NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай

Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.
Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.
Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?
-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.

Усі новини
100% ефективність сонячних панелей стане реальністю: що виявили вчені

Дослідники знайшли спосіб поліпшити сонячні панелі за допомогою перовскітних квантових точок (PQD) — нанокристалів, які теоретично перетворюють світло на енергію майже зі 100-відсотковою ефективністю.
Перовскітні квантові точки — це крихітні напівпровідникові кристали розміром у кілька нанометрів, що володіють унікальними світлопоглинаючими і світловипромінювальними властивостями. Їх можна застосовувати не тільки в сонячних панелях, а й у світлодіодах, фотодетекторах і навіть системах квантового зв’язку. Але була одна проблема — швидка деградація під впливом світла, вологи і кисню, пише Fox 5 San Diego.
Свіже дослідження, проведене експертами з Університету Седжон, узагальнює останні прориви в цій царині і пропонує вирішення проблеми нестабільності на етапі рекомбінації зарядів:
- Модифікація поверхні: Науковці навчилися замінювати довгі органічні молекули (ліганди) на поверхні нанокристалів на коротші та стійкіші частинки. Це покращує їхню фотостабільність і провідність.
- Іонне легування: Додавання до складу нанокристалів таких елементів, як натрій, рубідій і мідь, значно підвищує їхню стійкість до високих температур і вологості.
- Інкапсуляція: Створення захисної “капсули” з полімерів, оксидів або метал-органічних каркасів дає змогу ізолювати нанокристали від агресивного зовнішнього середовища, значно подовжуючи їхній термін служби.
Чого досягли на практиці
Завдяки цим методам фахівцям уже вдалося створити сонячні комірки на основі перовскітних квантових точок з ефективністю понад 17%. Річ у тім, що навіть якщо сам матеріал — майже ідеальний перетворювач світла, внутрішня конвертація фотонів — лише один з етапів роботи сонячної панелі. Кінцевий ККД комірки залежить від низки чинників: втрати відбуваються на шляху від потрапляння сонячного світла на поверхню до виходу електричного струму з контактів.
Проте ця цифра — тільки початок. “Це більше не просто лабораторна дивина — ці комірки готові стати будівельними блоками для нової сонячної енергетики, передового освітлення, технологій пам’яті та квантового зв’язку, якщо вдасться остаточно подолати перешкоди, пов’язані зі стабільністю”, — заявив автор дослідження Наджаф Рубаб.
У майбутньому на нас чекають не тільки дешевші та ефективніші сонячні панелі, а й яскравіші та енергоефективніші світлодіоди, надчутливі датчики для камер, нові типи пам’яті та навіть захищеніші системи квантового зв’язку.
Раніше Фокус писав, що Київ встановить сонячні панелі на 830 будинках. Цей проект покликаний забезпечити резервне живлення для критично важливої інфраструктури на випадок блекаутів. Сонячними панелями планується обладнати сотні лікарень, шкіл, дитячих садків і житлових будинків.
Події
Держміністр культури ФРН відкриє Український стенд на Франкфуртському книжковому ярмарку

Державний міністр культури та ЗМІ Німеччини Вольфрам Ваймер відкриє в середу, 15 жовтня, стенд України на 77-му Франкфуртському книжковому ярмарку.
Про це повідомляє Укрінформ з посиланням на повідомлення уряду ФРН.
Ваймер візьме участь у відкритті українського державного стенда, створеного за підтримки федерального бюджету культури ФРН, у середу об 11:00.
«Україна познайомить нас зі своєю багатою літературою завдяки вражаючій програмі, тим самим підвищуючи видимість української культури в Німеччині та Європі. Роблячи це, Україна також сприятиме подальшому розвитку життєво важливого культурного обміну між нашими двома країнами. Тому уряд Німеччини із задоволенням підтримав стенд України на книжковому ярмарку. Ми й надалі пропонуватимемо платформу українським діячам культури в Німеччині. Бо місце української культури, місце всіх людей в Україні – у вільній Європі», – зазначив міністр 14 жовтня, відкриваючи власне ярмарок.
У Франкфурті, зокрема, представлять перші два томи «Української бібліотеки» – масштабного перекладацького проєкту, який підтримали Ваймер та його австрійський колега.
Міністр наголосив, що книжковий ярмарок – це не просто виставка, а «місце, де святкується свобода слова і свобода думки».
«Надзвичайно напружена світова політична ситуація та зростання впливу нелюдських автократій чіткіше, ніж будь-коли, демонструють високу цінність літератури: оригінальна література відкриває нам очі, започатковує нові дискурси, сприяє емпатії та толерантності. І цим кидає виклик некультурності, зневазі та популістській пропаганді», – сказав Ваймер.
Тиждень Франкфуртського книжкового ярмарку завершиться в неділю, 19 жовтня, врученням Премії миру німецької книжкової торгівлі. Цьогорічним лауреатом став історик і дослідник Східної Європи Карл Шльогель, відзначений за наукову працю та внесок у європейське порозуміння.
Як відомо, Україна є постійним учасником Франкфуртського книжкового ярмарку – однієї з найвпливовіших подій у світі видавничої індустрії. Цього року Україна представить на ярмарку програму Filling in («Доповнення»), у межах якої заплановано близько 30 дискусій, презентацій і зустрічей з українськими та іноземними письменниками.
Фото: dpa
Відбудова
Партнери зі США допоможуть замінити понад 200 пошкоджених обстрілами вікон у Полтавській громаді

Американські партнери нададуть допомогу для відновлення у Полтавській громаді 200 вікон, пошкоджених унаслідок обстрілу.
Про це повідомляє Полтавська міська рада, передає Укрінформ.
“У Полтавській громаді 3 та 7 жовтня вибуховими хвилями від російських атак пошкоджено сотні вікон у житлових будинках. Американська організація Global Empowerment Mission (GEM) у партнерстві з Howard G. Buffett Foundation вкотре погодилася допомогти у відновленні 200 віконних конструкцій”, – ідеться у повідомленні.
Зазначається, що цього тижня розпочнуться заміри.
Як повідомляв Укрінформ, у Полтавській громаді після обстрілу БпЛА 7 жовтня зафіксували пошкодження 34 будівель.
Фото: Полтавська міська рада
-
Суспільство1 тиждень ago
Вчителі на прифронтових територіях отримуватимуть збільшену щомісячну доплату
-
Україна7 днів ago
Вибух у Києві — зруйновано житловий будинок, є жертви — останні новини
-
Події1 тиждень ago
Короткометражка української студентки отримала кіноприз на фестивалі у Швеції
-
Одеса1 тиждень ago
Тарифи на воду в Одесі у жовтні 2025 — скільки платитимуть одесити
-
Усі новини1 тиждень ago
Сонячні панелі отримають нове «секретне» призначення поза Землею: що вони живитимуть
-
Суспільство1 тиждень ago
В аварії в Одесі загинув юнак Анонси
-
Усі новини1 тиждень ago
Шарліз Терон демонстративно проігнорувала Джонні Деппа в Парижі (відео)
-
Україна6 днів ago
Українка спробувала вивезти за кордон $970 тисяч під капотом авто (фото)