Війна
безпека України – після припинення вогню… Але ракети пообіцяли!
Зустріч продемонструвала прогрес у формуванні довгострокової підтримки України, але фінальна архітектура безпеки знову таки потребує деталізації
4 вересня у Парижі відбувся саміт «Коаліції охочих». Представники близько трьох десятків країн зібралися, аби від розмов про підтримку перейти до формування конкретної архітектури безпеки для України на роки вперед. Головний підсумок зустрічі, який вже можна вважати історичним, –гарантії безпеки для України отримали політичне схвалення. Вперше ідея про можливу присутність іноземних військ на українській території набула реальних обрисів, перетворившись на політичне рішення 26 держав. Проте за цим проривом стоїть безліч питань: на яких умовах, в якому форматі та за якої участі Сполучених Штатів діятиме цей механізм? Паризька зустріч дала рамкові відповіді, але фінальна конфігурація ще допрацьовується.
Контури майбутньої безпеки: війська, зброя та санкції
Отже, ключовим рішенням саміту стала формальна згода 26 країн-учасниць надати Україні гарантії безпеки, які можуть включати направлення військового контингенту або надання засобів для підтримки безпеки. Президент Франції Еммануель Макрон, який виступив ініціатором зустрічі, наголосив, що союзні сили можуть бути присутніми в Україні «на землі, на морі або в повітрі».
Однак є важливий нюанс: розгортання цих сил планується лише після припинення вогню або укладення мирної угоди. Війська не будуть розміщені на лінії фронту, їхня мета – запобігти повторній агресії з боку Росії та продемонструвати довгострокові безпекові зобов’язання перед Україною. За попередніми оцінками, чисельність європейської місії може становити від 25 до 30 тисяч солдатів.
Водночас внесок кожної країни буде різним. Відомо, що Туреччина може відігравати провідну роль у гарантуванні безпеки на морі, а Велика Британія та Франція – на суші. До країн, готових відправити своїх солдатів, належать також нордичні країни, держави Балтії, Нідерланди та Австралія. Інші ж, як-от Польща, можуть стати логістичним хабом для західних сил стримування. Втім, є й ті, хто зайняв обережну позицію: Німеччина ще розмірковує, а Італія відмовилася від прямого розгортання військ.
Роль Сполучених Штатів у цій конструкції залишається визначальною, але поки що не до кінця окресленою. Внесок Вашингтона у гарантії безпеки має бути визначений протягом кількох тижнів. Президент Дональд Трамп, який долучився до зустрічі по відеозв’язку, підтвердив, що не відправлятиме американських військових в Україну, але висловив готовність надати повітряну підтримку. Американські посадовці повідомили європейським колегам, що Вашингтон може надати додаткові засоби протиповітряної оборони, допомогу у створенні безполітної зони, а також розвідувальні та спостережні засоби.
Окрім військового компонента, союзники погодилися посилювати тиск на Росію. Учасники коаліції заявили про готовність поставляти Україні ракети великої дальності для зміцнення її оборонних можливостей. Президент Трамп у розмові з європейськими лідерами наполягав на необхідності припинити закупівлю російської нафти, яка фінансує війну, та чинити економічний тиск на Китай за його підтримку російських військ. Ці заходи мають доповнити 19-й пакет санкцій, який готує Євросоюз, а також санкційні кроки з боку Японії.
Київський погляд: сильна армія та юридичні запобіжники
Українська сторона вітає рішення союзників, проте наголошує на кількох принципових моментах. Президент Володимир Зеленський неодноразово підкреслював, що центральним елементом гарантій безпеки є і буде сильна українська армія. Відповідно, будь-які домовленості мають включати подальше посилення ЗСУ через постачання зброї, фінансування, тренування та розвиток спільного виробництва озброєнь.
Ключова вимога Києва –уникнення повторення помилок минулого, зокрема Будапештського меморандуму та Мінських угод. Тому Україна наполягає на юридично зобов’язувальних гарантіях безпеки, які мають бути ратифіковані парламентами країн-учасниць. «Всі партнери розуміють, що повторення Будапештського меморандуму ми не хочемо і не сприймаємо», – заявив Зеленський, пояснюючи необхідність парламентського голосування.
Щодо конкретних безпекових компонентів, президент розповів, що Коаліція визначає, які країни братимуть участь у тому чи іншому напрямку: «Хто на землі, хто може допомогти в небі, хто у морському просторі, хто в кіберпросторі, хто не має власних сил, але може долучитись фінансово». Окремо він повідомив про пропозицію, зроблену Дональду Трампу, щодо захисту українського неба у «новому форматі». Деталі цієї ініціативи не розголошуються, оскільки вона технічно залежить від США і потребує їхнього позитивного сигналу.
Важливим елементом гарантій, на думку української сторони, є також членство в Європейському Союзі, яке винесене в окремий пункт як обов’язкова економічна, політична та геополітична гарантія. Водночас Зеленський скептично прокоментував нещодавнє «запрошення» від Володимира Путіна до Москви, яке, за його словами, передали американські партнери. Український лідер вважає це спробою затягнути час і свідченням небажання Кремля закінчувати війну.
Голоси з-за лаштунків: «губернатор Техасу» та реальне стримування
На полях саміту прозвучало кілька важливих заяв, які доповнюють загальну картину. Генеральний секретар НАТО Марк Рютте жорстко відреагував на можливі заперечення з боку Кремля щодо присутності іноземних військ в Україні. Він наголосив, що Росія не має права втручатися в рішення суверенної держави. «Чому нас має хвилювати, що Росія думає про війська в Україні? Це суверенна країна. Це не їм (Росії, – ред.) вирішувати», – заявив Рютте. Він також закликав Захід не перебільшувати вплив російського диктатора: «Ми справді повинні припинити робити Путіна занадто могутнім. Він –губернатор Техасу, не більше. Тому давайте не будемо ставитися до цього занадто серйозно».
Цю думку поділяють і лідери країн, що межують з Росією. Прем’єр-міністр Естонії Крістен Міхал зауважив, що «Росія не має права голосу в питанні майбутнього України – або майбутнього Європи і НАТО». А президент Литви Гітанас Науседа підкреслив, що «гарантії повинні забезпечувати реальне стримування, а не бути черговим Будапештським меморандумом».
Прем’єр-міністр Великої Британії Кір Стармер також закликав посилити тиск на Путіна, якому, за його словами, «не можна довіряти», і привітав готовність партнерів поставляти Україні ракети великої дальності.
Оцінки аналітиків: від стриманого оптимізму до плану «Б»
Експертне середовище оцінює результати саміту переважно позитивно, хоча й з певною обережністю. Аналітики відзначають перехід від хаотичних заяв до структурованого планування.
Експерт-міжнародник аналітичного центру «Українська призма» Олександр Краєв вважає результати саміту значно кращими, ніж те, що було раніше.
«Бо раніше ми бачили абсолютно не зорганізованих французів, які, хоч разом з британцями висунули цю ініціативу з контингентом, потім просто постійно відходили від питання. Ми бачили британців, які постійно нерішуче себе почувають. Бачили німців, які відразу сказали, що нічого не готові робити… А тут ми нарешті чуємо про якісь результати».

На його думку, Коаліція нарешті перейшла від розмов до чіткого плану, з яким можна працювати. Краєв також зауважує, що поточна конфігурація цілком вписується в концепцію, яку пропонував Дональд Трамп: мінімальна військова залученість США, але максимальна дипломатична роль як людини, що «всіх звів воєдино». Це, з легкою іронією зазначає експерт, ідеальний варіант «для його Нобелівської премії миру». Водночас Краєв застерігає європейців від спроб «розв’язати рівняння, яке не має розв’язки: Україна має перемогти, але Росія не має програти», оскільки це шлях до нового «Мінська» на набагато гірших умовах.
Експерт з міжнародної безпеки фонду «Демократичні ініціативи» Тарас Жовтенко, зі свого боку, зазначає, що на саміті були формалізовані рішення, які стали логічним продовженням попередніх кроків.
«Тепер же прийнято остаточне політичне рішення: скільки країн реально братиме участь у розгортанні сил стримування, які ролі та зобов’язання кожна з них візьме на себе».
За його словами, тепер почнеться практична робота на рівні начальників генштабів для визначення технічних деталей: які підрозділи будуть залучені, як буде організована логістика та командування, яке, ймовірно, спиратиметься на командну структуру НАТО. Проте Жовтенко вказує на ключову проблему: поточний план передбачає розгортання сил лише після припинення вогню, чого наразі не передбачається.
«Тому Коаліції необхідно мати запасний план «Б»: можливість розгорнути сили стримування ще до досягнення припинення вогню або початку мирних переговорів… Потрібно заздалегідь передбачити максимум сценаріїв: від відновлення активних бойових дій до їхнього розширення. Важливо чітко проговорити, що повинен робити міжнародний контингент у разі загострення ситуації».
Висновок
Саміт «Коаліції охочих» у Парижі безперечно став кроком уперед. Він ознаменував перехід від декларацій до формування конкретного плану гарантування безпеки України. Рішення 26 країн про готовність надати військову підтримку, включно з можливим розгортанням контингенту, є потужним сигналом Кремлю про довгострокову рішучість Заходу. Проте попереду ще складний шлях узгодження деталей: визначення ролі США, розробка юридичної бази та військово-технічне планування. І головне –союзникам доведеться знайти відповідь на питання, що робити, якщо Росія й надалі ігноруватиме дипломатію, адже безпека потрібна Україні не колись у майбутньому, а вже сьогодні.
Мирослав Ліскович. Київ
Фото: Офіс Президента
Війна
Сирський окреслив ключові зміни — деталі
Представники українського командування розповіли про реформу мобілізації та армії. Серед іншого, ішлося про зміни в системі підготовки та розподілі поповнення по бойових бригадах. Втім, є напрямки, яких реформи поки не торкнулись.
У грудні 2025 року головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський розповів про зміни в процесі мобілізації. Інші представники українського командування уточнили, як відбувається реформа в армії. Фокус зібрав основні тези військових, які показують напрямок змін у війську.
Мобілізація ЗСУ — які будуть зміни
8 грудня Сирський опублікував допис у Telegram, який стосувався мобілізації в ЗСУ. У дописі нагадується про наступ РФ і про те, що Україні слід “посилювати обороноздатність та зміцнювати своє військо”. Головнокомандувач озвучив основні пункти реформи, яка стосується покращення підготовки бійців.
- Основними напрямками поповнення ЗСУ залишаються мобілізація, рекрутинг та “нові контракти”.
- Базова військова підготовка триватиме 51 день. Плюс люди пройдуть навчання з військової спеціальності (14-40 днів) та матимуть адаптаційний період (тривалість не уточнюється).
- Покращать рівень підготовки інструкторів, які навчають новобранців, краще обладнають навчальні центри.
- Особливу увагу приділятимуть першим дням у навчальних центрах, оскільки саме тоді стається велика кількість СЗЧ. Сирський сказав, що буде “комплексної програми з адаптації”, але не пояснив, у чому вона полягатиме.
- Проведуть реформу навчальних програм відповідно до кращих зразків.
- Навчальні центри розташовуватимуть подалі від фронту, у центрі та на заході України. Також головнокомандувач запевнив, що збудують якісні укриття.
У контексті мобілізації в ЗСУ Сирський не торкнувся питань терцентрів комплектування, бронювання, відстрочок, виїзду молоді за кордон тощо. Тим часом у червні головнокомандувач відреагував на інциденти з ТЦК і заявив, що потрапляння в армію не повинне бути “шоком”, а робота військкомів має стати “прозорою”.
Представники командування — про реформи у війську
Заступник керівника офісу президента, полковник Павло Паліса повідомив про зміну підготовки мобілізованих та розподіл новобранців по бригадах.
Процес мобілізації та підготовки
Паліса пояснив, що мобілізованих будуть розподіляти по бригадах до початку БЗВП. Це робиться для того, щоб новобранці могли готуватись відповідно до вимог того підрозділу, у якому будуть служити.
Зауважується, що не усі бригади мають навчальні бази, але це питання вирішать. Тим часом підготовку відбуватиметься у навчальних центрах і навчальних батальйонах армійських корпусів.
Процес розподілу
Зі слів Паліси, розподіл мобілізованих буде “справедливим, рівномірним та передбачуваним”. Це означає, що кожна бойова бригада регулярно отримуватиме певну кількість бійців: зменшать кількість “ручних рішень” щодо розподілу.
“Має запрацювати чітка система, яка дає командирам можливість планувати відновлення та навчання особового складу”, — ідеться у дописі від 6 грудня.
Командувач НГУ Олександр Півненко під час виступу на форумі Digital Defence Forum уточнив, що мається на увазі. Бригади отримуватимуть 50-100 нових бійців щомісяця залежно від напруженості ділянки фронту і того, чи достатньо такої кількості.
“Нам потрібно, щоб ці 50–100 людей на місяць підсилювали бригади точково. Сьогодні мобілізація не така, як хотілося б — відсотків на 30% не вистачає”, — навели слова офіцера на порталі “РБК-Україна”.
Мобілізація та терцентри комплектування
Після убивства військовослужбовця ТЦК Юрія Бондаренка про проблему з процесом мобілізації висловилась військова омбудсменка Ольга Решетілова. Посадовиця заявила, що військо не зобов’язане займатись призовом громадян в армію. Насправді це функція виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та правоохоронців, заявила вона.
“4,5 мільйони українських військовозобов’язаних громадян ще не взялися за свій шмат [роботи в Силах оборони]”, — ідеться у дописі.
Органи влади поки не ініціювали нормативно-правові акти, які змінили б поточну ситуацію.
Проблеми СЗЧ в армії
Ще одна проблема війська — самовільне залишення частини (СЗЧ). Згідно з даними порталу “Опендатабот”, протягом 10 місяців 2025 року відкрили 162 тис. кримінальних проваджень щодо СЗЧ. При цьому до суду дійшло близько 8 тис. справ (5%).
Заступник командира 3-го армійського корпусу Дмитро Кухарчук озвучив причини СЗЧ. Серед них — несправедлива мобілізація (завелика кількість броні та відстрочок), низький рівень підготовки, відсутність ідеологічної підготовки, не розвинута сержантська ланка, застаріле військове спорядження у бойових підрозділів.
Зазначимо, восени родичі бійців 125 бригади ЗСУ розповіли про проблеми підрозділу, який тримав позиції у Запорізькій області. Бійці перебували біля Ольгівського та Полтавки й потрапили під сильну атаку ЗС РФ, після якої були значні втрати.
Нагадуємо, у Львові триває справа підозрюваного у нападі на військовослужбовця ТЦК Юрія Бондаренка.
Війна
Україна до кінця року отримає через PURL озброєння на $5 мільярдів
Україна до кінця року отримає через механізм швидкої допомоги PURL військове обладнання зі складів США на суму близько 5 мільярдів доларів. Йдеться про системи ППО, боєприпаси та критичні запчастини.
Як передає Укрінформ, про це заступниця Генерального секретаря НАТО Радмила Шекерінська заявила в інтерв’ю Суспільному.
Шекерінська підкреслила, що саме PURL забезпечує найбільш нагальні потреби України.
“Левова частка засобів протиповітряної оборони надходить в Україну саме через PURL — це буквально різниця між життям і смертю”, – зазначила Шекерінська.
За її словами, логістика працює цілодобово через хаби у Польщі та Румунії, а фінансування пакетів здійснюють європейські союзники та Канада. До ініціативи також приєдналися Австралія та Нова Зеландія.
Шекерінська додала, що попри значні поставки, Україні “завжди потрібно більше ППО”, а оборонна промисловість країн НАТО збільшує виробництво, щоб покрити цей дефіцит.
Як повідомляв Укрінформ, Президент Володимир Зеленський у зверненні до Коаліції охочих закликав до забезпечення гарантій безпеки України, співпраці у межах програми PURL і якнайшвидшого руху вперед у питанні використання заморожених російських активів.
Фото: НАТО
Війна
Росіяни загальмували обмін полоненими, який мав відбутися перед Новим роком
Великий обмін полоненими, про який було домовлено раніше і який мав відбутися перед Новим роком, росіяни загальмували.
Про це повідомив Президент Володимир Зеленський під час спілкування із журналістами, передає кореспондент Укрінформу.
«У Рустема Умєрова була зустріч про обміни. Сторони погодили, що буде такий достатньо великий обмін до Нового року і що треба проговорювати списки. Але зараз саме з «рускої» сторони є гальмування», – зазначив Зеленський.
За його словами, росіяни почали гальмувати обміни, тому що «хочуть загальних домовленостей». «На мій погляд, саме це відбувається. Якщо у нас буде формування всіх цих процесів, то ми повернемося знову до рішень про обмін», – наголосив Глава держави.
Як повідомляв Укрінформ, останній великий обмін полоненими між Україною та Росією відбувся 2 жовтня – додому повернулися 185 військових і 20 цивільних.
Фото Укрінформу можна купити тут
-
Суспільство1 тиждень agoВіце-мер Одеси Позднякова звільнилася і пішла в енергетику
-
Суспільство7 днів agoВбивцями сина харківського посадовця виявились ексмитник з Одеси та син бізнесмена з Буковини Анонси
-
Відбудова1 тиждень agoУ Реєстрі пошкодженого та зруйнованого майна зафіксовані вже понад мільйон повідомлень
-
Усі новини5 днів agoЕндрю Маунтбеттен-Віндзор уперше з’явиться на публіці не в статусі принца
-
Одеса1 тиждень agoЗагроза в Чорному морі та вибухи на російських танкерах
-
Політика1 тиждень agoІрландія під час головування в Раді ЄС максимально просуватиме переговори про вступ України
-
Війна7 днів agoОборона Куп’янська стабільна, росіяни переоцінили сили і зазнають там втрат
-
Політика1 тиждень agoМожливо Україні доведеться піти на «болючі поступки», які можуть завершитися референдумом
