Connect with us

Події

У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»

Published

on


У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.

Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.

Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.

“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.

Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.

“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.

“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.

Читайте також: Братчики кобзарського цеху – майстри невтрачених традицій

У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.

“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.

“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.

Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.

Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.



Джерело

Події

Помер поет та прозаїк Юрій Тарнавський

Published

on



Помер український та американський письменник, перекладач та лінгвіст Юрій Тарнавський.

Як передає Укрінформ, про це у Фейсбуці повідомив письменник і перекладач Остап Українець з посиланням на повідомлення дружини Тарнавського Каріни.

“Вічна пам’ять, пане Юрію. Щойно вчора згадували вас і ваш спадок на українському стенді, ніби знали”, – написав Українець.

Юрій Тарнавський (народився у 1934 на Львівщині) — український і американський письменник, перекладач та лінґвіст-кібернетик. Один із засновників авангардної української спілки діаспорних письменників “Нью-Йоркська група”, член Спілки письменників України, член американської групи письменників-новаторів, співзасновник і співредактор українського літературного журналу в еміграції “Нові поезії».

Як повідомляв Укрінформ, Сполучених Штатах Америки вийшла друком англомовна збірка вибраних поезій українського та американського письменника Юрія Тарнавського.

Фото: Олександр Фразе-Фразенко (OFF Laboratory)



Джерело

Continue Reading

Події

В Україні оголосили конкурс проєктів із документування воєнних злочинів проти культурної спадщини

Published

on



Програма «Партнерство за сильну Україну» оголосила конкурс «Документування фактів воєнних злочинів проти об’єктів культурної спадщини для судових процесів». Кінцевий термін подання заявок – 15:00, 31 жовтня 2025 року.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури та стратегічних комунікацій України.

Метою конкурсу є підсилити спроможність українських державних і громадських інституцій документувати, розслідувати та готувати матеріали для судового переслідування воєнних злочинів проти культурної спадщини, скоєних унаслідок російської агресії проти України.

Гранти будуть надані для реалізації проєктів у таких напрямах:

  • документування пошкоджень та руйнувань нерухомої культурної спадщини (архітектурні пам’ятки, археологічні об’єкти, культурні ландшафти тощо);
  • фіксація фактів мародерства, розкрадання, підміни або незаконного переміщення рухомих культурних цінностей;
  • адвокаційна та комунікаційна діяльність, спрямована на підтримку юридичних процесів і підвищення суспільної обізнаності щодо воєнних злочинів проти культурної спадщини;
  • аналітичні дослідження і розробка методологій документування злочинів проти культури, зокрема в контексті міжнародного права.

Як зауважили у МКСК, зусилля з документування цих злочинів є ключовими для відновлення справедливості, повернення культурних цінностей, а також притягнення винних до відповідальності.

Заявники мають підтвердити:

  • досвід у сфері документування воєнних злочинів або охорони культурної спадщини;
  • готовність співпрацювати з органами досудового розслідування, експертами у сфері культури, археології та архітектури;
  • дотримання Кодексу етики та ділової поведінки Chemonics, який забороняє будь-які прояви шахрайства, хабарництва чи конфлікту інтересів.

Заявки приймаються до 15:00, 31 жовтня 2025 року.

Контактна адреса для подання заявок: [email protected]

Читайте також: Евакуація культурної спадщини: МКСК працює над систематизацією протоколів

У МКСК нагадали, що «Партнерство за сильну Україну» – це багаторічна донорська програма, яка фінансується урядами Канади, Естонії, Фінляндії, Норвегії, Швеції, Швейцарії, Великої Британії.

Її метою є зміцнення стійкості українського уряду в умовах російської агресії проти України шляхом надання необхідної підтримки місцевим громадам у співпраці з українським урядом, громадянським суспільством, медіа та приватним сектором.

Як повідомляв Укрінформ, в Україні станом на 25 вересня внаслідок повномасштабної російської агресії зруйновані або пошкоджені 1599 пам’яток культурної спадщини та 2415 об’єктів культурної інфраструктури.

Фото Укрінформу можна купити тут



Джерело

Continue Reading

Події

МКСК працює над систематизацією протоколів

Published

on



“Ми працюємо зараз над тим, щоб формалізувати та систематизувати протоколи евакуації культурної спадщини з тих територій, які можуть бути в зоні ризику. І це непроста робота, адже є великий баланс між інтересами тих людей, які плекають ту спадщину там, і водночас захисту цієї спадщини”, – сказала Бережна.

Вона зазначила, що наші культурні цінності – це не просто мовчазні артефакти, а те, що розповідає про нас.

Крім того, за її словами, одним з найбільших пріоритетів міністерства є залучення ресурсів у сферу культури. Зокрема, зараз йде робота над законом про меценатство, який дозволить залучити кошти від бізнесу в сферу культури

“Це абсолютно прагматичний інструмент, який не тільки визначає, що таке меценатство, а й дає певні фінансові стимули для бізнесу займатися цим, а також дає можливості бізнесу брати участь у наглядових радах культурних інституцій, щоб не тільки давати гроші, а також контролювати, впливати над способами їх використання”, – сказала Бережна.

Читайте також: У культурну галузь залучатимуть кошти з Фонду по безробіттю – Бережна

Як повідомляв Укрінформ, Міністерство культури та стратегічних комунікацій працює над підвищенням автономії культурних інституцій.

Фото: МКСК



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.