NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
загадкові утворення зафіксували з космосу
На фото, зробленому астронавтом, видно три темні пагорби, що залишилися тут ще з часів палеозою. Вчені вважають, що саме ці структури відповідальні за рідкісні піщані дюни, утворені в Сахарі.
Фотографія, зроблена астронавтом у 2023 році, закарбувала три темні пагорби, також відомі як столові гори, що підносяться над частиною пустелі Сахара на півдні Мавританії. Ці утворення, як вважають, є залишками єдиної формації палеозою і сприяли утворенню низки дивовижних піщаних дюн, пише Live Science.
У Фокус. Технології з’явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!
За словами дослідників, три стародавні чорні столові гори, розташовані поруч із пустелею Сахара, іменовані темними структурами, ймовірно, сприяли утворенню навколо них низки рідкісних піщаних дюн. Ба більше, структури, як вважається, створили дивовижну “зону, вільну від дюн”.
Відомо, що темні структури з плоскими вершинами розташовані приблизно за 13 кілометрів на північний захід від міста Геру на півдні Мавританії, де мешкає близько 22 000 осіб. Столові гори складені з піщаника і круто підносяться над навколишніми рівнинами, досягаючи висоти від 300 до 400 метрів над землею. Найбільша з трьох столових гір має ширину близько 9,5 кілометра в найширшій точці, а четверта столова гора розташована на північ від трьох, а тому перебуває трохи за межами знімка, зробленого астронавтом.
Темний колір пагорбів зумовлений “кам’яним лаком” — чорним шаром на основі глини, багатим на оксиди марганцю та заліза, який, за словами вчених, утворюється на оголених і сухих скелях протягом тисяч років. Також вважається, що це покриття, ймовірно, частково закріпилося мікроорганізмами й складається з безлічі мікронних шарів.
Ліворуч на фото, на захід від столових гір, розташована безплідна кам’яниста рівнина з дивовижною відсутністю піщаних дюн. Однак на схід від пологих пагорбів можна помітити кілька доволі великих дюн, що ніби відтікають від чорних скель.
За словами вчених, на знімку видно два основні типи піщаних дюн:
- рідкісні “скелелазні дюни” — більші, схожі на гряди, купи піску, що накопичилися вздовж східних схилів столових гір;
- “барханні дюни” — зустрічаються частіше й утворюють смугастий “хвіст” столових гір.
Цікаво, що піщані дюни утворюються лише на східному боці столових гір, оскільки вітер дме переважно звідти, переносячи пісок, який потім осідає на пологих схилах, що оточують чорні скелі.
Пісок не скупчується на захід від столових гір через явище, відоме як “вітровий розмив”. Воно виникає через надшвидкі вихори, що виникають у вітрі, який стискається між столовими горами та здуває пісок із плоских пагорбів.
На цій фотографії астронавта, зробленій у 2014 році, видно, що три столові гори та їхні дюни є частиною набагато більшої системи
Фото: solar-system
Ще один знімок, зроблений астронавтом у 2014 році, демонструє цей дивний ефект на більшій площі. На знімку видно оксамитові дюни, що простягаються набагато далі від столових гір, а також ще одну більшу столову гору, розташовану на схід.
Вважають, що всі столові гори утворилися в період між 541 мільйоном і 251,9 мільйона років тому і були частиною єдиної масивної гірської формації, яку відтоді зруйнували тисячоліттями водної та вітрової ерозії.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що вчені знайшли наскельні малюнки віком 4 тисячі років.
Раніше Фокус писав про те, що вчені з’ясували, як Сахара перетворилася з райського куточка на пустелю.
Події
В Україні оголосили конкурс на здобуття премії імені Миколи Лисенка
Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти оголошує конкурс на здобуття премії імені М. В. Лисенка у 2026 році.
Про це повідомило Міністерство культури України, передає Укрінформ.
Як зазначається, премія присуджується українцям на конкурсних засадах за видатні досягнення у сфері музичного мистецтва та мистецтвознавства.
Грошова винагорода до Премії становить 20 тисяч гривень.
Премією відзначаються: професійні композитори — автори музичних творів (оперних, балетних, симфонічних, кантатно-ораторіальних, вокально-хорових, камерно-інструментальних тощо); окремі професійні виконавці з концертними програмами; автори музикознавчих праць (наукових, просвітницько-популяризаторських, музично-критичних тощо).
У міністерстві підкреслюють, що музичні твори, концертні програми, музикознавчі праці повинні бути виконані (надруковані, опубліковані в завершеному вигляді, записані аудіо-, відео-, СD) упродовж останніх п’яти років до року присудження премії, але не пізніше ніж за три місяці до їх висунення.
На здобуття премії не висуваються музичні твори, концертні програми, музикознавчі праці, які вже були відзначені нагородами. Премія не присуджується посмертно.
Повторно премія може присуджуватися претенденту за наявності нових визначних досягнень у сфері музичного мистецтва та музикознавства.
Заявки приймаються до 1 лютого 2026 року (включно).
Як повідомлялося, Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти оголосило прийом заявок на здобуття премії імені Леся Курбаса у 2026 році.
Відбудова
У Реєстрі пошкодженого та зруйнованого майна зафіксовані вже понад мільйон повідомлень
У Реєстрі пошкодженого та зруйнованого майна українці залишили вже понад 1 млн повідомлень. На сьогодні в цю систему внесена інформація про більш як 305 тисяч будівель і споруд, що постраждали внаслідок війни.
Про це повідомив у Фейсбуці віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій – міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, передає Укрінформ.
Віцепрем’єр провів зустріч із послом Німеччини Гайко Томсом й обговорив із ним, зокрема, співпрацю в межах defense tech-проєктів.
Фото: Фейсбук Михайло Федоров
Федоров наголосив, що Україна набула унікального досвіду в технологічній війні та готова ділитися експертизою, розвивати спільні проєкти у сфері дослідження та розробки (R&D), а також тестувати на своїй території європейські технологічні продукти.
За підтримки Німеччини, нагадав віцепрем’єр, Україна розвиває інноваційну цифрову платформу для створення державних реєстрів «Дія.Engine».
Одним із продуктів, розроблених за допомогою цієї платформи, є Реєстр пошкодженого та зруйнованого майна. Саме він став основою для запуску комплексної програми «єВідновлення» – фундаменту прозорої відбудови України. Завдяки існуванню цього реєстру отримати унікальні й технічно складні послуги можна всього за кілька кліків.
Загалом на базі «Дія.Engine» на сьогодні створені 82 державні інформаційні системи та реєстри.
Федоров підкреслив, що Німеччина є стратегічним партнером України у сфері цифровізації.
Він подякував, зокрема, за десять тисяч систем Starlink, переданих німецьким урядом.
«Це забезпечило безперервний зв’язок для критичної інфраструктури в найважчі моменти енергетичних атак», – зазначив віцепрем’єр.
Також він висловив вдячність за активну участь Німеччини в Талліннському механізмі та загалом за сталу і послідовну підтримку України.
Як повідомляв Укрінформ, Міністерство цифрової трансформації запустило реєстр пошкодженого та зруйнованого майна наприкінці серпня 2022 року.
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події7 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Одеса7 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Політика1 тиждень agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Суспільство7 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика1 тиждень agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває
-
Відбудова1 тиждень agoНімеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики
-
Усі новини1 тиждень agoу людей і золотих ретриверів знайдено спільні гени