Connect with us

Війна

Прем’єри, відсутність баласту, театр у сховищі з віяловими відключеннями світла. Інтерв’ю Юлії Пивоварової

Published

on

Коли б’ють гармати, музи не мовчать. У цьому виснажливому протистоянні, поступово, українські театри почали бачитись із глядачами. Бо кожному потрібно робити те, що вмієш найкраще. Про тижні з пустими залами, прем’єри, нові бачення та адаптацію до воєнного стану розповіла директорка Одеського академічного українського музично-драматичного театру імені В. Василька — Юлія Пивоварова.

Закритий театр та внутрішній показ вистави «Саша, винеси сміття»

Спочатку всі театри були закриті. Хлопці десь за тиждень зробили укриття і багато акторів знаходились тут. Разом було якось легше це проходити. Десь у середині березня наш актор Олександр Самусенко сказав мені: “Я збожеволію. Як жити далі? Я хочу працювати”. На той момент ми всі були на вимушеному простою, коли ніхто не працює. Я зателефонувала нашому режисерові, Максиму Голенко, з пропозицією щось робити. Саме він обрав «Саша, винеси сміття».

“Дві самотні жінки — Катя й Оксана — тягнуть побутовий віз самостійно і згадують Сашу. Він військовий, який під час свого життя воював хіба зі своєю дружиною. І тільки після його смерті в країну приходить війна, у якій він міг би проявити себе. Тому Саша, попри встановлений дружиною красивий пам’ятник, вирішує стати в стрій для захисту своєї держави і робити все те, що вмів. Бо ж народжений був не тільки для того, щоб на вимогу дружини й падчерки виносити сміття… Він має надію нарешті стати видимим для суспільства, як став видимим для своєї сім’ї після своєї смерті.”

П’єса написана Наталкою Ворожбит у 2015 році.

Максим Голенко ставив її одразу у підвальному приміщенні, тому що воно одночасно і сховище. Почалась робота над виставою, трошки її змінили, адже деякі акценти, з повномасштабним російським вторгненням, стали інакше звучати. Як на мене, Максим зробив дуже сильну, хорошу виставу. Але нам не дозволяли її показувати глядачу. Внутрішній показ відбувся 29 квітня, це перша вистава, яка під час війни була зроблена в країні (наскільки я пам’ятаю). 

Глядачі чудово відреагували, їх одразу було багато. Вистава хітова, та й коли лунає повітряна тривога, ми не перериваємось, бо працюємо вже в укритті.

Для мене найскладнішими під час війни були квітень і травень. Розуміла, що все зроблене, репертуар, люди — щоденні втрати, ніби все просто знищено. Тоді мені полегшало і кожен крок давався краще. Максим Голенко теж це розумів, прийшовши до мене з фразою: “Ми з тобою втратили театр”. Я його привітала з тим, що він це зрозумів і ми почали робити далі.

Гастролі та єднання між театрами країни

Тоді ми не знали, чи дозволять нам грати, яка буде ситуація, тому що всі театри були закриті. Наші колеги, Рівненський академічний український музично-драматичний театр та його директор Володимир Петрів, запросили нас з гастролями та цією виставою. Все ж ми встигли зробити прем’єру в Одесі, відіграли одну виставу та поїхали. Нас дуже тепло прийняли у Рівному. У ці дуже складні часи ми стали розуміти наскільки близькі в театральному світі. На той момент у них було кілька вибухів за містом, вони не чули того, що чула Одеса. Тому, коли ми їхали назад, рівненці обіймали нас всіх і казали: “Хороші наші, куди ж ви їдете? У вас там небезпечно, залишайтесь з нами. Будемо всі разом, якось помістимось…”.

Така ж історія відбулась в Івано-Франківську, куди нас запросили. Театр виїхав, але перший день не грали, через ракетну навалу 10 жовтня. Ми відіграли дві вистави та подивились кілька їхніх. А пан Ростислав Любомирович, директор і художній керівник Івано-Франківського театру, надав можливість нашим акторам безкоштовно відпочити в Буковелі протягом двох днів. Поїхали всі разом. 

Такого єднання з іншими театрами ще не було, то, як на мене, чудова історія відбувається. 

У кінці жовтня до нас в Одесу приїздив Херсонський театр імені Миколи Куліша. Показували в театрі юного глядача свою виставу. Ми домовились з директором Олександром Книгою, що наступні гастролі з «Лишатися (не) можна…» будуть на одеській сцені. Робимо анонси на 1-2 грудня. Залучені херсонські актори та Римма Зюбіна. Тому історія буде цікава.

Поки що не плануємо гастролі, але є пропозиції навесні поїхати на фестивалі у Литву, Польщу. Це складно зараз робити, бо гастролі дороговартісні, а ми не Національний театр, нам такі витрати не оплачують. Витрачати можемо лише те, що заробимо самі. 

Вистави для глядачів, гроші, волонтери та відключення світла

Знаю, що по різних областях країни виникали складні ситуації стосовно театрів, тому дуже вдячні нашій військовій адміністрації. Особливо керівнику Департаменту культури ОВА Олені Олійник. Вона така маленька та тендітна жінка, але скільки значного зробила. Ми одні з перших почали грати на сцені і зустрічатись із глядачем, отримуємо заробітну платню. Навіть в Києві такого не було. Тому я розумію, наскільки багато зроблено для театрів та культури в Одесі. 

Коли були призупинені контракти, величезну допомогу надавали і волонтери. Разом споряджали наших хлопців у ЗСУ. 

Деякі гроші були на рахунку, але ми витрачали їх дуже обережно. Держава нам допомагає з теплопостачанням. Тож, якщо буде тепло в місті, теплішатиме і в театрі. Допомагають із оплатою енергопостачання, тому не повністю все на нас. 

Графіків відключень зараз немає, як і самих відключень по факту. Разом з департаментом культури прописали час вистав. Цілеспрямовано перенесли вистави у вихідні на 15:00, щоб люди встигли прийти до театру, ми не вмикали багато світла, могли дограти у разі повітряної тривоги. І, звичайно, щоб люди могли доїхати додому. У будні працюємо о 18:00. Спочатку думали, як це буде, але якщо людина має намір прийти до театру — вона прийде. Розуміємо ситуацію, яка зараз в країні та адаптуємось.

Прем’єри та нове бачення

У нашій команді нові актори, дехто переїхав з Рівного, з Миколаєва, Києва. Склад дуже міцний і за це я вдячна Максиму Голенку. Він вміє ставити, підбирає акторів і вони хочуть працювати саме з ним. Долучились медійні актори: заслужений артист України Марк Дробот та актор Володимир Гладкий. 

Як на мене, будь-яка вистава не може жити безліч років, якщо не говоримо про оперу і балет, адже там інші закони жанру. У нашому світі кажуть, що у неї є десь сім років. Динамічний сучасний драматичний театр має оновлювати репертуар. Змінюються темпи, ритми, сприйняття подій, а зараз ми просто вимушені ставити. Оновили вистави: «Серце навпіл», «Клуб самотніх сердець» і працюємо над «Приречені танцювати». Є пропозиції стосовно «Черевичків», яку ставить Олексій Гнатковський за гоголівською повістю «Ніч перед Різдвом». Це буде сучасне прочитання тексту. Чекаємо, як зможе навідатись режисер Іван Уривський для змін у нашій візитівці — виставі «Тіні забутих предків».

Серед прем’єр у воєнний час «Чуваки не святкують, або Ukrainian» з глядачем на сцені. Актуальна вистава за новелами Руслана Горового, дуже емоційна, актори швидко рухаються та змінюють свої персоналії — вийшло круто. 

«Собаче серце» — так, це інсценування за Михайлом Булгаковим, українською мовою. Конкретно до цього твору: більша частина людей не читали, а дивились фільм Євгена Євстігнєєва. Якщо говорити відверто, у книзі професор Преображенський геть зовсім не такий білий і пухнастий, як і доктор Борменталь. У нашому прочитані немає гарного і хорошого професора, яким він і не був. На цю виставу приходять і військові, і волонтери. Реакції чудові. Вона пояснює, чому це зараз відбувається в країні і чому росіяни напали. Вистава вийшла ще більш актуальною.

До речі, у будь-якому театрі є актори, які йдуть попереду: провідні і нібито баласт. Це питання дуже хвилювало мене та режисера. Коли я подивилась цю виставу, сказала Максиму Голенкові, що у нас немає баласту. Кожен з них — гідний найголовніших ролей у кращих виставах. 

В роботі вистава «Метод Грьонхольма» — психологічний детектив каталонського драматурга Жорди Гальсерана. Працюватиме наша штатна режисерка Лера Федотова. А Максим Голенко спробує відновити виставу «Золоте теля», але це вже навесні. Ми її кілька разів всього зіграли, а потім почалась війна. А вистава цікава, багатофігурна, за сучасним прочитанням. Є велика різниця між часом, коли Ільф та Петров писали «12 стільців» та «Золоте теля». Під час першого, вони були романтиками, очікували від революції чогось хорошого чи доброго. Друге писалось значно пізніше. Є багато над чим працювати. 

Культурні заходи грають не останню роль для розвитку міської економіки. Це ті ж самі робочі місця, податки, гості міста… І не завжди культура – про розваги, вона теж протистоїть війні, сприяє повному розкриттю людей, появі нового поля для осмислення та свідомих рішень. Закриття всього, що асоціюється з нормальним життям призводить до дестабілізації країни, чого ворог і хоче. Тому, можемо сходити до театру, хоч і у сховищі. 

Фото: Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька.

Війна

У районі кримського аеродрому «Гвардійське» пролунала серія вибухів

Published

on

У тимчасово окупованому Криму 10 грудня в районі аеродрому “Гвардійське” пролунало кілька вибухів. У Севастополі призупинено рух морського пасажирського транспорту.



Джерело

Continue Reading

Війна

«Мене гнітить, що десь там є поранені, а я не можу їм допомогти»

Published

on


Олександр Реготун не був у відпустці півтора року, адже не міг залишити службу

На війні в нього позивний «Ремарк». Він – лікар-анестезіолог стабілізаційного пункту, який читає книги в перервах між прийманням поранених. Історія Олександра Реготуна й сама вартує книги, але поки що про війну він пише тільки у своїх соцмережах.

Через кілька місяців після повномасштабного вторгнення медик добровільно поїхав допомагати пораненим на фронт, що робить і нині.

ПЕРША РОТАЦІЯ НА СХІД У СКЛАДІ «ГОСПІТАЛЬЄРІВ»

– Кар’єра в мене складається просто чудово. За п’ять років, відколи працюю лікарем, пережив, мабуть, більше, ніж деякі колеги за свою 40-річну практику, – каже Олександр Реготун.

Він родом із Житомирщини, закінчив Вінницький національний медичний університет ім. М. Пирогова. Після інтернатури працював у Києві. Восени 2020 року, коли вирувала пандемія коронавірусу, став лікарем-анестезіологом відділення інтенсивної терапії Олександрівської клінічної лікарні. Каже, що тоді багато хворих помирали в нього на очах.

– Ковід із точки зору людяності та гуманізму – жахлива штука. А з практичного боку він виявився корисним, бо я навчився працювати інтенсивно та з великою кількістю важких хворих, що потім мені знадобилося на війні, – розповідає медик. – Я добу міг не спати, бігаючи від пацієнта до пацієнта, але люди все одно помирали. Через це в мене закрадалися сумніви: може, щось роблю не так. Утім все має свою ціну. Саме під час пандемії в мене виникли симптоми професійного вигорання, пік якого збігся з початком повномасштабної війни.

У лютому 2022 року його лікарня готувалася приймати поранених. Але їх Олександр тоді так і не побачив, шляхи евакуації працювали інакше. Каже, що почав відчувати втому від цивільної медицини. Багато читав про травми, оновлював свої знання. В якийсь момент з’явилася думка, що час змінити життя й, можливо, його навички потрібні на війні.

Реготун звільнився з роботи, приєднався до добровольчого батальйону «Госпітальєри» і 12 червня 2022 року вирушив у свою першу ротацію на схід. Він опинився під Вугледаром разом з екіпажем, який їздив на фронт ще із часів АТО/ООС.

– Дуже добре запам’ятав свого першого пораненого, – згадує лікар. – Це молодий танкіст, якому було 20 із лишком років. Він мав 80 відсотків глибоких опіків. У пам’ять вгризлися його обпечені руки: юнак брався ними за танк, коли вилазив із нього. Ми з колегою-анестезіологом стабілізували бійця і я відвіз його у шпиталь у Кураховому нашим реанімобілем, який на тому напрямку був єдиним на всі бригади з апаратом ШВЛ і киснем. Пацієнт був живим, я його передав у відносно стабільному стані, але підозрюю, що він помер.

Додає, що з танка в критичних ситуаціях часто не встигають вибратися, оскільки це дуже складно.

За словами Олександра, під час тієї ротації він відчув себе потрібним, тож після її закінчення записався на наступну.

ЗА ДОБУ СТАБПУНКТ У БАХМУТІ ПРИЙНЯВ 268 ПОРАНЕНИХ

Удруге Олександр поїхав із «Госпітальєрами» у Бахмут. Каже, що коли заїжджали в місто, там ще вирувало життя. Натомість через місяць, як повертався додому, тривала масова евакуація.

– Та ротація виявилася набагато складнішою. На стабпункті була велика кількість бригад, а потік поранених – шалений. Якось за одну добу ми прийняли 268 поранених, з яких 60 – важкі. Бували дні, що я відвозив пораненого, повертався і віз наступного. Траплялися такі, яких доставляв дивом. Наш стабпункт періодично обстрілювали. Поруч із Бахмутською центральною районною лікарнею був стадіон, на який заганяли самохідки, стріляли з них, а потім по нас прилітало, – ділиться Олександр.

Після ротації в Бахмуті Олександр недовго попрацював у приватній клініці. Каже, що адреналін на початку повномасштабної війни сповільнив депресію, але вона знову давала про себе знати. Як лікар, він розумів, що із цим треба щось робити. Тому звільнився і почав займатися з психотерапевтом.

– То був жахливий період мого життя, та із часом психотерапія дала свій ефект. Мій стан почав покращуватися, з’явилися цікаві думки і бажання щось робити. Я подумав: «А може, варто провести ротацію?». Знову зв’язався з «Госпітальєрами», і мене без проблем взяли, бо анестезіологів треба завжди і всюди. Потрапив у Лиман, де поранених було не набагато менше, ніж у Бахмуті. Я знову відчув себе потрібним. Зробив багато корисної роботи і після ротації був собою задоволений, – ділиться співрозмовник.

Олександр їздив на фронт і допомагав пораненим як волонтер до травня 2024 року. Потім підписав контракт із ЗСУ. У його військовому квитку вказана посада санітара, бо він не має офіцерського звання, але на стабпункті виконує обов’язки лікаря-анестезіолога. Нині «Ремарк» зі своїм підрозділом перебуває на Харківщині.

«ЗРОБИЛИ ВСЕ, ЩО МОГЛИ, АЛЕ ВІЙСЬКОВИЙ ПОМЕР»

– Мене дуже насторожує, коли говорять, що ми рятуємо життя. Стабпункт – тільки перша сходинка до порятунку. Якщо поранений не помер у нас, це не означає, що він виживе далі, бо попереду – важкий шлях лікування, можуть виникнути ускладнення. Сподіваюся, що врятував хоча б одну людину. Я чітко знаю ціну життя: його дуже легко втратити, але дуже важко зберегти, – каже медик.

Каже, що в його лікарській практиці на війні є випадок, за який себе картає. Це було під час ротації в Серебрянському лісі восени 2023 року. Коли Олександр зібрався відпочити після безсонної ночі, приїхав військовий транспортер і його попросили допомогти вивантажити тіла загиблих воїнів та покласти їх у мішки. Лікар згадує, що це були хлопці до 25 років. Обдумати побачене він не зміг, потрібно було працювати далі – на стабпункт почали прибувати важкопоранені.

– У той день був один поранений, обличчя та імені якого я не пам’ятаю, але його ситуації ніколи не забуду, – розповідає «Ремарк». – Йому у грудну клітку потрапив осколок, і він ще своїми ногами, щоправда, зі сторонньою допомогою, зайшов до нас. Ми надавали бійцю допомогу, але за короткий час у нього сталася зупинка серцевої діяльності. Почали реанімацію, яка тривала 40 хвилин, утім серце не реагувало. Нам довелося все зупинити, адже надійшло повідомлення про наступного важкопораненого. Ми зробили все, що могли, але військовий помер. Мене досі картає думка: може, щось було неправильно. Проте на це питання ми ніколи не знатимемо відповіді. Після цієї події я шукав інформацію, консультувався із старшими колегами, щоб дізнатися, на якому етапі все пішло не так. Однак ми нібито правильно діяли. У медицині так буває, що людина може померти, навіть якщо все зробили правильно.

Через кілька місяців після тієї ротації в Олександра з’явилися нав’язливі спогади про загиблих, яких він вивантажував, і воїна, якого не вдалося врятувати. Картинки і запахи тих подій оживали, коли йшов вулицями свого рідного тилового міста. Психотерапевт діагностував у «Ремарка» посттравматичний стресовий розлад, з яким теж довелося попрацювати.

Лікар із власного досвіду знає, що людину можна забрати з війни, а от війну з неї – ні. Пригадує своє перебування в населеному пункті Темирівка. Там росіяни постійно починали обстріли о 4-й ранку зі ствольної артилерії та «Градів».

– Звук снарядів «Граду» дуже схожий до того, як зачиняються бокові двері в автомобілі Ford Transit. Якось я приїхав додому, йду вулицею, і хтось швидко зачинив двері в такому авто. Від цього в мене аж голова втягнулася в плечі. Через декілька секунд зрозумів, що це – просто машина, – каже військовий.

ТЕПЕР МАЙЖЕ НЕМОЖЛИВО ЕВАКУЮВАТИ ПОРАНЕНИХ

«Ремарк» каже, що постійно спостерігає, як зміна ситуації на полі бою впливає на характер поранень захисників. Якщо у 2022 році було багато мінно-вибухових травм і важких поранених могли евакуювати на стабпункт, то під час контрнаступу в 2023 році, коли росіяни масово мінували території, з’явилося багато воїнів з ампутаціями.

– Тепер дрони контролюють абсолютно все, через що практично неможлива евакуація поранених. Більшість «важких» не можуть її дочекатися і повільно та тяжко помирають на очах у своїх побратимів. Масштаби цього всього лякають, і ситуація погіршується. Нещодавно на одній зі змін зловив себе на думці, що лікарі із часом стають непотрібними, бо важких поранених ми майже не бачимо. Мене дуже гнітить, що десь там є поранені, а я не можу їм допомогти, – говорить лікар.

ТЕРАПІЯ ЗОРЯНИМ НЕБОМ

До інтенсивної роботи на стабпункті Олександр звик. Утім найважче в періоди, коли поранених стає мало і починається очікування, а з ним, як він каже, «різні дурні думки, які не завжди сприяють чомусь хорошому».

Щоб із цим боротися, «Ремарк» читає художню літературу зі своєї електронної книги. І позивний він узяв собі на честь улюбленого письменника. Вважає, що література – найдоступніше для фронту мистецтво.

– Я розумію, що армія – це деградація, бо те, що я роблю у війську, після закінчення війни буде просто непотрібним. Щоб не забувати свого фаху, постійно щось підчитую та намагаюся оновлювати знання, – говорить військовослужбовець.

А ще його терапія – телескоп. Подарували побратими, дізнавшись про дитяче хобі Олександра – споглядання зоряного неба. Військовий має на телефоні багато фотографій глибокого зоряного неба, яке на фронті часто тоне в заграві від вибухів КАБів.

ВТОМЛЕНИЙ І ВИГОРІЛИЙ МЕДИК – НЕЕФЕКТИВНИЙ

У вересні 2025 року Олександр долучився до програми психологічного відновлення благодійного фонду Repower, яка орієнтована на військових медиків та лікарів. Кандидатуру Реготуна подала бригада – і він пройшов відбір. Програма проходила у Швеції у форматі відрядження, а не відпустки.

– За час війни я настільки здичавів, що мав море емоцій: від порома, яким ми пливли з Польщі у Швецію; цивільного літака, що не стріляє, а перевозить людей; не посіченого осколками лісу, в якому хочеться бути. У перший тиждень програми було складно, бо одного ранку, відкривши новини, побачив, що Україна пережила масований обстріл. Виникло відчуття провини, що я не там. Та згодом перемкнувся, бо програма була дуже насиченою, ми постійно щось робили, кудись їздили. Цей проєкт має благородну мету – допомагати тим, хто допомагає іншим, – зауважує медик.

Говорить, що йому дуже сподобалися сеанси групової психотерапії, бо бачив, як спочатку замкнуті в собі люди поступово розкривалися. З усмішкою додає, що єдиний мінус програми – закоротка.  

– Психотерапевтичний ефект проєкту просто чудовий і починається ще з вокзалу в Києві, – додає Олександр. – Неймовірно гарні дівчата-організаторки створюють атмосферу тепла, затишку й підтримки, дбаючи про нас і наші потреби. Чудові люди мотивують і далі виконувати свою роботу, адже нагадують, що нам є за що боротися. Після програми я став більш розслабленим, зникла внутрішня напруга. До того ж фізично відпочив, прокинулася жага до роботи, яку колись страшенно любив. Втомлений і вигорілий медик не може працювати як слід. Якщо людина відпочила, вона набагато ефективніша.

Після завершення програми її учасників не лишили сам-на-сам із труднощами, що можуть виникати. Усі мають контакти проєкту та психологів, до яких можна звернутися в разі необхідності.

Ірина Чириця, Житомир

Фото надав Олександр Реготун



Джерело

Continue Reading

Війна

МіГ-29 Польщі можуть передати Україні — деталі

Published

on


Повітряні сили України можуть отримати додаткову партію винищувачів МіГ-29 польських збройних сил, оскільки літаки застарілі і їх замінять новішими, повідомили військові. Рішення не ухвалили остаточно та ведуть перемовини, оскільки ідеться про отримання українських військових технологій в обмін на літаки.

Винищувачі МіГ-29 вичерпали термін служби, тому їх не планують модернізувати, а натомість передадуть Україні, ідеться у дописі Генштабу Збройних сил Польщі. У Варшаві сподіваються в обмін на літаки отримати українські технології виготовлення безпілотників та ракета.

Заява польського командування з’явилась близько 20 год 9 грудня. Уточнюється, що надання МіГ-29 відбувається у межах програми НАТО щодо підтримки України та щодо модернізації авіапарку Польщі, який використовуватиме F-16 та FA-50. Додається, що переговори ще тривають, остаточного рішення немає, а надання збройних технологій — це компенсація за втрату військової техніки та розвиток співпраці між країнами.

“З Україною тривають переговори щодо передачі літаків МІГ-29. Остаточне рішення ще не прийнято. Одночасно, у зв’язку з передачею літаків, тривають переговори з Україною щодо надання Польщі окремих технологій безпілотників та ракет”, — вказано у заяву генштабу Польщі.



Авіація ЗСУ – заява Польщі про додаткові МіГ-29

Фото: Скриншот

Авіація ЗСУ — що відомо про МіГ-29 та допомогу Польщі

Раніше Фокус писав про особливості МіГ-29 і про те, як його використовують Повітряні сили ЗСУ під час великої війни.

МіГ-29 — багатоцільовий винищувач 4 покоління, який здійснив перший політ у 80-ті роки минулого століття. Основні характеристики: швидкість до 2450 км/год, максимальна висота — до 18 км, радіус роботи — до 700 км, фізичні розміри — довжина 17 м, ширина 5 м, розмах крил 11 м. Літак має шість точок підвісу і може нести сумарно 6 тонн озброєння — ракет “повітря-повітря”, “повітря-земля” (Р-60, Р-27, Р-73). Після початку вторгнення Україна модернізувала МіГ-29 і винищувач отримав можливість використовувати західні ракети — AGM-88 HARM, AIM-9 Sidewinder, JDAM.

Зазначимо, з початку великої війни Польща вже передала партію винищувачів МіГ-29. Станом на 2022 рік сусідня країна мала близько 28 літаків, написали на порталі Army Recognition весною 2025 року. У 2023 Україні передали 14 винищувачів, і очікувалось, що передадуть решту, отримавши натомість сучасніші літаки у межах членства в НАТО. Також вказується, що з 28 МіГ-29 22 од. — бойові винищувачі МіГ-29А, а ще шість — навчальні, а заміна — це F-35 Lightning II (Lockheed Martin) та FA-50 Fighting Eagle (KAI, Південна Корея).

Взимку 2025 року на порталі Forbes повідомили про використання МіГ-29 для удару по бліндажу ЗС РФ на лінії фронту. Літак запустив ракету Hammer, яка влучила по цілі у районі Олешок на окупованій частині Херсонської області.

Нагадуємо, у грудні ГУР Міноборони розповіло про спецоперацію в Криму, внаслідок якої ЗС РФ втратили літак МіГ-29.



Джерело

Continue Reading

Trending

© 2023 Дайджест Одеси. Копіювання і розміщення матеріалів на інших сайтах дозволяється тільки за умови прямого посилання на сайт. Для Інтернет-видань обов'язковим є розміщення прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на використаний матеріал не нижче другого абзацу. Матеріали з позначкою «Реклама» публікуються на правах реклами, відповідальність за їхній зміст несе рекламодавець.