Події
Писанки із Чорного Потоку – скарби гірського села

Традиція гуцульської писанки з 2018 року входить до переліку нематеріальної культурної спадщини України
На Прикарпатті писанкарством займаються майже у кожному селі Верховинського, Косівського, Коломийського та Надвірнянського районів. Писанки на чорному тлі створюють лише у гірському селі Чорний Потік. Тут старші люди їх називають «чорнєнськими», а молодші – «чорнопотоківськими» або ж «чорнопотіцькими».
У 2012 році у селі Чорний Потік місцеві започаткували навіть свій фестиваль, щоб привернути увагу туристів до унікальної традиції писанкарства. Через війну його довелось призупинити, але це не означає, що тут більше не знайти писанки до Великодня. Радше навпаки. Нині тут майже у кожній хаті створюють писанки і частину їх віддають для воїнів, щоб нагадати їм про рідний дім та традиції.
Як пишуть чорнопотоківську писанку та як прочитати її символи – у репортажі Укрінформу.
ДЕРЕВО ЖИТТЯ
– Наша чорнопотіцька писанка посідає важливе місце поруч із космацькою і замагорівською, а Чорний Потік належить до одного з трьох найбільших центрів писанкарства на Гуцульщині. Якщо космацька писанка – це зображення дрібненьких орнаментів жовто-червоного кольору, то на чорнопотоківській є зображення рослинних, тваринних та геометричних орнаментів на чорному тлі, – розповідає майстриня із села Чорний Потік Марія Тимінська з династії писанкарів Постілецьких.

Ми зустрічаємося з нею на майстер-класі в одному з делятинських ліцеїв. Біля майстрині, теж у вишиванках, беруться писати писанки Ганнуся та Ромчик. Діти зізнаються, що у своїх 11 років до цієї справи долучаються не вперше, бо писанки у Чорному Потоці майже усі пишуть змалку.
– Нашій писанці притаманні білий, жовтий, рожевий, синій, фіолетовий, червоний і чорний кольори. Писанку ми пишемо за допомогою писачка, який у нас роблять місцеві мешканці. В його основі – дерев’яна ручка і металевий стержень у вигляді лійки. Починаємо роботу з того, що цей писачок тримаємо у гарячому воску, – продовжує розповідь майстриня.
Вона розказує, що як писанкарка працює понад 10 років. Утім, коли вперше взяла в руки писачок, не пам’ятає.

– Мене навчила писати писанку моя мама, а її – її мама, і так у нас секрети майстерності передаються від покоління до покоління. Тепер моя донька Наталя допомагає мені писати писанки, а доня Ганнуся ось тепер вчиться від мене. У нас пишуть писанки на повному яйці, а вже потім його видувають, – уточнює майстриня.
Каже, Чорний Потік – релігійне село. А тому писанки тут пишуть після молитви, у доброму настрої, зі світлими думками та в чистій оселі. Переважно це відбувається ввечері. Для цього попередньо купують яйця: курячі, гусячі чи перепелині. Головне – щоб у них була гладенька поверхня. До роботи яйце дбайливо промивають водою з оцтом, щоб знежирити. Далі вже писачком його наче розділяють на дві частини. Ці лінії називаються «обручами».

– Яйце крутимо до себе, а писачок тримаємо на місці, тоді у нас ці «обручі» будуть сходитись. Між обручами ми пишемо «Христос воскрес». Потім – дату, коли буде Великдень. Цього разу пишемо «20.04.2025 року», – пояснює майстриня, вправно вимальовуючи усе на яйці.
Вона наголошує, що показує чорнопотоківську писанку під назвою «Дерево життя», а тому внизу, каже, треба зобразити основу, з якої проростає п’ятипелюсткова квітка.
– Це означає п’ять робочих днів. Цю квітку ми прикрашаємо ще трипелюстковими квітками, вони символізують Святу Трійцю. Наше «дерево життя» ми доповнюємо хрестом. Він означає чотири сторони світу, а у християнстві це – страждання Ісуса Христа, який нагадує нам, що за кожний гріх треба рано чи пізно платити, – тлумачить свою роботу Марія Тимінська.

Каже, усі ці лінії на яйці, яке опускають у розчин із фарбою, залишаться білими. Але перед цим вона ще розмальовує пелюстки квіток у різні кольори й покриває їх зверху воском. Поки це яйце набиратиме чергового забарвлення у посудині, можна працювати з іншим. У такий спосіб вправні майстри пишуть одночасно близько 10 писанок.

НА КОНВЕЄР ЦЮ СПРАВУ НІХТО НЕ КЛАДЕ
– Найближчі наші сусіди, де пишуть ще писанки, – Космач. Але лише у нас на писанці є чорне тло. Чи воно пов’язане з назвою Чорний Потік, чи з якимись подіями, невідомо. Але нашу писанку це різнить від інших, – розповідає директор Чорнопотоківського ліцею Михайло Струк.

Зазначає, що перша згадка про Чорний Потік датується 1629 роком. Утім, коли тут з’явилася перша писанка, ніхто не скаже.
– У жодному іншому селі Делятинської громади писанки не пишуть. У Чорному Потоці їх писали здавна, щоб заробити на хліб щоденний. У сусідніх селах люди обмінювали її на два чи три яйця і так отримували зиск. Коли радянська влада прийшла у Чорний Потік, традиція писанкарства не згубилася, усе робилось підпільно.
Михайло Струк каже, що тепер у Чорному Потоці кожна хата – це своєрідна майстерня.
– На конвеєр цю справу ніхто не кладе, бо кожна наша писанка – унікальна, неповторна. Однакових немає, як людей. Крім майстринь, у нас писанки ще пишуть чоловіки й діти. Але за межі Чорного Потоку це не поширюється. І не через те, що не хочуть поділитись, а тому що це символ єдності, сім’ї, віри і захисту, – додає Струк.

СКАРБ НА ВЕЛИКДЕНЬ
– Я пишу писанки цілий рік. Їх можна побачити від Америки до Франції, від Португалії до Німеччини, тобто усюди, – запевняє Марія Тимінська.
Каже, писанка «Дерево життя» зберігає давні символи, які писала ще її прабабуся. На таких писанках також можна знайти зображення місцевого храму та 40 клинців – символ сорокаденного посту. Часом на чоронопотоківських писанках зображають пташку, яка символізує сонце та віру.

– Ми стараємось, щоб було більше жовтого кольору, тоді писанка веселіша. Пишемо їх від найсвітлішого до найтемнішого відтінків, щоразу занурюючи у різні фарби, – ділиться майстриня.
Каже, давню писанку у Чорному Потоці створювали без червоного кольору, але вона тепер додає його в роботи, щоб писанки були ще яскравішими.

– Із роками наша писанка змінюється, бо ми осучаснюємо узори, з’являються навіть інші техніки. Ось на великому яйці, погляньте, я намалювала наш тризуб. Часом додаю квіти та надписи, змінюю кольори. Усе залежить від натхнення, настрою та побажання людей. Тепер можу відходити від традицій чорного тла і робити його синім чи зеленим, – розказує Марія Тимінська.

Традиційно у Чорному Потоці перед Великоднем писанки дарують та продають. Кажуть, що більша писанка, то вищою є її вартість. Хоча найважче, зізнаються, вимальовувати узори на найменших перепелиних яйцях.
– Коли ми червону писанку зануримо в чорний, а це завершальний колір, треба підготуватись розтопити на ній віск. Для цього ми запалюємо свічку, потім виймаємо писанку і гріємо її біля полум’я. Витираємо віск серветкою. Ось тепер ми бачимо яскраві барви на нашій чорній писанці, – завершує майстер-клас Марія Тимінська.

Щороку в такий спосіб вона пише до 200 писанок, а у ці дні ще майже півсотні створила для українських воїнів.
– Ми передаємо наші писанки з паскою та ковбаскою для воїнів. Щоб вони бодай трішки відчули себе вдома, щоб почули наші молитви про перемогу і мир. Уже як буде мир, тоді й відновимо наш фестиваль, – усміхається майстриня.

ТЕПЕР ДОВБУШ Є В КОЖНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ ЗАХИСНИКОВІ
За її словами, саме у ці дні у Чорному Потоці готують великодні пакунки на фронт. До них ще вкладають дитячі малюнки, на які дуже чекають воїни.
– Господь так задумав, щоб наша душа щоразу очищалась від негараздів та чорноти. А люди наче вкладають цей зміст у написання писанки – вона стає прекрасною, коли знімає зі себе чорноту наприкінці роботи, – пояснює Михайло Струк процес написання писанки.
Запитую його, чи не пов’язана традиція писанкарства у Чорному Потоці з Довбушем, який, за легендами, свого часу ходив у цих краях. Адже опришків із Чорного лісу називали «чорними хлопцями».
– Тепер цей Довбуш є в кожному українцеві, який пішов на фронт. Серед них із нашого села на війні є 85 бійців, які мужньо нас захищають. Троє, на жаль, загинули. Оце є для нас рицарі та довбуші… До Великодня кожний воїн обов’язково отримає чорнєнську писанку, той скарб і символ дому та рідної хати, – запевняє Михайло Струк і дарує усім учасникам майстер-класу писанку на згадку.
Довідково. У 2008 році Україна ратифікувала ст.12 Конвенції ЮНЕСКО про охорону нематеріальної культурної спадщини.
Минулоріч Укрінформ розпочав власне дослідження нашого спільного надбання – об’єктів Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини. Першими, ще у 2012 році, до нього були внесені такі традиційні ремесла, як створення косівської мальованої кераміки, кролевецьке переборне ткацтво, опішнянська кераміка та петриківський розпис. Відтоді до них додалися притаманні різним куточкам нашої країни обряди, пісні й танці, музичні інструменти, страви і напої, звичаї святкувань і поминань… Наразі Національний перелік налічує майже 100 пунктів і постійно поповнюється. Зокрема, у 2024 р. до нього було додано 27 елементів. Частину цих об’єктів Україна подала на внесення до списків ЮНЕСКО.
Збереження культурної спадщини є дуже важливим, особливо тепер, коли території її поширення подекуди окуповані російськими військами, а носії змушені шукати прихистку в інших регіонах чи навіть за кордоном.
Ірина Дружук, Делятин – Івано-Франківськ
Фото Юрія Рильчука
Події
В Українському культурному центрі в Парижі провели благодійний Великодній ярмарок

Упродовж двох днів в будівлі в центрі Парижа можна було послухати музику, придбати книги, прикраси та сувеніри, взяти участь у майстер-класах, передає кореспондент Укрінформу.
«Десять років тому цю подію започаткував Василь Сліпак. Тепер ярмарок відбувається в культурному центрі його імені. Цього року ми його трохи переформатували – на різних поверхах створили кілька секцій: книжкову, гастрономічну, сувенірну, а також секцію одягу від наших дизайнерів, окремо прилавки з прикрасами», – розповіла директорка центру Світлана Фоменко.
Також було влаштовано три майстер-класи для дітей та дорослих – виготовляли воскові свічки, прикрашали великодні кошики та розписували пряники у формі великодніх крашанок. Свої вироби представили 28 майстринь, долучились і працівники посольства, які окремо спекли паски та тістечка.

За словами організаторів, цього року у культурному центрі було особливо багато французької молоді та іноземних студентів, які навчаються в Парижі. Усього за два дні на ярмарку побувала понад тисяча людей.

За два дні вдалось зібрати понад 4 тисячі євро на підтримку дітей, які постраждали від війни або втратили своїх близьких.

У музичній програмі були твори Лисенка, Скорика, Шамо від скрипальок «The Divky project», веснянки, великодні та козацькі пісні від хору «Вирій» а також виступали альтист Андрій Малахов та піаніст Орландо Басс з українськими та європейськими класичними творами.
«На таких подіях якнайкраще відчувається українсько-французька солідарність, єднання на рівні людського спілкування. Ми бачимо, що це дає поштовх нашим майстриням проявити себе з творчого боку. До того ж це популяризація нашої культури та креативних індустрій. Тож ми вирішили проводити подібні ярмарки не лише до Різдва і до Великодня, а зробити їх сезонними. Щоб промотувати нашу культуру та наші сучасні креативні індустрії», – підсумувала Фоменко.
Як повідомляв Укрінформ, Українська спілка в Анкарі (Туреччина) запрошує всіх охочих на традиційний великодній ярмарок «Світло Великодня».
Фото: Лідія Таран
Події
Помер нобелівський лауреат із літератури Маріо Варгас Льйоса

Лауреат Нобелівської премії з літератури, перуанський письменник Маріо Варгас Льйоса помер у неділю у віці 89 років.
Про це повідомляє Reuters, передає Укрінформ.
«Він помер у столиці країни Лімі в оточенні своєї сім’ї та «в мирі», – написав у соцмережі X його син Альваро Варгас Льйоса, відомий політичний оглядач.
Маріо Варгас Льйоса, один із лідерів буму латиноамериканської літератури ХХ століття, в 2010 році отримав Нобелівську премію з літератури за такі твори, як «Тітка Хулія та сценарист», «Смерть в Андах» і «Війна кінця світу».
У 1990 році він балотувався в президенти Перу й заявляв, що хоче врятувати країну від економічного хаосу та марксистського повстання. Він програв у другому турі Альберто Фухіморі, тоді ще невідомому агроному та професору університету, який переміг повстанців, але пізніше був ув’язнений за злочини проти прав людини та корупцію.
Після поразки на виборах письменник переїхав до Іспанії, але залишився впливовим у Латинській Америці, критикуючи нову хвилю різких лівих лідерів на чолі з тодішнім президентом Венесуели Уго Чавесом.
У своїх романах, п’єсах і есе Льйоса розповідав історії з різних точок зору та експериментував із формою – рухаючись вперед і назад у часі та змінюючи оповідачів.
Його творчість перетинала різні жанри й затвердила його як основоположну фігуру в поколінні письменників, яке призвело до відродження латиноамериканської літератури в 1960-х роках.
«Його інтелектуальний геній і величезна кількість робіт залишаться вічним спадком для майбутніх поколінь», – заявила президентка Перу Діна Болуарте і назвала Льйосу «найвидатнішим перуанцем усіх часів».
Як повідомляв Укрінформ, у 2023 році всесвітньо відомий перуанський письменник Маріо Варгас Льйоса погодився на пропозицію тогочасного міністра культури та інформаційної політики Олександра Ткаченка стати амбасадором проєкту “Збережіть українську культуру”.
На весні 2022 року Маріо Варгас Льйоса був одним з перших діячів світової культури, який висловився на підтримку України і засудив розв’язану путінським режимом війну.
Фото: Forbes Mexico
Події
У Сумах ракетним ударом пошкоджені заклади культури та пам’ятки

Внаслідок російського ракетного удару в Сумах зазнали пошкоджень заклади культури та пам’ятки культурної спадщини.
Як передає Укрінформ, про це повідомило Міністерство культури та стратегічних комунікацій.
«У Вербну неділю, день життя та оновлення, російська федерація завдала ракетного удару по центру Сум та забрала життя мирних людей», – ідеться у повідомленні.

За даними відомства, внаслідок ракетного удару пошкоджені пам’ятки культурної спадщини та заклади культури, зокрема Сумський обласний художній музей імені Онацького, обласний краєзнавчий музей, обласний академічний театр для дітей та юнацтва, національний академічний театр драми та музичної комедії імені Щепкіна, обласний науково-методичний центр культури і мистецтв, обласна філармонія, обласна бібліотека для дітей, майстерня обласної організації Національної спілки художників України.
«Цей жорстокий акт терору показує справжню суть агресора, для якого немає жодних моральних меж. День, який мав би бути символом миру та благословення, стає днем скорботи та невимовного болю», – наголосили у МКСК.

Як зауважили в МКСК, на жаль, є втрати і серед працівників культури. Так, внаслідок російської атаки загинула – викладачка Сумського фахового коледжу мистецтв і культури імені Бортнянського, артистка солістка-інструменталістка, концертмейстерка Сумської обласної філармонії, артистка оркестру Сумського національного академічного театру драми та музичної комедії імені Щепкіна Олена Когут.

«Народ України щодня платить жахливу ціну, і міжнародна спільнота не має залишатися осторонь, коли відбувається черговий удар по людяності та демократичних цінностях, що лежать в основі цивілізованого світу», – наголосили у МКСК і додали: «Схиляємо голови у пам’ять про невинно вбитих».
Як повідомляв Укрінформ, 13 квітня російські війська вдарили по центру Сум двома балістичними ракетами.
Унаслідок ракетного удару російських військ зруйновані будівлі Сумського державного університету.
Також відомо, що російським ракетним ударом повністю знищений Центр захисту прав людини – регіональне представництво уповноваженого Верховної Ради з прав людини.
Фото: Суспільне Суми
-
Усі новини1 тиждень ago
ЗМІ розповіли про незвичні вподобання Макрона
-
Усі новини1 тиждень ago
Кому зі знаків Зодіаку пощастить із 7 по 13 квітня 2025 року — відповідь астролога
-
Усі новини1 тиждень ago
Де зніматимуть четвертий сезон серіалу Білий Лотос — що відомо
-
Усі новини5 днів ago
Батареї зможуть працювати довше завдяки звичайній каві: що зробили вчені (фото)
-
Політика5 днів ago
Не може бути безкарності після таких злочинів
-
Політика1 тиждень ago
Слабка реакція США на ракетний удар по Кривому Рогу неприємно дивує
-
Усі новини1 тиждень ago
Мінісеріали на Netflix: що подивитись на вихідних
-
Війна1 тиждень ago
Атака сьогодні — росіяни масовано вдарили по Україні