Політика
виклики війни та потреба вдосконалення законодавства про кримінальну відповідальність

Настав час соціуму та законодавцям рішуче переглянути підходи до покарання за незаконне переправлення осіб через державний кордон
У горнилі боротьби за європейське майбутнє Україна постає перед невідворотним викликом – урегулюванням міграційних процесів. Проте, кривава війна помножила міграційні проблеми на критичну загрозу незаконного перетину кордонів. В умовах, коли держава рішуче змінює свою міграційну політику, нагальною потребою стає зведення потужного кримінально-правового бар’єру. Специфічної гостроти це питання набуває на тимчасово окупованих територіях, де правовий вакуум створює ідеальне підґрунтя для перспективи кримінальної протиправності людей. Держава зобов’язана не лише швидко реагувати на ці загрози, а й превентивно протидіяти кримінальним проявам у сфері міграції, захищаючи свій суверенітет і безпеку громадян.
Наш законотворець, усвідомлюючи ці загрози, ще в 2014 році ухвалив Закон «Про забезпечення прав і свобод громадян і правовий режим на тимчасово окупованій території України», чітко визначивши статус цих земель й особливості функціонування державних інституцій. Цей закон, ставши чітким правовим орієнтиром, окресливши статус тимчасово захоплених територій та визначивши специфіку діяльності державних структур в умовах окупації. Указаний стратегічно важливий документ не лише зафіксував неприпустимість посягань на суверенітет, але й створив правничий фундамент для захисту національних інтересів. Зокрема, було встановлено покарання за незаконний перетин адміністративної межі з окупованими територіями, якщо такі дії завдають шкоди безпеці держави (стаття 332 Кримінального кодексу України).
Згодом, в 2018 році, усвідомлюючи зростаючі гібридні загрози, держава посилила правовий фронт боротьби. Кримінальний кодекс України поповнився статтею 332, якою були криміналізовані незаконний перетин державного кордону з метою, що створює загрозу національній безпеці. Аналізовані законодавчі кроки є яскравим свідченням того, що Україна не лише словом, а й ділом захищає свою територіальну цілісність та національну безпеку, чітко визначаючи правові наслідки для тих, хто намагається підірвати її суверенітет у будь-якій із своїх складових частин. Ухвалені законі є важливим інструментом у війні та забезпеченні правопорядку на тимчасово окупованих територіях.
Разом з тим, протидія незаконній міграції не обмежується лише контролем за лінією державного кордону. Зростання кількості нелегальних мігрантів несе в собі потенційні криміногенні ризики, загрожуючи національній безпеці та правопорядку. Це об’єктивно призводить до зростання кількісних і якісних показників злочинності та вимагає від органів правової охорони дієвої та безкомпромісної реакції.
У нинішній складній реальності особливої ваги набуває питання відповідальності за безцеремонне порушення державного кордону, чітко зафіксоване статтею 332 Кримінального кодексу України. Однак, глибоке занурення в текст статті розкриває неприпустимі «білі плями» та нечіткі визначення, які не лише сіють плутанину серед правоохоронців, але й фактично ускладнюють реалізацію щодо винних кримінальної відповідальності. Це створює небезпечний прецедент безкарності та підриває довіру до правової системи.
ХТО ВІДПОВІСТЬ ЗА ТРАФІК ЛЮДЕЙ?
Суспільство справедливо б’є на сполох через нечіткість норм права, що стосуються співучасті в організації та керівництві незаконним переправленням людей. Чи справді звичайні підказки, настанови, надання необхідного спорядження або усунення перепон на шляху нелегалів можуть прирівнюватися до повноцінної участі в «організації» та «керівництві» кримінально протиправною схемою? Адже ці терміни зазвичай передбачають складний, системний процес, а не окремі епізоди допомоги.
Крім того, залишається без відповіді важливе питання: чи має підлягати відповідальності той, хто давав кримінально протиправні поради чи вказівки, якщо ними так і не скористалися потенційні нелегальні мігранти або їхні провідники? Чи не є це законодавчою прогалиною, яка дозволяє зловмисникам уникати покарання за свої кримінально протиправні наміри?
Настав час соціуму та законодавцям рішуче переглянути підходи до покарання за незаконне переправлення осіб через державний кордон. Виникає потреба у внесенні ясності у формулювання статті 332 КК України, усунути двозначності та заповнити існуючі прогалини. Лише тоді ми зможемо дієво протистояти цьому небезпечному явищу, захистити державні кордони та забезпечити звичайному (пересіченому, на думку наших законодавців) українцю непорушне право на справедливість. Звільнити соціум від пута несправедливості й утвердити торжество закону для всіх. Запалити вогонь справедливості в серці кожного громадянина.
ЛЕГАЛЬНА ПРОГАЛИНА, ЩО ГРАЄ НА РУКУ НЕЛЕГАЛЬНИМ МІГРАНТАМ: ЧИ СПРОМОЖНА УКРАЇНА ДАТИ ГІДНУ ВІДСІЧ?
Неоднозначність розуміння статті 332 КК України чітко вказує на нагальну потребу в її вдосконаленні для забезпечення ефективної протидії незаконній міграції засобами кримінального права. Нечіткість формулювань статті 332 Кримінального кодексу України – це не просто юридична колізія, а серйозна загроза національній безпеці. Чітке й однозначне визначення покарання за незаконну міграцію є очевидним. Україна зобов’язана врахувати міжнародний досвід, закріплений у таких документах, як Протокол ООН, щоб ефективно протистояти цьому кримінально протиправному явищу.
Із огляду на викладене, я пропоную викласти статтю 332 КК України в новій, чіткій та однозначній редакції, що, на мою думку, стане дієвим інструментом протидії незаконній міграції та зміцнить національну безпеку України.
Пропонована редакція статті 332 КК України:
Стаття 332. Організація незаконної міграції
Організація незаконного в’їзду в Україну, перебування на території України, транзитного проїзду (транзиту) через територію України або виїзду з України іноземця (особини без громадянства) або створення для цього умов, вчинені з корисливих мотивів (організація незаконної міграції), – карається арештом, обмеженням волі на рядків від трьох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк з конфіскацією транспортних засобів або інших засобів вчинення кримінального правопорушення.
Організація незаконної міграції, вчинена способом небезпечним для життя чи здоров’я іноземця (особи без громадянства), або поєднана з жорстоким чи таким, що принижує його (її) гідність, поводженням, або вчинена повторно, або групою осіб за попередньою змовою, або службовою особою з використанням своїх службових повноважень, – карається позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з конфіскацією транспортних засобів або інших засобів вчинення кримінального правопорушення та з конфіскацією майна або без такої.
Нова редакція статті 332 КК України розширить перелік протиправних дій, які підпадають під кримінальну відповідальність. Зокрема, чітко визначено покарання не лише за організацію незаконного перетину кордону, але й за організацію незаконного в’їзду, перебування, транзиту та виїзду іноземців або апатридів, а також за створення умов для цього.
Ключовим нововведенням пропонується кваліфікуюча ознака – учинення кримінального правопорушення з корисливих мотивів. Це дозволить більш точно ідентифікувати осіб, які займаються організацією незаконної міграції як видом кримінально протиправної (злочинної за термінологією Кримінального кодексу України) діяльності з метою отримання незаконного прибутку.
Окрім того, частина друга статті передбачає покарання за організацію незаконної міграції, вчинену способом, небезпечним для життя чи здоров’я мігрантів, поєднану з жорстоким або таким, що принижує їхню гідність поводженням, вчинену повторно, групою осіб за попередньою змовою або службовою особою з використанням службових повноважень. Введення таких кваліфікуючих ознак є важливим кроком у захисті прав людини та боротьбі з найбільш небезпечними формами організації незаконної міграції.
Запропонована редакція також передбачає можливість конфіскації не лише транспортних засобів і інших засобів учинення кримінального правопорушення, але й майна осіб, причетних до організації незаконної міграції за обтяжуючих обставин, що дозволить ефективніше боротися з фінансовою основою злочинної діяльності в цій сфері.
Для покращення дискусії також пропоную заходити на мою сторінку у Facebook. Саме там ми зможемо глибше дослідити порушені питання та знайти спільні рішення цієї й інших проблем.

Ігор Митрофанов, доктор юридичних наук, професор Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Політика
Головування Данії в Раді ЄС може сприяти відкриттю переговорних кластерів для України

Україна очікує, що головування Данії в Раді ЄС допоможе подолати політичні бар’єри з боку Угорщини для відкриття перших переговорних кластерів про вступ держави до Євросоюзу.
Про це заявив перший заступник Голови Верховної Ради Олександр Корнієнко у коментарі Укрінформу.
«Ми хотіли б, щоб кластери були відкриті ще в першому півріччі цього року, проте через політизацію процесу та блокування з боку Угорщини – це не вдалося зробити», – зазначив Корнієнко.
Він сподівається, що нове головування Данії в Раді ЄС, яке розпочалося 1 липня, допоможе усунути усі політичні перепони у цьому процесі, адже Європейська комісія вже чітко визначила, що Україна готова до відкриття першого переговорного кластера.
«Позиція Єврокомісії та більшості країн-членів – Україна має вже відкривати цей кластер. Тож наразі ми працюємо над усуненням політичних перепон із боку згаданої країни», – наголосив перший заступник Голови ВР.
Як повідомляв Укрінформ, 1 липня Данія розпочала головування у Раді Європейського Союзу, яке триватиме до 31 грудня 2025 року.
Нині Угорщина залишається єдиною державою-членом ЄС, яка блокує відкриття першого кластера у переговорах про вступ України до Євросоюзу, тоді як інші 26 лідерів на саміті 26 червня виступили за таке відкриття.
Політика
про обмеження постачань озброєння з боку США: Офіційний документ із переліком ще очікується

Рішення Сполучених Штатів Америки про призупинення постачання частини ракет для систем ППО та інших боєприпасів може бути болючим для України. Дипломатичний корпус та Президент працюватимуть для вирішення цього питання.
Про це повідомив народний депутат, член парламентського Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський під час брифінгу, передає кореспондент Укрінформу.
«Будь-які рішення наших партнерів про зупинку або про обмеження поставки для України певних видів озброєння є дуже неприємними, тим більше щодо тих видів озброєння, які є унікальними, які інші країни, крім Сполучених Штатів, поставити в Україну не можуть. Зокрема ракети до Patriot», — зазначив депутат.
За його словами, це особливо критично на тлі масових ракетних терористичних атак, які чинить Росія проти мирного населення України.
«Я думаю, що наші дипломати, Офіс Президента, безпосередньо сам Президент будуть мати перемовини з нашими американськими партнерами. Будемо сподіватися, що ця ситуація буде вирішена», — додав він.
Веніславський також висловив здивування щодо обмежень у постачанні 155-мм боєприпасів, які виробляються в США.
«Є дещо незрозумілим, наприклад, обмеження в поставці снарядів 155-го калібру, тому що я знаю точно, що на території Сполучених Штатів Америки з початку війни відкрилися нові заводи, які мають достатньо великі потужності для виготовлення саме таких боєприпасів», — сказав він.
Також, за словами нардепа, питання викликає обмеження на ракети класу «повітря–повітря».
«Ракети, які були згадані в цьому пресрелізі Білого дому, зокрема AIM, ракети класу “повітря–повітря”, вони Сполученими Штатами практично вже не застосовуються, їх кількість достатньо велика, як AIM-9, так і AIM-120, які достатньо ефективно продемонстрували себе в українських розробках», — підкреслив Веніславський.
Він зазначив, що офіційний документ із переліком обмежених видів озброєння ще очікується, і тоді можна буде оцінити ситуацію об’єктивно.
«Я думаю, що це питання буде вирішено нашими дипломатами і нашим Президентом», — додав він.
Щодо альтернатив Веніславський пояснив, що ракети до систем Patriot виробляються виключно у США, і передача їх іншими країнами можлива лише з дозволу Вашингтона.
«Якщо Сполучені Штати Америки погодять передачу таких ракет тими країнами, які їх мають, то Україна має шанс їх отримувати», — зазначив депутат.
Водночас, за його словами, будь-які обмеження для України будуть негативними, «але ми постійно працюємо над тим, щоб знайти альтернативи в забезпеченні нашої протиповітряної оборони, тому будемо над цим також далі працювати».
Як повідомлялося, Білий дім оголосив про паузу в постачанні ракет для систем Patriot, керованих авіабомб і артилерійських снарядів в Україну.
Політика
В ОБСЄ запевнили, що застосують усі наявні механізми для досягнення миру в Україні

Заступник керівника Офісу Президента Ігор Брусило провів зустріч із делегацією постійних представників держав – учасниць ОБСЄ.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Офіс Президента.
Участь у зустрічі взяли постійні представники Австрії, Італії, Ісландії, Канади, Мальти, Німеччини, Норвегії, Польщі, Словенії, Словаччини, Фінляндії, Франції та Швейцарії, а також заступники голів місій Естонії, Литви, Ліхтенштейну та Чехії.
Обговорювалося залучення ОБСЄ до подолання наслідків російської агресії та сприяння у притягненні РФ до відповідальності.
Представники держав – партнерів України в ОБСЄ наголосили, що їхній візит є проявом солідарності та підтримки.
«Україна готова до конструктивної взаємодії з міжнародними партнерами для досягнення справедливого миру на основі поваги до територіальної цілісності, суверенітету й незалежності нашої держави. Ми вдячні за візит солідарності в Україну постійних представників держав – учасниць ОБСЄ як підтвердження чіткої підтримки України з боку ОБСЄ», – сказав Брусило.
Він відзначив зусилля фінського головування в ОБСЄ для збереження ключової уваги Організації до загарбницької війни Росії проти України.
Партнери України в ОБСЄ запевнили, що й надалі рішуче застосовуватимуть усі наявні механізми Організації для досягнення справедливого й тривалого миру в Україні.
Як повідомляв Укрінформ, перший заступник міністра закордонних справ Сергій Кислиця на відкритті щорічної конференції ОБСЄ з огляду безпекових питань заявив, що змусити РФ до миру може тільки сила, тому слід посилити антиросійські санкції та підтримку України.
Фото: ОП
-
Усі новини1 тиждень ago
Ігор Кондратюк приховував службу свого сина через Віталія Козловського
-
Події1 тиждень ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини1 тиждень ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика1 тиждень ago
МЗС України вважає маніпулятивними «національні консультації» в Угорщині щодо членства Києва в ЄС
-
Політика1 тиждень ago
Зеленський обговорив з сенаторами Конгресу США підтримку України й ініціативу Трампа про припинення вогню
-
Політика1 тиждень ago
Чернишов подав клопотання про перенесення засідання ВАКС
-
Політика1 тиждень ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Усі новини1 тиждень ago
Захист від балістики — у США успішно випробували радар Lockheed Martin