Відбудова
У НАЗК назвали 10 корупційних ризиків під час відновлення

Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Національне агентство визначає сферу відновлення як таку, що потребує особливої уваги. Ще минулого року НАЗК удосконалило свою структуру, створивши окремий підрозділ для реалізації антикорупційної політики у цій сфері. У межах дослідження наші фахівці разом з партнерами визначили найпоширеніші корупційні ризики у сфері відновлення та напрацювали рекомендації щодо їх усунення», — зазначив голова НАЗК Віктор Павлущик.
Він також наголосив, що наразі процес відбудови та відновлення України внаслідок збройної агресії РФ є одним із ключових напрямів державної політики, «водночас ця сфера лишається критично вразливою до корупційних проявів».
За його словами, виконання рекомендацій дасть змогу усунути основні ризики та підвищити прозорість і ефективність проєктів відновлення.
Експерти визначили 10 ключових корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень на різних етапах.
Перший ризик стосується відсутності чітких критеріїв та надмірна дискреція у процесі відбору і пріоритизації проєктів призводить до неефективного розподілу коштів та корупційних зловживань. Відсутність прозорих і чітко визначених критеріїв відбору проєктів для фінансування у сфері відновлення підвищує ризики неефективного розподілу коштів та створює можливості для корупційних зловживань. Без належного контролю за процесом відбору важко забезпечити справедливий доступ до фінансування для всіх учасників.
Другий ризик пов’язаний з відсутністю комплексного законодавчого регулювання у сфері відновлення підвищує ризики зловживань та суб’єктивного прийняття рішень під час реалізації експериментальних проєктів. Зазначається, що здійснення відновлення через експериментальні проєкти без належного законодавчого регулювання може призвести до суб’єктивного прийняття рішень, що створює корупційні можливості та ризики неефективного використання ресурсів. Відсутність єдиної стратегії для таких проєктів ускладнює їх належний контроль та координацію.
Третій ризик – недосконалий контроль за якістю проєктної документації призводить до необґрунтованого завищення вартості будівництва та зниження конкуренції. Відсутність ефективного контролю за проєктною документацією та її відповідністю технічним і нормативним вимогам веде до необґрунтованого завищення вартості будівництва і зниження рівня конкуренції на ринку. Це сприяє зловживанням з боку проєктувальників і замовників, що може призвести до великих фінансових втрат.
Четвертий ризик – відсутність законодавчо визначеної процедури аналізу цін на будівельні матеріали та належного контролю з боку замовників спричиняє завищення очікуваної вартості об’єктів відновлення. Це значно підвищує ризик корупційних практик і неефективного використання бюджетних коштів.
П’ятий ризик – недоліки в організації надання супутніх послуг під час будівництва об’єктів, які призводять до встановлення їх завищеної вартості та неправомірного витрачання бюджетних коштів. Зловживання у сфері технічного нагляду та консалтингових послуг може значно збільшити вартість проєктів.
Шостий ризик – юридична невизначеність у проведенні закупівель без електронної системи. Юридична невизначеність вимог до обґрунтування необхідності проведення закупівлі без застосування електронної системи (укладення прямих договорів) спричиняє непрозорість та зловживання під час використання бюджетних коштів.
Сьомий ризик – це необґрунтовані кваліфікаційні критерії та перешкоди у доступі до інформації, що знижують конкуренцію та сприяють зловживанням державними коштами. Надмірно жорсткі кваліфікаційні вимоги або несвоєчасне оприлюднення тендерної документації знижують конкуренцію на ринку та створюють можливості для маніпуляцій і фаворитизму, що призводить до витрат з державного бюджету без належної економії.
Ще один ризик пов’язано з відсутністю дієвого контролю за процедурою зміни істотних умов договорів підряду, що призводить до необґрунтованих витрат бюджетних коштів і зниження якості робіт.
Водночас є ризик щодо неінтегрованої системи електронного обліку за будівельними роботами. Відсутність інтегрованої системи електронного обліку розрахунків за виконані будівельні роботи створює можливості для завищення вартості таких робіт, безпідставного включення до їх вартості ПДВ та маніпуляцій з черговістю оплат.
Десятий ризик – відсутність державного архітектурно-будівельного контролю за виконанням об’єктів для відбудови, що створює ризик порушення будівельних норм та корупційних зловживань. Мораторій на державний архітектурно-будівельний контроль під час воєнного стану збільшує ризик порушення будівельних норм і створює сприятливі умови для корупційних зловживань у процесі відновлення інфраструктури. Це ставить під загрозу безпеку та якість будівництва, а також підриває довіру до процесів відновлення.
На основі проведеного аналізу фахівці розробили рекомендації стратегічного характеру щодо вдосконалення нормативно-правової бази, механізмів управління та процедур контролю.
«Очікуємо, що результати цього аналізу будуть використані органами державної влади, органами місцевого самоврядування та міжнародними партнерами в подальшому стратегічному плануванні. Ми готові сприяти впровадженню рекомендацій і обміну кращими міжнародними практиками у сфері запобігання корупції під час відбудови», — зазначив старший радник з питань Центральної та Східної Європи Базельського інституту управління Юхані Гроссман.
Дослідження було проведено фахівцями Національного агентства з питань запобігання корупції спільно з Державною аудиторською службою України, Базельським інститутом управління за підтримки Швейцарії.
Як повідомляв Укрінформ, Японія продовжила Проєкт екстреного відновлення України до кінця березня 2027 року.
Відбудова
Швейцарські компанії реалізують в Україні проєкти з відновлення на понад ₣93 мільйони

Швейцарські компанії реалізують в Україні 12 ініціатив з відновлення та модернізації; загальна вартість проєктів перевищує 93 млн швейцарських франків.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства.
У Посольстві Швейцарської Конфедерації відбулася урочиста зустріч із представниками компаній-переможців, які втілюватимуть важливі ініціативи з відновлення України. У межах першого конкурсу Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO) було обрано 12 ініціатив швейцарських компаній на суму понад 93 млн швейцарських франків. Участь у конкурсах взяли швейцарські компанії, які мають зареєстровану юридичну особу в Україні.
Швейцарські компанії реалізовуватимуть проєкти з будівництва модульних будинків для внутрішньо переміщених осіб, встановлення секційних ізоляторів контактної мережі для «Укрзалізниці», а також локалізованого виробництва систем кріплення для залізниці.
Серед інших проєктів: будівництво сонячних електростанцій, модернізація закладів професійної освіти, побудова центру з ремонту обладнання для розмінування, а також створення першого в Україні центру брахітерапії для лікування онкозахворювань тощо.
Реалізація усіх цих проєктів починається вже восени 2025 року. Вони не лише допоможуть відновлювати країну, але й створюять робочі місця, нові виробничі потужності та економічні можливості для громад, підсумували у міністерстві.
Як повідомлялось, Представники Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України обговорили з делегацією Швейцарської Конфедерації спільні кроки у сфері відновлення та промислового розвитку.
Фото: ОП
Відбудова
Україна та Південна Корея поглиблять співпрацю у сфері відбудови та розвитку інфраструктури

Віцепрем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба обговорив із послом Республіки Корея в Україні Пак Кічаном подальшу співпрацю.
Про це повідомило Мінрозвитку, передає Укрінформ.
«Сторони обговорили майбутній робочий візит української делегації до Республіки Корея. Відтак, планується поглибити співпрацю у сфері відбудови і розвитку інфраструктури, залучити корейські технології та інвестиції, а також обмінятися досвідом у сфері управління публічними інвестиціями», – йдеться у повідомленні.
Наразі Мінрозвитку має 6 діючих та 13 потенційних проєктів з Кореєю; також подано на розгляд 28 концепцій проєктів для відбору на 2027 рік.
Зокрема, сторони обговорюють надання кредиту для закупівлі 20 швидкісних електропоїздів для залізниці.
Наголошується, що у фокусі такі напрями співпраці, як створення у Житомирі тренінгового центру важкої будівельної техніки, використання інноваційних технологій у сфері переробки будівельного сміття для будівництва доріг, залучення корейських виробників будівельних матеріалів (зокрема, скла) до роботи на українському ринку зі спеціальними умовами роботи у прифронтових регіонах.
Як повідомлялося, Україна та корейська корпорація POSCO International визначили низку перспективних проєктів у межах інвестиційної співпраці, серед пріоритетів – будівництво в Одесі теплоелектроцентралі на RDF-паливі.
Фото: Мінрозвитку
Відбудова
Ще 39 проєктів громад отримають фінансування в межах Програми відновлення

Кабінет міністрів 10 вересня погодив розподіл субвенції з державного бюджету – для місцевих, що дасть змогу профінансувати ще 39 проєктів з відновлення соціальної та критичної інфраструктури у межах Програми відновлення України III.
Про це повідомляє Міністерство розвитку громад та територій України, передає Укрінформ.
“У 2025 році в державному бюджеті передбачено 1 млрд грн субвенції для фінансування таких проєктів. Раніше ці кошти були розподілені між громадами на реалізацію 68 проєктів. Завдяки ухваленим змінам, загалом фінансування отримають 107 проєктів у різних регіонах України”, – йдеться у повідомленні.
Загалом у межах Програми схвалено до реалізації 130 проєктів на суму близько 4,7 млрд грн. Усі вони були подані громадами через цифрову систему DREAM, яка забезпечила їхню прозору пріоритизацію.
Як повідомлялося, Програма відновлення України III реалізується спільно з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ). Угоду про залучення 100 млн євро підписано та ратифіковано у 2024 році. Кошти надаються громадам у вигляді субвенції з державного бюджету на безповоротній основі.
Фото: КМУ
-
Війна1 тиждень ago
Російська армія за серпень втратила на війні проти України майже 73 артдивізіони
-
Усі новини1 тиждень ago
МУАЯД впав на концерті – як він відреагував
-
Політика1 тиждень ago
Це показує, що він слабкий
-
Усі новини6 днів ago
названо 5 найпотужніших суперкомп’ютерів 2025 року (фото)
-
Політика1 тиждень ago
Припинення вогню як частина мирної угоди можливе за серйозних безпекових гарантій Україні
-
Війна1 тиждень ago
В Україні у середу переважно без опадів, вдень до +32°
-
Війна1 тиждень ago
Люксембург долучиться до ініціативи закупівлі у США зброї для України
-
Усі новини1 тиждень ago
Момент зародження життя на Землі відтворено в лабораторії