Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»
У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
У Києві відбудеться концерт-молитва до Дня пам’яті жертв Голодоморів
У Національній філармонії України 22 листопада відбудеться концерт Da Pacem Domine у виконанні Національного академічного духового оркестру України до Дня пам’яті жертв Голодоморів.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури України.
Зазначається, що цей концерт – медитація серця. Це музична молитва за тих, хто постраждав під час Голодоморів – масових злочинів проти українського народу.
Вечір відкриє урочистий заклик Гарді Мертенза Da Pacem Domine – прохання про мир.
Епічна композиція Девіда Хілінґхема Angels of the Apocalypse вразить масштабом і драматизмом, а Lux Aurumque Еріка Вітакера наповнить зал сяйвом духовного спокою.
Крім того, глибоко символічне Agnus Dei з симфонії №1 Вірка Балея поєднає українську душу зі всесвітньою молитвою.
Програма концерту:
- Гарді Мертенз – Da Pacem Domine, op. 155;
- Девід Р. Хілінґхем – «Ангели Апокаліпсису»;
- Ерік Вітакер – Lux Aurumque;
- Вірко Балей – Agnus Dei з симфонії № 1 «Сакральні монументи» пам’яті Дмитра Бортнянського;
- Девід Масланка – «Реквієм»;
- Ян ван дер Руст – «Мир на землі».
- Ведучий і читець – заслужений артист України Олександр Рудько.
Як повідомляв Укрінформ, в Україні щороку у четверту суботу листопада вшановують пам’ять жертв Голодоморів. Цей день пам’яті відзначають на підставі указів Президента 1998 та 2007 років.
Українці у XX сторіччі пережили три Голодомори: 1921-1923, 1932-1933 і голод 1946-1947 років. Наймасштабнішим був голод 1932-1933 років – саме його називають геноцидом українського народу, здійсненим сталінським режимом.
Фото Укрінформу можна купити тут.
Події
У Києві відкрили виставку «Діти
У Центральному будинку художника в Києві відкрилася виставка «Діти – Дерево життя», приурочена до Дня Збройних сил України, який відзначатиметься 6 грудня.
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
У Києві відкрили виставку «Діти – Дерево життя» / Фото: Данило Антонюк. Укрінформ
У залах представлені майже 200 робіт українських митців із різних міст – Харкова, Одеси, Миколаєва, Києва, Тернополя, Кременчука, Івано-Франківська, Луцька, Черкас, Кропивницького, Кривого Рогу та інших. Ініціатором виставки, центральною темою якої є діти, став Харківської організації НСХУ Віктор Ковтун.
«Це великий мистецький проєкт, що поєднує пам’ять, традицію та сучасну чутливість», – зазначив під час відкриття голова Національної спілки художників України Костянтин Чернявський. Він вважає, що художникам важливо створювати актуальні роботи про українських дітей, яким довелося народитися і жити в роки воєнного лихоліття.
Організатори зазначають, що виставка продовжує українську традицію, у якій образ дитини посідає особливе місце. Дітей споконвіку оберігали як найбільший скарб і символ надії. Цей сакральний образ пов’язаний із темою матері та продовження роду, архетипом якого є давній слов’янський символ «дерево життя».
Депутатка Київської міської ради Наталія Барікашвілі підкреслила, що створення та споглядання мистецьких творів у період повномасштабної російсько-української війни допомагає підтримувати ментальне здоров’я та долати депресивні стани.
Капелан отець Іван Бейко, який представляє київську громадську організацію «Військові капелани», останнім часом їздить до захисників на Сумський напрямок та є керівником недільної школи при Свято-Михайлівському Видубицькому монастирі, розповів про духовне трактування образу дерева та важливість постійного зв’язку поколінь у воєнний час, зокрема, через творчість та мистецтво.
«Як коріння дерева має міцніти наша віра у перемогу», – підкреслив отець Іван. Він нагадав слова апостола Якова: хто знає, як робити добро, але не робить, – той має гріх. «Тому кожен по-своєму, чим компетентний, чим його Бог наділив, – має робити добро, допомагати один одному, підтримувати та надихати один одного. І тоді ми переможемо. Бо, як каже Цар Давид: коня годують на день бою, але перемога – від Господа. Тому молимося і віримо – і з нами буде перемога», – наголосив Бейко.
Проєкт «Діти – Дерево життя» створено НСХУ за підтримки Міністерства культури.
Виставка триватиме до 7 грудня. Вхід вільний.
Як повідомляв Укрінформ, у базиліці Сант-Андреа-делла-Валле в Римі відкриался художня виставка «Молитва за Україну».
Фото: Данило Антонюк/Укрінформ
Більше наших фото можна купити тут
Події
У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки через її запланований концерт у Москві
У Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки Елізабет Леонської 4 грудня в місті Ейндговен через її запланований виступ у Москві 21 листопада.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє ED.
“Проросійська піаністка Леонська небажана в концертному залі Muziekgebouw, концерт скасовано. Керівництво Muziekgebouw в Ейндговені скасувало запланований на 4 грудня концерт Елізабет Леонської. Після звернень занепокоєних українців російська піаністка більше не є бажаною гостею”, – йдеться у повідомленні.
Керівництво Muziekgebouw повідомило, що концерт стояв у програмі кілька місяців, але було отримано лист від посла України в Нідерландах Андрія Костіна. Дипломат закликав скасувати виступ Леонської, наголосивши на неприйнятності її участі в заході в Росії разом із Юрієм Башметом — відомим прибічником Путіна.
Запланований виступ Леонської в Росії викликав обурення в соціальних мережах та серед низки культурних і політичних діячів Нідерландів. Критики назвали її участь у московському концерті “неприйнятною” на тлі агресії Росії проти України.
“Muziekgebouw в Ейндговені переглянув доцільність проведення її виступу в Нідерландах і скасував його. Вирішальним фактором для скасування виступу Леонської стало те, що вона мала виступити в Москві на концерті для російських солдатів та їхніх сімей. Вона розділить сцену з диригентом Юрієм Башметом, відвертим прихильником Путіна. Це скасування виступу Muziekgebouw в Ейндговені є сміливим кроком — і єдиним правильним. Насправді Європа взагалі не повинна приймати Леонську, оскільки її зв’язок з Росією на 100% очевидний і незаперечний. Леонська явно симпатизує кремлівському режиму”, — сказав в ексклюзивному коментарі Укрінформу перший почесний консул України в Нідерландах Карел Бургер Дірвен.
Як повідомляв Укрінформ, українці в Нідерландах раніше протестували проти виступів російських пропагандистів в Амстердамі.
Фото: Julia Wesely
-
Усі новини1 тиждень agoНайкращі планшети 2025 року: топ 5 моделей бюджетних і преміальних моделей (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoКолумбійська «жива Барбі» зробила операції доньці: мережа обурилася
-
Цікаво6 днів agoПонад 1 600 учасників із 100 населених пунктів долучилися до Всеукраїнської конференції “Жити життя під час та після війни”
-
Суспільство1 тиждень agoЗаставу за Труханова повністю не внесли Анонси
-
Усі новини1 тиждень agoотримано дивовижну фотографію, таку ще ніхто не робив (фото)
-
Усі новини5 днів agoексперти назвали топ 3 ненадійних бренди (фото)
-
Усі новини4 дні agoСофія Ротару про війну – співачка відреагувала на обстріл Тернополя
-
Війна1 тиждень agoБалістика була націлена на Київ: Ігнат розповів, скільки ракет випустив ворог по столиці
