Суспільство
Як виглядали великодні писанки у Бессарабії: дослідження традиції

Розпис яєць до Великодня — давня традиція, що зберігається у багатьох регіонах України. У кожній місцевості вона має свої характерні риси, що формувалися під впливом багатьох чинників. На теренах Бессарабії також існували власні форми писанок із притаманною їм символікою та техніками. Проте з часом ця традиція поступово зникла з повсякденного вжитку, залишившись переважно у спогадах старших поколінь.
Журналіст інтернет-видання «Махала» поспілкувався зі збирачем та дослідником місцевих традицій Бессарабії Олександром Полібзою. Протягом багатьох років він досліджував особливості великоднього розпису яєць у регіоні, намагаючись віднайти автентичні візерунки, орнаменти та символіку, притаманні саме бессарабським писанкам.
«За останні 50 років традиція розпису яєць до Великодня зникла в нашому регіоні. Люди переважно просто фарбували яйця в один колір — використовували природні барвники, як-от лушпиння цибулі, або готові фабричні фарби. Але мене зацікавило, чи були в нас колись справжні писанки, які орнаменти наносили на них та чому ця традиція зникла», – розповів на початку розмови Олександр.
Цікавитися темою великоднього розпису Олександр Полібза почав ще понад десять років тому, коли, не маючи доступу до архівів, збирав інформацію самостійно — розпитував старожилів, переглядав родинні альбоми, фіксував спогади. Перші зразки орнаментів знайшов у книжці, присвяченій традиційному розпису яєць у Республіці Болгарія, й спробував відтворити їх на практиці.
«Я придбав писачок і спробував відтворити орнаменти з книги, але вони стосувалися переважно традиції Болгарії, тому не повністю відповідали моїм очікуванням. Хотілося знайти щось справді локальне, наше — те, що побутувало саме в селах Бессарабії. Було важливо з’ясувати, чи існувала в нашому регіоні власна традиція розпису великодніх яєць», – зазначив Олександр Полібза.
У 2015 році він відвідав Національний гагаузький історико-етнографічний музей у гагаузькому селі Бешалма Республіки Молдова. Саме там він уперше натрапив на зразки розписаних яєць, які, за всіма ознаками, можна вважати бессарабськими писанками. Ці експонати стали для нього важливим відкриттям — адже до цього моменту він не мав жодного візуального підтвердження існування такої традиції в регіоні.
«Існування бессарабських писанок тоді підтвердили й старожили села Бешалма. Вони згадували, що розпис яєць у традиційний спосіб не був масовим явищем, проте деякі майстрині все ж прикрашали великодні яйця орнаментами. Це стало для мене важливим підтвердженням того, що така традиція справді існувала. Згодом я також дізнався про орнаменти, характерні для регіону Добруджа (ред. історична область у складі сучасної Болгарії), звідки до нашого краю переселилася велика кількість людей», – розповів дослідник.
Цього року Олександру вдалося отримати доступ до оцифрованої колекції вченого-етнографа Валентина Мошкова, який наприкінці XIX — на початку XX століття досліджував побут і культуру народів Бессарабії. В цьому архіві збереглися етнографічні описи, зразки традиційного побуту, музичні інструменти, а також кілька зразків писанок, які дозволили побачити характерні риси великоднього оздоблення яєць у регіоні. Ці матеріали стали новим джерелом для досліджень Олександра. Він продовжив вивчати візерунки та спробував самостійно відтворити знайдені мотиви на яйцях.
«Завдяки цьому архіву вдалось віднайти ще 8 зразків бессарабських писанок. Вони походять із гагаузького села Бешалма та сусіднього Кірсова, де мешкають як болгари, так і гагаузи. Основними візерунками писанок із села Бешалма є рослинні мотиви, тоді як у зразках із села Кірсове трапляється антропоморфне зображення жінки. Пошук цих експонатів був складним і тривалим процесом: доводилося переглядати сотні документів, звіряти описане з реальними традиціями, спілкуватися з місцевими. Але головне, що нам вдалося довести, що писанкарство в Бессарабії справді існувало», — зазначає Олександр Полібза.
Також цього року вдалося отримати нові підтвердження існування традиції розпису святкових яєць в Бессарабії. У селі Нові Трояни Городненської громади вдалося поспілкуватися з місцевою мешканкою Анною Карабецькою (1958 року народження), а в селі Рівне Тарутинської селищної громади — з Федорою Писарогло (1928 року народження). Обидві жінки пригадали, що в дитинстві бачили, як місцеві жінки вручну розписували великодні яйця, використовуючи віск та підручні інструменти.
«Я пам’ятаю, як моя мама наносила воском візерунки на яйця перед Великоднем. Я також робила це в дитинстві — це був доволі складний процес, і не кожному він вдавався. Зазвичай малювали рослини, гілочки, квіти, іноді — геометричні лінії чи цифри. На жаль, жоден із тих зразків не зберігся, і на фотографіях вони теж чомусь не потрапили», — згадує мешканка села Нові Трояни Анна Карабецька.
«У нашій родині для розпису яєць використовували папір. Ми вирізали з нього візерунки та приклеювали їх до яйця, а потім опускали яйце у фарбу. Коли папір знімали, залишався світлий малюнок на кольоровому фоні. Це була проста, але цікава техніка, яка не потребувала воску чи спеціального писачка», — розповіла мешканка села Рівне Федора Писарогло.
Поки що конкретної задокументованої інформації про причини зникнення традиції розпису писанок у Бессарабії не виявлено. Проте, за словами дослідника, можна припустити, що цьому сприяли історичні обставини, зокрема процеси колективізації, радянська політика уніфікації культури та системна заборона релігійних свят і обрядів.
«Великдень, як і багато інших традицій, вважався проявом «релігійного марновірства» й не підтримувався владою, що поступово призвело до занепаду обрядових практик у сільському побуті. За інформацією, яку вдалось дізнатись, що навіть на Полтавщині, де писанкарство було розвиненим, у роки Радянського Союзу ця традиція практично зникла, і якщо щось і робилося, то, швидше за все, таємно. Ймовірно, подібна ситуація була й у Бессарабії. Саме це могло стати однією з причин, чому техніка розпису яєць у нашому регіоні майже не збереглася», — припускає дослідник Олександр Полібза.
Суспільство
Нацбанк випустив пам’ятну монету до 39-ї річниці Чорнобильської катастрофи

Національний банк України 25 квітня 2025 року ввів в обіг нову пам’ятну монету “Чорнобиль. Відродження. Лось європейський”, присвячену 39-й річниці Чорнобильської катастрофи.
Про це у Телеграмі повідомила пресслужба НБУ, передає Укрінформ.
Зазначається, що монета є п’ятою у серії, присвяченій відродженню дикої природи на території Чорнобильського заповідника. Лось європейський (Alces alces), зображений на монеті, занесений до Червоної книги України з 2017 року та став символом відновлення природних екосистем Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника.
На реверсі монети на тлі пейзажу зображено лося європейського (елемент оздоблення – тамподрук), над яким угорі – лосиця з малям. Аверс прикрашає символічне колесо життя у вигляді стилізованого міжнародного знаку “Радіаційна загроза”, оповитого листям, навколо якого зображені тварини, популяції яких розвиваються у зоні відчуження.

Монета номіналом 5 гривень виготовлена з нейзильберу тиражем 40 тис. штук, з яких 20 тис. у сувенірному пакуванні. Авторкою ескізів є художниця Наталія Фандікова.
Придбати монету можна буде з 29 квітня 2025 року в інтернет-магазині нумізматичної продукції НБУ та поступово в банках-дистриб’юторах, перелік яких розміщено на сайті Нацбанку.
Як повідомляв Укрінформ, 17 квітня Національний банк України увів в обіг нову пам’ятну монету «Великодня радість. Писанка», яка має форму традиційної української писанки.
Фото: НБУ
Суспільство
В Ізмаїлі почали облаштування Алеї Слави Анонси

Працівники приватного підприємства “Роднік” почали роботи з облаштування Алеї Слави на честь полеглих місцевих захисників в Ізмаїлі Одеської області.
Про це розповів заступник міського голови Ізмаїла Сергій Лузанов, повідомило “Суспільне”.
Меморіал буде розташований у північній частині Площі Перемоги, навколо великої клумби з ялинкою. Композиція складатиметься з основних елементів — вогників, стели та конструкцій із фотографіями загиблих. Також на території встановлять флагштоки з Державним Прапором та прапором Ізмаїла, а землю навколо застелять газонним покровом, стійким до витоптування. Спочатку на території зробили розмітку, наразі тривають земельні роботи. Точну дату завершення будівництва поки не називають.
Утім раніше кореспондентка Інтента із посиланням на систему електронних закупівель Prozorro, повідомляла, що Управління житлово-комунального господарства Ізмаїльської міськради підписало договір з приватним підприємством “Роднік” депутата міської ради Ігоря Дехтярьова на облаштування Алеї Слави на площі Перемоги.
Сума контракту склала 12 мільйонів 400 тисяч гривень. Це на 137,5 тисяч менше за максимальну ціну, запропоновану замовником.
Торги провели з другої спроби через нюанс із поданою учасником документацією. Зазначимо, що в обох випадках претендент був один і той самий – ПП “Роднік”. Причиною відмови єдиному учаснику на першому аукціоні стали інфляційні процеси, які “Роднік” включив до складу договірної ціни. Оскільки такі тонкощі не передбачені умовами закупівлі, тому представник замовника відхилив пропозицію претендента. А от вдруге аукціон визнали таким, що відбувся.
У другій половині 31 березня підрядник вже розташував будівельні вагончики на площі Перемоги на знак початку робіт. Фінансувати їх будуть у два етапи: у 2025 році з міського бюджету виділять 6,37 мільйона гривень, а решту коштів заплатять у 2026-му році. Алею розташують у північній частині площі, через дорогу від Ізмаїльської міської центральної лікарні. Планують висадити багаторічні квіти, а також композицію у національних кольорах зі 160 петуній – жовтих та блакитних. На залізобетонному фундаменті встановлять стенд із портретами загиблих, конструкції для кріплення фото та покладання квітів.
Передбачене також освітлення: навколо Алеї змонтують шість світлодіодних світильників на металевих опорах, 72 ґрунтових світильників та підсвітку портретів. Для догляду за зеленою зоною буде підведено трубопровід. Завершити роботи планують до 15 грудня 2026 року.
У 2024 році місце розташування Алеї Слави визначили шляхом онлайн-голосування. Площа Перемоги отримала найбільшу підтримку – 40,5% голосів. Восени минулого року архітекторка Ольга Пашевська розробила концепцію майбутнього меморіалу, а міська рада замовила за 198 тисяч гривень ескізний проєкт місцевій фірмі “Геоінформсервіс”.
Суспільство
Голова ОТГ з Одещини четвертий рік пече паски

Як до цього прийшла, Людмила Прокопечко розповіла у соцмережі
Голова Доброславської селищної ради Людмила Прокопечко нарешті власноруч взялася пекти паски.
Про це вона повідала у зворушливому дописі у соцмережі.
«В нашій родині Великдень завжди вважався одним з найважливіших свят. Жили ми в селі, в якому з храму, величної споруди, яку було видно за кілька кілометрів, радянська влада зробила склад якихось хімікатів, а пізніше храм взагалі зруйнували. Дітям у школі забороняли навіть говорити про Паску. Наші батьки завжди готувалися до цього свята, бо завжди святкували його на своїй далекій батьківщині, звідки їх примусово виселили, а точніше просто вигнали. Ну а ми, дітлахи, з нетерпінням чекали Великодня, бо щороку до свята нам купували новий, святковий одяг, а ще в цей день було дуже багато всього смачного. А ще була передвеликодня магія, коли мама пекла паски, і пахощі від них розносилися по всій вулиці, а ми бігли до бабусі писати писанки. А у неділю нас будили раненько, і мама з татом казали нам: дівчата, Христос Воскрес!
Я раніше ніколи не пекла пасок, бо навіщо, якщо можна взяти у мами. Вона їх пекла багато, так що вистачало не тільки нам, а й сусідам. Коли мама вже була слабкою і не могла сама пекти паски, їх пекла сестра, теж для всіх, але мама завжди питала мене, чому я сама не печу пасок. Я віджартовувалася, але і сама себе часто запитувала, чому, коли всі мої знайомі і друзі печуть паски, мене якось зовсім не тягне цим займатися. І тільки коли мами не стало, я відчула раптом якусь прямо фізичну потребу спекти паски на Великдень. І от роблю це вже четвертий рік, в пам’ять про маму. І завжди, як колись мама, хвилююся, щоб тісто вдалося, щоб паски добре зійшли, і радію, коли все вдається», – розповіла Л. Прокопечко.
ВАС ЦЕ МОЖЕ ЗАЦІКАВИТИ:
• Нащадки німців-колоністів відвідали на Одещині села своїх предків і подарували громаді пожежну машину та школі мікроавтобус
• Жителям сіл Одещини замість стаціонарних відділень Ощадбанк запропонував послуги пересувного офісу
Микола Заєць, редактор стрічки новин
-
Відбудова1 тиждень ago
У Піддубному на Донеччині відновили газопостачання після обстрілу
-
Україна1 тиждень ago
яка область на першому місті
-
Усі новини6 днів ago
дослідник упевнений в існуванні інопланетної бази під водою
-
Політика3 дні ago
Цінна зустріч у критичний момент
-
Усі новини1 тиждень ago
Кому зі знаків Зодіаку пощастить 19-20 квітня 2025 року — відповідь астролога
-
Усі новини6 днів ago
стюардеса показала, що носить під зручною уніформою (відео)
-
Війна3 дні ago
Українські дрони стають стійкішими до РЕБ ворога
-
Усі новини1 тиждень ago
Наддешевий портативний проектор покаже кіно де завгодно: характеристики Dangbei N2 mini