NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
використовують незвичайне райдужне скло (фото)
У Мельбурні розташована скульптура, що кидає виклик традиційним сонячним технологіям. Проєкт “Райдужний Змій” здатний виробляти 90 МВт*год енергії на рік завдяки склу, що збирає невидиму частину світлового спектра
Скульптура оснащена люмінесцентним сонячним концентратором, який забезпечує проходження видимого світла з мінімальним спотворенням. Він спрямовує ультрафіолетові та ближні інфрачервоні промені до кордонів, перетворюючи їх на електричний струм за допомогою розташованих фотоелектричних елементів, пише ecoticias.com.
Дизайнер і архітектор Артур Стефенбергс спроектував скульптуру, застосувавши матеріал під назвою “сонячне скло”. Ця інсталяція з подвійною спіраллю багаторазово підсилює ефект, даючи змогу забезпечити електроенергією 18 австралійських домогосподарств завдяки новій системі збору енергії.
Інсталяція також сприяє залученню людей до занять танцями, бігом, спортивною ходьбою, які є додатковими джерелами енергії. Її система збору кінетичної енергії перетворює рух людини в електричний струм, залучаючи людей до виробництва відновлюваної енергії за допомогою власної активності.
Інсталяція “Райдужний змій”
Фото: Arthur Stefenbergs
Крім компонентів для виробництва енергії, “Райдужний Змій” оснащений передовими механізмами клімат-контролю, розробленими для підтримки функціональності в будь-яку пору року.
Конструкція складається з 200 сходинок, що дає змогу створювати мікроклімат, який реагує на зміни пір року. Проєкт гарантує функціональність та естетичність інсталяції незалежно від погодних умов, що дає змогу досягти максимального вироблення енергії.
Матеріал, з якого зроблена інсталяція, прозорий, але максимально поглинає сонячне світло, щоб генерувати енергію. Одна з багатьох дивовижних властивостей люмінесцентних сонячних концентраторів — це можливість мати колір. Тому скульптуру і прозвали “райдужною”.
Інсталяція демонструє, як поновлювані джерела енергії можуть перетворюватися з простих функціональних станцій на об’єкти сучасного мистецтва, підкреслюється в матеріалі.
Раніше ми писали про те, що енергетична сфера дає енергію сонця і місяця. Ера плоских сонячних панелей, схоже, добігає кінця через появу сферичного скляного сонячного генератора. Архітектор Андре Броссель створив пристрій Rawlemon, який кидає виклик фотоелементам.
Події
Алжир помилував франко-алжирського письменника Буалема Сансаля
Алжирська влада помилувала франко-алжирського письменника Буалема Сансаля, засудженого до 5 років за загрозу національній безпеці, та дозволила йому залишити в’язницю, щоб вирушити на лікування до Німеччини.
Звільнення домігся президент Німеччини Франк-Вальтер Штайнмаєр, передає Укрінформ із посиланням на Le Parisien.
Президент Алжиру Абдельмаджид Теббун повідомив, що «позитивно відреагував» на прохання свого колеги Штайнмаєра. Останній попросив помилувати Сансаля та надати йому медичну допомогу в Німеччині з огляду на похилий вік та слабке здоров’я.
Французький прем’єр-міністр Себастьян Лекорню вже привітав звільнення письменника у своєму виступі в парламенті. Він назвав це великим полегшенням для влади та «результатом методу, заснованого на повазі та спокої». Раніше міністр закордонних справ Франції Жан-Ноель Барро підкреслив, що Франція веде «жорсткий діалог» з Алжиром, щоб домогтися звільнення Сансаля.
Заарештований в Алжирі 16 листопада 2024 року, Буалем Сансаль був засуджений в липні до п’яти років ув’язнення за те, що, зокрема, заявив, що Алжир під час французької колонізації успадкував території, які до того належали Марокко.
Усі спроби Франції звільнити Санталя були невдалими на тлі зростання ворожості між країнами. Вже більше року Франція та Алжир перебувають у безпрецедентній дипломатичній кризі, що вилилася у висилку дипломатів з обох сторін, відкликання послів та обмеження для власників дипломатичних віз.
Як повідомлялось, Парламент Франції підтримав ідею партії Ле Пен скасувати особливий статус для громадян Алжиру.
Фото: Mathias FILIPPINI/REA
Відбудова
Регулятор цьогоріч оглянув 1500 пошкоджених росіянами об’єктів обленерго
Фахівці Державної інспекції енергетичного нагляду за 10 місяців 2025 року оглянули 1,5 тис. пошкоджених через обстріли об’єкти у мережах операторів системи розподілу.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє пресслужба інспекції.
“За десять місяців 2025 року представники Держенергонагляду у складі спеціальних комісій перевірили понад 1 500 об’єктів електричних мереж, пошкоджених внаслідок ворожих атак. Від початку повномасштабного вторгнення комісії оглянули близько 9,5 тисячі енергооб’єктів у 21 оператора системи розподілу”, – йдеться у повідомленні.
За результатами оглядів визначені пошкодження та обладнання, яке необхідно замінити, та сформовано понад 11 тис. дефектних актів.
Зазначається, що огляди пошкоджень забезпечують технічну обґрунтованість рішень і злагоджену взаємодію між усіма учасниками процесу відновлення.
Як повідомлялося, у січні-вересні оператори системи розподілу електроенергії (ОСР) виконали 80% ремонтів, запланованих на 2025 рік.
Фото: АТ “Запоріжжяобленерго”
-
Події6 днів agoНазвали дату виходу другого сезону серіалу «Кава з кардамоном»
-
Усі новини1 тиждень agoХолостяк – хто брав участь у шоу в минулих сезонах і де вони зараз
-
Усі новини1 тиждень agoу Єгипті відкрився Великий музей (фото)
-
Політика1 тиждень agoПосол ЄС сподівається на швидке досягнення згоди для відкриття всіх переговорних кластерів з Україною
-
Суспільство1 тиждень agoУ Києві відкрили новий хаб «НГУ Sound Recovery» для військовослужбовців
-
Політика1 тиждень agoГалущенко обговорив з президентом ЄСПЛ справи України проти Росії
-
Відбудова1 тиждень agoКанада через держбюджет заохотить своїх підприємців долучатися до відбудови України
-
Події1 тиждень agoУ Львові покажуть «Тіні забутих предків» з оригінальної плівки