NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
Компанія подарувала співробітникам смартфони, які їх розлютили: в чому справа (фото)
У 2025 році одна компанія вирішила висловити подяку своїм співробітникам, подарувавши їм різдвяний подарунок наперед. Керівництво замовило партію телефонів Motorola Edge 50, однак більшість отримувачів залишилися незадоволеними.
Прикру історію зі смартфонами Motorola Edge 50 розповів експерт з технологій Мар’ян Мюррей, зазначавши, що йдеться про компанію, в якій працює його друг. Про причини негативної реакції на безкоштовний смартфон, він розмірковує у статті для PhoneArena.
Як автор Мюррей, Motorola Edge 50 — це цілком пристойний телефон, тому розчарування людей, ймовірно, пов’язане з лояльністю до конкретних брендів. Провідні компанії наполегливо працюють над рекламою своїх моделей преміумкласу, що впливає здатність до об’єктивного порівняння та критичного мислення.
Motorola Edge 50
Фото: Motorola
“Майже всі співробітники (загалом близько 25 осіб) ненавиділи подарунок. Вони були незадоволені вибором. Натомість вони хотіли пристрій Apple або Samsung і відкрито зізналися (тобто не в обличчя своєму начальнику), що одразу ж продадуть свої подарунки”, — наголосив Мюррей.
За словами експерта, купуючи преміальний телефон, люди часто проєктують на себе всі ключові характеристики, які має цей пристрій. До прикладу, вони кажуть собі: “Я з тих людей, які цінують високоякісні матеріали, сучасний дизайн, продуктивність та якість”.
Мюррей наголосив, що багато брендів випускають смартфони чудової якості з доступною ціною. Ба більше, ці компанії пропонують більшість функцій і навіть деякі дизайнерські рішення преміальних телефонів.
Найцікавіший смартфон 2025 року: експерт назвав модель, яка точно здивує (фото)
Однак варто враховувати, що більшість висококласних та преміальних брендів були символом статусу протягом століть. Тому при наявності безлічі альтернатив iPhone, які не поступаються або навіть перевершують продукти Apple, деякі люди навіть не розглядають інші варіанти.
“Психологічні інструменти, здається, настільки потужні та закарбовані в нашій свідомості, що їх можна використовувати і для подарунків. Ці 25 людей не заплатили ні цента за телефони Motorola Edge 50, але вони все одно були незадоволені подарунком. Вони хвилювалися за власний імідж”, — зазначив Мюррей.
Нагадаємо, оглядач техніки Пітер Костадінов вирішив у 2026 році відмовитись від смартфонів Apple, Samsung та Google Pixel на користь китайських флагманів, оскільки вони пропонують дедалі цікавіший досвід.
Фокус також повідомляв, що компанія Apple, ймовірно, збирається покращити свою найдешевшу лінійку смартфонів, оснастивши iPhone 17e функцією, якої не вистачало його попереднику – iPhone 16e.
Події
У Миколаєві відкрилася підсумкова виставка у межах мистецького проєкту «Пори року»
«Підсумкова виставка художніх виробів проєкту «Пори року» запрошує в мандри живописними мистецькими стежками всесезоння. Сьогодні є можливість потрапити до будь-якої окремої пори року або насолодитися красою всіх місяців одночасно. Адже глядачів гостинно зустрічатимуть «Стриманий лютий», «Тендітний березень», «Ірисовий травень», «Рум’яний червень», «Теплий липень», «Сонячний серпень», «Щедрий вересень» та «Примхливий листопад»», – зазначила Кривцова.
За її словами, метою проєкту є ознайомлення глядачів з творчістю талановитих особистостей Миколаєва та області, в роботах яких яскраво відображено красу краю у різні пори року.
Проєкт тривав протягом року, за цей час організатори познайомили миколаївців із понад 140 витворами мистецтва різних напрямків. Глядачі мали змогу насолодитися творчістю 20 митців, серед яких були і початківці, і провідні художники та заслужені майстри народної творчості.
Проєкт вдало поєднав різні види мистецтва, розмаїття технік і матеріалів, стилі й напрями.
До експозиції підсумкової виставки увійшли 35 художніх виробів 8 митців Миколаєва, Врадіївської та Баштанської громад: Віктора Хізниченка, Світлани Бойкової-Калюжної, Тетяни Веремієнко, заслуженої майстрині народної творчості України Тетяни Ульянкіної, Любові Паранюк, Олександра Рассолова, Василя Нікітіна та Алли Бондарєвої.
«Кожен сезон зачаровує своєю індивідуальністю. Одні художники захоплюються стриманою монохромією зимового періоду, і це відображається у графічних малюнках та виробах із теплої валяної вовни. Інших митців надихає тендітність весняних місяців – тому народжуються декоративні панно з філігранного квілінгу, витонченої вишивки, писанкарства та батика», – зауважила Кривцова.
Вона додала, що квіткове буяння барвистого літа майстри часто зображують у розписних мальовках, декоративних орнаментах рушників, тканих гобеленах та авторських ляльках. А щедрій осені присвячують колоритні натюрморти, мальовничі пейзажі та різьблені панно з багатою колірною гамою золотавих відтінків дерева.
Як повідомлялося, у Миколаєві відкрилася підсумкова виставка культурно-мистецького проєкту “Берегині України”, головною метою якого є розповісти про важливу роль жінки-Берегині під час війни.
Фото надані Валентиною Кривцовою
Відбудова
На проекти регіонального розвитку та відновлення цьогоріч спрямували понад ₴13 мільярдів
Протягом 2025 року на реалізацію близько 600 проєктів регіонального розвитку та відновлення були спрямовані понад ₴13 мільярдів бюджетних і донорських коштів.
Про це, підбиваючи підсумки реалізації регіональної політики у поточному році, повідомило Міністерство розвитку громад та територій, передає Укрінформ.
«У 2025 році держава спрямувала понад ₴13 мільярдів на реалізацію майже 600 проєктів регіонального розвитку та відновлення, зокрема, за рахунок бюджетних програм і фінансових угод з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ). До кінця року планується завершити понад 200 проєктів, які покращать соціальну, транспортну та критичну інфраструктуру в регіонах», – йдеться у повідомленні.

У співпраці з ЄІБ в Україні зараз реалізуються три масштабні програми: «Надзвичайна кредитна програма для відновлення України», «Програма з відновлення України» та «Програма відновлення України III». Загалом залучено 640 млн євро на відбудову. У державному бюджеті на 2025 рік для цих програм були передбачені 7,5 млрд грн, затверджено до фінансування 333 проєкти.

Цьогоріч також було затверджено План заходів на 2025–2027 роки для реалізації Державної стратегії регіонального розвитку на 2021–2027 роки. У ньому чітко прописані конкретні кроки для відновлення та розвитку країни в умовах війни. Наразі вже оновлено 22 регіональні стратегії, а 95% громад завершили або майже завершили розробку власних стратегій розвитку відповідно до державної. Також почали узгоджувати галузеві (секторальні) стратегії з державною. Крім того, оновили порядок розробки регіональних стратегій, щоб вони відповідали реформі управління публічними інвестиціями.
Вперше створено повний цикл формування проєктів і портфелів відповідно до стандартів політики згуртованості ЄС і сформовано Єдиний проєктний портфель (ЄПП) держави на 2026 рік, до якого включені 131 інвестиційний проєкт та 64 програми, які відповідають пріоритетним напрямам. Усі ці ініціативи претендують на фінансування з держбюджету та доступні для перегляду й аналізу в системі DREAM. До системи також внесено 761 середньостроковий план інвестицій громад та 21 план обласних військових адміністрацій. Понад 487 громад вже перейшли до етапу експертної оцінки та формування власних Єдиних проєктних портфелів (ЄПП).
“У 2026 році реформа перейде до етапу повної цифровізації всіх процесів. Головною зміною стане фінансова дисципліна: кошти місцевих бюджетів на капітальні видатки виділятимуться виключно за умови внесення проєктів до Єдиного проєктного портфеля відповідної громади. Це дозволить чітко визначити пріоритети розвитку для кожної громади, а також створити якісні портфелі проєктів, готових до інвестування”, – зазначив заступник міністра Олексій Рябикін.
Як повідомлялося, ще 11 проєктів для реалізації в межах фінансових угод з Європейським інвестиційним банком відібрані на засіданні експертної робочої групи.
Фото ілюстративне: pixabay
-
Одеса1 тиждень agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика1 тиждень agoУряд вніс до Ради законопроєкт про мотиваційні контракти для військових
-
Суспільство7 днів agoЯкі суші найсмачніші в Одесі: ТОП-3 доставки ролів Реклама Анонси
-
Війна1 тиждень agoТаїланд наступає на Камбоджу та зайняв село на чужій території — фото
-
Усі новини1 тиждень agoкомпанія наважилась на неочікуваний крок
-
Усі новини6 днів agoРозлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину
-
Одеса7 днів agoЛіцензію клініки Odrex в Одесі зупинено — подробиці
-
Усі новини1 тиждень agoЧоловік виявив незвичний обман зору на паркані після випадіння снігу