Події
IX кінопремія «Золота Дзига» оголосила лонглист номінантів
Українська кіноакадемія сформувала довгий список претендентів на IX Національну кінопремію “Золота Дзиґа”, у конкурсі візьмуть участь 70 робіт.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Українська кіноакадемія.
У довгому списку фільмів-претендентів на кінопремію “Золота Дзиґа” вісім повнометражних ігрових фільмів, 18 повнометражних документальних, сім короткометражних документальних, 14 короткометражних ігрових та 23 серіали.
Ігровий повнометражний фільм:
- “БожеВільні”, прод. Валерія Іваненко, Артем Колюбаєв, Тарас Босак, реж. Денис Тарасов;
- “Будинок “Слово”. Нескінчений роман”, прод. Олег Щербина, Юлія Чернявська, Пилип Іллєнко, Ростислав Мартинюк, реж. Тарас Томенко;
- “Дім за склом”, прод. Ігор Савиченко, Валерія Сочивець, Сергій Коннов, реж. Тарас Дронь;
- “Крашанка”, прод. Алла Липовецька, реж. Тарас Дудар;
- “Назавжди-Назавжди”, прод. Наталія Лібет, Люба Кнорозок, Віталій Шереметьєв, Олексій Згонік, реж. Анна Бурячкова;
- “Редакція”, прод. Дарʼя Бассель, Дарʼя Аверченко, реж. Роман Бондарчук;
- “Ти мене любиш?”, прод. Анастасія Буковська, реж. Антоніна Ноябрьова;
- “Я, “Побєда” і Берлін, прод. Олексій Терентьєв, Ольга Пантелеймонова, реж. Ольга Ряшина;
Документальний повнометражний фільм:
- “Все має жити”, прод. Олена Яковіцька, реж. Тетяна Дородніцина, Андрій Литвиненко;
- “Доля чи воля. Маруся”, прод. та реж. В’ячеслав Бігун;
- “Кипарис”, прод. Богдан Логвиненко, реж. Микола Носок;
- “Ми, наші улюбленці та війна”, прод. Зоя Сошенко, реж. Антон Птушкін;
- “Мирні люди”, прод. Дарʼя Бассель, Ольга Бергман (Бесхмельніцина), реж. Оксана Карпович;
- “Обережно! Життя триває”, прод. та реж. Антон Штука;
- “Підйомна сила”, прод. Тимур Фаткуллін, реж. Олександр Стратієнко;
- “Порцелянова війна”, реж. Слава Леонтьєв;
- “Сентиментальна подорож до планети Параджанова”, прод. Пилип Іллєнко, Альона Голякова, Лук’ян Галкін, Андрій Ризванюк, реж. Тарас Томенко;
- “Сімейний альбом”, прод. Андрій Корнієнко, реж. Марина Ткачук;
- “Сопілка Перуна”, прод. Ірина Сахалтуєва, реж. Євген Мазуренко;
- “Стрічка часу”, прод. Ольга Брегман, Наталія Лібет, Віктор Шевченко, реж. Катерина Горностай;
- “Татова колискова”, прод. та реж. Леся Дяк;
- “Трішки чужа”, прод. Анна Капустіна, реж. Світлана Ліщинська;
- “Українські сапери. Щоденники війни”, прод. та реж. Андрій Заєць;
- “Фото на Пам’ять”, прод. Регіна Мар’яновська-Девидзон, Олексій Гладушевський реж. Ольга Черних;
- “Фрагменти льоду”, прод. Аліна Горлова, Максим Наконечний, реж. Марія Стоянова;
- “Яремчук: Незрівнянний світ краси”, прод. Максим Сердюк, Марія Яремчук, реж. Артем Григорян;
Короткометражний документальний фільм:
- “Алло, я на горі”, реж. Ліза Пирожкова, прод. Ігор Бабаєв;
- “Відеокамера sony dcr-trv265e digital8”, реж. Геник Заяць, прод. Геник Заяць, Максим Ходак;
- “Гуляю“, реж. Дарія Журавель, прод. Анастасія Захілько;
- “Під знаком якоря”, реж. Тарас Співак, прод. Люба Кнорозок, Тарас Співак;
- “Повільно йду, мимохіть думаю”, реж. Юрій Юдін, прод. Ігор Бабаєв;
- “Там, де закінчується Росія”, реж. Олексій Радинський, прод. Люба Кнорозок;
- “Чи справді місяць зроблений із сиру?”, реж. Анастасія Канарьова, прод. Надія Парфан, Ярослав Лепко;
Короткометражний ігровий фільм:
- “Амфіболос літос”, реж. і прод. Валерій Гриша;
- “В очах синів”, реж. Святослав Костюк, прод. Олег Кохан;
- “Додаткові сцени”, реж. Роман Хімей, Ярема Малащук, прод. Роман Хімей, Ярема Малащук;
- “Дядя Толя”, реж. Богдан Адаменко, прод. Дмитро Сухолиткий-Собчук;
- “Мама”, реж. Марія Феленко, прод. Марія Феленко, Валерія Отченаш;
- “На нашому місці”, реж. і прод. Андрій Остріковський;
- “Останній день”, реж. і прод. Анастасія Михальчук;
- “Роздуми про мир під час повітряного нальоту”, реж. В’ячеслав Туряниця, прод. Інна Ласточкіна, Валерія Сочивець, Філіп Сотниченко;
- “Солдатик”, реж. Данило Дедков, прод. Тетяна Лазарєва;
- “Сонечко”, реж. Сергій Кулибишев, прод. Марія Бровка, Сергій Кулибишев, Артур Логай;
- “Територія Дитинства”, реж. Марина Шкрабалюк, прод. Сабіна Асадова, Катерина Пташка, Марина Шкрабалюк;
- “Увага, добрий пес!”, реж. і прод. Аделіна Борець;
- “Уроки водіння”, реж. Анастасія Груба, прод. Міра Оєторо, Валерія Сочивець, Денис Сатановський, Віктор Шевченко, Сабіна Асадова;
- “Чорничне літо”, реж. Марія Кондакова, прод. Ольга Брегман;
Серіал:
- “Homo amans”, прод. Еліна Високовська, Анісія Лідаговська, реж. Саша Лідаговський;
- “Волонтери-2”, прод. Наум Баруля, реж. Андрій Бурлака;
- “Впізнай мене”, прод. Оксана Кукоба (Калитюк), реж. Олександр Богданенко;
- “Встигнути до 30”. Другий сезон, прод. Роман Лукін, Галуст Мазманян, Віктор Медведський;
- “Гібридна війна”, прод. Тетяна Гребенік, реж. Михайло Павлов;
- “Евакуація”, прод. Тетяна Шуліка, реж. Денис Тарасов;
- “Звичайна людина”, прод. Дмитро Сафановський, Вадим Червяков, Дмитро Андріянов;
- “Курс щасливого життя”, прод. Ганна Гресь, реж. Олексій Гончаренко;
- “Лікарка за покликанням”, прод. Олена Єремєєва, Дарина Жукова, Наталія Яковлєва, Олександр Кірієнко;
- “Ліки від минулого”, прод. Оксана Кукоба, реж. Володимир Янощук;
- “Мангровий гай”, прод. Тарас Босак, реж. Сергій Сторожев;
- “Одна родина”, прод. Оксана Кукоба (Калитюк), реж. Максим Мехеда;
- “Під небом”, прод. Анастасія Єрмоленко, реж. Володимир Єрмоленко, Володимир Ніколаєць;
- “Під одним дахом”, прод. Тарас Босак, реж. Сергій Сотниченко;
- “Позивний “Тамада””, прод. Дмитро Сафановський, Вадим Червяков, реж. Олександр Сальніков;
- “Поклик кохання”, прод. Віталій Сіренко, Вадим Жук, реж. Олександр Кирієнко;
- “Потяг”, прод. Вікторія Бурдукова, Юрій Артеменко, Ольга Пантелеймонова, реж. Володимир Янощук;
- “Продовження роду”, прод. Віталій Сіренко, Вадим Жук, реж. Микола Михайлов;
- “Рубан”, прод. Алла Липовецька, Марина Квасова, реж. Дмитро Лактіонов;
- “Тільки живи”, прод. Ігор Волков, Сергій Баранов, реж. Заза Буадзе;
- “Тут і тепер”, прод. Рита Гребенчікова, Юрій Артеменко, Ольга Пантелеймонова, реж. Володимир Янощук;
- “Шлях”, прод. Сергій Карпенко, реж. Денис Тарасов;
- “Шлях до дому”, прод. Вікторія Бурдукова, реж. Денис Тарасов.
Члени Кіноакадемії вже розпочали голосування за номінантів дев’ятої Національної кінопремії, яке триватиме до 8 травня.
Як зазначається, цьогоріч вибір здійснюється у 19 номінаціях, оскільки у трьох номінаціях (Найкращі спеціальні ефекти, Найкращий анімаційний фільм, Найкращий анімаційний серіал) претендентів менше ніж три, тому згідно з регламентом ці номінації не братимуть участі в голосуванні.
Номінанти “Золотої Дзиґи” стануть відомі не пізніше 15 травня.
У Кіноакадемії зазначили, що також буде вручена премія “Відкриття року”, переможців якої визначають члени правління та наглядової ради Української кіноакадемії на закритому засіданні.
Окрім того, буде вручена Премія за внесок у розвиток українського кінематографа, переможець якої обирається Національною спілкою кінематографістів України.
Як повідомляв Укрінформ, у 2024 році фільм режисера Мстислава Чернова “20 днів у Маріуполі” визнали найкращим українським фільмом року за версією восьмої Національної кінопремії “Золота Дзиґа”, також фільм отримав нагороду у номінації “Найкращий документальний фільм”.
Події
Український ансамбль Partes виступив у Нідерландах і Німеччині
Український ансамбль Partes під орудою Наталії Хмілевської завершив концертний тур Нідерландами та Німеччиною, присвячений популяризації української духовної музики та традиції багатоголосся.
Як повідомляє Укрінформ з посиланням на Open Opera Ukraine, тур розпочався в Амстердамі (Muziekgebouw aan ’t IJ) і охопив Утрехт, Маастрихт, Алмере та Кельн.
Концерти пройшли в різдвяну пору і зібрали повні зали. Нідерландські критики відзначали, що звучання ранньої української музики водночас знайоме і унікальне, підкреслюючи її самобутню культурну основу, розповіли в Open Opera Ukraine.
Перед одним із концертів учасниця ансамблю, музикознавиця та кураторка Анна Гадецька нагадала про складні умови роботи українських музикантів під час війни: «Організація цього концерту була складною, адже в нашій країні електрика доступна лише кілька годин на день».
У програмах звучала українська духовна музика XVII–XVIII століть – твори Максима Березовського, Миколи Дилецького, Андрія Рачинського та інших авторів, зокрема і тих, чиї імена не збереглися в рукописах. Репертуар Partes – це partesny спів, українська барокова багатоголосність a cappella, яка може розгортатися до 12 голосів. Кожен твір супроводжується ретельним дослідженням архівів і історичного контексту, увагою до текстів і вимови.
Український ансамбль Partes виступив у Нідерландах і Німеччині / Фото: Arkady Mitnik
Концерт у Німеччині відбувся в межах виставки вітражів «Світло в темні часи. Середньовічні вітражі з Музею Ханенків у Києві» та серії :unlimited центру старовинної музики zamus, що поєднує ранню музику з сучасними мистецькими практиками. Концерт завершився солдаутом, організатори додавали стільці, щоб розмістити всіх охочих.
25 грудня відбудеться різдвяна трансляція запису кельнського концерту на каналі WDR 3 німецького суспільного мовника, що зробить українську барокову спадщину доступною ширшій аудиторії.
Як повідомляв Укрінформ, у Берліні відбувся великий концерт української різдвяної пісні.
Події
«Театральний інфобум» назвав найкращих драматургів і режисерів 2025 року
Експерти ІІ Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум-2025» визначили найкращих театральних драматургів та режисерів 2025 року.
Про це повідомляє Укрінформ.
За результатами експертного голосування до топу кращих українських драматургів увійшли:
- Андрій Бондаренко (за інсценізацію «Brecht.Cabarett» Київський академічний театр «Золоті ворота»);
- Володимир Тука (за «П’єса 22 або Шлях героя», Національний академічний драматичний театр імені Лесі Українки);
- Аліна Сарнацька (за п’єсу «Баланс», Театр Ветеранів);
- Сергій Кулибишев (за п’єсу «Поліандрія», Національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка);
- Оксана Гриценко (за п’єсу «Я повернусь», Київський академічний театр «Золоті ворота»);
- Максим Курочкін (за п’єсу «Три швидкі та модні у цьому сезоні перукарки» Київський національний академічний Молодий театр);
- Тамара Трунова (за виставу «Робота з Тінню», Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра);
Переможцем у номінації «Найкращий драматург/драматургиня» стала Аліна Сарнацька.
У спеціальний номінації «Найкращий драматург/драматургиня. Вибір Укрінформу» переміг Андрій Бондаренко.
Кращими театральними режисерами 2025 року, за оцінкою експертів, стали:
- Тамара Трунова за виставу «Робота з Тінню» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра);
- Євген Лавренчук за виставу «Реквієм» (Національний будинок музики / Національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка);
- Дмитро Захоженко за виставу «Король Лір» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра);
- Іван Уривський за виставу «Макбет» (Національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка);
- Оксана Дмітрієва за виставу «Brecht.Cabarett» (Київський академічний театр «Золоті ворота»);
- Давид Петросян за виставу «Гедда Ґаблер» (Київський академічний драматичний театр на Подолі);
- Андрій Жолдак за виставу «Дім» (Національний академічний драматичний театр імені Лесі Українки);
- Артем Вусик за виставу «Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію» (Малий театр);
- Дмитро Весельський за виставу «Патетична соната» (Київський національний академічний Молодий театр);
- Слава Жила за виставу «Сойка» (Київський академічний театр «Актор»);
- Дмитро Леончик за виставу «Ковзанка» (Київський академічний театр «Золоті ворота»).
Переможницею у номінації «Найкращий режисер/режисерка» стала Тамара Трунова.
У спеціальній номінації «Найкращий режисер/режисерка. Вибір Укрінформу» переміг Дмитро Захоженко.

В номінаціях «Найкращий драматург/драматургиня», «Найкращий режисер/режисерка» номінувалися митці за роботи, прем’єри яких відбулися у театрах Києва в період з 1 грудня 2024 року по 1 грудня 2025 року. Голосування рейтингове, 1 голос експерта – 1 бал.
Експертами Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2025» є: Ольга Байбак, культурна менеджерка, начальниця відділу зовнішніх комунікацій Національної спілки театральних діячів; Ганна Веселовська, театрознавиця, театральна критикиня, доктор мистецтвознавства; Ірина Зубченко, театрознавиця і театральна критикиня, завідувачка відділу історії театру Музею театрального, музичного та кіномистецтва; Людмила Олтаржевська, театрознавиця, експертка театральних фестивалів; Ольга Стельмашевська, театрознавиця, театральна критикиня; Ганна Шерман, театрознавиця, старша викладачка кафедри театрознавства Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого; Віра Доленко, фахівець редакції радіотеатру головної редакції літературних передач і радіотеатру творчого об’єднання “Радіо “Культура” дирекції “Українське радіо”; Сергій Винниченко, театральний аналітик, засновник проєкту «Театральна риболовля»; Дмитро Єрьомін, театральний блогер; Яна Ягніченко, театральна блогерка; Людмила Семенюк, артблогерка; Любов Базів, культурна оглядачка Укрінформу.
Як повідомлялося, Київський рейтинг Укрінформу «Театральний інфобум» було започатковано Укрінформом у 2024 році з метою популяризації здобутків вітчизняного театру під час повномасштабної війни, висвітлення українського театрального процесу та інформаційної підтримки митців.
Це щорічний рейтинг найкращих київських вистав, акторів, режисерів, драматургів, де переможців визначають експерти (критики, театрознавці) шляхом голосування.
Події
Привласнення творів художника Івана Марчука є посяганням на національну культурну спадщину
Таку позицію висловив Український інститут національної пам’яті щодо ситуації, пов’язаної з творчістю художника Івана Марчука, передає Укрінформ.
“Український інститут національної пам’яті, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері збереження національної пам’яті українського народу, висловлює свою підтримку українському художнику Івану Марчуку, стосовно ситуації щодо привласнення права на використання всіх його творів іншими особами, зокрема права виключної ліцензії”, – заявили в УІНП.
Як зазначили в інституті, ця “позиція ґрунтується на тому, що ліцензійний договір підписаний, за словами митця, під впливом введення в оману, на невигідних і непропорційних для автора умовах, що порушують його авторське право”.
Крім того, підкреслили в УІНП, “роботи Івана Марчука мають загальнонаціональну цінність, оскільки результати його мистецької діяльності становлять невід’ємну частину культурної спадщини України. Привласнення його картин та інших творів є серйозним посяганням на національну культурну спадщину та завдає істотної шкоди авторитету України на державному рівні”.
В УІНП висловили сподівання, що порушене питання буде розглянуте й вирішене в межах чинного законодавства України, з дотриманням принципів законності, справедливості та верховенства права.
“Хочемо додати, що Іван Марчук заявив, що у 2020 році під час підписання договору він був переконаний, що підписує “документ про наміри”, і одразу просив визнати його недійсним. Через кілька років він дізнався, що інші особи представляються власниками прав на його роботи та використовують їх без його згоди. У липні 2025 року Марчук подав позов до суду з вимогою визнати договір недійсним і повернути авторське право, наголошуючи, що йдеться не лише про його особисті інтереси, а й про захист культурної спадщини України”, – зазначили в УІНП.
“Інститут засвідчує свою повагу Іванові Марчуку – всесвітньо визнаному митцеві, чия творча спадщина має вагому культурну та суспільну цінність і є компонентою історичної пам’яті українського народу”, – заявили в УІНП.
Як повідомляв Укрінформ, народний депутат України VII скликання Михайло Апостол спростовує наявність у нього зареєстрованих авторських прав на картини відомого українського художника Івана Марчука. У відеозверненні він зазначив, що Марчук звертався до нього за допомогою у поверненні 101 найціннішої картини, які намагалися вивезти в Іспанію, і завдяки його допомозі полотна вдалося повернути.
Напередодні на своїй офіційній сторінці у Фейсбуці Марчук повідомив про спробу заволодіння авторськими правами на його твори іншими особами. У дописі також зазначено, що за порадою юристів Марчук написав заяву до суду і сподівається на справедливе рішення.
Судовий процес щодо визнання недійсним ліцензійного договору, про який йдеться у дописі Марчука, триває з липня цього року у Тернополі. Справу розглядає Тернопільський міськрайонний суд.
Фото: kaniv-rada.gov.ua
-
Одеса1 тиждень agoЗатори біля Паланки — ситуація на кордоні з Молдовою
-
Події1 тиждень agoУ Львові й Дніпрі закриваються книгарні «Ноти» і «Ніша»
-
Одеса1 тиждень agoБлекаут в Одесі 2025 р— як люди справляються з відключеннями світла
-
Суспільство1 тиждень agoСвириденко взяла участь у церемонії запаленні Ханукії у приміщені українського уряду
-
Усі новини6 днів agoПохорон Степана Гіги — що сказав його друг на церемонії прощання
-
Думки1 тиждень agoЗлочинний відтінок білого: як компанію Pantone звинуватили в расизмі за вибір кольору року
-
Усі новини1 тиждень agoІдеї чаю — що додати в напій, щоб він був ще смачнішим
-
Війна1 тиждень agoРосіяни перекидають додаткові резерви у Покровсько-Мирноградську агломерацію
