Війна
Прем’єри, відсутність баласту, театр у сховищі з віяловими відключеннями світла. Інтерв’ю Юлії Пивоварової
Коли б’ють гармати, музи не мовчать. У цьому виснажливому протистоянні, поступово, українські театри почали бачитись із глядачами. Бо кожному потрібно робити те, що вмієш найкраще. Про тижні з пустими залами, прем’єри, нові бачення та адаптацію до воєнного стану розповіла директорка Одеського академічного українського музично-драматичного театру імені В. Василька — Юлія Пивоварова.
Закритий театр та внутрішній показ вистави «Саша, винеси сміття»
Спочатку всі театри були закриті. Хлопці десь за тиждень зробили укриття і багато акторів знаходились тут. Разом було якось легше це проходити. Десь у середині березня наш актор Олександр Самусенко сказав мені: “Я збожеволію. Як жити далі? Я хочу працювати”. На той момент ми всі були на вимушеному простою, коли ніхто не працює. Я зателефонувала нашому режисерові, Максиму Голенко, з пропозицією щось робити. Саме він обрав «Саша, винеси сміття».
“Дві самотні жінки — Катя й Оксана — тягнуть побутовий віз самостійно і згадують Сашу. Він військовий, який під час свого життя воював хіба зі своєю дружиною. І тільки після його смерті в країну приходить війна, у якій він міг би проявити себе. Тому Саша, попри встановлений дружиною красивий пам’ятник, вирішує стати в стрій для захисту своєї держави і робити все те, що вмів. Бо ж народжений був не тільки для того, щоб на вимогу дружини й падчерки виносити сміття… Він має надію нарешті стати видимим для суспільства, як став видимим для своєї сім’ї після своєї смерті.”
П’єса написана Наталкою Ворожбит у 2015 році.
Максим Голенко ставив її одразу у підвальному приміщенні, тому що воно одночасно і сховище. Почалась робота над виставою, трошки її змінили, адже деякі акценти, з повномасштабним російським вторгненням, стали інакше звучати. Як на мене, Максим зробив дуже сильну, хорошу виставу. Але нам не дозволяли її показувати глядачу. Внутрішній показ відбувся 29 квітня, це перша вистава, яка під час війни була зроблена в країні (наскільки я пам’ятаю).
Глядачі чудово відреагували, їх одразу було багато. Вистава хітова, та й коли лунає повітряна тривога, ми не перериваємось, бо працюємо вже в укритті.
Для мене найскладнішими під час війни були квітень і травень. Розуміла, що все зроблене, репертуар, люди — щоденні втрати, ніби все просто знищено. Тоді мені полегшало і кожен крок давався краще. Максим Голенко теж це розумів, прийшовши до мене з фразою: “Ми з тобою втратили театр”. Я його привітала з тим, що він це зрозумів і ми почали робити далі.
Гастролі та єднання між театрами країни
Тоді ми не знали, чи дозволять нам грати, яка буде ситуація, тому що всі театри були закриті. Наші колеги, Рівненський академічний український музично-драматичний театр та його директор Володимир Петрів, запросили нас з гастролями та цією виставою. Все ж ми встигли зробити прем’єру в Одесі, відіграли одну виставу та поїхали. Нас дуже тепло прийняли у Рівному. У ці дуже складні часи ми стали розуміти наскільки близькі в театральному світі. На той момент у них було кілька вибухів за містом, вони не чули того, що чула Одеса. Тому, коли ми їхали назад, рівненці обіймали нас всіх і казали: “Хороші наші, куди ж ви їдете? У вас там небезпечно, залишайтесь з нами. Будемо всі разом, якось помістимось…”.
Така ж історія відбулась в Івано-Франківську, куди нас запросили. Театр виїхав, але перший день не грали, через ракетну навалу 10 жовтня. Ми відіграли дві вистави та подивились кілька їхніх. А пан Ростислав Любомирович, директор і художній керівник Івано-Франківського театру, надав можливість нашим акторам безкоштовно відпочити в Буковелі протягом двох днів. Поїхали всі разом.
Такого єднання з іншими театрами ще не було, то, як на мене, чудова історія відбувається.
У кінці жовтня до нас в Одесу приїздив Херсонський театр імені Миколи Куліша. Показували в театрі юного глядача свою виставу. Ми домовились з директором Олександром Книгою, що наступні гастролі з «Лишатися (не) можна…» будуть на одеській сцені. Робимо анонси на 1-2 грудня. Залучені херсонські актори та Римма Зюбіна. Тому історія буде цікава.
Поки що не плануємо гастролі, але є пропозиції навесні поїхати на фестивалі у Литву, Польщу. Це складно зараз робити, бо гастролі дороговартісні, а ми не Національний театр, нам такі витрати не оплачують. Витрачати можемо лише те, що заробимо самі.
Вистави для глядачів, гроші, волонтери та відключення світла
Знаю, що по різних областях країни виникали складні ситуації стосовно театрів, тому дуже вдячні нашій військовій адміністрації. Особливо керівнику Департаменту культури ОВА Олені Олійник. Вона така маленька та тендітна жінка, але скільки значного зробила. Ми одні з перших почали грати на сцені і зустрічатись із глядачем, отримуємо заробітну платню. Навіть в Києві такого не було. Тому я розумію, наскільки багато зроблено для театрів та культури в Одесі.
Коли були призупинені контракти, величезну допомогу надавали і волонтери. Разом споряджали наших хлопців у ЗСУ.
Деякі гроші були на рахунку, але ми витрачали їх дуже обережно. Держава нам допомагає з теплопостачанням. Тож, якщо буде тепло в місті, теплішатиме і в театрі. Допомагають із оплатою енергопостачання, тому не повністю все на нас.
Графіків відключень зараз немає, як і самих відключень по факту. Разом з департаментом культури прописали час вистав. Цілеспрямовано перенесли вистави у вихідні на 15:00, щоб люди встигли прийти до театру, ми не вмикали багато світла, могли дограти у разі повітряної тривоги. І, звичайно, щоб люди могли доїхати додому. У будні працюємо о 18:00. Спочатку думали, як це буде, але якщо людина має намір прийти до театру — вона прийде. Розуміємо ситуацію, яка зараз в країні та адаптуємось.
Прем’єри та нове бачення
У нашій команді нові актори, дехто переїхав з Рівного, з Миколаєва, Києва. Склад дуже міцний і за це я вдячна Максиму Голенку. Він вміє ставити, підбирає акторів і вони хочуть працювати саме з ним. Долучились медійні актори: заслужений артист України Марк Дробот та актор Володимир Гладкий.
Як на мене, будь-яка вистава не може жити безліч років, якщо не говоримо про оперу і балет, адже там інші закони жанру. У нашому світі кажуть, що у неї є десь сім років. Динамічний сучасний драматичний театр має оновлювати репертуар. Змінюються темпи, ритми, сприйняття подій, а зараз ми просто вимушені ставити. Оновили вистави: «Серце навпіл», «Клуб самотніх сердець» і працюємо над «Приречені танцювати». Є пропозиції стосовно «Черевичків», яку ставить Олексій Гнатковський за гоголівською повістю «Ніч перед Різдвом». Це буде сучасне прочитання тексту. Чекаємо, як зможе навідатись режисер Іван Уривський для змін у нашій візитівці — виставі «Тіні забутих предків».
Серед прем’єр у воєнний час «Чуваки не святкують, або Ukrainian» з глядачем на сцені. Актуальна вистава за новелами Руслана Горового, дуже емоційна, актори швидко рухаються та змінюють свої персоналії — вийшло круто.
«Собаче серце» — так, це інсценування за Михайлом Булгаковим, українською мовою. Конкретно до цього твору: більша частина людей не читали, а дивились фільм Євгена Євстігнєєва. Якщо говорити відверто, у книзі професор Преображенський геть зовсім не такий білий і пухнастий, як і доктор Борменталь. У нашому прочитані немає гарного і хорошого професора, яким він і не був. На цю виставу приходять і військові, і волонтери. Реакції чудові. Вона пояснює, чому це зараз відбувається в країні і чому росіяни напали. Вистава вийшла ще більш актуальною.
До речі, у будь-якому театрі є актори, які йдуть попереду: провідні і нібито баласт. Це питання дуже хвилювало мене та режисера. Коли я подивилась цю виставу, сказала Максиму Голенкові, що у нас немає баласту. Кожен з них — гідний найголовніших ролей у кращих виставах.
В роботі вистава «Метод Грьонхольма» — психологічний детектив каталонського драматурга Жорди Гальсерана. Працюватиме наша штатна режисерка Лера Федотова. А Максим Голенко спробує відновити виставу «Золоте теля», але це вже навесні. Ми її кілька разів всього зіграли, а потім почалась війна. А вистава цікава, багатофігурна, за сучасним прочитанням. Є велика різниця між часом, коли Ільф та Петров писали «12 стільців» та «Золоте теля». Під час першого, вони були романтиками, очікували від революції чогось хорошого чи доброго. Друге писалось значно пізніше. Є багато над чим працювати.
Культурні заходи грають не останню роль для розвитку міської економіки. Це ті ж самі робочі місця, податки, гості міста… І не завжди культура – про розваги, вона теж протистоїть війні, сприяє повному розкриттю людей, появі нового поля для осмислення та свідомих рішень. Закриття всього, що асоціюється з нормальним життям призводить до дестабілізації країни, чого ворог і хоче. Тому, можемо сходити до театру, хоч і у сховищі.
Фото: Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька.
Війна
Війна в Україні — РФ використовує жителів ТОТ як одноразових солдатів
Мобілізованих на тимчасово окупованих територіях українці росіяни використовують як “одноразових солдатів”. Їх відправляють у наступ, щоб виявити позиції Сил оборони.
Про жорстокі методи окупантів на війні в Україні командир підрозділу “Барні” 10 окремої гірсько-штурмової бригади “Едельвейс” Степан Барна розповів в ефірі “Київ24” 2 грудня. Він зазначив, що складна ситуація зберігається на ділянках фронту, де Кремль намагається досягти певної політичної мети та “побудувати свій успіх”.
“Тому очевидно, що Куп’янськ, Сіверськ, Покровськ і так далі — ці міста, принаймні, наскільки мені відомо, є такими проблемними, тому що ворог намагається їх коштом побудувати якусь ідеологічну перемогу для внутрішнього споживача”, — сказав командир.
За словами Степана Барни, окупанти відправляють “на знищення” українців, мобілізованих з тимчасово окупованої території з 2014 року. Російські військові називають таких солдатів “одноразками”.
“Вони так говорять по радіостанціях: “Пішла “одноразка””. Її ключова ідея — це виявлення позицій Сил оборони. На жаль, такі факти мають місце, і війна набула достатньо жорстокого характеру”, — зазначив командир підрозділу “Барні”.
Нагадаємо, 1 грудня начальник відділення комунікацій 63-ї окремої механізованої бригади сухопутних військ Збройних сил України Ростислав Ящишин повідомляв про критичну ситуацію в Лимані та розповідав, що росіяни на цьому напрямку кидають на штурми темношкірих чоловіків, імовірно, найманців з Африки.
Підполковник Юрій Мироненко, заступник міністра оборони України з інновацій в опублікованому 25 листопада інтерв’ю Business Insider розповідав, що окупанти використовують туман для проникнення через позиції українських військових — у таких умовах знижується ефективність безпілотників.
Війна
У Польщі висунули обвинувачення росіянину за керування диверсійно-шпигунською групою
Польська прокуратура висунула обвинувачення громадянину Росії Міхаїлу Міргородському за керування диверсійно-шпигунською групою, яка діяла у 2023 році на території Польщі в інтересах ФСБ.
Про це повідомляється на сайті Національної прокуратури Польщі, передає Укрінформ.
Як зазначається, прокурор Люблінського відділу Національної прокуратури РП отримав докази, що дозволяють встановити та висунути обвинувачення особі, яка керувала організованим злочинним угрупованням, що діяло у Польщі в інтересах ФСБ у 2023 році.
«Підозрюваний, громадянин Росії Міхаїл Міргородський, організовував діяльність російської розвідки в Польщі та керував злочинним угрупованням, яке здійснювало шпигунську, диверсійну, підривну та пропагандистську діяльність в інтересах цієї розвідки. Підозрюваний зараз перебуває у розшуку, зокрема, на нього видано ордер на арешт»,- повідомили у Національній прокуратурі Польщі.
Як зазначає прокуратура, 28-річний Міргородський, перебуваючи на території Росії, організував на території Польщі наступні дії: спостереження за військовою технікою, встановлення GPS-передавачів, пристроїв відеозапису, зокрема біля об’єктів критичної інфраструктури, включаючи аеропорти, залізничні станції, військові об’єкти та логістичний термінал на польсько-українському кордоні. Він також організував в Польщі диверсійно-пропагандистську діяльність: друк та розповсюдження проросійських, антиукраїнських та антинатовських листівок. Росіянин також відповідав за акти саботажу і диверсій, зокрема побиття громадян України та білоруських дисидентів, а також підпали їхнього майна.
Міргородському висунуто п’ять обвинувачень: створення та керування організованою злочинною групою; організація і керування діями іноземної розвідки; керування діями, спрямованими на спричинення катастрофи в наземному русі; схиляння інших до насильства та нищення майна; фінансування заходів терористичного характеру.
Зловмисник не перебуває на території Польщі, тому прокурор оголосив Міргородського у розшук, зокрема шляхом видачі червоної ноти Інтерполу.
Прокуратура повідомляє, що у червні-липні 2023 року Агенція внутрішньої безпеки Польщі затримала загалом 16 осіб (12 громадян України, трьох білорусів і росіянина), яким прокуратура висунула обвинувачення щодо дій в інтересах російської розвідки. У листопаді 2023 року суд в Любліні засудив усіх до шести років позбавлення волі.
На підставі зібраних даних прокуратура висунула обвинувачення ще вісьмом особам: трьом білорусам, двом росіянам (зокрема Міргородському), а також по одному громадянину України, Польщі та Литви. Четверо з цих осіб обвинувачують в участі в організованій злочинній групі на території Польщі. Більшості з них обвинувачення не висунуті, оскільки наразі вони не перебувають у Польщі.
Як повідомляв Укрінформ, Варшава ініціює європейський ордер на арешт двох громадян України, причетних до диверсії на польській залізниці.
Раніше у Польщі оголосили в розшук двох громадян України – 41-річного Євгенія Іванова і 39-річного Олександра Кононова – у справі про диверсію на польській залізниці.
Польські спецслужби затримали чотирьох осіб, які могли бути причетними до терактів на польській залізниці, трьох із них після допиту відпустили.
Прокуратура у Польщі висунула обвинувачення громадянину України Володимиру Б. у пособництві вчинення диверсії на залізничній інфраструктурі 15-16 листопада в інтересах російської розвідки.
Фото: pixabay.com/CC0 Public Domain
Війна
Атака на Чечню — завдано удару по полку Ахмат — усі подробиці та відео
Місцеві пабліки повідомили про вибухи в місті Гудермес, де розташований Університет спецпризначенців, створений особисто главою Чечні Рамзаном Кадировим. Також публікується інформація про удар по місцю розташування полку “Ахмат”, який дислокується в цьому населеному пункті.
Офіційного підтвердження атаки немає. Але в місцевих пабліках з’явилися численні відео вибуху в місті, повідомляє Telegram-канал “Supernova+”.
“Цієї ночі атаковано розташування полку Ахмат у місті Гудермес”, — ідеться в пості.
Вибухи в Чечні
Пізніше цей самий ресурс поділився фото і повідомив, що його атакували ФСБ Росії по Ачхой-Мартанівському району.
Наслідки атаки в Гудермесі
Фото: Соцсети
А видання “Кавказский узел” повідомило, що в ніч на 2 грудня загрозу атаки безпілотників оголосили в Чечні, Дагестані, Кабардино-Балкарії, Північній Осетії та Ставропольському краї. Через небезпеку польотів було введено обмеження на роботу аеропортів Владикавказа, Грозного, Магаса, Махачкали та Нальчика.
Пізніше повідомлялося, що російська ППО збивала дрони в Краснодарському краї, Волгоградській і Ростовській областях. А також у Чечні, де нібито збили чотири безпілотники, відзвітувало у своєму Telegram-каналі Міноборони РФ.
Атаки на Чечню — що відомо
Територію Чечні вперше атакували дрони в жовтні 2024 року, внаслідок чого загорілася будівля на території Російського університету спецназу в Гудермесі. Уранці в день атаки Рамзан Кадиров заявив, що “загорівся дах порожньої будівлі”, а жертв і постраждалих немає. Однак пізніше Кадиров озвучив нові дані, заявивши, що жертви все-таки є.
У грудні 2024 року було ще дві атаки. Після повідомлялося про атаки в серпні 2025, і щоразу Рамзан Кадиров заявляв, що жертв немає.
Згадуваний “Російський університет спецназу” був створений особисто Кадировим і фінансується з федерального бюджету РФ. Так, у 2026 році він має отримати 2,5 млрд рублів. Був відкритий у 2013 році в Гудермесі. До повномасштабної війни в Україні в “університеті” пропонувалося освоювати різні бойові навички. У ньому проходили підготовку бійці чеченського батальйону військової поліції перед відправленням до Сирії, а також співробітники охорони РЖД, “Газпрому”, “Татнефти” та інших держпідприємств. Після початку повномасштабної війни в Україні “університет” став вербувати і готувати контрактників для російської армії.
Нагадаємо, у Чорному морі стався інцидент із російським танкером Midvolga 2, який, імовірно, атакували ударні морські дрони.
Також у ніч на 2 грудня в різних районах Краснодарської області РФ прогриміли вибухи. Місцеві скаржилися на атаки безпілотників у Туапсе та Ільському, де розташовані порт і НПЗ.
-
Відбудова1 тиждень agoВідновлення пункту пропуску «Орлівка» може тривати кілька тижнів
-
Події6 днів agoФільм «Ти – космос» за перший вікенд прокату зібрав ₴8,7 мільйона
-
Одеса6 днів agoНічна атака на Одещину: пошкоджено порт і тепломережі
-
Політика6 днів agoТуреччина пропонує почати мирний процес із домовленості з припинення вогню по енергетиці та портам
-
Суспільство6 днів agoПогрожував ув’язненням та відрахуванням: посадовець одеської Військової академії вимагав гроші у курсантів
-
Усі новини1 тиждень agoСмартфони Android і iPhone тепер можуть обмінюватися файлами, але є один нюанс
-
Політика6 днів agoЛист Орбана про блокування допомоги Україні не створює нових загроз, робота з ЄС триває
-
Відбудова6 днів agoНімеччина виділить додаткові €32 мільйони на відновлення української енергетики