Connect with us

Події

Історія першої драматичної сцени країни

Published

on


Театр поставив першу виставу під час війни між УНР і радянською Росією, і за нинішньої війни слугує «емоційним укриттям»

Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, візитівками якого останнім часом є «Конотопська відьма» Івана Уривського  та генеральний директор – художній керівник, голос Майдану Євген Нищук, – 27 березня відзначив 105-річчя. Перегляд будь-якої вистави цього театру в Києві через високий глядацький запит треба планувати заздалегідь, а на топові постановки квитки розлітаються за лічені хвилини.

У період повномасштабної війни 19 працівників колективу захищають країну в ЗСУ. А вистави театру для вітчизняних і зарубіжних глядачів продовжують представляти сенси, що пояснюють мотивацію відстоювання нами, українцями, своєї ідентичності і незалежності.

До свого 105-го дня народження театр провів урочистий захід «Стоїмо на сцені, на своїй землі. 105 років театру імені Івана Франка», на якому побувала журналістка Укрінформу.

ПЕРШИЙ «ГРІХ», ГАСТРОЛІ ТА МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ ДОНАТІВ ДЛЯ ЗСУ

Театр завжди надихав і давав надію, а зараз, у час повномасштабної війни, став сокровенним емоційним укриттям, каже Євген Нищук, генеральний директор – художній керівник Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка. І додає: «Ворог запускає десятки ракет, а ми йдемо у театр, сотні шахедів, а ми полюємо за квитком на улюблену виставу; атакує та стріляє, а ми витираємо сльози, що змішались із порохом від вибухів, та посміхаємось і поринаємо в магію театру. Квиток до театру сьогодні – це прописані ліки для наших зранених душ. Бути в театрі – це бути на боці правди, життя й любові! Аналітики та театрознавці світу ще довго досліджуватимуть феномен українського театру в час війни».

Микола Точицький
Микола Точицький

Місцем народження шедеврів, яскравих талантів та нових імен назвав Театр Франка міністр культури і стратегічних комунікацій України Микола Точицький. «Саме тут формується українська драматургія, починаючи з першої вистави, яку театр поставив в умовах війни більшовиків із УНР, – сказав він. – Історичні аналогії з нашим сьогоднішнім днем очевидні. У кожному творі, у кожному театрі України ми це бачимо. Четвертий рік протистоїть Україна російській агресії. У ці важкі часи Театр Франка продовжує бути джерелом сили українського духу, творчого натхнення і місцем правдивої, щирої розмови з суспільством».

Першою постановкою театру, який нині має назву Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, стала вистава «Гріх» за п’єсою Володимира Винниченка. Прем’єра відбулася 28 січня 1920 року. Відтоді створили понад 600 вистав. Прізвища франківців Гната Юри, Амбросія Бучми, Наталії Ужвій, Сергія Данченка, Богдана Ступки, сучасників – Наталії Сумської, Богдана Бенюка, Анатолія Хостікоєва – знають навіть ті, хто ніколи не мав змоги побачити і відчути магію їхньої гри на славній київській сцені.

Театр Франка є театром, який зшиває країну від часів свого народження, впевнений голова Національної спілки театральних діячів України Богдан Струтинський. Пояснює: «Тому що митці зі Львова і Києва під орудою Бучми та Гната Юри зустрілися у Вінниці. Пройшли довгий шлях гастролями на Донеччині. Потім зупинилися в «першій столиці» України – Харкові. А потім столиця перейшла, вслід за Театром Франка, –  у Київ».

 Євген Нищук
Євген Нищук

Євген Нищук, який очолює театр із квітня 2024 року каже: «Сьогодні Театр Франка – це мультижанровий культурний хаб, який працює з темою пам’яті, історії, сучасного мистецтва, який створює платформи можливостей, впроваджує проєкти реінтеграції ветеранів у цивільне життя методами арт-терапії й драмотерапії, читає актуальні п’єси та реалізовує програму «Голос Театру», що зараз об’єднує усю нашу країну. Це голоси театрів із Маріуполя, Сєверодонецька, Харкова, Сум, Запоріжжя, Херсона, Чернігова та інших прифронтових міст. Це свідчення єдності нашої театральної спільноти та готовності допомагати».

Нині постановки франківців збирають аншлаги у Франції, Польщі, Німеччині, Чехії, Великій Британії, персонажі вистав отримали овації у Швейцарії. Нещодавно «Калігулу» за п’єсою Альбера Камю представляли в межах культурного фестивалю «Місяць України», що тривав у Празі.

«Конотопська відьма» за повістю Григорія Квітки-Основ’яненка пройшла шлях через Париж, Оффенбах, Дюссельдорф та Інгольштадт. Завдяки глядачам зібрали понад мільйон гривень! Ці кошти наближають Театр Франка до головної мети – придбання морського дрона «Магура 5», який посилить оборону наших воїнів на передовій. Минулого року благодійні покази вистави «Конотопська відьма» в Україні на потреби ЗСУ зібрали понад 5 млн гривень та мільйон доларів.

 Михайло Захаревич
Михайло Захаревич

З гордістю згадує служіння колективу Михайло Захаревич, чия каденція гендиректора – художнього керівника Театру Франка завершилася рік тому. «Вистави, які ми зробили, їздять сьогодні по всьому світу. І мені це приємно», – коментує співрозмовник. Одним зі своїх головних досягнень на посаді очільника називає побудовану Камерну сцену імені Сергія Данченка, яка розпочала роботу у березня 2012 року. По суті, це поява ніби другого, малого театру. Пан Михайло нагадує, що у той час Кабмін закладав створення п’яти мистецьких просторів, утім запрацювала лише Камерна сцена Театру Франка.

ТАЄМНИЦІ ТВОРЧИХ ДИНАСТІЙ: РОДИЧІ ГНАТА ЮРИ, СТУПКИ, ЗАДНІПРОВСЬКІ, СУМСЬКА – ХОСТІКОЄВИ

З поміж багатьох інших цей мистецький колектив вирізняють творчі зіркові династії. Михайло Захаревич вважає, що у перші роки діяльності Театру Франка його існування  врятували родичі Гната Юри, яких він запросив, – коли Амвросій Бучма забрав 11 артистів і поїхав організовувати нову трупу в Херсон.

Остап Ступка
Остап Ступка

Одна із найвідоміших зіркових династій Театру Франка – Ступки. Харизматичного Богдана Сільвестровича не стало у липні 2012 року. «У батька був свій талант, у мене свій, – коментує Остап Ступка. – Я виріс у Львові за кулісами Оперного театру і Театру імені Заньковецької. Тому ніяких сумнівів не було, куди мені йти вчитися після школи. Першою виставою на київській сцені Театру Франка стала постановка «Тев’є-Тевель», де Богдан Ступка грав головну роль, а я був Перчиком».

Ролі у всіх виставах, у яких грав і грає Остап Ступка, є його улюбленими: у постановках «На полі крові», «Розбитий глек», «Фігаро», «Цар Едіп», «Візит», «Слуга двох панів», інших. Від знаменитого батька несе в житті кілька творчих настанов: найперше – повагу до оточуючих людей і колективу. Взяв у спадок і суто технічну пораду: де би не стояв артист на сцені – його мають чути глядачі навіть на балконі 2-го ярусу.

Найбільше число поколінь у Театрі Франка працює династія Задніпровських-Ткаченків. Нині це батько Олександр (Лесь) і син Назар Задніпровські. А театральним родоначальником творчої родини є Семен Ткаченко – режисер, а потім директор Київського театру імені Франка, який опісля, у 1947-1961 роках, був ректором Київського інституту театрального мистецтва.

Доньку, акторку Юлію Ткаченко (1928–2008), вирізняв гордий, або й суворий вигляд, інколи трохи відсторонений. Багатьом запам’яталися її героїчно-романтична Кассандра за твором Лесі Українки та образ невідворотної кари за заподіяне лихо – Клер Цаханасян у виставі Сергія Данченка «Візит старої дами» за пʼєсою Фрідріха Дюрренматта.

Син акторки Олександр Задніпровський одразу обрав театральну стезю. Внук Назар дев’ятикласником був на роздоріжжі. Хоча виріс за лаштунками Театру юного глядача, де працювала мама, і з дитинства йому найбільше у пам’яті закарбувався батько у виставі  «Камінний господар», потім – як грав Мазепу.

Уже більше двох десятків років Задніпровські – старший і молодший – із задоволенням виходять на сцену Театру Франка у різних амплуа. Назар, зокрема, –  Забрьоха у «Конотопській відьмі» та Никодим Дизма в «Авантюристі». А пан Олександр, якого інколи називають українським Річардом Гіром –  Генрі Джеймс Честерфілд у виставі «Загнаний кінь» за відомим твором Франсуази Саган та Барон Альфонсо у постановці «Моя професія –  синьйор з вищого світу».

Харизматичний Анатолій Хостікоєв працює у Театрі Франка з 1980 року. Акторський шлях на цій сцені його дружини Наталії Сумської розпочався на кілька років раніше. Виставу «Кін IV» режисера Анатолія Хостікоєва, в якій він виконував головну роль, показували із 1999-го рівно 20 років. «Енеїда» Сергія Данченка, де провідний актор грав парубка моторного, йшла 17 років. По 12 років – «Біла ворона» і «Пігмаліон». Прем’єра «Кайдашевої сім’ї» режисера Петра Ільченка відбулася у 2007 році й на тепер – незмінно у ролі Кайдашихи Наталія Сумська вийшла на сцену понад 370 разів.

Після закінчення у 2017 році Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого у Театр Франка прийшов працювати син подружжя В’ячеслав. Грає, зокрема, Халявського у «Конотопській відьмі». Проте, як і практично всі діти акторів, почав грати перші ролі ще дитиною.

«В’ячеславчик прийшов на сцену у два рочки, – розповідає Наталія Сумська. – Це була вистава за Гофманом «Крихітка Цахес». До того маленький чекав нас, батьків, за кулісами. А одного разу просто вийшов на сцену – і нам нічого не лишалося, як підхопити його на руки, і в поклоні ніби продовжувалася біографія закоханих Кандіди і Бальтазара. А потім ми пошили йому костюмчик, зробили окулярики – і маленький син постійно вже виходив з нами на поклон».

На відміну від тієї ролі, яку «дописав» у режисерський сценарій, у 5 років В’ячеслав створював роль Чарльза Кіна у п’єсі за мотивами твору Александра Дюма. У 9 років кумедно зіграв у «Сеньйорі з вищого світу» хлопця, який розносив газети».

Анатолій Хостікоєв
Анатолій Хостікоєв

Анатолій Хостікоєв каже: «Театр – це фантастична історія, в якій може статися все, що завгодно. Кожну історію можна розповісти різними методами, способами і засобами театральної мови. Тому театр, який має бути різним, одночасно несподіваний і жаданий».

Про сина актор розповідає: «Славко зовсім інший. Я до нього дослуховуюся в таких речах, в яких я би мав давати поради, зокрема, про розуміння молодшого покоління». Пан Анатолій нагадує ще про сина Георгія Хостікоєва, який працює у Театрі на Подолі і теж є продовжувачем творчої династії.

Театр Франка, як і всі вітчизняні театральні колективи, продовжує наповнювати змістом українські наративи. Генеральний директор – художній керівник Євген Нищук розмірковує: «Сто років тому на цій сцені у Києві творив та керував Театром видатний новатор Лесь Курбас. Радянська тоталітарна система знищила і його, і видатних сподвижників, прагнула стерти не лише його творчі здобутки, а й сам факт роботи тут. Проте через сто років ми повертаємо в ці стіни ті покоління й імена, які недотворили, недоставили, недописали, не долюбили. Ми творимо новий модерний Театр, про який мріяв Курбас».

Валентина Самченко, Київ

Фото Павла Багмута і надані театром



Джерело

Події

У Києві за місцем розкопок на Поштовій площі закріплять законний статус музею

Published

on


До такого висновку дійшли учасники виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики на Поштовій площі, передає Укрінформ з посиланням на Міністерство культури та стратегічних комунікацій.

Засідання відбулося 12 червня за участі міністра культури та стратегічних комунікацій Миколи Точицького, голови Комітету Микити Потураєва, членів Комітету, представників Київської міської державної адміністрації та громадських організацій. Його було скликано для оцінки стану археологічної пам’ятки національного значення “Ділянка прибережного міського кварталу середньовічного Києва”, розташованої на Поштовій площі у Києві.

Учасники засідання оглянули територію пам’ятки археології, а також пам’ятку національного значення “Поштова станція”.

За словами міністра, Робоча група МКСК з розробки плану заходів з розвитку музейної установи на території пам’ятки археології та історії національного значення “Ділянка прибережного міського кварталу середньовічного Києва” на Поштовій площі в Києві активізує свою діяльність до остаточного вирішення всього комплексу питань, пов’язаних із збереженням та розвитком унікального об’єкта історико-культурної спадщини.

Наступне засідання робочої групи заплановане на 18 червня. На неї запрошені представники громадської організації “Музей однієї нації на Поштовій”, Київської міської державної адміністрації та Комітету гуманітарної та інформаційної політики.

Учасники виїзного засідання Комітету одноголосно підтримали необхідність захисту пам’ятки та взяли ситуацію під контроль. Всі сторони дійшли згоди щодо необхідності відкритого діалогу й закріплення законного статусу музею на місці розкопок.

Громадська організація “Музей однієї нації на Поштовій” звернулася до Президента України із проханням взяти під особистий патронат археологічну пам’ятку на Поштовій площі. У петиції наголошується, що саме на цій території, за свідченнями істориків, відбувалося Хрещення Русі, а також збереглися унікальні залишки міської забудови та мощення IX–X століть. Співзасновниця громадської організації тримала голодування, вимагаючи збереження пам’ятки та створення музею.

Читайте також: Миколаївський краєзнавчий музей отримав у подарунок весільну сорочку, вишиту в роки Голодомору

Як повідомляв Укрінформ, “Ділянка прибережного міського кварталу середньовічного Києва” розташована в історичному середмісті столиці, під сучасною Поштовою площею. Виявили її під час археологічних розкопок у 2015 році.

У 2019 році об’єкт став пам’яткою археології та історії національного значення.

Фото: МКСК



Джерело

Continue Reading

Події

Фестиваль «Різні разом» став переможцем європейської премії

Published

on



Найпрестижнішу європейську нагороду в царині культурної спадщини цього року отримає фестиваль для дітей і підлітків «Різні разом», організатором якого у Києві є Мистецький арсенал.

Про це повідомляється в наданому Укрінформу пресрелізі.

Європейська комісія та Europa Nostra – міжнародна федерація, що опікується культурною спадщиною, 12 червня оголосили переможців премії European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2025, яка співфінансується програмою Європейського Союзу «Креативна Європа». Загалом найкращими є 30 ініціатив із понад 20 країн.

Фестиваль «Усі разом», започаткований у 2015 році як «Арсенал ідей», щорічно організовує Мистецький арсенал у Києві. Захід пропонує інклюзивну платформу, де діти, підлітки, освітяни та фахівці з питань спадщини творчо та партисипативно взаємодіють з культурною, історичною та природною спадщиною України.

Центральною складовою успіху фестивалю «Різні разом» є фокус на спільній творчості та взаємодії, підкреслюють організатори. Насичена передфестивальна програма з розбудови потенціалу підтримує фахівців у сфері спадщини через навчання, мережування і менторство, зосереджуючись на музеях із прифронтових регіонів.

У 2023 році гранти на подорожі дозволили десяти організаціям із регіонів, які серйозно постраждали від війни Росії проти України, взяти участь у фестивалі, а п’ять музеїв отримали додаткову підтримку для створення і презентації освітніх проєктів на фестивалі, констатують у Мистецькому арсеналі.

У 2024 році кількість підтриманих учасників подвоїлася.

«Фестиваль «Різні разом» – це потужний символ стійкості та сталості в контексті війни, який має значний вплив, незважаючи на надзвичайно складні обставини», – наголосило журі премії European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2025.

Премія European Heritage Awards / Europa Nostra Awards була започаткована Європейською комісією у 2002 році і відтоді впроваджується Europa Nostra. Вона є ключовим інструментом визнання і просування різноманітних цінностей спадщини для європейської культури, суспільства, економіки і довкілля.

Читайте також: До електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів уже внесено десятки тисяч об’єктів

Переможців відзначать 13 жовтня на церемонії нагородження European Heritage Awards 2025 у Flagey, знаковій споруді у стилі ар-деко у Брюсселі, Бельгія.

Europa Nostra — це загальноєвропейська федерація неурядових організацій культурної спадщини, яку підтримує широка мережа державних органів, приватних компаній та фізичних осіб, що охоплює понад 40 країн. Заснована в 1963 році. Це найбільша і найрепрезентативніша мережа у царині спадщини в Європі, яка підтримує тісні зв’язки з Європейським Союзом, Радою Європи, ЮНЕСКО та іншими міжнародними організаціями.

Як повідомляв Укрінформ, фестиваль для дітей і підлітків «Різні разом» — це проєкт Мистецького арсеналу у співпраці з ГО «Спільнота Мистецького арсеналу», який відбувається з 2020 року. Захід підтримує Європейський Союз за програмою «Дім Європи» та Фонд «Партнерство за сильну Україну», який фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції.

Фото: www.europeanheritageawards.eu



Джерело

Continue Reading

Події

У бібліотеці Таїланду запрацювала українська книжкова поличка

Published

on



В міській бібліотеці Бангкока в Таїланді запрацювала українська книжкова поличка.

Як повідомляє Офіс Президента, про це поінформувала дружина Президента Олена Зеленська, передає Укрінформ.

«Вдячна Таїланду, що таким чином став 59-ю країною нашого всесвітнього проєкту, який охоплює вже понад 250 поличок і 57 тисяч книг», – зазначила дружина Президента.

Перша леді розповіла, що серед 60 художніх, історичних, наукових і дитячих видань на поличці, зокрема, є збірка «Душа землі: історія України в десяти віршах» – книга з творами українських поетів, уперше перекладених тайською мовою.

Упродовж останнього місяця також з’явилося ще дві книжкові полички в Польщі: у Сілезькій воєводській бібліотеці (Катовиці) та в Поморській бібліотеці ім. Станіслава Сташиця (Щецин); три – в Угорщині: у міській бібліотеці ім. Лайоша Катони (Вац), бібліотеці ім. Іштвана Вардаї (Кішварда) та міській бібліотеці (Загонь); одна – в Португалії, у бібліотеці міста Санта-Марія-да-Фейра; а також у ПАР, у Національній бібліотеці Південної Африки.

Читайте також: У Бангкоку урочисто відкрили першу у Таїланді «Українську книжкову поличку»

«Дякую нашим консульствам та посольствам. Українські книжки йдуть і їдуть за українцями й до українців. А заразом знайомлять із нашими першоджерелами друзів у різних країнах, які хочуть знати про нас не тільки з новин, а й із літератури, наукових робіт, книжкового спадку», – підсумувала Зеленська.

Як повідомляв Укрінформ, у Будапешті відбулися українські літературні читання в межах «Ночі літератури».

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.