Події
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою

У Чернівецькому музично-драматичному театрі імені Ольги Кобилянської відбулася світова прем’єра постановки опери Дмитра Бортнянського «Креонт». Цей твір майже 250 років вважався втраченим.
Про це повідомляє Укрінформ.
Як розповіли перед початком події організатори, театр у Чернівцях для світової прем’єри вибрали не випадково, оскільки він відтворює атмосферу венеційського театру, де у 1776 році відбувся перший показ цієї опери.
“Під час підготовки постановки перед нами постали три головні виклики… По-перше, потрібно було якісно підібрати виконавський склад опери. По-друге, це відтворення декорацій того періоду. І по-третє, це режисерська постановка. Адже як мені, диригенту-постановнику, довелося вперше інтерпретувати віднайдені унікальні ноти, так само і режисеру-постановнику Івану Бутняку довелося вперше оживляти образи Креонта, Ісмени, Антігони, Емона, Адраста. Вони просто на очах оживали”, – розповів диригент-постановник, автор проєкту “Повернення світу першої опери Дмитра Бортнянського «Креонт»” Герман Макаренко.

Перед початком показу режисер-постановник, директор театру Іван Бутняк зі сцени закликав присутніх глядачів вшанувати пам’ять диригента Володимира Шнайдера, який працював над цією постановкою, але раптово помер на 40-му році життя. Світову прем’єру сценічної постановки опери “Креонт” присвятили його пам’яті.

Квитки на перший показ “Креонта” в Чернівецькому обласному театрі розкупили заздалегідь. Для тих глядачів, хто не зміг потрапити всередину, на площі перед театром встановили великий екран і транслювали показ онлайн.
Лібрето опери написане італійською мовою, і на невеличкому екрані транслювали переклад арій українською.

Показ опери “Креонт” у Чернівцях вимушено зупиняли через повітряну тривогу. Та коли тривога завершилася, глядачі повернулися до залу і додивилися постановку. Овації після закінчення вистави тривали майже 10 хвилин.
Ще один показ опери відбудеться у Чернівцях в неділю, 5 жовтня. У разі успіху постановки організатори розглядають можливість показів “Креонта” в інших містах України та за кордоном.

Як повідомлялося, перша опера українського композитора Дмитра Бортнянського “Креонт” вважалася втраченою протягом майже двох з половиною століть. Рукопис опери був віднайдений музикознавицею Ольгою Шуміліною в архіві бібліотеки Аджуда (Лісабон). У листопаді вона вперше була представлена світові в концертному виконанні в залі Дипломатичної академії України.
Опера “Креонт” була написана 25-річним композитором 1776 року у Венеції під наставництвом італійського маестро Бальдасаре Галуппі. Лібрето Марко Кольтелліні створене на основі трагедії Софокла, однак, на відміну від першоджерела і поширених оперних традицій другої половини XVIII століття, опера Бортнянського завершується щасливо. Прем’єра відбулась у театрі Сан-Бенедетто, її хотіли ставити в інших європейських країнах, однак з незрозумілих причин ноти опери зникли майже на 250 років.
Фото Укрінформу можна купити тут.
Події
У Литві відбувся показ української вистави «Земля»

Національний академічний драматичний театр імені Лесі Українки показав виставу «Земля» у Литві.
Про це повідомляє Міністерство культури та стратегічних комунікацій, передає Укрінформ.
“2 жовтня колектив театру імені Лесі Українки представив литовському глядачеві виставу «Земля» за твором Ольги Кобилянської. Дійство відбулося на сцені Каунаського національного драматичного театру. Показ у Литві мав особливу символіку: на початку повномасштабного вторгнення рф в Україну саме в Каунасі режисер Іван Уривський поставив «Землю» у співпраці з литовськими митцями. Цього разу український театр презентував власну постановку, яка в липні 2025 року відбулася у Києві”, – йдеться у повідомленні.
Зазначається, що литовська аудиторія зустріла виставу з великою зацікавленістю та щирою підтримкою.
У міністерстві підкреслили, що подія стала важливим кроком у розвитку культурного діалогу між Україною та Литвою.
Як повідомлялося, т.в.о. міністра культури та стратегічних комунікацій Тетяна Бережна обговорила з міністром культури та національної спадщини Польщі Мартою Цєнковською прем’єру вистави “Макбет” Івана Уривського у Гданську та Варшаві.
Фото: МКСК
Події
Одеський міжнародний кінофестиваль назвав цьогорічних переможців

Журі XVI Одеського міжнародного кінофестивалю визначило переможців.
Про це пресслужба заходу повідомила у Фейсбуці, передає Укрінформ.
Так, головний приз у категорії «Найкращий європейський повнометражний фільм» здобула стрічка «Шість днів навесні» (Six jours ce printemps-là, 2025) спільного виробництва Франції, Люксембургу та Бельгії. Її режисер Жоакім Лафосс отримав статуетку «Золотий Дюк».
- Спеціальний диплом міжнародного журі отримав український фільм «Ти – космос» режисера Павла Острікова.
- У номінації «Найкращий український повнометражний документальний фільм» перемогла стрічка «Простий солдат» режисерів Артема Рижикова та Хуана Каміло Круса. Її творці отримали статуетку «Золотий Дюк» і премію розміром 75 тисяч гривень від офіційного банку-партнера «Південний».
- Спеціальними дипломами Національної документальної конкурсної програми нагороджені українські проєкти «Татова колискова» режисерки Лесі Дяк і «Музика буття» Геннадія Черномашинцева.
- Диплом ФІПРЕССІ в категорії «Найкращий український повнометражний документальний фільм» отримала стрічка «Простий солдат» режисерів Артема Рижикова й Хуана Каміло Круса.
- Головний фестивальний приз — «Гран-прі» за результатами глядацького голосування присуджений стрічці «Ти – космос». Її режисер Павло Остріков отримав статуетку «Золотий Дюк» і премію розміром 75 тисяч гривень.
У рамках церемонії закриття окремим блоком відбулося нагородження переможців пітчингів Film Industry Office.
- У секції Development журі відзначило одразу два проєкти: по 40 тисяч гривень отримали «Золоті лосини» режисера Аркадія Непиталюка та «Заплутані» Івана Орленка.
- У секції Work in Progress головний приз – винагороду розміром 80 тисяч гривень – здобув фільм «Кожна смерть зменшує мене» режисера Сергія Баженова.
- Пакет маркетингових послуг від StarLight Creative отримав проєкт «Сиквела» режисерки Алли Мітюкової.
- Послуги зі звукопостпродакшену у форматах Dolby Atmos та 5.1 від Cinema Sound UA Production вартістю 3,5 тисячі доларів дісталися проєкту «Мрія Кіри» режисера Дениса Колеснікова.
- Гран-прі Megogo AI Film Fest здобув Євген Чернишов за роботу «Сеанс у психолога». Переможцями цього конкурсу в інших номінаціях стали:
- «Найкращий синематик» – стрічка «Шлях» Володимира та Валерії Прідорогіних;
- «Найкраща анімація» – фільм «Нічна зміна» креативної агенції Adshot Creative;
- «Сценарій» – проєкт «Професія» Марії Зозулі;
- «Вертикальний формат» – збірка «Синтетика» креатора amheus;
- AI Vision: UKRAINE – стрічка «Тиха вода – глибока» Ольги Мороз.
Як повідомляв Укрінформ, XVI Одеський міжнародний кінофестиваль розпочався 24 вересня у Києві.
Події
Netflix та ВВС замовили два нових сезони серіалу «Гострі картузи»

Сиквел від сценариста та автора ідеї серіалу «Гострі картузи» Стівена Найта отримав замовлення на два сезони від Netflix та ВВС.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє The Variety.
Акторський склад серіалу, дія якого розгортається у Великій Британії у 1953 році, наразі тримається у таємниці, однак відомо, що ірландський актор Кілліан Мерфі, який грав головного героя Томаса Шелбі у попередніх сезонах, тепер виступить як виконавчий продюсер.
«Після важких бомбардувань під час Другої світової війни Бірмінгем будує краще майбутнє з бетону та сталі», – йдеться в описі сюжету нових сезонів серіалу.
Там також зазначається, що у продовженні перегони за право володіти масштабним проєктом реконструкції Бірмінгема перетворюються на «жорстку боротьбу міфічних масштабів», тоді як у центрі Бірмінгема, який описується як «місто безпрецедентних можливостей і небезпек», перебуває родина Шелбі.
Повідомляється, що нові серії зніматимуть компанії Kudos та Garrison Drama у Бірмінгемі на студії Digbeth Loc.
«Я дуже радий оголосити про новий розділ в історії «Гострих картузів». Він знову буде пов’язаний із Бірмінгемом і розповість історію міста, що відроджується з попелу після «Бірмінгемського бліцу». Нове покоління Шелбі взяло кермо у свої руки, і це буде ще та подорож», – сказав Найт.
Два нових сезони складатимуться з шести 60-хвилинних епізодів кожен. Окрім Найта і Мерфі, виконавчими продюсерами стануть Карен Вільсон та Мартін Хейнс (Kudos), Джеймі Глейзбрук (Garrison Drama), Джо Макклелан і Даніель Скотт Хаутон (BBC) та Мона Куреші і Тобі Бентлі (Netflix).
Як повідомляв Укрінформ, у червні минулого року Netflix підтвердив вихід фільму «Гострі картузи» з оскароносним Кілліаном Мерфі у ролі Томаса Шелбі.
Фото: imdb.com
-
Події1 тиждень ago
У Києві відкрилася інтерактивна виставка Ukraine WOW
-
Усі новини1 тиждень ago
Регіна Тодоренко народила третю дитину від Влада Топалова
-
Економіка1 тиждень ago
Українцям обов’язково оцифрувати трудові книжки — які терміни
-
Усі новини1 тиждень ago
одна прихована функція спростить користувачам життя
-
Політика1 тиждень ago
Позиція Макрона збігається із заявами Трампа про війну в Україні
-
Війна1 тиждень ago
росіяни почали інфільтраційну тактику на півдні — деталі
-
Війна6 днів ago
У Мелітополі підірвали автомобіль з російськими операторами дронів
-
Відбудова6 днів ago
Італія профінансує реставрацію шести архітектурних пам’яток в Одесі