Події
Стартував KharkivMusicFest-2025

У Харкові ввечері 2 травня відкрився KharkivMusicFest-2025, тема цьогорічного фестивалю – «Коди відродження».
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
Концерт пройшов у безпечному просторі Національного театру опери та балету імені Лисенка. На запрошення організаторів серед слухачів були військовослужбовці 92 ОШБр імені отамана Сірка, спецпідрозділу ГУР Міноборони «Кракен», колишній полонений, директор обласного ветеранського центру Ігор Шишко.
KharkivMusicFest-2025 / Фото: В’ячеслав Мадієвський, Укрінформ
Президент KharkivMusicFest, засновник групи компаній «Фактор» Сергій Політучий називає відродження «загальнонаціональною метафорою», бо Україна, попри усі загрози, відроджується як фенікс.
«Коли на початку повномасштабної війни я спостерігав, як швидко прибирається, відновлюється наше місто (після ударів РФ – ред.), я думав, навіщо зараз на це витрачати кошти. У цьому каюсь. Зараз, після більш ніж трьох років, я розумію дуже ясно: щоденне відновлення, наче в «День бабака», – це потужний інструмент, і це ліки, які підтримують у першу чергу душевний стан наших громадян. Всі ті бомби і сирени призвели не лише до матеріальних втрат, але роблять величезну діру в наших душах. І всі заходи, які відбуваються в цьому та інших (безпечних – ред.) просторах – концерти, вистави, це справжні ліки для душ харків’ян. Невипадково наше цьогорічне гасло «Коди відродження», вони звучатимуть на всіх 12 подіях фестивалю», – сказав Політучий у вступному слові.
KharkivMusicFest-2025 відкрила «Київська Камерата» та зіркові солісти – Богдана Півненко (народна артистка України, лауреатка Шевченківської премії, одна з провідних українських скрипальок, уродженка Харкова), Юліан Мілкіс (всесвітньо відомий канадський кларнетист, виконавець класики та джазу; учень легендарного Бенні Гудмана), Катерина Супрун (заслужена артистка України, альтистка, активна промоутерка української музики в Україні та за її межами).
Прозвучали твори Валентина Бібіка — класика української музики, одного з лідерів харківської композиторської школи, Олександра Родіна – популярного сучасного автора. Виконання «Листів до друзів» Гії Канчелі стало прем’єрним, адже в Україні цей твір ще не звучав зі сцени.
KharkivMusicFest триватиме понад місяць і завершиться 10 червня виступом Президентського симфонічного оркестру.
Організатором фестивалю є фонд громади Харкова «Толока».
Всі заходи проводяться у безпечних локаціях. Вхід на події, як і в усі попередні роки, безкоштовний.
Як повідомлялося, на Kharkiv Music Fest-2024 уперше в Харкові виконали скрипковий концерт Борткевича з оркестром.
Події
У Нацопері відбудеться концерт двох легендарних оркестрів під орудою диригентки Кері-Лінн Вілсон

У Національній опері України вперше виступлять разом два провідні колективи — Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України та Національний ансамбль солістів «Київська камерата» під орудою засновниці Ukrainian Freedom Orchestra Кері-Лінн Вілсон.
Про це повідомила перша заступниця міністра культури та стратегічних комунікацій України Галина Григоренко під час пресконференції в Укрінформі.
“Завтра на сцені Національної опери України відбудеться знакова подія. Два провідні колективи — Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України та Національний ансамбль солістів «Київська камерата» — об’єднаються, щоб виконати рідкісну для української сцени Симфонію №5 Густава Малера”, — зазначила Григоренко.
За її словами, цей концерт — важлива форма стратегічної комунікації від імені України. Вона зазначила, що серед глядачів будуть представники дипломатичних установ, щоб засвідчити: попри жорстокі російські атаки, Україна продовжує творити і говорити мовою мистецтва.
Григоренко додала, що усі квитки на концерт уже розпродані.
Кері-Лінн Вілсон наголосила, що й надалі боронитиме Україну, допоки вона не здобуде перемогу.
“Я продовжую відкривати для себе нову музику українського репертуару й дуже пишаюся цим. Щоразу більше я стаю експертом в українській музиці. І завтра відбудеться великий концерт, на якому ми зможемо показати, що ми сильні й продовжуємо творити навіть під обстрілами”, – сказала вона.
Генеральний директор Метрополітен-опери Пітер Гелб зауважив, що з перших днів повномасштабного вторгнення театр присвятив себе підтримці України в її боротьбі за свободу. За його словами, вже у серпні Український оркестр свободи вирушить у свій четвертий літній тур країнами Європи на підтримку українського народу.
“Програма включає П’яту симфонію Бетховена. Саме нею буде розпочато концерт, і саме вона стала символом британського супротиву нацистам під час Другої світової війни. Оскільки ви також переживаєте війну, це є найкращим доробком, який підкреслить незламність України сьогодні”, – сказав гендиректор Метрополітен-опери.
Гелб зазначив, що програма також включає уривок з майбутньої постановки «Матері Херсона», що ще пишеться українським композитором Максимом Коломійцем.
Концерт відбудеться 24 червня о 18:00. У програмі концерту прозвучать: Симфонія № 5 Густава Малера, з її легендарним Adagietto — символом глибокої емоції та гуманізму та Скрипковий концерт № 4 Мирослава Скорика — глибоко драматичний твір українського класика у виконанні Богдани Півненко, лауреатки Шевченківської премії, яка багато років працювала разом з маестро Скориком. Майже 100 музикантів виступлять на одній сцені, створюючи масштабне симфонічне звучання, що стане символом непохитності української культури у воєнний час.
Як повідомлялося, Метрополітен-опера у понеділок, 2 червня, в Нью-Йорку презентувала перший уривок із майбутньої опери «Мати Херсона» про депортацію українських дітей.
Події
У Кам’янці-Подільському археологи виявили нові артефакти на території Старого замку

На території Старого замку в Кам’янці-Подільському археологи виявили нові знахідки, серед яких фрагменти посуду, вироби з кістки та кременю, що датуються періодом раннього залізного віку, енеоліту та трипільської культури.
Про це кореспондентові Укрінформу розповів керівник Кам’янець-Подільської архітектурно-археологічної експедиції державного підприємства «Науково-дослідний центр «Охоронна археологічна служба» Інституту археології НАН України Павло Нечитайло.
«Під час нагляду за прокладанням траншеї для блискавкозахисту біля пристінного корпусу Старого замку в Кам’янці-Подільському було виявлено матеріали раннього залізного віку та енеолітичної доби. Це фрагменти посуду, глинобитних жител, виробів з кістки та кременю. Ранній залізний вік представлений старожитностями чорноліської культури IX-VIII століття до нової ери. Є також кубки, черпаки, миски та горщики з багатим заглибленим та наліпним орнаментом та лискованою чорною поверхнею», – зазначив Нечитайло.
За його словами, матеріали цієї культури виявляли на території Старого замку і раніше. Зокрема, було знайдено фрагмент оборонного валу того часу та господарські ями.
На думку старшого наукового співробітника відділу раннього залізного віку Інституту археології НАН України Олександра Могилова, отримані матеріали свідчать про контакти місцевого населення з синхронними культурами середньоєвропейської зони. Перше укріплення на місці Старого замку звели саме вони.
«Матеріали мідно-кам’яного віку представлені двома етапами трипільської культури, які попередньо оглянув фахівець цієї епохи, співробітник Кам’янець-Подільського державного історичного музею-заповідника Євген Левінзон. Знахідки цього часу вже неодноразово фіксувались під час попередніх досліджень Старого замку. Проте, зважаючи на унікальність цієї історико-археологічної пам’ятки, кожен керамічний фрагмент є надважливим свідченням минулих тисячоліть», – додав археолог.
Нечитайло зауважив, що за аналізом орнаментики виявленого матеріалу можна підтвердити наявність на території замку поселення етапу Трипілля В1 (етап трипільської культури – ред.), що датується кінцем V тис. до н. е. Це був кризовий період в преісторії неолітичних землеробів Європи, що пов’язують з різким похолоданням. За висновками вчених, у цей час трипільці активно переселяються на важкодоступні миси і підвищення, чому є підтвердження і в топографії цієї пам’ятки.
Археолог також зазначив, що нагляд над траншеєю вкотре підтвердив, що пізньосередньовічні та ранньомодерні шари у східній частині внутрішнього подвір’я замку були знесені при вирівнюванні території. Збереглась тільки нижня частина культурних нашарувань, де представлені матеріали раннього залізного віку та енеоліту.
«В результаті нагляду було виявлено значну кількість артефактів, частина з яких може поповнити експозицію музею. Практика доводить, що навіть невеликі земляні роботи на подібних об’єктах обов’язково мають відбуватися за участю науковців-археологів», – наголосив Нечитайло.
Як повідомляв Укрінформ, в Одеській області на некрополі «Кам’яної гори» поблизу селища Орлівка розпочала роботу археологічна експедиція Південноукраїнського національного педагогічного університету Ушинського.
Фото надані Павлом Нечитайлом
Події
Українська агенція з авторських прав закликає заблокувати завантаження і стрімінг російських пісень

УААСП звертається до українського суспільства, Офісу Президента, Кабінету міністрів, Верховної Ради, Ради національної безпеки і оборони, Уповноваженого з питань захисту державної мови та інших державних інституцій із закликом звернути увагу на існуючу стратегічну загрозу і системно й ефективно відреагувати на неї.
Багато років Росія проводить щодо України системну інформаційну і культурну експансію, поєднуючи її з актами тероризму та прямим військовим вторгненням.
“Країна-окупант вкладає величезні ресурси у створення та просування серед української аудиторії російськомовного музичного та аудіо-візуального контенту на музичних платформах та в соціальних мережах. Що має свій (негативний) ефект на українське суспільство”, – ідеться у зверненні.
Ці випадки, зазначають в агенції, не лише сигналізують про проблему, а й демонструють приклад деструктивного ефекту — просування російських наративів та монетизації контенту країни-агресора за рахунок українських слухачів.
В УААСП наводять конкретні приклади: пісня Sigma Boy російською мовою і трек Homey гурту AY YOLA, які нещодавно стали вірусними в Україні та очолили топ-чарти Apple Music Ukraine, що прямо вказує на цю тривожну тенденцію.
Важливо, наголошують автори звернення, що самі музиканти вищезгаданих російських гуртів публічно відмітили суттєвий дохід від платних прослуховувань з України, і заявили, що направляють його на підтримку російських військ, задіяних у війні проти України.
“Незважаючи на вибухи тисяч російських шахедів, сотень ракет, мільйонів снарядів та FPV-дронів, що принесли біду і смерть в українські сімʼї, незважаючи на сотні тисяч загиблих і поранених українських захисників на фронті, українці продовжують слухати російські пісні, а окупанти – вкладати колосальні кошти для того, щоб просувати їх, а через них вживлювати пропагандистські наративи про “одну мову і один народ” серед української аудиторії”, – наголошують в агенції.
Також у зверненні ідеться, що до повномасштабного вторгнення РФ і навіть протягом першого року після певні українські лейбли мали договори і представляли російські музичні лейбли, такі як Warner Russia, просували російських артистів тут, а також робили релізи нових пісень, користуючись агрегатором Believe, який досі працює і заробляє в Росії.
Як зауважили в УААСП, українська армія захищає країну, тримаючи фронт, а держава і суспільство зобовʼязані захищати власний культурний та інформаційний простір від експансії російської мови та російських наративів.
УААСП закликає відповідні державні органи, включаючи Уповноваженого з питань захисту державної мови, розробити і вжити достатні, адекватні викликам заходи для захисту українського культурного простору від експансії російськомовного контенту та російської музики.
“Ми звертаємося до всіх органів державної влади з проханням почати діалог з офісами популярних стрімінгових платформ, з метою технічно заблокувати можливість завантаження та стрімінгу російських пісень на території України. За потреби розробити та впровадити необхідне законодавство”, – наголосили в агенції і додали, що “український креативний кластер, творці, музиканти, артисти та вся музична індустрія воєнного часу не має достатньо ресурсу щоб самостійно протистояти потужному російському медіа-катку, що суне вперед під керівництвом ФСБ за гроші, отримані з прибутків російського нафто-газового комплексу”.
Як повідомляв Укрінформ, 13 червня у Бориспільському районі Київської області на одному з концертів виконували пісні російською мовою, правоохоронці встановлюють обставини події.
Фото: Bloomberg News
-
Усі новини1 тиждень ago
Українка похизувалась походом в ресторан за 1800 євро — у мережі відреагували
-
Політика5 днів ago
Якою має бути житлова політика в Україні
-
Політика5 днів ago
«Трійка ОБСЄ» засудила Росію за атаки на цивільну інфраструктуру України
-
Усі новини1 тиждень ago
на Плутоні виявили щось незвичайне (фото)
-
Усі новини5 днів ago
Читач по губах розшифрував, що сказав меншому братові майбутній король Британії (фото)
-
Усі новини1 тиждень ago
як «найпотворніший будинок на вулиці» став стильним вікторіанським особняком
-
Політика6 днів ago
Кравченко назвав перший крок на посаді генпрокурора
-
Суспільство5 днів ago
Одещина передала до “стратегічного резерву” військ 35 мільйона Анонси