Побалакали про UNESCO: хто що захищає, як справи у Львова та на що тиснути одеситам
Історичний центр Одеси під захистом ЮНЕСКО і не знає про це лише ледачий. Проте ця міжнародна організація працює не як ППО і перше, що ми маємо затямити: така престижність потребує власної відповідальності. Це гарні перспективи, омріяний статус, і хто знає, що робити далі. Разом із депутаткою Анастасією Большедворовою, обговорили звідки чекати ріки грошей, що робити з по-одеськи облаштованими фасадами та чий досвід варто перейняти.

Під захистом — гарне формулювання, але для країни, яка воює — це навіть трохи смішно. Росіян не зупинить те, що будівля знаходиться під захистом ЮНЕСКО, як це не зупиняло їх в Сирії. То про який захист ми говоримо? Весь світ буде знов тривожитись та обурений, чи є реальні механізми впливу?
Насправді ніякого механізму захисту немає — це фікція. Тут найцікавіше, що наша мерія домоглася цього. Вони не виїжджали з тієї сесії ЮНЕСКО і схопились зубами, щоб отримати статус, про який говорили багато років. Для нас це престиж. Але туристи не завжди шукають: «історична будівля під захистом ЮНЕСКО», просто, якщо їм цікава Україна та Одеса, то ми й можемо показати лише центр.
Зараз часто порівнюють Одесу зі Львовом, який потрапив в ЮНЕСКО з першої спроби у 1998 році. Туристична політика міст відрізняється? Одесі немає чого запропонувати туристам в будь-який сезон, окрім літнього. І центр у львів’ян значно менше заселений. Чи варто порівнювати, брати за приклад?

Чи так все добре у Львова? Вони ледве не втратили свій статус. Якщо почати розглядати будівлі, то виглядає дуже не оптимістично: сиплеться весь верх фасаду і досить проблемно реставрувати. Чомусь не робили цього раніше, а зараз не можуть витрачати гроші, навіть якщо вони є в бюджеті. Те, що відбувається у Львові, не є для нас прикладом.
Цікаво, що коли одеська мерія хотіла поспілкуватись щодо ЮНЕСКО, львів’яни не захотіли чимось ділись. Тут виникають думки: або немає чим ділитись, або вони не поважають нашу владу. Втім, у Львові така ж сама біда зі станом історичного центру як і у нас, проте немає таких забудов. Але є багато тематичних закладів: ресторанчики, кафешки, які ховаються у двориках. Вони з кожного куточку роблять бізнес. А ми всі подвір’я закрили. Зробіть ресторанчик з середнім цінником і пригощайте людей чимось цікавим. Саме тематичні заклади і заходи приваблять зовсім інших туристів. Одеської кави в інших містах немає…
Якщо так багато років хотіли до ЮНЕСКО і Одеса має потенціал, навіщо видавати дозволи на будівництво в центрі? Адже нічого, крім центру Одеси, ми подати не можемо.
Одеса майже не видає дозволи на будівництво, але якщо сказати це в мерії, вони кричатимуть, що у всьому винний Київ. Зараз у президента лежить законопроєкт, який повністю забирає повноваження ДАБІ (законопроєкт №5655, який передбачає реформу містобудування). У мерії залишається право ставити висотну відмітку, тобто обмежувати будівництво за кількістю поверхів. І це можна було б зробити з усім містом і ці 23-25-поверхівки могли і не з’явитись. Найстрашніше з цього проєкту — як ми будемо потім доводити, що обіцяли 8 поверхів, а збудували 10. І як допоможе ЮНЕСКО? Та ніяк.
Якщо в якийсь момент збудуємо те, що не треба в центрі, замість допомоги нам скажуть: «Ви порушили угоду, до побачення, ми забираємо цей статус». Привілеїв тут не так багато, навпаки, щоб підтримувати цей статус — треба дуже сильно надриватись і пильно стежити.
І справді були такі випадки. Наприклад, коли Дрезден виключили зі списку світової культурної спадщини, тому що міська влада вирішила побудувати транспортний міст через Ельбу. На думку ЮНЕСКО — це порушить єдність архітектурно-природного комплексу і закриє неповторний вигляд на старе місто.

Включення до ЮНЕСКО принесе ріки грошей? Сама організація не вкладає кошти, а єдиний грошовий потік з’являється через туристів. Тобто, ми все одно залишились з тими ж проблемами, що і були? І навіть якщо ми знайдемо гроші, хто виконуватиме роботи?
ЮНЕСКО — це не така собі фірма, яка каже: «Ви до нас вступили, тримайте мільйони доларів». Вони можуть допомогти знайти кошти, спонукати до участі в грантах. І цей статус збільшує вірогідність отримання грантів та коштів від інших міжнародних організацій.
Щодо реставраційних робіт. Для нас це велика проблема, тому що більшість будівельних компаній, і саме реставраційних, виїхали. Їх і так було мало, а зараз залишилось на макове зернятко. Щоразу, як зв’язуюсь з підрядниками, то всі десь поїхали. Це жахлива ситуація. Але і до реставрації ми дійдемо дуже не скоро, може років зо п’ять доведеться чекати.
А що робити з кондиціонерами, дротами, балконами, які прикрашають історичну зону?

Потрібно працювати з самою ментальністю людей. Якщо ми хочемо до Європи, а ми дуже хочемо, і нас підтримують, то доведеться наважитись і зняти ці кондиціонери. А люди так звикли жити, тому мерія і боїться.
Спробуйте зняти ці балкони, збільшені у п’ять разів. Навіть якщо буде судове рішення, там же будуть просто стрілятися. Державна архітектурно-будівельна інспекція контролює це. Раніше можна було поскаржитись, проводилась перевірка, створювався акт про прибудову без законних підстав і подавався позов до суду. Але позиватись треба на когось, а якщо людина не являється, то що? Ось вони всі і стоять.
Як на мене, треба робити з цього фішку. Лісабон дуже схожий на Одесу, і вони на всьому заробляють гроші. Якщо там збудували якийсь недолугий балкон, то під ним зробили стильний ресторанчик. Ми не можемо зараз змінити наше життя повністю і прибрати весь цей пластик з будинків. Але можемо заробити на тому, що робить нас нами, як і ці кондиціонери та дроти.
До речі, щоб перенести цей кондиціонер на дах, потрібні гроші. Тут єдина пропозиція, якщо у людей є балкон, то хай туди переставлять.
Але там вже генератор стоїть…
А може й три (сміється)… Змусити це робити не податком, а, наприклад, грантом. Ось і ідея: якщо люди живуть в зоні ЮНЕСКО, то давати кошти на те, щоб перенести кондиціонер. Зробити це програмою від міської ради. А за гроші люди самостійно візьмуть і перенесуть та ще й сусідів змусять.
Нам доведеться і на це просити гроші? Тут ще багато звичайних політичних ігор. ЮНЕСКО, яка закликала рф негайно вийти за межі міжнародно визнаних кордонів України, все ж виключає можливість позбавлення членства.
Це політика, всі рішення, можливості в плані зброї — йде поступово. Ось вже рік пішов від вторгнення, а ми все просимо спочатку, ну будь ласочка, а потім — топ ногою. Повільно, бо всі між собою пов’язані. І зруйнувати стосунки та ж Європа з росією не може та не хоче.

Проте ми завжди знайдемо, на що натиснути. Навіть завершиться війна — це буде велике щастя повоєнного періоду. Ми будемо країною, яка вийшла з війни переможцем, в якому б стані — емоційному, матеріальному та фізичному — не опинимось. Саме за престиж нашої країни відповідає Президент, Верховна Рада, кожна мерія і це буде колосальна робота. Тут ЮНЕСКО стане нам у плюсі. Зробимо так, щоб про нас ніхто не забув!
Україна
Жінка прийшла з паспортом РФ за «зимовою тисячею»: з’явилася реакція «Укрпошти»
27 листопада в дніпровських пабліках з’явилося фото пенсіонерки, яка прийшла в одне з відділень “Укрпошти” в обласному центрі, щоб отримати 1000 гривень за програмою “Зимова підтримка”.
Увагу громадськості привернуло те, що обкладинка її паспорта була з гербом РФ і написом “Россия”, через що багато користувачів мережі вирішило, що вона може бути проросійською або “чекачкою”. Однак гендиректор “Укрпошти” Ігор Смілянський роз’яснив ситуацію.
“Ми, звичайно, провели термінове розслідування і доповідаємо: це наша агентка, яка повернулася із завдання і ще не встигла дістати паспорт України з обкладинки. Станом на цю мить ситуацію виправлено, і заявку на отримання 1000 гривень оформлено відповідно до Уставу і норм закону”, — написав він, побажавши всім спокійного дня і гарного настрою.
Фото: Скриншот
Більше жодних подробиць автор поста публікувати не став.
Зазначимо, що багато користувачів і припускали, що жінка могла для українського паспорта використати скандальну обкладинку або довгий час живе в Україні, але так і не змогла оформити громадянство.
Нагадаємо, напередодні Ігор Смілянський розповів, що буде з тарифами “Укрпошти” після того, як стало відомо про підвищення вартості послуг “Нової пошти” з 1 грудня 2025 року.
Раніше повідомлялося, що глава “Укрпошти” спростував чутки про дефолт підприємства.
Події
«Колапс» Макса Кідрука за добу замовили майже 6 тисяч читачів
Другу книгу фантастичного циклу “Нові темні віки” – “Колапс” Макса Кідрука за першу добу попереднього продажу замовив 5931 читач.
Як передає Укрінформ, про це письменник поінформував у Фейсбуці.
За словами Кідрука, 26 листопада о 10:00 без попередніх анонсів відбувся запуск попереднього замовлення.
“Повідомлення з’явилися одночасно на трьох із шести соцмереж — Фейсбук, Інстаграм, Твіттер (Телеграм, Тік-Ток і Тредс не чіпали). За дві хвилини після десятої на сайті вже перебували 6150 користувачів. Сайт не падав, але CloudFlare, вирівнюючи навантаження, почала сповільнювати роботу для багатьох відвідувачів”, – розповів Кідрук.
Він зазначив, що “система зрештою вирівняла навантаження, але ще впродовж трьох годин воно трималося на рівні 96-98%. Це означало, що комусь щастило замовити книжку з першого разу, а когось захист тримав, не пускаючи”.
За день, за словами Кідрука, сайт відвідали 16 863 людини. Кількість переглядів сторінки з попереднім замовленням становила 36 152. Кількість переглядів усього сайту — 86 333.
За добу продали 5931 книжку.
Кідрук зауважив, що у 2022 році попереднє замовлення “Колонії” тривало півтора місяця, і на момент його завершення налічувалося трохи понад 5800 замовлень.
“Тобто за добу з моменту старту передзамовлення “Колапсу” ми маємо продажів більше, ніж за весь час передзамовлення “Колонії” три роки тому”, – зазначив письменник.
Як повідомляв Укрінформ, Кідрук оголосив про вихід продовження фантастичного циклу “Нові темні віки”.
Фото: Facebook/Макс Кідрук
Відбудова
Школу у Посад-Покровському відновлять за новим сучасним проєктом
Для відновлення зруйнованої у Посад-Покровському школи розробили новий будівельний проєкт, який врахував потреби усієї громади.
Про це повідомило у Телеграмі Агентство відновлення, передає Укрінформ.
«У Посад-Покровському на Херсонщині під час повномасштабного вторгнення РФ було пошкоджено та зруйновано житло та соцінфраструктуру — школу, будинок культури. Наразі розроблено проєкт нового та сучасного навчального закладу. Він поєднуватиме функції школи, дитячого садка та відкритого простору», – йдеться в повідомленні.
Увесь простір спроєктований довкола потреб дитини. Крім сучасних класів, у школі передбачено облаштування природничої лабораторії, технологічного класу та кабінету інформатики. Всі навчальні приміщення на першому поверсі мають два входи: зсередини будівлі та з вулиці. Зроблено також акцент на збереженні історичної пам’яті: на підлозі викладуть контур старої будівлі, використавши цеглу, що залишилася від зруйнованого закладу.
Наголошується, що будівля стане не лише місцем для навчання дітей, а й осередком розвитку та спільного дозвілля. Вона складатиметься з пʼяти блоків. Крім навчальних класів початкової школи та гімназії, тут передбачена актова зала для заходів, спортзал та бібліотека-коворкінг.
Сучасний підхід застосований і до шкільної їдальні — вона буде облаштована у форматі кафетерію. Відповідно до розробленої концепції на території закладу передбачається будівництво протирадіаційного укриття.
Проєкт розроблений урбан-бюро Big City Lab.
Як повідомлялося, у селі Посад-Покровське на Херсонщині завершується перший етап комплексного відновлення, у ході якого роботи тривають на 362 житлових об’єктах, ще 238 будинків буде відбудовано у межах другого етапу.
Ілюстрації: Big City Lab
-
Усі новини1 тиждень agoСофія Ротару про війну – співачка відреагувала на обстріл Тернополя
-
Усі новини1 тиждень agoКонкурс Міс Всесвіт — українка Софія Ткачук вийшла на подіум в купальнику
-
Політика1 тиждень agoпро звільнення в уряді: Винні мають нести покарання незалежно від посад
-
Усі новини1 тиждень agoексперти назвали топ 3 ненадійних бренди (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoВійна в космосі – РФ глушить військові супутники
-
Війна1 тиждень agoНа фронті від початку доби
-
Політика1 тиждень agoДо Києва прибули представники Пентагону
-
Події1 тиждень agoХудожниця з Херсону відкрила в Одесі персональну виставку «Почути, щоб почати»