NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
Жінка купила килим роботи племені навахо за тисячі доларів
Одна мешканка Британії під час розпродажу знайшла недорогий килим ручної роботи. Коли вона поцікавилася незвичним візерунком, то виявилося, що це — особливий предмет інтер’єру, який коштує тисячі.
Жінка говорить, що переглядала речі в магазині та натрапила на килимок, прикрашений кольоровими птахами, витканими вручну. Про це вона розповіла в дописі в Reddit.
Придивившись уважніше, вона зрозуміла, що це — особливий предмет з історії корінного американського племені навахо. А такі килими — це важка та ручна робота.
“Килим навахо, який я знайшла в Goodwill. Я заплатила $1,49 (65 грн). Інші килими такої роботи оцінюються щонайменше у $2 500 (понад 1,06 млн грн)”, — йдеться в підписі.
Килим племені навахо
Фото: Reddit
Журналісти The Mirror вказують, що культура тканих виробів навахо має глибоку історію. У ній центральне місце посідає Мавка-Павутинниця (Spider Woman) — божество, яке, за віруваннями, навчило народ навахо ткацтву.
Антропологи припускають, що саме народ пуебло навчив навахо створювати традиційні тканинні покривала. Згодом майстри навахо частково перейняли техніку в іспанців, які ще до 1650 року принесли до регіону бавовну.
Спершу плем’я ткало одяг, зокрема жіночі сукні, створюючи їх із двох ідентичних ковдр. Згодом це переросло у виготовлення окремих килимів.
“З роками традиція створення килимів навахо ставала дедалі красивішою, різноманітнішою та ціннішою. Пряжа змінювалася — від ручного кардіння та фарбування до сучасної вовни Churro, яку вважають однією з найцінніших”, — кажуть вчені.
Наразі навахо зберегли технологію створення таких килимів — на вертикальних саморобних станках, з однією суцільною основою, коли кожна нитка вовни вплітається вручну, одну за одною. Якщо килим навахо розрізати або пошкодити, він не розпуститься — це техніка, яку неможливо механізувати, що робить вироби одними з найунікальніших у світі.
Сьогодні килими навахо можуть коштувати величезних грошей. Особливу цінність складають ті вироби, які мають рідкісний дизайн та виконані висококласними майстрами.
Реакція мережі
Під її публікацією користувачі дивувались такій знахідці. Найбільше підтримки отримали такі коментарі:
- “Хто б продав таке за $2? Це ж очевидно дуже гарна річ”;
- “Показала це своїй мамі — вона в захваті. Це неймовірно! Обовʼязково дізнайся, як правильно доглядати за цим килимом — його не можна прати або віддавати в хімчистку”;
- “А тим часом у моєму місцевому магазині продають биті та забруднені чашки за $2,5”;
- “Вау, це гарно, а якщо ще й ручна робота — це варто зберегти або вигідно продати”.
Раніше Фокус розповідав про те, як жінка показала неймовірну знахідку на секонд-хенді. На відео, опублікованому в мережі, Девіс Буржуа ледве стримує хвилювання, постійно вигукуючи, що втрачає розум від радості.
Згодом стало відомо, що українка знайшла скарби в секонд-генді. Мисливиця за скарбами, яку звуть Зоряна, розповіла про свій вдалий візит до одного із секонд-хендів.
Події
Сергія Бабкіна дві години допитували в аеропорту у Сербії
Українського музиканта Сергія Бабкіна дві години допитували в аеропорту Белграда (Сербії), бо виявили в його сумці гільзи.
Як передає Укрінформ, про це Бабкін повідомив в Інстаграмі.
«Кілька тижнів тому Снєжка (Сніжана Бабкіна – дружина співака, ред.) була у Харкові. Забрала мою стару улюблену сумку – ту саму, з якою я виходив на сцену театру «Прекрасні Квіти» у виставі Alice in Wonderland. На кожній виставі сумка була набита холостими набоями для ефектної стрілянини. У тій ролі мій герой стріляв багато і голосно. Сумка була порожня. Я кинув туди паспорти – і полетів у Святковий тур, присвячений 25-річчю гурту 5NIZZA», – розповів Бабкін.
За його словами, після відіграних двох концертів гурт мав летіти з Белграда до Будапешта.
«Стою на контролі. Лента рухається. Сумка заїжджає в апарат. Дивлюся на обличчя співробітника – і розумію: щось намічається цікаве. Виявляється, під підкладку сумки затесалися чотири звукові гільзи і дві гільзи від Калашникова. Звідки взялися останні 2 – не пам’ятаю зовсім», – зазначив Бабкін.
Далі, за словами Бабкіна, його опитували поліція та спецслужби, задавали десятки питань.
«Паспорт забрали. Перевіряли все – від моїх речей до моєї душі. Адреналіну ковтнув на рік уперед. Після цього вони почали вивчати творчість гурту – кліпи, інстаграм, афіши… Дві години пригод… Життя таке дивовижне. Іноді про твою творчість дізнаються дуже несподіваним способом. Такий собі незапланований піар», – зауважив Бабкін.
Як повідомляв Укрінформ, Сергій Бабкін написав пісню на честь 127-ї бригади тероборони.
Фото: facebook/Сергій Бабкін
Відбудова
експерт розповів про відновлення енергосистеми
Експерт спрогнозував позитивну динаміку відновлення пошкодженого ворогом енергообладнання упродовж цього тижня. Про певну стабілізацію, за його оцінками, можна казати вже зараз, адже Україні, зокрема, вдалося вивести на повну потужність майже всі працюючі блоки атомних електростанцій, роботу яких довелося обмежувати через пошкодження устаткування для передачі струму в Об’єднану енергосистему.
«Зараз триває відновлення високовольтних мереж. І якби в нас було шість-вісім тижнів на те, щоб відновлювати обладнання та проводити ремонти, ми б мали електропостачання майже без відключень чи принаймні з якимись мінімальними відключеннями, не більше однієї черги. Але, на жаль, таке «щастя» через ймовірність нових масованих ворожих атак, думаю, нам не світить», – сказав Харченко.
Незважаючи на постійні ризики та удари по енергооб’єктах у прифронтових та прикордонних регіонах, загалом ситуацію в енергетиці експерт назвав контрольованою, а заходи, яких вжили при підготовці країни до опалювального сезону, – ефективними.
Для прикладу він розповів про атаку минулої ночі на одну із захищених фортифікаціями підстанцій, куди прилетіло шість дронів. За кілька годин її роботу відновлено. Адже обійшлося лише мінімальними пошкодженнями зовнішніх елементів з’єднання з енергосистемою. Інша справа, що вжили таких заходів далеко не скрізь. Це стосується, зокрема, фортифікаційного захисту критичних енергооб’єктів – принаймні там, де це можна зробити.
«Звісно, коли прилітає 30-35 дронів на один енергоблок, захистити його засобами ППО неможливо, як неможливо й побудувати там якусь ефективну фортифікацію. Адже це дуже великі об’єкти. І вони – справді наше дуже вразливе місце. Частково це компенсується тим, що для України вчергове збільшили обсяг доступного імпорту, і тепер ми можемо імпортувати до 2,3 ГВт електроенергії, що у критичній ситуації може бути дуже помічним», – наголосив директор Центру дослідження енергетики.
Він спрогнозував, що за таким же сценарієм нам доведеться жити впродовж усієї зими: масована атака на велику кількість енергетичних об’єктів, три-чотири надзвичайно складні дні для «розгрібання» критичних ситуацій, часткове покращення, а далі – планомірне відновлення нормального живлення.
«Всім зрозуміло, що і як робити, досвід уже напрацьовано. Є резервне обладнання, є можливості для збільшення імпорту… Але, повторюся, якби було шість-вісім «спокійних» тижнів, то нормальне живлення майже по всій країні, за винятком хіба що окремих прифронтових і прикордонних територій, вдалося б відновити», – підсумував Харченко.
Як повідомляв Укрінформ, на тлі посилення російських атак на нашу енергетику Україна досягла домовленостей із європейськими системними операторами про збільшення у грудні максимальної пропускної спроможності міжнародних перетинів на імпорт електроенергії із 2,1 ГВт до 2,3 ГВт.
-
Усі новини1 тиждень agoНайкращі планшети 2025 року: топ 5 моделей бюджетних і преміальних моделей (фото)
-
Усі новини1 тиждень agoКолумбійська «жива Барбі» зробила операції доньці: мережа обурилася
-
Цікаво7 днів agoПонад 1 600 учасників із 100 населених пунктів долучилися до Всеукраїнської конференції “Жити життя під час та після війни”
-
Усі новини1 тиждень agoотримано дивовижну фотографію, таку ще ніхто не робив (фото)
-
Політика5 днів agoпро звільнення в уряді: Винні мають нести покарання незалежно від посад
-
Усі новини5 днів agoСофія Ротару про війну – співачка відреагувала на обстріл Тернополя
-
Економіка1 тиждень agoВиплати на дитину в Україні — допомогу при народженні збільшено до 50 тисяч грн
-
Відбудова1 тиждень agoУкраїна залучила €75 мільйонів грантів на проєкти відбудови