Події
У Харкові презентували книгу про кобзарство «Повернення традиції»

У Харкові відбулася презентація книги Костя Черемського “Повернення традиції: сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців”.
Книга вийшла у видавництві Олександра Савчука, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Перша частина висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва, друга – присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам відродження виконавства на кобзарських інструментах. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках.
“Є багато матеріалів, які підтверджують саме системний характер репресій над співцями. Кобзарі – це не були одиниці, це були десятки і сотні виконавців. Співоцьке товариство було дуже ієрархізоване і мало три класи: це кобзарі, які грали на бандурі, лірники, які грали на колісній лірі, і найбільша група – так звані, стихівничі, які виконували кобзарський репертуар без інструментального супроводу. Тобто це був великий прошарок у суспільстві. Принаймні на 1920-1930-ті роки минулого століття у Харківській області були сотні виконавців”, – зазначає Черемський.
Автор зауважує, що спирався на великий масив документів щодо кобзарського з’їзду, який готувався та відкладався з року в рік.
“Це фактично вісім років. Ця тема звучала в тодішній пресі. Вона існувала серед кобзарів, і вона є в паперових документах. Заснувався оргкомітет з’їзду ще у 1925 році. Українська інтелігенція хотіла зробити виконавство на бандурі академічним видом мистецтва. Треба було узгодити одну школу гри, узгодити один інструмент, помирити між собою багато осередків бандуристів. З’їзд готується, переноситься. Останні дані 1932 року, далі зникає будь-яка інформація про збори, і ми вважаємо, що в цей час щось відбулося”, – підкреслив він.

Видавець Олександр Савчук наголосив, що кобзарство не зникло повністю завдяки тому, що це явище було інституалізованим – існували цехи чи братії з певними правилами входу до них, навчанням, складанням іспитів і веденням діяльності. Водночас у суспільстві й зараз панують стереотипи.
“Як і більшість культурних явищ, феноменів, кобзарство також сильно міфологізоване. Для багатьох кобзар – це Тарас Шевченко. Або нещасний кобзар, який намальований на якійсь картині – він нещасний, іде в зиму, йому ніде жити і так далі. Тобто є багато стереотипів. Якщо коротко казати, це незрячі чоловіки, які професійно грають і співають специфічний репертуар. Крім того, кобзарство було дуже поширеним на території сучасних Харківської, Полтавської і частково Луганської областей, на Полтавщині, Чернігівщині. Тобто це наше характерне явище, яке ми фіксуємо з XVIII ст. Бандура з’являється у Львові, до прикладу, лише у 1905 році. А ми ж схильні “шукати” бандуру десь на заході чи в центрі України”, – говорить видавець.
У книзі автор пояснює різницю між поняттями кобзарства та гри на бандурі.
“Завжди навколо бандури існували дві традиції: незряча традиція вуличних виконавців, співців, а також зряча традиція, яка була світською – на інструментах грало багато інтелігенції, особливо в часи національного піднесення, це й кінець XVIII століття, XIX, а найбільше у ХХ столітті. Ми знаємо Мартиновича, Хоткевича і ще десятки подвижників української культури, які пізнавали Україну, заново відтворювали її в собі, починали розуміти саме через звучання цього інструмента. Це явище йшло паралельно з традиційним кобзарством, яке існувало з давніх часів. Аматорське світське виконавство було гілочкою, яка згодом переросла у академічну бандуру. І залишилася традиція, яка була завжди професійною, це було не хобі, а фах”, – зазначає Черемський.

Він розповів, що кобзар як правило мав родину та був заможною людиною – будував хату та заводив велике господарство.
“Вони намагалися не показувати свій кобзарський фах сусідам, які все ж могли про це здогадуватися. Як виконавець він ходив в інший район. Крім кобзарства, вони займалися допоміжним ремеслом: сукання мотузок, якоюсь мануфактурною роботою, багато з них вели парамедичну діяльність, як кажуть у народі, ворожили, лікували людей. Тобто співці були адаптовані до життя більшою чи меншою мірою. Ставитися до них, як до неборак, які помирали попідтинню, – це зовсім неправильно. Це люди, які знаходили заробіток, звичайно, основний – це кобзарство, але також вони мали господарство, міцну родину, зазвичай багатодітну”, – говорить Черемський.
Як зазначає видавець, книга спрямована на доволі широке коло читачів, зокрема, викладачів і студентів навчальних закладів, науковців, дослідників, мистецтво-, літературо- і джерелознавців, етнологів, істориків, музейних працівників, музикантів, подвижників народної культури, а також шанувальників традиційного кобзарського виконавства.
Як повідомляв Укрінформ, Програму з охорони кобзарсько-лірницької традиції включили до Реєстру належних практик з охорони нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.
Події
Унаслідок вибухів під Житомиром постраждали музей, бібліотека та будинок культури

Унаслідок вибухів, що сталися під Житомиром 2 липня, постраждав Кмитівський музей образотворчого мистецтва ім. Й.Буханчука. Пошкоджень зазнали також дитсадки і гімназії.
Про це повідомило Управління культури та туризму Житомирської ОВА у Фейсбуці, передає Укрінформ.
«Унаслідок надзвичайної ситуації, що сталася 2 липня близько 18:00 поблизу села Березина, було пошкоджено будівлю Кмитівського музею образотворчого мистецтва імені Йосипа Буханчука – важливої культурної інституції регіону», – йдеться у повідомленні.
Зазначається, що в музеї вибиті шибки та деформовані рами вікон, порізані уламками скла захисні штори, утворилися великі тріщини на вітражах, пошкоджена частина експозиційного простору, вибите скло в полотнах, зміщені підвіконня у фондосховищах.
В управлінні додали, що триває робота над вирішенням питання відновлення музейної інфраструктури та забезпечення збереження колекцій.
Окрім того, у Глибочицькій громаді вибухами знищені фельдшерсько-акушерський пункт, бібліотека, клуб, пошкоджень зазнали дитсадки і гімназії.
«7 робочих груп у складі спеціалістів сільської ради, представників РДА комісійно обстежили 130 житлових будинків приватного сектору. Більшість з них – не підлягає відновленню. Багато таких, де визначення капітального ремонту чи повної реконструкції потребує залучення експертної оцінки. Фактично знищено клуб і бібліотеку. До невпізнаваності знівечено садочок», – написав у Фейсбуці голова Глибочицької громади Сергій Сокальський.
За його словами, у Березині зруйнований фельдшерсько-акушерський пункт. Частково постраждали дитсадок у Кмитові, Кошарищенська гімназія, Гадзинська гімназія, Левківський будинок культури.
У громаді вже розпочали формування пакетів першої гуманітарної допомоги від благодійників, які будуть роздавати.
Сокальський додав, що обстеження домоволодінь тривають.
Кмитівський музей образотворчого мистецтва відкрили у 1985 році на основі картинної галереї Йосипа Буханчука. Там зберігається 2600 експонатів, серед яких живопис, графіка, скульптура та декоративно-ужиткове мистецтво 1950-1980-х років.
Як повідомляв Укрінформ, у Києві внаслідок масованої російської атаки зазнала пошкоджень будівля Національного музею історії України у Другій світовій війні.
Фото: Житомирська ОДА
Події
У Римі відбудеться допрем’єрний показ українського фільму «Малевич»

У Римі 10 та 11 липня відбудеться допрем’єрний показ українського художнього фільму “Малевич” режисерки Дарії Онищенко.
Про це повідомляє асоціація Futura Nostra у Фейсбуці, передає Укрінформ.
“Чудова нагода побачити допрем’єрний показ художнього фільму “Малевич” режисерки Дарії Онищенко, створеного за підтримки Держкіно України студією “435 Films” у співпраці з Італією, Швейцарією та Сербією. Асоціація Futura Nostra у взаємодії з Археологічним парком Колізею та Музеями Вілли Торлонія (Совина хатинка) організувала показ фільму 10 та 11 липня 2025 р. у цих музеях”, – йдеться у повідомленні.
Зазначається, що у ці дні в Римі проходитиме Конференція з відновлення України “URC 2025”, де, серед іншого, йтиметься про культурну відбудову України.
Як повідомляв Укрінформ, прем’єра фільму «Малевич» відбулася на Мюнхенській конференції з безпеки.
Байопік розповідає про боротьбу Казимира Малевича за мистецьку свободу та його протистояння радянському режиму. Це калейдоскоп подій із життя всесвітньо відомого українського художника, який наодинці бореться з тоталітарною владою за право створювати «вільне» мистецтво.
Фото: Держкіно
Події
Репера P. Diddy виправдали за найважчими звинуваченнями, але йому все ще загрожує 20 років тюрми

Американський хіп-хоп продюсер Шон Комбс, більш відомий як P. Diddy, уникнув трьох найсерйозніших звинувачень у торгівлі людьми та рекеті, але був визнаний винним за двома пунктами звинувачення у перевезенні з метою заняття проституцією.
Про це повідомляє NYT, передає Укрінформ.
Суддя наказав утримувати засудженого під вартою до винесення вироку, посилаючись на його історію домашнього насильства, пише видання.
Зазначається, що Комбса, який створив бізнес-імперію навколо свого особистого бренду, у середу було засуджено за перевезення повій для участі у його секс-марафонах з використанням наркотиків, але виправдано у змові щодо рекету та торгівлі людьми з метою сексуальної експлуатації.
Повідомляється, що в обвинувальному акті відомого продюсера звинувачували у примушенні жінок до небажаного сексу з чоловіками-повіями за допомогою команди поступливих співробітників.
55-річний хіп-хоп магнат все ще може отримати покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 20 років, але він та його адвокати раділи виправданням за більш суворими звинуваченнями, де йому загрожувало довічне ув’язнення.
Відмічається, що згідно з федеральними законами, кожний з двох обвинувальних вироків передбачає максимальний термін ув’язнення до 10 років, і суддя може призначити менші покарання, що відбуватимуться одночасно.
В ході судового процесу, який тривав 8 тижнів та привернув надзвичайну увагу в соціальних мережах, Комбса звинувачували у багаторічному фізичному та емоційному насильстві.
Згадується, що Комбс довго наполягав на своїй невинуватості, а його адвокати стверджували, що його сексуальні домовленості були за згодою, навіть попри те, що вони визнавали, що він чинив насильство з жінками.
Організації, які відстоюють права жінок і прагнуть приборкати сексуальне насильство, були стурбовані вироком і висловили розчарування й обурення, пише видання.
Як повідомляв Укрінформ, у лютому жінка, яка стверджувала, що у 2000 році, будучи 13-річною, зазнала сексуального насильства з боку Шона Комбса (Дідді) та Jay-Z (Шона Картера), добровільно відкликала свій позов.
У вересні минулого року американський репер, музичний продюсер й актор Шон Комбз був затриманий за декількома звинуваченнями та залишався без права внесення застави у СІЗО в Брукліні, штат Нью-Йорк.
Фото: diddy/Instagram
-
Усі новини1 тиждень ago
Ігор Кондратюк приховував службу свого сина через Віталія Козловського
-
Події1 тиждень ago
Фільм «Notre guerre» Леві є кінематографічним свідченням стійкості українців
-
Усі новини1 тиждень ago
вчені наблизилися до розгадки значень кіпу (фото)
-
Політика1 тиждень ago
МЗС України вважає маніпулятивними «національні консультації» в Угорщині щодо членства Києва в ЄС
-
Політика1 тиждень ago
Зеленський обговорив з сенаторами Конгресу США підтримку України й ініціативу Трампа про припинення вогню
-
Політика1 тиждень ago
Обрання запобіжного заходу Чернишову перенесли на 27 червня
-
Усі новини1 тиждень ago
Захист від балістики — у США успішно випробували радар Lockheed Martin
-
Політика1 тиждень ago
Чернишов подав клопотання про перенесення засідання ВАКС