NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
Археологи хотіли знайти 400-річний замок і натрапили на щось більш унікальне
Замість руїн 400-річного замку Деррігоннеллі в графстві Ферман в Ірландії група археологів знайшла щось більш вражаюче.
Унаслідок двотижневих громадських розкопок археологи з Університету Квінс у Белфасті виявили артефакти, які відносяться до періоду раннього мезоліту віком 9000 років, включно з кременем і кремнієвими знаряддями праці, повідомляють у звіті.
Це наштовхнуло вчених, що мисливці-збирачі справді мешкали в цьому місці і, ймовірно, мали там сезонний табір.
“За допомогою майже 250 школярів і 35 волонтерів ми виявили набагато більше, ніж могли собі уявити”, — каже професорка Ейлін Мерфі.
За її словами, було виявлено безліч залишків матеріалів XVII століття, включно з імпортною керамікою з Англії, фрагментами глиняної люльки, будівельними матеріалами і, можливо, монетою в півпенні часів Вільгельма і Марії.
Також знайдено рів XVII століття, який, можливо, слугував тимчасовою оборонною спорудою під час будівництва замку.
Крім того, учасники виявили свідчення існування доісторичного круглого будинку, що належить до періоду раннього бронзового століття, вік якого становить близько 4000 років.
“Ми знаємо це, тому що виявили великий фрагмент діагностичної кераміки біля основи однієї з ямок під стовпи в будинку”, — додала Мерфі.
За останні два роки “Програма громадської археології Північної Ірландії” (CAPNI) провела вісім розкопок, які фінансує Фонд національної спадщини Національної лотереї: у графствах Антрім, Даун, Фермана, Лондондеррі та Тірон.
У листопаді стало відомо, що після багаторічної перерви археологи відновили розкопки в Угариті, одному з найвпливовіших міст пізнього бронзового століття. Дослідники відкривають нові шари стародавнього міста, яке відіграло ключову роль у формуванні ранньої торгівлі, культури та мови.
Розташоване приблизно за 12 кілометрів на північ від сучасної Латакії, місто Угарит процвітало між 1450 і 1195 роками до н.е. Воно було важливим торговельним центром, що з’єднувало Єгипет, Анатолію, Кіпр і Месопотамію.
Нагадаємо, розкопки на півночі Перу виявили сліди ритуальних убивств 2000-річної давності.
Події
У Лондонському Тауері кинули десерт у вітрину з королівськими коштовностями, затримали чотирьох людей
У Великій Британії затримали чотирьох осіб після того, як у вітрину Лондонського Тауера, де зберігається частина королівських коштовностей, кинули яблучний крамбл і заварний крем.
Про це повідомляє ВВС, передає Укрінформ.
Поліцію викликали на місце події о 10-й ранку. Незадовго до цього у Тауері була зіпсована вітрина з Короною Британської Імперії.
Лондонська поліція повідомила про затримання чотирьох осіб за підозрою у пошкодженні майна, а Скарбниця Тауера була закрита для відвідувачів на час проведення розслідування.
Відповідальність за інцидент узяла на себе організація Take Back Power, яка позиціонує себе як групу ненасильницького громадянського опору. За словами активістів, вони вимагають від уряду Великої Британії створити постійну громадянську асамблею – «Народну палату» – з повноваженнями «оподатковувати надмірне багатство і виправити ситуацію у Британії».
На відео, оприлюдненому групою у соцмережах, один із протестувальників дістає із сумки великий контейнер з фольги з крамблом і жбурляє його у скло, яке захищає Корону Британської Імперії. Інший учасник акції вилив на вітрину заварний крем.
Один з учасників акції вигукнув: «Демократія розвалилась», а інший додав: «Британія зруйнована. Ми прийшли сюди, до скарбниці нації, щоб повернути владу».
Як повідомляв Укрінформ, вранці 19 жовтня у паризькому Луврі сталося зухвале пограбування, вартість викрадених коштовностей королівської династії Наполеона пізніше оцінили у 88 мільйонів євро.
Фото: Take Back Power
Відбудова
У Києві підписали угоду з Італією щодо відбудови Одеської дитячої лікарні
Посол Італії в Україні Карло Формоза та віцепрем’єр-міністр з відновлення України Олексій Кулеба підписали угоду про відбудову Одеської дитячої лікарні.
Церемонія підписання відбулася під час проведення у Києві першого “Italian Cooperation Day in Ukraine”, повідомили Укрінформу в посольстві Італії в Україні.
Згідно з угодою, в Одесі буде зведено новий сучасний педіатричний комплекс на 260 додаткових ліжок. Це дозволить суттєво розширити можливості медичної допомоги дітям регіону та зробить лікарню провідним спеціалізованим закладом для всього півдня України. На церемонії підписання угоди також був присутній голова Одеської обласної військової адміністрації Олег Кіпер.

«Нова Одеська дитяча лікарня – це інвестиція у майбутні покоління України, у тих, хто найбільш несправедливо постраждав від цієї жахливої війни. Навіть у найтемніші моменти ми обираємо ставити в центр дітей, життя, майбутнє. Італія продовжить підтримувати Україну сьогодні і стільки, скільки буде потрібно і через такі конкретні прояви солідарності та надії», – сказав посол Італії в Україні Карло Формоза.
Як поінформували у посольстві, захід, присвячений відзначенню ролі Італії у відбудові та наданні гуманітарної підтримки Україні, об’єднав понад 200 учасників – представників органів влади, міжнародних і неурядових організацій, дипломатичного корпусу та місцевих партнерів.

Під час заходу також презентували основні напрями італійського патронату над Одесою загальним обсягом понад 93 млн євро, спрямовані на проєкти у сферах охорони здоров’я, сільського розвитку та збереження культурної спадщини. Окрім того, Італія додатково виділила 45 мільйонів євро на гуманітарні проєкти в межах Другої надзвичайної ініціативи, які реалізуються через Італійське агентство зі співробітництва у сфері розвитку (AICS), зазначили у посольстві.
Як повідомляв Укрінформ, Кабінет міністрів схвалив законопроєкт про ратифікацію Грантової угоди між урядами України та Італійської Республіки, що дозволить розпочати програму «Відновлення та збереження культурної спадщини Одеського регіону».
Зокрема, буде відновлено Одеський національний художній музей, Одеський музей західного і східного мистецтва, Одеську обласну філармонію, Одеський літературний музей, будинок Зонтага, Палац одружень.
Фото надані посольством Італії в Україні
-
Суспільство2 дні agoВіце-мер Одеси Позднякова звільнилася і пішла в енергетику
-
Усі новини1 тиждень agoхлопець працював три роки без вихідних
-
Відбудова1 тиждень agoНа Кіровоградщині відновили навчання в пошкодженому обстрілом РФ ліцеї
-
Усі новини1 тиждень agoстали відомі три правильні ознаки, що вас «зламали»
-
Відбудова1 тиждень agoРозсилка: Відбудова України-2025
-
Відбудова1 тиждень agoЗ 1 грудня можна подати на компенсацію втраченого на окупованих територіях житла
-
Усі новини5 днів agoМагнітні бурі в грудні 2025 — які дні найнебезпечніші
-
Усі новини6 днів agoАмериканка клонувала померлого пса за 50 000 доларів: чому вона шкодує