Connect with us

Події

Із сирними кониками на Гуцульщині поколіннями проводжають у військо і зустрічають Великдень

Published

on


У 2024 році традиція сирної пластики увійшла до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України

Уже понад сто років на Гуцульщині ліплять фігурки із сиру. Засновницею традиції вважають Юстину Якіб’юк із гірського села Брустури. Утім, поки що ніхто не може підтвердити, чи то вона першою зліпила сирну іграшку, чи гірські ватаги, які літували з худобою у Карпатах. Розповідають, що вони так сумували за своїми жінками, що поверталися до них із полонин із власноруч зробленими із сиру дарунками. Нині на Гуцульщині ця легенда є живою. Про те, як створюють сирних коників і де їхня столиця, – у репортажі Укрінформу.

«ТО Є НАШЕ РОДИННЕ РЕМЕСЛО, МИ НИМ ГОРДИМОСЯ»

– Усі мої предки робили сирні коники: і прапрабаба, і прабаба, і баба, і нанашка моя (хрещена мати, – ред.), і жінка, – розповідає Василь Петрів. – П’ять поколінь – лише в нашій хаті. Багато їх зазвичай робили до Великодніх свят. Кожний господар повинен був мати у святковому кошику коника біля писанки. Такий брустурський звичай. Ліплять коників і в навколишніх селах, але найбільше – то у Брустурах.

Василь та Марія Петрів

Він та його дружина Марія Петрів, заслужена майстриня народної творчості, приїхали до Івано-Франківська, щоби провести для школярів майстер-клас із виготовлення сирних іграшок. Поки майстриня готується до процесу, запитую в пана Василя, чи справді два села, а це Брустури і Шепіт, посварились через право називатися «столицею сирних коників».

– Розумієте, такого села, як Шепіт, раніше не існувало, то все були Брустури. Шепіт зробився у 1956 році, коли від Брустурів від’єдналась частина. Але до цього в нас була одна церква, один цвинтар та одні ж традиції. Тепер не лише Шепіт робить сирних коників, а ще села Річка, Снідавка, Космач та інші. Ліплять навіть у селі Чорний Потік та у Верховині. Ми радіємо, що це процвітає. Але столиця сирних коників – то є Брустури, – наголошує пан Василь.  

Розповідає, що нині в селі фігурки виготовляють близько 60 майстрів. Але на початку ХІХ століття їх було значно менше, найвідоміша на той час – Юстина Якіб’юк, прабабуся пана Василя. Вона виховувала 14 дітей і робила сирні іграшки, щоб підтримати велику родину. Справу жінки продовжили її доньки та невістки. Серед них була і Марія Матійчук, хрещена мама пана Василя, яка й передала усі навички сирної пластики його дружині, Марії Петрів.

– Корови у нас були постійно, не менше двох, а то й три біля хати. Із молока ми робили сир, а з нього – коники та калачики. Їх ліпили на весілля, похорони та у військо, коли хлопців туди відправляли. То є наше родинне ремесло, і ми ним гордимося, – ділиться Василь Петрів.

Каже, що коники йому смакують із дитинства. Він знає увесь процес їхнього виготовлення, але у Брустурах цим ремеслом займаються переважно жінки. Чоловіки все ж більше доглядають за худобою та допомагають із сиром.  

ЯКЩО ЛІПИТИ ДО ВЕЛИКОДНЯ, ТО СИР КРАЩЕ ЗРОБИТИ В СЕРЕДУ

– Цей сир, буц, роблять зі свіжого коров’ячого молока завдяки гляку – шлунку молодого теляти. На відро молока йде 100–150 грамів гляку, усе має добре вистоятись. Тоді виходить сир із дірочками. Це означає, що він «до роботи», тобто скис. Треба дуже за цим пильнувати, бо як перекисне, то буде вже не сир, а бринза, – розповідає пані Марія.

Каже, узимку сир може киснути навіть до двох днів, а влітку все відбувається дуже швидко. Жінка демонструє шматок сиру, який називає «до роботи». Запевняє, з нього вийде до 20 коників. Вкладає сирний шматочок в окріп, потім ліпить із нього фігурку і поміщає її в соляну ванну.

– У солі та в окропі сир усе втрачає, тому залишається твердий коник, – пояснює майстриня.

Каже, що традиція виготовлення сирних коників має легенду. Коли гуцул повертався з полонини, де випасав худобу кілька місяців поспіль, то хотів принести жінці дарунок. Тоді в окріп упав шматочок сиру, розплавився, і чоловік вирішив зліпити з нього коників, яких дуже любив.

– Отак витяг вушка та ніжки (показує, – ред.) – і вийшов коник. Уже потім ми почали їх сідлати, прикрашати та й гриви рубати для пишності, – додає пані Марія.

За її словами, якщо на Гуцульщині сирні коники роблять на сувенір чи до свята, то їх ще розмальовують. Для цього використовують лише природні барвники. Без хімічних елементів обходяться й коли коптять коників. Тут у хід ідуть лише букові гілочки, і такі іграшки можуть зберігатись значно довше.

– У холодильнику звичайні сирні коники зберігаються кілька місяців поспіль. Якщо їх ліпити до Великодня, то сир краще зробити у середу, бо коники ще мають просохнути на драбинці, щоб їм ноги не викривились. Але перед цим – покупатись. Великий коник навіть добу стоїть у ропі. У нас це називають соровиця (рідка сіль із джерела, – ред.), яка є у Космачі та Пістині, – додає Василь Петрів.

ТРЕБА ВСЕ РОБИТИ СКОРІШЕ, ЩОБ НЕ ОБПЕКТИ РУКИ І СИР НЕ ЗАСТИГ

– У нас є домашній музей. То там мій перший сирний коник, якого я засушила, – розповідає Марія Петрів. – Відтоді минуло вже 20 років. Коли вийшла заміж за Василя, то приходила до його нанашки з вишивкою. То ми дві собі вечОрнічали (проводили вечір, – ред.). Тоді мені дуже кортіло навчитися робити ще коників. Я приглядалась, а вона мені каже: «Бери та й роби, бо це – наше ремесло. Молодьож того не хоче робити, то як мене не стане, все завпаде». То я й рушила цю справу.

Каже, для цього слід мати терпеливість і бажання.

– Я за день можу до сотні коників зліпити. У нас, у кого є корова, всі можуть то робити. До мене приходять учитись. Ось тепер – дружини військових із Рожнова, а ще раніше були переселенці з Бучі. Їм теж сподобалося. Діти постійно йдуть, – усміхається пані Марія і береться до справи.

– Спершу миємо руки і молимося, щоби Бог поміг. Так само молимось, коли корову рано доїмо та молоко глякдеремо, – розпочинає майстриня майстер-клас для івано-франківських школярів.

Ділиться, що раніше пробувала ліпити іграшки в рукавичках, але тоді «сир не ловиться».  

– Треба, щоб усе було природно. Ось так лапки ліпимо. Усе слід робити скоріше, щоб не обпекти руки і сир не застиг, бо вже не буде тягнутись, – застерігає.

Далі вона показує, як коників закріплюють у соляному розчині. Тим часом діти швидко розбирають м’які шматочки сиру, щоб і собі зліпити подібне.

– Бачите, гарячий сир розтягується, мов ниточка, без кінця і краю. Тепер я нею сідлаю коника, але так можна робити будь-що, –  розповідає жінка.

Каже, що майстри у Брустурах ліплять із сиру найрізноманітніші фігурки.

– Недавно навіть зліпили Костянтина Грубича (журналіст, ведучий телепрограм, – ред.), який приїжджав до нас. Правда, він сказав, що телетехніка вже не така, як ми то зробили, але був дуже радий. А ще раніше на фестивалі в Ясенові мій стіл із виробами дуже сподобався Вікторові Ющенку. Його діти зі мною теж ліпили коників. Вони ще тоді того не бачили і були у захваті, – усміхається.

– То не дуже легка робота, – підхоплює пан Василь.

Каже, часом жінки втомлюються, але творчість захоплює.  

– От нанашка моя слабувала на руки. Але й Марія дуже багато робить. Вона то любить. Окрім малих коників, робить ще великі фігури, косички й торти, – перелічує Василь Петрів і підносить нову порцію сиру, з якого на очах з’являються маленькі коники.

У КОСМАЧІ СИРНІ КАЛАЧИКИ ЧІПЛЯЮТЬ НА НИТКУ МОЛОДОМУ І МОЛОДІЙ

– У Брустурах справді живе найбільше майстрів сирного коника. Там майже у кожній хаті є своя мисткиня, яка навчає цього ремесла дітей та онуків. Сирною пластикою у селі займаються не лише літні жінки, але й дівчата та діти. Хтось робить маленькі коники, хтось – великі, а ще – торти до 18–20 кг. Це – жива традиція. Вона цікава і самобутня, бо такого більше ніде немає, лише в гірських районах Прикарпаття, – каже завідувачка відділу фольклору й етнографії Навчально-методичного центру культури та туризму Прикарпаття Стефанія Капустинська.

За її словами, в області мистецтво сирної пластики розвивають близько 200 майстрів. Вони беруть участь у тематичних виставках, пленерах і навіть заснували власний фестиваль «Брустури – столиця сирного коника».

– Цікаво, що в цих селах дотримуються обрядових традицій. От у Брустурах у сирні калачики вдягають весільне деревце, а у Космачі їх чіпляють на червону шерстяну нитку молодому та молодій до руки. Цей елемент слугує своєрідним оберегом, – додає етнографиня.

– Сирні калачики в нас вішають на деревце як символ любові та добробуту. Але найбільше роблять сирних коників на Великдень, – каже пан Василь.

Каже, вдома дружині у творчості допомагає донька, і їхні вироби йому смакують найбільше.

– Коники у великодньому кошику означають силу. У нас кажуть, що ми упродовж року трудимось, як коні, а тому так зичимо одне одному на свято сили, – усміхається пані Марія.

Нещодавно вона повернулась із фестивалю, який проходив у Литві. Там, каже, люди довго не могли збагнути, з якого тіста вона ліпить чудернацькі іграшки. Адже у своїх сирних композиціях жінка створює до сотні фігурок.  

– Багато майстринь їздять на фестивалі та виставки. Так ми даруємо людям задоволення, бо це не лише красиве, але й їстівне. Я б хотіла, щоб про цю традицію знали в усьому світі, і щоб наші коники ще потрапили до ЮНЕСКО, – додає Марія Петрів і запрошує дітей смакувати іграшками із сиру.

Ірина Дружук, Івано-Франківськ

Фото авторки



Джерело

Події

До електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів уже внесено десятки тисяч об’єктів

Published

on


Про це йшлося під час форуму Europeana 2025 Policy Forum, до якого в режимі онлайн долучилася заступник міністра культури та стратегічних комунікацій України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анастасія Бондар, передає Укрінформ із посиланням на сайт МКСК.

“Анастасія Бондар підкреслила важливість цифрових рішень, зокрема створення єдиних електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів, до яких уже внесено десятки тисяч об’єктів. Ці системи покликані допомагати державі ефективно управляти об’єктами спадщини, прозоро приймати рішення та в подальшому дадуть змогу ефективніше координувати евакуацію та планувати подальше збереження і переміщення”, — йдеться в повідомленні.

Водночас, за словами Бондар, важливу роль відіграє міжнародна підтримка — з боку урядів та міжнародних партнерів, а також численних громадських ініціатив, які оперативно допомагали з пакувальними матеріалами, технікою та транспортом.

«Оцифрування спадщини в умовах війни — це не лише збереження пам’яті, а й форма культурного спротиву. Це спосіб захистити ідентичність, не дозволити її стерти», — наголосила вона.

Заступниця міністра також зауважила, що культура та культурна спадщина в часи війни набула особливого значення, адже є не лише частиною національної ідентичності, а й одним із ключових чинників стійкості суспільства.

«У часи кризи — культура це не розкіш. Це основа стійкості, ідентичності та незалежності. І щоденне знищення нашої спадщини — це частина спроб стерти нашу пам’ять і нашу історію», — наголосила вона.

Посадовиця поінформувала, що станом на травень 2025 року внаслідок російської агресії пошкоджено понад 1480 об’єктів культурної спадщини, понад 500 тисяч музейних предметів було евакуйовано, ще 1,7 мільйона експонатів залишаються на тимчасово окупованих територіях.

У МКСК додали, що Europeana 2025 Policy Forum проходив у Варшаві. Захід зібрав понад тисячу учасників із країн Європейського Союзу та за його межами — серед них політики, керівники культурних інституцій, дослідники, фахівці у сфері цифрових технологій і культурної спадщини.

Читайте також: Україна оприлюднила понад 450 унікальних архівних документів на порталі «Архіви Європи»

У межах тематичної панелі «Збереження культурної спадщини: захист від ризиків та посилення безпеки даних» Бондар взяла участь у публічній розмові із головою робочої групи Europeana з підтримки цифрової культурної спадщини України Софі Таес, де розповіла про досвід України у захисті, збереженні та цифровізації культурної спадщини в умовах повномасштабної війни.

Як повідомляв Укрінформ, МКСК презентувало результати проєкту «Цифрове майбутнє української музичної спадщини», в рамках якого було оцифровано 12 опер.

Фото: МКСК



Джерело

Continue Reading

Події

У Львові розпочався форум архітектури й урбаністики

Published

on


У Львові 11 червня розпочався найбільший в Україні форум у сфері архітектури й урбаністики, який зібрав понад 1300 учасників та 80 спікерів.

Про це повідомляє Львівська міська рада, передає Укрінформ.

“Від сьогодні до п’ятниці, 13 червня, у Львові проходитиме третій масштабний Lviv Urban Forum. На захід приїхало понад 1300 учасників та 80 спікерів, які обмінюються думками та ідеями про сучасні підходи до відбудови й оновлення українських міст”, – йдеться в дописі.

У міськраді зазначили, що впродовж трьох днів досліджуватимуть комплексні підходи до міського планування і розвитку та обговорюватимуть, як впроваджувати сучасні глобальні практики для розвитку українських міст, враховуючи традиції та минуле.

За словами головного архітектора Львова та програмного директора форуму Антона Коломєйцева, головна тема форуму — “Будуємо тяглість”. Програма форуму насичена великою кількість заходів. Цього року вдалося зібрати 80 крутих спікерів та 1300 учасників з різних громад країни.

“Цей форум – це не лише про архітектуру, а й про транспорт, урбаністику, ландшафти, місця пам’яті і інші теми, які на сьогодні є актуальними для України”, – зауважив головний архітектор.

Зазначається, що серед учасників форуму – архітектори, урбаністи, громадські активісти, студенти, науковці, представники уряду та жителі міста, які зацікавлені у змінах та розвитку Львова. Перед лекційними панелями для учасників організували десятки різних урбан-вилазок та воркшопів.

Серед цьогорічних ключових спікерів: Кетрін Галл, виконавча директорка дослідницької лабораторії Chaire ETI при Університеті Сорбонна, експертка з трансформації робочих просторів та авторка дослідження “Culture Code”; доктор Філіп Самін, бельгійський архітектор, інженер та урбаніст, нагороджений лицарським орденом короля Бельгії; Ізабель Клункер, архітекторка та керівниця мюнхенського офісу Max Dudler Architekten; Йоганнес Товатт, видатний шведський архітектор, урбаніст та фасилітатор урбаністичних трансформацій та багато інших.

Читайте також: У Львові зняли хрест на куполі собору Святого Юра для реставрації

У міськраді нагадали, що перший Lviv Urban Forum відбувся у 2023 році. Тоді форум відвідали понад 600 учасників. Минулого року форум зібрав понад 1000 учасників. Він стосувався теми відповідальності за розвиток і відновлення українських міст.

Як повідомляв Укрінформ, ініціативна група фахівців пропонує створити у центрі Харкова “Міжнародний парк авангарду”, в який увійде не лише пам’ятка національного значення Держпром, а й комплекс будівель поряд і житловий район за Держпромом.

Фото: Львівська міськрада



Джерело

Continue Reading

Події

Третю частину мультфільму «Суперсімейка» зніматиме новий режисер

Published

on



Американець Пітер Сон стане новим режисером наступного з франшизи мультфільму «Суперсімейка 3» (Incredibles 3).

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Variety.

Сон зніме «Суперсімейку 3» для кіностудії Disney і Pixar. Американський режисер відомий мультфільмом «Стихії» 2023 року. Стрічка зібрала майже 500 млн дол. США касових зборів у світі.

Зазначається, що «Суперсімейка 3» – вже третя частина франшизи – стане першою без кінорежисера Бреда Берда.

Берд написав і зняв оригінальний пригодницький мультфільм «Суперсімейка», який вийшов у 2004 році, та його сиквел «Суперсімейка 2» 2018 року.

Нині незрозуміло, чому Берд більше не займається роботою над продовженням франшизи. Можливою причиною може бути перевантажений графік роботи.

Берд працює над футуристичним проєктом «Рей Ганн» для американської кінокомпанії Skydance та історичною драмою «1906» для Disney.

Читайте також: Вийшов тизер мультфільму «Шрек 5»

Перший фільм «Суперсімейка» зібрав 630 мільйонів доларів США у світовому прокаті, тоді як «Суперсімейка 2» став одним із наймасштабніших релізів Pixar за всю історію з 1,24 мільярда доларів США.

Раніше актори Крейг Т. Нельсон, Голлі Гантер і Семуель Л. Джексон озвучували головних героїв цього мультфільму.

Зміст сюжету та дата випуску наразі тримаються в таємниці.

Як повідомляв Укрінформ, популярний американський комік ірландського походження й телеведучий Конан О’Браєн озвучуватиме нового персонажа у майбутньому американському пригодницькому мультфільмі «Історія іграшок 5» (Toy Story 5).



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.