Події
Теодор Кухар і Джеймс ВанДемарк, американські музиканти

Кожен приїзд в Україну іноземних митців у період повномасштабної російсько-української війни є підтримкою нашої країни.
Нещодавно у столиці та Львові виступили відомі диригент українського походження із США, скрипаль та альтист Теодор Кухар і його співвітчизник контрабасист-віртуоз Джеймс ВанДемарк. Спільні шляхи цих музикантів, які виконували українські твори, вже перетиналися на сцені, зокрема, знаменитого Карнеґі-холу.
Особливістю нещодавніх виступів у Львові в межах 44-го Міжнародного фестивалю «Віртуози» та в Києві стало те, що звучали прем’єри Concerto та Concertino для контрабаса й симфонічного оркестру. Їх написали на замовлення Джеймса ВанДемарка українські композитори Михайло Швед, генеральний директор Національної філармоніюї України, та Максим Коломієць – нині він створює на замовлення Метрополітен-опера музику до постановки «Матері Херсона» про викрадення українських дітей росіянами.
Ким є ВанДемарк? У знамениту приватну Істменську школу музики його призначено на посаду професора – як ніколи раніше у цьому закладі – у віці 23 років; нині там має 18 учнів. Контрабасист, зокрема, чотири рази брав участь у програмі Лінкольн-центру «Great Performers Series» і мав концерти на BBC, RTE (Ірландія), SFB (Берлін) і Bayerische Rundfunk (Мюнхен).
Укрінформ поговорив із Теодором Кухарем і Джеймсом ВанДемарком про особливості концертів класичної музики з творами українських композиторів у світі. Багато історій має про це Теодор Кухар – володар численних міжнародних нагород, який успішно виступав з оркестрами на чотирьох континентах, – є постійним амбасадором і промоутером української культури. Ще в 1994–1999 роках був головним диригентом Національного симфонічного оркестру України. Першими записами з колективом тоді стали призабуті і складні для виконання, але найкращі вітчизняні симфонії світового рівня Бориса Лятошинського.
УКРАЇНСЬКІ ТРАДИЦІЇ В ЮНОСТІ ДЖЕЙМСА ВАНДЕМАРКА В КАНАДІ
– Пане Джеймс, ви ще в юності мали тісне досить тривале спілкування з українцями в Канаді. Розкажіть про це.
– У мене склалися особливі зв’язки з українцями ще в юному віці, коли я жив в Онтаріо в Канаді. Сімнадцятирічним я грав на контрабасі в оркестрі та був концертмейстером – і тоді мене прийняла одна українська родина, допомагаючи впоратись із великою кількістю обов’язків. Цей вчинок залишив по собі відчуття вдячності українцям на все життя.
У тій родині в Канаді дотримувалися українських традицій, говорили українською мовою, готували українські страви. Дід із тієї сім’ї до переїзду в Канаду був священником в Україні.
Мій приїзд в Україну є подякою та способом підтримки вас – народу, який бореться з нападниками. Гадаю, мій голос найкраще чути через музику. Для мене честь та обов’язок бути тут. Я вважаю, що обов’язок усіх людей у світі стояти на боці правосуддя, миру й демократії.
– Пане Джеймс, як ви стали друзями з відомим українсько-американським скрипалем-віртуозом Олегом Крисою, чиє дитинство минуло у Львові, а концертував він після консерваторії в Києві? Маєте спільне місце роботи – є професорами Істменської музичної школи у США. До речі, Укрінформ записував з Олегом Крисою інтерв’ю, коли скрипаль із сином-диригентом Тарасом приїздив із концертом підтримки в Київ у 2022 році.
– З Олегом Крисою у нас дуже близькі стосунки, які почалися в 1988 році. Я знав його дружину (на жаль, уже покійну). Ми дружимо з його музичною родиною, із сином.
– Пане Теодор, ви в Києві з концертами вже не вперше за повномасштабний період. У Національній філармонії було кілька виступів минулого року. Ми слухали оркестр під вашим диригуванням, коли було вимикання світла через російські атаки на українську енергетичну систему.
– Ми як музиканти не можемо багато чого змінити, але своєю присутністю і творчістю підтримуємо Україну всюди й завжди – щойно є змога. І будьте певні, що більшість людей в усьому світі підтримує Україну.
ПРИГОДИ КОНТРАБАСІВ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОГО КОНЦЕРТУ У США
– У 2023 році, пане Теодор, ви організовували великий тур підтримки України у США. Тоді до кількох концертів долучався і Джеймс ВанДемарк. Коли і як загалом у вас виникла співпраця?
– У нас із Джеймсом ВанДемарком є спільний друг у Пуерто-Рико. Коли він у себе на батьківщині організував фестиваль камерної музики, то запросив багатьох зірок. Він узяв найліпшого контрабасиста з Америки – Джеймса та альтиста – це був я. І ми там спілкувалися цілий тиждень разом.
– Два роки тому, в лютому 2023-го, Академічний симфонічний оркестр Львівської національної філармонії під вашим керівництвом, пане Теодор, зібрав аншлаг у славетному Карнеґі-холі в Нью-Йорку. Тоді серед виконавців був і Джеймс ВанДемарк. Що цьому передувало?
– Коли планувалася поїздка у США, зіткнулися з проблемою, що не кожен літак може помістити контрабас. А якщо й може – то це дуже дорого, бо в оркестрі шість контрабасистів, які потребували інструментів. То я почав думати, який найпрактичніший і найдешевший спосіб вирішити цю проблему. Згадав про свого друга Джеймс ВанДемарка: «напевно в нього є студенти та багато контактів».
Зателефонував зі словами: «Джеймс, у нас зовсім скоро поїздка, нам потрібно шість інструментів, шість контрабасів. Що мені робити?» Не говорив, скільки треба платити транспортного збору в літаку, якщо вирушати на концерти з України. Перший концерт був у місті Маямі у штаті Флорида. А далі ми їхали по всій Америці.
Джеймс попрохав п’ять хвилин на роздуми. Після чого перетелефонував мені і сказав, що, можливо, допоможе його колишній студент, який відкрив магазин музичних інструментів. Так і відбулося, через нього вдалося орендувати шість контрабасів безкоштовно.
Щоправда, теж їх транспортували – везли великою машиною 22 години в один кінець. Організація доставки інструментів музикантів – це робота кожного диригента, тож я мусив тоді взяти велику машину в оренду. Все це вирішували тижнів за два до нашого першого концерту у США, який відбувся 13 січня 2023 року. Всього тоді зіграли 40 концертів.
– Пане Джеймс, як доєдналися тоді грати з українським оркестром в одному з наступних концертів?
– Перед виступом оркестру в Істменській школі музики в Рочестері сталося так, що один контрабасист через хворобу чи сімейні обставини – вимушений був відмовитися від участі в концерті. Після репетиції, приблизно за годину до виступу, Тед підійшов до мене й запитав, чи зможу замінити того музиканта. Я знав програму, тож погодився.
Музиканти оркестру справили на мене чудове враження, особливо контрабасова група. Концерт пройшов блискуче, оркестр неодноразово викликали на біс. Тед розповів, що наступний виступ відбудеться в Карнеґі-холі, і я відразу сказав: «Я обов’язково приїду».
ЗАМОВЛЕННЯ МУЗИКИ УКРАЇНСЬКИМ КОМПОЗИТОРАМ ВІД ВІДОМОГО КОНТРАБАСИСТА
– Пане Теодор, візит в Україну Джеймса ВанДемарка став наслідком спільних виступів у США. А як у нього виникла ідея замовити українським композиторам написати твори?
– Після нью-йоркського концерту Джеймс поділився зі мною своїми враженнями: «Теодор, я дуже люблю ваш оркестр: люди такі добрі. Я читаю новини, бачу, що зараз робиться в Україні. Що я як музикант можу зробити, щоби підтримати ваше життя?»
Тоді розповів про своє бажання замовити один чи два сольні музичні твори з контрабасом. Одному чи навіть двом сучасним композиторам. Перепитав, кого я міг би порадити. Так народилася ідея замовити твори Михайлові Шведу та Максиму Коломійцю. Уже цього року проросло те насіння концертами у Львові та Києві, а вкинули його у ґрунт після концерту в Карнеґі-холі у 2023 році.
– Пане Джеймс, як вам запам’ятався виступ з Академічним симфонічним оркестром Львівської національної філармонії у Карнеґі-холі?
– Це був історичний момент не лише для оркестру, а й для України, мати такий дебют. Це був перший академічний симфонічний оркестр з України, який мав повний концерт, повний вечір у тій залі. Ну й до того ж: прекрасний колектив, прекрасний оркестр – музиканти у злагоді між собою – і в тому була велика приємність.
– Пане Теодор, що вам найбільше запам’яталося з того туру?
– Я вам щиро від серця кажу, що концерт у Карнеґі-холі не важливіший, ніж у будь-якому іншому місці. Найголовніше те, що ми представили Україну. Тур став історичним моментом не лише для симфонічного оркестру, а й для музичного життя всієї України.
Ми виступали як посли України, нас прислали в найгірший час, коли триває російсько-українська війна. Слово Україна тоді була на першій сторінці кожної газети щодня. І я не хотів устид зробити, ми мали дуже велику відповідальність. І в нас був аншлаг. Оркестр себе прекрасно показав.
Загалом я дуже гордий за наші п’ять років разом із Академічним симфонічниим оркестром Львівської національної філармонії. Наприклад, минулого року він уперше виступив із гастролями у Великій Британії. Музиканти дали шість концертів на престижних британських сценах: Cadogan Hall у Лондоні, Birmingham Symphony Hall та St George’s Hall у Бредфорді.
Узимку 2024 року зіграли в легендарному Alte Oper, у Франкфурті (Німеччина), де з-поміж європейської класики вперше прозвучав український «Щедрик» Миколи Леонтовича, в обробці українського композитора Івана Небесного (диригував Гудні Емільссон). Упродовж останніх сезонів оркестр здійснив низку важливих записів для великих міжнародних лейблів, зокрема, для Naxos, Brilliant Classics, Toccata Classics.
«ЖИТТЯ СОЛДАТА» Й ПОДАРУНОК ІЗ ТВОРАМИ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ХХ СТОЛІТТЯ
– Пане Теодор, що відчуваєте в Києві в Національній філармонії?
– Щоразу, як до себе додому, повертаюся в Національну філармонію в Києві. Це відчуття від мого попереднього життя. Але я надзвичайно люблю й ціную кожний момент, коли працюю з українськими оркестрами. І коли я вже далеко від вас, мені дуже важко розділити, який оркестр є львівський, який національний. Бо це для мене – моя українська родина.
– Пане Джеймс, які ваші враження від Львова і Києва?
– Львів і Київ – різні, утім обидва міста є прекрасними.
– Як склалася творча робота з оркестрами під час вашого візиту? Які враження справили українські студенти, яким проводили майстер-клас?
– Прекрасні музиканти, прекрасні студенти, чудові виконавці; вміють оцінити присутність гостя. Цікаві в отриманні знань. Розуміють, в якій ситуації вони зараз перебувають, уміють оцінити ситуацію.
Мені подарували у Львові книжку 1989 року з творами українських композиторів для контрабаса.
– Чи маєте намір виконуватиме твори українських композиторів в інших країнах?
– Я дуже щасливий, що відтепер маю у своєму репертуарі твори українських композиторів Михайла Шведа і Миксима Коломійця. І це не тільки тому, що вони написані українськими композиторами, а тому що це прекрасні твори, які доносять слухачам кожен свій меседж.
– Пане Джеймс, які ваші найближчі концертні плани?
– Я граю багато музики, особливо влітку. Власне, у Львові й Києві розпочав цей цьогорічний сезон. Далі – камерна музика у фестивалі із 40-річною історією в Техасі. Як запрошений артист гратиму в сімейних концертах «Карнавал тварин» і «Життя солдата». Далі буде Італія, Ріміні, потім – п’ять сольних концертів у Тайвані.
– Пане Теодор, які ваші найближчі плани?
– Після київського концерту я вертаюся додому, на один день, у львівську квартиру. Далі – в Австралію на три тижні. А вже 22 червня знову у Києві з Liatoshynskyi Capella виконуватимемо два знакові твори Людвіга ван Бетховена: Месу до мажор і Симфонію № 7. Опісля в усіх в оркестрі відпустка.
Потім відбудеться один із моїх улюблених, можливо, найгучніший проєкт, які за 30 років я мав в Україні, – майстер-клас для молодих диригентів. Цей проєкт розпочала київська студентська організація: дуже прогресивні молоді люди з Київської консерваторії, які хочуть змінити життя в Україні в позитивний спосіб, щоб усе стало на більш сучасний європейський рівень. Ініціатива виникла ще чотири роки тому.
Я дуже люблю викладати.
– Пане Джеймс, чи може бути, що знову приїде в Україну?
– Безперечно, дуже хотілося б, побачимо. Можливо, ще буде нова музика від пана Шведа. Я дуже хочу знову повернутися в той світ, який чекає на продовження.
– Дякую за розмову!
Валентина Самченко. Київ
Фото Олександра Клименка
Події
Юна харків’янка перемогла на конкурсі піаністів у Франції

10-річна українка Нора Костенко здобула перемогу на конкурсі юних піаністів À vous de jouer, («Ваша черга грати» – з французької), організованому французькою залізницею в Парижі.
Нора, родина якої отримала прихисток у Франції, підкорила професійне журі виконанням на фортепіано твору українського композитора Ігоря Шамо, передає Укрінформ з посиланням на сторінку посольства України у Франції у Фейсбуці.
“Для мене це не просто конкурс, це можливість зробити так, щоб голос моєї країни був почутий. Франція запропонувала мені новий дім, школу, друзів, друге життя, але коли я граю на фортепіано, мені здається, що я можу говорити без слів, розповідати свої спогади, свої страхи та свої мрії”, – сказала Нора перед виступом.
Бабуся дівчинки працювала вчителькою музики, а батько – диригент оркестру. Зараз вони мешкають у Верту, неподалік від Нанта. Сім’я була змушена залишити інструмент у Харкові, тож на початку Нора могла продовжувати грати лише на піаніно, які встановлені на всіх великих французьких вокзалах.

Так вона потрапила до дванадцятки регіональних переможців конкурсу, які вийшли у фінал, що відбувся на Східному вокзалі в Парижі. Нора Костенко розділила перше місце з 12-річним французом Яном-Аелем.
До журі входили французькі зіркові піаністи – Жюлі Ґає, Жан Котро та Андре Манукян. Останній був вражений виступом Нори.
“Те, що вона зробила з нами, неймовірно. Коли вона сіла, мені здалося, що перед нами величезний рояль, я ніколи не бачив нічого подібного. І ми всі були дуже зворушені”, – прокоментував він журналістам, додавши, що також відкрив для себе українського композитора Ігоря Шамо, автора музики до гімну Києва, про якого ніколи раніше не чув.
Як повідомлялося, український проєкт отримав першого «золотого Каннського Лева».
Фото: Посольство України у Франції
Події
Театр у Кракові через погрози переніс український прапор з фасаду будівлі всередину приміщення

Керівництво театру імені Юліуша Словацького у Кракові перенесло український прапор, який висів на фасаді будинку від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, всередину приміщення через погрози.
По це у Фейсбуці написав директор театру Кшиштоф Глуховський, передає Укрінформ.
«З великим сумом, відчуваючи відповідальність за театр та всіх його працівників, я вирішив перенести український прапор, що висить на фасаді, всередину будівлі. Тепер він буде там поруч із польським прапором. Я роблю це з болем і соромом, але у світлі почастішали напади на театр, у світлі погроз кримінального характеру, спрямованих проти нас та в інтересах безпеки працівників – їхнього здоров’я та життя, та перед обличчям потенційної загрози знищення майна, я не можу прийняти іншого рішення»,- написав Глуховський.
Він підкреслив, що театр не може захиститися від жорстокої сили. Тому культурна установа мусить поступитися в цьому питанні, хоча Польща є вільною країною, яка також називає себе союзником України.
«Синьо-жовтий прапор, що висить з лютого 2022 року, був для нас символом солідарності польської нації з українцями, які віддають свою кров і життя в боротьбі за свободу та незалежність, які також борються і вмирають за нас і всю вільну Європу. Театр імені Юліуша Словацького у Кракові підтримував українську націю з початку війни і не припинить робити це й зараз. Незважаючи на перенесення прапора (всередину приміщення – ред.), ми продовжуватимемо виявляти солідарність із Україною»,- наголосив директор театру.
За його словами, висунуті вимоги прибрати український прапор є «атакою на театр, на свободу та солідарність, на найважливіші цінності, які повинні об’єднувати та направляти польський народ, а не розділяти його”.
“Я відчуваю біль, смуток і сором від того, що змушений перенести цей прапор. Перенести, а не зняти. Він продовжуватиме висіти всередині будівлі, і наш театр ніколи не перестане бути місцем солідарності, свободи, відкритості та чуйності до слабших і нужденних», – наголосив директор театру.
Як передавало агентство, поліція у Кракові розшукувала чоловіка, який зривав українські національні прапори з різних будівель міста, зокрема з театру Юліуша Словацького та спортклубу гімнастичного товариства «Сокіл». Згодом у поліції повідомили, що зловмисника було затримано.
Фото: Фейсбук / Teatr w Krakowie – im. Juliusza Słowackiego
Події
В Одесі відкриють “Алею Незламних міст”

Виставка «Алея Незламних міст» вже монтується на Біржовій площі. Інсталяція створена ужгородським скульптором Яном-Павлом Романом для вшанування пам’яті жертв війни. Після експонування у Києві, Харкові та Запоріжжі – тепер її можна побачити й в Одесі.
Експозиція складається з 15 колон білого кольору, що символізують міста, які постраждали від російської агресії. На них розташовані уламки ракет та снарядів, які були знайдені під час відбудовчих робіт.
Особливістю виставки є дзеркальні таблички, зазирнувши в які, відвідувачі можуть побачити відображення свого обличчя із символічними шрамами від ракет, аби посилити емоційне сприйняття та нагадати про особистий вимір трагедії війни. На табличках є насічки, що символізують кількість влучань ворожих ракет по конкретному місту.
-
Усі новини6 днів ago
Українка похизувалась походом в ресторан за 1800 євро — у мережі відреагували
-
Політика1 тиждень ago
До Києва прибув міністр оборони Німеччини Пісторіус
-
Війна1 тиждень ago
Вистояла Британія, вистоїть і Україна
-
Війна1 тиждень ago
Сили оборони уразили об’єкт ВПК у Московській області
-
Усі новини1 тиждень ago
Технічно Земля не обертається навколо Сонця: що відбувається насправді (відео)
-
Політика1 тиждень ago
Келлог порівняв Зеленського з Лінкольном
-
Події1 тиждень ago
До електронних реєстрів для нерухомої спадщини та музейних фондів уже внесено десятки тисяч об’єктів
-
Відбудова1 тиждень ago
У Миколаєві після трирічної перерви відновив роботу дитсадок