Connect with us

Події

У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»

Published

on


У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.

Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.

Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.

“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.

Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.

“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.

“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.

Читайте також: Братчики кобзарського цеху – майстри невтрачених традицій

У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.

“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.

“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.

Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.

Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.



Джерело

Події

Меджибізький замок внесуть до держреєстру нерухомих пам’яток України

Published

on



“За позовом Летичівської окружної прокуратури Меджибізький замок в Хмельницькій області буде внесено до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, як пам’ятку національного значення”, – ідеться у повідомленні.

Меджибізький замок є пам’яткою фортифікаційної архітектури XVI століття, яка має змішану стилістику – від мурованого будівництва литовської доби до східноєвропейського ренесансу і псевдоготики XIX століття.

До його складу входять палацовий комплекс, церква святого Миколая, прясла мурів і вежі.

Прокурори в суді довели, що з 2020 року Міністерство культури та інформаційної політики України не вживало жодних заходів для внесення архітектурної пам’ятки до держреєстру. Це, зауважили в ОГП, фактично унеможливлює її повноцінний державний захист, знецінює архітектурну цінність і може призвести до порушення правового режиму її використання, а, як наслідок, – пошкодження, руйнування та знищення.

Читайте також: Садибу князя Сангушка на Хмельниччині внесли до Держреєстру нерухомих памяток

Суд зобов’язав вжити вичерпних заходів для занесення Меджибізького замку до Державного реєстру нерухомих пам’яток України за категорією національного значення згаданих об’єктів культурної спадщини.

Як повідомляв Укрінформ, Подільська окружна прокуратура Києва звернулась з позовом до суду, в якому вимагає зобов’язати власника пам’ятки архітектури місцевого значення “Магазин Миколи Демидова” виконати умови охоронного договору та привести будівлю у належний стан.

Фото: Kminfo/wikipedia



Джерело

Continue Reading

Події

У Києві відкрили виставку картин Артура Котика, написаних під час війни

Published

on


У Національному музеї «Київська картинна галерея» відкрили виставку «Сліди» Артура Котика.

Він почав малювати у 2022 році і проживання повномасштабної російсько-української війни перетворює на мистецьке висловлювання. Як повідомляє кореспондент Укрінформу, на виставці в Києві представлені 30 робіт молодого художника. Одна з перших називається «Юність, обпалена війною». Артур не має художньої освіти, техніку олійного живопису освоїв самостійно. Створює також акрилові роботи.







Виставка Артура Котика “Сліди” у Києві / Фото: Олександр Клименко. Укрінформ

Творчість Артура Котика – це процес арттерапії, що дозволяє вивільнити силу образів, згуртованих всередині, та перетворити біль і страждання на мистецьке висловлювання, наголошують організатори виставки. Темні кольори фарб, які переважають у роботах, передають напругу та глибину емоційного стану автора. Немало образів художника розповідають історію втрат, боротьби й надії.

Артур Котик зі Львова створює картини після 24 лютого 2022 року. Тоді ще був 11-класником. Після початку повномасштабної російсько-української війни потрапив на кілька художніх виставок в Європі – і ці два чинники пробудили в юнака бажання активно малювати.

Артур розповів Укрінформу, що зазвичай кожну роботу створює за один раз, працюючи 4-6 годин. Загалом на тепер має близько 100 картин. Мистецтвознавці, зокрема, зазначають, що в картинах Артура Котика можна побачити вплив творчості видатного чеського письменника Франца Кафки, яким захоплюється юнак.

Читайте також: У Києві показують картини, які понад 80 років були недоступні для глядачів

Восени 2023 року відбулася перша виставка 19-річного Артура Котика «Юність, обпалена війною». Ініціювали її проведення на факультеті міжнародних відносин Львівського національного університету імені Івана Франка, де він навчається. Цьогоріч персональна виставка молодого художника «Призма» прикрашала Музей модернізму у Львові.

Для кожного митця мати виставку у Національному музеї «Київська картинна галерея» – це особлива подія, підкреслив на відкритті виставкового проєкту «Сліди» віцепрезидент Національної академії мистецтв України Юрій Вакуленко. Він відзначив, що в роботах Артура Котика багато енергії та щирого відчуття подій, які відбуваються в Україні.

Виставка «Сліди» триватиме до 20 липня.

Як повідомляв Укрінформ, у Польщі відкрили виставку «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні».



Джерело

Continue Reading

Події

Дженніфер Еністон зіграє у серіалі для Apple

Published

on



Популярна американська акторка Дженніфер Еністон зіграє у драматичній комедії «Я рада, що моя мама померла» (I’m Glad My Mom Died) для стримінгового сервісу Apple TV+.

Як передає Укрінформ, про це повідомила Variety.

Apple замовила на 10 епізодів серіал, оснований на мемуарах «Я рада, що моя мама померла» американської письменниці й акторки Дженнетт Маккарді.

У логлайні вказано, що це «зворушлива та кумедна розповідь про труднощі колишньої дитячої акторки Дженнетт Маккарді, пов’язані з її владною й деспотичною матір’ю (грає Еністон). Драматична комедія буде зосереджена на відносинах між 18-річною акторкою популярного дитячого шоу та її нарцисичною матір’ю, яка насолоджується своєю ідентичністю матері зірки».

Зазначається, що у 2022 році Маккарді опублікувала книгу «Я рада, що моя мама померла» у видавництві Simon & Schuster, яка швидко очолила список бестселерів New York Times і залишалася у ньому понад рік.

Участь Еністон у серіалі розширює її співпрацю з Apple TV+.

Нині акторка знімається в популярній драмі «Ранкове шоу» самої стримінгової платформи та є виконавчою продюсеркою драми, четвертий сезон якої стартує у вересні.

Читайте також: Netflix випустив тизер другого сезону серіалу «Венздей»

Робота над шоу принесла їй вже дві номінації на премію «Еммі» та премію «Золотий глобус».

Як повідомляв Укрінформ, популярна американська акторка Дженніфер Еністон буде продюсеркою спінофу відомої комедії 1980 року «З дев′ятої до п′ятої».

Фото: EFE



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.