Регіон
Дорожні кошти, траса М-15 та пошуки солі: як Служба автомобільних доріг в Одеській області живе без будівництва
Майже 60% видатків державного бюджету на 2023 рік зосереджена на обороні. Інфраструктурні проєкти, як «Велике будівництво» призупинені на період воєнного стану, але фінансування будівництва та ремонту доріг є, хоч і скоротилося. У 2022 році держава планувала витратити на дороги приблизно 124,4 млрд грн. За даними центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE Institute, витрати на дорожнє будівництво на 2023 рік уріжуть майже вдвічі — Укравтодор отримає 23,2 млрд на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та 13,6 млрд — на субвенції місцевим бюджетам на будівництво та ремонт автошляхів. Тому довелось суттєво зменшити свої апетити стосовно будівництва та «зшивання» дорожнього полотна країни. Основні задачі наразі полягають у відновленні зруйнованої інфраструктури, капітальних ремонтах мостів і критично важливих доріг.
Автошлях М-15 Одеса-Рені став надзвичайно важливим для країни, забезпечуючи, як мінімум, роботу «Зернової ініціативи», тому кожний тріск асфальту під сотнями вантажівок — одне з головних питань Служби автомобільних доріг в Одеській області. «Дайджест Одеси» поспілкувався з виконуючим обов’язки начальника Служби Андрієм Донченком, дізнався про проблемні місця, ремонт та руйнацію доріг, скорочення штату та заморожені проєкти в регіоні.
–Який обсяг робіт виконала служба протягом року, враховуючи призупинення всіх робіт з будівництва доріг?
Так, з початком повномасштабного вторгнення всі роботи з капітального ремонту, будівництва, реконструкції та поточного середнього ремонту доріг призупинені на невизначений термін. Тому сьогодні завдання Служби — підтримання у проїзному стані доріг нашого балансу. Весь минулий рік займались повноцінним утриманням: ямковий ремонт, нанесення розмітки, встановлення дорожніх знаків, допомога ЗСУ та військовим адміністраціям. Нас залучали у ряді завдань та невідкладних справ, як спеціалістів-дорожників.
Минулого року виконали близько 300 тисяч квадратних метрів ямкового ремонту. Здебільшого на дорогах міжнародного значення та на перспективних шляхах, як Т-16-27, що веде до кордону з Молдовою; М-15 Одеса-Рені на місто Бухарест та Н-33, яка поєднує Білгород-Дністровський та Одеський район. Воєнна ситуація дала нову перспективу цим дорогам, створивши альтернативу руху, наприклад, до Європейського союзу.
–Активізація на трасі Одеса-Рені: як велика кількість вантажівок вплинула на стан дороги?
Автомобільна дорога М-15 Одеса-Рені, після ракетних ударів по Затоці, стала єдиним варіантом, який з’єднує Бессарабію з Одеським регіоном. Тому наразі — це одна з найзавантаженіших трас не лише області, а й всієї України. Дорога переповнена саме вантажівками, які рухаються, а інколи — стоять днями. Були випадки і місяців простою. Тому М-15 потрібно тримати в проїзному стані, а саме: прибирати, оновлювати розмітку та дорожні знаки. Крім дорожнього покриття на Одеса-Рені сьогодні близько 50 штучних споруд, які ми ремонтуємо та підтримуємо. Здебільшого мости.
Служба зробила три майданчики для зберігання протиожеледних матеріалів, які сьогодні використовуються як тимчасові платформи відстою транспортних засобів. Це полегшило рух, тому що на узбіччя від Рені до Ізмаїла було заставлено вантажівками. Фури стояли у два-три ряди, подекуди перекриваючи смуги руху. Хоч ці майданчики трошки покращили ситуацію, їх недостатньо. Цього року ми вирішуватимемо питання відстою транспорту.
Проблемним був переїзд біля смт Сарата. Для відновлення дорожнього покриття на цій ділянці рух перекривали повністю протягом трьох днів, але після робіт питання заторів вирішилось. Переїзд знаходиться на балансі «Укрзалізниці», тому більша частина робота була за ними.
За «Зерновою ініціативою» вантажівки курсують цілодобово незалежно від погодних умов чи світлового дня. Але головна проблема у відсутності місць зважування, тому рух неконтрольований стосовно вагових норм. Досі це залишається на совісті перевізника, але розуміємо, що у всіх задачі: якомога швидше вивести матеріал, розвантажити сховища та готуватись до нового збирального сезону.
Так, це має негативні наслідки для дорожнього покриття, для учасників руху і в результаті маємо ще й роз’їжджені узбіччя. Ми фіксуємо недоліки та усуваємо за сприятливих погодних умов.
З періоду вторгнення в результаті ракетних атак були зруйновані або пошкоджені саме мостові споруди. Їх не вдасться так швидко полагодити, як автомобільну дорогу. Відразу обстежують ділянку, визначають причину руйнування, роблять подання до поліції про факт руйнації. Потім починають роботи. З дорогами це швидше. В Одеській області не зафіксовано руйнації дорожнього полотна в результаті влучання російської ракети.
–Чи довелось шукати нових підрядників через воєнну агресію? Наприклад, для зимового утримання доріг?
Ми готувались до великого будівельного сезону, тому підрядники мали великі штати співробітників. Довелось зіштовхнутись зі скороченнями майже у всіх структурах: дорожників, підрядників, замовників. Не було роботи, якою їх можна було завантажити. Загалом кількість компаній-підрядників в Одеській області не змінилась. По нашій структурі близько 1% співробітників виїхало за кордон. У самій Службі 6% людей потрапили від скорочення, але є підрядники у яких ситуація доходить до 20-30%.
Для зимового утримання доріг у нас залучені чотири генеральні підрядні організації та 13 дорожніх. Близько 36 баз у всій області розташовані для оперативного реагування та ліквідації наслідків негоди. При погіршенні погодних умов вводимо цілодобове чергування.
Наразі повністю забезпечені матеріалами, але шукали технічну сіль через окупацію українських територій. Раніше постачальником було підприємство «Артемсіль», тому довелось шукати імпортерів. Переважно закупили товар у Туреччини, а ще у Румунії та Німеччини. Ціна вища, але навіть враховуючи це, піщано-соляна суміш — є кращим та економним варіантом для посипання доріг. Пісок є в кар’єрах Одеської, Миколаївської та Кіровоградської областей.
Зима ніби ощадлива, але з частими переходами через нульову температуру. Здається, що температура -1 та +1 не сильно відрізняється, але разом з дощем та ожеледдю маємо руйнацію покриття. Цього січня були рекордно теплі дні для, тому мали змогу працювати гарячим асфальтобетоном.
–Проєкти, які наразі заморожені: чи планується відновлення або нове проєктування?
Ми плануємо закінчити те, що почали, тому що недороблена дорога руйнується швидше. Маємо близько 150 різних проєктів, а в рік за нормальних умов можемо реалізувати до п’яти. У 2022 році планували почати будівництво нової транспортної розв’язки «Два стовпи», наразі проєктування продовжується, але це власна ініціатива, без фінансування. Крім цього є важливі проєкти по будівництву обходу Одеси, якого сьогодні немає. Доводиться їздити через селища Усатове чи Котовського. Також не закінчили обхід у районі Сухого Лиману, розв’язки на трасі Київ-Одеса. Хочеться втілювати та розпочати ці роботи, але наразі на першому місці сприяння ЗСУ та військовим угрупуванням. Ми готові та допомагаємо з дорожніх питань своїми ресурсами, пришвидшуючи нашу Перемогу!
Додамо, перший заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко повідомив, що на відновлення зруйнованих війною доріг і споруд, за оцінками «Укравтодору», потрібно мінімум 900 млрд грн, та три-чотири роки за наявності фінансування.
Кримінал
У Ренійському порту вилучили контейнер із сигаретами вартістю майже 74 млн грн
У Ренійському морському торговельному порту 45-футовий контейнер з сигаретами іноземного походження, ввезений поза митним законодавством, повідомляє ТУ БЕБ в Одеській області.
Вантаж був ввезений з Об’єднаних Арабських Еміратів, із порушеннями. Детективи вилучили понад 900 тисяч пачок сигарет без марок акцизного податку, що перевозились у 1 830 коробах.
Встановлено, що товар за документами призначався вигаданому отримувачу. Процесуальне керівництво здійснюють прокурори Одеської обласної прокуратури.
Регіон
СБУ: керівник державного агентства рибного господарства на Одещині вимагав хабар у 240000 гривень
Співробітники Служби безпеки України викрили на хабарництві начальника управління державного агентства меліорації та рибного господарства в Одеській області.
У пресслужбі агентства повідомили, що Грибенко Вячеслав був звільнений з посади на початку вересня цього року і наразі тимчасово виконує обов’язки керівника — Циганок Сергій Васильович.
В СБУ повідомляють, що за версією слідства чиновник налагодив корупційну схему отримання хабарів з фізичних та юридичних осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність у сфері рибного господарства на території регіону.
Правоохоронці задокументували факт вимагання чиновником неправомірної вигоди від керівника аграрно-рибогосподарського кооперативу. За безперешкодне здійснення діяльності на одному з озер Ізмаїльського району зловмисник зажадав щомісячну «данину» у розмірі 240 тисяч гривень. В якості посередників він залучив своїх підлеглих з числа інспекторів Одеського рибоохоронного патруля.
У разі відмови, посадовець погрожував підприємцю «знищити» його бізнес шляхом складання фіктивних протоколів щодо порушення правил вилову промислового риби та використання озера.
Оперативники СБУ задокументували факт вимагання і отримання «авансу» та викрили зловмисника після одержання чергового «траншу».
Наразі йому повідомлено про підозру за ч. 3 ст. 368 Кримінального кодексу України. Тривають слідчі дії для встановлення всіх причетних до функціонування протиправної схеми.
Регіон
За пів року експорт з Одещини склав понад один мільярд доларів
За перше півріччя цього року Одеська область експортувала товарів на суму 1 187,9 млн дол. США.
«У січні – липні 2023 р. зовнішньоторговельні операції товарами підприємства Одещини здійснювали з партнерами із 166 країн світу.
Експорт товарів за цей період становив 1187,9 млн.дол. США, імпорт – 1237,1 млн дол.
Порівняно з січнем – липнем 2022 р. експорт збільшився на19,5%, імпорт – на 7,9%. Негативне сальдо склало 49,2 млн дол. США», – повідомляє Головне управління статистики в Одеській області.
За показником загального обсягу експорту товарів Одещина займає 4 місце серед регіонів України. За показником загального обсягу імпорту регіон знаходиться на 6 місці в Україні.
Найбільшу питому вагу експорту становили зернові культури (52,1%); жири та олії тваринного або рослинного походження (15,5%); насіння і плоди олійних рослин (11,6%).
Імпортували в основному палива мінеральні, нафту і продукти її перегонки (23,7%); електротехнічні машини (9,7%); їстівні плоди та горіхи (7,2%).
Відзначимо, що минулого року, попри широкомасштабне вторгнення росії в Україну, Одеська область стала лідером експорту товарів. “За січень-липень 2022 року темп росту експорту зріс на 59,3% порівняно з аналогічним проміжком попереднього року. Обсяг експорту товарів склав 1082,2 млн доларів”, – повідомляли в ОДА.