Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»
У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
Вихід у прокат повнометражного мультфільму «Сімпсони» відклали на осінь 2027 року
Американська компанія 20th Century Studios оголосила про відтермінування виходу у кінопрокат повнометражного мультфільму «Сімпсони» за мотивами легендарного мультсеріалу на осінь 2027 року.
Як передає Укрінформ, про це компанія оголосила у соцмережі Х.
«Зовсім новий фільм на основі мультсеріалу «Сімпсони» вийде у кінотеатрах напередодні Дня праці у США у 2027 році», – йдеться у дописі.
Йдеться про 3 вересня 2027 року.
Портал Gegadget додає, що причини такого рішення не були офіційно розголошені, але є обґрунтоване припущення того, що кінокомпанія побоялася конкуренції із сиквелом «Minecraft: Фільм» та новим «Суперменом», прем’єри яких також заплановані на липень 2027 року.
Ці фільми обов’язково привернуть величезну авдиторію, і логічно, що комусь потрібно «зробити крок у бік».
Як повідомляв Укрінформ, компанія 20th Century Studios оголосила, що випустить новий повнометражний фільм за мотивами мультсеріалу «Сімпсони» 23 липня 2027 року.
Фото: 20th Century
Події
У Лондонському Тауері кинули десерт у вітрину з королівськими коштовностями, затримали чотирьох людей
У Великій Британії затримали чотирьох осіб після того, як у вітрину Лондонського Тауера, де зберігається частина королівських коштовностей, кинули яблучний крамбл і заварний крем.
Про це повідомляє ВВС, передає Укрінформ.
Поліцію викликали на місце події о 10-й ранку. Незадовго до цього у Тауері була зіпсована вітрина з Короною Британської Імперії.
Лондонська поліція повідомила про затримання чотирьох осіб за підозрою у пошкодженні майна, а Скарбниця Тауера була закрита для відвідувачів на час проведення розслідування.
Відповідальність за інцидент узяла на себе організація Take Back Power, яка позиціонує себе як групу ненасильницького громадянського опору. За словами активістів, вони вимагають від уряду Великої Британії створити постійну громадянську асамблею – «Народну палату» – з повноваженнями «оподатковувати надмірне багатство і виправити ситуацію у Британії».
На відео, оприлюдненому групою у соцмережах, один із протестувальників дістає із сумки великий контейнер з фольги з крамблом і жбурляє його у скло, яке захищає Корону Британської Імперії. Інший учасник акції вилив на вітрину заварний крем.
Один з учасників акції вигукнув: «Демократія розвалилась», а інший додав: «Британія зруйнована. Ми прийшли сюди, до скарбниці нації, щоб повернути владу».
Як повідомляв Укрінформ, вранці 19 жовтня у паризькому Луврі сталося зухвале пограбування, вартість викрадених коштовностей королівської династії Наполеона пізніше оцінили у 88 мільйонів євро.
Фото: Take Back Power
Події
Помер всесвітньо відомий архітектор Френк Гері
Френк Гері, автор нового архітектурного стилю та один із найвідоміших архітекторів свого часу, помер у віці 96 років.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє CNN із посиланням на слова представника компанії Gehry Partners.
Гері помер у своєму будинку у місті Санта-Моніка, штат Каліфорнія, після короткої респіраторної хвороби.
Архітектор народився у канадському місті Торонто. Після вивчення архітектури в Університеті Південної Каліфорнії та містобудування – в Гарварді він відкрив свою практику в Лос-Анджелесі у 1962 році.
Розпочати кар’єру в 1978 році у Каліфорнії та околицях йому допомогло перепланування власного будинку з використанням утилітарних матеріалів – шлакоблоків, фанери, гофрованого металу та огорожі із сітки-рабиці. За словами Гері, кілька людей були захоплені результатом.
У 1989 році Гері був удостоєний Прітцкерівської архітектурної премії, що принесло йому та його роботі міжнародне визнання.
Гері було вже за 60 років, коли він отримав замовлення на будівництво музею Ґуґґенгайма у Більбао, Іспанія, яка, ймовірно, є найвідомішою та найвизначнішою будівлею в його кар’єрі.
Зазначається, що постійною темою у творчості Гері були риби, однак його проєкти також надихалися такими різними ідеями, як форма японських буддистських храмів, хокей на льоду та гітар форми Stratocaster.
Після Ґуґґенгайма архітектор отримав низку гучних замовлень, серед яких Музей поп-культури у Сієтлі (2000 рік), Концертна зала імені Волта Діснея у Лос-Анджелесі (2003 рік), Фонд Луї Віттона у Парижі (2014 рік) та інші.
У 2016 році Гері отримав Президентську медаль Свободи від 44-го президента США Барака Обами.
Як повідомляв Укрінформ, 7 вересня британський художник-постановник Стюарт Крейг, який працював над стрічками «Англійський пацієнт», «Людина-слон», фільмами про Гаррі Поттера та іншими, помер у віці 83 років.
Фото: achievement.org
-
Суспільство3 дні agoВіце-мер Одеси Позднякова звільнилася і пішла в енергетику
-
Усі новини1 тиждень agoхлопець працював три роки без вихідних
-
Усі новини6 днів agoМагнітні бурі в грудні 2025 — які дні найнебезпечніші
-
Відбудова1 тиждень agoНа Кіровоградщині відновили навчання в пошкодженому обстрілом РФ ліцеї
-
Відбудова1 тиждень agoРозсилка: Відбудова України-2025
-
Відбудова1 тиждень agoЗ 1 грудня можна подати на компенсацію втраченого на окупованих територіях житла
-
Усі новини7 днів agoАмериканка клонувала померлого пса за 50 000 доларів: чому вона шкодує
-
Суспільство1 тиждень agoДо «Мрії» підключилися вже понад 2600 шкіл
