Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»
У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
У Франції підтримали участь Ізраїлю в Євробаченні й засудили відмову деяких країн
Франція ніколи не бойкотуватиме Ізраїль та не відмовлятиметься від участі у «Євробаченні-2026».
Про це заявив міністр Європи та закордонних справ Жан-Ноель Барро в соцмережі Х.
«Франція ніколи не піде на бойкот народу, його митців чи інтелектуалів. Це суперечить духу та традиціям нашої країни», – написав міністр, додавши, що глибоко шкодує, що кілька європейських країн зробили інший вибір.
Він закликав дозволити поезії, кіно та музиці зблизити людей.
«Давайте без прикрас визнаємо політичні розбіжності та урядові суперечки, хай якими глибокими вони не були. Але давайте дозволимо поезії, кіно та музиці зблизити людей», – підсумував Барро.
Як повідомляв Укрінформ, участь у Євробаченні-2026 дозволили всім країнам EBU, включно з Ізраїлем.
Словенія, Ірландія, Іспанія та Нідерланди вже заявили про бойкот пісенного конкурсу наступного року після того, як Ізраїлю фактично дозволили брати в ньому участь.
Пісенний конкурс «Євробачення-2026» пройде у Відні на критій арені Stadthalle. Фінал відбудеться 16 травня, а два півфінали – 12 травня та 14 травня відповідно.
Фото: pexels
Події
На Гуцульщині презентували інтерактивну експозицію ткацтва
На Прикарпатті у Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини презентували інтерактивну експозицію ткацтва. Вона розповідає про ремесло від перших інструментів прядіння до сучасного текстилю.
Про це повідомляє «Івано-Франківщина туристична», передає Укрінформ.
«У Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини презентували оновлений простір – експозицію ткацтва, яка стала уже третім інтерактивним залом музею. Оновлений простір розповідає захопливу історію ткацького ремесла на Косівщині – від перших інструментів і прядіння до сучасного художнього текстилю», – повідомляє сайт.
На Гуцульщині презентували інтерактивну експозицію ткацтва / Фото: IFTOURISM
Тут зауважили, що проєкт експозиції «Косів – місто ткачів» переміг у Конкурсі студентських проєктів і стартапів, організованого департаментом міжнародного співробітництва та євроінтеграції громад Івано-Франківської облдержадміністрації.
«Новий зал знайомить відвідувачів із повним циклом створення тканин. Тут можна дізнатися, як народжувалася нитка, що таке «кужівка», «дергівка» та «терлиця», і як природні барвники – лушпиння цибулі, кора дуба, ягоди бузини надавали пряжі насичених кольорів», – додає «Івано-Франківщина туристична».
Зазначається, що в експозиції вперше представили килим фабрики Михайла Куриленка, що працювала в Косові у 1920-1930-х роках, та унікальне видання «Кобзаря» Тараса Шевченка 1971 року, ілюстроване тканими рушниками Ганни Василащук із Шешорів.
Простір частково адаптований для людей із порушеннями зору: путівник і описи експонатів надруковані шрифтом Брайля.
Як повідомляло агентство, раніше у Косівському музеї в Івано-Франківській області створили інтерактивний простір для дослідження історії художньої обробки дерева.
Події
Netflix став головним претендентом на придбання кіностудії Warner Bros.
Популярна стримінгова платформа Netflix веде ексклюзивні переговори з американською Warner Bros щодо можливої купівлі її кіно- і телестудій.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Reuters із посиланням на джерела.
Warner Bros., материнська компанія HBO, цього тижня отримала другий раунд заявок на купівлю, після того як Netflix, Paramount Skydance та Comcast зробили попередні пропозиції щодо купівлі її кіно- і телестудій.
Netflix пропонує Warner Bros. $28 за акцію, що дещо збільше за ціну за акцію ($24,54) після закриття торгів у четвер.
Водночас Paramount пропонувала майже $24 долари за акцію за всі активи компанії Warner Bros.
Зазначається, що Netflix диверсифікує свою діяльність за межі своєї основної моделі передплати, щоб залучити нові потоки доходів.
Угода з Warner Bros, яка володіє франшизами «Гаррі Поттер» та «Гра престолів», перетворить Netflix на медіагіганта, зробивши його однією з найцінніших кінобібліотек Голлівуду.
Також Netflix отримає ексклюзивний довгостроковий контроль над преміальною інтелектуальною власністю, одночасно зменшивши свою залежність від інших студій.
Як повідомляв Укрінформ, стримінгова платформа Netflix підписала угоду про партнерство з музичним стримінговим сервісом Spotify.
Фото: UNSPLASH
-
Події1 тиждень agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Одеса1 тиждень agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Суспільство1 тиждень agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика1 тиждень agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває
-
Відбудова1 тиждень agoНімеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики
-
Події1 тиждень agoРідкісну картину Ренуара продали на паризькому аукціоні за $1,68 мільйона
-
Усі новини1 тиждень agoу людей і золотих ретриверів знайдено спільні гени
-
Усі новини1 тиждень agoЧоловік вперше за 10 років почистив старий диван: там він знайшов любовний вірш
