Події
Підліток забрався на вантажний вагон: його вдарило струмом

Підлітка, який не повернувся додому, знайшли. Він помер від ураження струмом, повідомляє Поліція Одеської області.
Мати звернулась до відділу поліції 29 січня, адже її син не повертався додому з 27 числа. Як стало відомо, нещасний випадок трапився на залізничній станції Одеса-Сортувальна 27 січня. Тіло загиблого упізнала мати хлопця.

“Поліцейські закликають громадян постійно наголошувати дітям, що залізничні потяги та станції знаходяться під високовольтними лініями, в яких дуже висока напруга. Діє вона не лише при торканні, навіть на відстані двох метрів може вдарити електричною дугою”, – йдеться в повідомленні.
Події
На Донеччині відкрили фотовиставку, присвячену Святогірській лаврі

Фотовиставку «Спадщина не/приречена на знищення», присвячена Святогірській лаврі, відкрили на Донеччині.
Про це повідомив у Телеграмі начальник Донецької ОВА Вадим Філашкін, передає Укрінформ.
«На Донеччині презентували фотовиставку «Спадщина, не/приречена на знищення». Вона розповідає про історію створення Святогірської лаври, її розвиток, знищення комуністами, відродження в незалежній Україні та про ті злочини, які росіяни вчинили зі святинею вже зараз, під час повномасштабного вторгнення», – зазначив Філашкін.
Він зауважив, що після презентації на Донеччині такі заходи спільно з іншими обласними адміністраціями проводитимуться по всій Україні, «щоб показати, що Донеччина – це не тільки війна і руйнування, Донеччина має багату давню історію, тісно пов’язану з Україною».
За словами Філашкіна, це перша з серії подібних експозицій. Спеціалісти Донецької ОДА, історики та культурологи працюють над створенням виставок про інші пам’ятки та знакові місця, знищені окупантами.
Як повідомляв Укрінформ, у Києві пройде виставка відтворених писанок зі зруйнованого маріупольського музею.
Фото: photographers.ua
Події
В Літературному музеї відкрилася виставка “Україна переможе” художниці з Ялти

В галереї Одеського літературного музею відкрилася персональна виставка художниці Ніни Теренько з Ялти. З 1990 року очолювала дитячу художню студію при Керченському палаці культури «Корабель», організовувала виставки дитячої творчості, та власні персональні виставки, три з яких пройшли в Ялті. Також займалася викладацькою діяльністю.
Коли почалася війна в Україні, разом з чоловіком переїхала до Одеси. Зараз працює в військовому санаторії. Допомагає військовим частинам в оформленні патріотичних картин та зображень. У своїй творчості мисткиня використовує олійний живопис , акварель та акрил, працює з такими жанрами як портрет, пейзаж і натюрморт.
На виставці «Україна переможе…» представлені 22 емоційні роботи сповнені болю, надії та віри в перемогу. В картинах авторка втілила свої переживання та враження від війни, що охопила її рідний край. Мабуть, не знайдеться українця в душі якого не знайдуть відгуку ці роботи. Всі кошти з продажу картин художниця передає на потреби ЗСУ.
Події
Писанкарство — духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями

Україна, розташована на перехресті Східної і Західної Європи, має багатий історичний та культурний контекст, який підтверджує її європейську ідентичність.
Історично територія сучасної України була домівкою для багатьох народів і культур: від трипільської до скіфської, від давньоруської доби до Козацької України. Це створило багатогранну культурну спадщину, яку ми повинні зберігати та захищати. І головне – знати, що Україна вже дуже давно є частиною Європи, попри численні спроби ворога спотворити нашу автентичну культуру та переписати історію.
Писанка як доказ культурної єдності України та Європи
Українське писанкарство — збережений приклад спадщини, завдяки якому ми можемо говорити про єдиний культурний код Східної Європи, що читається навіть через візерунки на яєчній шкаралупі.

Якщо розглядати культурну карту Європи, то історично Україна — один із центрів писанкарства, що охоплює Карпати, Польське Підкарпаття, Схід Литви та Захід України. Цей “етнічний пояс” має спільні риси. Наприклад, ритуальне створення писанок з молитвою на світанку та натщесерце. Писанка виконує функцію оберега — яйце дарували на весілля, при народженні, залишали на могилах предків. Спільною рисою є віра у циклічність життя, де яйце — символ Всесвіту, що оновлюється щовесни.

Грецькі писанки
Офіс підтримки відновлення при Міністерстві культури та стратегічних комунікацій дослідив техніки, символіки та семантики писанок у країнах Центрально-Східної Європи, аби пояснити, чому українська писанка є частиною європейської культурної спадщини.

Україна — невід’ємна частина європейського культурного ландшафту. Її традиції не периферійні, а структурно подібні, історично синхронні і смислово взаємопов’язані з великою культурною зоною, яка охоплює Балтію, Карпати й Центральну Європу.

Розповідаємо детальніше про спільні риси українських та європейських писанок:
- Структурна спорідненість символів
Символіка писанки — не абстрактне мистецтво, а мова архаїчних знаків, яка існує в різних етносах. В Україні, Литві, Румунії, Польщі ми бачимо одні й ті ж образи. Зірка-сонце як знак космосу й Бога, безкінечник – як вічне життя, потік часу. Птахи, зерно, дерево є символами родючості, початку, предків.


- Історичні паралелі
Археологічні знахідки з Київської Русі, Галицького князівства, Великого князівства Литовського, Речі Посполитої та Австро-Угорщини свідчать про одночасне існування традиції воскового розпису, ідентичні календарні обряди весни, Великодня в Європі та на території України

- Функціональна спільність
В Україні, Литві, Польщі, Словаччині писанка виконує оберегову функцію, передається від матері до доньки, використовується у весільному, поховальному, весняному обрядах. Це означає, що ми маємо справу не з декоративною практикою, а з феноменом живої культурної спадщини, до якої Україна належить повноправно.

Україна — Європа не тільки географічно, а й світоглядно
Писанка — це сакральний артефакт, який несе глибинні цінності: шанування життя, збереження пам’яті предків, відповідальність перед природою. Ці цінності тотожні європейським. Через писанку Україна артикулює ті самі ідеї, що й інші європейські народи — просто в особливій, неповторній візуальній формі.

Писанкарство — це не лише традиція, що символізує родючість та відродження, але й значна частина культурного ландшафту України, що зберігає в собі риси європейської ідентичності. Це духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями. І якщо писанка — це код культури, то її прочитання свідчить: ми — в Європі, бо ми творили її разом.
«Вражає, наскільки різноманітними є писанкарські техніки і мотиви розпису в Україні: Гуцульщина, Покуття, Лемківщина, Буковина, Закарпаття, Полтавщина, Слобожанщина, Поділля, Полісся, Наддніпрянщина, Таврія — кожна етнічна група має свої специфічні техніки, свої кольори й символи, що передаються віками від покоління до покоління. При цьому ми бачимо спільний культурний простір — українська писанка перегукується з традиціями багатьох європейських народів. У цьому і полягає унікальність народного мистецтва — різноманітність, що водночас єднає, бо має спільну основу, спільне підґрунтя», – розповідає Генеральна директорка Національного музею народної архітектури та побуту України Оксана Повякель.

Внесення писанки до ЮНЕСКО
Збереження культурної спадщини – це не лише про ї популяризацію, а й про охорону на міжнародному рівні. У грудні 2024-го на 19-й сесії Міжурядового комітету ЮНЕСКО з питань нематеріальної культурної спадщини, яка проходила в столиці Парагваю, до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства був включений перший міжнародний елемент від України спільно з Естонією «Писанка: українська традиція і мистецтво оздоблення яєць».


Роботу над номінацією розпочали 2017 року. Всього вона складається з трьох елементів: «Українська писанка: традиція і мистецтво», «Традиція гуцульської писанки» та «Українська писанка, традиція і мистецтво оздоблення великодніх яєць».
«Це наш спільний успіх, який засвідчує силу нашої єдності. Ми проголошуємо на весь світ: жива спадщина нас об’єднує, дарує відчуття причетності та уособлює нашу ідентичність», — заявляв Міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький.
Українці усім серцем люблять Великдень. Це свято, яке об’єднує сім’ї, щоб святкувати разом з близькими. Це час для обміну теплом та турботою. Великдень символізує перемогу життя над смертю, світла над темрявою, що дуже актуально у часи, коли ми щодня наближаємо Перемогу та як ніколи потребуємо віри.
Відповідно, значення писанкарства теж виходить за межі естетики. Розмальовуючи писанки, ми створюємо символи захисту і процвітання, наділяємо кожне яйце сенсами та духовними цінностями. Саме тими, які ментально та культурно визначають нас як європейську націю.

Юлія Савостіна, засновниця проєкту Made in Ukraine, експертка з нематеріальної культурної спадщини Офісу підтримки відновлення при МКСК
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
-
Суспільство1 тиждень ago
Зеленський відвідав поранених захисників, які виконували завдання на Донеччині та у Курській області
-
Усі новини6 днів ago
машинний зір не допоміг (відео)
-
Усі новини5 днів ago
у Китаї створили найкращий у світі елемент
-
Усі новини4 дні ago
Кожен телефон приховує трюк, який полегшує життя користувачам: про що йдеться
-
Політика4 дні ago
ВАКС продовжив обов’язки для ексдепутата Микитася до 9 червня
-
Події1 тиждень ago
Уряд призначив голову Держмистецтв
-
Події1 тиждень ago
Евакуацію музейних цінностей провели у 63 закладах культури
-
Відбудова5 днів ago
У Житомирі власники пошкодженого та зруйнованого обстрілами житла отримали понад ₴90 мільйонів компенсації