Connect with us

Економіка

Скільки податків на нерухомість і автотранспорт треба платити в 2025 році

Published

on


І нерухомість, і автомобілі в разі купівлі-продажу оподатковуються. Юристи розповіли Фокусу, які податки і коли потрібно сплатити в 2025 році, якщо продавати чи купувати житло або автомобіль.

Про те, що податкове навантаження для громадян і бізнесу зростає, стало відомо ще восени минулого року, коли Верховна Рада проголосувала за законопроект №11416-д, який запровадив нові ставки військового збору та інші нововведення. Не оминули увагою депутати і операції з нерухомістю, для яких теж тепер діє підвищений розмір військового збору, а саме – 5%. Фокус звернувся до юристів, щоб дізнатись детально про всі платежі фізичних осіб при купівлі чи продажу житла та автотранспорту.

Податки на нерухомість в 2025 році: як зросли платежі і хто має платити

У 2025 році в Україні оподаткування операцій з нерухомістю зазнало змін, що впливають на учасників ринку як первинного, так і вторинного житла, каже юрист АО “Віннер Партнерс” Анастасія Руденко.

Експерт пояснила: якщо житло придбане на первинному ринку, то покупець сплачує 1% від вартості нерухомості, як внесок до Пенсійного фонду. При купівлі житла на вторинці платежі наступні: покупцеві потрібно сплатити 1% від вартості квартири чи будинку до ПФУ, а продавцю — 1% за нотаріальне посвідчення угоди. “Державне мито – це плата за нотаріальне засвідчення переходу права власності від продавця до покупця. Сплачує продавець у розмірі 1% від вартості нерухомості”, — зазначив Андрій Шабельніков, адвокат, керуючий партнер Evrika Law.


Fullscreen

Якщо нерухомість у власності понад три роки, то з першого продажу в році не сплачуються ПДФО та військовий збір

Фото: ТСН

При продажу об’єктів нерухомості в 2025 році платежі зросли, адже ВРУ ухвалила, а президент підписав минулого року зміни до Податкового кодексу – законопроєкт №11416-д, і таким чином військовий збір був збільшений до 5%.


Важливо

Українці заплатять податки за квартири, які давно купили: деталі

“Варто наголосити, що у 2025 році діє підвищена ставка військового збору у розмірі 5% від вартості об’єкта нерухомості. Тому загальна сума податків які сплачуються під час купівлі-продажу нерухомості, значно підвищилася“, — пояснив Андрій Шабельніков. За його словами, загальна сума витрат на податки і збори залежить від того, як довго нерухомість була у власності.

Податкове навантаження на операції з нерухомістю у 2025 році може сягати 12% від вартості угоди, залежно від кількості проданих об’єктів та терміну їх володіння

Якщо нерухомість перебувала у власності понад три роки, то ПДФО та військовий збір з продажу сплачувати немає необхідності.

Скільки податків платити, якщо нерухомість перебувала у власності менше 3 років:

  • 5% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО);
  • 5% військового збору (з грудня 2024 року ставка зросла з 1,5% до 5%).

Скільки податків платити, якщо протягом року продається кілька об’єктів:

  • Перший продаж у році: за умови, що нерухомість була у власності понад 3 роки, податки не сплачуються;
  • Другий та наступні продажі: незалежно від терміну володіння, ПДФО 5% та військовий збір 5%.

“Таким чином, податкове навантаження на операції з нерухомістю у 2025 році може сягати 12% від вартості угоди, залежно від кількості проданих об’єктів та терміну їх володіння. Рекомендується ретельно планувати такі операції та консультуватися з фахівцями для оптимізації податкових витрат”, — зауважила у коментарі Фокусу Анастасія Руденко.

У 2025 році діє підвищена ставка військового збору у розмірі 5% від вартості об"єкта нерухомості


Fullscreen

У 2025 році діє підвищена ставка військового збору у розмірі 5% від вартості об”єкта нерухомості

Фото: Reddit

Отже, наголошують фахівці, якщо відбувається продаж квартири, яка перебувала у власності понад три роки, то не виникає обов’язку сплатити ПДФО і військовий збір. Така ж ситуація і у випадку отримання квартири у спадщину. Проте за умови продажу будинку або квартири, якою людина володіла менше трьох років, то виникає обов’язок сплати податку на доходи в розмірі 5%, а також потреба оплатити військовий збір 5%.

При купівлі житла на вторинці платежі наступні: покупцеві потрібно сплатити 1% від вартості квартири чи будинку до ПФУ, а продавцю — 1% за нотаріальне посвідчення угоди.

Важливо пам’ятати: згідно із законодавством, об’єктом оподаткування ПДФО та військовим збором при операціях з нерухомістю є дохід від продажу нерухомості, тобто ціна, що зазначається у договорі купівлі-продажу. Отже, якщо в 2025 році громадянин продав квартиру, а в договорі була зазначена її вартість у сумі 2 млн гривень, і у власності таке житло перебувало менше трьох років, то продавець має сплатити до державного бюджету ПДФО в сумі 100 тис. грн. та військовий збір у сумі 100 тис. грн., тобто загалом – 200 тис. грн. становитимуть обов’язкові платежі (ПДФО та військовий збір).

Купити чи продати автомобіль: якими є обов’язкові платежі в 2025 році

Анастасія Руденко зазначає: у 2025 році в Україні оподаткування операцій з купівлі та продажу автомобілів регулюється чинним законодавством, яке визначає розміри зборів та податків залежно від вартості транспортного засобу та кількості здійснених операцій протягом року.

Якщо автомобіль реєструється вперше в Україні, що відбувається при купівлі у салоні або ввезенні авто з-за кордону, то має бути сплачений пенсійний збір, а ставка збору залежить від вартості автомобіля.

Яка ставка збору до ПФУ в разі купівлі нового або ввезеного з-за кордону авто:

  • Ставка 3%, якщо вартість автомобіля не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ПМПО). У 2025 році ПМПО становить 3028 грн, тому граничний розмір вартості авто — 499 620 грн.
  • Ставка 4%, якщо вартість автомобіля перевищує 165, але не перевищує 290 розмірів ПМПО (ціна авто від 499 620 грн до 878 120 грн).
  • Ставка 5%, якщо вартість автомобіля перевищує 290 розмірів ПМПО (ціна машини перевищує 878 120 грн).

“Ці ставки застосовуються як при купівлі нового автомобіля в салоні, так і при першій реєстрації вживаного автомобіля, ввезеного з-за кордону”, — каже Анастасія Руденко.

Податки на продаж автотранспортних засобів застосовуються також і до продажу мопедів та мотоциклів


Fullscreen

Податки на продаж автотранспортних засобів застосовуються також і до продажу мопедів та мотоциклів

Коли автовласник продає автомобіль на вторинному ринку, то має сплатити податок на доходи (ПДФО) та військовий збір. Але ці платежі не сплачуються за умови, що це перший продаж транспортного засобу в році. А от для кількох наступних вже протягом року угод потрібно буде сплатити і ПДФО, і військовий збір.


Важливо

Посилки до 150 євро – з ПДВ та митом: що пропонують в Раді і скільки податків треба буде платити

“Ставка податку щодо доходу, отриманого фізичною особою від продажу (обміну) протягом податкового року другого з об’єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та /або мотоцикла, та/або мопеда становить 5% від вартості авто + військовий збір – 5%. Ставка податку щодо доходу, отриманого фізичною особою від продажу (обміну) протягом податкового року третього та наступних об’єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та /або мотоцикла, та/або мопеда або іншого транспортного засобу становить 18% від вартості авто + військовий збір – 5%”, — розповів Андрій Шабельніков.

При першій угоді з продажу автомобіля в цьому році податки не сплачуються, а от якщо угод кілька на рік, то з наступних вже платиться ПДФО та військовий збір


Fullscreen

При першій угоді з продажу автомобіля в цьому році податки не сплачуються, а от якщо угод кілька на рік, то з наступних вже платиться ПДФО та військовий збір

Фото: Pixabay

Тобто, пояснює Анастасія Руденко, при другому продажу загальне податкове навантаження складає 10% від вартості автомобіля, а при третьому та наступних — 23%. І ще є важлива пільга по сплаті військового збору, зазначена в законодавстві, — для військовослужбовців ставка військового збору лишається на рівні 1,5%. Тим часом, для нерезидентів в Україні діють підвищені ставки оподаткування операції з продажу авто, а саме — незалежно від кількості проданих автомобілів, дохід таких продавців оподатковується за ставкою ПДФО 18% та ставкою військового збору 5%.



Джерело

Економіка

Працюючі пенсіонери — як це оформити

Published

on



Розмір підвищення виплат залежатиме від тривалості трудової діяльності та суми сплачених внесків.

Юристи роз’яснили українським пенсіонерам, які продовжують трудову діяльність після виходу на пенсію, які правила діють при звільненні. Зокрема, уточнюється, чи потрібно відпрацьовувати два тижні. Про це йдеться на порталі “Юристи.ua”.

На сайті в одному з повідомлень громадянин поцікавився, чи можна, відповідно до чинного українського законодавства, не відпрацьовувати два тижні під час звільнення у зв’язку з виходом на пенсію.

“Я пенсіонер. При виході на пенсію з роботи не звільнявся досі. Чи можу я не відпрацьовувати два тижні при виході на пенсію (звільненні) зараз згідно зі статтею 38 КЗпП?”, — зазначається у зверненні.

Йдеться про статтю 38 Кодексу законів про працю, яка регулює право працівника на розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк. На порталі юристи пояснили, що згідно з цією статтею, працівник має право достроково припинити трудові відносини, якщо договір було укладено на невизначений строк. Єдиною вимогою є повідомлення роботодавця про намір розірвати договір за два тижні письмово.

“Якщо працівник бажає звільнитися через вихід на пенсію, роботодавець повинен припинити трудовий договір у той строк, який зазначений працівником без відпрацювання двох тижнів”, — додали фахівці.

На початок 2025 року в Україні серед 10 мільйонів пенсіонерів налічується 2,8 мільйона осіб, які продовжують трудову діяльність. Планується, що Пенсійний фонд проведе перерахунок пенсійних виплат для цієї категорії громадян із 1 квітня. Він торкнеться тих, чиї виплати було призначено або перераховано 2023 року. Перерахунок буде заснований на страховому стажі, накопиченому до 1 березня поточного року. Розмір підвищення виплат залежатиме від тривалості трудової діяльності та суми сплачених внесків.

Перерахунок виплат торкнеться громадян у разі:

  • якщо надалі працювали після призначення або попереднього перерахунку пенсії за наявності 24 місяців стажу після призначення/перерахунку;
  • якщо продовжували працювати після призначення/минулого перерахунку виплат, мають менше ніж 24 місяці стажу, а після призначення/перерахунку виплат минуло не менше ніж два роки.

Відповідне питання регулює ст. 42 закону № 1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 9 липня 2003 року . 42 закону № 1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 9 липня 2003 року.

Нагадаємо, 11 березня експерт із пенсійних питань Сергій Коробкін заявив, що пенсії з інвалідності в Україні зростуть, але не для всіх.

Фокус також писав про те, що азартна пенсіонерка виграла $500 тисяч у лотерею після низки вдалих ставок.



Джерело

Continue Reading

Економіка

Сигарети подорожчають — з 1 квітня додадуть новий коефіцієнт до акцизу

Published

on



Введення підвищеного акцизу може призвести до подорожчання тютюнової продукції на ринку.

З початку квітня виробники та імпортери сигарет враховуватимуть новий коефіцієнт 1,1 при розрахунку мінімального акцизного податку, повідомила податкова служба. Це правило залишиться чинним до кінця року. Про це повідомили в Державній податковій службі.

За підсумками декларування акцизного податку за 2024 рік з’ясувалося, що частка податкових зобов’язань у середньозваженій роздрібній ціні цигарок становила 55,8%, що нижче за встановлений рівень у 60%.

Відповідно до Податкового кодексу на офіційному порталі ДПС уже опубліковано актуальні дані, включно із загальною сумою податкових зобов’язань, середньою ціною реалізації цигарок і відсотковим співвідношенням податків до роздрібної вартості.

Експерти зазначають, що ці зміни неминуче призведуть до подорожчання тютюнової продукції. Однак точної суми, на яку зросте ціна однієї пачки сигарет, поки що не названо.

Нагадаємо, у Нацбанку спрогнозували, чи зміняться тарифи на комунальні послуги в Україні протягом 2025 року.

Аналітики повідомили, що четверта частина пенсіонерів України отримують до 3000 гривень на місяць. Найменша середня пенсія по країні — у Тернопільській області.



Джерело

Continue Reading

Економіка

Які зараз діють правила і процедури для власників авто — Новини України

Published

on


В Україні запровадили нову систему “Е-запис” у сервісних центрах МВС, спростили процедуру зняття з обліку автомобілів, правила оформлення ДТП, а також закрили можливість виїзду за кордон через систему “Шлях”. Фокус разом із юристами дослідив, про що слід знати водіям.

З метою повністю автоматизувати керування та унеможливити сторонні втручання в усіх сервісних центрах МВС запровадили нову систему Е-запису. Це стосується як складання іспитів на водійські права, обміну на міжнародні, так і реєстрації автівок. Окрім цього деякі важливі зміни для автомобілістів вже діють. Про них і про ті, що запрацюють від березня, далі у матеріалі Фокусу.

Нова система електронної черги “Е-запис”: як тепер отримувати послуги в центрах МВС

В Україні запрацювала система електронної черги (Е-запис), яка дозволяє заздалегідь реєструватися на отримання послуг у найбільших сервісних центрах МВС. Запис відкривається на три тижні вперед і щодня система генеруватиме їх на наступну дату. Тобто, 5 березня згенерується запис на 26 березня, 6 березня — на 27 березня тощо.


Fullscreen

Е-запис знадобиться для реєстрації на складання іспитів на водійські права, обміну на міжнародні

Фото: mvs.gov.ua

Така попередня реєстрація спростить доступ до наступних послуг:

  • теоретичний іспит;
  • практичний іспит;
  • реєстраційні дії з транспортними засобами;
  • обмін посвідчення водія/міжнародне посвідчення водія.

З метою повністю автоматизувати керування та унеможливити сторонні втручання в усіх сервісних центрах МВС запровадили нову систему Е-запису

Зазначимо, що кількість реєстрацій онлайн лімітована. Протягом одного поточного місяця фізична особа може здійснити чотири реєстрації. Для юридичних осіб встановлений ліміт — чотири записи на поточний день.

У разі необхідності онлайн-реєстрацію можна скасувати у системі “Е-запис” не пізніше, ніж за 2 години до часу отримання послуги, вказаного під час реєстрації.

Водночас слід зауважити: якщо громадянин не з’явився для отримання послуги в сервісний центр МВС 4 рази протягом поточного місяця і не скасував свої реєстрації онлайн, його буде заблоковано у системі “Е-запис”.

В Україні діють нові правила оформлення ДТП


Fullscreen

В Україні діють нові правила оформлення ДТП

Фото: Фото из открытых источников

Нові правила зняття авто з обліку: що тепер можна зробити автовласникам

Власники авто мають право знімати машини з обліку, якщо тимчасово не користуються ними в Україні. Ще взимку 2025-го до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів внесли важливі зміни. І стосуються вони не лише легкових автівок, але й автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мопедів тощо.

Власники авто мають право знімати машини з обліку, якщо тимчасово не користуються ними в Україні

Тож відтепер власники авто, які тимчасово не користуються транспортом в Україні, тепер можуть зняти його з обліку. Щоб скористатися даною процедурою, власник авто має подати до сервісного центру МВС відповідну заяву та додати до неї свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) та копію реєстраційної картки, що додається до свідоцтва про реєстрацію на пластиковій основі.

Фокус запитав у експерта, чим таке нововведення полегшить життя видіям. І як пояснила адвокатка АО “EvrikaLaw” Ольга Брус, головне, що процедура тимчасового зняття авто з обліку, дозволить укладати договори страхування на коротші терміни — від 15 днів до п’яти місяців.

“Новий механізм полегшить життя тим, хто користується авто сезонно або тимчасово залишає його без використання”, — додала Ольга Брус.

Власники авто, які тимчасово не користуються транспортом в Україні, тепер можуть зняти його з обліку


Fullscreen

Власники авто, які тимчасово не користуються транспортом в Україні, тепер можуть зняти його з обліку

Фото: Pixabay

Європротокол без поліції: нові правила оформлення ДТП у 2025 році

Вже набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України №19 від 10.01.2025 року, якою було внесені зміни до правил дорожнього руху стосовно процедури оформлення ДТП.

Цей документ надав можливість водіям самостійно складати повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (ДТП) для страхових компаній без участі поліцейських, використовуючи паперову чи електронну форму. Однак скористатися процедурою оформлення ДТП без виклику поліції можливо лише за наступних умов:

  • ДТП сталася лише між двома транспортними засобами;
  • відсутні постраждалі особи;
  • шкода завдана лише транспортним засобам;
  • обидва учасники ДТП мають чинні поліси автоцивілки (ОСЦПВ);
  • водії не перебували у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
  • самі учасники ДТП згодні з її обставинами.

В інших випадках виклик поліції при настанні ДТП є обов’язковим.

Змінилися і виплати за полісами автоцивілки. Раніше Європротокол можна було скласти лише за умови, що сума збитків не перевищує 80 тис. грн. Зараз цей ліміт повністю скасовано і збільшено максимальний розмір страхової виплати за пошкодження майна в ДТП

Як додає адвокатка АО Verity Group Дарина Старовойтова, змінилися і виплати за полісами автоцивілки. Раніше Європротокол можна було скласти лише за умови, що сума збитків не перевищує 80 тис. грн. Зараз цей ліміт повністю скасовано і збільшено максимальний розмір страхової виплати за пошкодження майна в ДТП:

  • до 250 000 грн — для договорів ОСЦПВ, укладених з 2025 року;
  • до 160 000 грн — для договорів, укладених до 2025 року.

Щоб оформити європротокол, слід скористатися одним з варіантів: паперовим (заповнюється вручну на спеціальному бланку) чи електронним (заповнюється онлайн через офіційний цифровий сервіс).

Онлайн-версія має переваги. Система автоматично перевіряє правильність введених даних, а інформація миттєво надходить до страхової компанії обох учасників ДТП.

У спірних ситуаціях, якщо між водіями є розбіжності щодо обставин ДТП або виникають інші сумніви, варто викликати поліцію, радить адвокатка Дарина Старовойтова.

“Це допоможе уникнути проблем із подальшим страховим відшкодуванням та можливими юридичними наслідками”, — додає вона у коментарі Фокусу.

В Україні змінилися і виплати за полісами автоцивілки


Fullscreen

В Україні змінилися і виплати за полісами автоцивілки

Скасовано систему “Шлях”: на яких підставах тепер дозволяють виїжджати з України

Через скасування системи “Шлях” водії із гуманітарними вантажами можуть перетинати кордон лише за деякими підставами, адже 25 лютого 2025 року Кабінет Міністрів України вніс зміни до Постанови №57, що регулює порядок перетину державного кордону. Відтепер водії, які здійснюють перевезення гуманітарних і медичних вантажів, більше не зможуть виїжджати за кордон через систему “Шлях”. Це означає, що для законного виїзду необхідно мати інші підстави, передбачені законодавством.

Раніше процедура виїзду водіїв, які перевозять гуманітарну допомогу, передбачала реєстрацію в системі “Шлях”. Внесення водіїв до цієї бази здійснювалося Міністерством розвитку громад та територій або обласними військовими адміністраціями. Однак, з урахуванням змін такі повноваження у цих органів скасували.

Через скасування системи “Шлях” водії із гуманітарними вантажами можуть перетинати кордон лише за деякими підставами

“Ні профільне міністерство, ні військові адміністрації областей не матимуть повноважень для внесення чоловіків до електронної системи “Шлях”. У зв’язку з цим, перевізники гуманітарних вантажів повинні відповідати загальним критеріям для всіх військовозобов’язаних чоловіків, які мають намір перетнути кордон”, — додає адвокатка Ольга Брус.

Тепер для перетину кордону водіям необхідно мати інші законні підстави, передбачені чинним законодавством.

Для складання іспитів на водійські права потрбно буде зареєструватися через Е-запис


Fullscreen

Для складання іспитів на водійські права потрбно буде зареєструватися через Е-запис

Фото: Відкриті джерела

Згідно із нововведеннями, серед основних підстав для виїзду за кордон військовозобов’язаних чоловіків залишаються:

  • інвалідність або необхідність супроводу особи з інвалідністю;
  • виїзд на навчання або постійне місце проживання за кордоном;
  • батьки трьох і більше дітей віком до 18 років;
  • наявність військового звільнення або відстрочки від мобілізації.


Важливо

Уряд закриває систему “Шлях”: як тепер возитимуть “гуманітарку” з-за кордону

Водночас, як пояснила Фокусу юристка Дарина Старовойтова, окремого механізму для виїзду водіїв гуманітарних і медичних вантажів поки що не розроблено.

“Уряд доручив Міністерству соціальної політики спільно з Міністерством оборони розглянути можливість створення такого механізму в майбутньому”, — додала вона.

За її словами, скасування системи “Шлях” для водіїв, які здійснюють перевезення гуманітарних та медичних вантажів, суттєво ускладнює перетин кордону для таких осіб. “Тож, якщо ви плануєте перетин кордону як водій, варто заздалегідь перевірити, чи є у вас законні підстави для цього, щоб уникнути можливих правових наслідків”, — радить адвокатка.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.