Connect with us

NFT-картка музею, «Мови війни» та мрія Ройтбурда. Інтерв’ю з директоркою Одеського художнього музею Катериною Кулай

Published

on

Одеський художній музей, який показав можливість стрімкого розвитку, закохує у мистецтво, говорить тисячами голосів про істину, суть, любов та ненависть. Це місце стало не менш одеським, ніж провулки описані Ісааком Бабелем, і тут досі втілюють мрії Олександра Ройтбурда. І хоч музей постраждав від вибухової хвилі, тут продовжують говорити, додавши мову війни, змінюються, сканують свої колекції та відкривають нові виставки. «Дайджест Одеси” поспілкувався із виконуючої обов‘язки директора Одеського національного художнього музею Катериною Кулай, яку призначили на посаду у березні. 

Музей відкрився влітку 2022 року із забитими вікнами. 23 липня йшла підготовка до відкриття виставки з нових надходжень «ДОВІЙНИ». В той день росіяни випустили 4 ракети по порту. Серед будівель, які постраждали був і музей. Якими були пошкодження від вибухової хвилі?

-Постраждав другий поверх, де є світловий скляний «ліхтар» стелі. Вона не витримала, скло повилітало і шматочками встромилось у паркет. На першому поверсі лише повилітали вікна, бо матеріали стелі ми замінили раніше. Відновили усе швидко, за підтримки ЮНЕСКО, закупили нові матеріали і тепер маємо захист у кілька шарів. Проте у нас є підозри, що обстріл призвів і до інших не явних пошкоджень. Для оцінки потрібна експертиза приміщення, наприклад, взимку у нас відлетіла частина даху і припускаємо, що це довгострокові наслідки від вибухової хвилі. 

Крім ЮНЕСКО, долучають міжнародні організації? І чого потребує музей для захисту культури? 

-Одеський художній музей і ГО Museum for change стали ніби базою, яка допомагає музеям Одеси та області, іншим регіонам. А перша організація, що нам допомогла — програма House of Europe, яка виділила 60 тисяч євро. Завдяки чому всі музеї міста, що були у списку змогли придбати необхідні на той момент пакувальні та захисні матеріали, посилили охорону в музеї. Тісно працюємо з ALIPH в Україні та ЮНЕСКО. На щастя, наш музей та інші заклади міста та країни отримують допомогу.

Насправді єдине, що потрібно для захисту культури — вивезення на безпечні території. Тому що в рамках самої будівлі, захиститись, коли летить ракета, майже неможливо. Від вибухових хвиль можна посилити пожежну та охоронну безпеку, знайти пакувальні матеріалів, але насправді не так багато можливостей є. Ми мали необхідні для пакування матеріали до вторгнення, хоча, як потім виявилось, їх забракло для всієї колекції.

Вивезення, це червоні списки, які формував Мінкульт ще у 2021 році? 

-Списки формує сама культурна установа, яка має цінну колекцію. Мінкульт може пропагувати таку політику. Наш список сформований ще за радянських часів, десь у 2021 році ми його підкоригували, тому відносно можна сказати, що ми були готові. Своєю цінною колекцією опікуємось. 

У лютому цього року музей відкрив доступ до зацифрованого наукового архіву, де понад 5400 файлів з більш ніж 30 музейних фондів. Коли займались цифровуванням, чи торкнеться інших колекцій?

-Замислюватись над цифровим архівом ми почали ще до повномасштабного вторгнення, коли ковід обмежив наші можливості. Тоді почались перші сканування, хоч і у досить помірному темпі. Після вторгнення, ми поглибились у ці процеси, переоцінили важливість онлайн-доступу до колекцій.  Тим паче цим можуть користуватись, як закордонні науковці, так і наші громадяни. Оцифровуємо не тільки архів, але й каталог, а на це потрібні ресурси. До 2022 року ми сканували власними силами, а вже цифровий архів зробили за підтримки Goethe-Institut Ukraine, а цифрування каталогу — завдяки ЮНЕСКО. Наразі очікуємо новий грант від Ukraine Heritage Response Fund. Плануємо до кінця року зробити цифровим весь науковий архів музею та продовжувати працювати над електронним каталогом. 

Чому не зробити це платною послугою? 

-У нас є інші програми платного доступу. Запущена програма підтримки музею через придбання NFT-картки. І хоч проєкт йшов не просто, ми його на щастя впровадили. Картки, прикрашені роботами видатних українських художників Кандинського, Жука, Головкова, будуть дійсні з травня 2023 року по травень 2024 року. Крім фізичного доступу, власник картки може замовити екскурсійний супровід, і зі свого комп’ютера з будь-якого куточка світу відвідати 3D-модель музею. Це схоже на програму Membership, яка вже діяла в музеї, а зараз, долучаємось до передових цифрових технологій. 

У музеї запустили кураторські екскурсії виставковими проєктами «Мови війни». Які відгуки від відвідувачів? 

-Перша виставка була ще до вторгнення. Вона складалась з робіт митців, які ми придбали або отримали в подарунок, протягом останніх трьох років. До речі, на цих картинах чітко відстежується те, що сьогодні відбувається в Україні. Митці відчували. Виставка з цього першого запуску ще кілька тижнів буде в музеї і вже змінимо на нову в рамках проєкту. Відгуки дуже різні. Є люди, які користуються тим, що вони бачать для власного рефлексування і проживання своїх відчуттів.  Але звісно є і ті люди, котрі звикли приходити в музей, щоб відпочити. Вони не завжди розуміють побачене. Намагатимемось змішувати воєнне мистецтво з тим, яке допоможе відволікатись, але даємо змогу людям подивитись «Мови війни» і говорити ними з різних ракурсів. 

Ми почали мріяти про відкриття навесні минулого року, проте навіть боялись один одному щось на цю тему сказати, адже все було незвично і нестабільно. Потрохи готувались і тут в день відкриття, і так незвичного, був обстріл. Ми живемо в такий час, хоч і заглиблюватись у ці почуття важко. 

Катерина з чотирма фаворитами та у компанії Олександра Суворова спочивають у Одеському художньому музеї. Як просувається ідея з конкурсом?

-Ми не отримали підтримку щодо гранту з реалізації програми по пам’ятнику. Шукатимемо можливості, точно організуємо зустрічі та панельні дискусії на опрацювання теми декомунізації та деімперіалізації. Ми бачили приклад з фігурою Леніна, коли її фактично познімали, а в головах людей все залишилось. Працюючи з Катериною та її фігурою, наша мета — надати усі дані, аби люди самі могли зробити переоцінку і постать не була таким маркером. 

Ніяких умов для утримання вона не потребує, це ж метал, який стояв на вулиці, під сонцем та голубами. Довелось нам її мити, але загалом її зберігання тут — цікавий для нас досвід. 

Нещодавно підписали Меморандум про партнерство та співробітництво з Громадською Радою ЕКСПО-2030. Які задачі будуть у музею?

– У нас іде тісне співробітництво. У планах декілька павільйонів з виставковими проєктами музею. Також зали та двір музею будуть відкриті для проведення заходів,  як окремий майданчик. За приїзду міжнародних гостей, ми показуватимемо наше місто, культуру, обличчя. 

Мене дуже надихає висловлювання та мрія Олександра Ройтбурда, щоб Одеський художній музей був однією з перших точок, куди приходитимуть туристи. Ми звикли, що вони сходять із трапу літака і відразу прямують до Оперного театру та Потьомкінських сходів, але він дуже вірив, що колись це буде і музей. Я теж про це мрію, тому для нас підписання меморандуму з ЕКСПО-2030 не є незвичайним.

Одеський художній музей до 2022 року запускав до семи виставок і приймав понад 45 000 відвідувачів на рік. Наразі міжнародні музейники пишуть, говорять, вивчають, знайомляться та підтримують українське мистецтво. І тепер згадуючи цей музей, ми говоримо не про локальний центр розвиток культури Одеси чи України, це внесок і до світової спадщини.

Continue Reading
Click to comment

Усі новини

Квартира виглядає дешево — що в житлі свідчить про несмак

Published

on



Якщо ви мрієте, щоб ваш дім виглядав розкішно та охайно, — інтер’єрна блогерка Anj Designs пояснила, яких помилок слід уникати. За її словами, багато хто несвідомо робить речі, які роблять житло не лише “дешевим”, а й “безладним”.

Контент-кріейторка, яка зараз оформлює два будинки “з любов’ю та стилем” і при цьому дотримується бюджету, назвала вісім найпоширеніших “вбивць інтер’єру”, пише The Sun.

Неправильне освітлення

Перша і головна проблема — погане світло. Занадто тьмяне або надто різке освітлення робить простір незатишним. Експертка радить використовувати багаторівневе освітлення: стельові світильники, торшери й настільні лампи з теплими лампочками.

Невідповідні розміри меблів

Занадто великі або занадто маленькі меблі порушують гармонію приміщення. Перед покупкою необхідно ретельно виміряти простір і вибирати предмети, які відповідають масштабу кімнати та не заважають руху.

Перевантажені стіни

Надлишок фотографій або різнорідних картин створює “візуальний шум”. Краще групувати фото в однакових рамках або обмежити декор однією-двома акцентними роботами на стіну.

Надто маленькі килими

Замалий килим робить кімнату “обірваною” та незавершеною. Блогерка радить обирати такі, що заходять під основні предмети меблів або покривають щонайменше дві третини зони відпочинку.

Нестильні штучні рослини

Дешеві штучні квіти та зелені композиції роблять інтер’єр застарілим. Експертка радить замінити їх на простi живі рослини, які не потребують складного догляду.

Захаращений обідній стіл

Приправи, дрібниці, залишки їжі та випадкові предмети створюють відчуття безладу. На столі мають залишатися лише повсякденні потрібні речі, а все інше варто ховати в шафи.

Надлишок декору

Занадто багато ваз, статуеток та інших дрібниць перетворює простір на склад. Варто залишити лише кілька справді важливих або ефектних предметів.

Меблі в целофані

Загортання меблів або пультів у поліетилен, хоч і здається способом захисту, робить дім “тимчасовим і занедбаним”. За словами авторки, це одна з найнеприємніших помилок.

Нагадаємо, раніше Фокус писав:

Крім того, Фокус писав про 7 деталей в дизайні, які зроблять будинок дорогим.



Джерело

Continue Reading

Події

На Гуцульщині презентували інтерактивну експозицію ткацтва

Published

on


На Прикарпатті у Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини презентували інтерактивну експозицію ткацтва. Вона розповідає про ремесло від перших інструментів прядіння до сучасного текстилю.

Про це повідомляє «Івано-Франківщина туристична», передає Укрінформ.

«У Косівському музеї народного мистецтва та побуту Гуцульщини презентували оновлений простір – експозицію ткацтва, яка стала уже третім інтерактивним залом музею. Оновлений простір розповідає захопливу історію ткацького ремесла на Косівщині – від перших інструментів і прядіння до сучасного художнього текстилю», – повідомляє сайт.







На Гуцульщині презентували інтерактивну експозицію ткацтва / Фото: IFTOURISM

Тут зауважили, що проєкт експозиції «Косів – місто ткачів» переміг у Конкурсі студентських проєктів і стартапів, організованого департаментом міжнародного співробітництва та євроінтеграції громад Івано-Франківської облдержадміністрації.

«Новий зал знайомить відвідувачів із повним циклом створення тканин. Тут можна дізнатися, як народжувалася нитка, що таке «кужівка», «дергівка» та «терлиця», і як природні барвники – лушпиння цибулі, кора дуба, ягоди бузини надавали пряжі насичених кольорів», – додає «Івано-Франківщина туристична».

Зазначається, що в експозиції вперше представили килим фабрики Михайла Куриленка, що працювала в Косові у 1920-1930-х роках, та унікальне видання «Кобзаря» Тараса Шевченка 1971 року, ілюстроване тканими рушниками Ганни Василащук із Шешорів.

Простір частково адаптований для людей із порушеннями зору: путівник і описи експонатів надруковані шрифтом Брайля.

Читайте також: Покровський історичний музей отримав від Японії обладнання для збереження фондів

Як повідомляло агентство, раніше у Косівському музеї в Івано-Франківській області створили інтерактивний простір для дослідження історії художньої обробки дерева.



Джерело

Continue Reading

Відбудова

На житлові ваучери подали заяви 16,5 тисячі переселенців із тимчасово окупованих територій

Published

on



Станом на 5 грудня на участь у програмі житлових ваучерів для внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій подані вже 16,5 тисячі заяв.

Про це під час години запитань до уряду повідомив віцепрем’єр-міністр з відновлення України – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба, передає кореспондент Укрінформу.

«Сьогодні на ранок у нас 16,5 тисячі отриманих заявок. Також хочу подякувати народним депутатам за те, що підтримали в бюджеті на 2026 рік фінансування на рівні ₴14 мільярдів, яке буде спрямоване саме на компенсацію за втрачене майно на тимчасово окупованих територіях, насамперед нашим захисникам», – зазначив Кулеба.

Читайте також: Рада створила ТСК для розслідування можливих махінацій з житлом для військових і переселенців

За його словами, протягом наступного року Мінрозвитку планує нарощувати темпи реалізації цієї програми, залучаючи до фінансування міжнародних партнерів.

Як повідомлялося, на фінансування програми «єВідновлення» у бюджеті-2026 передбачені понад ₴20 мільярдів. Зокрема, на компенсації за знищене та пошкоджене житло закладені ₴6,7 мільярда; на програму житлових ваучерів для внутрішньо переміщених осіб із тимчасово окупованих територій – близько ₴14 мільярдів. Ще ₴154 мільйони – на програми пільгових іпотечних кредитів для ВПО та ветеранів.

Фото ілюстративне: Марія Ковальчук



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.