Події
фільми про водорості й чисте повітря в Запоріжжі
Другий екологічний кінофестиваль «Chysto.de?!» пройшов 1-3 серпня у гірському селі Колочава та зібрав тисячі екосвідомих українців
Упродовж трьох днів тут переглядали тематичне українське та європейське документальне кіно на природоохоронну тематику. Також працювали майстерні для дітей і дорослих, зі сцени вели дискусії, наприклад, про проблему вітряків у горах та майбутнє заказника на Закарпатському морі. Кінофестиваль, повністю сконцентрований на екології, проводять тільки на Закарпатті силами екоруху «Chysto.de?!»
ЯК ФЕСТ СТАВ МІЖНАРОДНИМ
До минулого року бренд та команда «Chysto.de?!» були відомі здебільшого рухом за чистоту на березі Закарпатського моря – штучного водосховища між гірськими селами Колочавою й Вільшанами. Цей рух започаткували Роман і Олена Жуки: по кілька разів на рік вони збирали волонтерів та влаштовували толоки, вели просвітницьку роботу з мешканцями сіл, чиє сміття й потрапляє річкою на берег Закарпатського моря. У травні 2022 року Роман Жук загинув на війні. Проте команда не зупинилася, екопікніки проводили по кілька разів на рік, також домоглися, щоби водойма охоронялося законом – із початку 2023-го року тут діє ландшафтний заказник місцевого значення «Берег Закарпатського моря». Кінофестиваль у Колочаві – мрія Романа Жука, який був відомим відеографом і сам багато знімав на екотематику. Тепер цю мрію втілює його дружина Олена з командою. Учасники фесту приїжджають подивитися й показати екологічне кіно, навчаються його знімати, а також обговорюють проблеми, які варті режисерських задумок та великого екрану.
– Коли ми минулого року створювали цей фестиваль, уявляли його міжнародним, – розповідає Олена Жук. – Цьогоріч уже вийшли на такий рівень. У нас є гість – швейцарський режисер Ів Маг, він привіз показати свої роботи. Утім, для команди важливо, аби в Україні розвивалося своє кіно на екотематику. Коли відкрили прийом заявок на кінопокази, отримали їх дуже багато, але більшість – від іноземців. А наша місія – підтримувати та розвивати напрямок природоохоронного кіно в Україні. Власне, саме для цього й заснували цей фестиваль і премію імені Романа Жука. Українських робіт на таку тематику дуже мало, тому ми рухаємося в правильному напрямку, підтримуючи зйомки.

КІНО ПО МІСЬКЕ ГОРОДНИЦТВО, ОЗЕРО СВІТЯЗЬ ТА БОРОТЬБУ ЗА ЧИСТЕ ПОВІТРЯ В ЗАПОРІЖЖІ
Цьогоріч на екофесті «Chysto.de?!» презентували кілька таких фільмів. Наприклад, стрічку Вікторії Іваськевич про міське городництво у Львові.
– Також стрічка від лауерата премії імені Романа Жука – режисера Євгена Ткача «Балада про Егагропілу Ліннею» про озеро Світязь та особливу водорость Егагропілу Ліннею або ж Кладофору кулясту, яка є природним фільтром води в цьому озері, але її безконтрольно виловлюють для продажу акваріумістам. Це браконьєрство, що впливає на екосистему Світязя і фактично загрожує існуванню найбільшого озера в Україні, – розповідає Олена Жук.
Ще одна цікава стрічка – «Невидима загроза». Про те, як у промисловому місті-мільйоннику Запоріжжі спільнота активних екосвідомих людей бореться за чистоту повітря. Це звичайні мешканці, які мають свої професії, звички, сім’ї, й об’єднуються, аби вибороти собі право жити в чистому місті, дихати чистим повітрям. У стрічці йдеться про їхню боротьбу за це.

ТИСЯЧІ УЧАСНИКІВ ІЗ РІЗНИХ РЕГІОНІВ
Керівник кінонапрямку ECO FILM FESTIVAL by CHYSTO.DE?! режисер Роман Островський каже, що екологічне кіно країні зараз дуже потрібне.
– Документальне кіно в Україні менш розвинене, аніж у країнах ЄС чи в Америці. Тому його треба знімати, це формує середовище небайдужих людей, які бачать проблему, розуміють її та докладають зусиль, щоби надалі не робити помилок або ж виправити вчинене. Без обізнаності ми не зможемо цього зробити. Кінофест – гарний майданчик, щоб розказати людям про ці проблеми, – каже Островський.
За його словами, наразі в команді фестивалю – три десятки людей, а сама подія охоплює тисячі активних учасників із різних регіонів.
– Звісно, це мала кількість як на 30-мільйонну країну. Але спільнота зароджується, і з року в рік цих людей більшатиме. У нас є премія імені Романа Жука для відеографів та режисерів, є навчальна програма – минулого року її пройшло 11 людей, з них двоє зняли своє кіно на екотематику. Я вважаю, що це дуже хороший результат. Вони вже мають знання, як знімати кіно, і я впевнений, що робитимуть його далі, – додає режисер.
Під час показу фільму «Бартка» про проблему вирубки лісів у Карпатах спілкуємося з режисером Володимиром Бакумом.
– Це завжди хвилювання – чи розуміють люди думку, яку ми хотіли донести? Наш фільм абсолютно відповідає тематиці екокінофесту. На заході немає зайвих людей, тут усі на потрібній хвилі, за здоровий спосіб життя, за чисті Карпати. Єдине, я зауважив, що більшість публіки – не місцеві, а хотілося б навпаки, адже саме від них залежить чистота та збереження природи Карпат, – каже він.
Режисер зауважує, що в Україні таких фестів «потрібно по 10 у кожній області».
– Тоді, можливо, ми й змінимо ситуацію з екологією, – додає.

ВПЛИВ ВІЙНИ НА ЕКОЛОГІЮ КАТАСТРОФІЧНИЙ
Швейцарський режисер Ів Мага (Yves Magat) презентує тут свій фільм «Якщо льодовики не повернуться» (Si les glaciers ne revenaient pas). Стрічка про те, що до кінця століття більшість альпійських льодовиків зникнуть та як це вплине на гірське сільське господарство, туризм, виробництво енергії та екосистему.
– Мене вражає сам фестиваль у країні, де є така жорстка війна. Я бачу тут людей, які, попри все, переймаються проблемами екології та хочуть про них говорити, – каже він.
Фільм Іва Мага презентували у Франції в листопаді минулого року. На одному з показів він зустрівся із представниками команди кінофесту «Chysto.de?!» та прийняв їхнє запрошення приїхати в Україну.
– Я відвідував вашу країну як журналіст чотири рази – до пенсії працював на швейцарському телебаченні. Востаннє – в 2014 році: я був у Криму в той день, коли туди зайшли «зєльониє челавєчькі». Зараз я на пенсії і більше не працюю над новинними сюжетами, тому в моєму фокусі – інші проблеми. Утім, мене дуже цікавить тема, про яку в Європі не часто говорять – вплив війни на навколишнє середовище. Я розумію, що вплив війни на людський ресурс жахливий, але на навколишнє середовище він катастрофічний. Мені було б цікаво це дослідити, – розповідає режисер.

РОЗМОВИ ПРО ZERO WASTE ТА ВІТРЯКИ В КАРПАТАХ
Крім власне кінопоказів українських та режисерів з інших країн світу (а тут представлене кіно Німеччини, Індії, Канади), на сцені також дискутують щодо екологічних проблем, актуальних для України. Йдеться і про поводження зі сміттям, і про споживацьку культуру, багаторазові альтернативи одноразовому, найкращі міста, де живуть за філософією «нуль відходів»… А ще – про проблему забудови вітряками високогір’я Карпат – проєкти зі встановлення понад сотні вітряків на кількох хребтах Закарпаття, які почали впроваджувати із релокацією в регіон великого виробника вітротурбін. Зараз спорудження ВЕС на хребті триває на полонині Руна, що супроводжується скандалами. Боротьба громадських активістів проти знищення гірських схилів промисловою забудовою триває.
СМІТТЯ НА БЕРЕЗІ ЗАКАРПАТСЬКОГО МОРЯ ПОВНІСТЮ НЕ ЗНИКЛО
Говорили тут також і про те, яке майбутнє Закарпатського моря.
Укрінформ неодноразово розповідав історію боротьби за море – з часу перших екопікніків до моменту, як тут з’явився заказник.
– Для нас завжди було важливим майбутнє цього місця – окрім того, що ми очищали заказник від сміття, мріяли створити там особливий екомаршрут. Можемо показати, як виглядало Закарпатське море до нашого приходу і як – зараз. Починаємо працювати над баченням, який вигляд матиме в майбутньому. Ми плануємо створити там екомаршрут і думаємо, яким він має бути. Точно знаємо, що це – особливе місце відновлення природи і людини. Коли познайомились із морем, зробили це через його біль (від засмічення, – ред.), тому Закарпатське море дуже розуміє тих, кому болить. У нас у країні через війну дуже багато таких людей і ми мріємо, аби вони знаходили тут рівновагу, тому прагнемо залишити цю місцину тихою, – каже Олена Жук.

За її словами, наразі команда «Chysto.de?!» продовжує опікуватися Закарпатським морем – цьогоріч провели один екопікнік зі збором сміття навесні, другий запланований на осінь.
Сміття в морі, каже Олена Жук, тепер менше, але зовсім воно не зникло. Для цього потрібно, аби його не викидали в громадах, розміщених вище по течії Тереблі. Екоактивістам поки не вдалося повністю вирішити проблему з побутовими відходами.
Мабуть для цього доведеться зняти ще багато екоосвітніх фільмів…
Тетяна Когутич, Ужгород–Колочава
Фото Ігоря Ткаченка
Події
У Києві презентували Сезон України у Франції під гаслом «Культура дає відсіч»
У Києві презентували Сезон України у Франції «Вояж в Україну», який триватиме з грудня 2025 по квітень 2026 року і стане наймасштабнішим культурним проєктом з часу встановлення дипломатичних відносин між Францією та Україною.
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
Як зазначалося на пресконференції за участю членів французької делегації, Сезон проходитиме під гаслом «Культура дає відсіч».
Генеральний директор Українського інституту Володимир Шейко нагадав, що Україна вже успішно проводила подібні культурні сезони: у 2019 році Український інститут організував перехресний рік культури з Австрією, а в 2022–2023 роках – сезон культури з Великою Британією.
«Принципова відмінність нинішнього сезону – час і контекст: попередні відбувалися у мирний період або на початку повномасштабного вторгнення. Ця третя спроба, мені здається, дуже цілісна, концептуально продумана і має надзвичайно важливі меседжі, які ми хочемо донести до французького суспільства через культурні проєкти, програми діалогу, інформаційні кампанії, резиденції та обміни», – сказав Шейко.
Президентка Французького інституту Ева Нгуєн Бінь запевнила, що з боку французької публіки є величезне прагнення більше дізнатись про українську культуру та українські реалії.
«На цьому етапі ми не можемо заохочувати подорожі до України, тому вдалися до формату уявної подорожі через креативність, через ту стійкість, яку демонструє українське суспільство, виявляючи життєву силу, яка викликає щире захоплення по всьому світі… Звідси ідея цієї подорожі, яка ставитиме на чільне місце креативність і водночас той спротив, який демонструють всі українці», – сказала Нгуєн Бінь.
Учасники пресконференції поінформували, що події Сезону відбудуться в низці французьких міст, зокрема у Парижі, Марселі, Ліллі, Тулузі, Нанті, Ренні, Страсбурзі та Ліоні. Особливу увагу Сезон приділить співпраці між містами-побратимами.
У межах Сезону заплановано понад 30 літературних, театральних, мистецьких, музичних і кіноподій, професійні обміни, академічні події, а також дискусії, присвячені темам громадянського суспільства, прав людини, воєнних злочинів, збереження пам’яті та культурної спадщини, здоров’я і ментального здоров’я, медіа та дезінформації тощо.
Сезон спільно організовують Французький інститут і Український інститут під патронатом Міністерств закордонних справ та за сприяння Міністерств культури обох країн.
З програмою Сезону можна буде ознайомитися на сайтах Українського і Французького інститутів.
Як повідомляв Укрінформ, Україна і Франція підписали Адміністративну угоду про підтримку викладання французької мови. Очікується, що угода сприятиме розвитку та розширенню двостороннього партнерства. Зокрема, розвитку викладання й вивчення французької мови у закладах загальної середньої та вищої освіти України; запровадженню сертифіката LabelFrancEducation як інструмента визнання досягнень у сфері двомовної освіти французькою мовою; підтримці професійного розвитку українських учителів французької мови — через стажування та навчальні курси; сприянню функціонуванню Французького ліцею імені Анни Київської; формуванню та функціонуванню «Мережі досконалості» в Україні.
Фото: ОП
Події
гранти для креативних індустрій, реставрації та Фонд культурної спадщини
«Ми запустили грантову програму для креативних індустрій до 1 млн грн, уклали меморандум про створення Фонду культурної спадщини і маємо перші домовленості про мільйонні інвестиції, підтримали мистецькі проєкти на 205,7 млн грн, розпочали фінансування реставраційних робіт на суму 256 млн грн. Це лише початок. Попереду — офіційний запуск Українського фонду культурної спадщини, масштабування грантових програм і системне посилення культури як основи нашої державності», — наголосила віцепрем’єр-міністерка з гуманітарної політики — міністерка культури України Тетяна Бережна.
Зокрема, у сфері захисту культурної спадщини МКСК запустило фінансування реставраційних робіт на 42 знакових об’єктах культурної спадщини на суму 256 млн грн; забезпечило збереження 98 тис. музейних колекцій у 2025 році, а загалом — понад 670 тис. одиниць культурних цінностей; у межах декомунізації, деімперіалізації та деколонізації 216 об’єктів втратили статус пам’яток, пов’язаних із радянським і російським імперським спадком.
У сфері інвестицій в культуру та креативні індустрії міністерство за 100 днів роботи нового уряду запустило грантову програму «Власна справа для креативних індустрій» — від 200 тис. до 1 млн грн на розвиток власних культурних бізнесів. За даними МКСК, програмою «єКнига» вже скористалися понад 200 тис. 18-річних громадян, отримавши можливість придбати українські книги.
Також міністерство підписало меморандум із фондом ALIPH щодо запуску Українського фонду культурної спадщини, який стане міжнародним інструментом фінансування реставраційних і відновлювальних проєктів; за результатами мистецьких конкурсів реалізували 83 проєкти із залученням 205,7 млн грн підтримки; за підтримки Держкіно зняли та представили 35 прем’єр українських фільмів, ще 19 перебувають на фінальних етапах виробництва.
Український культурний фонд реалізував 260 проєктів на загальну суму 203 млн грн.
У сфері культурної дипломатії МКСК провело установче засідання Альянсу культурної стійкості, до якого долучилися 14 країн та міжнародних організацій; представило національні павільйони на шести провідних європейських книжкових ярмарках, де презентували понад 70 українських видавництв; запустило 79 перекладацьких проєктів 25 мовами світу, які просувають українську літературу за кордоном.
У сфері відновлення та інституційної спроможності міністерство запустило школу відновлення для громад CuRe, у межах якої проведено два навчальні модулі; понад 400 музеїв, що зберігають державну частину музейного фонду, пройшли навчання та розпочали роботу в електронній системі реєстру музейного фонду — наразі внесено понад 100 тис. музейних предметів.
Як повідомляв Укрінформ, прем’єр-міністерка Юлія Свириденко та Кабінет міністрів прозвітували Президентові України про сто днів роботи уряду.
Фото: МКСК
Події
опера й анімація для дітей
Новий формат культурної дипломатії, який популяризує світову класику та українських виконавців
Данська Опера Хеделенд із середини вересня запрошує на унікальну виставу «Летючий Голландець» із п’ятьма українськими солістами, які співатимуть наживо. Музичним супроводом у театральній залі Люнгойсален (Lynghøjskolen) звучатиме зроблений у Києві з участю Національного симфонічного оркестру України і Національної заслуженої академічної капели України «ДУМКА» запис музики Вагнера. Сценографією буде спеціально створена анімація.
Усе разом зовсім скоро, після вистави в передостанній день жовтня, у великій залі Люнгойсален неподалік Копенгагена знайде втілення в мультфільмі, яким заохочуватимуть молодшу аудиторію до оперного мистецтва. До його створення долучилися понад 140 виконавців з України.
Укрінформ розповідає про цей незвичайний проєкт – один із прикладів культурної дипломатії, коли іноземці з країни за дві тисячі кілометрів від Києва у період повномасштабної російсько-української війни звернулися до наших митців із пропозицією співпраці, попередньо зачарувавшись талантом однієї з виконавиць. Коментують директор Опери Хеделенд Клаус Люнге; продюсер проєкту гендиректор НСОУ Олександр Горностай і солісти: сопрано Ксенія Бахрітдінова-Кравчук та бас Тарас Бережанський.
Данська Опера Хеделенд (Opera Hedeland), яка теплої пори щоразу збирає просто неба до трьох тисяч глядачів, у питанні популяризації класичної музики серед дітей та підлітків є взірцем, чий досвід може згодитися вітчизняним театрам, філармоніям і фестивалям.
ДІВЧИНОЮ ІЗ ЗАХОДУ В ОПЕРІ ПУЧІНІ В ДАНІЇ СТАЛА ВИПУСКНИЦЯ МУЗИЧНОГО ЗАКЛАДУ СІВЕРСЬКОДОНЕЦЬКА
Українсько-данський проєкт виконання опери «Летючий Голландець» складається з кількох етапів. У Національній філармонії України в Києві на початку вересня Національний симфонічний оркестр України і Національна капела України «ДУМКА» із солістами під орудою Алли Кульбаби занурили слухачів у драматичну історію «Летючого Голландця» Ріхарда Вагнера.
У Києві зробили запис концертного виконання й окремо студійний запис оркестру, який тривав упродовж чотирьох днів.
Цю музику використають для створення п’ятдесятихвилинного дитячого мультфільму данського виробництва, повідомляє на своєму сайті Опера Хеделенд, також розповідає про те, що в Національній філармонії України в Києві, в Колонній залі імені Миколи Лисенка, через війну обмежена кількість відвідувачів – лише 300 (бо стільки може вмістити укриття в разі російських ракетно-дронових атак на столицю України).
Яскрава галерея вокальних образів українських виконавців, високопрофесійні національні оркестр і хор представляють слухачам «Летючого Голландця», ранній твір німецького композитора. Образ Сенти, чия жертовність дарує Голландцю шанс на визволення, створила сопрано Ксенія Бахрітдінова-Кравчук. Тенори Дмитро Фощанка і Данило Коток наповнили драму пристрастю і розпачем, баритон Володимир Козлов уособив трагічну постать Голландця, а бас Тараса Бережанського увиразнив глибину і фатальність прокляття головного героя, якого може врятувати лише справжнє кохання.
Вистава наживо 30 жовтня в Данії за участі п’ятьох українських виконавців, які не раз виступали за кордоном, стане частиною нового анімаційного фільму данського виробництва про «Летючого Голландця». Прем’єра цього мультфільму із субтитрами данською і українською мовами відбудеться в обраних кінотеатрах 10 грудня. Згодом його зможуть подивитися всі охочі в ютубі Опери Хеделенд.
А почалося все з того, що солістку Національної опери України Ксенію Бахрітдінову-Кравчук запросили влітку 2024 року виконати головну партію Мінні в опері Пучіні «Дівчина з Заходу» оперного театру Хеделенд, який представляє постановки просто неба поблизу Копенгагена в розкішній локації на три тисячі місць поблизу красивого парку.
«Директор театру Клаус Люнге стежить за перебігом повномасштабної російсько-української війни, підтримує Україну, переживає через постійні атаки російської армії на наші міста і села, – розповідає Ксенія Бахрітдінова-Кравчук. – Минулого року ми в Данії зіграли три вистави «Дівчина із Заходу» і повноцінну скорочену версію опери для юних глядачів».
У СТВОРЕННІ МУЛЬТФІЛЬМУ ЗАДІЯНІ ПОНАД 140 ВИКОНАВЦІВ З УКРАЇНИ
«Ми докладаємо багато зусиль, щоб надати дітям можливість відкрити для себе оперу, – пояснює Клаус Люнге, режисер Opera Hedeland. – Сьогодні вони з новою музикою знайомляться переважно через соціальні мережі, такі як TikTok, і вона стає трохи схожою на камеру відлуння.
Тому останніми роками ми знімаємо оперні фільми для дітей, з якими вони можуть знайомитися у школі або вдома. Цього року ми робимо наступний крок і випускаємо мультфільм за мотивами «Летючого Голландця» Вагнера з музикою, записаною п’ятьма солістами, хором із 60 осіб та оркестром із 81 музикантом – усі з України».
Опера Хеделенд уже понад 20 років представляє глядачам постановки під відкритим небом на тлі одного з найкрасивіших парків Данії. Саме там розташований посеред мальовничої природи, біля озера, найбільший амфітеатр. Оскільки літні покази відбуваються на вулиці, то глядачам радять, відповідно до погоди, брати з собою ковдру та теплий одяг.
Зауважмо, що в Україні покази просто неба до 2022 року практикував Херсонський драматичний театр імені Миколи Куліша, який є організатором міжнародного фестивалю «Мельпомена Таврії». Вистави показували в Олешківських пісках і неподалік – на сценічному майданчику «Чумацька криниця».
Але повернімося в Данію. Обов’язковими для Опери Хеделенд, поряд із комерційними показами кожної видовищної постановки для дорослих, є її скорочена безкоштовна вистава для дитячої аудиторії. Останнім часом зазвичай окремо знімають відеоверсію, показують її в кінотеатрах, а потім розміщують у вільному доступі, ще й надають, за запитами, всі матеріали про поставлені опери.
Цього року створюють анімаційну відеоверсію «Летючого Голландця» без початкової постановки для дорослих. Щоб реалізувати такий план, навесні нинішнього року директор Опери Хеделенд Клаус Люнге зателефонував Ксенії Бахрітдіновій-Кравчук, виконавиці в «Дівчині із Заходу», й поділився бажанням створити проєкт для дитячої аудиторії з українськими виконавцями. Тоді активно почався пошук партнерів проєкту в Україні.
Ксенія Бахрітдінова-Кравчук виросла в Сіверськодонецьку на Луганщині, там здобула освіту в музучилищі (тепер коледж). Випускниця Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка спочатку була солісткою оперного театру в Харкові, а потім у Києві. У 2022 році евакуювалася з дитиною в Литву, де перебувала перші три місяці; наступні два – у Швеції. Будучи за кордоном, виконувала з однодумцями багато концертів на підтримку України. А потім повернулася в Київ.
Виконувала оперні партії в Литві, Швеції та Данії, де визнана за одним із рейтингів, за версією Cph Culture, кращою оперною співачкою 2024 року за виконання ролі Мінні у «Дівчині із Заходу». Співала в постановках у Молдові та Ізраїлі. Нещодавно восени, після тривалої співпраці, стала солісткою Литовської національної опери.
ДО АНІМАЦІЙНОГО ПРОЄКТУ ОРКЕСТР ЗА КОРДОНОМ ЗА ТРИ РОКИ ВИСТУПИВ 85 РАЗІВ, А БАС СЛУЖИТЬ ДОБРОВОЛЬЦЕМ
Продюсер дансько-українського проєкту зі створення анімаційного фільму за оперою «Летючий Голландець», генеральний директор Національного симфонічного оркестру України Олександр Горностай розповідає, що це перший такий проєкт одного з найвідоміших за кордоном вітчизняних колективів. І додає, що від 1 травня 2022 року до 12 липня 2025 року оркестр узяв участь у 85 тріумфальних виступах поза межами України: в Німеччині відбулися 33 з них, у Великобританії – 17, у США – 11, у Франції – 8.
Партію моряка Даланда співає бас Тарас Бережанський, який із 2023 року поєднує оперну кар’єру із службою солдатом у вогневій групі добровольчого формування територіальної оборони «Мрія». Він уже після початку повномасштабної російсько-української війни, восени 2022 року, виконував головну партію в опері «Аттіла» Джузеппе Верді у Сіднейській опері. Це було післяковідне поновлення спільної з «Ла Скала» постановки.
Український співак на сцену в Австралії виходив із синьо-жовтим прапором, нагадуючи про напад Росії на нашу країну. Наступного року співав у Муніципальному театрі Сантьяго (Чилі) «Ріголетто», а в 2024-му – «Чарівну флейту». Хоча нині значно менше закордонних виступів митця, аніж до повномасштабної війни.
«Вважаю, що анімаційний формат дуже цікавий для дитячої аудиторії», – коментує Тарас Бережанський, соліст Львівської національної опери і Національної філармонії України.
Співак згадує незвичайну версію «Чарівної флейти» Моцарта – авангардний мультимедійний проєкт режисера-експериментатора, керівника Komische Oper Баррі Коски, прем’єра якого відбулася 2012-го в Берліні. В ньому поєднано живу музику та акторську гру з анімацією та відео.
Та вистава з успіхом побувала в багатьох країнах світу. Постановники зробили п’ять сетів її сценічного оформлення, тому водночас її показували в різних містах на різних континентах. У тригодинній виставі особисто Тарасові Бережанському працювати було надзвичайно цікаво, хоча його персонаж мізансценічно практично нічого не робив, як і Цариця Ночі – бо рухи й дії просто намальовані. Виконання було в Ізраїлі у 2021-му.
Соліст дещо хвилюється, бо в Данію солісти їдуть співати «Летючого Голландця» без диригента. Каже, що виконувати оперні партії під «мінусовку» (під фонограму) складно. Бо в естрадних піснях просто порахувати такти «раз–два–три–чотири», а в оперних творах немає організованої ритмічної структури, присутні паузи – тому непросто вирахувати, коли вступати у виконання.
«Мій персонаж, вважаю, створений, щоби бути контрастом сумному, загадковому і міфічному героєві – Летючому Голландцю. Батько Сенти – місцями досить комічний персонаж, із людськими вадами. Коли йому Голландець пропонує великі гроші, щоб Даланд віддав йому за дружину «мою» доньку – то він із радістю погоджується. Його не обходить, що дівчина ще навіть незнайома з цим нареченим», – коментує Тарас Бережанський.
Артист – батько доньки-підлітка каже, що навіть є сімейні жарти про те, хто буде її нареченим, відповідно до партій із «Летючого Голландця». Тому, упевнений, що українсько-данська оперна історія з анімацією сподобається глядачам, дорослим і дітям.
Валентина Самченко, м. Київ
Фото Національної філармонії України і надані співрозмовниками
-
Одеса1 тиждень agoКоли в Одесі ввімкнуть опалення 2025 року
-
Війна4 дні agoБронювання від мобілізація – з 1 листопада ТЦК не прийматимуть документи
-
Суспільство4 дні agoНа Одещині хочуть ввести локальні оповіщення про повітряні тривоги – для окремих районів
-
Суспільство3 дні agoПапа Лев XIV на зустрічі з українським єпископом пообіцяв робити все для якнайшвидшого закінчення війни
-
Політика3 дні agoНайліпшою гарантією безпеки для України є членство в НАТО
-
Події3 дні agoХолодний мед «Сірих бджіл». Нове українське кіно
-
Відбудова2 дні agoЗеленський підписав закон про створення Національної установи розвитку
-
Війна3 дні agoНа фронті відбулось 71 боєзіткнення від початку доби
