Події
Писанкарство — духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями

Україна, розташована на перехресті Східної і Західної Європи, має багатий історичний та культурний контекст, який підтверджує її європейську ідентичність.
Історично територія сучасної України була домівкою для багатьох народів і культур: від трипільської до скіфської, від давньоруської доби до Козацької України. Це створило багатогранну культурну спадщину, яку ми повинні зберігати та захищати. І головне – знати, що Україна вже дуже давно є частиною Європи, попри численні спроби ворога спотворити нашу автентичну культуру та переписати історію.
Писанка як доказ культурної єдності України та Європи
Українське писанкарство — збережений приклад спадщини, завдяки якому ми можемо говорити про єдиний культурний код Східної Європи, що читається навіть через візерунки на яєчній шкаралупі.

Якщо розглядати культурну карту Європи, то історично Україна — один із центрів писанкарства, що охоплює Карпати, Польське Підкарпаття, Схід Литви та Захід України. Цей “етнічний пояс” має спільні риси. Наприклад, ритуальне створення писанок з молитвою на світанку та натщесерце. Писанка виконує функцію оберега — яйце дарували на весілля, при народженні, залишали на могилах предків. Спільною рисою є віра у циклічність життя, де яйце — символ Всесвіту, що оновлюється щовесни.

Грецькі писанки
Офіс підтримки відновлення при Міністерстві культури та стратегічних комунікацій дослідив техніки, символіки та семантики писанок у країнах Центрально-Східної Європи, аби пояснити, чому українська писанка є частиною європейської культурної спадщини.

Україна — невід’ємна частина європейського культурного ландшафту. Її традиції не периферійні, а структурно подібні, історично синхронні і смислово взаємопов’язані з великою культурною зоною, яка охоплює Балтію, Карпати й Центральну Європу.

Розповідаємо детальніше про спільні риси українських та європейських писанок:
- Структурна спорідненість символів
Символіка писанки — не абстрактне мистецтво, а мова архаїчних знаків, яка існує в різних етносах. В Україні, Литві, Румунії, Польщі ми бачимо одні й ті ж образи. Зірка-сонце як знак космосу й Бога, безкінечник – як вічне життя, потік часу. Птахи, зерно, дерево є символами родючості, початку, предків.


- Історичні паралелі
Археологічні знахідки з Київської Русі, Галицького князівства, Великого князівства Литовського, Речі Посполитої та Австро-Угорщини свідчать про одночасне існування традиції воскового розпису, ідентичні календарні обряди весни, Великодня в Європі та на території України

- Функціональна спільність
В Україні, Литві, Польщі, Словаччині писанка виконує оберегову функцію, передається від матері до доньки, використовується у весільному, поховальному, весняному обрядах. Це означає, що ми маємо справу не з декоративною практикою, а з феноменом живої культурної спадщини, до якої Україна належить повноправно.

Україна — Європа не тільки географічно, а й світоглядно
Писанка — це сакральний артефакт, який несе глибинні цінності: шанування життя, збереження пам’яті предків, відповідальність перед природою. Ці цінності тотожні європейським. Через писанку Україна артикулює ті самі ідеї, що й інші європейські народи — просто в особливій, неповторній візуальній формі.

Писанкарство — це не лише традиція, що символізує родючість та відродження, але й значна частина культурного ландшафту України, що зберігає в собі риси європейської ідентичності. Це духовний зв’язок України з Європою, який триває тисячоліттями. І якщо писанка — це код культури, то її прочитання свідчить: ми — в Європі, бо ми творили її разом.
«Вражає, наскільки різноманітними є писанкарські техніки і мотиви розпису в Україні: Гуцульщина, Покуття, Лемківщина, Буковина, Закарпаття, Полтавщина, Слобожанщина, Поділля, Полісся, Наддніпрянщина, Таврія — кожна етнічна група має свої специфічні техніки, свої кольори й символи, що передаються віками від покоління до покоління. При цьому ми бачимо спільний культурний простір — українська писанка перегукується з традиціями багатьох європейських народів. У цьому і полягає унікальність народного мистецтва — різноманітність, що водночас єднає, бо має спільну основу, спільне підґрунтя», – розповідає Генеральна директорка Національного музею народної архітектури та побуту України Оксана Повякель.

Внесення писанки до ЮНЕСКО
Збереження культурної спадщини – це не лише про ї популяризацію, а й про охорону на міжнародному рівні. У грудні 2024-го на 19-й сесії Міжурядового комітету ЮНЕСКО з питань нематеріальної культурної спадщини, яка проходила в столиці Парагваю, до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства був включений перший міжнародний елемент від України спільно з Естонією «Писанка: українська традиція і мистецтво оздоблення яєць».


Роботу над номінацією розпочали 2017 року. Всього вона складається з трьох елементів: «Українська писанка: традиція і мистецтво», «Традиція гуцульської писанки» та «Українська писанка, традиція і мистецтво оздоблення великодніх яєць».
«Це наш спільний успіх, який засвідчує силу нашої єдності. Ми проголошуємо на весь світ: жива спадщина нас об’єднує, дарує відчуття причетності та уособлює нашу ідентичність», — заявляв Міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький.
Українці усім серцем люблять Великдень. Це свято, яке об’єднує сім’ї, щоб святкувати разом з близькими. Це час для обміну теплом та турботою. Великдень символізує перемогу життя над смертю, світла над темрявою, що дуже актуально у часи, коли ми щодня наближаємо Перемогу та як ніколи потребуємо віри.
Відповідно, значення писанкарства теж виходить за межі естетики. Розмальовуючи писанки, ми створюємо символи захисту і процвітання, наділяємо кожне яйце сенсами та духовними цінностями. Саме тими, які ментально та культурно визначають нас як європейську націю.

Юлія Савостіна, засновниця проєкту Made in Ukraine, експертка з нематеріальної культурної спадщини Офісу підтримки відновлення при МКСК
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Події
Меджибізький замок внесуть до держреєстру нерухомих пам’яток України

“За позовом Летичівської окружної прокуратури Меджибізький замок в Хмельницькій області буде внесено до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, як пам’ятку національного значення”, – ідеться у повідомленні.
Меджибізький замок є пам’яткою фортифікаційної архітектури XVI століття, яка має змішану стилістику – від мурованого будівництва литовської доби до східноєвропейського ренесансу і псевдоготики XIX століття.
До його складу входять палацовий комплекс, церква святого Миколая, прясла мурів і вежі.
Прокурори в суді довели, що з 2020 року Міністерство культури та інформаційної політики України не вживало жодних заходів для внесення архітектурної пам’ятки до держреєстру. Це, зауважили в ОГП, фактично унеможливлює її повноцінний державний захист, знецінює архітектурну цінність і може призвести до порушення правового режиму її використання, а, як наслідок, – пошкодження, руйнування та знищення.
Суд зобов’язав вжити вичерпних заходів для занесення Меджибізького замку до Державного реєстру нерухомих пам’яток України за категорією національного значення згаданих об’єктів культурної спадщини.
Як повідомляв Укрінформ, Подільська окружна прокуратура Києва звернулась з позовом до суду, в якому вимагає зобов’язати власника пам’ятки архітектури місцевого значення “Магазин Миколи Демидова” виконати умови охоронного договору та привести будівлю у належний стан.
Фото: Kminfo/wikipedia
Події
У Києві відкрили виставку картин Артура Котика, написаних під час війни

У Національному музеї «Київська картинна галерея» відкрили виставку «Сліди» Артура Котика.
Він почав малювати у 2022 році і проживання повномасштабної російсько-української війни перетворює на мистецьке висловлювання. Як повідомляє кореспондент Укрінформу, на виставці в Києві представлені 30 робіт молодого художника. Одна з перших називається «Юність, обпалена війною». Артур не має художньої освіти, техніку олійного живопису освоїв самостійно. Створює також акрилові роботи.
Виставка Артура Котика “Сліди” у Києві / Фото: Олександр Клименко. Укрінформ
Творчість Артура Котика – це процес арттерапії, що дозволяє вивільнити силу образів, згуртованих всередині, та перетворити біль і страждання на мистецьке висловлювання, наголошують організатори виставки. Темні кольори фарб, які переважають у роботах, передають напругу та глибину емоційного стану автора. Немало образів художника розповідають історію втрат, боротьби й надії.
Артур Котик зі Львова створює картини після 24 лютого 2022 року. Тоді ще був 11-класником. Після початку повномасштабної російсько-української війни потрапив на кілька художніх виставок в Європі – і ці два чинники пробудили в юнака бажання активно малювати.
Артур розповів Укрінформу, що зазвичай кожну роботу створює за один раз, працюючи 4-6 годин. Загалом на тепер має близько 100 картин. Мистецтвознавці, зокрема, зазначають, що в картинах Артура Котика можна побачити вплив творчості видатного чеського письменника Франца Кафки, яким захоплюється юнак.
Восени 2023 року відбулася перша виставка 19-річного Артура Котика «Юність, обпалена війною». Ініціювали її проведення на факультеті міжнародних відносин Львівського національного університету імені Івана Франка, де він навчається. Цьогоріч персональна виставка молодого художника «Призма» прикрашала Музей модернізму у Львові.
Для кожного митця мати виставку у Національному музеї «Київська картинна галерея» – це особлива подія, підкреслив на відкритті виставкового проєкту «Сліди» віцепрезидент Національної академії мистецтв України Юрій Вакуленко. Він відзначив, що в роботах Артура Котика багато енергії та щирого відчуття подій, які відбуваються в Україні.
Виставка «Сліди» триватиме до 20 липня.
Як повідомляв Укрінформ, у Польщі відкрили виставку «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні».
Події
Дженніфер Еністон зіграє у серіалі для Apple

Популярна американська акторка Дженніфер Еністон зіграє у драматичній комедії «Я рада, що моя мама померла» (I’m Glad My Mom Died) для стримінгового сервісу Apple TV+.
Як передає Укрінформ, про це повідомила Variety.
Apple замовила на 10 епізодів серіал, оснований на мемуарах «Я рада, що моя мама померла» американської письменниці й акторки Дженнетт Маккарді.
У логлайні вказано, що це «зворушлива та кумедна розповідь про труднощі колишньої дитячої акторки Дженнетт Маккарді, пов’язані з її владною й деспотичною матір’ю (грає Еністон). Драматична комедія буде зосереджена на відносинах між 18-річною акторкою популярного дитячого шоу та її нарцисичною матір’ю, яка насолоджується своєю ідентичністю матері зірки».
Зазначається, що у 2022 році Маккарді опублікувала книгу «Я рада, що моя мама померла» у видавництві Simon & Schuster, яка швидко очолила список бестселерів New York Times і залишалася у ньому понад рік.
Участь Еністон у серіалі розширює її співпрацю з Apple TV+.
Нині акторка знімається в популярній драмі «Ранкове шоу» самої стримінгової платформи та є виконавчою продюсеркою драми, четвертий сезон якої стартує у вересні.
Робота над шоу принесла їй вже дві номінації на премію «Еммі» та премію «Золотий глобус».
Як повідомляв Укрінформ, популярна американська акторка Дженніфер Еністон буде продюсеркою спінофу відомої комедії 1980 року «З дев′ятої до п′ятої».
Фото: EFE
-
Усі новини1 тиждень ago
Ігор Кондратюк приховував службу свого сина через Віталія Козловського
-
Події1 тиждень ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини1 тиждень ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика1 тиждень ago
МЗС України вважає маніпулятивними «національні консультації» в Угорщині щодо членства Києва в ЄС
-
Політика1 тиждень ago
Зеленський обговорив з сенаторами Конгресу США підтримку України й ініціативу Трампа про припинення вогню
-
Політика1 тиждень ago
Чернишов подав клопотання про перенесення засідання ВАКС
-
Політика1 тиждень ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Усі новини1 тиждень ago
Захист від балістики — у США успішно випробували радар Lockheed Martin