Відбудова
У НАЗК назвали 10 корупційних ризиків під час відновлення
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Національне агентство визначає сферу відновлення як таку, що потребує особливої уваги. Ще минулого року НАЗК удосконалило свою структуру, створивши окремий підрозділ для реалізації антикорупційної політики у цій сфері. У межах дослідження наші фахівці разом з партнерами визначили найпоширеніші корупційні ризики у сфері відновлення та напрацювали рекомендації щодо їх усунення», — зазначив голова НАЗК Віктор Павлущик.
Він також наголосив, що наразі процес відбудови та відновлення України внаслідок збройної агресії РФ є одним із ключових напрямів державної політики, «водночас ця сфера лишається критично вразливою до корупційних проявів».
За його словами, виконання рекомендацій дасть змогу усунути основні ризики та підвищити прозорість і ефективність проєктів відновлення.
Експерти визначили 10 ключових корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень на різних етапах.
Перший ризик стосується відсутності чітких критеріїв та надмірна дискреція у процесі відбору і пріоритизації проєктів призводить до неефективного розподілу коштів та корупційних зловживань. Відсутність прозорих і чітко визначених критеріїв відбору проєктів для фінансування у сфері відновлення підвищує ризики неефективного розподілу коштів та створює можливості для корупційних зловживань. Без належного контролю за процесом відбору важко забезпечити справедливий доступ до фінансування для всіх учасників.
Другий ризик пов’язаний з відсутністю комплексного законодавчого регулювання у сфері відновлення підвищує ризики зловживань та суб’єктивного прийняття рішень під час реалізації експериментальних проєктів. Зазначається, що здійснення відновлення через експериментальні проєкти без належного законодавчого регулювання може призвести до суб’єктивного прийняття рішень, що створює корупційні можливості та ризики неефективного використання ресурсів. Відсутність єдиної стратегії для таких проєктів ускладнює їх належний контроль та координацію.
Третій ризик – недосконалий контроль за якістю проєктної документації призводить до необґрунтованого завищення вартості будівництва та зниження конкуренції. Відсутність ефективного контролю за проєктною документацією та її відповідністю технічним і нормативним вимогам веде до необґрунтованого завищення вартості будівництва і зниження рівня конкуренції на ринку. Це сприяє зловживанням з боку проєктувальників і замовників, що може призвести до великих фінансових втрат.
Четвертий ризик – відсутність законодавчо визначеної процедури аналізу цін на будівельні матеріали та належного контролю з боку замовників спричиняє завищення очікуваної вартості об’єктів відновлення. Це значно підвищує ризик корупційних практик і неефективного використання бюджетних коштів.
П’ятий ризик – недоліки в організації надання супутніх послуг під час будівництва об’єктів, які призводять до встановлення їх завищеної вартості та неправомірного витрачання бюджетних коштів. Зловживання у сфері технічного нагляду та консалтингових послуг може значно збільшити вартість проєктів.
Шостий ризик – юридична невизначеність у проведенні закупівель без електронної системи. Юридична невизначеність вимог до обґрунтування необхідності проведення закупівлі без застосування електронної системи (укладення прямих договорів) спричиняє непрозорість та зловживання під час використання бюджетних коштів.
Сьомий ризик – це необґрунтовані кваліфікаційні критерії та перешкоди у доступі до інформації, що знижують конкуренцію та сприяють зловживанням державними коштами. Надмірно жорсткі кваліфікаційні вимоги або несвоєчасне оприлюднення тендерної документації знижують конкуренцію на ринку та створюють можливості для маніпуляцій і фаворитизму, що призводить до витрат з державного бюджету без належної економії.
Ще один ризик пов’язано з відсутністю дієвого контролю за процедурою зміни істотних умов договорів підряду, що призводить до необґрунтованих витрат бюджетних коштів і зниження якості робіт.
Водночас є ризик щодо неінтегрованої системи електронного обліку за будівельними роботами. Відсутність інтегрованої системи електронного обліку розрахунків за виконані будівельні роботи створює можливості для завищення вартості таких робіт, безпідставного включення до їх вартості ПДВ та маніпуляцій з черговістю оплат.
Десятий ризик – відсутність державного архітектурно-будівельного контролю за виконанням об’єктів для відбудови, що створює ризик порушення будівельних норм та корупційних зловживань. Мораторій на державний архітектурно-будівельний контроль під час воєнного стану збільшує ризик порушення будівельних норм і створює сприятливі умови для корупційних зловживань у процесі відновлення інфраструктури. Це ставить під загрозу безпеку та якість будівництва, а також підриває довіру до процесів відновлення.
На основі проведеного аналізу фахівці розробили рекомендації стратегічного характеру щодо вдосконалення нормативно-правової бази, механізмів управління та процедур контролю.
«Очікуємо, що результати цього аналізу будуть використані органами державної влади, органами місцевого самоврядування та міжнародними партнерами в подальшому стратегічному плануванні. Ми готові сприяти впровадженню рекомендацій і обміну кращими міжнародними практиками у сфері запобігання корупції під час відбудови», — зазначив старший радник з питань Центральної та Східної Європи Базельського інституту управління Юхані Гроссман.
Дослідження було проведено фахівцями Національного агентства з питань запобігання корупції спільно з Державною аудиторською службою України, Базельським інститутом управління за підтримки Швейцарії.
Як повідомляв Укрінформ, Японія продовжила Проєкт екстреного відновлення України до кінця березня 2027 року.
Відбудова
Німеччина постачає Україні близько 65% енергообладнання
Німеччина та інші європейські партнери не залишають українців сам на сам перед найсуворішою зимою від початку війни.
Про це повідомила міністерка міжнародного розвитку та співробітництва Німеччини Рім Алабалі Радован у четвер, 18 грудня, під час обговорення в Бундестазі результатів Берлінського саміту для України, передає кореспондент Укрінформу.
«Німеччина не залишає українок і українців наодинці. Ми надаємо цілком конкретну зимову допомогу. Ми підтримуємо децентралізоване енергопостачання та теплопостачання в Україні. Для цього Федеральне міністерство економічного співробітництва та розвитку виділяє додаткові кошти», – заявила глава міністерства.
Завдяки цим додатковим коштам 2,6 млн людей в Україні отримають тепло, воду та електроенергію у своїх домівках, лікарнях, школах і дитсадках, а також на підприємствах, зазначила Алабалі Радован. Вона додала, що Німеччина постачає для цього котли, пелетні установки та блочні теплоелектростанції, які забезпечують електроенергію і тепло навіть тоді, коли зруйновані централізоване теплопостачання та електромережі.
Це обладнання постачається передусім німецькими компаніями, близько 65% контрактів у межах цієї конкретної зимової допомоги Україні припадає на німецьку економіку, а понад 20% – на компанії з інших країн Європейського Союзу.
Міністерка нагадала, що Росія знищила або пошкодила понад половину енергетичної системи України, а з жовтня ще більше посилила хвилі атак на енергетичну інфраструктуру. Вона назвала нинішню зиму найважчою з початку війни, «тому що Росія й надалі робить усе, щоб зламати українське населення».
Відбудова України має бути і буде європейською. Над цією відбудовою федеральний уряд працює вже зараз, підкреслила Алабалі Радован.
При цьому вона назвала вирішальними дві речі. По-перше, Росія повинна заплатити за ці воєнні руйнування, до цього належить і використання заморожених російських активів для відбудови. По-друге, очевидно, що відбудову неможливо здійснити лише за рахунок державних коштів, для цього потрібні також приватні інвестиції. І над цим також федеральний уряд працює разом з нашими європейськими партнерами, зокрема через Європейський фонд відбудови України.
Алабалі Радован також згадала платформу «Відбудова України», створену під керівництвом її Міністерства. Наразі до неї приєдналися вже понад півтори тисячі організацій з усієї Німеччини, повідомила вона.
Дебати в парламенті щодо зустрічей, які відбулися в Берліні 14–15 грудня, ініціювали фракції правлячої коаліції ХДС/ХСС та СДПН.
Як повідомлялося, Мінрозвитку Німеччини оголосило про те, що виділяє додаткові 70 млн євро на підтримку української енергетики цієї зими.
Фото: freepik
Відбудова
Литва виділяє €3 мільйони на програму повернення молодих фахівців до України
Литва протягом трьох років виділить 3 мільйони євро на програму «Створюй для України», в межах якої планується, що до нашої країни повернуться близько 80 молодих фахівців.
Про це повідомляє уряд Литви, передає Укрінформ.
Як зазначається, програма «Створюй для України» має допомогти подолати брак кваліфікованих кадрів у державному секторі. Молоді українці, які перебувають за кордоном, зможуть приєднатися до держустанов, де вони протягом року сприятимуть європейській інтеграції, реформам та економічному відновленню країни. Литва профінансує їхні зарплати, що зменшить фінансовий ризик і для спеціалістів, які повертаються, і для українських установ.
Декларацію про реалізацію програми підписала премʼєр-міністерка Литви Інга Ругінене. Ініціатива спирається на досвід програми «Створюй для Литви».
Початковий етап програми, запущений у 2024 році, вже дозволив повернутися до України десятьом молодим фахівцям. Уряд Литви очікує, що трирічна програма забезпечить повернення близько 75-80 спеціалістів. А за підтримки інших партнерів кількість її учасників може зрости до 250-300, що суттєво посилить підготовку України до членства в Європейському Союзі.
Програму також можуть інтегрувати в міжнародну ініціативу, відкривши можливості для ширшого фінансування з боку країн ЄС та інших міжнародних партнерів.
Як повідомляв Укрінформ, 5 грудня Литва разом з Канадою та Швецією приєдналася до спільної декларації щодо створення Фонду підтримки транспорту України (Ukraine Transport Support Fund – UTSF).
Фото Укрінформу можна купити тут
Відбудова
Уряд перерозподілив ₴142,3 мільйона на відбудову у Чернігівській і Сумській областях
Кабінет міністрів перерозподілив 142,3 млн грн з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії на проєкти відновлення у Чернігівській та Сумській областях.
Про це у Телеграмі повідомив постійний представник уряду у Верховній Раді Тарас Мельничук, передає Укрінформ.
«Зменшено обсяг коштів, виділених Агентству відновлення з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії, на 142,3 млн грн. Здійснено перерозподіл коштів, передбачених згідно з переліком проєктів (обʼєктів, заходів), які фінансуються за кошти фонду, виділених для будівництва та відновлення обʼєктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків і споруд», – йдеться в повідомленні.
Перерозподіл здійснено шляхом зменшення обсягу коштів, передбачених Запорізькій та Київській областям і збільшення обсягу коштів, передбачених Чернігівській області. Також здійснено перерозподіл коштів між обʼєктами Сумської області.
Як повідомлялося, Кабінет міністрів спрямує 2 млрд грн для забезпечення енергетичної стійкості і логістики в Сумській, Херсонській та Миколаївській областях.
Фото: КМУ
-
Одеса1 тиждень agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика1 тиждень agoУряд вніс до Ради законопроєкт про мотиваційні контракти для військових
-
Суспільство1 тиждень agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Війна1 тиждень agoТаїланд наступає на Камбоджу та зайняв село на чужій території — фото
-
Усі новини7 днів agoРозлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину
-
Одеса1 тиждень agoЛіцензію клініки Odrex в Одесі зупинено — подробиці
-
Політика1 тиждень agoМирний план США — Україна передала Штатам реакцію на документ
-
Усі новини1 тиждень agoЧоловік виявив незвичний обман зору на паркані після випадіння снігу
