Connect with us

Події

Відроджений «Креонт» покажуть у театрі, що відтворює атмосферу венеційської прем’єри 1776 року

Published

on


Світова прем’єра сценічної постановки першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт», яка вважалася втраченою понад 200 років, відбудеться в українському театрі, який максимально схожий на венеційський оперний театр «Сан-Бенедетто», де відбулася її концертна прем’єра в 1776 році.

Про це в коментарі Укрінформу заявив диригент-постановник опери, автор проєкту “Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт»” Герман Макаренко.

Він зазначив, що постановка опери Бортнянського «Креонт», так само як і опери Моцарта, що створювалися у ХVІІІ столітті, для свого сценічного втілення потребували театрального приміщення з особливими вимогами до акустики, певних розмірів сцени та зали, а також вишуканого інтер’єру. Ці вимоги стали для організаторів проєкту головними, оскільки відродження музичного шедевру має здійснитися в первісному музичному та акустичному звучанні, характерному для періоду пізнього бароко-раннього класицизму, і саме на максимальній відповідності цим вимогам наполіг координатор проєкту – засновник «Земляцтва буковинців у місті Києві», професор Микола Проданчук.

“Національна опера України чи оперні театри Одеси та Львова – розкішні, але дещо завеликі для опери раннього класицизму або другої половини XVIII століття. Театри у Дніпрі та Харкові – прекрасні, але теж мають дещо іншу естетику, оскільки побудовані в сучасний період. Тому Миколою Проданчуком запропоновано чи не єдиний в Україні театр періоду бароко та класицизму – Чернівецький музично-драматичного театр ім. О. Кобилянської – «мрія з оксамиту та золота», збудований у 1905 році, внутрішня архітектура та акустика якого виявилася аналогічною венеційському театру «Сан-Бенедетто» де вперше була поставлена опера «Креонт»”, – підкреслив Макаренко.

Організатори проєкту “Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт»” провели дослідження будівельних креслень та малюнків оперного театру «Сан-Бенедетто» у Венеції, збудованого у 1755 році. Цей театр не зберігся в своєму історичному вигляді, але залишилися його креслення, які фактично збіглися з кресленнями Чернівецького театру, будівлю якого 120 років тому спроєктувала компанія Фердинанда Фейнера та Германа Гельмера, коли Буковина була частиною Австро-Угорської імперії (за їхніми проєктами у 1873-1919 роках. були споруджені понад 200 будівель у Європі, зокрема 48 театральних, серед яких оперний театр в Відні, театр опери та балету в Одесі, театр в Чернівцях).

«Креслення фактично співпали, тобто венеційський оперний театр «Сан -Бенедетто» і Чернівецький музично-драматичного театр ім. О.Кобилянської за своїми акустичними та естетичними параметрами найбільш гармонійно підходили для постановки опери XVIII століття, що стало ідеальним місцем для здійснення цієї прем’єри», – наголосив Макаренко.

Проєкт реалізується спільно з Чернівецькою обласною військовою адміністрацією, Чернівецькою обласною радою та Чернівецькою міською радою за підтримки меценатів та спонсорів Києва та Чернівців.

Читайте також: У Харкові відбулася премєра опери «Енеїда»

«Громади Буковини та міста Чернівці фактично забезпечили успішну підготовку та реалізацію оперної прем’єри, що є безпрецедентним в Україні. Унікальним є також той факт, що світовій прем’єрі театральної постановки, яка здійснюється у Чернівцях, надала офіційний патронат Організація об’єднаних націй з питань освіти, науки та культури ЮНЕСКО», – підкреслив автор проєкту Макаренко.

Дмитро Бортнянський – український композитор, співак і диригент народився у 1751 році у Глухові. Свою першу оперу «Креонт» він написав у 25 років в Італії. Цей твір став підсумком навчання у відомого італійського композитора Бальтасаре Ґалуппі. Однак після прем’єри опери в 1776 році рукописна партитура твору зникла і понад 200 років опера вважалася втраченою. У 2024 році рукопис знайшла музикознавиця Ольга Шуміліна в архіві бібліотеки Аджуда (Лісабон), де зберігаються рукописні колекції португальського королівського двору.

11 листопада 2024 року в залі Дипломатичної академії України відбулася світова прем’єра віднайденої першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт» в концертному форматі, а 3-5 жовтня у Чернівецькому музично-драматичному театрі ім. О. Кобилянської відбудеться світова прем’єра сценічної постановки опери.

Фото: Володимир Тарасов, Євген Котенко/Укрінформ

Більше наших фото можна купити тут



Джерело

Події

В Україні за вересень зняли з продажу 178 книг з Росії та Білорусі

Published

on



У вересні 2025 року Державний комітет телебачення та радіомовлення України зупинив незаконне розповсюдження на українських онлайн-майданчиках 178 найменувань видавничої продукції походженням з Росії та Білорусі.



Джерело

Continue Reading

Події

У Мукачеві розпочався живописний пленер у замку Паланок

Published

on



У Мукачеві розпочався живописний пленер у замку Паланок.

Про це повідомили в Фейсбуці Мукачівської міськради, передає Укрінформ.

“Відомі закарпатські живописці вже розпочали творчий процес на Мукачівському живописному пленері «Етюди осені – 2025»️, сьогодні (3 жовтня) і традиційно, учасники пишуть Мукачівський замок, який є ️однією з найкращих творчих пленерних локацій”, – йдеться в повідомленні.

Як повідомляється, для роботи художники обрали декілька локацій – у нижньому, середньому та верхньому дворах фортеці, а також на бастіонах замку.

“Зазначимо, що осінній живописний пленер, який збирає у Мукачеві кращих художників краю, проходить вчетверте. Цього року пленер триватиме по 12 жовтня. 10 художників Закарпаття: Борис Кузьма, Тарас Усик, Іван Івановчик, Аттіла Коприва, Ольга Кашшай, Ігор Луценко, Тетяна Мучичка, Тетяна Рибар, Тиберій Йонаш та Олександр Жильцов писатимуть міські краєвиди та визначні історичні місця, об’єкти культурної спадщини, мальовничі околиці міста Мукачева та природу Карпат”, – йдеться в повідомленні.

Читайте також: У мукачівському замку «Паланок» відкрили «Музей війни»

Як повідомляється, творчі підсумки заходу будуть представлені на попленерній виставці, відкриття якої заплановане під час урочистостей з нагоди святкування Дня працівника культури та майстрів народного мистецтва.

Як раніше повідомляв Укрінформ, в Мукачеві щороку діти проводять міський пленер “Арт дамба”, під час якого розмальовують міську набережну.



Джерело

Continue Reading

Події

У Києві проходить третє українське бієнале цифрового та медіа мистецтва

Published

on


У Музеї історії міста Києва впродовж 1-12 жовтня триває третє українське бієнале цифрового та медіа мистецтва – UBiennale 2025 «Поле Пам’яті. Час Відновлення».

Захід організований за підтримки Українського культурного фонду, передає Укрінформ.

За словами кураторів, програма бієнале включає понад 20 робіт із 15 країн, що поєднують відео- та саундарт, технології AR/VR/MR, генеративні проєкти, інтерактивні й кінетичні інсталяції, а також перформативні практики.

Окрема міжнародна секція презентує твори митців з Іспанії, Португалії та Польщі. Протягом 12 днів відвідувачі зможуть ознайомитися з експозицією, де сучасне мистецтво поєднується з технологіями AR/VR/AI, взяти участь у професійній програмі, воркшопах і спеціальних подіях.

«Це бієнале поєднує сучасне мистецтво з передовими технологіями, щоб показати зв’язок між травмою та відродженням, руйнуванням і створенням. Воно ставить перед глядачем фундаментальні питання: що значить боротися за право на існування? Як біль і втрати стають основою для творення нового? Як природа, що розділяє нашу боротьбу, допомагає знайти шлях до відновлення? Ми хочемо дати голос українським митцям, які створюють свої роботи під час війни, дати авторам простір для професійного обміну та міжнародної присутності, а суспільству – досвід співпереживання й дії», – зазначив куратор бієнале Валерій Коршунов.

Читайте також: У Харкові на стінах пошкодженої обстрілами школи втілили стрит-артпроєкт

Відвідувачів чекають численні українські прем’єри, зокрема інсталяції, відео- та аудіоарт, біоарт, проєкти з VR-шоломами, AR-досвідом і технологічними костюмами, які можна приміряти через смартфон або TikTok-маски. Серед українських учасників – Вероніка Чередніченко, Сергій Петлюк, Олена Гром із проєктом «Мавки. Камуфляж», який успішно презентували за кордоном, Олег Харч із роботою про Ілона Маска та Чорнобиль, Дмитро Грешко з відеоінсталяцією на основі фільму «Дівія», показаного на МКФ у Карлових Варах, Юлія Овчарук із віртуальними костюмами та інші.

Як повідомляв Укрінформ, до Дня захисників і захисниць України у вікнах Укрінформу відкрилася виставка фотографій «На захисті України».

Фото надані організаторами



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.