Connect with us

NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай

Published

on

Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні. 

Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?

-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі. 

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури? 

-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.

Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.

Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році? 

-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось. 

У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?

-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій.  Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом. 

Чому не зробити це платною послугою? 

-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій. 

У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів? 

-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів.  Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів. 

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко. 

Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером. 

Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід. 

Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?

– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів,  як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя. 

Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.

Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

у людей і золотих ретриверів знайдено спільні гени

Published

on



Дослідники щойно виявили, що у золотистих ретриверів і людей дійсно є спільні гени. Цікаво, що ці гени роблять нас більш схильними до тривожності.

Заведено вважати, що собаки схожі на своїх господарів, і в новому дослідженні вчені схоже виявили те, що підтверджує це твердження. Експерти виявили, що у золотистих ретриверів і людей є спільні гени. Які роблять їх більш схильними до тривожності, пише Daily Mail.

У Фокус. Технології з’явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Дослідження вперше показало, що певні гени, пов’язані з поведінкою собак, також пов’язані з такими рисами, як депресія та інтелект у людей. Автори роботи вважають, що ці дані можуть допомогти власникам краще розуміти своїх вихованців, особливо коли останні поводяться погано.

За словами докторки Елеонор Раффан з Кембридзького університету, результати виявилися вельми дивовижними й доводять, що у людей і золотистих ретриверів спільне генетичне коріння, яке визначає їхню поведінку.

Команда зазначає, що виявлені ними гени часто впливають на емоційний стан і поведінку обох видів. Наприклад, учені виявили, що у собак, які демонструють “несоціальний страх”, наприклад, страх або тривогу перед автобусами або пилососами, є ген, який у людей відповідає за чутливість і “звернення до лікаря через тривожність”. З іншого боку, ген, пов’язаний із “здатністю до навчання” у золотистих ретриверів, пов’язаний з інтелектом та емоційною чутливістю у людей.

Під час дослідження вчені проаналізували генетичний код 1300 золотистих ретриверів і порівняли його з поведінковими характеристиками кожного окремого собаки. У результаті їм вдалося виявити гени, пов’язані з такими характеристиками, як здатність до навчання, рівень енергії, страх незнайомців і агресія щодо інших собак.

Далі вчені порівняли результати з аналогічним аналізом у людей і виявили, що 12 генів золотистих ретриверів також лежать в основі поведінкових рис і емоцій людини. Один ген, PTPN1, був пов’язаний з агресією щодо інших собак у золотистих ретриверів і асоційований з інтелектом і депресією у людей. Інша ознака, виявлена у собак, які боялися інших собак, також впливає на те, чи схильні люди тривалий час турбуватися після того, як відчули збентеження, або на їхню успішність.

Автори дослідження вважають, що результати їхньої роботи можуть допомогти власникам зрозуміти емоційний світ своїх улюбленців і адаптувати дресування або догляд до їхніх потреб. Результати також вказують на те, що генетика дійсно керує поведінкою, роблячи деяких собак схильними до того, щоб сприймати світ як стрес. Крім того, вважається, що результати можуть мати значення і для ветеринарної допомоги.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, що собаки теж страждають від аутизму: вчені розповіли, на які ознаки звернути увагу.

Раніше Фокус писав про те, що в кожному чихуахуа все ще є крихітна частинка вовка.



Джерело

Continue Reading

Події

Рідкісну картину Ренуара продали на паризькому аукціоні за $1,68 мільйона

Published

on



Рідкісна картина французького імпресіоніста П’єра-Огюста Ренуара, на якій зображені його син та няня, пішла з молотка за 1,45 млн євро (1,68 млн дол.) на аукціоні, організованому домом Drouot у вівторок, 25 листопада, у Парижі.

Про це повідомляє Reuters, передає Укрінформ.

Як пише видання, картину під назвою «Дитина з іграшками – Габріель і син художника Жан», написану близько 1895 року, Ренуар подарував своїй єдиній учениці та близькій подрузі Жанні Бодо. Відтоді вона перебувала в її родині.

На картині зображені син художника Жан Ренуар та його няня Габріель Ренар. Вона була однією з улюблених моделей художника, позуючи майже на 200 його роботах, зазначив аукціоніст Крістоф Жорон-Дерем.

Син Ренуара, Жан, народився у 1894 році, здобув відомість як кінорежисер; помер у 1979 році.

Як зазначає артконсультант і спеціаліст із Ренуара Паскаль Перрен, витвір мистецтва перебуває «у винятковому стані» та «ідеально» зберіг усі свої кольори.

Ренуар був провідною фігурою імпресіоністського руху, який перевернув мистецтво наприкінці 19 століття.

Читайте також: Автопортрет Фріди Кало продали на аукціоні за рекордні $54 мільйони

Ціна продажу виявилася досить скромною порівняно з рекордом імпресіонізму, встановленим серією Клода Моне «Копиці сіна», яка пішла з молотка за 110,7 млн дол. у 2023 році, пише видання.

Як повідомляв Укрінформ, портрет авторства австрійського художника Густава Клімта був проданий у Нью-Йорку за 236,4 млн дол., ставши другим найдорожчим твором мистецтва, коли-небудь проданим на аукціоні.

Фото: Drouot /Фейсбук



Джерело

Continue Reading

Відбудова

Німеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики

Published

on


Уряд Німеччини надасть НЕК “Укренерго” додаткове фінансування у розмірі 32 млн євро через Кредитну установу для відбудови KfW на відновлення енергетики.

Про це повідомляє НЕК “Укренерго” у Фейсбуці, передає Укрінформ.

В Укренерго відбулася зустріч з делегацією Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку ФРН і представництва Кредитної установи KfW, у ході якої обговорювалися питання міжнародної донорської допомоги та потреби українських енергетиків для здійснення відновлювальних робіт.

Під час візиту до України німецька делегація відвідала одну з високовольтних підстанцій Укренерго, де ознайомилася з облаштуванням антидронового захисту та роботою обладнання, наданого міжнародними донорами раніше.

«Ми дуже цінуємо політику німецького уряду, спрямовану на посилення стійкості української енергосистеми, і забезпечуємо максимально прозоре та ефективне використання отриманої допомоги – як обладнання, так і коштів на спорудження антидронового захисту», – наголосив під час зустрічі член правління НЕК “Укренерго” Олег Павленко.

Фото: Укренерго

Радник групи з підтримки України Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку ФРН Йонатан Ґатцер зауважив, що німецький уряд підтримує зусилля України щодо посилення енергетичної стійкості.

«Під час візиту на підстанцію я побачив наслідки атак, а також високий рівень професійної відданості команди НЕК «Укренерго» та зведені захисні споруди. Це демонструє важливість ефективного та прозорого використання коштів. Радий повідомити, що уряд Німеччини зобов’язався надати НЕК «Укренерго» додаткове фінансування у розмірі 32 мільйонів євро через KfW», – наголосив Ґатцер.

Читайте також: Литовський оператор Litgrid передав Україні пакет підтримки енергетичної інфраструктури

Голова представництва KfW в Україні Лоренц Ґесснер нагадав, що співпраця KfW з НЕК «Укренерго» триває з початку 2010-х років. “За цей період залучено близько 450 мільйонів євро фінансування від уряду Німеччини та Європейського Союзу, і ми готові продовжувати цю роботу”, – зазначив він.

Німеччина є одним із найбільших донорів української електроенергетики у період війни. Гранти та кредитні кошти від ФРН використовуються для будівництва захисних споруд, закупівлі обладнання та матеріалів, необхідних для відновлення пошкоджених мереж після російських атак. Зокрема, Німеччина фінансувала виробництво ключового для системи передачі електроенергії устаткування – автотрансформаторів і шунтуючих реакторів.

Як повідомлялося, допомога від Німеччини надається як через Фонд підтримки енергетики України, що адмініструється Секретаріатом Енергетичного співтовариства, так і через прямі угоди. Загалом від початку війни Укренерго отримало від KfW близько 350 млн євро, які були спрямовані на відновлення енергосистеми після російських атак і будівництво антидронового захисту на ключових підстанціях системи передачі.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.