ОУН. За радянських часів, розповідає пан Ігор, у Стрию дислокувалося 20 військових частин – це було надзвичайно мілітаризоване місто. А ще воно буквально пронизане історією. Тож не дивно, що він з дитинства мріяв стати або військовим, або істориком. Хотів вступати у Львівське вище військово-політичне училище, але не зміг – туди не брали місцевих. Політика тодішнього імперського центру була така: українці мусіли їхати вступати кудись углиб РФ, щоб асимілюватися з росіянами. Тож Ігор закінчив Курганське вище військово-політичне училище, яке готувало офіцерів-політпрацівників для ВПС. Потім повернувся в Україну, працював у системі Міноборони; викладав курсантам, захистив кандидатську. Обіймав посаду начальника кафедри історії Київського військового гуманітарного інституту. З 2015 року працює вчителем історії.

Роботою був задоволений, одразу ж знайшов порозуміння з учнями, адже вміє зацікавити будь-якою темою й уміє тримати аудиторію. Втім, все змінилося після повномасштабного російського вторгнення 24 лютого 2022 року. З першого дня війни, після родинної наради, Ігор Іванович пішов у 130 батальйон ТрО (згодом 243 окремий батальйон ТрО ЗСУ). Боронив від ворога Київ і Київщину. Отримав звання полковника. Згодом перебував у Новгород-Сіверському районі на кордоні з Брянською областю РФ – там разом із побратимами відбивали ворожі ДРГ, які навратливо сунули з Московщини на українську землю. Служив заступником командира батальйону з психологічної підтримки персоналу; в Оперативному командуванні «Північ», де теж опікувався психологічною підтримкою персоналу. У травні 2025-го демобілізувався за станом здоров’я і ось зараз вже повернувся в школу.
Серед найулюбленіших історичних постатей пан Ігор називає Данила Галицького:
– Данило Романович – справжній державець, визначна особистість. Один із найвпливовіших володарів Центрально-Східної Європи. Одним словом – король Руси!
І сміючись згадує, як в юності іноді до сказу доводив надто затятих москальських викладачів своїми українофільськими відповідями на екзаменах… Щодо найважливішої події в українській історії, то тут однозначно називає прийняття Акта проголошення незалежності 1991 року.
Нині, перед початком нового навчального року він трішки хвилюється:
– Був відсутній три роки, тож трохи відстав, вибився з колії… А тут стільки всього нового, виявляється, відбулося… Доводиться наздоганяти швидкими темпами. Ось, Катерина Юріївна мені в цьому допомагає; дякую їй, а то навіть не знаю, як би і впорався.
– Нічого, вам не звикати, – підбадьорююче відповідає та. Обоє усміхаються.
На запитання, що найважче в професії, вчителі – і пані Катерина, і пан Ігор майже в один голос, із зітханням, зізнались, що найважчим є значна формалізація, нові й нові вимоги міністерства освіти: «Іноді складається враження, що там працюють люди, дещо відірвані від практики, які живуть у світі абстрактних ідей… Тож іноді важко втілювати в життя те, що нам спускається… Сидиш, ламаєш голову замість того, щоб щось корисне зробити…» Наприклад, чимало питань викликає НУШ («Нова українська школа» – реформа, започаткована МОН у 2018 році). До речі, не вперше чую критичні зауваження щодо НУШ саме від учителів. Прикметно, що серед «10 ключових компетентностей НУШ» і слова немає про історію – навіть не про її роль у виховному процесі, а взагалі – цей предмет не згадується, хоча й є одне речення про те, що «нова школа плекатиме українську ідентичність». Мистецтво, біологія, математика, іноземна мова є, а от історії – немає! Дитина бачиться чиновникам як «особистість, новатор, патріот», але яким чином відбуватиметься виховання патріота – не пояснюється.
– Як сьогодні діти сприймають історію?
– Вони відгукуються на живі, яскраві, емоційні короткі сюжети, факти. Розповіді, що зачіпають. Їм «не заходять» довгі нудні оповіді та моралізаторство. Ця стосується як учнів молодших класів, так і старшокласників.
Запитую вчителів: хто або що, на їхню думку, найбільше впливає на формування майбутнього українського громадянина? Тут відповіді різняться. Катерина Юріївна вважає, що головне виховання йде з родини. Саме вона є першоосновою, саме в родині закладаються головні орієнтири подальшого життя дитини, тож і її майбутньої громадянської позиції: небайдужості до долі батьківщини, або ж навпаки – індиферентності. Батьки – це перший і головний зразок наслідування і поведінки. Школа може лише відкоригувати дитячу особистість, але навряд чи може її змінити.
Ігор Іванович, як військовий, наголошує, що потрібен загальнонаціональний підхід – системна й продумана позиція держави, спрямована на патріотичне виховання молоді. Без участі держави – зусилля окремих ентузіастів будуть радше спорадичними й навряд чи матимуть відчутний ефект.
Ось такі вони: Катерина Юріївна та Ігор Іванович. Колеги, захоплені своєю справою. Віддані професії. Гідні, розумні й красиві. Українські вчителі історії. Одні з тисяч, і разом із тим – неповторні.
Світлана Шевцова, Київ
Фото авторки публікації.
Суспільство
Кабмін дозволив 100% бронювання працівників на підприємствах ОПК та прифронтових територій

Кабінет міністрів України ухвалив зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних, які передбачають можливість бронювання всього кадрового потенціалу підприємств у зонах бойових дій та оборонно-промисловому комплексі.
Про це повідомляє Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства, передає Укрінформ.
Відповідно до нових правил, бронюванню підлягають усі військовозобов’язані працівники критично важливих підприємств, які зареєстровані та провадять діяльність на прифронтових територіях. Наразі перелік таких територій затверджується Мінрозвитку.
Також змінено підпорядкування функцій щодо підприємств оборонно-промислового комплексу. У зв’язку з ліквідацією Мінстратегпрому, визначення критичності підприємств ОПК та організація бронювання їх працівників тепер покладено на Міністерство оборони.
Відтак, підприємства, що забезпечують життєзабезпечення регіонів і ведуть діяльність у прифронтових зонах, зможуть зберегти свій кадровий склад. Очікуваний економічний ефект від ухваленого рішення оцінюється більш як у 2 млрд грн щорічно завдяки підтриманню виробничих потужностей та стабільним податковим надходженням.
Порядок бронювання залишається незмінним: підприємство має бути визнане критично важливим за поданням уповноваженого органу. Заяви подаються виключно через портал “Дія”, а формування списків для бронювання здійснює підприємство самостійно.
Передбачається, що запроваджені зміни забезпечать сталу роботу підприємств на прифронтових територіях та стабільне функціонування підприємств ОПК, а також збереження робочих місць, необхідних для підтримки обороноздатності та життєзабезпечення регіонів.
Як повідомлялося, раніше діяла норма, яка дозволяла бронювати лише 50% військовозобов’язаних працівників критично важливих підприємств. Для прифронтових територій цей обсяг збільшено удвічі – до 100%.
Суспільство
Суд арештував шлагбауми й КПП з одеських пляжів Анонси

Київський суд Одеси арештував шлагбауми вилучені на території Фонтанської сільської ради “Чорноморська Рів’єра” й в Одесі з пляжів “Ланжерон” та 13 станції Великого фонтану.
Відповідні ухвали суду оприлюднені в Єдиному реєстрі досудових рішень.
Зокрема у Фонтанці наклали арешт на сім шлагбаумів, а також на: тимчасові споруди (малі архітектурні форми) у кількості три штуки, термінал видачі квитанцій у кількості, сім механізмів підйому шлагбаумів, три стовпи з лазерними датчиками, чотири механізми фіксування автомобільних номерів та три термінали зчитування квитанцій. Арештовані й самі квитанції.
Слідчі вважають, що посадові особи Фонтанської сільської ради шляхом зловживання своїм службовим становищем незаконно передали у приватну власність 14 земельних ділянок – зокрема дев’ять у власність, а п’ять в оренду на 49 років. Передавалось усе це без аукціонів на підставі зведення берегоукріплювальних споруд на морському узбережжі.
Вищевказані дії призвели до незаконних схем блокування проїзду до прибережної смуги, а також безпідставне стягнення плати, нецільове використання земельних ділянок.
На Ланжероні арештовані шлагбауми в’їзду та виїзду на територію паркувального майданчика “Пляж Ланжерон” “Зона 1” з умовними позначеннями №1, №2 та №3, контрольно-пропускні пункти документи, квитанції, комп’ютери та ключі.
Слідчі стверджують, що оператори ринку з паркування в Одесі разом зі спільниками, використовуючи наявні корупційні зв’язки в органах місцевого самоврядування, а саме у Департаменті транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради та КП “Одестранспарксервіс” Одеської міської ради, домоглися укладання договорів на експлуатацію майданчиків для платного паркування транспортних засобів без законних на те підстав, без проведення належних конкурсних процедур та з порушенням встановлених договорами кількості паркомісць. За даними Інтента, шлагбаум на Ланжероні знесли.
На 13 станції Великого Фонтану арештували два шлагбауми й автоматичний в’їзний термінал призначений для друку та видачі паркувальних талонів. В ході досудового розслідування встановлено, що Одеська міська рада уклала угоду з ТОВ “Олександрія “С” про оренду земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування рекреаційно розважального центру, терміном на 50 років.
Суспільство
В Одесі кадровий дефіцит вчителів: майже 500 вакансій

В Одесі брак вчителів фізики, інформатики, іноземної мови. А в цьому році й ще української мови.
Про це повідомляє кореспондент Української Служби Інформації.
За словами директорки департаменту освіти Одеської міської ради Олени Буйневич наразі 464 вакансії вчителів у школи. Так само було й торік, хоча наразі багато звільнень. Ця цифра не відрізняється від минулого року, тому що зменшилася кількість дітей.
На сьогодні є найбільш проблемні напрями. Це асистенти вчителів й вихователів та асистенти дитини, – каже Буйневич.
Олена Буйневич наголосила, що саме зараз в академію неперервної освіти набирають людей, які хочуть бути асистентом дитини.
Також вона повідомила, що в Одесі цього року збереглися доплати із міського бюджету педагогам та іншим працівникам закладів освіти у 2 тисячі гривень. Молоді вчителі отримують – 3 тисячі гривень. За словами Буйневич, цього року до одеських шкіл і садочків приєдналися 62 молодих спеціалісти.
Раніше на USIonline.com —
Читайте нас у Facebook, Telegram та Instagram, дивіться на Youtube.
-
Війна1 тиждень ago
Російська армія за серпень втратила на війні проти України майже 73 артдивізіони
-
Усі новини6 днів ago
МУАЯД впав на концерті – як він відреагував
-
Політика6 днів ago
Це показує, що він слабкий
-
Усі новини6 днів ago
Момент зародження життя на Землі відтворено в лабораторії
-
Події1 тиждень ago
Симфонічний оркестр «INSO-Львів» виступив на музичному фестивалі у Фінляндії
-
Війна1 тиждень ago
В Україні у середу переважно без опадів, вдень до +32°
-
Усі новини6 днів ago
Обстріли України – Шахеди тепер керуються онлайн – фото
-
Події1 тиждень ago
У Національній філармонії відбудеться концерт «Музика чуттів»