Connect with us

Події

Історія першої драматичної сцени країни

Published

on


Театр поставив першу виставу під час війни між УНР і радянською Росією, і за нинішньої війни слугує «емоційним укриттям»

Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, візитівками якого останнім часом є «Конотопська відьма» Івана Уривського  та генеральний директор – художній керівник, голос Майдану Євген Нищук, – 27 березня відзначив 105-річчя. Перегляд будь-якої вистави цього театру в Києві через високий глядацький запит треба планувати заздалегідь, а на топові постановки квитки розлітаються за лічені хвилини.

У період повномасштабної війни 19 працівників колективу захищають країну в ЗСУ. А вистави театру для вітчизняних і зарубіжних глядачів продовжують представляти сенси, що пояснюють мотивацію відстоювання нами, українцями, своєї ідентичності і незалежності.

До свого 105-го дня народження театр провів урочистий захід «Стоїмо на сцені, на своїй землі. 105 років театру імені Івана Франка», на якому побувала журналістка Укрінформу.

ПЕРШИЙ «ГРІХ», ГАСТРОЛІ ТА МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ ДОНАТІВ ДЛЯ ЗСУ

Театр завжди надихав і давав надію, а зараз, у час повномасштабної війни, став сокровенним емоційним укриттям, каже Євген Нищук, генеральний директор – художній керівник Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка. І додає: «Ворог запускає десятки ракет, а ми йдемо у театр, сотні шахедів, а ми полюємо за квитком на улюблену виставу; атакує та стріляє, а ми витираємо сльози, що змішались із порохом від вибухів, та посміхаємось і поринаємо в магію театру. Квиток до театру сьогодні – це прописані ліки для наших зранених душ. Бути в театрі – це бути на боці правди, життя й любові! Аналітики та театрознавці світу ще довго досліджуватимуть феномен українського театру в час війни».

Микола Точицький
Микола Точицький

Місцем народження шедеврів, яскравих талантів та нових імен назвав Театр Франка міністр культури і стратегічних комунікацій України Микола Точицький. «Саме тут формується українська драматургія, починаючи з першої вистави, яку театр поставив в умовах війни більшовиків із УНР, – сказав він. – Історичні аналогії з нашим сьогоднішнім днем очевидні. У кожному творі, у кожному театрі України ми це бачимо. Четвертий рік протистоїть Україна російській агресії. У ці важкі часи Театр Франка продовжує бути джерелом сили українського духу, творчого натхнення і місцем правдивої, щирої розмови з суспільством».

Першою постановкою театру, який нині має назву Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, стала вистава «Гріх» за п’єсою Володимира Винниченка. Прем’єра відбулася 28 січня 1920 року. Відтоді створили понад 600 вистав. Прізвища франківців Гната Юри, Амбросія Бучми, Наталії Ужвій, Сергія Данченка, Богдана Ступки, сучасників – Наталії Сумської, Богдана Бенюка, Анатолія Хостікоєва – знають навіть ті, хто ніколи не мав змоги побачити і відчути магію їхньої гри на славній київській сцені.

Театр Франка є театром, який зшиває країну від часів свого народження, впевнений голова Національної спілки театральних діячів України Богдан Струтинський. Пояснює: «Тому що митці зі Львова і Києва під орудою Бучми та Гната Юри зустрілися у Вінниці. Пройшли довгий шлях гастролями на Донеччині. Потім зупинилися в «першій столиці» України – Харкові. А потім столиця перейшла, вслід за Театром Франка, –  у Київ».

 Євген Нищук
Євген Нищук

Євген Нищук, який очолює театр із квітня 2024 року каже: «Сьогодні Театр Франка – це мультижанровий культурний хаб, який працює з темою пам’яті, історії, сучасного мистецтва, який створює платформи можливостей, впроваджує проєкти реінтеграції ветеранів у цивільне життя методами арт-терапії й драмотерапії, читає актуальні п’єси та реалізовує програму «Голос Театру», що зараз об’єднує усю нашу країну. Це голоси театрів із Маріуполя, Сєверодонецька, Харкова, Сум, Запоріжжя, Херсона, Чернігова та інших прифронтових міст. Це свідчення єдності нашої театральної спільноти та готовності допомагати».

Нині постановки франківців збирають аншлаги у Франції, Польщі, Німеччині, Чехії, Великій Британії, персонажі вистав отримали овації у Швейцарії. Нещодавно «Калігулу» за п’єсою Альбера Камю представляли в межах культурного фестивалю «Місяць України», що тривав у Празі.

«Конотопська відьма» за повістю Григорія Квітки-Основ’яненка пройшла шлях через Париж, Оффенбах, Дюссельдорф та Інгольштадт. Завдяки глядачам зібрали понад мільйон гривень! Ці кошти наближають Театр Франка до головної мети – придбання морського дрона «Магура 5», який посилить оборону наших воїнів на передовій. Минулого року благодійні покази вистави «Конотопська відьма» в Україні на потреби ЗСУ зібрали понад 5 млн гривень та мільйон доларів.

 Михайло Захаревич
Михайло Захаревич

З гордістю згадує служіння колективу Михайло Захаревич, чия каденція гендиректора – художнього керівника Театру Франка завершилася рік тому. «Вистави, які ми зробили, їздять сьогодні по всьому світу. І мені це приємно», – коментує співрозмовник. Одним зі своїх головних досягнень на посаді очільника називає побудовану Камерну сцену імені Сергія Данченка, яка розпочала роботу у березня 2012 року. По суті, це поява ніби другого, малого театру. Пан Михайло нагадує, що у той час Кабмін закладав створення п’яти мистецьких просторів, утім запрацювала лише Камерна сцена Театру Франка.

ТАЄМНИЦІ ТВОРЧИХ ДИНАСТІЙ: РОДИЧІ ГНАТА ЮРИ, СТУПКИ, ЗАДНІПРОВСЬКІ, СУМСЬКА – ХОСТІКОЄВИ

З поміж багатьох інших цей мистецький колектив вирізняють творчі зіркові династії. Михайло Захаревич вважає, що у перші роки діяльності Театру Франка його існування  врятували родичі Гната Юри, яких він запросив, – коли Амвросій Бучма забрав 11 артистів і поїхав організовувати нову трупу в Херсон.

Остап Ступка
Остап Ступка

Одна із найвідоміших зіркових династій Театру Франка – Ступки. Харизматичного Богдана Сільвестровича не стало у липні 2012 року. «У батька був свій талант, у мене свій, – коментує Остап Ступка. – Я виріс у Львові за кулісами Оперного театру і Театру імені Заньковецької. Тому ніяких сумнівів не було, куди мені йти вчитися після школи. Першою виставою на київській сцені Театру Франка стала постановка «Тев’є-Тевель», де Богдан Ступка грав головну роль, а я був Перчиком».

Ролі у всіх виставах, у яких грав і грає Остап Ступка, є його улюбленими: у постановках «На полі крові», «Розбитий глек», «Фігаро», «Цар Едіп», «Візит», «Слуга двох панів», інших. Від знаменитого батька несе в житті кілька творчих настанов: найперше – повагу до оточуючих людей і колективу. Взяв у спадок і суто технічну пораду: де би не стояв артист на сцені – його мають чути глядачі навіть на балконі 2-го ярусу.

Найбільше число поколінь у Театрі Франка працює династія Задніпровських-Ткаченків. Нині це батько Олександр (Лесь) і син Назар Задніпровські. А театральним родоначальником творчої родини є Семен Ткаченко – режисер, а потім директор Київського театру імені Франка, який опісля, у 1947-1961 роках, був ректором Київського інституту театрального мистецтва.

Доньку, акторку Юлію Ткаченко (1928–2008), вирізняв гордий, або й суворий вигляд, інколи трохи відсторонений. Багатьом запам’яталися її героїчно-романтична Кассандра за твором Лесі Українки та образ невідворотної кари за заподіяне лихо – Клер Цаханасян у виставі Сергія Данченка «Візит старої дами» за пʼєсою Фрідріха Дюрренматта.

Син акторки Олександр Задніпровський одразу обрав театральну стезю. Внук Назар дев’ятикласником був на роздоріжжі. Хоча виріс за лаштунками Театру юного глядача, де працювала мама, і з дитинства йому найбільше у пам’яті закарбувався батько у виставі  «Камінний господар», потім – як грав Мазепу.

Уже більше двох десятків років Задніпровські – старший і молодший – із задоволенням виходять на сцену Театру Франка у різних амплуа. Назар, зокрема, –  Забрьоха у «Конотопській відьмі» та Никодим Дизма в «Авантюристі». А пан Олександр, якого інколи називають українським Річардом Гіром –  Генрі Джеймс Честерфілд у виставі «Загнаний кінь» за відомим твором Франсуази Саган та Барон Альфонсо у постановці «Моя професія –  синьйор з вищого світу».

Харизматичний Анатолій Хостікоєв працює у Театрі Франка з 1980 року. Акторський шлях на цій сцені його дружини Наталії Сумської розпочався на кілька років раніше. Виставу «Кін IV» режисера Анатолія Хостікоєва, в якій він виконував головну роль, показували із 1999-го рівно 20 років. «Енеїда» Сергія Данченка, де провідний актор грав парубка моторного, йшла 17 років. По 12 років – «Біла ворона» і «Пігмаліон». Прем’єра «Кайдашевої сім’ї» режисера Петра Ільченка відбулася у 2007 році й на тепер – незмінно у ролі Кайдашихи Наталія Сумська вийшла на сцену понад 370 разів.

Після закінчення у 2017 році Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого у Театр Франка прийшов працювати син подружжя В’ячеслав. Грає, зокрема, Халявського у «Конотопській відьмі». Проте, як і практично всі діти акторів, почав грати перші ролі ще дитиною.

«В’ячеславчик прийшов на сцену у два рочки, – розповідає Наталія Сумська. – Це була вистава за Гофманом «Крихітка Цахес». До того маленький чекав нас, батьків, за кулісами. А одного разу просто вийшов на сцену – і нам нічого не лишалося, як підхопити його на руки, і в поклоні ніби продовжувалася біографія закоханих Кандіди і Бальтазара. А потім ми пошили йому костюмчик, зробили окулярики – і маленький син постійно вже виходив з нами на поклон».

На відміну від тієї ролі, яку «дописав» у режисерський сценарій, у 5 років В’ячеслав створював роль Чарльза Кіна у п’єсі за мотивами твору Александра Дюма. У 9 років кумедно зіграв у «Сеньйорі з вищого світу» хлопця, який розносив газети».

Анатолій Хостікоєв
Анатолій Хостікоєв

Анатолій Хостікоєв каже: «Театр – це фантастична історія, в якій може статися все, що завгодно. Кожну історію можна розповісти різними методами, способами і засобами театральної мови. Тому театр, який має бути різним, одночасно несподіваний і жаданий».

Про сина актор розповідає: «Славко зовсім інший. Я до нього дослуховуюся в таких речах, в яких я би мав давати поради, зокрема, про розуміння молодшого покоління». Пан Анатолій нагадує ще про сина Георгія Хостікоєва, який працює у Театрі на Подолі і теж є продовжувачем творчої династії.

Театр Франка, як і всі вітчизняні театральні колективи, продовжує наповнювати змістом українські наративи. Генеральний директор – художній керівник Євген Нищук розмірковує: «Сто років тому на цій сцені у Києві творив та керував Театром видатний новатор Лесь Курбас. Радянська тоталітарна система знищила і його, і видатних сподвижників, прагнула стерти не лише його творчі здобутки, а й сам факт роботи тут. Проте через сто років ми повертаємо в ці стіни ті покоління й імена, які недотворили, недоставили, недописали, не долюбили. Ми творимо новий модерний Театр, про який мріяв Курбас».

Валентина Самченко, Київ

Фото Павла Багмута і надані театром



Джерело

Події

У Римі відбудеться допрем’єрний показ українського фільму «Малевич»

Published

on


У Римі 10 та 11 липня відбудеться допрем’єрний показ українського художнього фільму “Малевич” режисерки Дарії Онищенко.

Про це повідомляє асоціація Futura Nostra у Фейсбуці, передає Укрінформ.

“Чудова нагода побачити допрем’єрний показ художнього фільму “Малевич” режисерки Дарії Онищенко, створеного за підтримки Держкіно України студією “435 Films” у співпраці з Італією, Швейцарією та Сербією. Асоціація Futura Nostra у взаємодії з Археологічним парком Колізею та Музеями Вілли Торлонія (Совина хатинка) організувала показ фільму 10 та 11 липня 2025 р. у цих музеях”, – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що у ці дні в Римі проходитиме Конференція з відновлення України “URC 2025”, де, серед іншого, йтиметься про культурну відбудову України.

Як повідомляв Укрінформ, прем’єра фільму «Малевич» відбулася на Мюнхенській конференції з безпеки.

Читайте також: У Ризі відбувся мистецький вечір, присвячений художнику Казимиру Малевичу

Байопік розповідає про боротьбу Казимира Малевича за мистецьку свободу та його протистояння радянському режиму. Це калейдоскоп подій із життя всесвітньо відомого українського художника, який наодинці бореться з тоталітарною владою за право створювати «вільне» мистецтво.

Фото: Держкіно



Джерело

Continue Reading

Події

Репера P. Diddy виправдали за найважчими звинуваченнями, але йому все ще загрожує 20 років тюрми

Published

on



Американський хіп-хоп продюсер Шон Комбс, більш відомий як P. Diddy, уникнув трьох найсерйозніших звинувачень у торгівлі людьми та рекеті, але був визнаний винним за двома пунктами звинувачення у перевезенні з метою заняття проституцією.

Про це повідомляє NYT, передає Укрінформ.

Суддя наказав утримувати засудженого під вартою до винесення вироку, посилаючись на його історію домашнього насильства, пише видання.

Зазначається, що Комбса, який створив бізнес-імперію навколо свого особистого бренду, у середу було засуджено за перевезення повій для участі у його секс-марафонах з використанням наркотиків, але виправдано у змові щодо рекету та торгівлі людьми з метою сексуальної експлуатації.

Повідомляється, що в обвинувальному акті відомого продюсера звинувачували у примушенні жінок до небажаного сексу з чоловіками-повіями за допомогою команди поступливих співробітників.

55-річний хіп-хоп магнат все ще може отримати покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 20 років, але він та його адвокати раділи виправданням за більш суворими звинуваченнями, де йому загрожувало довічне ув’язнення.

Відмічається, що згідно з федеральними законами, кожний з двох обвинувальних вироків передбачає максимальний термін ув’язнення до 10 років, і суддя може призначити менші покарання, що відбуватимуться одночасно.

В ході судового процесу, який тривав 8 тижнів та привернув надзвичайну увагу в соціальних мережах, Комбса звинувачували у багаторічному фізичному та емоційному насильстві.

Згадується, що Комбс довго наполягав на своїй невинуватості, а його адвокати стверджували, що його сексуальні домовленості були за згодою, навіть попри те, що вони визнавали, що він чинив насильство з жінками.

Читайте також: Смерть Меттью Перрі: провину визнав ще один лікар

Організації, які відстоюють права жінок і прагнуть приборкати сексуальне насильство, були стурбовані вироком і висловили розчарування й обурення, пише видання.

Як повідомляв Укрінформ, у лютому жінка, яка стверджувала, що у 2000 році, будучи 13-річною, зазнала сексуального насильства з боку Шона Комбса (Дідді) та Jay-Z (Шона Картера), добровільно відкликала свій позов.

У вересні минулого року американський репер, музичний продюсер й актор Шон Комбз був затриманий за декількома звинуваченнями та залишався без права внесення застави у СІЗО в Брукліні, штат Нью-Йорк.

Фото: diddy/Instagram



Джерело

Continue Reading

Події

У МКСК обговорили з активістами юридичні аспекти охорони Китаєва

Published

on



Заступник міністра культури та стратегічних комунікацій Сергій Бєляєв обговорив з представниками громадської ініціативи «Захистимо Китаїв» юридичні аспекти охорони цього історичного місця в Києві.

Про це повідомляє МКСК, передає Укрінформ.

Під час зустрічі присутні окреслили спільні кроки у вирішенні проблемних питань. Насамперед ішлося про юридичні аспекти охорони унікальної пам’ятки археології.

Представники ініціативи наголосили на ризиках забудови, що загрожують унікальному природному й історичному ландшафту регіону.

Бєляєв запевнив, що міністерство готове надати всебічну підтримку у формуванні правової позиції щодо захисту території історичної місцевості.

Читайте також: Точицький обговорив з активістами, як врятувати Китаїв від забудови

Зазначається, що сторони домовилися про подальшу співпрацю у вирішенні проблемних питань.

У МКСК нагадали, що унікальна пам`ятка археології «Китаївське городище і курганний могильник» занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Китаїв – місцевість на південній околиці Києва, у східній частині Голосіївського лісу. Відома археологічними пам’ятками – городищем (залишками давньоруської фортеці), курганами, печерами.

Читайте також: У музеї історії України відкрили експозицію Китаївського скарбу з Мишаловки

Як повідомлялося, на місці унікального комплексу забудовник планує звести житловий комплекс, паркінг і ТРЦ.

У прокуратурі вимагають повернути землю у Китаєві державі, МКСК підтримує позовні вимоги.

Фото: МКСК



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.