Події
У Харкові пройшов благодійний вечір, де збирали кошти на облаштування сцени в укритті театру «Березіль»
У Харкові відбувся благодійний вечір “Весь світ – театр”, під час якого збирали кошти на облаштування сцени в укритті Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Шевченка “Березіль”.
Як повідомляє кореспондент Укрінформу, на початку заходу для гостей провели екскурсію театром, зокрема показали звукорежисерський пульт, місце роботи освітлювача, кабіну режисера, в якій він перебуває під час вистави, місце зберігання декорацій.
Потім актори Майя Струннікова, В’ячеслав Гіндін та Антон Гусак зіграли уривок з вистави “Психи”, цьогорічної прем’єри “Березолю”. Завершився захід міні-аукціоном, серед лотів були: худі “Квартира 64”, присвячене Лесю Курбасу, поетичний щоденник Сергія Жадана з ілюстраціями Гамлета Зіньківського (книга з авторськими підписами), квитки на виставу, що пройде у вже облаштованому укритті.
У Харкові відбувся благодійний вечір «Весь світ — театр» / Фото: В’ячеслав Мадієвський, Укрінформ
Збір та заходи на його підтримку організовує громадська організація “Платформа розвитку міста”. Через загрозу російських обстрілів колектив театру не може грати вистави на головній сцені своєї будівлі та щомісяця витрачає 150-200 тисяч гривень на оренду інших приміщень-укриттів.
“Ми започаткували ініціативу “Inside Шевченко”. Завдяки повноцінній сцені ми не лише створимо безпечний простір для вистав, але й дамо можливість харків’янам знову відчути магію цього театру. Цей вечір не лише про культуру, він – про силу спільноти”, – зазначив керівник ГО Нікіта Певний.
У приміщенні-укритті, де обладнають залу, раніше був гардероб. Використати у ньому звукове та освітлювальне обладнання з головної сцени неможливо – багато що просто вбудоване у стіни. Тож, окрім подіумів для підняття глядацької зали, стільців та тканини для стін і куліс, потрібні прилади – мікшерський пульт, акустична система, прожектори. Загальний бюджет – 400 тисяч гривень.
Директорка театру Маргарита Сакаян подякувала всім присутнім за увагу та підтримку.
“У нас є мета – побудувати тут сцену. Засновник нашого театру Лесь Курбас казав, що театр – це не лише сцена, а й життя. Перефразовуючи слова великого майстра, можна додати, що без сцени театру немає. Сам Лесь Курбас довів це, виходячи на сцену босоніж, щоб відчувати її енергію та зливатися з нею в одне ціле. Сцена для нього була священною. Ви дуже розумієте, чому вона нам так потрібна. Тому що театр повинен підтримувати своїх глядачів, громадян, жителів міста. Вони дзвонять і запитують, коли ж буде працювати сцена у нашій будівлі. І ми дуже сподіваємося, що за вашої підтримки дуже скоро будемо тут працювати”, – сказала Сакаян.
Головний режисер Степан Пасічник у коментарі Укрінформу зауважив, що для харківських театрів продовжує діяти заборона на роботу без бомбосховищ.
“Театральний бум у Києві та Львові – мають змогу працювати. У нас умови навіть не такі, як в інших прифронтових, прикордонних містах. Ми зараз працюємо менше ніж на дві третини зарплатні, не з одним вихідним на тиждень, а з трьома. Тому що театр – фінансово не забезпечене підприємство. Щоби не сказати зайвого, бо це все тяглося три роки, я дійсно вдячний за ініціативу громадській організації, бо в це приміщення треба вкластися. Зал не призначений для вистав, тож треба забезпечити підйоми – щоб глядачам видно було з усіх рядів. І найголовніше – обладнання, світло, звук. Треба затягнути (спеціальною тканиною – ред.) цей великий простір – з точки зору поглинання звуку, бо там камінь, і звук резонує”, – розповідає Пасічник.
За його словами, приміщення вмістить 80-100 глядачів.
“Звісно, це не 400 і не 500. Але оскільки театр сплачує оренду за кожну локацію, плюс логістика – привезти декорації, костюми, потім забрати. Крім того, в орендованих приміщеннях ми не можемо обирати зручні та потрібні нам дати. Але я дуже дякую за три роки співпраці “Art-Area ДК”, – зазначив головний режисер.
Окрім вимог безпеки, “Березіль” намагається адаптуватися і до інших вимушених обставин – бракує молодих артистів-чоловіків.
“Можливість бронювання з’явилася зовсім недавно – завдяки спільноті театральній. Відбувся такий флешмоб, до якого долучилися відомі театральні діячі. Скажу так: молодих акторів-хлопців, які тягнуть увесь репертуар, у нас на сьогодні лише двоє, акторів середнього покоління, це 40+ – один. Тобто труппа не відбудована. Мають у театрі бути певні покоління, які передають ролі, а ми маємо ось такий віковий дисбаланс”, – розповів Пасічник.
Він додав, що від початку його роботи у театрі “Березіль” проходить найскладніші часи, мова саме про виживання, оскільки під час повномасштабного вторгнення ситуація з фінансуванням значно погіршилася.
“Скільки я себе пам’ятаю – а я в театрі з 1985 року, це питання (фінансового забезпечення – ред.) постійно йшло вниз. Просто ми думали, коли ж буде дно?” – зазначив Пасічник.
Збір на облаштування сцени в укритті триває. Долучитися на нього можна на краудфандинговій платформі.
Як повідомлялося, у січні харківські театри, які фінансуються з обласного бюджету, повідомили, що знову мають зарплатні заборгованості та накопичені борги за комунальні послуги.
На початку лютого Харківська міська рада звільнила від сплати комунальних послуг, які надають міські КП, на період з 1 січня 2024 року до 15 квітня 2025 року шість закладів культури, хоча вони не підпорядковуються Харкову.
У березні 2021 року працівники харківських театрів вийшли на пікет під облдержадміністрацію, вимагаючи належного фінансування, аби не виникала заборгованість із зарплати. Акція пройшла під гаслом “Де мої 16 тищ – тидищ”. Приводом до неї стали слова тодішньої голови ОДА Айни Тимчук, що середня зарплата в театрах становить 16,5 тис. грн. Це викликало обурення театральної спільноти, бо цифра перевершила реальну у кілька разів.
Події
У Миколаєві відкрилася підсумкова виставка у межах мистецького проєкту «Пори року»
«Підсумкова виставка художніх виробів проєкту «Пори року» запрошує в мандри живописними мистецькими стежками всесезоння. Сьогодні є можливість потрапити до будь-якої окремої пори року або насолодитися красою всіх місяців одночасно. Адже глядачів гостинно зустрічатимуть «Стриманий лютий», «Тендітний березень», «Ірисовий травень», «Рум’яний червень», «Теплий липень», «Сонячний серпень», «Щедрий вересень» та «Примхливий листопад»», – зазначила Кривцова.
За її словами, метою проєкту є ознайомлення глядачів з творчістю талановитих особистостей Миколаєва та області, в роботах яких яскраво відображено красу краю у різні пори року.
Проєкт тривав протягом року, за цей час організатори познайомили миколаївців із понад 140 витворами мистецтва різних напрямків. Глядачі мали змогу насолодитися творчістю 20 митців, серед яких були і початківці, і провідні художники та заслужені майстри народної творчості.
Проєкт вдало поєднав різні види мистецтва, розмаїття технік і матеріалів, стилі й напрями.
До експозиції підсумкової виставки увійшли 35 художніх виробів 8 митців Миколаєва, Врадіївської та Баштанської громад: Віктора Хізниченка, Світлани Бойкової-Калюжної, Тетяни Веремієнко, заслуженої майстрині народної творчості України Тетяни Ульянкіної, Любові Паранюк, Олександра Рассолова, Василя Нікітіна та Алли Бондарєвої.
«Кожен сезон зачаровує своєю індивідуальністю. Одні художники захоплюються стриманою монохромією зимового періоду, і це відображається у графічних малюнках та виробах із теплої валяної вовни. Інших митців надихає тендітність весняних місяців – тому народжуються декоративні панно з філігранного квілінгу, витонченої вишивки, писанкарства та батика», – зауважила Кривцова.
Вона додала, що квіткове буяння барвистого літа майстри часто зображують у розписних мальовках, декоративних орнаментах рушників, тканих гобеленах та авторських ляльках. А щедрій осені присвячують колоритні натюрморти, мальовничі пейзажі та різьблені панно з багатою колірною гамою золотавих відтінків дерева.
Як повідомлялося, у Миколаєві відкрилася підсумкова виставка культурно-мистецького проєкту “Берегині України”, головною метою якого є розповісти про важливу роль жінки-Берегині під час війни.
Фото надані Валентиною Кривцовою
Події
У Норвегії в січні пройдуть Дні українського кіно
У норвезькому Осло у Cinemateket Oslo з 15 по 23 січня 2026 року відбудуться Дні українського кіно, які поєднають кіномистецтво, культуру та відкритий діалог з міжнародною авдиторією.
Як передає Укрінформ, про це повідомило Держкіно.
“Фестиваль запрошує глядачів у подорож крізь епохи – від класики українського кінематографа до новітніх прем’єр, які формували й продовжують формувати українську ідентичніст”, – ідеться в анонсі події.
Тема фестивалю натхненна словами видатного українського кіномитця Юрія Іллєнка про неможливість передати власний досвід, але можливість залишити “карти часу і простору”. Саме через історії, зафіксовані в кіно, українська культура відкривається світові – багатогранна, жива та глибоко вкорінена в історію.
До програми увійшла кінематографічна спадщина України: “Тіні забутих предків” Сергія Параджанова, “Білий птах із чорною ознакою” Юрія Іллєнка, “Вавилон ХХ” Івана Миколайчука.
У межах фестивалю також будуть представлені стрічки, створені за підтримки Держкіно: “Ти – Космос” Павла Острікова, “Памфір” Дмитра Сухолиткого-Собчука; “Мавка. Лісова пісня” Олександра Рубана та Олега Маламужа.
Окрім цього, глядачі побачать фільм “Стрічка часу” режисерки Катерини Горностай та норвезько-українську копродукцію “Солісти” режисера Trond Kvig Andreassen.
Поза кінозалом на гостей чекають книжки українською, норвезькою та англійською мовами, масштабна дитяча програма і творчі воркшопи.
Фестиваль організувала асоціація “Українські кінодні” за підтримки Fritt Ord і Sparebankstiftelsen DNB.
Як повідомляв Укрінформ, до коротких списків премії “Оскар” потрапили дві українські стрічки – анімація режисерки Анастасії Фалілеєвої “Я померла в Ірпені” та документальний фільм Мстислава Чернова “2000 метрів до Андріївки”.
Перше фото: кадр із фільму “Ти – космос”
Події
В університеті Шевченка відкрили відновлений портрет репресованого українського сходознавця Бориса Курца
У галереї портретів випускників історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка відкрили відновлений портрет українського вченого-сходознавця, професора Бориса Курца.
У пам’ятній церемонії взяли участь представники наукової та науково-педагогічної спільноти України, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Виконувач обов’язків декана історичного факультету КНУ, доктор історичних наук Тарас Пшеничний, виступаючи на відкритті, наголосив, що історія — це передусім історія людей.
«Борис Курц зробив величезний внесок в українську науку, але, на жаль, для багатьох він залишається маловідомим, бо ми говоримо про надзвичайно складний період — кінець 1920-х – 1930-ті роки, коли політична система нищила людей незалежно від їхніх заслуг, талантів чи досягнень. Курц, на превеликий жаль, потрапив під цей маховик репресій», – зазначив він.
За словами Пшеничного, тоталітарні режими бояться мислячих людей, а трагічність долі вченого підкреслює й те, що досі точно не встановлено рік його смерті — 1939-й на портреті фігурує із знаком питання. Невідоме й місце поховання науковця.
«Наш обов’язок — вшанувати світлу пам’ять людини, яка поклала своє життя на вівтар української й світової науки», – додав він.
Директор Інституту сходознавства НАН України, доктор філософських наук Віктор Кіктенко нагадав, що 5 серпня виповнилося 140 років з дня народження Бориса Курца.

«Символічно, що саме в ювілейний рік його портрет з’являється в стінах університету. Це подарунок від Інституту сходознавства імені Агатангела Кримського», – сказав він.
Науковець розповів, що ще у середині 1990-х років, досліджуючи історію китаєзнавства в Україні, натрапив у архівах на справу студента Бориса Курца з університету Святого Володимира. Згодом вдалося не лише з’ясувати долю вченого, а й відновити його наукову спадщину та довести, що Курц стояв біля витоків цілої школи практичного китаєзнавства та сходознавства.
За словами Кіктенка, радянські репресії знищували не лише людей, а й їхні архіви. Водночас із нотаток Курца відомо, що невиданими залишилися п’ять його монографій з економічної історії, які стосувалися України, Російської імперії та міжнародної торгівлі.

Науковець підкреслив, що ще студентом Борис Курц написав наукову працю, за яку отримав золоту медаль. Вона була видана у 1929 році в Харкові й присвячена торговельним відносинам Росії та Китаю.
«Ця робота й сьогодні залишається актуальною, важливою і багато в чому неперевершеною», – наголосив він.
У коментарі Укрінформу директор Інституту сходознавства повідомив, що кримінальна справа Бориса Курца досі зберігається в Москві. Після кількох років листування у 2002 році вдалося отримати лише сім сторінок матеріалів, серед яких була одна маленька чорно-біла фотографія. Саме вона стала основою для відновлення портрета за допомогою сучасних технологій та штучного інтелекту.
«Ми не можемо гарантувати повну документальну точність, але це максимально наближене зображення. Для мене було принципово важливо “повернути” професора Бориса Курца до його університету», – зазначив Кіктенко.

Він також підкреслив, що праця Курца про російсько-китайські торговельно-економічні відносини XVI–XVIII століть є базовою не лише для української науки, а й для світового китаєзнавства.
«Борис Курц бачив тодішню радянську Україну, говорячи сучасною мовою, інтегрованою у глобальні торгівельні процеси. Тому ми можемо розрахувати на те, що його відкриття, його бачення повернеться в сучасний контекст і принесе користь Україні. Я впевнений, що його наукова спадщина надзвичайно важлива, оскільки дає можливість переосмислити досвід минулого і використати з нього те, що буде корисним сьогодні », – резюмував Кіктенко.
Урочиста церемонія вшанування пам’яті видатного українського сходознавця завершилася хвилиною мовчання.
Борис Григорович Курц народився 5 серпня 1885 року в Києві в чеській родині. Його науковий шлях розпочався в Київському університеті Св. Володимира, де він здобув історико-філологічну освіту та отримав золоту медаль за дипломну працю «Історія російсько-китайської торгівлі в XVII–XVIII століттях».
З 1914 року Борис Курц працював доцентом та професором Київського університету Св. Володимира, де викладав широке коло дисциплін.
Професор Курц був засновником київської школи практичного китаєзнавства та активним учасником науково-освітнього життя України.
У 1930–1933 роках Борис Курц брав активну участь у Комісії для дослідів з історії Близького Сходу та Візантії при Всеукраїнській академії наук, яку очолював академік А. Ю. Кримський. Його діяльність у цій Комісії сприяла розвитку міжнародних наукових звʼязків України з країнами Сходу та збагаченню джерельної бази для досліджень економічної історії східних країн.
Життєвий шлях ученого був трагічно перерваний сталінськими репресіями. 23 жовтня 1938 року Борис Григорович Курц був заарештований за звинуваченням в антирадянській діяльності та засуджений до 8 років виправно-трудових таборів. Подальша його доля залишається невідомою – ймовірно, він загинув на засланні. Значна частина його наукової спадщини була знищена або забута внаслідок репресій.
-
Одеса1 тиждень agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика1 тиждень agoУряд вніс до Ради законопроєкт про мотиваційні контракти для військових
-
Війна1 тиждень agoТаїланд наступає на Камбоджу та зайняв село на чужій території — фото
-
Суспільство6 днів agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Усі новини1 тиждень agoкомпанія наважилась на неочікуваний крок
-
Усі новини1 тиждень agoЧоловік виявив незвичний обман зору на паркані після випадіння снігу
-
Усі новини1 тиждень agoСонячні панелі викидають з однієї простої причини: експерти розкрили деталі (фото)
-
Політика6 днів agoМирний план США — Україна передала Штатам реакцію на документ
