Connect with us

Події

Миколаївський драмтеатр відкрив сезон оптимістичною драмою «Безіменна зірка»

Published

on


Театральне життя, попри воєнні реалії, вирує не лише у столиці, а й у регіонах. Розповідаємо про початок 103-го театрального сезону в прикордонному Миколаєві

Буквально через площу від Миколаївського академічного художнього драматичного театру стоїть будівля Миколаївської облдержадміністрації, яку росіяни зруйнували в березні 2022 року. Тут час зупинився у скорботному нагадуванні про 37 загиблих… Поруч – уже традиційний для міських площ України меморіал із фото. Вулиця, що веде до ОДА – зяє фанерними зіницями: зранена, мовчазна, але нескорена, як і все місто та його мешканці. Театр, якому теж дісталося під час жахливих обстрілів, працює, приваблює своєю невдаваною активністю, фестивалями і прем’єрами. 

За старовинними стінами першої, спеціально побудованої у 1881 році під театральні потреби, стаціонарної сцени вже вступає у свої права 103-й театральний сезон, приємно пахне в глядацькому фоє (нагадування про стару парфумерну фабрику «Червоні вітрила»), за лаштунками бігають юні студійці, вальяжно походжають актори і акторки, з гардероба усміхаються, одягнені у вишиванки хлопці-гардеробники, по-діловому ходять красиві жінки-адміністраторки у вишиваній «зимовій» уніформі. Глядача відразу огортають увагою, теплом, гостинністю й енергією дії. Усміхнений директор-художній керівник театру Артем Свистун між пресконференцією XIV Відкритого театрального фестивалю Homo Ludens / «Людина, що грає» і прем’єрою встигає розповісти всі історії, плани, активності, проблеми і здобутки. Зокрема, в поточному сезоні обіцяє 11 прем’єр. 

Сцена з вистави «Безіменна зірка»

РЕЖИСЕР-ОДЕСИТ ДЛЯ ВИСТАВИ «БЕЗІМЕННА ЗІРКА» ЗІБРАВ КОМАНДУ МЕГАПРОФЕСІОНАЛІВ

Театральна критикиня Ольга Стельмашевська побувала на першій із них – виставі «Безіменна зірка» в постановці Олександра Самусенка й поділилася з Укрінформом своїми професійними враженнями.

Насамперед зауважимо, що режисер-одесит зібрав «міжміську» команду мегапрофесіоналів: киян художника-постановника Юрія Ларіонова й художницю костюмів Христину Корабельникову, рівненчанку хормейстерку Наталку Боярську, залучивши місцеві цінні кадри –хореографиню Олену Лисенко і музичного оформлювача Владислава Цобенка.

Режисер Олександр Самусенко з акторами в день прем'єри
Режисер Олександр Самусенко з акторами в день прем’єри

Ольга Стельмашевська розповідає:

– Відому п’єсу Михаїла Себастіана режисер практично позбавив романтичного флеру і на перший план вивів жорсткий соціум, який поглинає, немов чорна діра, зірки, почуття, справжність, інакодумство, волю і свободу вибору. В принципі, нічого дивного. Адже наш час примушує дивитися на старі-добрі історії під новим кутом і узагальнювати, посилювати, ескалювати.

У виставі цю роль виконали три мойри за швейними машинками, які чи то «шили діло» зірці Моні, що без грошей і документів звалилася з небес у Богом забуте провінційне містечко. Чи то вишивали зіркову мапу для головного героя, вчителя астрономії пана Маріна, чи просто тригерили публіку одноманітним, синхронним ритмом, що зводив з розуму і створював атмосферу рутинності й войовничості містечка-тюрми. Цих мойр, звісно, в п’єсі немає. 

Мона (актриса Олександра Шамшура)
Мона (актриса Олександра Шамшура)

Любов Базів:

– Пані Ольго, чи можна вважати, що Самусенко читає текст румунського драматурга, написаний під час Другої світової війни, на свій лад, живучи в новій війні? 

Ольга Стельмашевська:

– Так. Він радикально відводить у протилежний бік від радянського кінохіта і буквально намагається цю війну передати через агресивний знеособлений натовп із номерами замість імен на уніформі, заклеєними  чорним скотчем ротами й повторюваними рухами ритуального психоделічного танку (влучна робота хореографині Олени Лисенко). Все це розчавлює індивіда: учителя-астронома, Мону, начальника вокзалу, школярку Замфіреску і навіть мадемуазель Куку. Режисер має претензію на створення постдраматичної вистави, але відірватись на повну йому не дає власне раціональне сприйняття причинно-наслідкових зв’язків у п’єсі і… традиційна акторська школа українського муздрамтеатру.

Сподіваюся, актори розіграються, трохи приберуть бенефісний спосіб подачі емоції і слова на зал, заспокоять інтонацію і приберуть крик. Треба вчитися кричати, бо драма нікуди з нашої сцени не подінеться, скільки б ми не дивилися в бік постдрами. А це задача не з легких. Тим більше, реальне життя вже не терпить такої «кричущої» буквальності не сцені. Пардон за каламбур. Це стосується практично кожного з акторів, зайнятих у виставі, крім тих, у кого були заклеєні роти. Звісно, виходити в іншу естетику та формат важко і страшно. Тому респект трупі за сміливість на цьому star trekу: тільки так відбуваються прориви – крізь терни до зірок, – наголошує театральна експертка.

Мадемуазель Куку (актриса Катерина Черноліченко)
Мадемуазель Куку (актриса Катерина Черноліченко)

РЕЖИСЕРОВІ ВДАЛОСЯ ВИБУДУВАТИ ВЛАСНУ ІСТОРІЮ ВСЕРЕДИНІ АВТОРСЬКОЇ

На погляд Ольги Стельмашевської, завдяки вільному обходженню режисера з першоджерелом, йому вдалося вибудувати власну історію всередині авторської. Долі трьох жінок (саме їх тчуть три мойри): Мони, Замфіреску і Куку. Замфіреску – єдина, хто має голос з учениць, – покінчує життя самогубством так, як це хотіла зробити Мона, з’явившись у містечку. До речі, ці ролі актриси Олександра Шамшура й Ольга Сторожук грають в чергу. Діалог Мони з її коханцем Ґрігом (колоритний Євген Сокольченко, «папік» родом із 90-х) режисер розігрує між Замфіреску і Ґрігом, натякаючи на те, що вона мала всі шанси стати новою Моною. А вчителька-наглядачка Куку (акторка Катерина Черноліченко), це та, хто могла бути Моною, але не зустріла свого часу ані свого Маріна, ані  Ґріга. 

Марін (актор Григорій Черемушев)
Марін (актор Григорій Черемушев)

Однак, як зазначає критикиня, на жаль, це ефектне режисерське перемонтування відіграно акторками доволі пласко. 

«З Маріном застосування цього самого прийому видається більш переконливим завдяки акторові, який виконує його роль, – Григорію Черемушеву. У фіналі режисер пересаджує його в крісло заляканого й невиразного начальника вокзалу, натякаючи на майбутню долю вчителя-інтелектуала. Проте форма, завдячуючи ідеї художника-постановника Юрія Ларіонова, тримає каркас режисерського задуму доволі міцно: умовний часопростір, мінімум побутових деталей, лише функціонал і позначка, – пояснює театральна критикиня. – Над усім домінує астрономічна мапа-задник. Те, що є предметом дослідження і відкриттів головного героя, подиву Мони, захоплення Замфіреску, підозрілості містян. У фіналі полотна, з яких складена мапа-задник, один за одним зриватимуться Маріном Мірою в пошуках Мони чи нової «безіменної зірки», яка, неначе нічого й не було, стала знову недосяжною, бо за мапою – порожнеча: «Подзвони мені крізь безодню літ… Саме ці полотна строчать три мойри, зшиваючи мізансцену-увертюру, де Марін тягне їх на себе, немов непосильний тягар нездійсненого, і фінал – рок-концерт, з-за лаштунків якого з’являється Мона й у супроводі живих музикантів (Андрій Криворучко, Поліна Криворучко, Софія Криворучко і Анастасія Драго) співає пісню-маніфест. Саме вона, вочевидь, і дала визначення жанру вистави як «оптимістичної історії кохання» (апарт до «оптимістичної трагедії?!)». 

Сцена з вистави «Безіменна зірка»
Сцена з вистави «Безіменна зірка»

МИКОЛАЇВСЬКА ВИСТАВА «БЕЗІМЕННА ЗІРКА» ОБІЦЯЄ СТАТИ КАСОВОЮ

Музичне «полотно» вистави, яке створив Владислав Цобенко й ефективно відпрацювала  хормейстерка Наталія Боряська з артистами, перетворюється на ще одну дійову особу вистави. 

«Музичне тло надає виставі динамічності, цілісності, підсилює режисерські меседжі, ефектно підкреслює можливості трупи, яка працює чесно й завзято. Інколи аж занадто. Втім, публіку зачаровує виразно розказана історія, акторська енергія, що спонукають до відповідних рефлексій у трактуванні співтворцями “Безіменної зіркиˮ конфлікту: між мрією і реальністю, між прагненням і обмеженнями, що накладаються поверхневим і озлобленим суспільством, між бажанням втекти від себе і страхами перед невідомим. Вистава ˮБезіменна зіркаˮ обіцяє стати касовою. Адже такі скупчення не безіменних зірок – завжди створюють яскраві спалахи на небі», – наголосила Ольга Стельмашевська, рецензуючи першу прем’єрну виставу 103-го театрального сезону Миколаївського академічного художнього драматичного театру. 

Любов Базів. Київ

Фото: пресслужба Миколаївського академічного художнього драматичного театру



Джерело

Події

У Лондонському Тауері кинули десерт у вітрину з королівськими коштовностями, затримали чотирьох людей

Published

on



У Великій Британії затримали чотирьох осіб після того, як у вітрину Лондонського Тауера, де зберігається частина королівських коштовностей, кинули яблучний крамбл і заварний крем.

Про це повідомляє ВВС, передає Укрінформ.

Поліцію викликали на місце події о 10-й ранку. Незадовго до цього у Тауері була зіпсована вітрина з Короною Британської Імперії.

Лондонська поліція повідомила про затримання чотирьох осіб за підозрою у пошкодженні майна, а Скарбниця Тауера була закрита для відвідувачів на час проведення розслідування.

Відповідальність за інцидент узяла на себе організація Take Back Power, яка позиціонує себе як групу ненасильницького громадянського опору. За словами активістів, вони вимагають від уряду Великої Британії створити постійну громадянську асамблею – «Народну палату» – з повноваженнями «оподатковувати надмірне багатство і виправити ситуацію у Британії».

На відео, оприлюдненому групою у соцмережах, один із протестувальників дістає із сумки великий контейнер з фольги з крамблом і жбурляє його у скло, яке захищає Корону Британської Імперії. Інший учасник акції вилив на вітрину заварний крем.

Читайте також: У Лондонському Тауері експонували шаблю гетьмана Мазепи

Один з учасників акції вигукнув: «Демократія розвалилась», а інший додав: «Британія зруйнована. Ми прийшли сюди, до скарбниці нації, щоб повернути владу».

Як повідомлявУкрінформ, вранці 19 жовтня у паризькому Луврі сталося зухвале пограбування, вартість викрадених коштовностей королівської династії Наполеона пізніше оцінили у 88 мільйонів євро.

Фото: Take Back Power



Джерело

Continue Reading

Події

Помер всесвітньо відомий архітектор Френк Гері

Published

on



Френк Гері, автор нового архітектурного стилю та один із найвідоміших архітекторів свого часу, помер у віці 96 років.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє CNN із посиланням на слова представника компанії Gehry Partners.

Гері помер у своєму будинку у місті Санта-Моніка, штат Каліфорнія, після короткої респіраторної хвороби.

Архітектор народився у канадському місті Торонто. Після вивчення архітектури в Університеті Південної Каліфорнії та містобудування – в Гарварді він відкрив свою практику в Лос-Анджелесі у 1962 році.

Розпочати кар’єру в 1978 році у Каліфорнії та околицях йому допомогло перепланування власного будинку з використанням утилітарних матеріалів – шлакоблоків, фанери, гофрованого металу та огорожі із сітки-рабиці. За словами Гері, кілька людей були захоплені результатом.

У 1989 році Гері був удостоєний Прітцкерівської архітектурної премії, що принесло йому та його роботі міжнародне визнання.

Гері було вже за 60 років, коли він отримав замовлення на будівництво музею Ґуґґенгайма у Більбао, Іспанія, яка, ймовірно, є найвідомішою та найвизначнішою будівлею в його кар’єрі.

Зазначається, що постійною темою у творчості Гері були риби, однак його проєкти також надихалися такими різними ідеями, як форма японських буддистських храмів, хокей на льоду та гітар форми Stratocaster.

Після Ґуґґенгайма архітектор отримав низку гучних замовлень, серед яких Музей поп-культури у Сієтлі (2000 рік), Концертна зала імені Волта Діснея у Лос-Анджелесі (2003 рік), Фонд Луї Віттона у Парижі (2014 рік) та інші.

У 2016 році Гері отримав Президентську медаль Свободи від 44-го президента США Барака Обами.

Як повідомляв Укрінформ, 7 вересня британський художник-постановник Стюарт Крейг, який працював над стрічками «Англійський пацієнт», «Людина-слон», фільмами про Гаррі Поттера та іншими, помер у віці 83 років.

Фото: achievement.org



Джерело

Continue Reading

Події

У Франції підтримали участь Ізраїлю в Євробаченні й засудили відмову деяких країн

Published

on



Франція ніколи не бойкотуватиме Ізраїль та не відмовлятиметься від участі у «Євробаченні-2026».

Про це заявив міністр Європи та закордонних справ Жан-Ноель Барро в соцмережі Х.

«Франція ніколи не піде на бойкот народу, його митців чи інтелектуалів. Це суперечить духу та традиціям нашої країни», – написав міністр, додавши, що глибоко шкодує, що кілька європейських країн зробили інший вибір.

Він закликав дозволити поезії, кіно та музиці зблизити людей.

«Давайте без прикрас визнаємо політичні розбіжності та урядові суперечки, хай якими глибокими вони не були. Але давайте дозволимо поезії, кіно та музиці зблизити людей», – підсумував Барро.

Читайте також: Стали відомі фіналісти Нацвідбору на Євробачення-2026

Як повідомляв Укрінформ, участь у Євробаченні-2026 дозволили всім країнам EBU, включно з Ізраїлем.

Словенія, Ірландія, Іспанія та Нідерланди вже заявили про бойкот пісенного конкурсу наступного року після того, як Ізраїлю фактично дозволили брати в ньому участь.

Пісенний конкурс «Євробачення-2026» пройде у Відні на критій арені Stadthalle. Фінал відбудеться 16 травня, а два півфінали – 12 травня та 14 травня відповідно.

Фото: pexels



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.