Connect with us

Війна

У Швеції випробували винищувач JAS 39 Gripen під управлінням штучного інтелекту

Published

on


Шведський винищувач Gripen E успішно випробував систему управління польотом за допомогою штучного інтелекту, що знаменує собою значний стрибок у розвитку можливостей автономного повітряного бою і демонструє швидку інтеграцію передових технологій у майбутню оборонну стратегію Європи.

Фокус переклав статтю журналіста Пітера Сучіу про те, як Saab вперше протестував технологію ШІ на винищувачах JAS 39 Gripen.

Минулого року шведський аерокосмічний гігант Saab підтвердив, що співпрацює з компанією Helsing, що займається розробкою штучного інтелекту з метою розширення можливостей багатоцільового винищувача JAS 39 Gripen E. Їхній спільний Project Beyond передбачав інтеграцію штучного інтелекту компанії Helsing безпосередньо в основну систему винищувача Gripen, що дасть змогу бортовому комп’ютеру літака обробляти дані, оптимізуючи навантаження на льотчика.

У середу компанія оголосила про успішне завершення трьох польотів Gripen E зі встановленим агентом ШІ Centaur (“Кентавр”). Перший випробувальний політ відбувся 28 травня. Під час випробувань винищувач покоління 4++ передав свої обов’язки “Кентавру”, після чого платформа ШІ виконала “складні маневри” в бойовій обстановці за межами видимості (BVR) і дала льотчику команду відкрити вогонь”.

Під час випробувальних польотів, які проводилися над Балтійським морем, на борту все ще перебував льотчик-страхувальник, який міг узяти керування на себе в разі потреби. При цьому Centaur все одно взяв на себе командування місією, відстежуючи загрози, плануючи подальші дії і маневруючи літаком у міру необхідності.

Під час третього польоту, що відбувся 3 червня, Centaur порівнювали з пілотованим Gripen D, у якому ШІ отримував сенсорні дані в режимі реального часу, що давало йому змогу відстежувати інший винищувач JAS 39 у серії сценаріїв за межами видимості (BVR).

“Команда перевірила адаптивність Centaur, змінюючи стартові відстані, швидкості, показники і навіть відключаючи дані з C2, щоб оцінити його стійкість”, — пояснили в Saab.

“Це важливе досягнення для Saab, що демонструє нашу якісну перевагу в складних технологіях, що дає змогу штучному інтелекту працювати в повітрі, — розповідає Петер Нільссон, голова відділу перспективних програм у підрозділі аеронавтики Saab. — Швидка інтеграція та успішні льотні випробування ШІ Helsing у Gripen E демонструють прискорене нарощування можливостей нашого винищувача. Ми з нетерпінням чекаємо на продовження розроблення та вдосконалення можливостей використання цього та інших агентів ШІ, щоб укотре довести, що наші винищувачі перевершать суперників швидше, ніж ті встигнуть еволюціонувати”.


Fullscreen

Шведський багатоцільовий винищувач JAS 39 Gripen

Фото: Swedish Armed Forces

Винищувачі зі штучним інтелектом — майбутнє повітряних боїв

Льотчик-випробувач, який перебував на борту Gripen-E, назвав літак “майбутнім повітряних боїв” у Європі та за її межами.

“Нам знадобилося менше ніж півроку, щоб пройти шлях від визначення оперативного сценарію, налаштування програмних інтерфейсів, навчання, інтеграції, тестування ШІ-агента до зльоту і випробувального польоту, — розповідає Маркус Вандт, директор з інновацій та льотчик-випробувач Saab. — Це наочне свідчення унікальної архітектури програмного забезпечення Gripen, технічної зрілості Centaur, а також тісної співпраці та майстерності інженерів Saab і Helsing”.

льотчик Маркус Вандт, літак JAS 39 Gripen, Saab, Винищувач JAS 39 Gripen


Fullscreen

Шведський льотчик-випробувач Маркус Вандт

Фото: Скрин відео

Команда Project Beyond, підтримувана Шведським управлінням оборонних закупівель (FMV), що є частиною шведської концептуальної програми для майбутніх винищувальних систем, вивчила надійність штучного інтелекту і проаналізує дані останніх випробувальних польотів для подальшого навчання системи і “підвищення її можливостей BVR”. Компанії проведуть додаткові польоти протягом 2025 і наступних років.

“Ці випробувальні польоти знаменують собою крок уперед у галузі автономного повітряного бою і поворотний момент для майбутнього європейської оборони, — каже Стефані Лінгеманн, старший директор з питань повітряного простору компанії Helsing. — Ми пишаємося тим, що досягли цієї віхи разом із нашим стратегічним партнером Saab, об’єднавши передові можливості штучного інтелекту із сучасною архітектурою програмного забезпечення Gripen у рекордні терміни. Це доводить швидке нарощування потенціалу, яке може забезпечити сучасний програмний підхід до оборони”.

Винищувачі кількох країн із ШІ-льотчиками

Saab JAS 39 Gripen E — не перший літак, який може скористатися можливостями штучного інтелекту. Росія хвалиться функціями штучного інтелекту у своєму стелс-винищувачі п’ятого покоління Су-57. Кремль стверджує, що системи штучного інтелекту діють як віртуальний другий льотчик, збираючи дані з численних датчиків літака, надаючи важливу інформацію і допомагаючи льотчикам швидше приймати рішення.

ВПС США також випробували автономний винищувач X62A VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft), що являє собою сильно модифікований F-16 Fighting Falcon. Минулого року тодішній секретар ВПС Френк Кендалл, вищий цивільний чиновник військово-повітряної служби, піднявся в небо на винищувачі, керованому ШІ.

Американський винищувач X62A VISTA


Fullscreen

Американський винищувач X62A VISTA

Фото: U. S. Air Force

Під час випробувань ШІ маневрував літаком і імітував “сутичку” з пілотованим F-16, керованим льотчиком із 2-3 тисячами годин нальоту. Кендалл охарактеризував це як “приблизно рівний бій” і припустив, що проти менш досвідченого льотчика “автоматика показала б себе краще”.

Про автора

Пітер Сучіу — журналіст із Мічигану. За свою двадцятирічну журналістську кар’єру він брав участь у роботі більш ніж чотирьох десятків журналів, газет і веб-сайтів, опублікувавши понад 3200 матеріалів. Регулярно пише про військову техніку, історію вогнепальної зброї, кібербезпеку, політику та міжнародні справи. Пітер також є автором статей для Forbes і Clearance Jobs. Ви можете стежити за ним у Twitter: @PeterSuciu. Напишіть автору електронною поштою: [email protected].



Джерело

Війна

Затверджені етапи розвитку бойової авіації

Published

on



У День Повітряних сил ЗСУ, затверджені наступні етапи розвитку бойової авіації України.

Про це повідомив у відеозверненні Президент Володимир Зеленський, передає Укрінформ.

“Сьогодні ми затвердили наступні етапи розвитку бойової авіації, нові платформи, нові кроки в інтеграції наших сил із військами партнерів. Наша мета – це повна, ефективна інтеграція Повітряних сил України із силами НАТО, що точно дасть більше можливостей українському захисту та водночас зробить нашу державу ще більш міцною частиною захисту Європи”, – зазначив Зеленський.

Він також подякував усім фахівцям Повітряних сил ЗСУ. “Важливо, щоб і надалі всі працювали саме командою в державних структурах і з партнерами, і з професійною спільнотою”, – наголосив Президент.

У свою чергу міністр оборони Денис Шмигаль зауважив, що що дорожня карта розвитку авіаційних спроможностей розроблена на основі Доктрини повітряної міці НАТО і є стратегічним документом щодо принципів та способів застосування ВПС Альянсу для безпеки та стримування агресії”.

“Мета нашої дорожньої карти – посилити спроможності України. Застосовувати повітряну міць під час обʼєднаних операцій та операцій у межах діяльності НАТО, завдавати ефективної поразки противнику під час поточної агресії, запобігти просуванню противника та стримати його в майбутньому”, – написав Шмигаль у Телеграмі.

Він також додав, що дорожня карта структурована відповідно до ключових функцій, визначених Доктриною НАТО.

Читайте також: Президент нагородив почесними відзнаками полк і бригаду Повітряних сил ЗСУ

Як повідомляв Укрінформ, Президент Володимир Зеленський призначив командувачем Повітряних сил ЗСУ генерал-лейтенанта Анатолія Кривоножка.



Джерело

Continue Reading

Війна

Спецпризначенці ГУР знищили військових РФ, які звітували про «захоплену» позицію на Донеччині

Published

on


Спецпризначенці ГУР Міноборони знищили групу російських військових, які сфотографувалися у селі Зелений Гай на Донеччині, щоб прозвітували керівництву про нову «захоплену» позицію.

Як передає Укрінформ, про це повідомило ГУР.

«Окупаційна армія не полишає спроб прорватися до кордону Дніпропетровської області та прозвітувати про чергову “перемогу”», – йдеться у повідомленні.

Зокрема, одна з бойових груп російської армії вирішила сфотографуватися в селі Зелений Гай Донецької області та прозвітувати керівництву про нову «захоплену» позицію на шляху до Дніпропетровської області.

Як зауважили у воєнній розвідці, проте загарбники опинилися в зоні відповідальності підрозділу «Братство» у складі «Спецпідрозділу Тимура» ГУР Міноборони України, а тому медійний «тріумф» тривав недовго.

«”Братство” застерігає: поява зі зброєю і триколорами на нашій землі закінчується однаково – знищенням», – наголосили розвідники.

Читайте також: Сили оборони намагаються повернути втрачені позиції у Кам’янському – Волошин

Як повідомляв Укрінформ, спецпризначенці ГУР знищили російських військових і техніку на Тендрівській косі.

Перше фото ілюстративне: armyinform.com.ua



Джерело

Continue Reading

Війна

Розвідка здобула секретні дані про новітню атомну субмарину РФ «Князь Пожарский»

Published

on


Головне управління розвідки Міноборони здобуло закриту внутрішню документацію про найновіший російський підводний крейсер – атомну субмарину стратегічного призначення К-555 “Князь Пожарский” проєкту 955А “Борей-А”.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє ГУР .







Розвідка здобула секретні дані про новітню атомну субмарину РФ «Князь Пожарский» /Фото: ГУР

У розпорядженні воєнної розвідки України опинилися:

  • поіменні списки особового складу екіпажу підводного човна, включно з даними про посади, кваліфікацію та рівень фізичної підготовки;
  • бойові інструкції для екіпажу;
  • бойова схема корабля, схеми систем забезпечення живучості та організаційної структури екіпажу;
  • приписи екіпажу в каютах і кубриках, інструкції з передачі поранених та вантажів, порядок дій під час буксирування та інші посадові інструкції;
  • інженерна документація, зокрема акт дослідження деформованого радіобуя із зазначенням членів комісії та підприємств, які брали участь у дослідженні.

Також розвідники здобули виписку з книги корабельних розкладів “Пожарского”. Цей об’ємний документ регулює щоденну бойову та повсякденну роботу судна.

Підводні човни проєкту 955А “Борей-А” – один із ключових елементів так званої ядерної тріади Кремля. Субмарини мають 16 пускових шахт для міжконтинентальних балістичних ракет Р-30 “Булава-30”, кожна з яких може нести до 10 бойових блоків.

Підводний човен стратегічного призначення “Князь Пожарский” увійшов до складу 31-ї дивізії підводних човнів північного флоту ВМФ РФ лише 24 липня 2025 року. Постійне місце базування — Гаджієво, Мурманська область.

Приймав “Пожарского” на бойове чергування особисто російський диктатор Володимир Путін.

Читайте також: Росія на 42% скоротила програму цивільного суднобудування на користь субмарин – розвідка

За словами розвідників, здобута розвідниками інформація дозволяє виявити особливості та технічні обмеження не лише “Князя Пожарского”, а й інших субмарин проєкту 955А, критично важливих для підтримки імперського міфу держави-агресора Росії.

Як повідомляв Укрінформ, у Росії з 23 по 27 липня проходили так звані навчання “Липневий шторм” за участю понад 150 кораблів та 15 тис. військовослужбовців у Тихому, Північному Льодовитому океанах, а також у Балтійському та Каспійському морях.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.