Connect with us

Події

У Чернівецькому театрі розповіли про постановку першої опери Бортнянського «Креонт»

Published

on



Світова прем’єра сценічної постановки першої опери українського композитора Дмитра Бортнянського “Креонт” відбудеться 3 жовтня у Чернівцях – в день міста та в день 120-річчя Чернівецького музично-драматичного театру ім. О. Кобилянської, на сцені якого вона пройде.

Про це повідомляє Укрінформ з посиланням на директора-художнього керівника Чернівецького музично-драматичного театру ім. О. Кобилянської, режисера-постановника опери “Креонт” Івана Бутняка.

В коментарі Укрінформу він зазначив, що участь в проєкті “Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського “Креонт”, це також знакова подія для очолюваного ним театру, оскільки це і його повернення на культурно-європейську мапу театрів.

“Прем’єра сценічної постановки опери “Креонт” Дмитра Бортнянського – це загалом великий успіх усієї культури України, вона має дуже дипломатичну місію. Але для Чернівецького музично-драматичного театру ім. О. Кобилянської це також повернення – повернення на культурно-європейську мапу театрів. Будівля нашого театру була збудована 120 років тому з великою архітектурною претензією – як архітектурне диво, і так само – з мистецькою, що саме тут мають відбуватися знакові заходи для світу, для Європи. І весь цей період події, які в ньому відбувалися, завжди тяжіли до європейської культури. Тому світова прем’єра опери “Креонт” для нашого театру зараз особливо важлива і знакова, щоб підкреслити, що ми є не просто частинкою європейської культури, і не просто віддалений театр від основних трансферних культурних українських та європейських шляхів. За ці 120 років історія змінювалася, був австро-угорський час, міжвоєнний, румунський період, радянський період, і зараз ми вже набуваємо нового обличчя саме як український театр”, – зазначив Іван Бутняк, який є режисером-постановником “Креонта”.

Бутняк додав, що для чернівецького театру такий масштабний проєкт є певним викликом, оскільки оперний жанр має свою специфіку та вимоги, певні з яких музично-драматичний театр частково має, але дещо доводиться робити з нуля у творчому процесі та в процесі виробництва. За словами режисера-постановника, це було непросте рішення, але театр має велику підтримку від меценатів проєкту, громади та творчої команди, а реалізація проєкту відбувається спільно з Чернівецькою обласною військовою адміністрацією, Чернівецькою обласною радою та Чернівецькою міською радою.

Режисер-постановник розповів, що під час опери “Креонт” на сцені постійно перебуває близько 50 осіб – солісти, артистів хору, оркестр, тобто, це досить масова робота, до створення якої залучено багато митців поза штатом театру. Зокрема, партнерами в роботі над новою постановкою стали Чернівецька обласна філармонія імені Дмитра Гнатюка, запрошені солісти з Києва та Львова, художники-постановники з Києва.

Автором проєкту “Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського “Креонт” є диригент Національного академічного театру опери та балету України імені Тараса Шевченка Герман Макаренко.

Декорацію на 90% виготовляє команда майстрів з Києва, костюми для солістів теж шиють в Києві, а для хору і мімансу – відшивають силами цехів чернівецького театру.

Опера “Креонт” у Чернівцях звучатиме італійською мовою з українськими субтитрами. Планується, що після прем’єри 3 та 5 жовтня опера “Креонт” ввійде до репертуару театру, але з більшим акцентом на чернівецьких солістах та музикантах.

Як повідомляв Укрінформ, перша опера українського композитора Дмитра Бортнянського “Креонт” вважалася втраченою протягом майже двох з половиною століть. У листопаді 2024 року після віднайдення рукопису опери музикознавицею Ольгою Шуміліною в архіві бібліотеки Аджуда (Лісабон), вона вперше була представлена світові в концертному виконанні в залі Дипломатичної академії України.

Читайте також: Чернівецький театр у новому сезоні покаже дві прем’єри вистав та оперу

Як відомо, опера “Креонт” була написана 25-річним композитором у Венеції 1776 року під наставництвом італійського маестро Бальдасаре Галуппі, який забрав Бортнянського зі собою з Санкт-Петербурга як свого учня, повертаючись до Італії. Лібрето Марко Кольтелліні створене на основі трагедії Софокла, однак, на відміну від першоджерела і поширених оперних традицій другої половини XVIII століття, опера Бортнянського завершується щасливо. Прем’єра відбулась у театрі Сан-Бенедетто та її хотіли ставити в інших Європейських країнах. Однак з незрозумілих причин ноти зникли на майже 250 років.

Дмитро Бортнянський народився 28 жовтня 1751 року в місті Глухів, що входило до складу Козацької Гетьманщини (тепер Сумська область, Україна). Його батько, Стефан Скурат (також відомий як Шкурат), був лемко-русинським православним утікачем із села Бартне в Мальопольському воєводстві Польщі. Оселившись у Гетьманщині, він узяв прізвище Бортнянський – від назви свого рідного села – та служив козаком під проводом гетьмана Кирила Розумовського. Мати Дмитра походила з козацької родини глухівського міщанства, що забезпечило йому міцні культурні та духовні корені в Гетьманщині.

Фото: Сергій Богун



Джерело

Події

В Україні за вересень зняли з продажу 178 книг з Росії та Білорусі

Published

on



У вересні 2025 року Державний комітет телебачення та радіомовлення України зупинив незаконне розповсюдження на українських онлайн-майданчиках 178 найменувань видавничої продукції походженням з Росії та Білорусі.



Джерело

Continue Reading

Події

У Мукачеві розпочався живописний пленер у замку Паланок

Published

on



У Мукачеві розпочався живописний пленер у замку Паланок.

Про це повідомили в Фейсбуці Мукачівської міськради, передає Укрінформ.

“Відомі закарпатські живописці вже розпочали творчий процес на Мукачівському живописному пленері «Етюди осені – 2025»️, сьогодні (3 жовтня) і традиційно, учасники пишуть Мукачівський замок, який є ️однією з найкращих творчих пленерних локацій”, – йдеться в повідомленні.

Як повідомляється, для роботи художники обрали декілька локацій – у нижньому, середньому та верхньому дворах фортеці, а також на бастіонах замку.

“Зазначимо, що осінній живописний пленер, який збирає у Мукачеві кращих художників краю, проходить вчетверте. Цього року пленер триватиме по 12 жовтня. 10 художників Закарпаття: Борис Кузьма, Тарас Усик, Іван Івановчик, Аттіла Коприва, Ольга Кашшай, Ігор Луценко, Тетяна Мучичка, Тетяна Рибар, Тиберій Йонаш та Олександр Жильцов писатимуть міські краєвиди та визначні історичні місця, об’єкти культурної спадщини, мальовничі околиці міста Мукачева та природу Карпат”, – йдеться в повідомленні.

Читайте також: У мукачівському замку «Паланок» відкрили «Музей війни»

Як повідомляється, творчі підсумки заходу будуть представлені на попленерній виставці, відкриття якої заплановане під час урочистостей з нагоди святкування Дня працівника культури та майстрів народного мистецтва.

Як раніше повідомляв Укрінформ, в Мукачеві щороку діти проводять міський пленер “Арт дамба”, під час якого розмальовують міську набережну.



Джерело

Continue Reading

Події

У Києві проходить третє українське бієнале цифрового та медіа мистецтва

Published

on


У Музеї історії міста Києва впродовж 1-12 жовтня триває третє українське бієнале цифрового та медіа мистецтва – UBiennale 2025 «Поле Пам’яті. Час Відновлення».

Захід організований за підтримки Українського культурного фонду, передає Укрінформ.

За словами кураторів, програма бієнале включає понад 20 робіт із 15 країн, що поєднують відео- та саундарт, технології AR/VR/MR, генеративні проєкти, інтерактивні й кінетичні інсталяції, а також перформативні практики.

Окрема міжнародна секція презентує твори митців з Іспанії, Португалії та Польщі. Протягом 12 днів відвідувачі зможуть ознайомитися з експозицією, де сучасне мистецтво поєднується з технологіями AR/VR/AI, взяти участь у професійній програмі, воркшопах і спеціальних подіях.

«Це бієнале поєднує сучасне мистецтво з передовими технологіями, щоб показати зв’язок між травмою та відродженням, руйнуванням і створенням. Воно ставить перед глядачем фундаментальні питання: що значить боротися за право на існування? Як біль і втрати стають основою для творення нового? Як природа, що розділяє нашу боротьбу, допомагає знайти шлях до відновлення? Ми хочемо дати голос українським митцям, які створюють свої роботи під час війни, дати авторам простір для професійного обміну та міжнародної присутності, а суспільству – досвід співпереживання й дії», – зазначив куратор бієнале Валерій Коршунов.

Читайте також: У Харкові на стінах пошкодженої обстрілами школи втілили стрит-артпроєкт

Відвідувачів чекають численні українські прем’єри, зокрема інсталяції, відео- та аудіоарт, біоарт, проєкти з VR-шоломами, AR-досвідом і технологічними костюмами, які можна приміряти через смартфон або TikTok-маски. Серед українських учасників – Вероніка Чередніченко, Сергій Петлюк, Олена Гром із проєктом «Мавки. Камуфляж», який успішно презентували за кордоном, Олег Харч із роботою про Ілона Маска та Чорнобиль, Дмитро Грешко з відеоінсталяцією на основі фільму «Дівія», показаного на МКФ у Карлових Варах, Юлія Овчарук із віртуальними костюмами та інші.

Як повідомляв Укрінформ, до Дня захисників і захисниць України у вікнах Укрінформу відкрилася виставка фотографій «На захисті України».

Фото надані організаторами



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.