Connect with us

NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай

Published

on

Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні. 

Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?

-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі. 

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури? 

-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.

Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.

Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році? 

-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось. 

У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?

-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій.  Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом. 

Чому не зробити це платною послугою? 

-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій. 

У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів? 

-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів.  Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів. 

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко. 

Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером. 

Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід. 

Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?

– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів,  як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя. 

Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.

Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

Розлучення Наталки Денисенко – акторка розкрила причину

Published

on


Українська акторка Наталка Денисенко вперше розкрила причини розлучення з Андрієм Федінчиком. За її словами, стосунки частково зруйнувала відстань через війну, адже актор служив у ЗСУ.

Денисенко зазначила, що чоловік ревнував її та забороняв публічно говорити про переживання. Про це акторка розповіла в інтерв’ю Маші Єфросиніній.

Денисенко про причини розлучення з Федінчиком

За словами зірки екрану, проблеми в шлюбі почалися ще до війни. Тоді Наталка Денисенко пропонувала чоловіку піти до психолога, але він відмовився. Стосунки ще більше ускладнилися, коли Федінчик мобілізувався до ЗСУ на початку великої війни. Наталка місяцями не бачила чоловіка, а на її плечі лягли побутові проблеми родини.

Ба більше, акторка почала помічати, що Андрій став жорстокіший, агресивно реагував на коментарі в її соцмережах, ревнував та ображав.

Про розлучення чоловіку Наталка повідомила після того, як він потрапив у лікарню і сам вивів її на цю розмову. Тоді Федінчик переніс складну операцію.

“Я дотягнула до того моменту, коли в мене не було бажання. З іншого боку, якби я не вийшла на цю розмову, то можливо, я б ще дуже довго терпіла і розлучення було б не минулого року, а цього. Я не можу сказати, що я не люблю його як людину, але терпіти я вже не могла”, — зізнається Денисенко.



Наталка Денисенко та Андрій Федінчик

Фото: instagram.com/andreyfedinchik/

Як поділили майно

Зірка екрану наголосила, що ніколи не зраджувала чоловіку в шлюбі. Після розлучення вони поділили майно — Денисенко із сином залишилась жити у придбаній у шлюбі квартирі, а Андрій зі спільних грошей придбав нове житло. Акторка наголосила, що останнім часом у них гарні стосунки.

“Він поклав своє здоровʼя заради всіх нас. В якійсь мірі приніс у жертву свою сімʼю”, — каже акторка.

Зокрема, Денисенко допомогала психологиня, особливо з почуттям провини.

Наталка Денисенко та Андрій Федінчик із сином



Наталка Денисенко та Андрій Федінчик із сином

Фото: instagram.com/andreyfedinchik/

Розлучення Денисенко та Федінчика

На початку 2025 року в мережі зʼявилися реєстри із заявою на розлучення акторської пари Наталки Денисенко та Андрія Федінчика. Позивачем була вказана саме жінка. А розгляд справи був запланований на 8 травня.

Пара прожила у шлюбі вісім років, а десять — у стосунках. У квітні 2017 року Денисенко та Федінчик одружилися. Восени того ж року в пари народився син Андрій.

Нагадаємо, Фокус раніше писав, що:

Крім того, 2025 рік був сповнений новин про весілля та народження дітей. Втім, не обійшлося і без розірвання шлюбів відомих людей як в Україні, так і закордоном.





Джерело

Continue Reading

Події

Режисер Вім Вендерс стане головою журі Берлінале-2026

Published

on



Німецький кінорежисер Вім Вендерс очолить журі 76-го Берлінського кінофестивалю 2026 року, відомого як Берлінале, який триватиме з 12 по 22 лютого 2026 року.

Як передає Укрінформ, про це повідомляє dpa.

«Це буде зовсім новий спосіб побачити фільми на Берлінале, хоча б раз переглянути кожен фільм у конкурсі та детально обговорити їх з групою розумних людей, які люблять кіно. Хіба це може бути ще краще?» – зауважив Вендерс.

80-річний кінорежисер вважається однією з провідних фігур нового німецького кіно та протягом шести десятиліть має значний вплив на міжнародне кіновиробництво.

Він відомий такими фільмами, як «Париж, Техас», «Небо над Берліном», «Піна» та «Ідеальні дні».

Читайте також: Кінофестиваль «Молодість» оголосив учасників міжнародного конкурсу

Як повідомлялося, Вендерс уже був відзначений на Берлінале: у 2015 році він отримав почесного «Золотого ведмедя».

У 2026 році церемонія нагородження запланована на 21 лютого.

Як повідомляв Укрінформ, французька актриса Жульєт Бінош очолить журі 78 Каннського кінофестивалю, що відбудеться з 13 по 24 травня.



Джерело

Continue Reading

Відбудова

Україна отримала ще €30 мільйонів за проєктом НОМЕ на компенсації за знищене житло

Published

on



Банк розвитку Ради Європи надав Україні ще 30 млн євро на компенсації за знищене житло, загальна сума фінансування за проєктами НОМЕ сягнула 200 млн євро.

Як передає Укрінформ, про це повідомило Міністерство фінансів.

“Україна отримала від Банку розвитку Ради Європи останній транш обсягом 30 млн євро для реалізації проєкту “HOME: Компенсація за знищене житло. Додаткове фінансування 1”. Кошти вже надійшли до спеціального фонду державного бюджету”, – йдеться у повідомленні.

Таким чином, Україна одержала всі 200 млн євро, заплановані проєктами “HOME: Компенсація за знищене житло” та “HOME: Компенсація за знищене житло. Додаткове фінансування 1” .

Станом на сьогодні в межах програми видано майже 4700 житлових сертифікатів, що дозволило забезпечити новими домівками понад 10 тисяч українців. З них 1900 житлових сертифікатів профінансовано у 2025 році.

“Житловий сектор залишається одним із найбільш постраждалих від російської агресії. За останні чотири роки уряд України отримав понад 185 тисяч заявок щодо пошкодженого житла. Додаткове фінансування у розмірі 30 млн євро дасть змогу профінансувати ще близько 800 житлових сертифікатів”, – зауважила заступниця міністра фінансів Ольга Зикова.

Читайте також: «єВідновлення»: українці вже отримали майже ₴57 мільярдів компенсацій за житло

Сьогодні кредитний портфель проєктів Банку розвитку Ради Європи в Україні налічує п’ять проєктів на загальну суму 550 млн євро. Із середини 2023 року Україна залучила майже 460 млн євро фінансування від Банку.

Як повідомлялось, проєкт “HOME” передбачає, що постраждалі громадяни (зокрема, учасники бойових дій, люди з інвалідністю внаслідок війни, сім’ї загиблих ветеранів та багатодітні сім’ї) отримують компенсацію за втрачене через бойові дії та теракти РФ житло у вигляді сертифікатів на його придбання. У 2024 році Україна вже отримала від БРРЄ 100 млн євро на такі цілі. Згодом 70 млн євро – у вересні 2025 року.

Фото: Pixabay 



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.