Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»
У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
У центральному будинку художників відкрилася різдвяна виставка
У Центральному будинку художників у Києві відкрилася різдвяна виставка 200 митців з усіх регіонів України.
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
За словами заступниці голови Національної спілки художників України Ганни Ярової, концепція виставки охоплює усі жанри і напрями мистецтва – від декоративно-прикладного до класичного живопису, також присутні графіка і скульптура.
«Представлені роботи від фундаментального академізму до вільних абстрактних композицій, які несуть дух Різдва. Ми хочемо показати, що мистецтво може бути джерелом, яке об’єднує українців у цей складний для країни час довкола традиційних цінностей нації», – сказала Ярова.
Виставка відкрита для відвідувачів до 11 січня щодня, окрім вівторка.
Як повідомляв Укрінформ, у Музеї історії міста Києва презентували виставку «Серж Лифар. Моя Одіссея із Києва до Києва».
Події
Вийшов тизер української пригодницької комедії «Крашанка 2.0. Квантовий парадокс»
Відбулася презентація тизеру нової української сімейної комедії режисера Тараса Дударя «Крашанка 2.0. Квантовий парадокс», прем’єра якої запланована на жовтень 2026 року.
Як передає Укрінформ, про це Державне агентство України з питань кіно повідомляє у Фейсбуці.
«Крашанка 2.0. Квантовий парадокс» – це абсолютно нова історія родини Забіяк, сімейне українське кіно, в якому є місце сміху й сльозам, а також тим щирим діалогам, у яких глядачі впізнають власні родини.
Стрічка поєднує елементи road movie, гумору та квантової фізики, а також розповідає про чергову пригоду вже впізнаваного та близького глядачам сімейства.
Зокрема, творці фільму пропонують зазирнути в подальше життя винахідника Івана Андрійовича, який сконструює машину часу, замасковану під старий бусик.
«На екрані знову з’являться пригоди, сімейні перепалки, гумор і щемкі моменти – але в зовсім іншому сюжетному вимірі», – анонсували в агентстві.
Національна прем’єра фільму запланована на жовтень 2026 року.
Виробником фільму є Mamas Film за підтримки Державного агентства України з питань кіно. Дистриб’ютор – Green Light Films
Як повідомляв Укрінформ, сімейна комедія «Крашанка», яку було знято у 2024 році, розповідала вигадану історію про українця, який вирішив внести свій оригінальний вклад у протистояння з Росією і вдарити ракетою по Кремлю. Головні ролі у фільмі зіграли Станіслав Боклан і Олеся Жураківська.
Фото: Держкіно
Події
Франція відмовилася проводити Дитяче Євробачення-2026 через брак коштів у мовника
Національний мовник Франції France Télévisions оголосив, що не зможе приймати пісенний конкурс Дитяче Євробачення-2026 через фінансові проблеми.
Як повідомляє Укрінформ з посиланням на Eurovoix News, у заяві мовник пояснив, що для збалансування бюджету на 2026 рік компанії необхідно зекономити 140 млн євро.
Зокрема, передбачено подальше зниження вартості програмної сітки національного мовлення, зупинку окремих передач, збільшення частки повторних показів програм власного виробництва, а також можливий перепродаж одного або кількох спортивних заходів, які традиційно транслює суспільний мовник.
«Крім того, France Télévisions відмовиться від проведення дитячого пісенного конкурсу «Євробачення» на території Франції у 2026 році», – ідеться в заяві.
Поки що невідомо, як ці бюджетні скорочення вплинуть на участь самої Франції в конкурсі.
Нагадаємо, Франція перемогла на цьогорічному Дитячому Євробачення у Тбілісі з піснею «Цей світ» у виконанні Лу Делез. Це четверта перемога країни в історії конкурсу.
Фото: pexels
-
Суспільство1 тиждень agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Одеса5 днів agoЗатори біля Паланки — ситуація на кордоні з Молдовою
-
Одеса1 тиждень agoЛіцензію клініки Odrex в Одесі зупинено — подробиці
-
Політика1 тиждень agoМирний план США — Україна передала Штатам реакцію на документ
-
Усі новини1 тиждень agoРозлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину
-
Війна1 тиждень agoСирський окреслив ключові зміни — деталі
-
Усі новини1 тиждень agoСонячні панелі викидають з однієї простої причини: експерти розкрили деталі (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoНе купуйте «розумний» телевізор без цих функцій: експерти назвали 5 параметрів
