Війна
Прем’єри, відсутність баласту, театр у сховищі з віяловими відключеннями світла. Інтерв’ю Юлії Пивоварової
Коли б’ють гармати, музи не мовчать. У цьому виснажливому протистоянні, поступово, українські театри почали бачитись із глядачами. Бо кожному потрібно робити те, що вмієш найкраще. Про тижні з пустими залами, прем’єри, нові бачення та адаптацію до воєнного стану розповіла директорка Одеського академічного українського музично-драматичного театру імені В. Василька — Юлія Пивоварова.
Закритий театр та внутрішній показ вистави «Саша, винеси сміття»
Спочатку всі театри були закриті. Хлопці десь за тиждень зробили укриття і багато акторів знаходились тут. Разом було якось легше це проходити. Десь у середині березня наш актор Олександр Самусенко сказав мені: “Я збожеволію. Як жити далі? Я хочу працювати”. На той момент ми всі були на вимушеному простою, коли ніхто не працює. Я зателефонувала нашому режисерові, Максиму Голенко, з пропозицією щось робити. Саме він обрав «Саша, винеси сміття».
“Дві самотні жінки — Катя й Оксана — тягнуть побутовий віз самостійно і згадують Сашу. Він військовий, який під час свого життя воював хіба зі своєю дружиною. І тільки після його смерті в країну приходить війна, у якій він міг би проявити себе. Тому Саша, попри встановлений дружиною красивий пам’ятник, вирішує стати в стрій для захисту своєї держави і робити все те, що вмів. Бо ж народжений був не тільки для того, щоб на вимогу дружини й падчерки виносити сміття… Він має надію нарешті стати видимим для суспільства, як став видимим для своєї сім’ї після своєї смерті.”
П’єса написана Наталкою Ворожбит у 2015 році.
Максим Голенко ставив її одразу у підвальному приміщенні, тому що воно одночасно і сховище. Почалась робота над виставою, трошки її змінили, адже деякі акценти, з повномасштабним російським вторгненням, стали інакше звучати. Як на мене, Максим зробив дуже сильну, хорошу виставу. Але нам не дозволяли її показувати глядачу. Внутрішній показ відбувся 29 квітня, це перша вистава, яка під час війни була зроблена в країні (наскільки я пам’ятаю).
Глядачі чудово відреагували, їх одразу було багато. Вистава хітова, та й коли лунає повітряна тривога, ми не перериваємось, бо працюємо вже в укритті.
Для мене найскладнішими під час війни були квітень і травень. Розуміла, що все зроблене, репертуар, люди — щоденні втрати, ніби все просто знищено. Тоді мені полегшало і кожен крок давався краще. Максим Голенко теж це розумів, прийшовши до мене з фразою: “Ми з тобою втратили театр”. Я його привітала з тим, що він це зрозумів і ми почали робити далі.
Гастролі та єднання між театрами країни
Тоді ми не знали, чи дозволять нам грати, яка буде ситуація, тому що всі театри були закриті. Наші колеги, Рівненський академічний український музично-драматичний театр та його директор Володимир Петрів, запросили нас з гастролями та цією виставою. Все ж ми встигли зробити прем’єру в Одесі, відіграли одну виставу та поїхали. Нас дуже тепло прийняли у Рівному. У ці дуже складні часи ми стали розуміти наскільки близькі в театральному світі. На той момент у них було кілька вибухів за містом, вони не чули того, що чула Одеса. Тому, коли ми їхали назад, рівненці обіймали нас всіх і казали: “Хороші наші, куди ж ви їдете? У вас там небезпечно, залишайтесь з нами. Будемо всі разом, якось помістимось…”.
Така ж історія відбулась в Івано-Франківську, куди нас запросили. Театр виїхав, але перший день не грали, через ракетну навалу 10 жовтня. Ми відіграли дві вистави та подивились кілька їхніх. А пан Ростислав Любомирович, директор і художній керівник Івано-Франківського театру, надав можливість нашим акторам безкоштовно відпочити в Буковелі протягом двох днів. Поїхали всі разом.
Такого єднання з іншими театрами ще не було, то, як на мене, чудова історія відбувається.
У кінці жовтня до нас в Одесу приїздив Херсонський театр імені Миколи Куліша. Показували в театрі юного глядача свою виставу. Ми домовились з директором Олександром Книгою, що наступні гастролі з «Лишатися (не) можна…» будуть на одеській сцені. Робимо анонси на 1-2 грудня. Залучені херсонські актори та Римма Зюбіна. Тому історія буде цікава.
Поки що не плануємо гастролі, але є пропозиції навесні поїхати на фестивалі у Литву, Польщу. Це складно зараз робити, бо гастролі дороговартісні, а ми не Національний театр, нам такі витрати не оплачують. Витрачати можемо лише те, що заробимо самі.
Вистави для глядачів, гроші, волонтери та відключення світла
Знаю, що по різних областях країни виникали складні ситуації стосовно театрів, тому дуже вдячні нашій військовій адміністрації. Особливо керівнику Департаменту культури ОВА Олені Олійник. Вона така маленька та тендітна жінка, але скільки значного зробила. Ми одні з перших почали грати на сцені і зустрічатись із глядачем, отримуємо заробітну платню. Навіть в Києві такого не було. Тому я розумію, наскільки багато зроблено для театрів та культури в Одесі.
Коли були призупинені контракти, величезну допомогу надавали і волонтери. Разом споряджали наших хлопців у ЗСУ.
Деякі гроші були на рахунку, але ми витрачали їх дуже обережно. Держава нам допомагає з теплопостачанням. Тож, якщо буде тепло в місті, теплішатиме і в театрі. Допомагають із оплатою енергопостачання, тому не повністю все на нас.
Графіків відключень зараз немає, як і самих відключень по факту. Разом з департаментом культури прописали час вистав. Цілеспрямовано перенесли вистави у вихідні на 15:00, щоб люди встигли прийти до театру, ми не вмикали багато світла, могли дограти у разі повітряної тривоги. І, звичайно, щоб люди могли доїхати додому. У будні працюємо о 18:00. Спочатку думали, як це буде, але якщо людина має намір прийти до театру — вона прийде. Розуміємо ситуацію, яка зараз в країні та адаптуємось.
Прем’єри та нове бачення
У нашій команді нові актори, дехто переїхав з Рівного, з Миколаєва, Києва. Склад дуже міцний і за це я вдячна Максиму Голенку. Він вміє ставити, підбирає акторів і вони хочуть працювати саме з ним. Долучились медійні актори: заслужений артист України Марк Дробот та актор Володимир Гладкий.
Як на мене, будь-яка вистава не може жити безліч років, якщо не говоримо про оперу і балет, адже там інші закони жанру. У нашому світі кажуть, що у неї є десь сім років. Динамічний сучасний драматичний театр має оновлювати репертуар. Змінюються темпи, ритми, сприйняття подій, а зараз ми просто вимушені ставити. Оновили вистави: «Серце навпіл», «Клуб самотніх сердець» і працюємо над «Приречені танцювати». Є пропозиції стосовно «Черевичків», яку ставить Олексій Гнатковський за гоголівською повістю «Ніч перед Різдвом». Це буде сучасне прочитання тексту. Чекаємо, як зможе навідатись режисер Іван Уривський для змін у нашій візитівці — виставі «Тіні забутих предків».
Серед прем’єр у воєнний час «Чуваки не святкують, або Ukrainian» з глядачем на сцені. Актуальна вистава за новелами Руслана Горового, дуже емоційна, актори швидко рухаються та змінюють свої персоналії — вийшло круто.
«Собаче серце» — так, це інсценування за Михайлом Булгаковим, українською мовою. Конкретно до цього твору: більша частина людей не читали, а дивились фільм Євгена Євстігнєєва. Якщо говорити відверто, у книзі професор Преображенський геть зовсім не такий білий і пухнастий, як і доктор Борменталь. У нашому прочитані немає гарного і хорошого професора, яким він і не був. На цю виставу приходять і військові, і волонтери. Реакції чудові. Вона пояснює, чому це зараз відбувається в країні і чому росіяни напали. Вистава вийшла ще більш актуальною.
До речі, у будь-якому театрі є актори, які йдуть попереду: провідні і нібито баласт. Це питання дуже хвилювало мене та режисера. Коли я подивилась цю виставу, сказала Максиму Голенкові, що у нас немає баласту. Кожен з них — гідний найголовніших ролей у кращих виставах.
В роботі вистава «Метод Грьонхольма» — психологічний детектив каталонського драматурга Жорди Гальсерана. Працюватиме наша штатна режисерка Лера Федотова. А Максим Голенко спробує відновити виставу «Золоте теля», але це вже навесні. Ми її кілька разів всього зіграли, а потім почалась війна. А вистава цікава, багатофігурна, за сучасним прочитанням. Є велика різниця між часом, коли Ільф та Петров писали «12 стільців» та «Золоте теля». Під час першого, вони були романтиками, очікували від революції чогось хорошого чи доброго. Друге писалось значно пізніше. Є багато над чим працювати.
Культурні заходи грають не останню роль для розвитку міської економіки. Це ті ж самі робочі місця, податки, гості міста… І не завжди культура – про розваги, вона теж протистоїть війні, сприяє повному розкриттю людей, появі нового поля для осмислення та свідомих рішень. Закриття всього, що асоціюється з нормальним життям призводить до дестабілізації країни, чого ворог і хоче. Тому, можемо сходити до театру, хоч і у сховищі.
Фото: Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька.
Війна
екснардеп заявив, що без допомоги Україна перетвориться на Зімбабве
Переговори у Москві не дали особливого прогресу, але Україні час замислитися про фінансування до 2030 року. Колишній народний депутат Вадим Денисенко наголосив, що Китай вже провів “зондування російської позиціі”, а про єдині можливі гарантії безпеки для України в разі прискорення закінчення війни ніхто не говорить.
Переговори у Росії “закінчилися нічим”. Сторони обговорили фінансові і, ймовірно, санкційні питання майбутньої угоди. Про це політолог повідомив у Facebook 3 грудня.
“Тут нема що багато писати — це було прогнозовано, так як американці, на переговорах в Маямі не педалювати територіальне питання, яке є базовим і для (президента США Дональда — ред.) Трампа, і для (лідера РФ Володимира — ред,) Путіна. Схоже, американці, справді, дещо змінили стратегію: спочатку вони обговорять з росіянами все важливе для них, а потім нас дотискатимуть територіальним питанням”, — зазначив він.
Окремо Денисенко акцентував увагу на Китай, а саме на те, що напередодні зустрічі Путіна зі спецпосланцем США Стівом Віткоффом та старшим радником Трампа Джаредом Кушнером у Росію завітав міністр закордонних справ Китаю Ван Ї. Під час візиту він “щось передав” секретарю Ради безпеки РФ Сергію Шойгу.
“Що він передав можна лише здогадуватися. Але це точно було “зондування російської позиціі” на предмет того наскільки росіяни в своїх торгах із США готов далеко зайти в питаннях співпраці по північному шляху і копалинах Ароктики (вуглеводні і рідкоземи)”, — підкреслив ексдепутат.
Він нагадав, що президент Франції Емманюель Макрон запланував поїздку у Китай. Зі слів Денисенка, там обговорюватимуть безпекові гарантії для Європи і про Україну в цьому контексті.
“Що має нас непокоїти вже зараз? Базове питання — гроші. І не лише на 2026 рік, а, цілому, на наступні 5 років, як мінімум. Якщо ми йдемо по сценарію прискорення закінчення війни (якщо США та РФ домовиться) єдиними гарантіями нашої безпеки можуть бути гарантії нашого фінансування і продажу зброї. А про це взагалі ніхто, схоже не говорить. Ані 28 пунктів Віткофа, ані зменшений варіант, напрацьований в Швейцарії взагалі не про це. А без зовнішніх грошей — ми Зімбабве”, — додав він.
Нагадаємо, державний секретар США Марко Рубіо заявив, що з боку Росії закінчити “найбільш нелогічну” війну може лише президент Володимир Путін. З його слів, “якщо робити все правильно”, Україна може отримати прийнятну угоду з гарантіями безпеки та процвітати як країна у майбутньому.
За даними NBC News, Кремль категоричний у трьох умовах щодо завершення війни. Йдеться про повний контроль над Донбасом, суттєве обмеження ЗСУ та міжнародне визнання окупованих земель російськими.
Війна
13 російських підприємств, які виробляють компоненти для ракети «Іскандер-М», досі не під санкціями
Головне управління розвідки Міністерства оборони України оприлюднило інформацію про будову російської балістичної ракети 9М723 “Іскандер-М” та підприємства з її виробництва.
Як передає Укрінформ, про це ГУР повідомило у Фейсбуці.
У розділі “Компоненти у зброї” порталу War&Sanctions опубліковані перелік компонентів ракети і пів сотні підприємств, залучених до її виробництва.
Головним виконавцем державних контрактів на розробку й виробництво ракет є російське Конструкторське бюро машинобудування.
Виробництво ракет здійснюється на потужностях Воткінського заводу.
Обидва підприємства вже давно перебувають під санкціями більшості країн санкційної коаліції, як і більшість інших виробників компонентів балістичного “Іскандера”.
Проте 13 із 49 оприлюднених підприємств наразі не перебувають під санкціями жодної країни санкційної коаліції.
Серед них Завод імені Морозова — один із виробників твердопаливних зарядів для двигунів “іскандерів”, компанії “ПСБ-технології” і “Пантес” — виробники комплектів плат для “Комети”, яку ворог почав ставити в ракети 9М723 на місце хибних цілей, Серпуховський завод “Металіст” — виробник акселерометрів для безплатформенної інерціальної навігаційної системи ракети.
У ГУР підкреслили, що зброя, яку сьогодні РФ застосовує проти України, в майбутньому може бути використана нею та її союзниками проти інших держав. Зокрема Росія вже допомогла КНДР модернізувати балістичні ракети KN-23/KN-24.
У розділі “Компоненти у зброї” порталу “War&Sanctions” оприлюднені вже понад 5 тис. 200 іноземних компонентів, ідентифікованих у 181 зразку застосованого Росією озброєння, 12 інтерактивних схем російських та іранських засобів ураження та більше ніж 280 підприємств, задіяних у їх виробництві.
Як повідомляв Укрінформ, ГУР опублікувало дані про іранський БПЛА Shahed-107, який Російська Федерація почала активно застосовувати у війні проти України.
Війна
ЗСУ знищили штурмову групу росіян на мотоциклах на Лиманському напрямку
Бійці 66-ї окремої механізованої бригади імені князя Мстислава Хороброго знищили російських військових, які атакували українські позиції на мотоциклах під прикриттям туману на Лиманському напрямку.
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події7 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Одеса7 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Політика1 тиждень agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Суспільство7 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Політика7 днів agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває
-
Відбудова7 днів agoНімеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики
-
Усі новини7 днів agoу людей і золотих ретриверів знайдено спільні гени