Суспільство
Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції
Розпис яєць до Великодня — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.
Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.
«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.
Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.
«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.
У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.
«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.
Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.
«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.
Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти.
«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.
«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка», — розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.
Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів.
«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.
Суспільство
Сирський: Місія ЗСУ на Різдво
Місія Збройних сил України на Різдво Христове – стояти на варті спокою своїх рідних та близьких, забезпечити їм можливість побачити першу різдвяну зірку, зібратися за святковим столом та відчути радість.
Про це головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський написав у Фейсбуці, передає Укрінформ.
«Війна, що триває понад десять років, не лише забрала. Вона згуртувала нас у родину. Ми – українці різних міст, різних вірувань і національностей – об’єднані Збройними силами України», – зазначив він.
Головнокомандувач привітав військових зі святом та підкреслив, що пишається кожним із них та загалом усією «воїнською родиною».
«Ми взялись за неможливе і зробили це. Так само я вірю, що ми обов’язково повернемось до наших родин, за святковий стіл», – наголосив Сирський.
Зі свого боку, міністр оборони України Денис Шмигаль напередодні свята Різдва Христового висловив вдячність за захист і стійкість військовослужбовцям Збройних сил України.
“У цей день ми традиційно збираємося в колі близьких і рідних, аби зустріти сходження першої зірки. Це знаменує народження Христа й початок Різдва. Свята, яке упродовж століть було і залишається для нас символом віри, родинного тепла та єдності”, – зазначив Шмигаль.
За його словами, “сотні тисяч захисників і захисниць сьогодні зустрічають Різдво на фронті, боронячи затишок рідних. І навіть на фронті у польових умовах наші бійці намагаються готувати традиційні страви і навіть колядують, щоб підтримати атмосферу сімейного свята з побратимами. Адже саме в традиціях українці зберігали свою ідентичність, яку десятиліттями намагалися знищити вороги”.
Міністр подякував кожному військовослужбовцю і кожній військовослужбовиці за захист і стійкість, а родинам захисників — за терпіння і віру.
“Нехай Різдво Христове зміцнить нас у переконанні, що світло і воля завжди перемагають темряву”, – побажав Шмигаль.
“Христос рождається! Славімо Його!”, – написав він.
Як повідомляв Укрінформ, у липні 2023 року Верховна Рада ухвалила закон про зміну в датах державних свят, згідно з яким офіційною датою святкування Різдва в Україні є 25 грудня.
Фото: 22 окремої механізованої бригади
Суспільство
У Миколаєві СБУ викрила двох ворожих агітаторів, що вихваляли рашизм Анонси
Служба безпеки України затримала двох чергових прокремлівських агітаторів, які активно виправдовували збройну агресію рф та воєнні злочини окупантів
Про це повідомила Служба безпеки України.
Зловмисники поширювали ворожу пропаганду в мережі, намагаючись дестабілізувати суспільно-політичну ситуацію в регіонах.
Один із затриманих — мешканець столиці, який через власні акаунти у соцмережах публікував дописи на підтримку загарбників та закликав до зміни меж державного кордону України. Інший фігурант, викритий на Харківщині, відкрито вихваляв дії регулярних військ країни-агресора та дискредитував українських захисників у коментарях до популярних інформаційних пабліків.
Під час обшуків за місцями проживання агітаторів правоохоронці вилучили комп’ютерну техніку та мобільні телефони з доказами їхньої підривної діяльності на користь росії. Обом затриманим повідомлено про підозру за статтею 436-2 Кримінального кодексу України (виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії рф проти України, глорифікація її учасників).
Наразі триває слідство для встановлення всіх обставин їхньої діяльності та можливих зв’язків зі спецслужбами ворога. Зловмисникам загрожує тривале тюремне ув’язнення з конфіскацією майна.
Раніше, Служба безпеки України повідомила про затримання чергової російської інформаторки на Миколаївщині.
Контррозвідка СБУ затримала на Миколаївщині 26-річну безробітну інформаторку, яку завербували через Телеграм-канали під приводом пошуку заробітку.
Жінка шпигувала за переміщенням бронетехніки Сил оборони, для чого встановлювала біля місцевих автомагістралей замасковані смартфони з додатковим живленням, що дозволяло ворогу в режимі реального часу відстежувати рух та кількість техніки. Зловмисниця також періодично об’їжджала територію міста на таксі, щоб виявляти пункти базування українських підрозділів, і навіть втиралася у довіру до захисників, випитуючи у них завуальовану інформацію.
Суспільство
Одеса знову під атакою російських дронів: згорів склад з побутовою технікою
Минулої ночі дві атаки по Одесі здійснила росія за допомогою десятків важких ударних дронів-камікадзе типу “шахед”. Як повідомили у ДСНС, розпочалася пожежа на закритому складі з побутовою технікою. Там не було ніякою військової техніки – лише бойлери та електричні обігрівачі. Божевільні російські фашисти знову обирають для своїх ударів цивільні підприємства або інфраструктуру. Під час другої повітряної тривоги дрони знову атакували об’єкт. Рятувальники встигли заховатися в укритті. На щастя, загиблих та постраждалих немає.
-
Одеса1 тиждень agoЗатори біля Паланки — ситуація на кордоні з Молдовою
-
Події1 тиждень agoУ Львові й Дніпрі закриваються книгарні «Ноти» і «Ніша»
-
Усі новини1 тиждень agoПохорон Степана Гіги — що сказав його друг на церемонії прощання
-
Війна5 днів agoРадіолокаційну систему посадки РСП-6М2 знищили на аеродромі «Кіровське»
-
Усі новини1 тиждень agoІдеї чаю — що додати в напій, щоб він був ще смачнішим
-
Усі новини1 тиждень agoМаша Полякова чоловік – Еден Пассареллі їде до України
-
Усі новини1 тиждень agoексперти розповіли скільки радіації вони випромінюють
-
Політика1 тиждень agoЄС долучається до фінансування Міжнародної компенсаційної комісії для України
