Connect with us

Суспільство

Зоя Литвин, засновниця спілки «Освіторія» та Новопечерської школи

Published

on



«Освіторія» – громадська спілка, створена понад 10 років тому, щоб системно змінювати освіту в Україні. Як ключовий партнер держави та міжнародних організацій, вона, серед іншого, прагне того, щоби сім мільйонів дітей, які постраждали від війни, змогли повернутися до навчання, у вчителів були всі необхідні інструменти для роботи, а освітні реформи не зупинялися. А ще колектив «Освіторії» має багато різноманітних ідей і проєктів. 

Із засновницею спілки Зоєю Литвин ми познайомилися в Берліні під час Міжнародного кінофестивалю Berlinale, на якому документальний фільм «Стрічка часу» української режисерки Катерини Горностай про вчителів був представлений в основному конкурсі.

З пані Зоєю, яка виступила виконавчою продюсеркою «Стрічки часу», ми говоримо про кіно, що з’явилося завдяки ідеї «Освіторії», та про проблеми, які стоять перед учителями й дітьми у воєнний час.

КОЖНА СЬОМА ШКОЛА В УКРАЇНІ ЗАЗНАЛА РУЙНУВАНЬ, ТОМУ МИ ГОВОРИМО ПРО «ЕДУЦИД»

– Зою, у Берліні на зустрічі з журналістами ви називали цифру, яку всі негайно підхопили: 40 тисяч українських освітян випали з процесу за час війни. Розкажіть про це докладніше, будь ласка.

40 тисяч учителів пішли з професії за три роки повномасштабної війни, з них 15 тисяч – молоді вчителі

– Так, це цифри з нашого дослідження. Ми робили дослідження про вчительство України й хотіли оновити дані про українських вчителів: скільки їх реально є, якого профілю, де більше – в містах чи в селах, нестача викладачів яких дисциплін спостерігається; а також заміряти тренди і спрогнозувати, що на нас чекає як на країну в контексті освіти.

Усі називають велику цифру – 438 тисяч вчителів в українській системі освіти. Але насправді їх 282 тисячі, 40 тисяч пішли з професії за три роки повномасштабної війни, з них 15 тисяч – це молоді вчителі. Причиною тут може бути те, що дорослий вчитель вже переважно має житло, партнера чи партнерку, спільне домогосподарство; знову ж таки, регалії, стаж, доплати тощо. А молодий учитель отримує 8 тисяч гривень і має вирішувати багато побутових і інших питань

– Тож ми говоримо не тільки про тих, хто пішов у військо. Чимало жінок-вчителів, приміром, виїхали за кордон…

– Абсолютно. Отже, коли я кажу «втратили», мається на увазі, що це люди просто пішли з професії.

– Коли ви проводили це дослідження?

– Воно свіже, ми його презентували в грудні минулого року. Тож можемо з упевненістю на ці цифри покладатися.

– Люди – найголовніше, звісно. Але освітня система зазнала значних матеріальних втрат. Можете сказати, скільки зруйновано за цей час освітянських об’єктів?

– Наше дослідження стосувалося того, якими є найбільші виклики для вчителів під час війни, якою є мотивація молоді йти в цю професію, кого в нас не вистачає і так далі.

На сьогодні у нас подвійний негативний «фільтр» на майбутніх учителів. Більшість із тих, хто йдуть у педагоги, – це ті, хто не пройшли на економістів, юристів, інші напрями. Нерідко буває, що тих, які пішли в педагогічні виші, бо не отримали кращих опцій, з другого-третього курсу «розбирають» на рекламників, референтів, перекладачів (якщо йдеться про вчителів іноземних мов) тощо. Для них це можуть бути більш цікаві опції.

Звичайно, є зірочки, які дуже вмотивовані бути саме вчителями! Але їх меншість, на жаль.

І якщо вже говорити про щось хороше, то найбільше вчителі задоволені своїми стосунками з дітьми у школах, це їхня найбільша мотивація продовжувати працювати. Найбільш умотивовані молоді люди йдуть у професію, бо вони вірять, що це їхній спосіб якісно впливати на майбутнє України, і для них тепер це важливо.

Щодо руйнувань, то є офіційні дані Міністерства освіти і науки: 3500 закладів освіти пошкоджено, 400 – зруйновано вщент. Кожна сьома школа в Україні зазнала руйнувань унаслідок повномасшабного вторгнення. Зрозуміло, що ми відбудовуємо, і є кейси відновлення, якими можемо похизуватися, але, враховуючи статистику попередніх світових воєн, ніколи не було такого відсотка зруйнованих шкіл. Тому ми часто говоримо про «едуцид», це міжнародний термін для визначення того, коли націю намагаються знищити, обмеживши їй доступ до якісної освіти. Ми впевнені, що це одна зі стратегій РФ – зробити все для того, щоб українські діти не могли далі навчатися

– Ви досліджували, яка частка дітей у нас вчиться онлайн?

Мільйон дітей на сьогодні навчаються виключно онлайн зі загалом 7 мільйонів дітей, яких торкнулася війна

– Я можу тут також навести дані МОН: мільйон дітей на сьогодні навчаються виключно онлайн зі загалом 7 мільйонів дітей, яких торкнулася війна. У цьому мільйоні 600 тисяч дітей в Україні, що навчаються виключно онлайн, і 400 тисяч, які приєднуються і регулярно навчаються з-за кордону.

ДІТЯМ, ЯКІ ПОВЕРТАЮТЬСЯ З-ЗА КОРДОНУ, ОЦІНКИ БУДУТЬ ПЕРЕЗАРАХОВАНІ

– У країнах, принаймні Європи, є вимога, щоби діти шкільного віку ходили до місцевих шкіл, аргумент, що вони вчаться онлайн в українській школі, не приймається як відмова ходити у звичайну школу. Ви бачите тут якийсь «конфлікт інтересів»? Діти випадають з нашого вітчизняного навчального процесу…

– Найголовніше – інтерес дитини. Я скажу як є: дуже мало дітей, що спроможні комфортно тягнути дві програми паралельно і мати щасливе дитинство.

Ми (Новопечерська школа, – ред.) у вересні не дозволили навчатися повністю онлайн дітям, які не повертаються тепер в Україну. Ми сказали: ок, беріть часткову програму, якщо дуже дитина вмотивована, окремо вивчайте тільки ті дисципліни, яких немає в школі, в якій вона тепер, але ми не раді вас бачити в онлайні зранку до вечора, як на реальних уроках. Якщо ви залишаєтеся поки що за кордоном, дитина має мати друзів там, повинна мати живе середовище, реальне навчання і повноцінне дитинство. Тільки так.

Тому я за те, щоб діти йшли і навчалися там, де вони проживають. Але якщо вони спроможні, – не батьки так думають, а якщо самі діти спроможні, – то є екстернатні програми, де можна паралельно опановувати тільки ті дисципліни, де є різниця між навчальним планом закордонним і українським.

Вже є ініціатива, що звідки б діти не повернулися, будуть перераховуватися всі дисципліни, а далі школа має наздоганяти освітні втрати

– Ми дуже сподіваємось, що люди повернуться, зрозуміло, не всі, але багато. Дитина, яка приїжджає зі, скажімо, німецької школи, в якій вона навчалася три роки, буде змушена підтвердити свої знання?

– Жодна українська школа не може відмовити жодній дитині перезарахувати оцінки і взяти на навчання

– Тобто автоматичне зарахування?

– Абсолютно. І такі кейси вже є. А далі завдання школи подивитися, де в дитини прогалини, що вона не вивчала, та допомогти якомога швидше вирівнятися з рештою класу.

– Ви підтримуєте контакт із нашими вчителями, які працюють за кордоном?

– Так, звісно. Контактуємо з багатьма вчителями. У нас є освітній фестиваль «Вчителі майбутнього», куди приїздять українські вчителі з Польщі, із Чехії, інших країн; ми робимо круглі столи й панелі, де вони можуть поділитися своїм досвідом навчання дітей за кордоном.

До речі, у травні має бути Конгрес українських учителів Канади. Якщо зможу, то я там буду.

– Є дані, скільки точно вчителів виїхали за кордон?

– За даними МОН, близько 35 тисяч. Дуже багато з них – це вчителі іноземних мов, тому що вони одні з небагатьох, які могли працевлаштуватися за фахом. Бо дуже багато вчителів через брак мови не мають хороших перспектив у професії

МИ ХОЧЕМО, ЩОБ СВІТ РОЗУМІВ, ЯКЕ «САЛЬТО» ДОВОДИТЬСЯ РОБИТИ ВЧИТЕЛЯМ В УКРАЇНІ

– Поговорімо тепер про кіно. Якою є участь «Освіторії» у ньому?

– Якщо говорити про нашу роль, то «Освіторія» – це автор ідеї фільму і виконавчий продюсер.

Ми з історіями вчителів працюємо вже 12-й рік. Вісім років існує премія Global Teacher Prize Ukraine, де ми щороку відзначаємо вчителів, проводимо церемонію з червоною доріжкою для них, запрошуємо перших осіб держави у Міжнародний день вчителя, щоб учителі отримали свою порцію уваги та поваги.

Стикаючись з історіями учителів у війні, ми зрозуміли, що не тільки хочемо розповідати про них в українських медіа, ми хочемо, щоб їх історії були помітними за кордоном і щоб світ розумів, яке «сальто» доводиться робити вчителям для того, щоб навчання продовжувалось, що нашим українським дітям це право на освіту обмежують.

Тому я звернулася до продюсерки Ольги Брегман (уперше у житті порушила своє правило не працювати з друзями), а Оля знайшла Катю (режисерку Катерину Горностай, – ред.). 

Слід сказати, що ми раніше надавали підтримку команді Ольги і Каті під час зйомок стрічки «Стоп-земля» і знали, як Катя працює з учнями, що в неї є своя метода, коли розкриваються і учні, і вчителі, як вони забувають, що з ними камера, і починається магія справжнього життя.

– Ідея ваша. А у подальшому процесі ви брали участь?

– Ми автор ідеї щодо того, яким має бути документальний фільм. І ми знаходили історії і фінансування.

Сценарій – це Катя. Ідея уточнювалася, викристалізовувалася вже у процесі, коли знімали безпосередньо в класах. Тоді ми зрозуміли, що у фільмі буде менше війни, а більше рефлексії на війну. Що це буде фільм про освіту під час війни, але в ньому не буде бойових дій.

Коли ми дивилися робочий прогрес, хвилювалися, чи не будуть люди думати, що у нас тут життя маслом і медом намазане, адже у фільмі трагедії не так і багато. Але я рада, що вийшло так. Один критик у Берліні сказав, що вони дуже довго чекали на такий фільм з України, який буде не про війну, а більше про рефлексію на війну

В «Освіторії» ми плануємо «кампанію впливу», де фільм буде швидше інструментом для того, щоб ми могли залучати додаткову підтримку в українську освіту, сприяли більшій кількості партнерських проєктів і підвищували обізнаність європейців про війну і наслідки для української освіти.

– Ви сказали, що вибирали школи для зйомок…

Ми були першою знімальною групою, якій дозволили знімати у Донецькій області, але з міркувань, щоб у цю школу не поцілили, ми не стали це давати

– Ми обирали школи, домовлялися про візити, писали листи підтримки. Наприклад, Харківська школа в метро, там не так легко зняти, бо вони вже на атракціон перетворилися: дітям не було коли навчатися, їх постійно знімали. Нам було важливо не приходити з тими натовпами журналістів, а окремо і зафіксувати реальний процес

Тобто наше завдання було знаходити цікаві історії, різні школи і пропонувати. Але було і навпаки, коли Катя ставила завдання: а пошукаймо профтехучилища, у нас про них немає. Або: ми хочемо зняти школи, де навчаються повністю онлайн, чи школи, які за лінією розмежування у сірій зоні, в окупації. Нашим завданням було знаходити такі школи, домовлятися.

Були школи, які не потрапили в фільм. Наприклад, ми були першою знімальною групою, якій із супроводом дозволили знімати у Донецькій області, але потім з міркувань, щоб у цю школу не поцілили, ми не стали це давати.

Були ідеї, які не планували. Наприклад, один учитель школи в місті Ромни (Сумщина), де загинули директор, бібліотекар і ще двоє працівників, які вийшли готувати школу до 1 вересня, попросив нас і домовився з родиною, щоб нашу знімальну команду пустили на похорон. Ми не планували цього, але подумали, що це важливо бачити

– Ідея зрозуміла: показати школи, які працюють у більш безпечних умовах і ті, що близько до лінії фронту…

– Так, це мозаїка того, як на сьогодні навчаються всі українські діти. Ми знімали там, де нас були раді бачити. У фільм увійшло навіть менше, ніж 1/4 усього знятого. А його хронометраж – дві години.

– Зйомки не заважали освітянському процесові?

– Ми максимально старалися, щоб не заважали, бо нам якраз і важливо було зняти такий процес як він є.

У нас було кілька кейсів, де, знаючи, що приїде знімальна команда, траплялося те, чого ми не хотіли: директор обдзвонив класних керівників, вони попереджали дітей, і ті приходили у день зйомок всі в бантах, вишиванках… А нам якраз такого не потрібно було, ми хотіли знімати реальність. Тому хтось і не потрапив, бо замість реального уроку намагався зробити «відкритий», показовий, відрепетируваний.

У нас було кілька кейсів, де, знаючи, що приїде знімальна команда, траплялося те, чого ми не хотіли: директор обдзвонив класних керівників, вони попереджали дітей, і ті приходили у день зйомок всі в бантах, вишиванках… А нам якраз такого не потрібно було, ми хотіли знімати реальність. Тому хтось і не потрапив, бо замість реального уроку намагався зробити «відкритий», показовий, відрепетируваний.

«СТРІЧКА ЧАСУ» ОТРИМАЛА ДУЖЕ СХВАЛЬНІ ВІДГУКИ ВІД УСІХ СВІТОВИХ КІНОВИДАНЬ

– Ви, коли починали, могли собі уявити, що фільм братиме участь у такому престижному фестивалі, як Berlinale, та ще й в основному конкурсі?

– Якщо чесно, так. Я просто знаю, що українські освітяни, їх історії достойні цього!

– Тобто ви відразу поставили собі таку високу планку? Інші члени команди у розмовах зі мною говорили, що оголошення стало для них щасливим сюрпризом.

– Звичайно. А нащо робити щось просто так?

Знаєте, 2022 рік, коли виникла ідея, був періодом кризового менеджменту і стількох завдань, що якщо треба було брати щось у роботу, то тільки насправді важливе й амбітне.

Соромно сказати, але коли Оля мені подзвонила і сказала, що нас взяли на Belinale, я відповіла: «Ну, звичайно, взяли, ми ж старалися». А вона: «Ти мене не розумієш, нас взяли в головну програму!». Я кажу: «Ну, звичайно, в головну, в яку ще?». 

– У Берліні відбулася прем’єра, поки що фільм побачили не так багато людей. Є трейлер. Ви вже починаєте отримувати фідбек?

– Так, але це поки що не репрезентативний фідбек.

Була реакція журналістів після преспоказу. Ми отримали неймовірно схвальні відгуки від усіх світових кіновидань, і це надзвичайно приємно.

А от на пресконференції одна місцева журналістка була обурена рівнем випускного: мовляв, випускниці у надто дорогих сукнях, як можна пояснити такі витрати під час війни? Очевидно, ця людина очікувала побачити більше страждань… Це теж цінний фідбек.

Насправді це запитання, яке було трохи агресивне, допомогло чіткіше донести меседжі, що освіта для нас важлива. І доки 1 вересня – це свято, і доки випуск зі школи – це свято і важлива точка виходу в доросле життя, у нас є всі шанси на розвиток освіти, на Перемогу.

Освіта сьогодні – це теж точка опори й точка незламності. І фільм про це. Я рада, що він дає надію.

Ольга Танасійчук, Берлін

Фото автора, Євгенії Гапон та з Facebook Зої Литвин



Джерело

Україна

Скільки пар одружились за першу половину 2025 року і в яких областях найбільше

Published

on



Навіть у непростих умовах українці продовжують створювати сім’ї. З січня по червень 2025 року в країні офіційно зареєстровано 68 595 шлюбів.

Найбільше нових сімей утворилося у столиці — 14 411 пар, йдеться у повідомленні Міністерства юстиції України.

У топ-5 регіонів також увійшли:

  • Дніпропетровська область — 5 795 шлюбів,
  • Львівська область — 4 735,
  • Київська область — 4 163,
  • Одеська область — 4 099.

Найменше шлюбів уклали в Херсонській області — лише 217 пар, а також у Донецькій — 544.

Решта регіонів продемонстрували стабільний рівень одружень. Наприклад, у Харківській області одружилися 3 709 пар, у Вінницькій — 2 824, у Полтавській — 2 560, у Хмельницькій — 2 486, а в Черкаській — 2 447.

Нагадаємо, шлюб в Україні ґрунтується на вільній згоді жінки та чоловіка. Проте навіть за цієї умови не всі люди можуть одружуватись один з одним.

Фокус також писав, що в Україні планують змінити оплату за адмінпослуги: більшість із них стануть платними, з фіксованими тарифами від 20 до 200 гривень. Наприклад, реєстрація шлюбу коштуватиме 200 гривень, оформлення документів на бізнес чи землю — теж до 200. Водночас соціальні та дитячі послуги залишаться безкоштовними.

В 2024 році в Україні кількість розлучень була фактично такою ж, як і кількість укладених шлюбів. За даними Міністерства юстиції та судової влади, минулого року українці уклали 150,2 тисячі шлюбів, а кількість розлучень склала 141,8 тисячі. Статистика за попередні роки теж не була оптимістичною, але останні дані називають “найбільшим сумним рекордом українців”.



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Робота над законопроєктом про суд присяжних триває

Published

on



В Україні триває підготовка до ухвалення Верховною Радою проєкту закону про запровадження суду присяжних.

Про це повідомила заступниця керівника Офісу Президента Ірина Мудра у Фейсбуці, передає Укрінформ.

“Продовжую щоденну роботу на юридичному фронті, де наша головна мета — забезпечити покарання агресора та побудову сталого міжнародного механізму справедливості… У внутрішньому треку: очікуємо нових подань на суддів, триває розгляд законопроєктів щодо посилення незалежності судової влади, готуємо закон про суд присяжних — щоб народ мав голос у справах про тяжкі злочини. Реалізуємо інші заходи, визначені проєктом Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2025-2029 роки”, – зазначила Мудра.

Читайте також: Мудра розповіла про кадровий голод у судах

Як повідомляв Укрінформ, законопроєкт про створення в Україні суду присяжних зареєстровано у Верховній Раді у 2020 році за №3843, його авторами стали народні депутати Павло Фролов, Ігор Фріс, Федір Веніславський та Павло Павліш.

5 грудня 2024 Верховна Рада ухвалила цей законопроєкт за основу.

11 лютого 2025 року проєкт було включено до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради дев’ятого скликання. З початку 2025 року документ перебуває на стадії підготовки до другого читання Комітетом ВР з питань правової політики.

Згідно з законопроєктом, суд присяжних — це форма безпосередньої реалізації природного, закріпленого в Конституції права народу на здійснення правосуддя, що складається з одного професійного судді і Лави присяжних.

Пропонується, щоби Лава суду присяжних складалася з восьми присяжних.

Суд присяжних, як передбачається, розглядатиме кримінальні справи в першій інстанції. Вердикт присяжних про винуватість особи вважається прийнятим, якщо за нього проголосують щонайменше 7 з 8 присяжних.

Пропонується надати присяжним гарантії недоторканності суддів на час виконання ними обов’язків у суді.

Запровадження інституту суду присяжних було передбачене у Стратегії розвитку органів правосуддя і конституційного судочинства на 2021-2023 роки.



Джерело

Continue Reading

Суспільство

Виклик, перевага, унікальність: в Одесі дискутували про мультикультурність Бессарабії Анонси

Published

on



Дискусію, яка стала спробою з’ясувати чи здатна багатокультурна Бессарабія, частина Одеської області, стати моделлю для всієї України.

Організатором дискусії виступив  ICES – The Institute for Central European Strategy.

Спікерами виступили співачка, композиторка, фольклористка, ініціаторка етноекспедицій у Бессарабії Мар’яна Садовська та начальниця управління культури, національностей та релігій. Ярослава Різникова

Учасники дискусії намагалися відповісти на низку питань. Чи можна говорити про прикордоння не як про край, а як про центр змін? Чому саме з Бессарабії починається переосмислення української державності – через мову, культуру, довіру та щоденне співжиття? Обговорювали Бессарабію як лакмусовий папірець європейської інтеграції, виклик для української політичної нації й приклад того, як розмаїття стає ресурсом сили, а не загрозою.

“Мультикультурність Бессарабії відрізняється від такої в інших регіонах. Перш за все тим, що дуже різні культури тут значно ближчі одна до одної. Наприклад, ми були у селі Каракурт де албанська, гагаузька та болгарська культура разом. Я такого в Україні більше ніде не зустрічала”, – зазначила Ярослава Різникова.

Серед іншого учасники дискусії намагалися з’ясувати що значить “бути українським” у Бессарабії – не проти, а разом із місцевими ідентичностями, як протистояти імперській спадщині – не знищуючи, а переозначуючи її та чи присутня держава в регіоні насправді.

Бессарабія своєю мультикультурністю постійно притягує в Одеську область різноманітних істориків та блогерів. Наприклад, у квітні журналіст та автор проєкту “Світ навиворіт. Україна” Дмитро Комаров вдруге за сезон свого шоу у 2025 році відвідав Одеську область. 

Потім “Світ навиворіт. Україна” втретє за рік відвідав Одеську область причому відвідав одразу три місця. Спочатку команда шоу відвідала селище Доброслав за 40 кілометрів від Одеси де поспілкувалася з представниками спільноти “бороданів”. З Доброслава команда шоу поїхала до Болградського району де взяла участь в обряді жертвоприношення в селі Городнє, який місцеві жителі називають по мусульманські “Курбаном”. Цей обряд є жертвою Богу й має власну легенду.


Кирило Бойко



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.