Connect with us

Події

і палацовий стиль, і переосмислення станцій метро як укриттів

Published

on


Вистава за Шекспіром, в якій звучать репліки про столичний Молодий театр і навіть американську політику

Яскрава, провокативна, саркастична – так коротко описують весняну прем’єру вистави «Король Лір» Дмитра Захоженка в Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра. І хоча впродовж року отримуємо вже третю постановку за творами Шекспіра на цій сцені, вслід за «Ha*l*t» за «Гамлетом» Тамари Трунової  та «Отелло» Оксани Дмитрієвої, – кожна має оригінальний стиль та алюзії до сьогодення, які мають зчитати глядачі.

А загалом це концентрований приклад того, що ураїнські театри активно ставлять п’єси відомого британського драматурга, отже, протягом останнього десятиліття спостерігаємо справжній ШекспіроБУМ.

Король Лір – Олег Стефан і Корделія – Анастасія Пустовіт

Головну роль у драмі «Король Лір», яка в Театрі на лівому березі межує із фарсом, виконує Олег Стефан. Подвійне перевтілення представляє Анастасія Пустовіт. І у виставі багато виконавців, відомих глядачам за фільмами й телесеріалами. «Коли в тебе такі круті актори – гріх не зробити Шекспіра», – прокоментував Укрінформу Дмитро Захоженко.

Розповідаємо, які сенси режисер та актори вкладали в постановку, сценографія якої нагадує про сучасну станцію київського метро «Майдан Незалежності».

МАЙЖЕ КЛАСИКА: ТЕКСТ ШЕКСПІРА В ПЕРЕКЛАДІ ЮРІЯ АНДРУХОВИЧА

Король Лір - Олег Стефан
Король Лір – Олег Стефан

«Король Лір» від Театру на лівому березі поєднує описану Шекспіром понад 400 років тому трагедію із сучасністю. Тому дехто з глядачів робить закид стосовно «знущання над класикою».

«Мене дивує, я чув багато фідбеку, що ми сильно адаптували, переписали текст. Ні, це на 99 % текст Шекспіра в перекладі Андруховича, там мінімальні й дуже точкові вкраплення, – каже режисер Захоженко. – Але я розумію, що тексти звучать настільки точно стосовно нашої реальності, що таке враження може скластися. Мабуть, це і внутрішня відповідь на питання: чому цей текст? чому зараз?»

Дмитро Захоженко у свої 37 вже понад п’ять років є головним режисером Львівського академічного драматичного театру імені Лесі Українки. Створював постановки у Київському академічному театрі на Печерську, Театрі на Подолі, на камерній сцені Київського національного академічного театру оперети, у Дикому театрі та Київському академічному театрі «Актор».

Варто також згадати, що найкращою виставою камерної сцени  IV Всеукраїнського фестивалю-премії «ГРА» стала постановка Захоженка  «Філоктет. Античний рейв» за п’єсами Софокла та Гайнера Мюллера, отримавши перемогу ще у двох номінаціях. Тоді виставу львівського театру запросили на престижний міжнародний Авіньйонський фестиваль. Щоправда, з причин браку часу на монтування у Франції показували іншу постановку Захоженка – «Imperium delenda est / «Імперія має впасти».

Режисер розповідає, що створювати постановку «Король Лір», прем’єра якої відбулася 15 березня цього року, йому запропонувала головна режисерка Театру на лівому березі Тамара Трунова. Не без задоволення погодився.

«Для мене Театр на Лівому березі завжди був одним із небагатьох театрів Києва, в якому було не боляче від перегляду вистав. Тому було великою радістю долучитися до цього театру, попрацювати з цією командою. Там справді працюють неймовірні актори», – коментує Захоженко. 

У ВИСТАВІ ЗА П’ЄСОЮ, ЯКІЙ ПОНАД 400 РОКІВ, ЗГАДУЮТЬ ПРО ТРАМПА

Виставу «Король Лір» почали готувати задовго до першої репетиції. Режисер періодично зустрічався з художником-сценографом Олексою Хорошком і виконавцем головної ролі Олегом Стефаном, щоб ділитися думками та обговорювати образи.

«Мені страшенно хотілося, щоб глядачі розуміли –   це історія про нас із вами. Це історія становлення нашої держави через помилки, біль і втрату, – ділиться Захоженко. – І відкритий фінал, коли корона залишається в заледве не випадкового персонажа, і ти не розумієш, чи цієї жертви вже досить. Для мене ця пʼєса передусім про втрату, про відповідальність. І вражає настільки, як ці теми розкриті в ній, звучать співзвучно сьогоденню». 

За сюжетом, на схилі літ король Лір вирішив відійти від справ і розділити своє королівство між трьома доньками. Наділ залежить від того, скільки слів про свої любов і вдячність скаже кожна претендентка. Старші дочки залюбки лестять, а молодша  Корделія  каже, що слова – то не головне.

Розгніваний батько зрікається молодшої дочки і проганяє її разом із графом Кентом, який намагався вступитися за Корделію. Проте, поділивши королівство між старшою і середньою дочками, король ще наплачеться.

Паралельно Шекспір показує історію графа Глостера, який має позашлюбного сина Едмунда та законного спадкоємця Едгара. Едмунд не шкодує хитрощів,  підступності та жорстокості до обох, щоб здобути собі вигоду.

ПУСТОВІТ: САТИРА / ГУМОР / ІРОНІЯ, ВТІЛЕННЯМ ЯКИХ І Є БЛАЗЕНЬ, ЦЕ ПРО ПРАВДУ БЕЗ НІЖНОСТІ

Блазень - Анастасія Пустовіт і Кент - Андрій Ісаєнко
Блазень – Анастасія Пустовіт і Кент – Андрій Ісаєнко

У вигнанні Корделія не втрачає здорового глузду та не таїть образи на батька й сестер. У світі поза королівським палацом вона перетворюється на блазня – ці персонажі завжди мали право казати слова правди, навіть якщо доводилося прикривати їх жартами, іронією чи фарсом.

«Сатира / гумор / іронія, втіленням яких і є блазень, це про правду без ніжності. Без бажання навчити чи донести, – говорить виконавиця ролі Корделії Анастасія Пустовіт. – Точніше, це фаталізм. Висміювання через неможливість змінити. Я сміюся над вами і над собою, бо і я, і ви втратили фактично все.

Трагедія, на мою думку, починається з Корделії, а саме через її неможливість мовчати і прогинатися під усталений уклад. От, розуміючи це, вона лише проводить глядача і Ліра крізь страждання, залишаючись вірною собі і своїй позиції».

Король Лір - Олег Стефан, Блазень - Анастасія Пустовіт, Кент - Дмитро Соловйов
Король Лір – Олег Стефан, Блазень – Анастасія Пустовіт, Кент – Дмитро Соловйов

Анастасія Пустовіт каже, що кожен глядач для неї – активний учасник трагедії і  представник нашої країни. Тож для однієї й іншої іпостасі важливе бачення-побажання акторки: «ви не можете просто споглядати, треба врешті почати діяти».

У виставі «Король Лір» звучать репліки про столичний Молодий театр і навіть сучасну американську політику. Анастасія Пустовіт уточнює, що це акторська імпровізація, погоджена режисером.

«Блазень – це той, хто висміює соціальні колізії, так сказав Дмитро Захоженко, і я з ним абсолютно погоджуюсь, – каже акторка. – Це дає нам можливість не тільки замикатися на світі Ліра, а й проводити паралелі із сьогоденням».

Анастасія, чия роль може претендувати на одну з кращих у цьому театральному сезоні, деталізує: «Мене дуже вразила зустріч президентів в Овальному кабінеті (Володимира Зеленського і Дональда Трампа, 28 лютого 2025 р. – Ред.). Доти я гадки не мала, як робити першу сцену блазня.

Після трьох тривожних днів від дня зустрічі політиків, я написала мінімонолог на початку і змінила всюди текст. Потім майже відмовилася від цієї ідеї, лишивши тільки монолог. Це складна частина, що має весь час видозмінюватися й бути на вістрі подій, які відбуваються навколо нас».

«ПАЛАЦОВИЙ» СТИЛЬ КИЇВСЬКОГО МЕТРО, ЯКЕ СТАЛО УКРИТТЯМ ПІД ЧАС ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ

«Короля Лір» представляє зірковий склад акторів. Окрім Анастасії Пустовіт, подвійну роль Корделії / Блазня виконує Анна Романова.  Улесливі доньки, які стають  жорстокими володарками: Гонеріл – Анастасія Карпенко, Поліна Василина,  Ріген – Анастасія Нестеренко, Маргарита Цимбал.

Упродовж усієї вистави за будь-яких обставин закликає залишатися людьми Кент. Елегантно і з розправленими плечима цю роль почергово грають Андрій Ісаєнко і Дмитро Соловйов. 

Максим Самчик - Едмунд Бургунець та Костянтин Корецький - Глостер
Максим Самчик – Едмунд Бургунець та Костянтин Корецький – Глостер

У ролі Глостера  – Костянтин Корецький і Сергій Солодов. У двох іпостасях Едмунда і Бургундця  виходять на сцену Дмитро Олійник і  Максим Самчик. 

Також у постановці задіяні: Олександр Піскунов, Артур Рожицький (Едгар / Француз); Максим Рягін, Антон Вахліовський (Олбані); Владислав Писаренко, Олександр Божко (Корнвел).

У виставі активно використовують відеопроєкції. Уважні кияни у сценографії можуть пригадати обриси внутрішнього облаштування столичної станції метро «Майдан Незалежності».

Режисер Дмитро Захоженко розповідає: «Ми зачепилися за ідею київського метро – бо це і палацовий стиль, і переосмислення станцій метро як укриттів у часі повномасштабної війни. Ну, і мене завжди заворожував звук потяга, що надходить з тунелю».

У всіх показах роль Короля Артура виконує провідний актор театру Олег Стефан. Уточнює відповідь на запитання, що певною мірою, навіть значною, це відповідально, тому і складно: «Маєш усвідомлювати це й бути готовим».

Актор відверто зізнається, що взагалі не є прихильником двох складів. Пояснює: «Акторське мистецтво, як і будь-яке інше, несе в собі ексклюзивність, неповторність, кожному  актору(ці) притаманний його власний спосіб мислення, відчування, кожний має своє уявлення, внутрішній ритм і погляд на матеріал. У роботі з подвійним складом удвічі більше часу витрачається на пристосування, домовленості, повтори.

Зверніть увагу, чи є у виставах Касталуччі, Варліковського, Остермайєра, Вілсона… другий склад? То що, будемо себе убезпечувати, чи будемо ризикувати?»

Досвідчений актор Олег Стефан дає своє пояснення про значне зацікавлення українського драматичного театру  п’єсами Шекспіра. Уточнює: «Цікавість не тільки до Шекспіра, загалом до класики. Напевно тому, що у важкі часи режисери повертаються до основ, до бази, шукають причини сьогоднішніх катастроф у корінні цього розлогого театрального дерева.

Там порушуються складні і вічні питання життя, там все загострено концентрується навколо Людини, її природи і сенсу її буття. Такі тексти спонукають нас шукати відповіді на одвічне: хто ми? як ми? і навіщо?»

Валентина Самченко. Київ

Фото Театру на лівому березі



Джерело

Події

У Львові покажуть «Тіні забутих предків» з оригінальної плівки

Published

on



У Львівському палаці мистецтв 7 листопада відбудеться показ легендарної стрічки Сергія Параджанова “Тіні забутих предків”.

Як передає Укрінформ, про це у Фейсбуці повідомляє Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка.

Особливість події – демонстрація з оригінальної плівки, що дозволить побачити фільм саме таким, яким його задумав режисер – із первинною фактурою кольору, світла та звучання.

Перед переглядом стрічки відбудеться розмова про феномен фільму та український кінематограф із топовими спікерами, серед яких Римма Зюбіна, Аліна Доротюк, Марічка Крижанівська, Олександра Салій.

Крім того, відвідувачі зможуть побачити виставку плакатів студентів Харківської державної академії дизайну і мистецтв, присвячених постаті Сергія Параджанова до його 100-річчя.

Читайте також: Про любов, гуцулів і кіно Параджанова

Як повідомляв Укрінформ, з 6 по 12 листопада у німецькому місті Фрайбург вдруге пройде Тиждень українського кіно, метою якого є презентація й збереження української культури, якій загрожує війна.



Джерело

Continue Reading

Події

Бережна обговорила з комісаром ЄС посилення співпраці у сфері культури

Published

on



Віцепрем’єр-міністерка з питань гуманітарної політики – міністерка культури України Тетяна Бережна зустрілася з комісаром Європейського Союзу з питань справедливості між поколіннями, молоді, культури та спорту Гленном Мікаллефом.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє Міністерство культури.

На зустрічі обговорили подальшу підтримку України з боку ЄС у сфері культури, збереження культурної спадщини, участь нашої держави у європейських програмах, а також шляхи координації гуманітарних політик.

«Щиро вдячна Європейському Союзу за непохитну підтримку України й допомогу у збереженні нашої культурної ідентичності. Ініціатива Team Europe for Cultural Heritage in Ukraine є важливим інструментом координації зусиль держав-членів ЄС у захисті української культурної спадщини», – сказала Бережна.

Своєю чергою Мікаллеф наголосив, що війна Росії проти України є не лише війною зброї, а й війною ідей, ідентичності та цінностей. Він підкреслив, що руйнування культурних об’єктів — це спроба знищити пам’ять, правду та сутність нації, а тому відновлення культурної спадщини України є спільною європейською відповідальністю.

«Коли ми говоримо про війну в Україні, ми часто думаємо про зброю і кордони. Але ця війна — про щось глибше: про ідеї, ідентичність і цінності. Коли ви стираєте культуру, ви знищуєте не лише будівлі — ви атакуєте пам’ять, ідентичність і правду. Саме тому я завжди повторюю: захищаючи культуру — ми захищаємо демократію. Українська культура — це європейська культура, і її відновлення — наша спільна відповідальність», — сказав Мікаллеф.

Він підкреслив, що оголошена під час URC2025 у Римі ініціатива Team Europe for Cultural Heritage in Ukraine розширюється та на сьогодні включає 74 конкретні проєкти допомоги від держав-членів ЄС.

Зазначається, що з 2022 року Європейська комісія інвестувала понад 30 мільйонів євро у збереження та розвиток української культури.

Читайте також: У Страсбурзі до 30-річчя вступу України до Ради Європи стартують заходи проєкту «Культура vs війна»

Як повідомлялося, уряд Данії виділяє €1,3 мільйона новоствореному Фонду культурної спадщини України.

Фото: Мінкульт



Джерело

Continue Reading

Події

У Страсбурзі до 30-річчя вступу України до Ради Європи стартують заходи проєкту «Культура vs війна»

Published

on


У Страсбурзі стартує низка заходів ініціативи «Культура vs війна» до 30-річчя вступу України до Ради Європи, що представить українську культуру на впливовому політичному європейському майданчику та підкреслить стійке прагнення українців до найскорішого вступу України до Євросоюзу.

Про це повідомляє Укрінформ із посиланням на організаторів ініціативи – Асоціацію «Дивись українське!».

«Комплекс заходів у Страсбурзі покликаний аргументовано довести європейській політичній еліті спільність цінностей, на яких побудована об’єднана Європа з цінностями, які Україна захищає у війні. Доповнити образ сучасної України як надійного і бажаного партнера, спроможного підсилити Євросоюз у багатьох сферах життєдіяльності», – підкреслив співорганізатор подій з українського боку, голова Асоціації «Дивись українське!» Андрій Різоль.

Протягом листопада-грудня 2025 року у Страсбурзі відбудеться 10 подій культурної дипломатії – кінопокази, виставки, концерти, дискусії, які презентують українську культуру, музику, кіно, фото та громадянську позицію митців.

Зокрема, 30 жовтня серію подій до 30-річчя вступу України до Ради Європи відкрив концерт музики українських композиторів «Непереможна душа» / L’âme invincible скрипальки Богдани Півненко і піаністки Анни Хмари у Palais des Fêtes.

На 5 листопада заплановано відкриття фотовиставки мультимедійного проєкту «Спроможні» у межах ініціативи «Культура vs війна»; промова та музичний виступ амбасадорки проєкту «Спроможні» – скрипальки Богдани Півненко у залі засідань Парламентської асамблеї Ради Європи на церемонії урочистого відкриття Світового форуму демократії; 5-6 листопада відбудеться концерт рок-гурту Gogol Bordello у World Forum for Democracy та показ документального фільму «Культура vs війна» у Palais du Conseil de l’Europe; 13 листопада буде презентовано мультимедійний проєкт «Спроможні» та відбудеться європейська прем’єра документального фільму «Паляниця» (реж.: Кадім Тарасов та Юлія Большинська), який представить продюсерка фільму Катерина Тимченко в кінозалі Ради Європи; відбудеться передача нових книг до української книжкової полиці у Національній університетській бібліотеці Страсбурга у Palais du Conseil de l’Europe; 27 листопада запланований кінопоказ відреставрованої версії «Тіней забутих предків» за участю керівництва Директорату культури Ради Європи, кінозал Ради Європи; 10–11 грудня пройде конференція присвячена питанням відповідальності рф за злочин агресії та європейському вектору України (дискусія в межах 30-річчя приєднання України до РЄ).

Читайте також: Єврокомісар Мікаллеф розповів, як ЄС підтримує українську культуру і митців

Заходи з нагоди 30-ї річниці вступу України до Ради Європи організовано Асоціацією «Дивись українське!» | Україна, у партнерстві з Association MIСT France-Ukraine та Association SAU | Франція в межах ініціативи «Культура vs війна» у взаємодії з Постійним представництвом України при Раді Європи, за підтримки Благодійного фонду «МХП-Громаді» та за сприяння Міністерства закордонних справ України / MFA of Ukraine і Міністерства культури України.

Як повідомляв Укрінформ, у Києві презентували документальний фільм про гурт «Антитіла» та оголосили старт проєкту «Культура vs війна», присвяченого українським митцям на війні.

На сьогодні організовано та проведено близько 500 культурно-мистецьких подій у 49 країнах світу для аудиторій впливових політиків, дипломатів, міжнародних організацій та міжнародної глядацької аудиторії.

Фото надані організаторами проєкту



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.