Війна
Прем’єри, відсутність баласту, театр у сховищі з віяловими відключеннями світла. Інтерв’ю Юлії Пивоварової
Коли б’ють гармати, музи не мовчать. У цьому виснажливому протистоянні, поступово, українські театри почали бачитись із глядачами. Бо кожному потрібно робити те, що вмієш найкраще. Про тижні з пустими залами, прем’єри, нові бачення та адаптацію до воєнного стану розповіла директорка Одеського академічного українського музично-драматичного театру імені В. Василька — Юлія Пивоварова.
Закритий театр та внутрішній показ вистави «Саша, винеси сміття»
Спочатку всі театри були закриті. Хлопці десь за тиждень зробили укриття і багато акторів знаходились тут. Разом було якось легше це проходити. Десь у середині березня наш актор Олександр Самусенко сказав мені: “Я збожеволію. Як жити далі? Я хочу працювати”. На той момент ми всі були на вимушеному простою, коли ніхто не працює. Я зателефонувала нашому режисерові, Максиму Голенко, з пропозицією щось робити. Саме він обрав «Саша, винеси сміття».
“Дві самотні жінки — Катя й Оксана — тягнуть побутовий віз самостійно і згадують Сашу. Він військовий, який під час свого життя воював хіба зі своєю дружиною. І тільки після його смерті в країну приходить війна, у якій він міг би проявити себе. Тому Саша, попри встановлений дружиною красивий пам’ятник, вирішує стати в стрій для захисту своєї держави і робити все те, що вмів. Бо ж народжений був не тільки для того, щоб на вимогу дружини й падчерки виносити сміття… Він має надію нарешті стати видимим для суспільства, як став видимим для своєї сім’ї після своєї смерті.”
П’єса написана Наталкою Ворожбит у 2015 році.
Максим Голенко ставив її одразу у підвальному приміщенні, тому що воно одночасно і сховище. Почалась робота над виставою, трошки її змінили, адже деякі акценти, з повномасштабним російським вторгненням, стали інакше звучати. Як на мене, Максим зробив дуже сильну, хорошу виставу. Але нам не дозволяли її показувати глядачу. Внутрішній показ відбувся 29 квітня, це перша вистава, яка під час війни була зроблена в країні (наскільки я пам’ятаю).
Глядачі чудово відреагували, їх одразу було багато. Вистава хітова, та й коли лунає повітряна тривога, ми не перериваємось, бо працюємо вже в укритті.
Для мене найскладнішими під час війни були квітень і травень. Розуміла, що все зроблене, репертуар, люди — щоденні втрати, ніби все просто знищено. Тоді мені полегшало і кожен крок давався краще. Максим Голенко теж це розумів, прийшовши до мене з фразою: “Ми з тобою втратили театр”. Я його привітала з тим, що він це зрозумів і ми почали робити далі.
Гастролі та єднання між театрами країни
Тоді ми не знали, чи дозволять нам грати, яка буде ситуація, тому що всі театри були закриті. Наші колеги, Рівненський академічний український музично-драматичний театр та його директор Володимир Петрів, запросили нас з гастролями та цією виставою. Все ж ми встигли зробити прем’єру в Одесі, відіграли одну виставу та поїхали. Нас дуже тепло прийняли у Рівному. У ці дуже складні часи ми стали розуміти наскільки близькі в театральному світі. На той момент у них було кілька вибухів за містом, вони не чули того, що чула Одеса. Тому, коли ми їхали назад, рівненці обіймали нас всіх і казали: “Хороші наші, куди ж ви їдете? У вас там небезпечно, залишайтесь з нами. Будемо всі разом, якось помістимось…”.
Така ж історія відбулась в Івано-Франківську, куди нас запросили. Театр виїхав, але перший день не грали, через ракетну навалу 10 жовтня. Ми відіграли дві вистави та подивились кілька їхніх. А пан Ростислав Любомирович, директор і художній керівник Івано-Франківського театру, надав можливість нашим акторам безкоштовно відпочити в Буковелі протягом двох днів. Поїхали всі разом.
Такого єднання з іншими театрами ще не було, то, як на мене, чудова історія відбувається.
У кінці жовтня до нас в Одесу приїздив Херсонський театр імені Миколи Куліша. Показували в театрі юного глядача свою виставу. Ми домовились з директором Олександром Книгою, що наступні гастролі з «Лишатися (не) можна…» будуть на одеській сцені. Робимо анонси на 1-2 грудня. Залучені херсонські актори та Римма Зюбіна. Тому історія буде цікава.
Поки що не плануємо гастролі, але є пропозиції навесні поїхати на фестивалі у Литву, Польщу. Це складно зараз робити, бо гастролі дороговартісні, а ми не Національний театр, нам такі витрати не оплачують. Витрачати можемо лише те, що заробимо самі.
Вистави для глядачів, гроші, волонтери та відключення світла
Знаю, що по різних областях країни виникали складні ситуації стосовно театрів, тому дуже вдячні нашій військовій адміністрації. Особливо керівнику Департаменту культури ОВА Олені Олійник. Вона така маленька та тендітна жінка, але скільки значного зробила. Ми одні з перших почали грати на сцені і зустрічатись із глядачем, отримуємо заробітну платню. Навіть в Києві такого не було. Тому я розумію, наскільки багато зроблено для театрів та культури в Одесі.
Коли були призупинені контракти, величезну допомогу надавали і волонтери. Разом споряджали наших хлопців у ЗСУ.
Деякі гроші були на рахунку, але ми витрачали їх дуже обережно. Держава нам допомагає з теплопостачанням. Тож, якщо буде тепло в місті, теплішатиме і в театрі. Допомагають із оплатою енергопостачання, тому не повністю все на нас.
Графіків відключень зараз немає, як і самих відключень по факту. Разом з департаментом культури прописали час вистав. Цілеспрямовано перенесли вистави у вихідні на 15:00, щоб люди встигли прийти до театру, ми не вмикали багато світла, могли дограти у разі повітряної тривоги. І, звичайно, щоб люди могли доїхати додому. У будні працюємо о 18:00. Спочатку думали, як це буде, але якщо людина має намір прийти до театру — вона прийде. Розуміємо ситуацію, яка зараз в країні та адаптуємось.
Прем’єри та нове бачення
У нашій команді нові актори, дехто переїхав з Рівного, з Миколаєва, Києва. Склад дуже міцний і за це я вдячна Максиму Голенку. Він вміє ставити, підбирає акторів і вони хочуть працювати саме з ним. Долучились медійні актори: заслужений артист України Марк Дробот та актор Володимир Гладкий.
Як на мене, будь-яка вистава не може жити безліч років, якщо не говоримо про оперу і балет, адже там інші закони жанру. У нашому світі кажуть, що у неї є десь сім років. Динамічний сучасний драматичний театр має оновлювати репертуар. Змінюються темпи, ритми, сприйняття подій, а зараз ми просто вимушені ставити. Оновили вистави: «Серце навпіл», «Клуб самотніх сердець» і працюємо над «Приречені танцювати». Є пропозиції стосовно «Черевичків», яку ставить Олексій Гнатковський за гоголівською повістю «Ніч перед Різдвом». Це буде сучасне прочитання тексту. Чекаємо, як зможе навідатись режисер Іван Уривський для змін у нашій візитівці — виставі «Тіні забутих предків».
Серед прем’єр у воєнний час «Чуваки не святкують, або Ukrainian» з глядачем на сцені. Актуальна вистава за новелами Руслана Горового, дуже емоційна, актори швидко рухаються та змінюють свої персоналії — вийшло круто.
«Собаче серце» — так, це інсценування за Михайлом Булгаковим, українською мовою. Конкретно до цього твору: більша частина людей не читали, а дивились фільм Євгена Євстігнєєва. Якщо говорити відверто, у книзі професор Преображенський геть зовсім не такий білий і пухнастий, як і доктор Борменталь. У нашому прочитані немає гарного і хорошого професора, яким він і не був. На цю виставу приходять і військові, і волонтери. Реакції чудові. Вона пояснює, чому це зараз відбувається в країні і чому росіяни напали. Вистава вийшла ще більш актуальною.
До речі, у будь-якому театрі є актори, які йдуть попереду: провідні і нібито баласт. Це питання дуже хвилювало мене та режисера. Коли я подивилась цю виставу, сказала Максиму Голенкові, що у нас немає баласту. Кожен з них — гідний найголовніших ролей у кращих виставах.
В роботі вистава «Метод Грьонхольма» — психологічний детектив каталонського драматурга Жорди Гальсерана. Працюватиме наша штатна режисерка Лера Федотова. А Максим Голенко спробує відновити виставу «Золоте теля», але це вже навесні. Ми її кілька разів всього зіграли, а потім почалась війна. А вистава цікава, багатофігурна, за сучасним прочитанням. Є велика різниця між часом, коли Ільф та Петров писали «12 стільців» та «Золоте теля». Під час першого, вони були романтиками, очікували від революції чогось хорошого чи доброго. Друге писалось значно пізніше. Є багато над чим працювати.
Культурні заходи грають не останню роль для розвитку міської економіки. Це ті ж самі робочі місця, податки, гості міста… І не завжди культура – про розваги, вона теж протистоїть війні, сприяє повному розкриттю людей, появі нового поля для осмислення та свідомих рішень. Закриття всього, що асоціюється з нормальним життям призводить до дестабілізації країни, чого ворог і хоче. Тому, можемо сходити до театру, хоч і у сховищі.
Фото: Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька.
Війна
На фронті від початку доби
Між Силами оборони України та російськими військами від початку доби зафіксовані 205 бойових зіткнень, 84 з них на Покровському напрямку, де ворог намагається просочуватися та накопичуватися в місті Покровськ.
Про це Генеральний штаб Збройних сил України повідомив у Фейсбуці, передає Укрінформ.
Сьогодні від вогню ворожої артилерії постраждали громади прикордонних населених пунктів, зокрема Нововасилівка Сумської області.
На Північно–Слобожанському і Курському напрямках від початку доби відбулося два бойових зіткнення, одне з яких на даний час триває. Крім того, ворог завдав сім авіаударів, скинувши 16 керованих авіабомб, а також здійснив 85 обстрілів позицій українських військ та населених пунктів, зокрема шість – із реактивних систем залпового вогню.
На Південно–Слобожанському напрямку Сили оборони відбили сім атак ворожих військ, ще п’ять бойових зіткнень тривають дотепер. Ворог намагається просунутися в районах Вовчанська, Бологівки та у бік Синельникового.
На Куп’янському напрямку російські загарбники тричі атакували позиції українських захисників у бік населених пунктів Петропавлівка, Піщане та Нова Кругляківка.
На Лиманському напрямку загарбницька армія здійснила 23 атаки на позиції українських підрозділів поблизу населених пунктів Греківка, Новоєгорівка, Карпівка, Дерилове, Мирне, Шандриголове, Зарічне та у бік населених пунктів Коровин Яр й Дробишеве. Сім бойових зіткнень тривають.
На Слов’янському напрямку Сили оборони відбили 13 атак. Загарбницькі підрозділи намагалися просунутись поблизу Ямполя, Дронівки, Сіверська, Серебрянки, Переїзного та у бік Званівки, ще два боєзіткнення тривають.
На Краматорському напрямку українські воїни відбили чотири атаки поблизу населених пунктів Оріхово-Василівка, Часів Яр та у бік Ступочок.
На Костянтинівському напрямку ворог здійснив 29 штурмових дій у районах населених пунктів Олександро-Шультине, Плещіївка, Щербинівка та Русин Яр. Сім бойових зіткнень досі тривають.
На Покровському напрямку російські загарбники здійснили 84 спроби потіснити українських захисників із займаних позицій у районах населених пунктів Маяк, Никанорівка, Федорівка, Червоний Лиман, Миролюбівка, Покровськ, Лисівка, Звірове, Новопавлівка, Котлине, Удачне, Новосергіївка, Муравка, Філія та Ялта. Сили оборони стримують натиск і відбили вже 68 атак ворога, 16 бойових зіткнень тривають.
«Проводяться заходи щодо блокування ворога, який намагається просочуватися та накопичуватися в місті Покровськ. Триває активна протидія спробам груп ворожої піхоти закріпитися», – зауважили в Генштабі.
В Покровську Сили оборони України здійснюють ударно-пошукові дії. Зокрема залучені штурмові підрозділи 425 ОШП, оператори СБС, зведені групи ССпО, ВСП ЗСУ, СБУ, НГУ та ГУР МОУ. Посилено військові частини, які обороняють місто.
На Олександрівському напрямку ворог намагається прорвати оборону українських захисників у районах населених пунктів Зелений Гай, Іванівка, Піддубне, Січневе, Вороне, Соснівка, Степове, Вербове, Привільне, Новогригорівка та Першотравневе. Українські воїни відбили 23 ворожих штурмів, ще три атаки тривають.
На Гуляйпільському напрямку зафіксовано вісім бойових зіткнень в районах населених пунктів Новомиколаївка, Успенівка та Зелений Гай, два боєзіткнення досі тривають.
На Оріхівському напрямку відбулося одне бойове зіткнення – ворог намагався просунутися поблизу населеного пункту Степове.
На Придніпровському напрямку українські підрозділи відбили дві ворожі атаки у напрямку Антонівського мосту. Ворожа авіація завдала удару по Миколаєву.
На решті напрямків – без особливих змін.
Як повідомляв Укрінформ, у Генштаб і заявили, що підрозділів Сил оборони у Покровсько-Мирноградській агломерації немає, триває активна протидія спробам ворога закріпитися в місті.
Війна
У Нацгвардії провели випробування модернізованої РСЗВ «Град»
У Національній гвардії України провели практичні випробування і бойові стрільби з модернізованої реактивної системи залпового вогню БМ-21 “Град” на шасі MAN (6×6).
Як передає Укрінформ, про це командувач НГУ Олександр Півненко повідомив у Фейсбуці.
За словами Півненка, окрема артилерійська бригада НГУ виконала комплекс ходових випробувань і стрільб з оновлених зразків бойової машини.
Перевірялися точність і стабільність роботи модернізованої системи управління вогнем, ефективність електроприводів наведення та оновлена ергономіка кабіни, що підвищує комфорт і безпеку екіпажу.
Як зазначив Півненко, результати випробувань підтвердили, що оновлена платформа забезпечує кращу мобільність, точність і надійність.
Своєю чергою екіпажі продемонстрували високий рівень підготовки і готовність до ефективного застосування техніки в умовах бойових дій.
“Модернізація реактивних систем залпового вогню, а також оновлення артилерійського потенціалу Національної гвардії України — це один із ключових напрямів, над якими ми послідовно працюємо. Так само, як і над оснащенням наших підрозділів зразками сучасних САУ, РСЗВ, артилерійських систем, мінометів”, — зазначив Півненко.
Як наголосив командувач НГУ, “наше завдання — щоб кожен підрозділ Національної гвардії мав перевірену, надійну й ефективну зброю і техніку, що дає змогу впевнено діяти в умовах сучасного бою та зберігати життя наших воїнів”.
Як повідомляв Укрінформ, Національна гвардія України модернізує системи залпового вогню БМ-21 “Град”, зокрема удосконалює платформи й бойові системи, покращує ергономіку і безпеку екіпажу.
Зображення: скриншот з відео
Війна
ППО знешкодила 61 дрон із 80, якими росіяни атакували Україну
У ніч проти 5 листопада протиповітряною обороною збито/подавлено 61 ворожий БпЛА типу Shahed, “Гербера” і дронів інших типів на півночі, півдні та сході країни.
Як передає Укрінформ, про це в Телеграмі повідомляє пресслужба командування Повітряних сил.
“У ніч проти 5 листопада (з 19:00 4 листопада) противник атакував 80 ударними БпЛА типу Shahed, “Гербера” і безпілотниками інших типів із напрямків: Курськ, Орел, Міллєрово, Приморсько-Ахтарськ – рф; близько 50 із них – “Шахеди”. За попередніми даними, станом на 09:00, протиповітряною обороною збито/подавлено 61 ворожий БпЛА типу Shahed, Гербера і дронів інших типів на півночі, півдні та сході країни”, – йдеться в повідомленні.
Як зазначається, зафіксовано влучання 18 ударних БпЛА на 7 локаціях, а також падіння збитих (уламки) на 2 локаціях.
Повітряний напад відбивали авіація, зенітні ракетні війська, підрозділи РЕБ та безпілотних систем, мобільні вогневі групи Сил оборони України, зазначили в Повітряних силах.
Як повідомляв Укрінформ, загальні бойові втрати російських військ з 24 лютого 2022 року по 5 листопада 2025 року на війні проти України становлять близько 1 145 670 осіб, зокрема 900 осіб – за минулу добу.
-
Війна7 днів agoПам’яті історика, журналіста і воїна Костянтина Пономаренка (позивний «Ван Гог»)
-
Усі новини6 днів agoЖінка відмовила в житлі батькам, які продали будинок в очікуванні кінця світу: думка соцмереж
-
Суспільство1 тиждень agoОплата праці посадовцям та ліквідація Мунварти: в Одесі скликали сесію міськради Анонси
-
Політика6 днів agoСибіга вручив главі МЗС Словенії відзнаку «Бурштинове серце»
-
Події6 днів agoВ Україні оцифрували унікальний Острозький Коран
-
Суспільство7 днів agoВиконком Одеси розгляне підготовку до зими та стан культурної спадщини Анонси
-
Відбудова6 днів agoУкраїна та Світовий банк обговорили роботу над Стратегією житлової політики
-
Одеса5 днів agoВійськовий з Одещини отримав штраф за підроблене посвідчення водія