Connect with us

Суспільство

від античності до приходу німецьких колоністів

Published

on


Будівельні матеріали завжди були невід’ємною частиною історії нашого краю, адже вони відображають не лише економічні можливості, а й культурні впливи, звички та традиції населення. Бессарабія, як прикордонний і багатонаціональний регіон, стала своєрідним «музеєм під відкритим небом», де на прикладі житлової та господарської архітектури можна простежити сліди різних епох і народів. Одним із ключових елементів цього архітектурного різноманіття є дахове покриття, зокрема черепиця. Популярність черепиці то спадала, то відновлювалась під впливом різних культурних течій. Вона змінювалася у формі, матеріалі та навіть у символічному значенні, ставши своєрідним маркером соціального статусу та стилю життя. У зв’язку зі зростаючим інтересом суспільства та краєзнавців до цього питання журналістка інтернет-видання «Махала» дослідила його спираючись на локальні краєзнавчі матеріали та матеріали Арцизького історико-краєзнавчого музею.

Черепиця в Бессарабії з’явилася у період античності

Археологічні розкопки в Нижньому Подунав’ї та на території Буджаку свідчать, що ще у період античності тут використовували глиняну черепицю. Греки, які засновували свої колонії на узбережжі Чорного моря, принесли з собою теракотові покрівельні матеріали – пласку (tegula) і жолобчасту (imbrex) черепицю. Римляни, які згодом зміцнили свій вплив у регіоні, перейняли і вдосконалили ці технології.

Приклад давньоримської черепиці знайденої в Бессарабії

Глиняні плитки обпалювалися у спеціальних горнах і мали довгий термін служби. Їхні уламки і досі знаходять під час розкопок у Бессарабії. Це доводить, що ще понад дві тисячі років тому жителі цих земель знали про міцне й довговічне дахове покриття.

У середньовіччі дахи перекривали соломою, очеретом, чи дерев’яними гонтами

Після занепаду античної цивілізації використання черепиці у Бессарабії майже припинилося. Причиною була як відсутність розвинутих виробничих центрів, так і економічні труднощі. У період середньовіччя сільські хати перекривали здебільшого соломою, очеретом чи дерев’яними ґонтами.

Таке покриття було дешевим і швидким у виготовленні, але нетривким: його доводилося міняти кожні 10–15 років. Тільки заможні господарі або духовні установи могли дозволити собі кам’яні або черепичні дахи, які свідчили про певний статус.

З XV століття територія Буджаку потрапляє під владу Османської імперії. Турецька архітектура принесла сюди нові форми черепиці – так звану турецьку (або османську) плитку, яка відзначалася округлими жолобами. Проте через дорожнечу та складність транспортування її застосовували переважно у містах та великих фортецях, а в сільській місцевості традиційно залишалися очерет і солома.

Приклад очеретяного даху

Все змінюється з приходом німецьких колоністів у ХІХ ст.

Рішучий перелом у поширенні черепиці стався після 1812 року, коли Бессарабія увійшла до складу Російської імперії і в Буджак переселилися німецькі колоністи. Разом із ними сюди прийшли європейські традиції будівництва, зокрема дахове покриття з черепиці.

Німецькі майстри не лише використовували черепицю у власному житловому будівництві, але й організовували місцеві виробництва. За даними дослідників, у низці колоній діяли черепичні майстерні, де виготовляли плоскі й жолобчасті глиняні плитки. Це дало змогу здешевити матеріал і зробити його доступним навіть для частини місцевого населення.

Технологія виготовлення

Технологічний процес виробництва черепиці був досить складним і вимагав високої майстерності. Спочатку видобували глину. Для цього  використовували місцеві поклади, що відзначалися пластичністю. Плитку формували у дерев’яних формах, забезпечуючи однакові розміри. Наступним етапом була сушка – сирі вироби витримували на сонці кілька днів. В кінці черепицю випалювали у спеціальних печах при високій температурі, що забезпечувало міцність і стійкість до вологи.

У XIX столітті поширеною була так звана «S-черепиця» (хвиляста), яка надавала дахам впізнаваного вигляду. Її перевагою була довговічність – така покрівля могла служити понад 50 років.

Типове перекриття Будинку німецькою черепицею

Для бессарабських сіл черепичний дах ставав ознакою достатку та заможності. Більшість селян продовжувала користуватися дешевими матеріалами (очеретом, соломою), тоді як будинки колоністів із червоною черепицею різко виділялися на фоні сільських ландшафтів. В історії нашого краю збереглися згадки про «німецькі хати під червоною черепицею».

XX століття – період занепаду і відродження популярності черепиці

У першій половині XX ст. черепиця все ще використовувалася, проте з часом її витіснили більш доступні матеріали – шифер та бляха. Радянська індустріалізація принесла масове виробництво цих покриттів, і черепиця втратила свою поширеність.

Втім, у XXI ст. інтерес до традиційної черепиці повертається. Відновлення старих німецьких будівель в Бессарабії, реставрація садиб та церков стимулюють попит на глиняні покрівлі. Сьогодні черепиця знову символізує якість, довговічність і єднання з історичними традиціями.

Фото з мережі інтернет



Джерело

Україна

молодик підпалив відділення Укрпошти в Києві

Published

on


Інцидент трапився на Лісовому масиві. Киянин діяв за вказівками, отриманими телефоном від невідомого чоловіка, який представився співробітником СБУ.

За даними слідства, 25-річний киянин облив двері будівлі пошти легкозаймистою рідиною та підпалив. За скоєне йому загрожує до 10 років ув’язнення, повідомляють у Київській міській прокуратурі.

Правоохоронці встановили, що напередодні, товариш затриманого познайомився з дівчиною в Інтернеті та збирався з нею на побачення. Незабаром йому подзвонив нібито співробітник СБУ та повідомив про те, що його нова знайома працює на країну-агресора та за спілкування із нею на нього тепер чекають неприємності.

Псевдоправоохоронець повідомив чоловікові про те, що той може уникнути кримінальної відповідальності, якщо підпалить відділення Укрпошти, де ніби працює її спільник-російський агент.

Виконати це завдання взявся його друг, тож придбав бензин, облив двері поштового відділення та підпалив його.




Палія затримала Нацполіція

Фото: Нацполіція

Поліція затримала зловмисника.

Дії підозрюваного кваліфіковано за ч. 2 ст. 194 КК України, а саме умисне пошкодження чужого майна, вчинене шляхом підпалу.

Суд обрав для підозрюваного запобіжний захід у вигляді нічного домашнього арешту, прокурори не згодні з цим рішенням і оскаржують його.

Нагадаємо, тим часом СБУ та Офіс генерального прокурора разом із Нацполіцією продовжують розслідування у справі вбивства народного депутата України Андрія Парубія. Зокрема, правоохоронці знайшли пістолет Макарова з глушником, який знаходився у схованці, яку зловмисник облаштував після вбивства Парубія.

Також у СБУ викрили британця, який працював на Росію, а саме завозив та розподіляв зброю, з якої були вбиті Дем’ян Ганул, Ірина Фаріон та Андрій Парубій.



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Політв’язень Абдулгазієв перебуває на межі між життям і смертю в колонії РФ

Published

on



Незаконно засуджений РФ до 12 років в’язниці кримський політв’язень Тофік Абдулгазієв перебуває на межі між життям і смертю в російській колоні через низку важких захворювань, зокрема туберкульоз легень, а також через виявлене під час МРТ новоутворення в головному мозку.

Про це повідомила у Фейсбуці його дружина Аліє Куртаметова, передає Укрінформ.

“З березня 2024 року Тофік з перемінним успіхом перебуває на межі між життям і смертю. Не встигаємо ми видихнути після того, як він вибирається з одного діагнозу, як тут же чоловіка наздоганяє інший. Двостороння пневмонія, малий лівобічний гідроторакс (рідина в легенях), анемія, синдром сполучнотканинної дисплазії з ураженням мітрального клапана (хвороба серця), хронічна серцева недостатність і гастрит, а також нефролітіаз (камені в нирках), дисемінований туберкульоз легенів з ураженням внутрішньогрудних лімфатичних вузлів”, – написала вона.

Дружина розповіда, що у жовтні 2024 року родина готувалася до виписки Тофіка з тюремної лікарні у зв’язку з відносною стабілізацією стану. Під час короткострокового побачення 14 жовтня він мав кращий вигляд, однак уже в листопаді Тофік почав скаржитися на різке погіршення зору.

За словами жінки, 1 грудня її чоловіка під конвоєм вивезли до міської лікарні для діагностики МРТ і там виявили утворення в голові.

Дружина політв’язня додала, що в тюремній лікарні у чоловіка взяли аналізи на онкомаркери – результат був негативний. Проте вона не знає точного діагнозу чоловіка.

Читайте також: Кримський політв’язень Богдан Зіза зазнає катувань у російській колонії і має проблеми зі здоров’ям

Як повідомлялося, Тофік Абдулгазієв перебуває в лікарні з березня 2024 року. Йому діагностували дисемінований туберкульоз легенів з ураженням внутрішньогрудних лімфатичних вузлів.

У квітні того року його перевели до палати інтенсивної терапії, де виявили низку тяжких захворювань: двосторонню пневмонію, малий лівобічний гідроторакс (рідина в легенях), анемію, синдром сполучнотканинної дисплазії з ураженням мітрального клапана, хронічну серцеву недостатність, гастрит та нефролітіаз (камені в нирках). Також Абдулгазієв почав втрачати зір у тюремній лікарні Челябінська.

Раніше Укрінформ повідомляв, що у політв’язня Тофіка Абдулгазієва виявили пухлину головного мозку.

Фото: Фб/Аліє Куртаметова



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Польський гурт експериментальної музики дав аудіоспектакль в Одесі Анонси

Published

on



Авторський аудіоспектакль “Радіо Ніч” зі структурою, що поєднала в собі перформативне читання й музику електроакустичної імпровізації відбувся в Одесі у More Music Club.

Виконавцями стало польське тріо Karbido та письменник Юрій Андрухович.

 Центральним оповідним мотивом дійства стала історія музиканта, що бореться з режимом на боці революції, а після її поразки, перебуваючи в невідомому укритті (чи може, в’язниці), в пошуках дальшого сенсу існування відкриває таємну нічну радіостанцію. Тлом акції стає час пандемії, кліматичних протестів і російської агресії – час радикального й остаточного бути чи не бути.

Karbido (Карбідо) – польський експериментально-інструментальний гурт. Колектив пов’язаний із мистецьким угрупованням Томаша Сікори Hermetyczny Garaż, в рамках якого реалізує свої музичні роботи. З 2005 року гурт співпрацює з українським письменником Юрієм Андруховичем.

“Радіо Ніч” – найновіша спільна робота українського письменника й польської музичної формації, що в несподіваний спосіб продовжує їхню майже 20-річну співпрацю, долаючи межі стереотипної літературно-музичної колаборації й наближаючись до виконуваного наживо музичного радіоспектаклю.

Як повідомив кореспондентці Інтента Генеральний консул Республіки Польща в Одесі Яцек Ґоцловский, концерт планувався за кілька місяців, але припав на той час коли після російського обстрілу в більшості міста не було електропостачання, а відтак й води та тепла. 

“Але був класний настрій тож нам пощастило. Метою цього проєкт було показати, що польські музиканти можуть співпрацювати з українськими діячами культури. Ми прагнемо популяризувати польську культуру. Що люди розуміли, що польська культура то не лише пироги, бігус та льодові танці, але й інше”, – зазначив консул.

За словами письменника Юрія Андруховича, в Одесі він з “Карбідо” вже виступав, але ще до повномасштабного вторгнення. А цього року вирішили, що якщо у грудні польські музики приїдуть до України, зокрема планували концерт у Львові, то вже зіграють й в Одесі.

“Музиканти – мої друзі вибрали такий шлях у житті, аби триматись подалі від мейнстриму – творити щось дивне, що більшість людей не сприймають то треба працювати аби в цій більшості з’явилися ті, хто зрозуміє та сприйме. Історія наша починається з 2006 року, коли ми дали у Харкові концерт. Ми зіткнулися з цією реальністю, що на 10 хвилині люди відвертаються та йдуть, але потроху ми обросли колом шанувальників, які навіть їздили в інші міста на наші концерти. Ми намагаємось робити щось нетипове. Можливо якби залежало від мене, то я б тягнув їх трохи в якусь попсу, але в них принциповий підхід. Й мені це цікаво наскільки вони вірні своєму принципу”, – зазначив письменник. 

Юрій Андрухович — український поет, прозаїк, перекладач, представник постмодернізму в літературі, есеїст. Кандидат філологічних наук. Живе і працює в Івано-Франківську.


Кирило Бойко



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.