Connect with us

Події

Від Курбаса до Уривського: «Макбет» крізь століття

Published

on


Постановки шекспірівської трагедії режисерами різних поколінь допомагають відчути українську театральну культуру

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського стала однією з найочікуваніших прем’єр сезону в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка. У новій інтерпретації події 400-річної давнини переосмислюються крізь призму впливу сучасних інформаційних технологій на людину. Водночас звернення до цієї класичної історії про жагу до влади під час повномасштабної війни спонукає провести паралелі з новаторським театром Леся Курбаса столітньої давнини.

Ця прем’єра долучається до справжнього «шекспіроБУМу» в Україні: за останні десять років, як раніше повідомляв Укрінформ, з’явилося 111 нових вистав за п’єсами видатного драматурга.

Про паралелі між сучасною постановкою «Макбета» Уривського та виставою Курбаса, репресованого радянсько-московською владою, ми детальніше поговорили з театрознавицею Ганною Веселовською та акторами вистави – виконавцем ролі Макдуфа Ренатом Сєттаровим і виконавцем ролі Банко Віталієм Ажновим.

ВІЩУНОК ШЕКСПІРА УРИВСЬКИЙ ПЕРЕТВОРИВ НА СУЧАСНИХ МОНСТРІВ ІНФОРМАЦІЙНОГО ВПЛИВУ

У трагедії Шекспіра, і відповідно у виставі франківців, прем’єра якої відбулася 28 лютого, воєначальники Макбет та його друг Банко повертаються з війни переможцями. Вони зустрічають трьох відьом, які пророкують Макбету королівський трон.

У сучасній постановці віщунки – це не люди, а три рухомі світлові екрани, розміщені на гігантських гіроскопних кранах (подібні використовують під час кінозйомок). Протягом півторагодинної вистави без антракту глядачі відчувають демонічний вплив цих технологічних монстрів: їхніх голосів та рухомих металевих конструкцій, що чинять фізичний і психологічний тиск. На білих екранах посеред темряви з’являється кров — символ жертв тих, хто йде до влади через убивства.

Тетяна Міхіна та Акмал Гурєзов

Від цих роботизованих інформаційних систем ніде сховатися: вони заповнюють увесь сценічний простір і навіть кілька разів висуваються у глядацьку залу. Так режисер Іван Уривський та художник-постановник Петро Богомазов демонструють нав’язливість і всеохопність сучасної цифрової реальності, що здатна лякати й заганяти у глухий кут. Не всі здатні протистояти таким маніпуляціям, що призводить до фатальних наслідків.

Художниця з костюмів Тетяна Овсійчук використала для постановки виключно чорний колір та його відтінки. Протягом вистави актори тричі змінюють костюми: спочатку постають у робочому одязі, а згодом перевтілюються у барокові шекспірівські образи. Це візуально скорочує дистанцію між часом написання п’єси та сьогоденням.

ТИРАНІЇ ТА ДЕСПОТИЗМУ ЗАВЖДИ ПРОТИСТОЇТЬ ПОТУЖНІША СИЛА

У виставі «Макбет» задіяні переважно актори, які вже мають досвід роботи з Уривським. Постановку створили швидко — трохи більше ніж за два місяці інтенсивних репетицій.

«Ми звикли до такого темпу, – розповідає Віталій Ажнов. – Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну взагалі всі стали мобільнішими. Хочеться все швидко встигнути, бо не знаєш, що буде завтра. Максимальна концентрація, довіра акторів до режисера, довіра режисера до акторів, неймовірна команда. Все як завжди в роботі з Іваном Уривським – в любові і співтворчості».

Ренат Сєттаров
Ренат Сєттаров

І додає: «Шекспір – вічний, неймовірний автор, у якого знаходимо безліч паралелей із сучасністю. «Макбет» є дуже важливою виставою в нинішній час та пересторогою суспільству. Тиранія, деспотизм і жага необмеженої влади не мають шкали вимірювання; неможливо визначити, хто гірший – Макбет чи Калігула. Навіть найменше зло залишається злом. І чим довше воно безкарне, тим більше розростається».

У своїй постановці Уривський помітно скоротив кількість персонажів шекспірівської п’єси. Це дозволяє сконцентрувати увагу на сутності ключових образів: Макбета (Акмал Гурєзов, Олександр Рудинський) і його дружини Леді Макбет (Тетяна Міхіна, Мальвіна Хачатрян), Банко (Віталій Ажнов, Іван Шаран), Дункана (Арсеній Тимошенко, Дмитро Чернов), Макдуфа (Ренат Сєттаров, Роман Ясіновський) і Малколма (Павло Шпегун, Леонід Шеревера).

Поступово Макбет і його дружина стають страшнішими за будь-яких демонів. Їхні стосунки просякнуті підступністю та жорстокістю, які витісняють любов. Зрештою, не так важливо, хто виявився слабшим чи мав більші амбіції, – руки у крові залишаються і в злочинця, і в його спільників.

Актор Ренат Сєттаров – виконавець ролі Макдуфа, який першим запідозрив Макбета у вбивстві, каже: «Інколи треба нагадувати, і розуміти, що ніхто не безсмертний; що за все скоєне треба буде згодом відповісти». Для актора роль Макдуфа є підтвердженням істини: на кожну силу знайдеться інша, потужніша.

ПОСТАНОВКА «МАКБЕТ» ЛЕСЯ КУРБАСА 1924 РОКУ: ПОНАД 30 ПЕРСОНАЖІВ ТА 5 ДІЙ

У Національному театрі імені Івана Франка нову постановку «Макбета» розглядають як продовження дослідження людської природи сценічними засобами. Сто років тому, у 1924-му, першу масштабну українську постановку цієї трагедії Шекспіра в театрі «Березіль» створив видатний режисер-авангардист Лесь Курбас.

Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.
Театрознавиця Ганна Веселовська. Фото надане співрозмовницею.

Театрознавиця, докторка мистецтвознавства Ганна Веселовська розповідає, що «створення вистав за п’єсами, знайомими попереднім поколінням глядачів, є способом актуалізувати важливі події минулого». За її словами, постановки «Макбета» Леся Курбаса та Івана Уривського дуже різняться – через 100 років це зовсім інший театр. «Але важливо демонструвати цю тяглість. Подібна практика існує і в інших театральних культурах: кожне нове покоління режисерів звертається до класичної п’єси, пропонуючи власне бачення тексту».

Вона зауважує, що більшість глядачів не йде на виставу з підручником з історії театру. «Проте важливою є можливість нагадати про знакові для української культури імена: 100 років тому «Макбета» ставив Лесь Курбас, сьогодні — Іван Уривський».

«Коли розповідь про новаторство Леся Курбаса у 1920-х роках доповнюється сучасною візуалізацією — виставою Уривського, — знання глядача стають предметнішими: про історію театру в Києві, його репертуар, режисерів та акторів. Це допомагає наблизитися до епохи, яку тоталітарний радянський режим намагався стерти з пам’яті українців та світу», – каже пані Ганна.

Фінальна сцена вистави
Фінальна сцена вистави “Макбет” Леся Курбаса.

Лесь Курбас вперше зрежисував «Макбета» і зіграв у ньому головну роль ще у 1920 році в мандрівному театрі, який показував цю виставу у Білій Церкві на Київщині. А згодом, у 1924 році, створив масштабну постановку в «Березолі», де вже сам не грав. На двомовному (українською та англійською) сайті «Open Kurbas: цифрова колекція» — https://openkurbas.org/, створеному Музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України, серед оцифрованих 12 тисяч музейних предметів можна почитати анкети глядачів постановки «Макбет», які дивилися виставу 14 листопада 1924 року. Свої враження залишили, зокрема, вчитель, працівниця готелю, студент, слюсар, переписувач.

Вистава Курбаса 1924 року складалася з 5 дій і виразно демонструвала крах особистості в боротьбі за трон театральними засобами. Сценографію та костюми створив Вадим Меллер — художник-кубофутурист, засновник конструктивізму в українському театральному мистецтві. На сцені було задіяно понад 30 персонажів, не враховуючи учасників масових сцен. Дійство набувало рис політичного фарсу, позбавляючи героїв величі та формуючи до них іронічне ставлення.

ТЕХНОЛОГІЇ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ

Хоча Іван Уривський залишив лише «скелет» відомої п’єси, через 100 років після Леся Курбаса він демонструє дуже цікавий підхід до тексту, зазначає Ганна Веселовська. «Мене абсолютно не бентежить те, що глядачам показують тільки одну лінію із твору Шекспіра. Коли люди у побутовому середовищі роблять такий закид, то я ставлю собі запитання: невже всі читали трагедію «Макбет» і детально її знають?», – пояснює театрознавиця.

На її думку, ця вистава – погляд на проблеми комунікації, але не стільки між людьми, скільки між людиною і технологіями. Це надзвичайно актуально сьогодні, в епоху роботизації, штучного інтелекту та інформаційних воєн. Адже в повсякденному житті ми взаємодіємо з безліччю пристроїв, часто не усвідомлюючи, яку роль їм відводить хтось невидимий.

Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського
Вистава «Макбет» за п’єсою Шекспіра в постановці режисера Івана Уривського

«Містична роль у постановці «Макбету» Уривського відведена технологічним засобам – це сучасно. Проте такий аспект не відкидає розмови про морально-етичні принципи, дію людського фактору та потребу людей зберігати в собі все людське», – резюмує Ганна Веселовська.

Валентина Самченко. Київ

Фото Юлії Вебер надані Театром Франка та з сайту «Open Kurbas: цифрова колекція»



Джерело

Події

У Міжнародний день музеїв стартує онлайн-квест «В пошуках трипільських скарбів»

Published

on



Київський обласний археологічний музей з нагоди Міжнародного дня музеїв 18 травня запускає новий інтерактивний квест-вікторину «В пошуках трипільських скарбів».

Про це Укрінформу повідомили у громадській організації «єМузей», яка стала ініціатором та розробником квесту. 

Департамент культури і туризму Київської обласної військової адміністрації виступив ключовим партнером і надав організаційну та методичну підтримку проєкту. 

Завдяки спільній роботі вдалося створити сучасний культурно-освітній продукт, який поєднує глибокі історичні знання з інноваційними форматами взаємодії з аудиторією, зазначають у ГО «єМузей».

За сюжетом онлайн-квесту, кожен учасник перетворюється на молодого археолога, який розпочинає власне дослідження, повне загадок, несподіваних фактів і стародавніх артефактів. 

Вікторина поєднує знання з інтерактивними завданнями, що розвивають логіку, увагу та історичну уяву. Упродовж проходження квесту користувач дізнається більше про унікальну культуру трипільців, їхні поселення, символіку, побут і вірування.

Читайте також: На Вінниччині державі повернули землі з пам’ятками археології трипільської культури

Онлайн-формат дозволить долучитися до квесту з будь-якого куточка України та за її межами, що робить його чудовим інструментом неформального навчання й культурної дипломатії. 

Квест також доступний для музейних установ у Київській області як частина програми з популяризації нематеріальної спадщини.

Як повідомляв Укрінформ, Музей авангарду у Києві розміститься в історичній будівлі на вулиці Липській.

Фото надане ГО «єМузей»



Джерело

Continue Reading

Події

Франківський краєзнавчий музей отримав 11-метровий «Рушник єдності»

Published

on


В Івано-Франківську 11-метровий «Рушник єдності», який побував у різних містах України, урочисто передали у краєзнавчий музей.

Про це повідомляє кореспондентка Укрінформу.

«Ми передаємо у Краєзнавчий музей цей рушник, щоб жителі Прикарпаття змогли побачити його красу. Він побував у різних куточках нашої держави, у містах, де були обстріли, бойові дії, у містах, які звільнили від ворожої окупації», – зазначила голова Івано-Франківської ОДА Світлана Онищук.

За її словами, цей рушник у 2021 році встановив рекорд України.

«Він має назву «Рушник єдності». Над ним працювали упродовж шести місяців викладачі та студенти нашого коледжу», – підкреслила авторка ідеї «Рушника єдності», завідувачка відділення фахового коледжу культури і мистецтв Калуша, докторка філософії Іванна Свирид.

За її словами, довжина рушника сягає 11 м 79 см, ширина – майже 1 м. На ньому – орнаменти різних етнографічних груп України, втілених у нетрадиційній техніці – валяння вовною, «фелтинг».

Читайте також: Українські науковиці розповіли, хто започаткував тренд одягати піджак із вишиванкою

«Він тут ще не експонувався, хоча мандрував усією Україною. Навіть був у містах Буча, Бородянка, Гостомель, Біла Церква і майже в усіх обласних центрах країни», – додала Свирид.

Наразі «Рушник єдності» мають намір представити у країнах, де проживає українська діаспора.

Раніше «Рушник єдності» у Калуші встановив національний рекорд – як найдовший рушник в Україні.

Як повідомляло агентство, у Києві презентували перший у світі «Рушник гостинності»



Джерело

Continue Reading

Події

На Львівщині відкрили кримськотатарський культурний центр

Published

on


Зазначається, що центр відкрито зусиллями місцевої кримськотатарської громади та ГО «Іхсан – Щирість». До відкриття в онлайн-форматі долучився голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров.

«Дуже важливо в такі важкі часи мати партнерів, помічників, союзників. Хочу подякувати всім, завдяки кому це відкриття стало можливим. Незважаючи на те, що наша Батьківщина – Крим – вже понад одинадцять років перебуває в російській окупації, тут, на материковій Україні, кримські татари, які змушені були покинути Крим, мають підтримку, відчувають тепло і допомогу. Зараз, під час війни, в лавах сил безпеки і оборони України кримські татари разом з українцями та громадянами інших національностей боронять нашу Україну. Так вибудовується українська політична нація. Ми разом б’ємося з ворогом, бо знаємо – якщо не буде України, не буде Криму. Давайте і далі будемо разом, допоки не звільнимо всі землі і не повернемось до Криму», – наголосив він.

Культурний центр розташовано в історичній будівлі, в якій наразі відновлено перший поверх. Центр було створено за підтримки Данської ради у справах біженців, Управління Верховного комісара ООН у справах біженців (УВКБ ООН), благодійної організації NEEKA, міської влади і мера Дрогобича Тараса Кучми та за сприяння Меджлісу кримськотатарського народу.

Читайте також: У трьох містах Криму активісти «Жовтої стрічки» поширили символи спротиву

Раніше Укрінформ повідомляв, що у Львові відкрили Ісламський релігійно-культурний центр з мечеттю та мінаретом.

Фото Віри Чопик



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.