Війна
Прем’єри, відсутність баласту, театр у сховищі з віяловими відключеннями світла. Інтерв’ю Юлії Пивоварової
Коли б’ють гармати, музи не мовчать. У цьому виснажливому протистоянні, поступово, українські театри почали бачитись із глядачами. Бо кожному потрібно робити те, що вмієш найкраще. Про тижні з пустими залами, прем’єри, нові бачення та адаптацію до воєнного стану розповіла директорка Одеського академічного українського музично-драматичного театру імені В. Василька — Юлія Пивоварова.
Закритий театр та внутрішній показ вистави «Саша, винеси сміття»
Спочатку всі театри були закриті. Хлопці десь за тиждень зробили укриття і багато акторів знаходились тут. Разом було якось легше це проходити. Десь у середині березня наш актор Олександр Самусенко сказав мені: “Я збожеволію. Як жити далі? Я хочу працювати”. На той момент ми всі були на вимушеному простою, коли ніхто не працює. Я зателефонувала нашому режисерові, Максиму Голенко, з пропозицією щось робити. Саме він обрав «Саша, винеси сміття».
“Дві самотні жінки — Катя й Оксана — тягнуть побутовий віз самостійно і згадують Сашу. Він військовий, який під час свого життя воював хіба зі своєю дружиною. І тільки після його смерті в країну приходить війна, у якій він міг би проявити себе. Тому Саша, попри встановлений дружиною красивий пам’ятник, вирішує стати в стрій для захисту своєї держави і робити все те, що вмів. Бо ж народжений був не тільки для того, щоб на вимогу дружини й падчерки виносити сміття… Він має надію нарешті стати видимим для суспільства, як став видимим для своєї сім’ї після своєї смерті.”
П’єса написана Наталкою Ворожбит у 2015 році.
Максим Голенко ставив її одразу у підвальному приміщенні, тому що воно одночасно і сховище. Почалась робота над виставою, трошки її змінили, адже деякі акценти, з повномасштабним російським вторгненням, стали інакше звучати. Як на мене, Максим зробив дуже сильну, хорошу виставу. Але нам не дозволяли її показувати глядачу. Внутрішній показ відбувся 29 квітня, це перша вистава, яка під час війни була зроблена в країні (наскільки я пам’ятаю).
Глядачі чудово відреагували, їх одразу було багато. Вистава хітова, та й коли лунає повітряна тривога, ми не перериваємось, бо працюємо вже в укритті.
Для мене найскладнішими під час війни були квітень і травень. Розуміла, що все зроблене, репертуар, люди — щоденні втрати, ніби все просто знищено. Тоді мені полегшало і кожен крок давався краще. Максим Голенко теж це розумів, прийшовши до мене з фразою: “Ми з тобою втратили театр”. Я його привітала з тим, що він це зрозумів і ми почали робити далі.
Гастролі та єднання між театрами країни
Тоді ми не знали, чи дозволять нам грати, яка буде ситуація, тому що всі театри були закриті. Наші колеги, Рівненський академічний український музично-драматичний театр та його директор Володимир Петрів, запросили нас з гастролями та цією виставою. Все ж ми встигли зробити прем’єру в Одесі, відіграли одну виставу та поїхали. Нас дуже тепло прийняли у Рівному. У ці дуже складні часи ми стали розуміти наскільки близькі в театральному світі. На той момент у них було кілька вибухів за містом, вони не чули того, що чула Одеса. Тому, коли ми їхали назад, рівненці обіймали нас всіх і казали: “Хороші наші, куди ж ви їдете? У вас там небезпечно, залишайтесь з нами. Будемо всі разом, якось помістимось…”.
Така ж історія відбулась в Івано-Франківську, куди нас запросили. Театр виїхав, але перший день не грали, через ракетну навалу 10 жовтня. Ми відіграли дві вистави та подивились кілька їхніх. А пан Ростислав Любомирович, директор і художній керівник Івано-Франківського театру, надав можливість нашим акторам безкоштовно відпочити в Буковелі протягом двох днів. Поїхали всі разом.
Такого єднання з іншими театрами ще не було, то, як на мене, чудова історія відбувається.
У кінці жовтня до нас в Одесу приїздив Херсонський театр імені Миколи Куліша. Показували в театрі юного глядача свою виставу. Ми домовились з директором Олександром Книгою, що наступні гастролі з «Лишатися (не) можна…» будуть на одеській сцені. Робимо анонси на 1-2 грудня. Залучені херсонські актори та Римма Зюбіна. Тому історія буде цікава.
Поки що не плануємо гастролі, але є пропозиції навесні поїхати на фестивалі у Литву, Польщу. Це складно зараз робити, бо гастролі дороговартісні, а ми не Національний театр, нам такі витрати не оплачують. Витрачати можемо лише те, що заробимо самі.
Вистави для глядачів, гроші, волонтери та відключення світла
Знаю, що по різних областях країни виникали складні ситуації стосовно театрів, тому дуже вдячні нашій військовій адміністрації. Особливо керівнику Департаменту культури ОВА Олені Олійник. Вона така маленька та тендітна жінка, але скільки значного зробила. Ми одні з перших почали грати на сцені і зустрічатись із глядачем, отримуємо заробітну платню. Навіть в Києві такого не було. Тому я розумію, наскільки багато зроблено для театрів та культури в Одесі.
Коли були призупинені контракти, величезну допомогу надавали і волонтери. Разом споряджали наших хлопців у ЗСУ.
Деякі гроші були на рахунку, але ми витрачали їх дуже обережно. Держава нам допомагає з теплопостачанням. Тож, якщо буде тепло в місті, теплішатиме і в театрі. Допомагають із оплатою енергопостачання, тому не повністю все на нас.
Графіків відключень зараз немає, як і самих відключень по факту. Разом з департаментом культури прописали час вистав. Цілеспрямовано перенесли вистави у вихідні на 15:00, щоб люди встигли прийти до театру, ми не вмикали багато світла, могли дограти у разі повітряної тривоги. І, звичайно, щоб люди могли доїхати додому. У будні працюємо о 18:00. Спочатку думали, як це буде, але якщо людина має намір прийти до театру — вона прийде. Розуміємо ситуацію, яка зараз в країні та адаптуємось.
Прем’єри та нове бачення
У нашій команді нові актори, дехто переїхав з Рівного, з Миколаєва, Києва. Склад дуже міцний і за це я вдячна Максиму Голенку. Він вміє ставити, підбирає акторів і вони хочуть працювати саме з ним. Долучились медійні актори: заслужений артист України Марк Дробот та актор Володимир Гладкий.
Як на мене, будь-яка вистава не може жити безліч років, якщо не говоримо про оперу і балет, адже там інші закони жанру. У нашому світі кажуть, що у неї є десь сім років. Динамічний сучасний драматичний театр має оновлювати репертуар. Змінюються темпи, ритми, сприйняття подій, а зараз ми просто вимушені ставити. Оновили вистави: «Серце навпіл», «Клуб самотніх сердець» і працюємо над «Приречені танцювати». Є пропозиції стосовно «Черевичків», яку ставить Олексій Гнатковський за гоголівською повістю «Ніч перед Різдвом». Це буде сучасне прочитання тексту. Чекаємо, як зможе навідатись режисер Іван Уривський для змін у нашій візитівці — виставі «Тіні забутих предків».
Серед прем’єр у воєнний час «Чуваки не святкують, або Ukrainian» з глядачем на сцені. Актуальна вистава за новелами Руслана Горового, дуже емоційна, актори швидко рухаються та змінюють свої персоналії — вийшло круто.
«Собаче серце» — так, це інсценування за Михайлом Булгаковим, українською мовою. Конкретно до цього твору: більша частина людей не читали, а дивились фільм Євгена Євстігнєєва. Якщо говорити відверто, у книзі професор Преображенський геть зовсім не такий білий і пухнастий, як і доктор Борменталь. У нашому прочитані немає гарного і хорошого професора, яким він і не був. На цю виставу приходять і військові, і волонтери. Реакції чудові. Вона пояснює, чому це зараз відбувається в країні і чому росіяни напали. Вистава вийшла ще більш актуальною.
До речі, у будь-якому театрі є актори, які йдуть попереду: провідні і нібито баласт. Це питання дуже хвилювало мене та режисера. Коли я подивилась цю виставу, сказала Максиму Голенкові, що у нас немає баласту. Кожен з них — гідний найголовніших ролей у кращих виставах.
В роботі вистава «Метод Грьонхольма» — психологічний детектив каталонського драматурга Жорди Гальсерана. Працюватиме наша штатна режисерка Лера Федотова. А Максим Голенко спробує відновити виставу «Золоте теля», але це вже навесні. Ми її кілька разів всього зіграли, а потім почалась війна. А вистава цікава, багатофігурна, за сучасним прочитанням. Є велика різниця між часом, коли Ільф та Петров писали «12 стільців» та «Золоте теля». Під час першого, вони були романтиками, очікували від революції чогось хорошого чи доброго. Друге писалось значно пізніше. Є багато над чим працювати.
Культурні заходи грають не останню роль для розвитку міської економіки. Це ті ж самі робочі місця, податки, гості міста… І не завжди культура – про розваги, вона теж протистоїть війні, сприяє повному розкриттю людей, появі нового поля для осмислення та свідомих рішень. Закриття всього, що асоціюється з нормальним життям призводить до дестабілізації країни, чого ворог і хоче. Тому, можемо сходити до театру, хоч і у сховищі.
Фото: Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька.
Війна
Село Варварівка на Гуляйпільському напрямку не окуповане, бої тривають
Російські війська не окупували населений пункт Варварівка на Гуляйпільському напрямку, там і на його околицях тривають жорсткі бойові зіткнення.
Про це в коментарі Укрінформу заявив речник Сил оборони Півдня Владислав Волошин.
За його словами, населені пункти Варварівка, Добропілля і Прилуки розташовані на важливому логістичному напрямку, який з’єднує селище Покровське Дніпропетровської області з Гуляйполем.
“Там тривають жорстокі бої, і ворожі групи намагаються також інфільтруватися, підійти ближче до наших позицій, і навіть зайти в глибину, в тил нам, але ми там знищуємо ворога, і говорити про те, що Варварівка окупована – так не можна, бої тривають зараз на околицях цього населеного пункту”, – розповів Волошин.
Також речник додав, що погодні умови ускладнювали ситуацію на напрямку та сприяли спробам противника діяти приховано.
“Тут стояв густий туман, дощ, мряка, і це сприяло тому, що ворог непомітно намагався йти нам в тил. Тому були бойові зіткнення, і ми фіксували їх біля населеного пункту Варварівка”, – пояснив він.
Як повідомляв Укрінформ, минулої доби, 14 грудня, на Гуляйпільському напрямку війська РФ здійснили 13 штурмових дій. Українські захисники відбили атаки у районах Солодкого, Гуляйполя та у бік Варварівки.
Фото з архіву Владислава Волошина
Війна
Росія адаптувала радянську ракету Р-60 до «Герані» для ураження українських гелікоптерів та літаків
У розділі “Компоненти у зброї” порталу War&Sanctions опубліковані будова, компоненти та перелік підприємств кооперації з виробництва БПЛА “Герань-2” серії “Э”, оснащеного ракетою Р-60.
Росія адаптувала стару радянську розробку – авіаційну ракету класу “повітря-повітря” Р-60 – для встановлення на “Герані” з метою ураження українських гелікоптерів та літаків, які полюють на російські безпілотники.
Ракета з авіаційним пусковим пристроєм АПУ-60-1МД (П-62-1МД) встановлюється на спеціальний кронштейн, розташований у верхній передній частині фюзеляжу БПЛА.
Безпілотник оснащений двома мережевими камерами — у носовій частині та позаду пускового пристрою ракети. Передача відео і команд управління здійснюється через китайський mesh-модем Xingkay Tech XK-F358.
Польотний контролер, навігаційні та інерціальні блоки залишаються типовими для інших “Гераней”. Для супутникової навігації в умовах активної роботи засобів радіоелектронної боротьби використовується 12-канальний завадозахищений модуль “Комета”.
Електронна начинка також включає одноплатний мікрокомп’ютер Raspberry Pi 4 (Велика Британія), трекер і два GSM-модеми для передачі телеметрії.
Країни походження електронної компонентної бази залишаються стандартними для російських БПЛА цього типу: США, КНР, Швейцарія, Тайвань, Японія, Німеччина та Велика Британія. Повний перелік компонентів із маркуванням і фотоматеріалами доступний за посиланням.
Ймовірний принцип застосування ракет полягає в передачі зображення з камер, встановлених на дрон, через mesh-модем оператору, який, у разі появи українського літака чи гелікоптера в зоні ураження, подає блоку автоматики ракети команду на її пуск.
Після пуску теплова головка самонаведення Р-60 самостійно захоплює ціль. Ймовірний також варіант з попереднім захопленням цілі головкою самонаведення та передачі відповідної інформації оператору, який дає команду на пуск.
Основна мета нової розробки – створення загрози для української армійської та тактичної авіації, зниження ефективності її роботи з перехоплення ворожих БПЛА. Таким чином, російська багатоцільова версія іранського Shahed-136 отримує ще одне призначення, а досвід такого застосування, ймовірно, також буде переданий Ірану.
Як повідомляв Укрінформ, ГУР опублікувало дані про іранський БПЛА Shahed-107, який Російська Федерація почала активно застосовувати у війні проти України.
Фото: war-sanctions.gur.gov.ua
Війна
На фронті від початку доби
На фронті від початку доби зафіксовані 95 бойових зіткнень, на Покровському напрямку Сили оборони відбили 28 атак, бої тривають.
Про це Генеральний штаб Збройних сил України повідомив у Телеграмі, оприлюднивши оперативну інформацію станом на 16:00 неділі, 14 грудня, передає Укрінформ.
«Від російських артилерійських обстрілів постраждали прикордонні райони української країни, зокрема населені пункти Волфине, Хрінівка, Будки, Рижівка, Біла Береза, Шалигине, Малушине, Сидорівка, Нововасилівка», – ідеться у повідомленні.
На Північно-Слобожанському і Курському напрямках ворог один раз намагався проводити наступальні дії. Також ворог завдав два авіаційні удари, скинувши шість КАБ, здійснив 78 обстрілів, зокрема три — із реактивних систем залпового вогню.
На Південно-Слобожанському напрямку українські військові відбили п’ять штурмів поблизу Синельникового та Вовчанська.
Ворог із початку доби тричі атакував на Куп’янському напрямку у бік Петропавлівки й Піщаного.
На Лиманському напрямку українські підрозділи відбили шість атак. Одне боєзіткнення триває дотепер. Ворог атакував у районах населених пунктів Колодязі, Новоселівка, Середнє та Зарічне.
На Слов’янському напрямку українські воїни відбили чотири ворожі атаки — підрозділи загарбників намагалися просунутися в районах Ямполя, Серебрянки та Переїзного, ще один бій триває.
На Краматорському напрямку відбулось одне бойове зіткнення з ворогом у районі Часового Яру.
На Костянтинівському напрямку російські загарбники 17 разів намагалися штурмувати позиції українських захисників поблизу Олександро-Шультиного, Щербинівки, Плещіївки, Іванопілля, Яблунівки та у бік Софіївки. Українські підрозділи відбили 15 атак, ще два боєзіткнення тривають до цього часу.
На Покровському напрямку з початку доби загарбники здійснили 33 атаки на позиції українських захисників у районах населених пунктів Шахове, Никанорівка, Родинське, Мирноград, Покровськ, Котлине, Удачне, Молодецьке, Дачне та у бік Новопавлівки. Стримуючи ворожий натиск, українські захисники вже відбили 28 атак, бої тривають.
На Олександрівському напрямку загарбники 13 разів намагалися просунутися на позиції українських військ поблизу населених пунктів Олександроград, Новоселівка, Соснівка, Вербове, Красногірське, Привільне, Злагода та Рибне.
На Гуляйпільському напрямку ворог здійснив дев’ять штурмових дій, українські захисники відбили атаки в районах Солодкого та Гуляйполя.
На Оріхівському напрямку ворог один раз наступав у бік Приморського. Авіаційного удару зазнали населені пункти Новобойківське та Розумівка.
На Придніпровському напрямку зафіксовано одну невдалу спробу ворога наблизитися до позицій українських підрозділів у районі Антонівського мосту.
Як повідомляв Укрінформ, ГУР МО оприлюднило кадри штурму і зачистки спецпризначенцями ділянок фронту на Покровському напрямку.
Фото: Генштаб ЗСУ
-
Суспільство1 тиждень agoВбивцями сина харківського посадовця виявились ексмитник з Одеси та син бізнесмена з Буковини Анонси
-
Одеса6 днів agoНовий директор Департаменту ветеранів Одеси — хто такий Єрмаков
-
Політика6 днів agoУряд вніс до Ради законопроєкт про мотиваційні контракти для військових
-
Усі новини1 тиждень agoЕндрю Маунтбеттен-Віндзор уперше з’явиться на публіці не в статусі принца
-
Війна6 днів agoТаїланд наступає на Камбоджу та зайняв село на чужій території — фото
-
Усі новини7 днів agoкомпанія наважилась на неочікуваний крок
-
Усі новини6 днів agoЧоловік виявив незвичний обман зору на паркані після випадіння снігу
-
Суспільство1 тиждень agoМобілізаційні функції мають виконувати влада і правоохоронці, а не військові ТЦК