Побалакали про UNESCO: хто що захищає, як справи у Львова та на що тиснути одеситам
Історичний центр Одеси під захистом ЮНЕСКО і не знає про це лише ледачий. Проте ця міжнародна організація працює не як ППО і перше, що ми маємо затямити: така престижність потребує власної відповідальності. Це гарні перспективи, омріяний статус, і хто знає, що робити далі. Разом із депутаткою Анастасією Большедворовою, обговорили звідки чекати ріки грошей, що робити з по-одеськи облаштованими фасадами та чий досвід варто перейняти.

Під захистом — гарне формулювання, але для країни, яка воює — це навіть трохи смішно. Росіян не зупинить те, що будівля знаходиться під захистом ЮНЕСКО, як це не зупиняло їх в Сирії. То про який захист ми говоримо? Весь світ буде знов тривожитись та обурений, чи є реальні механізми впливу?
Насправді ніякого механізму захисту немає — це фікція. Тут найцікавіше, що наша мерія домоглася цього. Вони не виїжджали з тієї сесії ЮНЕСКО і схопились зубами, щоб отримати статус, про який говорили багато років. Для нас це престиж. Але туристи не завжди шукають: «історична будівля під захистом ЮНЕСКО», просто, якщо їм цікава Україна та Одеса, то ми й можемо показати лише центр.
Зараз часто порівнюють Одесу зі Львовом, який потрапив в ЮНЕСКО з першої спроби у 1998 році. Туристична політика міст відрізняється? Одесі немає чого запропонувати туристам в будь-який сезон, окрім літнього. І центр у львів’ян значно менше заселений. Чи варто порівнювати, брати за приклад?

Чи так все добре у Львова? Вони ледве не втратили свій статус. Якщо почати розглядати будівлі, то виглядає дуже не оптимістично: сиплеться весь верх фасаду і досить проблемно реставрувати. Чомусь не робили цього раніше, а зараз не можуть витрачати гроші, навіть якщо вони є в бюджеті. Те, що відбувається у Львові, не є для нас прикладом.
Цікаво, що коли одеська мерія хотіла поспілкуватись щодо ЮНЕСКО, львів’яни не захотіли чимось ділись. Тут виникають думки: або немає чим ділитись, або вони не поважають нашу владу. Втім, у Львові така ж сама біда зі станом історичного центру як і у нас, проте немає таких забудов. Але є багато тематичних закладів: ресторанчики, кафешки, які ховаються у двориках. Вони з кожного куточку роблять бізнес. А ми всі подвір’я закрили. Зробіть ресторанчик з середнім цінником і пригощайте людей чимось цікавим. Саме тематичні заклади і заходи приваблять зовсім інших туристів. Одеської кави в інших містах немає…
Якщо так багато років хотіли до ЮНЕСКО і Одеса має потенціал, навіщо видавати дозволи на будівництво в центрі? Адже нічого, крім центру Одеси, ми подати не можемо.
Одеса майже не видає дозволи на будівництво, але якщо сказати це в мерії, вони кричатимуть, що у всьому винний Київ. Зараз у президента лежить законопроєкт, який повністю забирає повноваження ДАБІ (законопроєкт №5655, який передбачає реформу містобудування). У мерії залишається право ставити висотну відмітку, тобто обмежувати будівництво за кількістю поверхів. І це можна було б зробити з усім містом і ці 23-25-поверхівки могли і не з’явитись. Найстрашніше з цього проєкту — як ми будемо потім доводити, що обіцяли 8 поверхів, а збудували 10. І як допоможе ЮНЕСКО? Та ніяк.
Якщо в якийсь момент збудуємо те, що не треба в центрі, замість допомоги нам скажуть: «Ви порушили угоду, до побачення, ми забираємо цей статус». Привілеїв тут не так багато, навпаки, щоб підтримувати цей статус — треба дуже сильно надриватись і пильно стежити.
І справді були такі випадки. Наприклад, коли Дрезден виключили зі списку світової культурної спадщини, тому що міська влада вирішила побудувати транспортний міст через Ельбу. На думку ЮНЕСКО — це порушить єдність архітектурно-природного комплексу і закриє неповторний вигляд на старе місто.

Включення до ЮНЕСКО принесе ріки грошей? Сама організація не вкладає кошти, а єдиний грошовий потік з’являється через туристів. Тобто, ми все одно залишились з тими ж проблемами, що і були? І навіть якщо ми знайдемо гроші, хто виконуватиме роботи?
ЮНЕСКО — це не така собі фірма, яка каже: «Ви до нас вступили, тримайте мільйони доларів». Вони можуть допомогти знайти кошти, спонукати до участі в грантах. І цей статус збільшує вірогідність отримання грантів та коштів від інших міжнародних організацій.
Щодо реставраційних робіт. Для нас це велика проблема, тому що більшість будівельних компаній, і саме реставраційних, виїхали. Їх і так було мало, а зараз залишилось на макове зернятко. Щоразу, як зв’язуюсь з підрядниками, то всі десь поїхали. Це жахлива ситуація. Але і до реставрації ми дійдемо дуже не скоро, може років зо п’ять доведеться чекати.
А що робити з кондиціонерами, дротами, балконами, які прикрашають історичну зону?

Потрібно працювати з самою ментальністю людей. Якщо ми хочемо до Європи, а ми дуже хочемо, і нас підтримують, то доведеться наважитись і зняти ці кондиціонери. А люди так звикли жити, тому мерія і боїться.
Спробуйте зняти ці балкони, збільшені у п’ять разів. Навіть якщо буде судове рішення, там же будуть просто стрілятися. Державна архітектурно-будівельна інспекція контролює це. Раніше можна було поскаржитись, проводилась перевірка, створювався акт про прибудову без законних підстав і подавався позов до суду. Але позиватись треба на когось, а якщо людина не являється, то що? Ось вони всі і стоять.
Як на мене, треба робити з цього фішку. Лісабон дуже схожий на Одесу, і вони на всьому заробляють гроші. Якщо там збудували якийсь недолугий балкон, то під ним зробили стильний ресторанчик. Ми не можемо зараз змінити наше життя повністю і прибрати весь цей пластик з будинків. Але можемо заробити на тому, що робить нас нами, як і ці кондиціонери та дроти.
До речі, щоб перенести цей кондиціонер на дах, потрібні гроші. Тут єдина пропозиція, якщо у людей є балкон, то хай туди переставлять.
Але там вже генератор стоїть…
А може й три (сміється)… Змусити це робити не податком, а, наприклад, грантом. Ось і ідея: якщо люди живуть в зоні ЮНЕСКО, то давати кошти на те, щоб перенести кондиціонер. Зробити це програмою від міської ради. А за гроші люди самостійно візьмуть і перенесуть та ще й сусідів змусять.
Нам доведеться і на це просити гроші? Тут ще багато звичайних політичних ігор. ЮНЕСКО, яка закликала рф негайно вийти за межі міжнародно визнаних кордонів України, все ж виключає можливість позбавлення членства.
Це політика, всі рішення, можливості в плані зброї — йде поступово. Ось вже рік пішов від вторгнення, а ми все просимо спочатку, ну будь ласочка, а потім — топ ногою. Повільно, бо всі між собою пов’язані. І зруйнувати стосунки та ж Європа з росією не може та не хоче.

Проте ми завжди знайдемо, на що натиснути. Навіть завершиться війна — це буде велике щастя повоєнного періоду. Ми будемо країною, яка вийшла з війни переможцем, в якому б стані — емоційному, матеріальному та фізичному — не опинимось. Саме за престиж нашої країни відповідає Президент, Верховна Рада, кожна мерія і це буде колосальна робота. Тут ЮНЕСКО стане нам у плюсі. Зробимо так, щоб про нас ніхто не забув!
Авто
Новий Kia Seltos 2026 розсекретили на фото — як зміниться кросовер
Опубліковано офіційні фото Kia Seltos другого покоління. Недорогий кросовер зазнає радикальних змін.
Новий Kia Seltos презентують 10 грудня у Південній Кореї, а його продажі стартують на початку 2026 року. Про це повідомляється на сайті автовиробника.
На тизерах видно, що кросовер Kia Seltos 2026 кардинально зміниться зовні і буде витриманий у новому фірмовому стилі Opposites United. Він дуже схожий на електрокар Kia EV3 та старшого брата — оновлений Kia Sportage.
У дизайні Kia Seltos 2026 стане більше граней. Увагу до себе привертають широка решітка радіатора, висувні дверні ручки, тоненькі світлодіодні фари та ліхтарі. Також видно, що авто підросло в розмірах.
Салон Kia Seltos 2026 не показали, проте відомо, що на передній панелі встановлять два дисплеї, а частина перемикачів стануть сенсорними.
Kia презентувала яскравий електрокросовер для серйозного бездоріжжя (фото)
Очікується, що новий кросовер Kia Seltos збереже частину двигунів попередника. Наразі модель на різних ринках пропонують із бензиновими моторами об’ємом 1,5 л (115-160 к. с.) 1,6 л (123-198 к. с.) і 2,0 л (150 к. с.), а також із турбодизелями об’ємом 1,5 л (116 к. с.) і 1,6 л (136 к. с.). Є версії з переднім і повним приводом.
Між іншим, нещодавно презентували флагманський кросовер Kia.
Також Фокус писав про недорогого конкурента Duster за $13 000.
Події
У Львові відбудеться фестиваль ветеранських п’єс
У Львові пройде Фестиваль перших п’єс за участю Театру ветеранів та Театру незламних.
Про це повідомила Львівська міськрада, передає Укрінформ.
«З 5 по 7 грудня у Львові відбудуться театральні читання, вистави за п’єсами військових, ветеранів(-ок) та презентації досвіду Театру ветеранів і Театру незламних. Події пройдуть на трьох локаціях: у Першому театрі, в Театрі Леся Курбаса і в Національному академічному українському драматичному театрі ім. М.Заньковецької», – йдеться у повідомленні.
Зазначається, що в межах фестивалю прозвучать тексти про досвід захисників і захисниць, рефлексії на воєнний час, тексти, які скорочують відстані між військовими й цивільними, а також тексти-протидії інформаційним маніпуляціям і тексти, що фіксують час та повертають до реальності.
Свої роботи на фестивалі представлять військові та цивільні випускники Театру ветеранів, учасники Театру незламних, які проходять реабілітацію в центрі Unbroken, а також режисери та митці Львова.
Як повідомляв Укрінформ, вінницький театр започаткував ініціативу «Терапія мистецтвом».
Фото: city-adm.lviv.ua
Відбудова
Агентство відновлення отримає додатково ₴334 мільйони на інфраструктурні проєкти
Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури отримає додаткове фінансування на реалізацію низки проєктів, зокрема на забезпечення регіонів водопостачанням.
Про це повідомило Міністерство розвитку громад та територій, передає Укрінформ.
«Кабінет міністрів України ухвалив постанову, яка дозволяє посеред іншого спрямувати 334 млн грн Агентству відновлення на забезпечення регіонів водопостачанням та відбудову громадської інфраструктури. Водоочисне обладнання та обладнання для забезпечення безперебійного водопостачання буде поставлене водоканалам у Харкові, Дніпрі, Миколаєві, Херсоні та Києві», – йдеться в повідомленні.
Крім того, у межах Проєкту екстреного відновлення та реконструкції планується закупити додаткове навісне обладнання для спеціалізованих автомобілів для обстеження доріг, які були передані Агентству відновлення від Японського агентства міжнародного співробітництва (JICA).
Постанова затверджує порядок використання цих ресурсів через спеціальний фонд держбюджету. Це дозволить японській стороні оперативно розпочати процедури закупівель необхідного обладнання для громад.
Окрім інфраструктурних проєктів, кошти розподілено на підтримку інших напрямів: на закупівлю обладнання для стабільного енергопостачання, на обладнання для навчальних закладів, на обладнання та будівництво для гуманітарної протимінної діяльності ДСНС, на медичне обладнання та посилення безпеки кордонів.
Загалом ухвалена постанова розблоковує використання близько 2,45 млрд грн, які виділені в межах грантової угоди з JICA за Програмою екстреного відновлення (Фаза 4).
Як повідомлялося, Японське агентство міжнародного співробітництва (JICA) надасть Україні ще дві лінії з переробки будівельного сміття – для Агентства відновлення та Сумської ОВА.
Фото: НБУ
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події5 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Суспільство5 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика5 днів agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Одеса5 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Усі новини1 тиждень agoСмартфони Android і iPhone тепер можуть обмінюватися файлами, але є один нюанс
-
Суспільство1 тиждень agoНАБУ затримало колишнього директора “Чоразморшляху” Анонси
-
Політика5 днів agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває