Connect with us

Події

У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»

Published

on


У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.

Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.

Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.

“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.

Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.

“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.

“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.

Читайте також: Братчики кобзарського цеху – майстри невтрачених традицій

У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.

“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.

“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.

Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.

Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.



Джерело

Події

У Львові відбудеться фестиваль ветеранських п’єс

Published

on


У Львові пройде Фестиваль перших п’єс за участю Театру ветеранів та Театру незламних.

Про це повідомила Львівська міськрада, передає Укрінформ.

«З 5 по 7 грудня у Львові відбудуться театральні читання, вистави за п’єсами військових, ветеранів(-ок) та презентації досвіду Театру ветеранів і Театру незламних. Події пройдуть на трьох локаціях: у Першому театрі, в Театрі Леся Курбаса і в Національному академічному українському драматичному театрі ім. М.Заньковецької», – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що в межах фестивалю прозвучать тексти про досвід захисників і захисниць, рефлексії на воєнний час, тексти, які скорочують відстані між військовими й цивільними, а також тексти-протидії інформаційним маніпуляціям і тексти, що фіксують час та повертають до реальності.

Читайте також: Юні херсонці представили на дитячому кінофесті у Празі свій фільм «Мутовані херсонські кавуни»

Свої роботи на фестивалі представлять військові та цивільні випускники Театру ветеранів, учасники Театру незламних, які проходять реабілітацію в центрі Unbroken, а також режисери та митці Львова.

Як повідомляв Укрінформ, вінницький театр започаткував ініціативу «Терапія мистецтвом».

Фото: city-adm.lviv.ua



Джерело

Continue Reading

Події

VIII премія «Кіноколо» оголосила переможців

Published

on


VIII Національна премія кінокритиків “Кіноколо” оголосила переможців.

Як передає Укрінформ, про це повідомило Суспільне Культура.

Найкращим повнометражним ігровим фільмом визнали стрічку Павла Острікова “Ти – космос”, найкращим короткометражним ігровим фільмом – “Життя починається” режисера Олексія Тараненка.

Премію за найкращий повнометражний документальний фільм отримала стрічка “2000 метрів до Андріївки” Мстислава Чернова.

Найкращим короткометражним документальним фільмом визнали “Як пройшли мої літні канікули” Антоніо Лукіча.

Найкращим анімаційним фільмом назвали мультфільм “Київський торт“.

Відкриттям року став Павло Остріков за фільм “Ти – космос”

Найкращою визнали режисуру Мстислава Чернова за фільм “2000 метрів до Андріївки”.

Найкращим актором 2025 року став Володимир Кравчук у фільмі “Ти – Космос”, найкращою акторкою – Анастасія Пустовіт у фільмі “Наш дім у вогні”.

Найкращим визнали сценарій фільму “Ти – Космос”, який написав Павло Остріков.

Премію за досягнення вручили Володимиру Прилуцькому й Аліку Дарману за дослідження кіноархіву студентських фільмів КНУТКіТ ім. І. К. Карпенка-Карого та віднайдення архівних фільмів 1930-х, за відеоінсталяцію “Архів у війні”.

Стрічка “Ти космос” також отримала Приз глядацьких симпатій.

Національна премія кінокритиків “Кіноколо» заснована у 2018 році й щороку визначає найкращі досягнення українського кінематографа за рішенням спільноти професійних критиків. Засновниками премії є Асоціація “Сприяння розвитку кінематографа в Україні – Дивись українське!”, Спілка кінокритиків України та кінокомпанія “Артхаус Трафік” за підтримки Державного агентства України з питань кіно.





Читайте також: Стрічка «2000 метрів до Андріївки» пройшла кваліфікацію на «Оскар» у двох номінаціях

Як повідомляв Укрінформ, у 2024 році найкращим повнометражним ігровим фільмом стала стрічка «Сірі бджоли» Дмитра Мойсеєва.

У попередні роки найкращими фільмами ставали «Ля Палісіада» Філіпа Сотниченка, «Памфір» Дмитра Сухолиткого-Собчука, «Стоп-Земля» Катерини Горностай, «Атлантида» Валентина Васяновича, «Додому» Нарімана Алієва.

Фото: Вел Крей



Джерело

Continue Reading

Події

Київський театр ляльок готує премʼєру вистави «Лускунчик і Мишачий король»

Published

on


Київський академічний театр ляльок «Замок на горі» 7 грудня представить премʼєру — сучасну фентезі-адаптацію «Лускунчика» від режисера Слави Жили.

Про це повідомляє Укрінформ.

Сценічне прочитання «Лускунчика» у театрі створене новою творчою командою та адаптоване під сучасного глядача.

«Це спроба подарувати дорослим і дітям те відчуття дива, яке ми втрачаємо, коли виростаємо. Тут добро перемагає, але робить це з іронією, світлом і стилем», – зазначив у коментарі Укрінформу директор – художній керівник театру Ігор Гулий.

За словами заслуженого діяча мистецтв України Слави Жили, команда створила фентезі на тему снів Марі Штальбаум. «Вистава присвячена моїй донечці Розі — вона саме у віці головної героїні», – поділився режисер.






Київський театр ляльок готує премʼєру вистави «Лускунчик і Мишачий король» / Фото надані театром

Казка «Лускунчик і Мишачий король» переносить глядачів у химерний світ фантазії, де ляльки борються з підступним мишачим військом, а Марі та Лускунчик долають чари й страхи. Постановка поєднує фентезі, горор, казку і динаміку сучасного театру.

Фінал вистави — традиційно світлий, теплий та надихаючий: добро перемагає, а закохані герої залишаються разом.

Читайте також: Українська Кассандра від польського режисера. Жінка у війні

Для постановки створені авторські костюми, пластика акторів нагадує одночасно балет і TikTok-рухи, музика – між класикою та електронікою, а сценографія виглядає як експозиція сучасного арттеатру. У виставі-грі будуть і елементи відеоігор.

Над виставою «Лускунчик і Мишачий король» працюють режисерка з пластики заслужена діячка мистецтв України Ольга Семьошкіна, художник Микола Данько, композитор Юрій Звонарь.

Як повідомлялося, Національний академічний драматичний театр імені Лесі Українки успішно здійснив гастрольний тур Іспанією.

Фото надані театром



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.