NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай
Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні.
Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?
-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі.

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури?
-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.
Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.
Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році?
-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось.
У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?
-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій. Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом.
![]()
Чому не зробити це платною послугою?
-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій.
У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів?
-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів. Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів.

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко.
Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером.
Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід.
Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?
– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів, як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя.
Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.
Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.
Усі новини
скляні сонячні панелі виробляють до 400 кВт енергії
Сонячна система Soltech RooF зі скляними панелями, здатна виробляти електрику завдяки гідравлічному вловлюванню тепла, мають безліч переваг перед кремнієвими або перовскітними.
В основі технології, розробленої компанією Soltech Energy Sweden AB лежить сонячна черепиця, яку можна встановити на будь-який дах. Видання Energies Media розповіло, як вона працює і в чому краща за традиційні панелі.
Як працює Soltech RooF
Вона створює крижану поверхню зовні, але теплу обстановку всередині будинку, маючи при цьому достатню міцність, щоб витримати суворі погодні умови. Черепиця також нагріває воду завдяки явищу, званому “гідравлічним уловлюванням тепла”.
Скляні плитки кріпляться до чорного нейлонового полотна, під яким розташовані вентиляційні отвори. Скло пропускає велику кількість сонячного світла, яке потім поглинається чорним полотном.
Потім тепле повітря циркулює і використовується для нагріву води або опалення будинку. Тепло також може акумулюватися під ізолюючими шарами полотна в накопичувальному баку для подальшого використання.
Сонячна черепиця Soltech RooF встановлюється легко
Фото: Soltech
Переваги Soltech RooF
Компанія Soltech запевняє, що її системи зі скляними панелями вирізняються гнучкістю і широкими можливостями індивідуального налаштування. Черепицю можна легко розміщувати на краях і кутах дахів, чого не можна робити з більшістю інших панелей. Установка при цьому досить проста.
Велика кількість сонячних елементів, коли вони займають увесь дах, поглинають більше сонячної енергії порівняно з кремнієвими або перовскітними модулями. Крім того, виробник обіцяє вищу ефективність перетворення, а також не тільки безкоштовну електроенергію, а й опалення, що дасть змогу заощадити чимало грошей.
Згідно зі звітом компанії Solar LED Light (SLD), традиційні кремнієві сонячні панелі мають такі недоліки:
- потрібні багато місця для встановлення;
- Низька ефективність;
- не підходять для більшості типів дахів;
- складно і дорого переміщати;
- виробництво має великий вуглецевий слід, оскільки споживає багато енергії.
Наразі дослідники розробили кілька типів фотоелектричних елементів, що дають змогу розв’язати багато проблем, з якими стикаються традиційні панелі, такі як перовскітні елементи. Однак ці типи елементів також стикаються з труднощами, наприклад, з низькою стабільністю — цю проблему покликані вирішити скляні панелі в черепицях Soltech RooF.
На початку 2025 року американська компанія GAF Energy випустила сонячну черепицю на цвяхах. Кожна плитка Timberline Solar ES 2 має потужність 57 Вт.
Події
Переможці Євробачення-2024 Nemo відмовилися від трофея через участь Ізраїлю в конкурсі
Швейцарські переможці “Євробачення-2024” Nemo вирішили повернути кубок через те, що Ізраїлю дозволили продовжувати участь у пісенному конкурсі.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє AP.
На відео в мережі Instagram, тримаючи в руках фігуру у формі мікрофона, Nemo зазначили: «Сьогодні ми більше не відчуваємо, що цей трофей має бути на нашій полиці».
«Євробачення заявляє, що виступає за єдність, за інклюзивність та гідність для всіх людей», – сказали артисти, додавши, що участь Ізраїлю, враховуючи його ведення війни проти ХАМАСу в Газі, показує, що ці ідеали суперечать рішенням організаторів.
“Коли цілі країни відмовляються від участі, повинно бути зрозуміло, що щось глибоко не так”, – наголосили Nemo перед тим, як покласти трофей у коробку, яка, за їхніми словами, буде надіслана Європейській мовній спілці.
Наразі вже п’ять країн оголосили про бойкот конкурсу “Євробачення” у 2026 року після того, як організатори відмовилися виключити Ізраїль зі змагань. Це: Іспанія, Нідерланди, Ірландія, Словенія та Ісландія.
Як повідомляв Укрінформ, участь у Євробаченні-2026 дозволили всім країнам EBU, включно з Ізраїлем.
На початку грудня міністр Європи та закордонних справ Жан-Ноель Барро заявив, що Франція ніколи не бойкотуватиме Ізраїль та не відмовлятиметься від участі у «Євробаченні-2026».
Пісенний конкурс «Євробачення-2026» пройде у Відні на критій арені Stadthalle. Фінал відбудеться 16 травня, а два півфінали – 12 травня та 14 травня відповідно.
Фото: Іnstagram /nemothings
Відбудова
Калашник обговорив з японською делегацією будівництво укриттів на Київщині
Голова Київської обласної військової адміністрації Микола Калашник провів робочу зустріч із представниками японської делегації — компанії Metal Products Inc., офісу JICA в Україні та Японії пі час якої сторони обговорили будівництво укриттів на Київщині.
Про це Калашник повідомив у Фейсбуці, передає Укрінформ.
«Японія вже кілька років поспіль демонструє послідовну та глибоку підтримку України, і для Київщини співпраця з японськими інституціями є стратегічно важливою. Ми вдячні всім нашим партнерам за увагу до регіону, за конкретні рішення та за те, що вони продовжують нарощувати присутність саме в напрямі безпеки населення», – зазначив Калашник.
За його словами, японська сторона хотіла глибше зрозуміти механізми, які Київщина застосовує під час будівництва укриттів: від вибору типу споруд і процедур закупівель до розподілу бюджетів та визначення першочергових об’єктів.
«Ми презентували партнерам розгорнуту інформацію щодо того, як працює система та які рішення дозволяють нам нарощувати фонд обʼєктів цивільного захисту в умовах війни», – розповів голова ОВА.
Станом на сьогодні у закладах освіти Київщини облаштовано 1297 укриттів, але потреба залишається значною: 36 укриттів необхідно для дитсадків і ще 43 — для шкіл. Частина з них уже має проєктно-кошторисну документацію, частина перебуває на етапі будівництва або капітальних ремонтів.
Протягом цього року завершили будівництво п’яти об’єктів цивільного захисту, оновили 21 укриття та проводять роботи ще на десятках локацій. Пріоритетом залишається саме сфера освіти, адже від наявності укриття залежить можливість дітей повернутися до очного навчання.
«Окремо розповів японським партнерам про модульне укриття в Бородянці — швидке, повністю автономне та максимально ефективне рішення, яке ми вже реалізували. Це приклад того, як сучасні технології можуть максимально оперативно забезпечити безпеку людей у громадах, де звичайне будівництво триває довше або є технічно складним», – підкреслив Калашник.
Він запросив японську сторону долучитися до реалізації конкретних проєктів саме там — де укриття потрібне негайно і де його поява фактично відновить роботу шкіл і садочків. Японські партнери висловили зацікавленість у реалізації пілотного проєкту укриття на 150 людей. Вони вже мають розроблені моделі місткістю 150, 250 і 500 осіб, і саме формат на 150 людей може стати першим швидким рішенням для однієї з громад.
Калашник також запропонував разом виїхати в один з населених пунктів, що найбільше потребує такого укриття, провести огляд ділянки та почати практичну роботу якнайшвидше. Японська сторона підтвердила зацікавленість у реалізації проєкту в Київській області й наголосила, що хоче долучитися саме до безпекової інфраструктури.
Окремо голова ОВА подякував голові українського офісу JICA Осаму Хатторі, представникам токійського та київського офісів JICA, директору Metal Products Inc. Сусуму Ватанабе, раднику компанії Хіроюкі Івамацу за інтерес до співпраці та готовність реалізовувати проєкти на території Київщини. Це команди, які не просто знайомляться з концепцією, а готові заходити в практичну роботу якнайшвидше.
«Продовжуємо роботу. Безпека людей — абсолютний пріоритет. Разом із міжнародними партнерами ми зможемо забезпечити громади сучасними укриттями та створити умови, у яких діти зможуть повернутися до повноцінного навчання. Це — основа стійкості регіону, і ми рухаємося вперед щодня», – наголосив Калашник.
Як повідомляв Укрінформ, Київська область отримає 260 сучасних автобусів із повним комплектом додаткових запасних частин від французьких партнерів із регіону Іль-де-Франс.
Фото: Фейсбук/Микола Калашник
-
Суспільство1 тиждень agoВіце-мер Одеси Позднякова звільнилася і пішла в енергетику
-
Суспільство7 днів agoВбивцями сина харківського посадовця виявились ексмитник з Одеси та син бізнесмена з Буковини Анонси
-
Відбудова1 тиждень agoУ Реєстрі пошкодженого та зруйнованого майна зафіксовані вже понад мільйон повідомлень
-
Усі новини5 днів agoЕндрю Маунтбеттен-Віндзор уперше з’явиться на публіці не в статусі принца
-
Одеса3 дні agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика1 тиждень agoІрландія під час головування в Раді ЄС максимально просуватиме переговори про вступ України
-
Відбудова1 тиждень agoВ Одесі оголосили тендер на капремонт дитячої поліклініки, яка цьогоріч постраждала від обстрілу
-
Війна1 тиждень agoОборона Куп’янська стабільна, росіяни переоцінили сили і зазнають там втрат