Connect with us

Політика

Індекс реформ: реформа Рахункової палати

Published

on


Як новий закон регулюватиме діяльність головного аудиторського органу України

До 254 раунду Індексу реформ за період із 16 до 29 грудня потрапило шість регуляцій. Серед них – новий закон про Рахункову палату, який запускає довгоочікувану реформу головного аудиторського органу України. Ця регуляція отримала від наших експертів +2 бали. Загальне значення Індексу за два тижні – +1 бал. Попередні чотири випуски значення випуску становили +0,8 бала.

Графік 1. Динаміка Індексу реформ

Графік 2. Значення Індексу реформ та його компонентів у поточному раунді оцінювання

РЕФОРМА РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ, +2 БАЛИ

У грудні 2024 р. набув чинності закон про реформу Рахункової палати, який є одним із структурних маяків Програми Міжнародного валютного фонду. Зміни посилюють незалежність та професіоналізм Рахункової палати, зокрема через прозорий та конкурентний кадровий набір та зміну підходу до оплати праці (сертифіковані аудитори отримають вищу заробітну плату). 

Кількість членів Рахункової палати зменшиться з 13 до 11 осіб. Відтепер кандидатів обиратиме дорадча група із шести осіб, до складу якої протягом перехідного періоду (8 років) увійдуть три міжнародні експерти та три представники, призначені Верховною Радою на підставі пропозицій депутатських фракцій. Водночас міжнародні фахівці матимуть переважне право голосу: кандидат вважатиметься обраним, якщо за нього проголосують хоча б чотири члени дорадчої групи, до того ж двоє з них мають бути представниками міжнародної спільноти.  

Тепер Рахункова палата пріоритетно перевірятиме ті сфери, де зазвичай є найвищі ризики неефективного використання коштів. Це допоможе більш раціонально використовувати ресурси та підвищити результативність роботи. Палата зможе здійснювати аудит не лише державного бюджету, але і коштів місцевих бюджетів, державних та комунальних підприємств, соціальних та пенсійних фондів, використання іноземних грантів та допомоги.

Оновлений закон враховує положення законопроєкту 10044-д, про який ми докладно писали раніше. 

Інформація про проєкт «Індекс реформ», перелік експертів Індексу та база даних оцінених нормативних актів доступні за посиланням.

КОМЕНТАРІ ЕКСПЕРТІВ

Андрій Швадчак, юридичний радник Transparency International Ukraine

«Новий закон враховує більшість рекомендацій міжнародних партнерів щодо посилення спроможності органу:

● Запроваджує оновлену процедуру конкурсного відбору членів Рахункової палати з переважним правом голосу міжнародних експертів.

● Посилює фінансову незалежність органу через виведення її посадових осіб з-під дії Закону «Про державну службу». Також закон визначає розміри  посадових окладів та доплат членів РПУ.

● Усуває можливість безпосереднього політичного впливу на Рахункову палату через проведення позапланових аудитів з ініціативи інших органів. Натомість запроваджує ризикоорієнтований підхід до планування аудитів.

● Посилює моніторинг виконання рекомендацій Рахункової палати. Розширює повноваження органу на аудит місцевих бюджетів.

Однак низку ризиків до другого читання так і не усунули. З найважливішого, окрім ризиків політичного впливу:

● Питання перетину функцій Рахункової палати та Держаудитслужби не вирішили.

● Розширення повноважень органу не враховує актуальну ситуацію з відсутністю більш ніж половини його членів та час, необхідний для проведення конкурсу на зайняття вакантних посад».

Олег Іванов, аналітик «Вокс Україна»

«Реформа Рахункової палати – значний крок у напрямі посилення фінансового контролю в Україні. Закон враховує вимоги міжнародних партнерів щодо незалежності цього органу й розширення його повноважень. 

Водночас низка питань залишаються відкритими. Новий склад Рахункової палати формуватиметься доволі тривало, декілька місяців, і лише шість із 11 членів обиратимуть за оновленими правилами. Це може створити ситуацію, коли оновлена Рахункова палата не матиме стійкої більшості для ухвалення рішень, незалежних від політичного тиску. За старою процедурою членів Рахункової палати рейтинговим голосуванням призначав парламент з урахуванням результатів співбесід з кандидатами, які попередньо проводив бюджетний комітет парламенту. Водночас міжнародні партнери, зокрема країни G7, наполягали ще у 2023 році на тому, щоб спочатку провести реформу Рахункової палати, а вже потім обирати нових членів і голову РПУ. Однак наприкінці 2023 року парламент призначив п’ять нових членів РПУ ще за старими правилами, із них пізніше обрали голову РПУ».

Графік 3. Події, що визначали значення Індексу, оцінка події є сумою її оцінок за напрямами, тому вона може перевищувати +5 або бути меншою за -5

Таблиця 1. Оцінки всіх подій та прогресу реформ за напрямами

Індекс реформ призначений надавати комплексну оцінку зусиллям влади України із впровадження економічних реформ. Індекс базується на експертних оцінках змін у регуляторному середовищі за шістьма напрямами: державне управління, державні фінанси, монетарна система, бізнес-середовище, енергетика, людський капітал. Інформація про проєкт, перелік експертів Індексу та база даних оцінених нормативних актів доступні за посиланням.

Автори:

Вікторія Виговська, молодша аналітикиня «Індексу реформ»

«Вокс Україна»

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства



Джерело

Політика

Зеленський заявив про зв’язок між зйомкою України китайськими супутниками та ударами РФ по енергетиці

Published

on



Президент Володимир Зеленський заявив, що між зйомками території України китайськими супутниками та російськими влучаннями по об’єктах енергетичної інфраструктури простежувався зв’язок.

Про це глава держави повідомив у Телеграмі після доповіді керівника Служби зовнішньої розвідки України Олега Іващенка, передає Укрінформ.

«Зокрема, фіксуємо збільшення зв’язків Росії з тими суб’єктами в Китаї, які можуть надавати дані космічної розвідки. На жаль, були кореляції між зйомками території України китайськими супутниками та російськими влучаннями по відповідних об’єктах енергетики», – сказав Зеленський.

Він зазначив, що розглядає такі випадки як діяльність, що дає змогу Росії затягувати війну та робити підходи до дипломатії менш серйозними, й пообіцяв спілкуватися щодо цього з партнерами.

Іншим питанням, яке обговорювалося під час доповіді Іващенка, стало розміщення на території Білорусі комплексів «Орєшнік». «Розвідка здобула більше деталей щодо цього, і важливо, щоб партнери теж це знали та враховували у своїх захисних кроках. Ми вважаємо, що агресивне розповсюдження такої зброї несе глобальну загрозу та створює небезпечний прецедент», – зауважив Президент.

Окремо він звернув увагу також на намагання росіян виводити свої енергетичні компанії з-під дії санкцій світу. За словами Зеленського, для цього залучаються інші тимчасові власники, багато фіктивних юридичних схем. «Все це відстежуємо й будемо комунікувати з партнерами, щоб тиск працював і щоб Росії не вдавалося заробляти гроші на війну завдяки таким маніпуляціям», – сказав він.

Читайте також: Через російські атаки є нові знеструмлення у п’яти областяхУкренерго

Як повідомляв Укрінформ, напередодні Президент Володимир Зеленський заявив, що до кінця року Україна ухвалить ще кілька санкційних рішень проти російських суб’єктів, а також осіб, які сприяють агресії. До санкційних списків увійдуть не лише громадяни Росії, а й інших держав, зокрема Китаю.

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Політика

США намагаються схилити Україну до поступок заради швидшого миру

Published

on



Дипломат зазначив, що проєкт стає документом лише після погодження сторонами.

«Сторони в цьому конфлікті Україна і Російська Федерація. Сполучені Штати Америки не є стороною – вони себе оголосили таким собі медіатором, примирювачем і посередником. Ось цим вони й займаються… Отже, ми сьогодні знаходимося на третьому, а може, й четвертому витку однієї й тієї ж історії», – сказав Веселовський.

За його словами, у цій історії США намагаються переконати Україну, що для швидшого закінчення війни їй треба поступитися більшими позиціями, а Росія щоразу каже, що всіх цих поступок замало, і продовжує бомбардувати українські міста і наступати по всій лінії фронту.

У цьому контексті дипломат спрогнозував, що, можливо, Київ сьогодні почує з Москви “якусь реакцію” на проєкт базового документа.

«Може бути реакція зовсім зверхня Пєскова через губу чи Ушакова, а може бути розлога лекція про походження скіфів і про те, що вони всі насправді були рускімі і такими й залишаються, від самого президента Путіна. Така ситуація на зараз, на жаль… Ніхто в Кремлі не хоче закінчувати війну, бо їхні війська просуваються», – зазначив Веселовський.

Читайте також: У проєкті мирної угоди немає скасування санкцій з Росії, але США послідовно їх зніматиме – Зеленський

Як повідомляв Укрінформ, Президент Володимир Зеленський розкрив деталі 20 пунктів проєкту базового документа між Україною, США, Росією та Європою про закінчення війни.

Фото: Дядюша Анастасія



Джерело

Continue Reading

Політика

Документ про закінчення війни може бути винесений на загальнонаціональний референдум

Published

on



Ратифікація документа про закінчення війни, у разі його підписання, може відбутися через загальнонаціональний референдум. Така необхідність виникне у разі, якщо територіальне питання в угоді буде вирішено через створення потенційної вільної економічної зони на Донбасі.

Про це Президент Володимир Зеленський повідомив під час спілкування з журналістами, передає кореспондент Укрінформу.

Коментуючи 14-й пункт проєкту базового документа між Україною, США, Росією та Європою про закінчення війни, у якому йде мова про вирішення територіального питання, Зеленський сказав: «Пропозиція виглядала так, що вони виходять з цих територій (з Дніпропетровської, Миколаївської, Сумської, Харківської областей – ред.), і хочуть, щоб ми вийшли з Донбасу, де буде створено “вільну економічну зону”. Якщо ми дійдемо до питання потенційної вільної економічної зони на Донбасі, то пояснюємо, що згідно з українським законодавством не можемо цього зробити навіть потенційно. Тобто якщо про це йдеться, то йдеться про особливий формат, а отже – особливе рішення, а отже – референдум»».

Президент зауважив, що тільки референдум може визначити, чи «згодні люди на те, щоб був такий шлях, якщо пропозиція для України саме така – або це, або війна».

Він також наголосив, що на референдум має бути винесений увесь документ, а не якісь його частини. «Люди можуть висловитись щодо всього документу – сказати: так або ні», – підкреслив він.

Зеленський також відзначив, що на підготовку до волевиявлення треба як мінімум 60 днів.

«І нам потрібне реальне припинення вогню на 60 днів. Інакше ми його не проведемо. Тобто референдум не буде легітимний. Нелегітимний референдум – це розкол держави всередині», – зазначив Президент.

За його словами, загальнонаціональне волевиявлення за будь-яких обставин стане серйозним викликом для українського суспільства.

«Є частина людей на тимчасово окупованих територіях, вони не можуть голосувати. І давайте чесно – вони не можуть обирати, як нам закінчувати війну. Це просто неправильно, на мій погляд. Багато дискусій про це. Але на підконтрольній території, де реально провести законний і чесний референдум, голосування та процес підготовки до референдуму – як, до речі, і до можливих виборів, про які говорять партнери – мають відбуватися в умовах безпеки. Якщо немає безпеки, під питанням і легітимність. Ми все це пояснюємо нашим партнерам», – розповів Зеленський.

Він водночас акцентував: якщо територіальне питання буде розв’язане без створення потенційних вільних економічних зон, а за принципом «стоїмо там, де стоїмо», який пропонує Україна – у Донецькій, Луганській, Запорізькій, Херсонській областях лінія розташування військ на дату Мирної угоди буде де-факто визнаною лінією зіткнення, яку контролюватимуть міжнародні сили – тоді, на думку Зеленського, таку мирну угоду достатньо буде ратифікувати у парламенті України.

«На мій погляд, що у варіанті А – “стоїмо там, де стоїмо” – я не вважаю, що нам потрібен референдум. Бо якщо ми “стоїмо там, де стоїмо” – ми можемо закінчити війну на основі цієї угоди і дотиснути питання з Запорізькою атомною станцією. Якщо ж щось інше, то одного підпису точно не достатньо», – зазначив Зеленський.

Читайте також: Головне, щоб Росія не зривала мирну дипломатію – Зеленський

Як повідомляв Укрінформ, Володимир Зеленський розкрив деталі 20 пунктів проєкту базового документа про закінчення війни між Україною, США, Росією та Європою.

Окрім цього проєкта, за словами Зеленського, опрацьовані й інші документи, необхідні для завершення війни. А саме – багатостороння рамка гарантій безпеки для України, це тристоронній документ – Україна, США і Європа. Є також рамка гарантій безпеки для України від США – це двосторонній документ. Крім того, Україна та США опрацювали документ щодо відновлення та економічного розвитку, який називається Дорожня карта процвітання України.

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.