Події
Навіщо крейда у великодньому кошику?

Під час «батлу» великодніх традицій на Закарпатті дослідники представили звичаї різних регіонів до одного з найбільших українських свят
Велика насолода – вивчати вишивку, пізнавати єдність у різноманітті, – цим займаються музеї та дослідницькі колективи. Не менш цікаво дізнатися, що така начебто універсальна річ – великодній кошик – у кожному регіоні інший. Наприклад, у кошику з Луганщини обов’язково будуть мішечок із пшоном та шматки білої крейди, а із Закарпаття – конче солона паска без білої поливи і пляшка домашнього червоного вина. Кореспондентка Укрінформу мала нагоду порівняти великодні кошики на «батлі» великодніх традицій, який організували жінки з ГО «Дієва громада» та відома закарпатська кондитерка Мирослава Голонич.
У ЗАКАРПАТСЬКОМУ КОШИКУ – СОЛОНА ПАСКА, ШОВДАР І ПИКНИЦЯ
– Це наш четвертий захід такого формату в рамках проєкту «Жіноча сила в єдності». Коли обирали тематику, зупинилися саме на «батлі» великодніх кулінарних традицій та звичаїв кожного регіону. У ньому беруть участь вимушені переселенці з Луганщини й Донеччини, які осіли на Закарпатті, закарпатські дослідники, долучаються онлайн представниці з Львівщини та Буковини, – каже Мирослава Голонич.


Вона, власне, і презентувала закарпатський традиційний кошик на «батлі». У ньому – домашня солона паска з прикрасами з тіста, саме такі пекли й печуть у селах на Закарпатті. У містах останнім часом через вплив соцмереж, реклами, розвиток кондитерських проєктів господині також готують солодкі паски типу панетоне – з родзинками та поливами, декором. У кондитерській пані Мирослави такі паски теж виготовляють. Утім, справжня закарпатська паска – це здобна випічка на великій кількості яєць, молоці, несолодка і прикрашена завитками зі здобного тіста або ж орнаментами з прісного.

– У закарпатському кошику неодмінно є: шовдар – вуджений свинячий окорок; пикниця – гостра домашня ковбаса з паприкою; крашанки, фарбовані в цибулинні; грудка сиру (це може бути кисломочний сир або ж зварений за особливим великоднім рецептом із додаванням яєць, цукру чи спецій) та масло (зазвичай із нього виготовляють баранчика). До кошика також кладуть пляшку з домашнім закарпатським червоним вином, – розповідає Голонич.
У ГАЛИЧИНІ ПЕКЛИ ТРИ ВИДИ ВЕЛИКОДНЬОГО ХЛІБА
Про вміст та наповнення великоднього кошика галицьких господинь (локально – Львова) розповідає відома дослідниця галицької кухні Пані Стефа (Маріанна Душар). Насамперед вона зазначає, що досліджувати великодні кошики різних регіонів надзвичайно цікаво – так можна щось додати до своїх звичаїв.
– Я дуже коротко розкажу про наші родинні традиції складання великоднього кошика у Львові, бо якщо би говорити докладно, це забрало б дуже багато часу. Власне, готувати страви починали із Чистого четверга, до того є час на прибирання в оселі. У Галичині завжди практикувалося, що Великдень треба зустрічати в чистоті. У міських умовах – це помити вікна, випрати фіранки, перетрусити постіль – різна домашня метушня. Вважається, що паску треба пекти у четвер, після того як прибрали хату. Та нині жінки більше зайняті на роботі, тому випікають тоді, коли можуть. Може бути і в п’ятницю ввечері, і в суботу. Звісно, це йде в розріз із тим, що пишуть етнографи. Водночас це можливість традиції жити далі, у сучасному світі, – наголошує Пані Стефа.

Дослідниця зауважує, що борошно для пасок завжди обирали найкраще.
– Перед тим як замішувати тісто, господиня одягалася у все чисте й молилася. Вважалося, що під час замішування та випікання не можна сідати, бо паска сяде. Також не можна, щоб до хати заходив хтось чужий. Тобто є багато побутових забобонів щодо цього, – додає вона.
Загалом, акцентує Пані Стефа, у Галичині є три види великоднього хліба.
– Це паска кругла, у міру солодка, ошатно прикрашена заплетеними з тіста хрестами та косами. Це – хліб-символ, провісник вдалого року та здоров’я для цілої родини. Якщо паска вдається, значить, і рік буде вдалий, – ділиться пані Душар.

Другий вид великоднього хліба – колач: ледь солодкуватий, його заплітають косами і посипають маком. Споживають замість хліба під час великодніх частувань.
І третій вид – баба: найсолодша й найбагатша випічка. Є рецепти баб на 30–60 яєць, із додаванням мигдалю, родзинок, шафрану та інших спецій. Пекли бабу в круглих формах з отвором посередині, цей хліб – у вигляді вінка. Баби зазвичай не освячували.
Ще був великодній баранчик, якого пекли в спеціальних литих формах, але у нас в родині його ніхто ніколи не їв. Його святили, ставили в креденс, він там міг роками стояти. Це більше символічний хліб, хоча знаю, що його споживають, – додає дослідниця.

Маріанна Душар каже, що нині паски і баби для багатьох – те саме.
– Більшість жінок тепер печуть щось середнє між паскою та бабою. Це солодка випічка з родзинками й цукатами, де є багато масла й жовтків. Але колись ці види великодніх хлібів розрізняли, і досі є у Львові родини, які печуть усі три, – зауважує.
ПИСАНКИ ЗАВЖДИ ПРИВОЗИЛИ З КОСМАЧА, І ЦЕ – НЕ ВИДУТІ ЯЙЦЯ
Цікавим моментом у львівському Великодні є те, як переплітаються різні регіональні традиції, наголошує Пані Стефа.
– Скажімо, у мене вдома не писали писанок – усі вони були з Космача чи з Пістиня. Їх завжди привозили з Карпат. Моя класична писанка – космацька, чорно-жовто-червона, дуже делікатна. І важливим було, що писанки – на цілих яйцях, не на видутих. Адже так зберігається символізм, який закладається у яйце на Великдень. У мене вдома є писанки ще з дитинства. Я їх дуже бережу і люблю. Так само до Великодня у нас намагалися привезти з базару сирних коників – це теж один із моїх маркерів цього свята, – каже пані Маріанна.

Додає, що сам великодній кошик зазвичай сплетений із лози, і упродовж року в ньому нічого не зберігають. Так само й щодо серветки – нею користуються тільки раз на рік, на Великдень.
– Що ми кладемо в кошик? Паску – одну велику, якщо є діти, може бути ще маленька. Якщо кошик більший, кладемо також баранця і бабку. Неодмінно – крашанки і писанки. У нас клали писанки і варені вже почищені яйця, які пізніше ділять під час сніданку. Сир – це могла бути печена солена запіканка або просто грудка сиру. Масло зазвичай викладали на тарілочку й декорували хрестом із листочків бужбану (самшиту) або горошків чорного перцю. Обов’язково – цілий корінець хріну, бажано із зеленою гичкою. Сіль у відкритій сільничці. М’ясо та ковбаса. Неодмінно – свічка: її запалювали під час освячення і потім ставили на стіл під час великоднього сніданку. У родині мого чоловіка є традиція ставити в кошик ножа, яким потім різатимуть усе свячене, у нас такого нема, але я запозичила. У нас ніколи не кладуть до кошика алкоголю, – розповідає дослідниця.
Великодній похід до церкви – це насамперед релігійний ритуал, але також світський. У Галичині кожна господиня свій кошик збирає так, щоб потім було не соромно відкрити його до освячення. Усе має бути гарно задекороване.
– Стіл застеляють білим обрусом, використовують святковий посуд. Сніданок починається з молитви. Найстарший у родині ділить яйця і каже: «Христос воскрес!». Потім усі з родини тричі цілуються одне з одним, сідають за стіл і снідають. Це – момент єдності, де завжди бажають від нині за рік добра і всього найкращого. До сніданку дається усе, що святилося в кошику, а ще – холодець, вудженина, усе, що не їли під час посту. Ми також частуємо домашню худобу, назвімо це так, – у нас це собаки. Даємо їм свячене яйце, вважаємо, що так правильно, – додає вона.

НА БУКОВИНІ В ЧИСТИЙ ЧЕТВЕР ХОДЯТЬ ВЕЛИКОДНІ «КОЛЯДНИКИ»
Письменниця, етнографка Іванна Стеф’юк розповідає про буковинські традиції великоднього кошика.
– Буковина також має кілька видів великоднього хліба. Перший – рогата паска. Висока, декорована тістом, роги – це і є сварги, або сонячний хрест. Наступний вид паски – із сиром або бриндзою – роблять румуни Буковини. По суті, це хлібний корж, верх якого – сирна начинка кольору сонця. Бабка на Буковині – це висока здобна випічка з поливою. У минулі століття цією поливою була сота (розведений водою цукор) і фарбоване пшоно, тепер – кондитерські варіанти. Один із видів християнського хліба – дора. Можна сказати, це – великий корж: від пів метра в діаметрі, з єдиною прикрасою – хрестом. Його першим саджають у піч. Колись про те, що ця паска випеклася, салютували пострілами, ця традиція не збереглася, – розповідає пані Стеф’юк.

Особливий вид великоднього хліба – кукуци (або жайворонки).
– У нас є традиція, коли малі діти в Чистий четвер ходять сповіщати ґаздів, примовляючи: «Грійте діда, дайте хліба!». Як колядники, тільки великодні. «Грійте діда» – запаліть вогонь за своїх предків, пом’яніть їхні душі. «Дайте хліба» – дайте великоднє печиво за те, що вам про це нагадали, – каже етнографка.
ОКРЕМИЙ ВЕЛИКОДНІЙ КОШИК – ДЛЯ ТОГО, ХТО ЦЬОГОРІЧ ВІДІЙШОВ У ЗАСВІТИ
За її словами, ще одна дуже гарна традиція на Буковині – споряджати не один, а два великодніх кошики, якщо в цьому році когось із рідних не стало.
– Тобто не просто поминають душу, яка пішла від родини цього року, а споряджають за неї кошик – такий, як собі. І цей кошик віддають людині, яку любив померлий, – розказує Іванна Стеф’юк.
Зауважує, що писанки в регіоні пишуть на «живому» яйці.
– На вареному пишуть ті, якими згодом будуть ділитися. Шкаралупки після трапези збирають і пускають за водою – вони мають допливти до предків до рахманського Великодня (припадає на 25 день після Пасхи, – ред.) і сповістити їх про свято, – каже.
Іванна Стеф’юк розповідає, що на Буковині проживають різні національні спільноти, у яких також дуже цікаві великодні традиції.
– Наприклад, у німців – печені баранці. У наших старообрядників паску печуть триярусну, усередині хліба в другому ярусі – сушений виноград. Буковинські роми випікають паску високу, як бабку, але без поливи. Роми встромляють свічку в паску, а не кладуть поруч, – ділиться.

«ИРІЄВА ПАСОЧКА» З ОКУПОВАНОЇ ЛУГАНЩИНИ
Про великодні традиції Луганщини під час «батлу» розповіла краєзнавиця, носійка традиції нематеріальної культурної спадщини зі Старобільська Любов Козиренко.
– Я жителька невеличкого села на крайньому сході України. У нас були свої великодні традиції. Почну зі складу нашого кошика. Там завжди є пасочки, крашанки, пшоно, сіль та крейда. Крашанки у нас фарбовані в цибулинні – на них накладали листочки, які творили на яйці візерунки, – розповідає краєзнавиця.
Ділиться, що посвяченим у мішечку пшоном посипали навесні город, коли вперше на нього виходили. Це було обрядом на майбутній врожай. Також цим пшоном годували перших курчат.

– Узагалі уся наша великодня обрядовість пов’язана зі зв’язком із предками та захистом від злих духів світлого майбутнього. Самій традиції випікання паски у четвер передувало багато подій. Коли сходило тісто, господині мали посіяти першу капусту – вважалося, що тоді головки будуть великими і не порепаються під час росту, – продовжує розповідь пані Козиренко.
Вона каже, що крейду до великоднього кошика кладуть тому, що на Луганщині її наділяли особливими здібностями, вона слугувала оберегом від злих духів.

– Саме освячену на Великдень крейду використовували потім в обрядовості упродовж року. Під час Водохреща нею, наприклад, малювали хрести над дверима та вікнами, – зауважує.
Для захисту від злих духів використовували й сіль із великоднього кошика.
– Свяченою в кошику на Великдень сіллю посипають обійстя. Сіль промивають у семи водах і запікають разом із пасками у четвер. Потім її освячують на службі в храмі, а після повернення з освячення кошиків господиня найперше обсипає господу цією сіллю, – розповідає етнографка.
Акцентує, що на Луганщині є унікальна традиція «ирієвої пасочки».

– Це обряд пов’язаний зі споминами про наших предків. Обирають найгарнішу пасочку і ставлять на покуть – на цілий рік, до наступного Чистого четверга. Тоді попередню забирають і ставлять нову. А з минулорічною йдуть до водойми і пускають її в ирій. Як пояснювала мені бабуся, ирій – це той світ, де живуть люди, які залишили цей світ. Ирієва пасочка упродовж року оберігала родину від усіх негараздів, хвороб. Вона увібрала в себе зло та захистила родину, і тепер її відправляють до предків. Про цю традицію я дізналася від бабусі в 14 років і практикую вже понад 30 літ. Останні три роки, в умовах вимушеного переселення, не завжди була можливість випікати паски. Проте де б я не була, одна пасочка завжди стоїть у мене на кухні, – ділиться Любов Козиренко.
У ЧАСОВОМУ ЯРІ ОСВЯЧУВАЛИ ЗЕРНО, ЩОБИ ПОСИПАТИ МОГИЛИ РІДНИХ
Старший викладач кафедри відчизняної та зарубіжної історії Горлівського інституту іноземних мов Валерій Богуненко розповів про традиції, які побутували в його рідному місті Часів Яр на Донеччині.

– Я історик, але говоритиму про наші великодні традиції як звичайна людина, що з 1986 до 2024 року мешкала у Часовому Ярі. Ми жили в центрі міста – саме там, де тепер точаться запеклі бої, де був мій музей. Здається, ворог так і не зміг подолати цю вулицю Олекси Тихого. Часів Яр – місто, не село, і досвід традицій на Великдень там свій. Саме такий, який має бути у невеликому промисловому місті, де не було традиційного життя, як у селах.
У Часовому Яру мешканці з’явилися, отримавши сюди так звані комсомольські путівки, переїхавши з інших міст і сіл Донецької та сусідніх областей. Вони привезли зі собою свої традиції. Цікаво, що ці традиції згодом були дуже спрощені, я б сказав, редуковані, стиснуті. Великодні традиції – не християнські, а народні, язичницькі, виробилися впродовж анропосоціогенезу. Як діє первісна свідомість? Аналогічно. Щось міцне, як хрін чи часник, – це захист від зла, додає здоров’я. Зерно – те, що надасть сили, що здатне відродитися. У нас теж освячували зерно, але ним посипали не городи, а могилки рідних, куди йшли в перший день Великодня. Це і є стиснута в міському часі традиція. Відома історія вже часів пропаганди православ’я, коли батюшки казали прихожанам, що це свято – християнське і не треба його змішувати із відвідуванням могил, бо Христос з могили вийшов у цей день. Мовляв, ідіть туди в поминальну суботу. Але люди все одно йшли: не нами це заведено, не ми це порушуватимемо. Отже, у нас в Часовому Яру Паска та «гробки» поєдналися, – розповів Богуненко.
На завершення, доповнюючи пана Валерія про зміну традицій під натиском часу та обставин, треба сказати, що тепер великодні традиції, а особливо на окупованому та зруйнованому Сході, вимиваються штучно – під натиском нелюдів з-поза російського кордону. Утім, дуже хочеться ще раз пригадати слова берегині нематеріальної культурної спадщини зі Старобільська Любові Козиренко, що навіть під час вимушеного переселення, де би не була, береже свою унікальну великодню традицію. Саме так, напевно, і відстоюють ідентичність у часи війни. Залишатися українцями під жорстоким натиском росіян нам допомагають і великодні традиції. Зберігаймо їх!
Тетяна Когутич, Свалява
Фото авторки
Події
У США помер актор Джуліан Мак-Магон, відомий за роллю у серіалі «Всі жінки

У США помер австралійський актор Джуліан Мак-Магон, який, зокрема, зіграв в обох супергеройських фільмах «Фантастична четвірка».
Як передає Укрінформ, про це повідомляє BBC.
Дружина Мак-Магона повідомила, що 56-річний актор помер у середу в Клірвотері, штат Флорида. У нього був діагноз раку.
Зазначається, що кар’єра Мак-Магона розпочалася з популярного телесеріалу про надприродне «Всі жінки — відьми», перш ніж він здобув ширше визнання завдяки драматичному серіалу «Частина тіла», в якій він зіграв роль пластичного хірурга доктора Крістіана Троя.
Шість сезонів серіалу, що виходили з 2003 по 2010 рік, принесли Мак-Магону номінацію на премію «Золотий глобус».
Актор також зіграв Доктора Дума у «Фантастична четвірка» і «Фантастична Четвірка 2: Вторгнення Срібного серфера» у 2005 та 2007 роках, а пізніше з’явився у трьох сезонах серіалу «ФБР: Найбільш розшукувані».
Сам Мак-Магон був сином колишнього прем’єр-міністра Австралії Вільяма Мак-Магона. Він також зіграв роль глави уряду країни в серіалі Netflix «Резиденція» – одній з його нещодавніх появ у кіно.
Актор був одружений тричі — перший раз з австралійською співачкою та акторкою Данні Міноуг, сестрою всесвітньовідомої поп-зірки Кайлі Міноуг.
Як повідомляв Укрінформ, американський актор Майкл Медсен, який зокрема зіграв у бойовику «Убити Білла. Фільм 1», помер у віці 67 років у своєму будинку в Малібу, штат Каліфорнія.
Фото: Instagram @julianmcmahonofficial
Події
Віцепрезидент Ради з питань дипломатії презентував книгу-дослідження «Ідентичність і мозок»

Путін продовжує заперечувати право українців на державний суверенітет, а також на визначення ідентичності українців. Дослідження Яна де Маєра допомагає зрозуміти, яким чином мозок людини здатен визначити свою ідентичність, керуючись емоціями та знаннями про мову і культуру.
Про це повідомив міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький під час презентації книги “Ідентичність і мозок”, яка відбулась в Укрінформі.
“Дослідження, яке стане повноцінною книгою про ідентичність і мозок, торкається ключових питань станом на сьогодні сучасного людства. Як формується наша ідентичність, як мозок, культура, мова і пам’ять творять наше я. І як ці механізми діють у суспільствах. Як будь-яке суспільство, керуючись основними елементами мови, культури, топоніміки, все ж таки має глибокі трансформації, а особливо в період війни”, – розповів Точицький.
За його словами доктор філософії, почесний професор Королівської академії археології Бельгії, історик і мовознавець Ян де Маєр намагається достеменно, детально розібратися в тому, що означає термін “ідентичність”.
“Я сподіваюсь, що кожен з вас зможе, можливо, не з першого разу, долучитися до розуміння того, що є для нас наш мозок у сучасному мистецькому історичному просторі. Найважливіше – це презентація того, як людина здатна мислити об’єктивно, базуючись на фактах історії і мистецтві”, – пояснив Точицький.

Міністр наголосив, що у дослідженні науковця йдеться про міждисциплінарні дослідження в сфері нейроестетики, філософії, культури та атрибуції візуального мистецтва, які є визначальними не лише в Європі, а і у Північній Америці.
“В той самий час – це роздуми про те, як людська особливість виникає з емоцій, розумінь. В тому числі, це надзвичайно важливо після пережитої чергової важкої ночі з тим, щоб в кожного з нас було розуміння, що прибрати той чи інший символ імперського минулого – це не лише про якусь дію, а так само про посили й меседжі, які ми даємо нашому суспільству”, – додав Точицький.
Своєю чергою віцепрезидент Ради з питань дипломатії Європейського Союзу, автор книги “Ідентичність і мозок” Ян де Маєр наголосив, що першу версію дослідження було опубліковано у 2021 році. Сьогодні ж декілька книг буде подаровано українським бібліотекам.
“На сьогоднішній день, в той час, коли доходить кінця перша частина дослідження, я бачу, як Путіна реформулює чимало в історії. І пан Микола Точицький в моїй роботі дуже сильно допоміг підійти до правильних підходів. Зокрема, як з української точки зору було б справедливо відобразити історичні реалії в моїй книзі. Також з огляду на те, що пан Путін все-таки заперечує суверенітет України та користується інструментами пропаганди. Він бачить українську ідентичність як опозицію до російського “я”. Я хотів би сказати, що на сьогоднішній день з позиції когнітивної нейронауки ідентичність, звісно, говорить про невід’ємне усвідомлення нас як нації”, – наголосив Ян де Маєр.
Професор Вільного університету Брюсселя також підкреслив, що на сьогодні всі нації переживають історичний наратив.
“По мірі того, як цивілізації стають більш зрілими, ми бачимо, що машини роблять неабиякий прорив в пізнанні роботи мозку. Так, емоційним шляхом наш мозок може на сьогодні обирати найяскравіше, найпоказовіше серед широких масивів даних. І тут головним показником є емоції. З інтелектуальної точки зору це називається свідомість…”, – пояснив науковець.
Він пояснив, що коли людина робить свій вибір, вона робить крок у валідацію своєї ідентичності.
“При цьому потрібно розуміти, що наші дії мають бути спрямовані на боротьбу з пропагандою. З огляду на пострадянську агресію проти України, президент Путін заперечує право українців на державний суверенітет, а також на визначення ідентичності українців. Амбіція Путіна полягає в відновленні Російської Федерації. Вони рухаються за стратегією зміцнення свого російського “Я” шляхом маніпуляції з мовною політикою. Так, впродовж останніх трьох років ми ввели свій вокабуляр, вже таке поняття, як жорстокість з боку Росії”, – наголосив дослідник.
Дослідження складається з 15 розділів, які охоплюють філософське, історичне, мистецьке та нейронаукове осмислення ідентичності. Наприкінці книги читачам пропонується візуальний додаток під назвою «Історія України в мапах», що відображає територіальну динаміку, колоніальну політику імперій, розподіли та втрати українських земель у різні історичні епохи.
Презентація книги відбулась в Укрінформі за підтримки Міністерства культури та стратегічних комунікацій України.
Події
Стрічка режисера Соррентіно відкриє Венеційський кінофестиваль

Фільм «Благодать» (La Grazia) італійського кінорежисера й сценариста Паоло Соррентіно відкриє наприкінці серпня Венеційський міжнародний кінофестиваль.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Deadline.
Світова прем’єра фільму за участю акторів Тоні Сервілло та Анни Ферцетті відбудеться у середу, 27 серпня, у залі Sala Grande.
Сценаристом і режисером La Grazia виступає Паоло Соррентіно.
Зазначається, що про сюжет фільму відомо дуже мало, але джерела, близькі до стрічки, розповіли Deadline, що фільм розповідає про останні дні вигаданого президентства Італії.
«Я дуже радий, що 82-й Венеційський міжнародний кінофестиваль відкриється новим і довгоочікуваним фільмом Паоло Соррентіно», – заявив директор Венеційського кінофестивалю Альберто Барбара, додавши, що кар’єра самого Соррентіно розпочалася у Венеції у 2001 році з першого повнометражного фільму «Зайва людина» (One Man Up).
Останній повнометражний фільм Соррентіно «Парфенопа» дебютував у Каннах у 2024 році.
Як повідомляв Укрінформ, американський режисер, сценарист і продюсер, лауреат «Оскара» та «Золотого глобуса» Александер Пейн очолить журі цьогорічного Венеційського міжнародного кінофестивалю.
Фото: скриншот з відео
-
Події1 тиждень ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини1 тиждень ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика1 тиждень ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Усі новини1 тиждень ago
Захист від балістики — у США успішно випробували радар Lockheed Martin
-
Війна1 тиждень ago
Українське військо у 2025 році
-
Політика1 тиждень ago
Трамп не виключає виділення нової допомоги Україні з боку США
-
Події1 тиждень ago
На фестивалі «Миколайчук OPEN» відбулася премʼєра фільму «Троє»
-
Відбудова1 тиждень ago
Реєстр збитків відкрив прийом заяв про втрачене на ТОТ майно