Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»
У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
Назвали дату виходу другого сезону серіалу «Кава з кардамоном»
Вже 1 грудня відбудеться прем’єра другого сезону серіалу «Кава з кардамоном. Сила землі».
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Держкіно у Фейсбуці.
“У центрі нового сезону — непростий вибір Анни між двома чоловіками: Стефаном Терлецьким та Павелом Крушевським. Це не просто романтичний трикутник, а глибока дилема між почуттями й обов’язком. Анна мусить вирішити: обрати серцем чи розумом, водночас захищаючи свій дім, дітей і власну гідність”, – зазначається у повідомленні.
Прем’єра відбудеться 1 грудня на Київстар ТБ.
Серіал “Кава з кардамоном. Сила землі” створений за підтримки Державного агентства з питань кіно компанією Solar Media Entertainment спільно з телеканалом СТБ та Київстар ТБ.
Як повідомляв Укрінформ, робота над виробництвом другого сезону костюмованої драми “Кава з кардамоном” розпочалася у серпні 2024 року.
Фото: Держкіно
Події
В Одесі відкриється фотовиставка одесита Віталія Іоріна, який зник безвісти на фронті
На Одеській кіностудії сьогодні 6 листопада відкривається фотовиставка Віталія Іоріна – у межах Тижня воєнного кіно в Одесі. У 2024 році Віталій прийняв присягу та приєднався до лав 126 бригади територіальної оборони (нині 39-та окрема бригада берегової оборони). На виставці представлені фото, які він зробив під час служби. Зараз Віталій вважається зниклим безвісти.
«Віталій у дитинстві був шубутним і непосидючим. Уже в школі йому було дуже цікаво, як знімається кіно. Після закінчення школи він знав, чим він займатиметься: сам знайшов виш і записався на факультет кіно-відеозйомки. Усьому навчався із задоволенням, а на кіностудії працював уже з першого курсу. Те, чого Віталій досяг у своїй професії, це, звісно, його заслуга. Якщо з’являвся якийсь проєкт чи просто ідея, він жив у ньому незалежно від доби. Правило, якого він дотримувався у житті – якщо хочеш, щоб усе було чудово, зроби це сам. Завдяки своїй старанності, самовіддачі та темпераменту він освоїв ще не одну професію», – розповідає Елена Іоріна, мати Віталія.
Виставка триватиме 6-9 листопада у межах Тижня воєнного кіно в Одесі.
Події
Національний духовий оркестр презентував світову прем’єру музичної програми про Україну
У Національній філармонії України відбувся концерт «Sounds, voices and dreams from Ukraine» у виконанні Національного академічного духового оркестру України під орудою диригента Івана Стецького.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури.
Зазначається, що музичний вечір присвятили захисникам та захисницям України.
«Програма концерту розкрила історію України через творчість сучасних і класичних композиторів. Урочисті фанфари «Слава Україні» Ірини Алексейчук задали піднесений тон вечора, а симфонічна поема «Байда» Анатолія Жульєва та яскравий «Запорізький марш» Богдана Решетілова підкреслили героїчний характер програми», – йдеться у повідомленні.
У другій частині публіка почула емоційний твір Катерини Ліхути Bury and Rise («Поховайте та вставайте»), а також світову прем’єру однойменної композиції Sounds, voices and dreams from Ukraine американського композитора Кевіна Полкінга, створеної у співпраці з українським письменником і воїном Павлом Вишебабою. На назву твору маестро надихнули слова з інтерв’ю українського воїна й поета Максима Кривцова, який загинув у боротьбі за незалежність України.

Завершив концерт життєствердний твір Юрія Шевченка «Ми є» у виконанні заслуженої артистки України Ольги Рукавішнікової.

Як повідомляв Укрінформ, у Національній філармонії України 8 листопада Національний ансамбль солістів «Київська камерата» вшанує пам’ять легендарного скрипаля Богодара Которовича.
Фото: Мінкульт
-
Усі новини1 тиждень agoЖінка відмовила в житлі батькам, які продали будинок в очікуванні кінця світу: думка соцмереж
-
Події7 днів agoВ Україні оцифрували унікальний Острозький Коран
-
Політика1 тиждень agoСибіга вручив главі МЗС Словенії відзнаку «Бурштинове серце»
-
Війна1 тиждень agoПам’яті історика, журналіста і воїна Костянтина Пономаренка (позивний «Ван Гог»)
-
Відбудова7 днів agoУкраїна та Світовий банк обговорили роботу над Стратегією житлової політики
-
Суспільство1 тиждень agoОплата праці посадовцям та ліквідація Мунварти: в Одесі скликали сесію міськради Анонси
-
Суспільство1 тиждень agoВиконком Одеси розгляне підготовку до зими та стан культурної спадщини Анонси
-
Події7 днів agoНа участь у Нацвідборі на Євробачення-2026 подали понад 450 заявок
