Connect with us

NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай

Published

on

Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні. 

Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?

-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі. 

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури? 

-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.

Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.

Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році? 

-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось. 

У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?

-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій.  Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом. 

Чому не зробити це платною послугою? 

-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій. 

У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів? 

-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів.  Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів. 

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко. 

Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером. 

Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід. 

Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?

– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів,  як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя. 

Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.

Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

Війна в космосі – РФ глушить військові супутники

Published

on



Російська Федерація та Китай здійснюють набагато більше спроб глушіння військових супутників у космосі, ніж вважалося раніше.

Згідно з новими дослідженнями, за останні місяці в космосі сталося безліч інших інцидентів, пов’язаних з РФ та Китаєм. Про це пише Tagesschau

Так, міністр оборони Борис Пісторіус розповів, що два супутники, які також використовуються німецькими збройними силами, наразі відстежуються двома російськими розвідувальними супутниками.

“Військова гра в кішки-мишки відбувається, наприклад, так: російський супутник раптово змінює свою орбіту. Він прямує до позиції, з якої невдовзі має кращий огляд, а саме до об’єкта німецьких збройних сил у Німеччині, де проходять навчання українські солдати” — пояснюють у виданні.

Також повідомлялося, що цього літа РФ нібито глушила німецький військовий супутник з наземної станції. Це призвело до перебоїв зв’язку німецького супутника, які тривали кілька годин.

“Ми під загрозою. Росія має можливість реально загрожувати нам і суттєво порушувати нашу роботу в космосі”, — сказав генерал-майор Міхаель Траут, командувач Космічного командування Збройних сил Німеччини.

Окрім того, нещодавно керівник Британського космічного командування повідомив, що Росія фактично намагається щотижня порушувати військову діяльність Великої Британії. За його словами РФ регулярно глушить британські супутники.


Важливо

Електроенергія з супутників: у Японії створюють унікальні “космічні” сонячні панелі

Раніше генеральний секретар НАТО Марк Рютте попередив, що Росія може розпочати війну в космосі в майбутньому, потенційно використовуючи ядерну зброю проти супутників. Своєю чергою президент Франції Еммануель Макрон кілька днів тому заявив, що космос став “полем бою”.

За даними джерел видання, хоча космічні можливості РФ вважаються застарілими, продемонстрована Москвою готовність до ескалації викликає занепокоєння. З цього випрливає підозра, що росіяни цілеспрямовано розглядають космос, як майбутню зону бойових дій.

Нагадаємо, у РФ заявили про перший безпілотник, який передавав інформацію через супутниковий інтернет російського походження під час польоту.

Фокус також повідомляв, що Китай прискорює глобальне впровадження своєї супутникової навігаційної системи BeiDou, яка є альтернативою американській GPS.



Джерело

Continue Reading

Події

на аукціоні продали картину Клімта за $236 мільйонів

Published

on


Шість учасників торгів змагалися протягом 20 хвилин за «Портрет Елізабет Ледерер», який Клімт малював між 1914 і 1916 роками. На творі зображена дочка головного покровителя Клімта, одягнена в білу імператорську китайську сукню, яка стоїть перед синім гобеленом з азійськими мотивами.

Фото: Tony Cenicola/The New York Times

Sotheby’s, який керував продажем, не розкрив особу покупця.

Найдорожчою картиною, коли-небудь проданою на аукціоні, залишається «Спаситель світу», авторство якого приписують Леонардо да Вінчі, і яку було придбано за 450 мільйонів доларів у 2017 році.

«Портрети в повний зріст такого вражаючого масштабу та з періоду розквіту Клімта (1912-17) є надзвичайно рідкісними; більшість із них знаходяться у великих музейних колекціях. Картина, представлена цього вечора, була однією з лише двох таких портретів, виконаних на замовлення, які залишилися в приватних руках», – повідомив Sotheby’s про вівторковий продаж.

На тому ж аукціоні було продано ще кілька робіт Клімта, зокрема «Квітучий луг» за 86 мільйонів доларів та «Лісовий схил в Унтерах-ам-Аттерзее» за 68,3 мільйона доларів – обидві з колекції спадкоємця косметики Estee Lauder Леонарда Лаудера, який помер на початку цього року.

Загалом 24 лоти з колекції Лаудера принесли 527,5 мільйона доларів.

Для Клімта попереднім рекордом аукціону була «Дама з віялом», яка була продана за 108,8 мільйона доларів у Лондоні у 2023 році.

Читайте також: Годинник одного з найбагатших пасажирів «Титаніка» виставлять на аукціон

Як повідомляв Укрінформ, у Фінляндії знайшли унікальний художній скарб – оригінальний малюнок знаменитого австрійського художника Густава Клімта, який десятиліттями лежав у забутті на складі Національної бібліотеки.

Перше фото: Stinehour Photography/Sotheby’s



Джерело

Continue Reading

Відбудова

У другій черзі будівництва захисту критичної інфраструктури буде понад 300 об’єктів

Published

on



Минулого тижня Координаційний штаб із захисту енергетики почав формувати другу чергу об’єктів, на яких будуватимуться захисні споруди; наразі на розгляд подано понад 350 об’єктів.

Про це під час пресконференції в Укрінформі повідомив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Сергій Сухомлин.

«Наразі триває розгляд об’єктів, які потребують захисту, щоб включити їх до другої черги робіт. Тиждень тому ми почали формувати другий пул в областях, насамперед прифронтових, і внесли туди ще понад 300 об’єктів», – сказав Сухомлин.

Він підкреслив, що Агентство відновлення не ухвалює рішення щодо включення того чи іншого об’єкта до цього списку. Визначає, чи потребує цей об’єкт фізичного захисту, балансоутримувач, зазвичай – обласні військові адміністрації. Після чого робочі групи розглядають заявки, а безпосередньо затверджує їх Міністерство енергетики України. Наступний етап – доведення затвердженого урядом рішення вже Агентству відновлення для організації та виконання робіт.

Наразі тривають роботи на 120 об’єктах, визначених місяць тому, коли розпочав роботу Координаційний штаб. За словами Сухомлина, вони мають бути завершені протягом двох-трьох місяців.

«По кожному об’єкту у нас визначений типовий проєкт, тому ми приблизно розуміємо вартість всіх цих об’єктів. Якщо нам вдасться вийти на економію по реалізації першої хвилі, частина коштів піде на реалізацію другої хвилі робіт», – додав голова Агентства відновлення.

Читайте також: Відбудова критичної інфраструктури: Адміністрація морпортів закупить буксир-штовхач у румунської компанії

Як повідомлялося, 20 жовтня уряд створив Координаційний штаб захисту енергетики. Це єдиний центр управління, який об’єднає роботу всіх, хто відповідає за енергетику, транспорт, воду, тепло і зв’язок — від Міненерго, Укренерго, Нафтогазу, МВС та ДСНС до обласних військових адміністрацій, громад та операторів інфраструктури



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.