Події
У Варшаві покажуть фільм «Сентиментальна подорож до планети Параджанова»

У Варшаві в неділю, 29 червня, відбудеться показ фільму «Сентиментальна подорож до планети Параджанова»
Як передає Укрінформ, про це Державне агентство України з питань кіно повідомляє у Фейсбуці.
Зазначається, що це фільм-шана геніальному режисеру Сергію Параджанову, захоплива подорож у його світ, у якому унікальні архівні матеріали поєднуються із сюрреалістичними ляльковими сценами, що плавно стирають межі між уявою та реальністю.
Стрічку особисто представить Пилип Іллєнко, який є одним із її продюсерів.
Фільм демонструє мистецький блиск Параджанова та досліджує міфи, які він створював навколо себе у житті та мистецтві. Лялька у картині – це оповідач, який проводить глядача через ключові моменти життя режисера, його стосунки, мистецькі конфлікти та протистояння радянським репресіям.
Поєднуючи сюрреалістичні техніки та театральні елементи, стрічка розкриває унікальне творче бачення Параджанова та його бунт проти радянських соціальних норм.
До фільму увійшли унікальні архівні кадри та артефакти, які збагачують оповідь і дозволяють глибше зрозуміти спадщину великого режисера та містифікатора.
Стрічку «Сентиментальна подорож до планети Параджанова» створили режисер Тарас Томенко, оператор Юрій Дунай та художник-постановник Шевкет Сейдаметов. Продюсерами виступили Пилип Іллєнко, Андрій Ризванюк, Лук’ян Галкін і Альона Голякова.
Фільм здобув головну нагороду за найкращий документальний фільм на кінофестивалі Ukraina!9.Festiwal Filmowy (Польща).
Показ стрічки відбудеться у неділю, 29 червня, о 18:00 за адресою: Заменгофа 1, Варшава.
Фільм демонструватиметься українською з англійськими субтитрами.
Вхід на захід вільний за реєстрацією.
Картиною «Сентиментальна подорож до планети Параджанова» кіноклуб Українського дому у Варшаві розпочинає новий проєкт «Кінокласики України». Перша ретроспектива присвячена творчості видатної української кінодинастії Іллєнків.
Найближчим часом у межах проєкту також відбудуться покази фільмів «Молитва за гетьмана Мазепу» (нова версія), «Легенда про княгиню Ольгу» режисера Юрія Іллєнка і «Толока» режисера Михайла Іллєнка.
У створенні всіх цих стрічок у різних іпостасях (продюсера, актора) взяв участь Пилип Іллєнко, з яким можна буде особисто поспілкуватися 29 червня.
Як повідомляв Укрінформ, у селищі Верховина на Івано-Франківщині живуть шестеро людей, які знімались у фільмі Сергія Параджанова «Тіні забутих предків».
Фото: Суспільне Культура
Події
Псатир як символ духовної спадщини надазовських греків

Кулінарні традиції об’єднують людей, які, як і їхні предки, були змушені залишити домівки через Росію
Цьогоріч у березні культурні звичаї та способи самовираження, пов’язані з обрядовим хлібом надазовських греків – Псатирем – внесли до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України. Укрінформ поспілкувався з носієм традиції, директоркою комунального закладу «Мангушська публічна бібліотека» Іриною Сарбей.
«СМАК ЦІЄЇ ЗДОБИ ПОВЕРТАЄ У ДИТИНСТВО»
– У селищах Урзуф, Ялта Мангушської об’єднаної громади постійно випікали Псатир. Він символізує нашу єдність, – розповідає пані Ірина.
Саме представники Мангушської селищної громади ініціювали внесення обрядового хліба до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України.
– Облікову карту підготували в 2022 році. Допоміг Донецький обласний навчально-методичний центр культури. Тоді збирали всіх носіїв, які перебувають на вільній українській території. Знаходили й тих, хто виїхав, зокрема, до Іспанії. Це нас усіх дуже згуртувало, – каже пані Ірина.

За її словами, у Мангушській громаді Маріупольського району Донеччини – цілі покоління носіїв культури Псатира.
– Традиції, пов’язані з обрядовим хлібом, бережуть зокрема Микола Ахбаш, Олена Аниченко, Наталія Фахурдінова, Надія Терентьєва з донькою, Інна Діденко, – зауважує співрозмовниця.

Занурюючись в історію, можна пригадати, що у XVIII столітті після депортації з Криму греки заснували в Приазов’ї 21 село. Їм надавали назви старих кримських поселень. Тож, окрім згаданих пані Іриною Урзуфа та Ялти, тут з’явилися Старий Крим, Каракуба, Мангуш, Сартана, Чермалик тощо. Загалом кримські греки оселились на території від Азовського моря на півдні до річки Вовчої – на півночі, між річками Берди й Кальміус на заході й сході. Важко приживаючись на новому місці, депортовані з Криму греки берегли свої традиції й надбання. І нині це продовжують робити їхні нащадки, які змушені були залишити Приазов’я через російську окупацію.


Сарбей зауважує, що чи не в кожній громаді, де тепер мешкають надазовські греки, печуть Псатир.
– Діти переймають досвід приготування нашого хліба від батьків, бабусь і дідусів. Готуємо його на свята, фестивалі грецької культури, проводимо тематичні кулінарні майстер-класи. Презентували грецьку випічку в хабах «Серце Сходу» в Дніпрі та в Києві, у Музеї Івана Гончара. Смак цієї здоби повертає людей у дитинство, – додає співрозмовниця.


ПСАТИР НЕ ТРЕБА ПЛУТАТИ ІЗ ПСАЛТИРЕМ
Традиційно Псатир випікають напередодні Великодня.
– Зазвичай готуємо 40 Псатирів, або кратну 40 кількість: 80 чи 120, залежно від кількості людей у родині. Печемо стільки, щоб вистачило до Вознесіння Господнього, що відзначається на 40-й день після Великодня, – пояснює Сарбей.
Після того як хліб спекли, його підв’язували або на мотузку або надівали на палицю і відносили на горище. Там він зберігався, засихав.
– У перекладі слово «псатир» – крихкий, тому цей хліб називається саме так. Не треба плутати із «псалтирем» – книгою псалмів. Наш обрядовий хліб не має до цього жодного стосунку, – додає вона.

Пані Ірина підкреслює, що Псатир має форму хреста, обплетеного «джгутами». Це нагадує терновий вінець, який одягли на Христа під час розп’яття. Складається хліб особливим чином – зі шматка тіста скручується джгут, потім робляться надрізи із зовнішнього боку і тісто згортається так, щоб зовні було чотири півмісяці, а всередині утворився хрест. Є декілька способів, як це можна робити.
– «Хвостики» на нашому хлібі символізують тернові шипи. Розповідали, що колись господині, замісивши тісто, ходили одна до одної та згадували, як правильно його скласти. Бо цей хліб потім не можна різати, його лише ламають. І так, щоб у кожному відламаному шматочку залишалася частина хреста, – зазначає пані Ірина.

Та додає, що Псатир за розміром – не великий, а такий, як калач. Водночас він не може бути зовсім малим, бо в такому випадку, коли підійде, може бути не видно хрестика посередині. Тобто багато тонкощів. Тісто готують здобне, із пшеничного борошна. Випічку не прикрашають, лише змащують солодкою водою для блиску. Весь процес приготування супроводжується молитвами. Як і інші великодні страви, Псатир освячують.

Ірина Сарбей наголошує, що випікання обрядового хліба – важливий ритуал для надазовських греків.
– Зараз, коли війна, і багато людей виїхало з нашої громади, ми побачили, що традиції – це зв’язок із домом, який відібрати ніхто не може. Псатир символізує не лише страждання Христа, а є символом віри, надії та духовної спадщини надазовських греків. Це ниточка, яку ніхто не зможе розірвати, – зауважує Сарбей.
Олена Колгушева
Події
Помер поет Ігор Калинець

На 86-му році життя помер український поет, дисидент, політв’язень Ігор Калинець.
Про це повідомив у Фейсбуці міський голова Львова Андрій Садовий, передає Укрінформ.
“На 86 році життя відійшов у вічність Ігор Калинець – почесний громадянин міста Львова, поет, письменник, дисидент, багаторічний політв’язень радянських таборів. Разом із Іриною Калинець вони стали голосом української гідності у найтемніші часи”, – написав Садовий.
Ігор Калинець народився 9 липня 1939 року в Ходорові на Львівщині. Поет і прозаїк, один із чільних представників так званої “пізньошістдесятницької” генерації і дисидентсько-самвидавного руху в Україні, політв’язень. Жив і працював у Львові. Автор сімнадцяти поетичних збірок, написаних у період між серединою шістдесятих та 1981 роком. Почесний доктор Львівського національного університету імені Івана Франка. Лавреат Шевченківської премії.
Фото: lpnu.ua
Події
У Польщі відкрили виставку «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні»

У Музеї мистецтв у Лодзі відкрилася виставка «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні».
Про це Укрінформу повідомила генеральна директорка Національного художнього музею України Юлія Литвинець.
Цей проєкт НХМУ започаткував у 2022 році, після початку повномасштабної російсько-української війни, щоб показати світові культуру незалежної держави, на яку напала РФ.
Виставка з великим успіхом уже проходила у Мадриді (Іспанії), Кельні (Німеччина), Брюсселі (Бельгія), Відні (Австрії), Лондоні (Велика Британія). Щоразу до експозиції міжнародного проєкту додаються нові роботи, однак його основою є твори з колекції Національного художнього музею України.
На виставці у Лодзі, яка знайомить із українським мистецтвом перших десятиліть ХХ століття, представлені роботи з Національного художнього музею України, Національного музею декоративного мистецтва, Музею театрального, музичного та кіномистецтва України та колекцій Muzeum Sztuki й приватних збірок.
Поціновувачі мистецтва у Польщі мають змогу побачити роботи Олександра Богомазова, Олександри Екстер, Михайла і Тимофія Бойчуків, Давида Бурлюка, Анатоля Петрицького, Ганни Собачко-Шостак, інших знакових українських художників. Куратори виставки – Костянтин Акінша і Катя Денисова.
«В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні» відтворює поліфонію мистецьких напрямів й ідентичностей початку ХХ століття, повідомляють на сайті Музею мистецтв у Лодзі. Виставка розповідає історію художників-модерністів та візуальних експериментів, за допомогою яких вони прагнули відновити культурну автономію України.
Протягом століть територія України була розділена між різними імперіями, але періоди суверенітету в її історії сприяли розвитку виразної ідентичності, яку митці та письменники консолідували в національну свідомість у XIX столітті. Такі складні історичні умови призвели до динамічного злиття українських, польських, російських, єврейських та інших елементів, формуючи яскраво виражений місцевий культурний профіль, констатують організатори виставки.
«Модернізм в Україні розвивався на тлі Першої світової війни, розпаду Російської та Австро-Угорської імперій, революцій 1917 року, здобуття незалежності Українською Народною Республікою (1918–1921) та подальшого поглинання українських земель Радянським Союзом і Другою Польською Республікою. Однак попри такі політичні потрясіння, це був період справжнього розквіту української культури», – зазначили вони.
Виставка у Лодзі триватиме до 1 лютого 2026 року.
Урочисте відкриття виставки «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні» у Лодзі відбулося у рамках другого дня конференції «Стійкість. Відновлення. Майбутнє: Культура у відновленні України». Захід організував фонд OBMIN за підтримки урядів Польщі, Німеччини, Італії, а також численних європейських інституцій, він є підготовкою до конференції з відновлення України (URC2025) у Римі.
Як повідомляв Укрінформ, виставку картин українських художників «В епіцентрі бурі», яку представляли у кількох країнах у 2022-2024 роках, подивилися понад 3 млн 400 тисяч людей.
-
Усі новини5 днів ago
Ігор Кондратюк приховував службу свого сина через Віталія Козловського
-
Події4 дні ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини4 дні ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика5 днів ago
МЗС України вважає маніпулятивними «національні консультації» в Угорщині щодо членства Києва в ЄС
-
Політика5 днів ago
Зеленський обговорив з сенаторами Конгресу США підтримку України й ініціативу Трампа про припинення вогню
-
Політика5 днів ago
Чернишов подав клопотання про перенесення засідання ВАКС
-
Політика4 дні ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Відбудова1 тиждень ago
Ляшко у Раді прокоментував результати тендеру на відбудову «Охматдиту»