Connect with us

Політика

виклики війни та потреба вдосконалення законодавства про кримінальну відповідальність

Published

on


Настав час соціуму та законодавцям рішуче переглянути підходи до покарання за незаконне переправлення осіб через державний кордон

У горнилі боротьби за європейське майбутнє Україна постає перед невідворотним викликом – урегулюванням міграційних процесів. Проте, кривава війна помножила міграційні проблеми на критичну загрозу незаконного перетину кордонів. В умовах, коли держава рішуче змінює свою міграційну політику, нагальною потребою стає зведення потужного кримінально-правового бар’єру. Специфічної гостроти це питання набуває на тимчасово окупованих територіях, де правовий вакуум створює ідеальне підґрунтя для перспективи кримінальної протиправності людей. Держава зобов’язана не лише швидко реагувати на ці загрози, а й превентивно протидіяти кримінальним проявам у сфері міграції, захищаючи свій суверенітет і безпеку громадян.

Наш законотворець, усвідомлюючи ці загрози, ще в 2014 році ухвалив Закон «Про забезпечення прав і свобод громадян і правовий режим на тимчасово окупованій території України», чітко визначивши статус цих земель й особливості функціонування державних інституцій. Цей закон, ставши чітким правовим орієнтиром, окресливши статус тимчасово захоплених територій та визначивши специфіку діяльності державних структур в умовах окупації. Указаний стратегічно важливий документ не лише зафіксував неприпустимість посягань на суверенітет, але й створив правничий фундамент для захисту національних інтересів. Зокрема, було встановлено покарання за незаконний перетин адміністративної межі з окупованими територіями, якщо такі дії завдають шкоди безпеці держави (стаття 332 Кримінального кодексу України).

Згодом, в 2018 році, усвідомлюючи зростаючі гібридні загрози, держава посилила правовий фронт боротьби. Кримінальний кодекс України поповнився статтею 332, якою були криміналізовані незаконний перетин державного кордону з метою, що створює загрозу національній безпеці. Аналізовані законодавчі кроки є яскравим свідченням того, що Україна не лише словом, а й ділом захищає свою територіальну цілісність та національну безпеку, чітко визначаючи правові наслідки для тих, хто намагається підірвати її суверенітет у будь-якій із своїх складових частин. Ухвалені законі є важливим інструментом у війні та забезпеченні правопорядку на тимчасово окупованих територіях.

Разом з тим, протидія незаконній міграції не обмежується лише контролем за лінією державного кордону. Зростання кількості нелегальних мігрантів несе в собі потенційні криміногенні ризики, загрожуючи національній безпеці та правопорядку. Це об’єктивно призводить до зростання кількісних і якісних показників злочинності та вимагає від органів правової охорони дієвої та безкомпромісної реакції.

У нинішній складній реальності особливої ваги набуває питання відповідальності за безцеремонне порушення державного кордону, чітко зафіксоване статтею 332 Кримінального кодексу України. Однак, глибоке занурення в текст статті розкриває неприпустимі «білі плями» та нечіткі визначення, які не лише сіють плутанину серед правоохоронців, але й фактично ускладнюють реалізацію щодо винних кримінальної відповідальності. Це створює небезпечний прецедент безкарності та підриває довіру до правової системи.

ХТО ВІДПОВІСТЬ ЗА ТРАФІК ЛЮДЕЙ?

Суспільство справедливо б’є на сполох через нечіткість норм права, що стосуються співучасті в організації та керівництві незаконним переправленням людей. Чи справді звичайні підказки, настанови, надання необхідного спорядження або усунення перепон на шляху нелегалів можуть прирівнюватися до повноцінної участі в «організації» та «керівництві» кримінально протиправною схемою? Адже ці терміни зазвичай передбачають складний, системний процес, а не окремі епізоди допомоги.

Крім того, залишається без відповіді важливе питання: чи має підлягати відповідальності той, хто давав кримінально протиправні поради чи вказівки, якщо ними так і не скористалися потенційні нелегальні мігранти або їхні провідники? Чи не є це законодавчою прогалиною, яка дозволяє зловмисникам уникати покарання за свої кримінально протиправні наміри?

Настав час соціуму та законодавцям рішуче переглянути підходи до покарання за незаконне переправлення осіб через державний кордон. Виникає потреба у внесенні ясності у формулювання статті 332 КК України, усунути двозначності та заповнити існуючі прогалини. Лише тоді ми зможемо дієво протистояти цьому небезпечному явищу, захистити державні кордони та забезпечити звичайному (пересіченому, на думку наших законодавців) українцю непорушне право на справедливість. Звільнити соціум від пута несправедливості й утвердити торжество закону для всіх. Запалити вогонь справедливості в серці кожного громадянина.

ЛЕГАЛЬНА ПРОГАЛИНА, ЩО ГРАЄ НА РУКУ НЕЛЕГАЛЬНИМ МІГРАНТАМ: ЧИ СПРОМОЖНА УКРАЇНА ДАТИ ГІДНУ ВІДСІЧ?

Неоднозначність розуміння статті 332 КК України чітко вказує на нагальну потребу в її вдосконаленні для забезпечення ефективної протидії незаконній міграції засобами кримінального права. Нечіткість формулювань статті 332 Кримінального кодексу України – це не просто юридична колізія, а серйозна загроза національній безпеці. Чітке й однозначне визначення покарання за незаконну міграцію є очевидним. Україна зобов’язана врахувати міжнародний досвід, закріплений у таких документах, як Протокол ООН, щоб ефективно протистояти цьому кримінально протиправному явищу.

Із огляду на викладене, я пропоную викласти статтю 332 КК України в новій, чіткій та однозначній редакції, що, на мою думку, стане дієвим інструментом протидії незаконній міграції та зміцнить національну безпеку України.

Пропонована редакція статті 332 КК України:

Стаття 332. Організація незаконної міграції

Організація незаконного в’їзду в Україну, перебування на території України, транзитного проїзду (транзиту) через територію України або виїзду з України іноземця (особини без громадянства) або створення для цього умов, вчинені з корисливих мотивів (організація незаконної міграції), – карається арештом, обмеженням волі на рядків від трьох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк з конфіскацією транспортних засобів або інших засобів вчинення кримінального правопорушення.

Організація незаконної міграції, вчинена способом небезпечним для життя чи здоров’я іноземця (особи без громадянства), або поєднана з жорстоким чи таким, що принижує його (її) гідність, поводженням, або вчинена повторно, або групою осіб за попередньою змовою, або службовою особою з використанням своїх службових повноважень, – карається позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з конфіскацією транспортних засобів або інших засобів вчинення кримінального правопорушення та з конфіскацією майна або без такої.

Нова редакція статті 332 КК України розширить перелік протиправних дій, які підпадають під кримінальну відповідальність. Зокрема, чітко визначено покарання не лише за організацію незаконного перетину кордону, але й за організацію незаконного в’їзду, перебування, транзиту та виїзду іноземців або апатридів, а також за створення умов для цього.

Ключовим нововведенням пропонується кваліфікуюча ознака – учинення кримінального правопорушення з корисливих мотивів. Це дозволить більш точно ідентифікувати осіб, які займаються організацією незаконної міграції як видом кримінально протиправної (злочинної за термінологією Кримінального кодексу України) діяльності з метою отримання незаконного прибутку.

Окрім того, частина друга статті передбачає покарання за організацію незаконної міграції, вчинену способом, небезпечним для життя чи здоров’я мігрантів, поєднану з жорстоким або таким, що принижує їхню гідність поводженням, вчинену повторно, групою осіб за попередньою змовою або службовою особою з використанням службових повноважень. Введення таких кваліфікуючих ознак є важливим кроком у захисті прав людини та боротьбі з найбільш небезпечними формами організації незаконної міграції.

Запропонована редакція також передбачає можливість конфіскації не лише транспортних засобів і інших засобів учинення кримінального правопорушення, але й майна осіб, причетних до організації незаконної міграції за обтяжуючих обставин, що дозволить ефективніше боротися з фінансовою основою злочинної діяльності в цій сфері.

Для покращення дискусії також пропоную заходити на мою сторінку у Facebook. Саме там ми зможемо глибше дослідити порушені питання та знайти спільні рішення цієї й інших проблем.

Ігор Митрофанов, доктор юридичних наук, професор Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства



Джерело

Політика

Зеленський заявив про зв’язок між зйомкою України китайськими супутниками та ударами РФ по енергетиці

Published

on



Президент Володимир Зеленський заявив, що між зйомками території України китайськими супутниками та російськими влучаннями по об’єктах енергетичної інфраструктури простежувався зв’язок.

Про це глава держави повідомив у Телеграмі після доповіді керівника Служби зовнішньої розвідки України Олега Іващенка, передає Укрінформ.

«Зокрема, фіксуємо збільшення зв’язків Росії з тими суб’єктами в Китаї, які можуть надавати дані космічної розвідки. На жаль, були кореляції між зйомками території України китайськими супутниками та російськими влучаннями по відповідних об’єктах енергетики», – сказав Зеленський.

Він зазначив, що розглядає такі випадки як діяльність, що дає змогу Росії затягувати війну та робити підходи до дипломатії менш серйозними, й пообіцяв спілкуватися щодо цього з партнерами.

Іншим питанням, яке обговорювалося під час доповіді Іващенка, стало розміщення на території Білорусі комплексів «Орєшнік». «Розвідка здобула більше деталей щодо цього, і важливо, щоб партнери теж це знали та враховували у своїх захисних кроках. Ми вважаємо, що агресивне розповсюдження такої зброї несе глобальну загрозу та створює небезпечний прецедент», – зауважив Президент.

Окремо він звернув увагу також на намагання росіян виводити свої енергетичні компанії з-під дії санкцій світу. За словами Зеленського, для цього залучаються інші тимчасові власники, багато фіктивних юридичних схем. «Все це відстежуємо й будемо комунікувати з партнерами, щоб тиск працював і щоб Росії не вдавалося заробляти гроші на війну завдяки таким маніпуляціям», – сказав він.

Читайте також: Через російські атаки є нові знеструмлення у п’яти областяхУкренерго

Як повідомляв Укрінформ, напередодні Президент Володимир Зеленський заявив, що до кінця року Україна ухвалить ще кілька санкційних рішень проти російських суб’єктів, а також осіб, які сприяють агресії. До санкційних списків увійдуть не лише громадяни Росії, а й інших держав, зокрема Китаю.

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Політика

США намагаються схилити Україну до поступок заради швидшого миру

Published

on



Дипломат зазначив, що проєкт стає документом лише після погодження сторонами.

«Сторони в цьому конфлікті Україна і Російська Федерація. Сполучені Штати Америки не є стороною – вони себе оголосили таким собі медіатором, примирювачем і посередником. Ось цим вони й займаються… Отже, ми сьогодні знаходимося на третьому, а може, й четвертому витку однієї й тієї ж історії», – сказав Веселовський.

За його словами, у цій історії США намагаються переконати Україну, що для швидшого закінчення війни їй треба поступитися більшими позиціями, а Росія щоразу каже, що всіх цих поступок замало, і продовжує бомбардувати українські міста і наступати по всій лінії фронту.

У цьому контексті дипломат спрогнозував, що, можливо, Київ сьогодні почує з Москви “якусь реакцію” на проєкт базового документа.

«Може бути реакція зовсім зверхня Пєскова через губу чи Ушакова, а може бути розлога лекція про походження скіфів і про те, що вони всі насправді були рускімі і такими й залишаються, від самого президента Путіна. Така ситуація на зараз, на жаль… Ніхто в Кремлі не хоче закінчувати війну, бо їхні війська просуваються», – зазначив Веселовський.

Читайте також: У проєкті мирної угоди немає скасування санкцій з Росії, але США послідовно їх зніматиме – Зеленський

Як повідомляв Укрінформ, Президент Володимир Зеленський розкрив деталі 20 пунктів проєкту базового документа між Україною, США, Росією та Європою про закінчення війни.

Фото: Дядюша Анастасія



Джерело

Continue Reading

Політика

Документ про закінчення війни може бути винесений на загальнонаціональний референдум

Published

on



Ратифікація документа про закінчення війни, у разі його підписання, може відбутися через загальнонаціональний референдум. Така необхідність виникне у разі, якщо територіальне питання в угоді буде вирішено через створення потенційної вільної економічної зони на Донбасі.

Про це Президент Володимир Зеленський повідомив під час спілкування з журналістами, передає кореспондент Укрінформу.

Коментуючи 14-й пункт проєкту базового документа між Україною, США, Росією та Європою про закінчення війни, у якому йде мова про вирішення територіального питання, Зеленський сказав: «Пропозиція виглядала так, що вони виходять з цих територій (з Дніпропетровської, Миколаївської, Сумської, Харківської областей – ред.), і хочуть, щоб ми вийшли з Донбасу, де буде створено “вільну економічну зону”. Якщо ми дійдемо до питання потенційної вільної економічної зони на Донбасі, то пояснюємо, що згідно з українським законодавством не можемо цього зробити навіть потенційно. Тобто якщо про це йдеться, то йдеться про особливий формат, а отже – особливе рішення, а отже – референдум»».

Президент зауважив, що тільки референдум може визначити, чи «згодні люди на те, щоб був такий шлях, якщо пропозиція для України саме така – або це, або війна».

Він також наголосив, що на референдум має бути винесений увесь документ, а не якісь його частини. «Люди можуть висловитись щодо всього документу – сказати: так або ні», – підкреслив він.

Зеленський також відзначив, що на підготовку до волевиявлення треба як мінімум 60 днів.

«І нам потрібне реальне припинення вогню на 60 днів. Інакше ми його не проведемо. Тобто референдум не буде легітимний. Нелегітимний референдум – це розкол держави всередині», – зазначив Президент.

За його словами, загальнонаціональне волевиявлення за будь-яких обставин стане серйозним викликом для українського суспільства.

«Є частина людей на тимчасово окупованих територіях, вони не можуть голосувати. І давайте чесно – вони не можуть обирати, як нам закінчувати війну. Це просто неправильно, на мій погляд. Багато дискусій про це. Але на підконтрольній території, де реально провести законний і чесний референдум, голосування та процес підготовки до референдуму – як, до речі, і до можливих виборів, про які говорять партнери – мають відбуватися в умовах безпеки. Якщо немає безпеки, під питанням і легітимність. Ми все це пояснюємо нашим партнерам», – розповів Зеленський.

Він водночас акцентував: якщо територіальне питання буде розв’язане без створення потенційних вільних економічних зон, а за принципом «стоїмо там, де стоїмо», який пропонує Україна – у Донецькій, Луганській, Запорізькій, Херсонській областях лінія розташування військ на дату Мирної угоди буде де-факто визнаною лінією зіткнення, яку контролюватимуть міжнародні сили – тоді, на думку Зеленського, таку мирну угоду достатньо буде ратифікувати у парламенті України.

«На мій погляд, що у варіанті А – “стоїмо там, де стоїмо” – я не вважаю, що нам потрібен референдум. Бо якщо ми “стоїмо там, де стоїмо” – ми можемо закінчити війну на основі цієї угоди і дотиснути питання з Запорізькою атомною станцією. Якщо ж щось інше, то одного підпису точно не достатньо», – зазначив Зеленський.

Читайте також: Головне, щоб Росія не зривала мирну дипломатію – Зеленський

Як повідомляв Укрінформ, Володимир Зеленський розкрив деталі 20 пунктів проєкту базового документа про закінчення війни між Україною, США, Росією та Європою.

Окрім цього проєкта, за словами Зеленського, опрацьовані й інші документи, необхідні для завершення війни. А саме – багатостороння рамка гарантій безпеки для України, це тристоронній документ – Україна, США і Європа. Є також рамка гарантій безпеки для України від США – це двосторонній документ. Крім того, Україна та США опрацювали документ щодо відновлення та економічного розвитку, який називається Дорожня карта процвітання України.

Фото: ОП



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.