Connect with us

Події

У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»

Published

on


У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.

Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.

Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.

“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.

Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.

“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.

“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.

Читайте також: Братчики кобзарського цеху – майстри невтрачених традицій

У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.

“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.

“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.

Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.

Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.



Джерело

Події

На Житомирщині державі повернули земельну ділянку з городищем Х століття

Published

on



Господарський суд Житомирської області повернув у власність держави земельну ділянку у Словечанській громаді, на якій розташована пам’ятка археології національного значення «Городище, посад, поселення і курганні могильники», що датується Х століттям.

Про це повідомила Житомирська обласна прокуратура, передає Укрінформ.

«У 2018 році під час інвентаризації земель Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області допустило порушення: земельну ділянку площею майже 0,9 га незаконно оформили як сільськогосподарську. У подальшому ділянку передали у власність Словечанській сільській раді Коростенського району. Прокуратура з’ясувала, що ця ділянка насправді має історико-культурне значення і повинна належати державі. На ній розташована пам’ятка археології національного значення «Городище, посад, поселення і курганні могильники (2)», яка ще у 2009 році була взята на державний облік рішенням Кабінету міністрів», – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що пам’ятка розташована неподалік села Городець Словечанської громади. Вона виникла у Х столітті, коли ці землі заселяли східнослов’янські племена древлян. Спочатку це було укріплене поселення, а згодом – невелике місто часів Київської Русі.

Археологи досліджували пам’ятку у 1975 році, а знайдені артефакти зберігаються в Інституті археології НАН України та Житомирському обласному краєзнавчому музеї.

Читайте також: Національному музею історії передали давній меч, знайдений на Житомирщині

Обласна прокуратура подала судовий позов до Головного управління Держгеокадастру області та Словечанської сільської ради щодо скасування рішення Держгеокадастру, анулювання права власності сільської ради на землю та повернення ділянки законному власнику.

Господарський суд Житомирської області задовольнив позов у повному обсязі.

Як повідомляв Укрінформ, на Вінниччині у розпорядження громади повернули земельну ділянку площею майже 11 гектарів у селі Мізяків, на якій розташована пам’ятка археології місцевого значення – 32 кургани, датовані V-ІV ст. до нашої ери.

Фото: pexels.com



Джерело

Continue Reading

Події

Велика українська енциклопедія забезпечує доступ до перевірених знань про Україну

Published

on



«Велика українська енциклопедія – універсальна енциклопедія, яка є одним із провідних ретрансляторів національної ідеї та національної культури, орієнтована на формування української ідентичності», – йдеться у повідомленні.

Проєкт реалізується у двох форматах – друкованому та онлайн. Електронна версія — е-ВУЕ – функціонує як постійно відкрита цифрова бібліотека з верифікованою інформацією, оперативним доступом до матеріалів та можливістю зворотного зв’язку з користувачами.

У ВУЕ наголошують, що в умовах інформаційного суспільства зростає роль якісного контенту, який слугує орієнтиром у потоці інформації та допомагає уникати дезінформації.

Читайте також: ChatGPT увійшов до п’ятірки найвідвідуваніших вебсайтів світу

Велика українська енциклопедія позиціонується як інтелектуальна візитівка держави та символ національної інтелектуальної спроможності. Проєкт є багатоаспектним науковим продуктом, орієнтованим на широку аудиторію та доступним для різних категорій користувачів.

З метою короткого ознайомлення аудиторії з ВУЕ підготовлено проморолик проєкту.

Як повідомлялося, онлайн-версія Великої української енциклопедії існує з 2018 року.



Джерело

Continue Reading

Події

Помер гітарист легендарної британської рок-групи The Cure

Published

on



Перрі Бамонте, багаторічний гітарист і клавішник гурту The Cure, помер у віці 65 років.

Про це повідомляє The Guardian, передає Укрінформ.

Як повідомили на сайті гурту, музикант, також відомий як Тедді, помер після короткої хвороби під час різдвяних свят. У групі назвали Бамонте «важливою частиною історії The Cure».

«Опікуючись гуртом з 1984 по 1989 рік, він став повноправним членом The Cure в 1990 році, граючи на гітарі, шестиструнному басі та клавішних в альбомах Wish (1992), Wild Mood Swings (1996), Bloodflowers (2000), Acoustic Hits (2001) та The Cure (2004)», — йдеться в повідомленні групи.

Заснований у 1976 році вокалістом Робертом Смітом і барабанщиком Лолом Толхерстом, гурт The Cure відомий своїм впливом на готичну, пост-панк та інді-музику.

Бамонте, який мав грати на британському та європейському турі The Cure у 2026 році, вперше приєднався до гурту як член технічної команди у 1984 році завдяки своєму братові Дарилу, який на той час був тур-менеджером гурту. Він став повноправним членом гурту після відходу клавішника Роджера О’Доннелла в 1990 році. Протягом наступних 14 років він виступив у понад 400 концертах, граючи деякі з найвідоміших треків гурту, такі як Friday I’m in Love, High і A Letter to Elise.

Бамонте, який народився у вересні 1960 року в Лондоні, залишив The Cure у 2005 році. У 2019 році він увійшов до Зали слави рок-н-ролу разом із The Cure.

Він знову приєднався до The Cure в 2022 році, зігравши ще 90 концертів, деякі з яких стали найкращими в історії гурту, а кульмінацією стала концертна програма Show of a Lost World в Лондоні 1 листопада 2024 року.

Бамонте також був басистом у группі Love Amongst Ruin, разом із колишнім барабанщиком Placebo Стівом Хьюїттом і співмузикантом Джуліана Коупа Дональдом Россом Скіннером. Група випустила два студійні альбоми: дебютний однойменний альбом 2010 року та Lose Your Way, випущений у 2015 році.

Музикант також цікавився риболовлею і побудував кар’єру ілюстратора, співпрацюючи з журналом Fly Culture.

Як повідомляв Укрінформ, 22 липня цього року у віці 76 років помер музикант Оззі Осборн, чий блискучий образ «Князя темряви» зробив його одним з найбільш культових рок-фронтменів усіх часів.

Фото: Vicki Zamorsky/wikipedia.org



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.