Події
Миколаївський драмтеатр відкрив сезон оптимістичною драмою «Безіменна зірка»

Театральне життя, попри воєнні реалії, вирує не лише у столиці, а й у регіонах. Розповідаємо про початок 103-го театрального сезону в прикордонному Миколаєві
Буквально через площу від Миколаївського академічного художнього драматичного театру стоїть будівля Миколаївської облдержадміністрації, яку росіяни зруйнували в березні 2022 року. Тут час зупинився у скорботному нагадуванні про 37 загиблих… Поруч – уже традиційний для міських площ України меморіал із фото. Вулиця, що веде до ОДА – зяє фанерними зіницями: зранена, мовчазна, але нескорена, як і все місто та його мешканці. Театр, якому теж дісталося під час жахливих обстрілів, працює, приваблює своєю невдаваною активністю, фестивалями і прем’єрами.
За старовинними стінами першої, спеціально побудованої у 1881 році під театральні потреби, стаціонарної сцени вже вступає у свої права 103-й театральний сезон, приємно пахне в глядацькому фоє (нагадування про стару парфумерну фабрику «Червоні вітрила»), за лаштунками бігають юні студійці, вальяжно походжають актори і акторки, з гардероба усміхаються, одягнені у вишиванки хлопці-гардеробники, по-діловому ходять красиві жінки-адміністраторки у вишиваній «зимовій» уніформі. Глядача відразу огортають увагою, теплом, гостинністю й енергією дії. Усміхнений директор-художній керівник театру Артем Свистун між пресконференцією XIV Відкритого театрального фестивалю Homo Ludens / «Людина, що грає» і прем’єрою встигає розповісти всі історії, плани, активності, проблеми і здобутки. Зокрема, в поточному сезоні обіцяє 11 прем’єр.
РЕЖИСЕР-ОДЕСИТ ДЛЯ ВИСТАВИ «БЕЗІМЕННА ЗІРКА» ЗІБРАВ КОМАНДУ МЕГАПРОФЕСІОНАЛІВ
Театральна критикиня Ольга Стельмашевська побувала на першій із них – виставі «Безіменна зірка» в постановці Олександра Самусенка й поділилася з Укрінформом своїми професійними враженнями.
Насамперед зауважимо, що режисер-одесит зібрав «міжміську» команду мегапрофесіоналів: киян художника-постановника Юрія Ларіонова й художницю костюмів Христину Корабельникову, рівненчанку хормейстерку Наталку Боярську, залучивши місцеві цінні кадри –хореографиню Олену Лисенко і музичного оформлювача Владислава Цобенка.

Ольга Стельмашевська розповідає:
– Відому п’єсу Михаїла Себастіана режисер практично позбавив романтичного флеру і на перший план вивів жорсткий соціум, який поглинає, немов чорна діра, зірки, почуття, справжність, інакодумство, волю і свободу вибору. В принципі, нічого дивного. Адже наш час примушує дивитися на старі-добрі історії під новим кутом і узагальнювати, посилювати, ескалювати.
У виставі цю роль виконали три мойри за швейними машинками, які чи то «шили діло» зірці Моні, що без грошей і документів звалилася з небес у Богом забуте провінційне містечко. Чи то вишивали зіркову мапу для головного героя, вчителя астрономії пана Маріна, чи просто тригерили публіку одноманітним, синхронним ритмом, що зводив з розуму і створював атмосферу рутинності й войовничості містечка-тюрми. Цих мойр, звісно, в п’єсі немає.

Любов Базів:
– Пані Ольго, чи можна вважати, що Самусенко читає текст румунського драматурга, написаний під час Другої світової війни, на свій лад, живучи в новій війні?
Ольга Стельмашевська:
– Так. Він радикально відводить у протилежний бік від радянського кінохіта і буквально намагається цю війну передати через агресивний знеособлений натовп із номерами замість імен на уніформі, заклеєними чорним скотчем ротами й повторюваними рухами ритуального психоделічного танку (влучна робота хореографині Олени Лисенко). Все це розчавлює індивіда: учителя-астронома, Мону, начальника вокзалу, школярку Замфіреску і навіть мадемуазель Куку. Режисер має претензію на створення постдраматичної вистави, але відірватись на повну йому не дає власне раціональне сприйняття причинно-наслідкових зв’язків у п’єсі і… традиційна акторська школа українського муздрамтеатру.
Сподіваюся, актори розіграються, трохи приберуть бенефісний спосіб подачі емоції і слова на зал, заспокоять інтонацію і приберуть крик. Треба вчитися кричати, бо драма нікуди з нашої сцени не подінеться, скільки б ми не дивилися в бік постдрами. А це задача не з легких. Тим більше, реальне життя вже не терпить такої «кричущої» буквальності не сцені. Пардон за каламбур. Це стосується практично кожного з акторів, зайнятих у виставі, крім тих, у кого були заклеєні роти. Звісно, виходити в іншу естетику та формат важко і страшно. Тому респект трупі за сміливість на цьому star trekу: тільки так відбуваються прориви – крізь терни до зірок, – наголошує театральна експертка.

РЕЖИСЕРОВІ ВДАЛОСЯ ВИБУДУВАТИ ВЛАСНУ ІСТОРІЮ ВСЕРЕДИНІ АВТОРСЬКОЇ
На погляд Ольги Стельмашевської, завдяки вільному обходженню режисера з першоджерелом, йому вдалося вибудувати власну історію всередині авторської. Долі трьох жінок (саме їх тчуть три мойри): Мони, Замфіреску і Куку. Замфіреску – єдина, хто має голос з учениць, – покінчує життя самогубством так, як це хотіла зробити Мона, з’явившись у містечку. До речі, ці ролі актриси Олександра Шамшура й Ольга Сторожук грають в чергу. Діалог Мони з її коханцем Ґрігом (колоритний Євген Сокольченко, «папік» родом із 90-х) режисер розігрує між Замфіреску і Ґрігом, натякаючи на те, що вона мала всі шанси стати новою Моною. А вчителька-наглядачка Куку (акторка Катерина Черноліченко), це та, хто могла бути Моною, але не зустріла свого часу ані свого Маріна, ані Ґріга.

Однак, як зазначає критикиня, на жаль, це ефектне режисерське перемонтування відіграно акторками доволі пласко.
«З Маріном застосування цього самого прийому видається більш переконливим завдяки акторові, який виконує його роль, – Григорію Черемушеву. У фіналі режисер пересаджує його в крісло заляканого й невиразного начальника вокзалу, натякаючи на майбутню долю вчителя-інтелектуала. Проте форма, завдячуючи ідеї художника-постановника Юрія Ларіонова, тримає каркас режисерського задуму доволі міцно: умовний часопростір, мінімум побутових деталей, лише функціонал і позначка, – пояснює театральна критикиня. – Над усім домінує астрономічна мапа-задник. Те, що є предметом дослідження і відкриттів головного героя, подиву Мони, захоплення Замфіреску, підозрілості містян. У фіналі полотна, з яких складена мапа-задник, один за одним зриватимуться Маріном Мірою в пошуках Мони чи нової «безіменної зірки», яка, неначе нічого й не було, стала знову недосяжною, бо за мапою – порожнеча: «Подзвони мені крізь безодню літ… Саме ці полотна строчать три мойри, зшиваючи мізансцену-увертюру, де Марін тягне їх на себе, немов непосильний тягар нездійсненого, і фінал – рок-концерт, з-за лаштунків якого з’являється Мона й у супроводі живих музикантів (Андрій Криворучко, Поліна Криворучко, Софія Криворучко і Анастасія Драго) співає пісню-маніфест. Саме вона, вочевидь, і дала визначення жанру вистави як «оптимістичної історії кохання» (апарт до «оптимістичної трагедії?!)».

МИКОЛАЇВСЬКА ВИСТАВА «БЕЗІМЕННА ЗІРКА» ОБІЦЯЄ СТАТИ КАСОВОЮ
Музичне «полотно» вистави, яке створив Владислав Цобенко й ефективно відпрацювала хормейстерка Наталія Боряська з артистами, перетворюється на ще одну дійову особу вистави.
«Музичне тло надає виставі динамічності, цілісності, підсилює режисерські меседжі, ефектно підкреслює можливості трупи, яка працює чесно й завзято. Інколи аж занадто. Втім, публіку зачаровує виразно розказана історія, акторська енергія, що спонукають до відповідних рефлексій у трактуванні співтворцями “Безіменної зіркиˮ конфлікту: між мрією і реальністю, між прагненням і обмеженнями, що накладаються поверхневим і озлобленим суспільством, між бажанням втекти від себе і страхами перед невідомим. Вистава ˮБезіменна зіркаˮ обіцяє стати касовою. Адже такі скупчення не безіменних зірок – завжди створюють яскраві спалахи на небі», – наголосила Ольга Стельмашевська, рецензуючи першу прем’єрну виставу 103-го театрального сезону Миколаївського академічного художнього драматичного театру.
Любов Базів. Київ
Фото: пресслужба Миколаївського академічного художнього драматичного театру
Події
У США померла лавреатка «Оскара» Даян Кітон

Відома американська акторка, лавреатка премії «Оскар» Даян Кітон, яка зіграла одну з головних ролей у культовій трилогії «Хрещений батько», померла у віці 79 років.
Як передає Укрінформ, про це повідомила Sky News.
Смерть акторки підтвердила її донька Декстер Кітон-Вайт. Вона зазначила, що мати померла у Каліфорнії, США.
Протягом своєї кінокар’єри Даян Кітон (справжнє ім’я – Даян Голл) знялася у низці знакових фільмів, зокрема у трилогії Френсіса Форда Копполи «Хрещений батько», де виконала роль Кей – дружини Майкла Корлеоне, якого зіграв Аль Пачино.
У 1977 році вона отримала «Оскар» у номінації «Найкраща жіноча роль» за художній фільм Вуді Аллена «Енні Голл», який, за словами режисера, частково ґрунтувався на її житті.
За свою кар’єру акторка удостоїлася і премій BAFTA та двох «Золотих глобусів», а також була номінована на музичну премію «Еммі» та театральну «Тоні». Крім того, Кітон неодноразово номінували на інші премії «Оскар» і BAFTA.
Кітон ніколи не була заміжня. У 1996 році вона усиновила доньку Декстер, а через чотири роки – сина Дюка.
Як повідомляв Укрінформ, у віці 89 років помер лавреат премії «Оскар» американський актор і кінорежисер Роберт Редфорд.
Фото: Paramount Pictures
Події
На київському вокзалі відкрили виставку «Читальня однієї книги»

На Центральному залізничному вокзалі Києва до 15 жовтня працюватиме виставка “Читальня однієї книги”, присвячена виданню “Люди на своєму місці”, яке розповідає історії людяності під час війни.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Читомо.
“Читальня однієї книги” розташована у залі очікування №2 на другому поверсі Центрального вокзалу. Простір оформлено так, аби кожен відвідувач міг зупинитися, переглянути збірку і, за потреби, взяти її із собою в дорогу.
У книжці зібрані 60 історій про вчителів і медиків, ветеранів і волонтерів, соціальних працівників і рятувальників, підприємців і представників місцевої влади. Як зазначають автори книжки, “ці історії допомагають нам не забувати про головне: попри усі обставини, українці зберігають людяність та стійкість”.
Також у збірці “Люди на своєму місці” йдеться про людей з різних регіонів України — кримська татарка Зорє Ганієва відновлює життя у Чорнобаївській громаді на Херсонщині, психологиня ДСНС Анна Гуменюк допомагає мешканцям Донеччини, які виїжджають із прифронтових районів, підтримує родини загиблих рятувальників і працює з їхніми дітьми. У Кропивницькому 63-річна Наталія Бондаренко створила простір підтримки для літніх людей – там проводять заняття зі скандинавської ходьби, пілатесу й танців.
“Є приказка, мовляв, аби виростити дитину, потрібне ціле село. Інакше кажучи, аби подбати про когось одного, нам потрібна спільнота — люди, яким не байдуже; які прийдуть на допомогу; які творитимуть нові ідеї чи бізнеси з думкою про тих, хто поруч. Це основа нашої людяності — нагодитися поруч, коли це необхідно”, — йдеться в анотації до книжки.

Автори проєкту закликають відвідувачів брати книгу із собою в дорогу, “щоб історії роз’їжджалися всією Україною та за кордоном”. Отримати друкований примірник “Люди на своєму місці” можна безплатно у Залі очікування № 2. Видання також можна переглянути онлайн.
Книгу підготувала Програма розвитку ООН в Україні спільно з The Ukrainians Media за фінансової підтримки Європейського Союзу, а також урядів Данії, Німеччини та Швеції.
Як повідомляв Укрінформ, до міжнародного каталогу дитячої літератури “Білі круки-2025” увійшли три українські книжки.
Фото: Читомо
Події
У Львові відзначили 125-річчя театру опери та балету імені Соломії Крушельницької

У Львові відбулася низка заходів з нагоди 125-річчя від дня відкриття Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької.
Як передає Укрінформ, про це повідомило Міністерство культури та стратегічних комунікацій України.
Подія об’єднала представників органів державної влади, дипломатичного корпусу, міжнародних культурних організацій, українських і закордонних митців, музикознавців, поціновувачів театру і численних гостей з-за кордону, зазначили у МКСК.
Відбулися виступи хору й оркестру театру та вручення державних нагород, подяк і почесних відзнак митцям і меценатам.
Фото: МКСК
Перший заступник міністра культури і стратегічних комунікацій Галина Григоренко передала вітання з ювілеєм від Прем’єр-міністерки України Юлії Свириденко.
“125 років — це не просто ювілей. Львівська опера — майже сакральне місце, де живе музика, народжуються емоції і звучить історія нашої держави. Ця сцена завжди залишалася простором українського духу й творчої енергії. Культура сильніша за будь-які випробування — вона формує нашу гідність, європейське обличчя та віру у велике майбутнє”, — ідеться у вітанні Свириденко.

Фото: МКСК
Вітаючи театр, Григоренко заявила: “Для мене Львівська національна опера — це мистецька фортеця, де зберігають традиції та водночас створюють інновації. Театр сьогодні є флагманом українського культурного фронту. Тут не лише ставлять вистави — ведеться активна просвітницька, наукова та соціокультурна робота: з молоддю, ветеранами, широкою аудиторією. І все це — завдяки відданості колективу й любові глядачів”.
Вона вручила нагороди і відзнаки митцям, які зробили значний внесок у розвиток театрального мистецтва.
Програма вечора включала фрагменти видатних українських опер, зокрема творів Миколи Лисенка, Євгена Станковича і Ріхарда Вагнера.
Кульмінацією свята стало повернення на сцену Львівської національної опери визначної постановки — опери Бориса Лятошинського “Золотий обруч”, яка після 55-річної перерви знову прозвучала для глядачів.
Як повідомляв Укрінформ, Національна оперета України готує прем’єру нойз-драми “П’єса 22, або Шлях героя” за сучасним текстом українського військового Володимира Туки. Запланована вона на 15 та 16 жовтня.
Перше фото: Твоє місто
-
Події7 днів ago
Короткометражка української студентки отримала кіноприз на фестивалі у Швеції
-
Суспільство7 днів ago
В аварії в Одесі загинув юнак Анонси
-
Суспільство7 днів ago
Вчителі на прифронтових територіях отримуватимуть збільшену щомісячну доплату
-
Одеса1 тиждень ago
Тарифи на воду в Одесі у жовтні 2025 — скільки платитимуть одесити
-
Усі новини6 днів ago
Сонячні панелі отримають нове «секретне» призначення поза Землею: що вони живитимуть
-
Події1 тиждень ago
У Києві проходить третє українське бієнале цифрового та медіа мистецтва
-
Усі новини6 днів ago
Шарліз Терон демонстративно проігнорувала Джонні Деппа в Парижі (відео)
-
Усі новини1 тиждень ago
Магнітні бурі в жовтні 2025 — які дні найнебезпечніші